Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2016 - 03:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Ja, det är den bästa bil du kan köpa av den typen! :) Det är dock inte den billigaste bilen att varken köpa eller äga. Undersök den bil du är intresserad av noga, kontrollera servicehistoriken.

Det ställdes en liknande fråga tidigare i tråden då jag skrev flera långa svar, med början med frågan här. Läs det och återkom om det är något mer du funderar över.

Och jag håller fortfarande inte med om att det är den bästa bilen av den typen. :)

Om man nu inte har utrymme som prio 1 då (har man det kommer man iofs billigare undan, och får ännu mer utrymme, med en Skoda Superb).

Postad 30 December 2016 - 12:18

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Och jag håller fortfarande inte med om att det är den bästa bilen av den typen. :)
Om man nu inte har utrymme som prio 1 då (har man det kommer man iofs billigare undan, och får ännu mer utrymme, med en Skoda Superb).

Klart det är :)
Skoda, hah ja letar man så billigt som möjligt så visst.
Men å jämföra t.ex mercedes med skoda går ju inte.....
Nu va det en bil med lite fel som va på tal?

Postad 30 December 2016 - 12:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Klart det är :)
Nu va det en bil med lite fel som va på tal?

Är skoda så dåliga bilar då? Vill.minnas att dom brukar få ganska bra recensioner i tester.
Men håller med att man inte kan jämföra mercedes med skoda. Dom tävlar i olika kategorier 😊

Vill själv ha merca men dom är för dyra tycker jag.

Postad 30 December 2016 - 12:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Inget ont om skoda. Den bilen i vag koncernen som har minst fel. Enl olika verkstäder iaf...
Men långväga kvaliten i vag bilar är inte så jättebra....har jag själv fått erfara. Å deras verkstäder (möller) e ju katastrof.
Sätter aldrig min fot där. Men det e en annan sak. Men ack så viktig för många.

Postad 30 December 2016 - 13:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om utrymme är prio 1 så är det självklart så att man kan jämföra.

Och annars med förresten, även om vi pratar ungefär samma prislapp. Det är ett fall av att välja en äldre bil eller en nyare bil. För- och nackdelar åt båda hållen. Absolut inget självklart val, beroende på vilka egenskaper man prioriterar

Postad 30 December 2016 - 14:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Utrymme visst men nu svarade jag på frågan där man slipper småfel...
Och utrymmesmässigt tror jag inte e-klassen är mycket mindre, förutom benutrymme bak.

Postad 30 December 2016 - 14:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Ja och jag nämnde Superb först i samband med egenskapen utrymme så...

Men ja, E är ju överlag rymlig som fasen så det är nog bara benutrymme bak som det är relevant skillnad. Har installerat bilbarnstol, och därefter suttit framför, i båda så jag vet vilken som är att föredra just i den grenen... Men det finns förstås andra grenar där E är att föredra, en rejälare, mer ombonad bil med vassare köregenskaper, inte minst.

E är (efter snabb kik på bytbil.com) förövrigt överraskande billig samtidigt som begagnat utbudet av Superb inte riktigt tagit fart än, lite för ny bil för det, så tjaa - av den anledningen haltar jämförelser lite men annars ser jag inget konstigt med att jämföra en nyare "normal-bil" med en äldre premium bil.

Redigerat av pacman, 02 January 2017 - 09:06.

Postad 09 January 2017 - 07:39

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Kia Stinger. Ny börjar BMW-designerns vision förverkligas (bakhjulsdrift och 370 hk): 

http://teknikensvarl...agonsin-385187/

http://teknikensvarl...ri/kia-stinger/

Redigerat av MrSpokk, 09 January 2017 - 07:40.

Postad 09 January 2017 - 10:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Kia Stinger. Ny börjar BMW-designerns vision förverkligas (bakhjulsdrift och 370 hk): 

http://teknikensvarl...agonsin-385187/

http://teknikensvarl...ri/kia-stinger/

Läckert... enda jag inte riktigt gillade var deras plagiat av Mercedes fula instrumentpanel!

Postad 09 January 2017 - 11:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Sjukt läcker tycker jag.

kia-stinger-2017-04.jpg

Postad 09 January 2017 - 12:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Instämmer, den var riktigt läcker. Prislappen ska blo intressant att höra.

Postad 09 January 2017 - 12:40

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Instämmer, den var riktigt läcker. Prislappen ska blo intressant att höra.

Jag skulle gissa på Optima-prisklass, så runt 300k.

Postad 09 January 2017 - 15:23

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Snygg men kommer säker bli dyr!

Postad 09 January 2017 - 16:54

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Gissar på en bit över 400k för värstingen!

Postad 10 January 2017 - 09:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Gissar på en bit över 400k för värstingen!

Skulle nog tro något liknande... Sätter man den i samma klass som Subaru WRX STI så just under 400'!

Postad 11 January 2017 - 19:54

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Nej, långt under 400' lär det inte bli. När Skoda lanserade första generationen Octavia RS skröt de med att den bara kostade 1000 kr per hästkraft. Så billiga är varken Skoda eller Kia idag.

Postad 11 January 2017 - 20:07

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 1
Finns väl bara Ford Mustang som kostar en tusing per hk i detta segment...

Postad 17 January 2017 - 08:52

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Imorse lät hon (Octavia RS:en) annorlunda - jag parkerade och öppnade dörren och utanför lät hon som en WRC-bil. Kul när avgasröret förmodligen pajat. Dåligt att det inte håller längre än 26200 mil... ;)

Postad 17 January 2017 - 09:44

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Imorse lät hon (Octavia RS:en) annorlunda - jag parkerade och öppnade dörren och utanför lät hon som en WRC-bil. Kul när avgasröret förmodligen pajat. Dåligt att det inte håller längre än 26200 mil... ;)

Ja det var kass, måste väl gå på garantin  :P

Postad 17 January 2017 - 11:25

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

hon =)

Postad 17 January 2017 - 11:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Skoda är skoda

Postad 17 January 2017 - 12:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 3

Skoda är skoda

Du menar VW fast med ett annat namn?

Postad 17 January 2017 - 14:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Gick ut och kikade på lunchen och visst var det paj, totalt avrostat. Fuck.

Postad 17 January 2017 - 15:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Avgassystem rostar sönder på alla bilar!

26000 mil är ganska bra ändå, lite beroende på hur man kör.

Postad 17 January 2017 - 18:45

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Du menar VW fast med ett annat namn?

Japp tyvärr :)

Postad 17 January 2017 - 18:59

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det e väl inget fel med att den låter lite RS också?

Postad 17 January 2017 - 19:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Japp tyvärr :)

Och felet med det är?

Postad 17 January 2017 - 19:30

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Det e väl inget fel med att den låter lite RS också?

Försökte tappert laga men gav upp efter tre timmar i kallgarage. Måste köpa delar.
Men sen låter inte så illa trots att hela bakre ljuddämparen är väck :)

Postad 17 January 2017 - 21:57

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Vad ska du med två dämpare till då? En rak lagning där bara, billigare :) Ne jag ska inte säga så mycket... har besiktning nästa vecka och vet att mitt avgassystem inte har gått igenom förr.... så får se

Postad 18 January 2017 - 08:40

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Ja, vad säger besiktningen om man slopar en dämpare egentligen?

Postad 18 January 2017 - 08:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Och felet med det är?

Det var så jag undrade också. Octavia är ju i princip en Golf med en annan kaross men samma delar för övrigt, eller?

Postad 18 January 2017 - 09:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Det var så jag undrade också. Octavia är ju i princip en Golf med en annan kaross men samma delar för övrigt, eller?

Ganska exakt så. Har till och med Audi-logos på bromsoken :)

Postad 18 January 2017 - 09:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Precis så, det är mest gamla skrönor och fördomar av folk som inte vet hur det ligger till.

Visst, pratar om gamla Skoda när de gjorde sina bilar själv så stämmer ryktet, men knappast längre.

Redigerat av masse70, 18 January 2017 - 09:27.

Postad 18 January 2017 - 09:43

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Ja, vad säger besiktningen om man slopar en dämpare egentligen?

Ska de gå helt enligt boken så ska de inte släppa igenom om bilen är helbilsgodkänd vilket de flesta i Sverige är. Men de flesta besiktningsmännen släpper igenom bilen om du tar bort en dämpare och den klarar ljudnivåreglerna.

Postad 18 January 2017 - 09:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Precis så, det är mest gamla skrönor och fördomar av folk som inte vet hur det ligger till.

Visst, pratar om gamla Skoda när de gjorde sina bilar själv så stämmer ryktet, men knappast längre.

Tycker bara kvaliten på vag e under all kritik. Skoda e dock den vag bilen som e bäst enligt flera mek jag pratat med.
Vw och audi. Fy å blä... haft 2 audi ALDRIG mer. Men det e MIN åsikt. Alla får köra det dom e nöjda med.

Postad 18 January 2017 - 10:01

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Är det inte så att först får Audi grejjerna, sen vw efter det skoda, seat? Då är ju sakerna uttestade och bör fungera?

Postad 18 January 2017 - 10:43

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Vi har Golf-13, Passat-14 och en Octavia-16 (Kombi) i familjen och det är alltid Skodan som är upptagen när man skall ut och köra.  :) Hade en Octavia-11 tidigare och kan säga att det har hänt mkt med Skodan gällande komfort och utrustning i "generation 3" (2013->). Upplevs av oss som tystare än både Golfen och Passaten. (alla 3 bensinare) Skoda slänger in mkt godis trots bilens relativt låga pris. Mkt bil för pengarna. Och visst känner man igen sig i alla bilarna när de har mkt gemensam utrustning.

Postad 18 January 2017 - 10:44

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 1

Är det inte så att först får Audi grejjerna, sen vw efter det skoda, seat? Då är ju sakerna uttestade och bör fungera?

Så är det givetvis inte. Ingen som köper en ny bil skulle väl acceptera att delarna i den inte vore testade ordentligt.

Men visst lånar dom friskt av varandra, ffa motorer och växellådor. Eller rättare sagt utvecklar tillsammans.

För övrigt så finns det väl anledningar till att VW har 3 modeller på tio-topp mest sålda bilar 2016. Plus 1 Skoda.

Skrönor och fördomar som någon skrev......

Postad 19 January 2017 - 06:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tror mycket beror på hur tur man haft.

jag skulle aldrig ta i en Passat med tång igen.
Farsans Passar har rullat nästan 40k utan nått större problem.

Min V70 bara rullar på.
Medans kompisar haft rackel som fasen å hellre dör än köper en

Postad 19 January 2017 - 08:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Min V70 bara rullar på.

Har haft 2 olika Golf (-86 resp -06), 1 Transporter (-04), en Caddy (-09) och en Touran (-06) . Inga problem annat än smågrejor faktiskt. Kan lugnt säga att de varit de mest problemfria bilar jag haft. Transporter och Caddy räknas dock till yrkesfordon och ligger i en liga för sig. Robustare men äldre och beprövad teknik som tex bladfjädrar. Men det funkar och håller. Relativt sett var dock Touran med DSG-automatlåda den som kändes tunnast i kvaliteten.

Redigerat av agpath, 19 January 2017 - 08:52.

Postad 19 January 2017 - 10:34

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Angående fördomar och skrönor...Ford är väl ett märke som de flesta har bestämda åsikter om.

Man hör ju ständigt "Ingen Ford på min gård".

Personligen är jag inne på min 6:e Ford och har aldrig under alla år jag haft Ford fått en enda anmärkning på besiktning och aldrig haft några större fel på bilarna.

Skulle inte kalla det för tur efter att i 22 år haft enbart Ford...för mig är det helt klart så att Ford har mindre problem än andra märken.

Har ju en del bekanta som har så kallade "premiumbilar" och de har utan tvekan mer problem än jag har.

Jag kan inte komma på många ggr under 22 år med Ford som jag haft en bil på verkstaden förutom vid service.

Jag kommer aldrig byta märke så länge Ford bygger bilar med körglädje och prestandabilar som tex ST och RS.

Ford ligger dessutom hyfsat bra till med ny teknik i bilarna.

Tror majoriteten som läser denna tråd aldrig ens skulle fundera på en Ford.

Syns ju inte minst på Fords försäljningssiffror i Sverige...är väl VW och Volvo som är populärast i Sverige.

För mig är det "Bara Ford på min gård" som gäller. :-)

Postad 19 January 2017 - 10:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Min V70 bara rullar på.

Absolut. Har säkert haft otur med bilarna, MEN man kan inte bortse kassa dsg låsor, kamkedjeproblem, rostproblem, svag värme (diesel), krånglande låskistor m.m m.m m.m m.m....å inte minst Helkass verkstad och bemötande (Möller bil).
Sätter aldrig min fot där.
Dieselgate behöver vi inte ens ta upp ;)

Bytt från Audi till Mercedes och skillnaden är stor....till det bättre. Killar med hjärna kör bilar med stjärna

Redigerat av mikkiz, 19 January 2017 - 10:43.

Postad 19 January 2017 - 10:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Angående fördomar och skrönor...Ford är väl ett märke som de flesta har bestämda åsikter om.

Personligen är jag inne på min 6:e Ford och har aldrig under alla år jag haft Ford fått en enda anmärkning på besiktning och aldrig haft några större fel på bilarna.
Skulle inte kalla det för tur efter att i 22 år haft enbart Ford...för mig är det helt klart så att Ford har mindre problem än andra märken.

Har ju en del bekanta som har så kallade "premiumbilar" och de har utan tvekan mer problem än jag har.
Jag kan inte komma på många ggr under 22 år med Ford som jag haft en bil på verkstaden förutom vid service.

Jag kommer aldrig byta märke så länge Ford bygger bilar med körglädje och prestandabilar som tex ST och RS.
Syns ju inte minst på Fords försäljningssiffror i Sverige...är väl VW och Volvo som är populärast i Sverige.

Så länge du e nöjd så är det bara köra vidare. Inget fel på ford. Känner många som e helnöjda med sina bilar.

Postad 19 January 2017 - 11:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Samma sak med Opel. Hänger kvar sedan tiden (innan 90-talet) då de hade rykte om sig att rosta sönder. Märkligt hur sådant kan hänga kvar i årtionden. Kadetten från -91 jag hade rostade vare sig mer eller mindre än en Golf från -86 som jag också hade. En Astra resp Omega från -97 som jag också haft var det ingen skillnad på mot VW när det gällde rost. Vid den tiden hade båda märkena börjat med galvaniserade karosser. Ändå pratades om att VW "höll" bättre än Opel trots att det plåtmässigt från mitten av 90-talet inte var någon skillnad. (Nu kommer väl förståsigpåarna fortfarande att hävda motsatsen.)

Redigerat av agpath, 19 January 2017 - 11:05.

Postad 19 January 2017 - 11:21

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Vi har Golf-13, Passat-14 och en Octavia-16 (Kombi) i familjen och det är alltid Skodan som är upptagen när man skall ut och köra.  :) Hade en Octavia-11 tidigare och kan säga att det har hänt mkt med Skodan gällande komfort och utrustning i "generation 3" (2013->). Upplevs av oss som tystare än både Golfen och Passaten. (alla 3 bensinare) Skoda slänger in mkt godis trots bilens relativt låga pris. Mkt bil för pengarna. Och visst känner man igen sig i alla bilarna när de har mkt gemensam utrustning.

Kör min andra Octavia nu, fn Scout 16". Brorsan tidigare Golf kombi trogen många år, nu köpte han också Octavia kombi en 17" årsmodell. Man får som sagt mycket för pengarna. En detalj med Skoda är att än så länge har den gammal vanlig hederlig handbroms! Inget fel med dessa elservo bromsar men för min del känns det säkrare med handfast mekanik.

Postad 19 January 2017 - 11:33

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Kör min andra Octavia nu, fn Scout 16". Brorsan tidigare Golf kombi trogen många år, nu köpte han också Octavia kombi en 17" årsmodell. Man får som sagt mycket för pengarna. En detalj med Skoda är att än så länge har den gammal vanlig hederlig handbroms! Inget fel med dessa elservo bromsar men för min del känns det säkrare med handfast mekanik.

Jag har vanlig handbroms på min Focus ST -15 också.
Är så nöjd att Ford inte satt in en elektrisk.

Postad 19 January 2017 - 12:43

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Så är det givetvis inte. Ingen som köper en ny bil skulle väl acceptera att delarna i den inte vore testade ordentligt.

Men visst lånar dom friskt av varandra, ffa motorer och växellådor. Eller rättare sagt utvecklar tillsammans.

För övrigt så finns det väl anledningar till att VW har 3 modeller på tio-topp mest sålda bilar 2016. Plus 1 Skoda.

Skrönor och fördomar som någon skrev......

Det var min bror som jobbade på möllerbil som sa det till mig.  Hursom så bryr jag mig inte. Jag ser bilarnas utseende när jag ser en bil. Alla bilar har fel som kommer att komma. Är det en ny bil modell vet man inte vad det är, har den funnits på marknaden en stund kan man se teoretiskt vad som kan hända men inget som säger att det kommer hända. Alla bilar slits också olika då alla körs olika och utsätts olika. Jag går helt enkelt mer på utseende när jag köper bil. Jag har inte heller något favorit märke och inte heller något märke jag tycker illa om vilket jag tycker är otroligt skönt, då man hör alla tjata om hur dåliga de bilarna är och hur bra dom är osv. Som ni skriver här över riktigt konstigt att när det gäller bilar så sitter alla fördomar kvar och verkar leva kvar i generationer också.

Postad 19 January 2017 - 12:46

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Jag kör ford i jobbet och vintertid får jag lämna in min bil på verkstad 3-4 gånger per vinter...Alltid samma fel.. dieselvärmaren.. Utöver det så funkar den som den ska.

Postad 19 January 2017 - 12:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det var min bror som jobbade på möllerbil som sa det till mig. Hursom så bryr jag mig inte. Jag ser bilarnas utseende när jag ser en bil. Alla bilar har fel som kommer att komma. Är det en ny bil modell vet man inte vad det är, har den funnits på marknaden en stund kan man se teoretiskt vad som kan hända men inget som säger att det kommer hända. Alla bilar slits också olika då alla körs olika och utsätts olika. Jag går helt enkelt mer på utseende när jag köper bil. Jag har inte heller något favorit märke och inte heller något märke jag tycker illa om vilket jag tycker är otroligt skönt, då man hör alla tjata om hur dåliga de bilarna är och hur bra dom är osv. Som ni skriver här över riktigt konstigt att när det gäller bilar så sitter alla fördomar kvar och verkar leva kvar i generationer också.

Jag har då inga fördomar iaf....jag går på vad jag själv upplever. :)

Redigerat av mikkiz, 19 January 2017 - 12:49.

Postad 19 January 2017 - 12:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Här är en som länge var av samma uppfattning om Ford, men speciellt då vad gäller allmän design och utseende (speciellt 80-90-talet samt tidigt 00).

Men nu sitter jag här med min tredje Ford (Fiesta ST) på raken och är hur nöjd som helst med både design, kvalitet samt körglädje och prestanda.

Svårt för dom pengarna att få nåt likvärdigt imo.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.