Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 27 November 2016 - 22:07

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

det vita som sagt inte helt "korrekt". 

Det är nog en kombination av flera saker

Inget PWM brus på OLEDen= Renare vitt vilket kan uppfattas som sterilt i början.

Lägre ABL dimming på OLEDen= Ljusare vitt överlag som kan uppfattas som skrikigt när man är van med en plasma som dimmar ner bilden i ljusa scener.

Nån av färgerna Röd/Grön/Blå är för låg/hög (kalibrering råder bot på det)

Sen skulle jag tro att du får sänka OLED light rejält för att matcha den lägre ljusstyrkan på Kuron.

20-30 möjligen för ett rum med dämpad belysning.

Postad 27 November 2016 - 22:14

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

När kag såg på hockey world cup tyckte jag isen såg rosa aktig ut. Och har läst rescensioner från ljud och bild med 2016 oleds där dom säger att det här är inte en tv för vintersporter,på grund av den låga nits jämfört med lcd med 1000 nits. Vid tv serier och film tittande har jag inte stört mig på hur vitt ser ut.

Garanterat felkalibrerad om du får en rosa ton :)

inga problem med ljusstyrkan på OLED den finns,men dom dimmar ner mer än LCDer och vintersporter triggar igång ABL mer än nåt annat så där märks skillnaden mer.

Jag har inte provat själv men kommer kanske göra det om en månad

Det finns ett trix för att minska ABL dimmingen och det är att ställa in ljusstyrkan med kontrasten istället för med OLED light

OLED light sätts då på max och sen minskar man kontrasten till en nivå som passar.

Då får man en mer linjär ljusstyrka som påminner om LCD.

Redigerat av sune bejas, 27 November 2016 - 22:15.

Postad 27 November 2016 - 22:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

När kag såg på hockey world cup tyckte jag isen såg rosa aktig ut. Och har läst rescensioner från ljud och bild med 2016 oleds där dom säger att det här är inte en tv för vintersporter,på grund av den låga nits jämfört med lcd med 1000 nits.

Fascinerande med tanke på att ett gammal bildrör gjorde kanske 100 eller till och med 150 nits om det var färskt och av bättre kvalitet. Då gick det inte alls att titta på vintersport på den tiden, eller? ;)

Jag tror att den som diskuterar att en "LCD kan visa 1000 nits och det är bättre för vintersport" inte riktigt har greppat detta med ljusstyrka och hur det hänger ihop, utan i blindo läser siffror från en spec och tänker "högre är bättre."

1000 nits och ishockey? Då kan du i princip köra TV:n på verandan vid solsken klockan 13:00 i juli. 700 nits ishockey kl 21:00 på kvällen i november och du lär ha en blixtrande huvudvärk rätt omgående. :)

LG:s OLED kommer upp i kring 200-250 nits när det är stora ytor av vintersport och ishockey. Betydligt mer om det är mindre ytor av ljust innehåll Det är inte lika mycket som en LCD av bättre snitt. Men många LCD-modeller av äldre och enklare sort är faktiskt inte ljusstarkare. Och 250 nits fungerar utmärkt för ett vardagsrum med lampor tända.

Postad 27 November 2016 - 22:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det finns ett trix för att minska ABL dimmingen och det är att ställa in ljusstyrkan med kontrasten istället för med OLED light

OLED light sätts då på max och sen minskar man kontrasten till en nivå som passar.

Då får man en mer linjär ljusstyrka som påminner om LCD.

Man får också ett sämre dynamiskt omfång och har färre bitar kvar till att beskriva nyanser. Med andra ord mer posterisering, bandning etc. Har någon dessutom skruvat på 20-stegsreglagen är det en regnbågsfärgad gråskala. :)

Postad 27 November 2016 - 23:37

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Man får också ett sämre dynamiskt omfång och har färre bitar kvar till att beskriva nyanser. Med andra ord mer posterisering, bandning etc. Har någon dessutom skruvat på 20-stegsreglagen är det en regnbågsfärgad gråskala. :)

Ok det låter som samma problem som tidigare modeller.

Fick för mig att 2016 modellerna inte var lika känsliga för ändring av kontrasten.

Hur följer ABL dimmingen med ljusstyrkan om du sänker den?

följer den med linjärt med max ljuststyrka?

ex sätter du max ljusstyrkan på 120cd/m2 vad ligger fullskärmsvitt på då?

Postad 28 November 2016 - 01:12

Unregistered3261912c
  • Unregistered3261912c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Var ser man när tv:n är tillverkad? Spelar det någon roll om den tillverkad låt oss säga under första halvåret?  Firmware 03.17.07

Postad 28 November 2016 - 02:57

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Garanterat felkalibrerad om du får en rosa ton :)

Mycket möjligt att den inte är helt korrekt. Jag är nöjd med isf expert mörkt rum. Har inte ändrat något i oled ljus, brightness och sånt. Bara stängt av alla så kallade förbättrings grejer som tex kantförbättring. Och så klart viktigt att köra med normal i färgskalan i allt förutom med hdr som den ju väljer automatiskt till bred.

Jag har testat att dra ner oledljus men då försvinner ju detaljer i svart och tyckte att bilden blev mörkare. Och då måste man väll nog kompensera med att höja ljusstyrka. Ändrar man någon parameter påverkar det nån annan känns det som, är inte riktigt insatt med att ändra för mycket för då kan det bli pannkaka. I dv marco polo är jag dock nöjd med oledljus 50 fast då är ju alt rätt instält per automatik är min tro. Det är väll ingen som ändrar inställningar i dv?

Förresten min phillips lcd tv från 2007 på 550 nits som jag hade innan såg mindre rosa ut på ishockey tyckte jag, även fast b6 har mera korrekta färger. Det var inte ovanligt med solbränna i hudtonen på philipsen, lg b6 har mycket mindre av den varan. Om jag jämför out of the box då på båda tvn.

Redigerat av axion84, 28 November 2016 - 03:31.

Postad 28 November 2016 - 03:12

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Utförde total fabriksåterställning på min 6 månader gamla B6 kväll...

MINDRE JUDDER!

TruMotion avstängt, och hör & häpna - mindre synligt judder på min panel efter detta! Självfallet existerar judder då det förekommer normalt i 24Hz material, men flytet är äntligen bättre nu. Gäller iallafall Blu-ray skivor via min Oppo-spelare, övriga källor har jag inte kört ännu.

Jag gjorde det också. Jag tyckte mig se mindre judder efter det också 😃. Har inte testat tru motion än.

Var ser man när tv:n är tillverkad? Spelar det någon roll om den tillverkad låt oss säga under första halvåret? Firmware 03.17.07

På baksidan av tvn sitter det en klisterlapp med tillverknings datum.

Redigerat av axion84, 28 November 2016 - 03:21.

Postad 28 November 2016 - 06:49

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

GRATTIS ALLA NYA B6 ÄGARE!

Tack vare senaste tidens prissänkning, Black Friday i synnerhet, kan många fler avnjuta OLED nu!

Det här är spännande! Förhoppningsvis fortsätter vi hålla tråden het med ännu mer feedback och frågor!

2rzrvcm.jpg

(Såg "The Jungle Book" på Blu-ray igår och den är SOM GJORD FÖR OLED!) 

Postad 28 November 2016 - 08:18

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

När kag såg på hockey world cup tyckte jag isen såg rosa aktig ut. Och har läst rescensioner från ljud och bild med 2016 oleds där dom säger att det här är inte en tv för vintersporter,på grund av den låga nits jämfört med lcd med 1000 nits. Vid tv serier och film tittande har jag inte stört mig på hur vitt ser ut.

Hela isen eller delar av isen? OLED har ju problem med "tint" dvs att delar av skärmen kan se gul, blå, eller röd ut.

Postad 28 November 2016 - 08:25

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0
Verkar som B6:an ligger kvar på 27990 :)

Postad 28 November 2016 - 08:39

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Cyber Monday idag kanske därför.

Postad 28 November 2016 - 09:19

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Hela isen eller delar av isen? OLED har ju problem med "tint" dvs att delar av skärmen kan se gul, blå, eller röd ut.

Hela

Postad 28 November 2016 - 09:21

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Cyber Monday idag kanske därför.

Hoppas den ligger kvar och sänks ytterligare vid mellandagsrean :)

Postad 28 November 2016 - 09:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Jag gjorde det också. Jag tyckte mig se mindre judder efter det också . Har inte testat tru motion än.

Kanon! Tänker göra så att jag kör fabriksåterställning efter varje mjukvaruuppdatering hädanefter. To be on the safe side.

Testa återigen lite TruMotion igår på välkänt material och visst ser det lite bättre ut, mindre ryckighet över människors ansikten och munnar vid lugnare dialogscener, till exempel  :P (De-judder 3, De-blur 10). Fortfarande inte i klass med rörelsehantering jag sett från Panasonic och Sony, men ett steg närmare. Nu känns det bara bra om jag kan strunta i det och köra det mesta utan TruMotion. 

Postad 28 November 2016 - 09:52

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

slog till på en 65b6v! var länge sedan jag kolla på kablar.. vad ska man ha för hdmi kabel? överföringshastighet för att klara allt som behövs?

Postad 28 November 2016 - 10:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Ok det låter som samma problem som tidigare modeller.

Fick för mig att 2016 modellerna inte var lika känsliga för ändring av kontrasten.

Hur följer ABL dimmingen med ljusstyrkan om du sänker den?

följer den med linjärt med max ljuststyrka?

ex sätter du max ljusstyrkan på 120cd/m2 vad ligger fullskärmsvitt på då?

Att sänka kontrastreglaget för att få ned ljusstyrkan är aldrig någon bra idé, oavsett teknik. Minns att jag testade detta på plasma-modellerna en gång i tiden. Slutade med en bild som inte hade synbar ABL men resultatet på bilden var ungefär lika lika rolig som en död fisk. Att dra ned kontrastreglaget för långt ligger på topp 5-listan över nybörjarfelen. :)

Jag har inte haft tid att sitta ned och mätt alla varianter. Men överlag minskar den relativa minskningen. Det dimmar fortfarande men inte lika mycket. Men här ha LG en del kvar att göra helt klart.

Postad 28 November 2016 - 10:13

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

slog till på en 65b6v! var länge sedan jag kolla på kablar.. vad ska man ha för hdmi kabel? överföringshastighet för att klara allt som behövs?

Du behöver inget "fancy". I stort sett de flesta aktuella HDMI kablar som säljes nu hos seriösa handlare klarar specifikationerna. Så länge du inte får tag i en äldre kabel från nåt restlager nånstans. Aktuella brukar vara specificerade "High Speed" "4K" "UHD" "HDMI 2.0" etc.

Själv kör jag med Supra's kablar. Vissa tycker det är "fancy" men jag uppskattar kvalitén hos dem.

http://www.jenving.s...-a-v-1001100955

Postad 28 November 2016 - 10:27

Unregistered94f9f4c4
  • Unregistered94f9f4c4
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Tack vare senaste tidens prissänkning, Black Friday i synnerhet, kan många fler avnjuta OLED nu!

Det här är spännande! Förhoppningsvis fortsätter vi hålla tråden het med ännu mer feedback och frågor!

2rzrvcm.jpg

Spännande, beställde den på cdon för 79pix i fredags!! Ser fram emot!! 😊

Du behöver inget "fancy". I stort sett de flesta aktuella HDMI kablar som säljes nu hos seriösa handlare klarar specifikationerna. Så länge du inte får tag i en äldre kabel från nåt restlager nånstans. Aktuella brukar vara specificerade "High Speed" "4K" "UHD" "HDMI 2.0" etc.

Själv kör jag med Supra's kablar. Vissa tycker det är "fancy" men jag uppskattar kvalitén hos dem.

Tycker Supras kablar är så jäkla stela!! Svårt med kabeldragning, eller har de blivit bättre??

/D

Postad 28 November 2016 - 10:33

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Spännande, beställde den på cdon för 79pix i fredags!! Ser fram emot!!

Tycker Supras kablar är så jäkla stela!! Svårt med kabeldragning, eller har de blivit bättre??

/D

Filmen som sådan är ok, bilden är gudomlig!  ;)

Deras HDMI är ofta tjocka och stela. Nya modellen Supra HDMI HD5/s (0.5-5 meter) är lite bättre på den fronten. Iallafall för mina behov.

Redigerat av RickyDeg, 28 November 2016 - 10:33.

Postad 28 November 2016 - 10:43

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 2

Deras HDMI är ofta tjocka och stela. Nya modellen Supra HDMI HD5/s (0.5-5 meter) är lite bättre på den fronten. Iallafall för mina behov.

Med tanke på hur aktiv du är i denna tråd och dessutom hur länge du varit det så måste jag fråga - hinner du kolla nåt på din älskade B6 mellan inläggen??? :D ;)

Postad 28 November 2016 - 10:51

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Med tanke på hur aktiv du är i denna tråd och dessutom hur länge du varit det så måste jag fråga - hinner du kolla nåt på din älskade B6 mellan inläggen??? :D ;)

Haha :D  Som 'pappa' till tråden är inte läge att underprestera med närvaron  ;)  

Jag kollar på min B6 varje dag i stort sett. Ett par gånger har jag faktiskt gjort inlägg under tiden  :lol:

Postad 28 November 2016 - 11:04

Unregistered2fdb2834
  • Unregistered2fdb2834
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Japp, jag har sett detta även på 2016-modellerna, om än i lite mildare form jämfört med 2015 Oleds. 

Vad tycker du om din B6:a då Jaxione? Tänker särskilt på om du upplever "near black" som bättre och med mindre banding än 2015s modeller? Jag liksom du har stört mig på dessa fenomen på 920V och undrar om det är värt att testa en B6 nu eller om det är vänta ytterligare ett år som gäller :)

Ni andra får naturligtvis också svara på hur ni tycker TVn är i det nära svarta. T.ex. i filmer som Skyfall (speciellt mörka scenerna i slutet på isen och i kyrkan) , Nightcrawler (typ hela filmen hade banding på min 920V) samt Batman Begins för att ta några exempel. Hur funkar 2016 års OLEDs med de problematiska banding-filmerna? :)

Postad 28 November 2016 - 11:07

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Japp, jag har sett detta även på 2016-modellerna, om än i lite mildare form jämfört med 2015 Oleds. 

Vad tycker du om din B6:a då Jaxione? Tänker särskilt på om du upplever "near black" som bättre och med mindre banding än 2015s modeller? Jag liksom du har stört mig på dessa fenomen på 920V och undrar om det är värt att testa en B6 nu eller om det är vänta ytterligare ett år som gäller :)

Ni andra får naturligtvis också svara på hur ni tycker TVn är i det nära svarta. T.ex. i filmer som Skyfall (speciellt mörka scenerna i slutet på isen och i kyrkan) , Nightcrawler (typ hela filmen hade banding på min 920V) samt Batman Begins för att ta några exempel. Hur funkar 2016 års OLEDs med de problematiska banding-filmerna? :)

Tyvärr så står den fortfarande i sin karton i sovrummet. Har renoverat kök så har inte velat plocka upp den innan. Så mycket damm och skit som flyger runt. Sen har det inte funnits tid heller :)

Men onsdag kommer nog bli den stora dagen :) Återkommer

Mvh J

Postad 28 November 2016 - 11:10

jedijens
  • jedijens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Efter att ha varit spekulant på TVn sedan introduktionen och noga följt prisutvecklingen och era åsikter om TVn så slog även jag till i fredags. Väldigt nöjd hittills men det här med Trumotion och liknande gör mig förvirrad. Så tänkte kolla ett par frågor med er som haft TVn en längre tid.  :D

Direkt ur kartong så märkte jag ett väldigt bra flyt i bilden men det blev märkliga "fel"/artefakter runt människor och föremål som rörde på sig. När jag stängde av Trumotion så försvann detta problem men bilden fick ett betydligt sämre flyt. Provat att köra Trumotion user, de-judder 3 och de-blur 10. 

Är det någon som har bättre tips för att få en bra balans mellan flytet och människor som rör sig? Kommer från en Sony LCD och detta är inga problem jag stött på förut. 

Hur ser man förresten vilket läge TVn körs i? Hittar ingen infoknapp för att se upplösning, 24p/60p etc. 

För att få HDR måste jag göra något speciellt då? Testat lite med Netflix inbyggda app och kollade på Marco Polo, då dök det upp en ruta i hörnet om Dolby Vision. Är det HDR då? Tyckte inte se någon märkbar skillnad.

Sist men inte minst, som någon annan nämnde ovan, spelar det någon roll när TVn är tillverkad? Min verkar vara från maj så den är ju ett halvår gammal. Har det gjorts några tillverkningsförbättringar under årets gång?

Hoppas någon orkar svara på mina långdragna funderingar.  :P

Redigerat av jedijens, 28 November 2016 - 11:13.

Postad 28 November 2016 - 11:13

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Efter att ha varit spekulant på TVn sedan introduktionen och noga följt prisutvecklingen och era åsikter om TVn så slog även jag till i fredags. Väldigt nöjd hittills men det här med Trumotion och liknande gör mig förvirrad. Så tänkte kolla ett par frågor med er som haft TVn en längre tid.  :D

Direkt ur kartong så märkte jag ett väldigt bra flyt i bilden men det blev märkliga "fel"/artefakter runt människor och föremål som rörde på sig. När jag stängde av Trumotion så försvann detta problem men bilden fick ett betydligt sämre flyt. Provat att köra Trumotion user, de-judder 3 och de-blur 10. 

Är det någon som har bättre tips för att få en bra balans mellan flytet och människor som rör sig? Kommer från en Sony LCD och detta är inga problem jag stött på förut. 

Hur ser man förresten vilket läge TVn körs i? Hittar ingen infoknapp för att se upplösning, 24p/60p etc. 

För att få HDR måste jag föra något speciellt då? Testat lite med Netflix inbyggda app och kollade på Marco Polo, då dök det upp en ruta i hörnet om Dolby Vision. Är det HDR då? Tyckte inte se någon märkbar skillnad.

Sist men inte minst, som någon annan nämnde ovan, spelar det någon roll när TVn är tillverkad? Min verkar vara från maj så den är ju ett halvår gammal. Har det gjorts några tillverkningsförbättringar under årets gång?

Hoppas orkar svara på mina långdragna funderingar.  :P

Truemotion får någon annan svara på men det där med tillverkningsdatumet tror jag inte gör någon skillnad på 2016 års modeller, läste mycket innan och kunde inte se några indikationer på att det skulle skilja något. På 2015 däremot så var de tidiga batcharna sämre var det gällde jämnheten I bilden.

Postad 28 November 2016 - 11:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 2

Prova att trycka på uppåtpilen. Det brukar ta ett par sekunder innan den läser in all info om signalen efter det att synkat.

Postad 28 November 2016 - 11:19

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag undrar också hur man kan se vilken refresh rate som TVn får in 24/50/60. Jag kan dock svara på hur du kan se upplösning och ljudformat efter att RickyDeg tipsade om det för några dagar sedan. Tryck på "hjulet" och peka med pekaren längst upp i vänstra hörnet på ingångsnamnet t.ex. HDMI1 så får du fram t.ex. "16:9 1080p Dolby Digital". Men jag skulle väldigt gärna kunna se refresh raten också som sagt bara för att dubbelkolla att den får in den man tänkt.

Postad 28 November 2016 - 11:20

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

vågar man transportera den liggande i bilen?

Postad 28 November 2016 - 11:24

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Det sitter en klisterlapp bak till höger på TVn där du kan läsa "Manufactured: October 2016" t.ex. Jag har också en klisterlapp med MAYxxxx på kartongen men det har inget med tillverkningsdatumet att göra uppenbarligen.

Postad 28 November 2016 - 11:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 1

vågar man transportera den liggande i bilen?

Funkar kanon bra. Tänk på att fronten ska vara uppåt bara.

Transportera min egen liggande i bilen

Postad 28 November 2016 - 11:46

Unregistered47635200
  • Unregistered47635200
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Köpte 55-tummaren i fredags, Helt grym när det gäller UHD käller från tex Netflix, men 720p från Netflix & NAS ser ut som gammal sunkig SD, någon annan som upplever detta? Inte helt nöjd med tv:n mao. 90% av mitt tittande sker  emot källor med 720p, så det verkar bli att returnera tvn i veckan och återgå till min gamla Panna plasma. 

Postad 28 November 2016 - 11:52

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

För att få HDR måste jag göra något speciellt då? Testat lite med Netflix inbyggda app och kollade på Marco Polo, då dök det upp en ruta i hörnet om Dolby Vision. Är det HDR då? Tyckte inte se någon märkbar skillnad.

Hoppas någon orkar svara på mina långdragna funderingar.  :P

Om din panel råkar vara producerad i Maj (som min) skulle jag först och främst rekommendera att du ser till att du har senaste mjukvara 04.30.50 installerad. Oavsett bör du se till att den har det.

General > About this tv

(uppdatera online eller via USB)

Efter det kan du göra en total fabriksåterställning. Kanske ej nödvändigt men visade sig vara det på mitt exemplar då jag hade överdrivet judder från Blu-ray och Netflix.

General > Return to Initial Settings

(raderar ju dock allt du tidigare gjort, så du är medveten om det)

Se till att du väljer något förprogrammerat ISF bildläge (Dark/Bright room). TruMotion User (De-judder 3 resp De-blur 10) bör fungera lite bättre med senaste mjukvaran installerad. Men även bättre rörelsehantering utan TruMotion. Var dock medveten om att naturligt förekommande judder fortfarande är synligt till viss mån med 24Hz material. Tyvärr får du bara sparsamt med detaljer om inkommande signal från externa källor. Finns ingen "info"-knapp på fjärren utan man för upp markören i översta vänstra hörnet och dubbelklickar på scrollhjulet.

HDR aktiveras automatiskt, oavsett om det är HDR10 eller Dolby Vision. Skaffar du en UHD Blu-ray spelare ser du till att den är inställd för att mata ut detta.

Tänk på att alla ingångar för externa källor samt appar och även Dolby Vision har separata bildinställningar i grundläget. Du kan alltså behöva justera dina preferenser för respektive. Alternativt talar du om för B6 att den ska applicera samma på alla.

Postad 28 November 2016 - 12:34

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Hoppas den ligger kvar och sänks ytterligare vid mellandagsrean :)

Inatt så höjdes priset på Elgiganten och vissa tog bort 55" under natten.

Men imorse låg dom uppe igen och beror så klart på Black Friday och Cyber Monday.

55" Oled 55B6V, Åter i lager på EG hemsida 28 December.

Säkert för att säkerställa Mellandags rean och att priset inte sjunker förrens då. (bra försäljning slippa prisgarantin)

Trenden tidigare år är att priserna blir lägre på mellandagsrean enligt Elgigantens personal

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 28 November 2016 - 12:37.

Postad 28 November 2016 - 12:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Köpte 55-tummaren i fredags, Helt grym när det gäller UHD käller från tex Netflix, men 720p från Netflix & NAS ser ut som gammal sunkig SD, någon annan som upplever detta? Inte helt nöjd med tv:n mao. 90% av mitt tittande sker  emot källor med 720p, så det verkar bli att returnera tvn i veckan och återgå till min gamla Panna plasma. 

Skulle inte påstå att OLED är helt skoningslös, men visst ställer en sådan här fin teknik krav på signalkällan och ursprungsmaterialet för att visa sig från sin bästa sida. 720p hör inte nödvändigtvis dit. 1080p funkar dock alldeles utmärkt. Se bara på hur fantastiskt Blu-ray kan se ut på B6! När du matar den med hög kvalitét belönas du därefter. Själv kör jag uteslutande med HD och UHD så jag drabbas inte på samma sätt som du. Kanske skulle en tv som är mer "förlåtande" passa dig bättre, så att säga.

Postad 28 November 2016 - 12:50

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Skulle jag göra en gissning.

55B6V  13 990 kr

65B6V  25 990 kr 

Mellandags rean ska bli kul senare hur nära jag kom.

Postad 28 November 2016 - 13:10

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Skulle jag göra en gissning.

55B6V  13 990 kr
65B6V  25 990 kr 

Mellandags rean ska bli kul senare hur nära jag kom.

Ja det var inte länge sedan 23k och som står att läsa nedan och förstås i tråden redan mycket tv för veckopengen med ~16k, tror nog att de fått ned lagren en del redan ;)
http://www.ljudochbi...st/lg-oled55b6v

Verkar vara/varit en av de absolut bästa BF prylarna pris/pref. bland annars något? mediokra sänkningar,
https://www.prisjakt...t-forra-gangen/

-ld99

Postad 28 November 2016 - 13:15

Unregistered47635200
  • Unregistered47635200
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Skulle inte påstå att OLED är helt skoningslös, men visst ställer en sådan här fin teknik krav på signalkällan och ursprungsmaterialet för att visa sig från sin bästa sida. 720p hör inte nödvändigtvis dit. 1080p funkar dock alldeles utmärkt. Se bara på hur fantastiskt Blu-ray kan se ut på B6! När du matar den med hög kvalitét belönas du därefter. Själv kör jag uteslutande med HD och UHD så jag drabbas inte på samma sätt som du. Kanske skulle en tv som är mer "förlåtande" passa dig bättre, så att säga.

Att HD från tex Netflix (The good wife) skulle se så pass mycket sämre ut än på min Panna VT30  gjorde mig tyvärr besviken. 

Postad 28 November 2016 - 13:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Bra recension, även om Ljud & Bild inte riktigt är så minutiöst detaljerade som jag skulle önska. 

Håller inte med dem när det gäller upplevd ljusstyrka och ljudet. 

Postad 28 November 2016 - 13:33

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Att HD från tex Netflix (The good wife) skulle se så pass mycket sämre ut än på min Panna VT30  gjorde mig tyvärr besviken. 

Tyvärr har jag inte kunnat jämföra det exemplet självt.

- har du sett till att göra alla nödvändiga inställningar o dylikt...?

- kör du inbyggda appen i B6 eller via extern källa...?

Sen har jag lite svårt att förstå varför man satsar på en högkvalitativ UHD OLED panel och förväntar sig gott resultat med material som till 90% består av 720p. Den ekvationen går inte riktigt ihop är jag rädd. Om mycket av det man råkar vilja titta på kanske helt enkelt inte finns tillgängligt i HD eller UHD är det givetvis trist, men kan också ha sina givna förklaringar. Din Panasonic VT30 kanske är mer "förlåtande" och inte lika krävande? Den kan å andra sidan inte heller prestera på samma nivå som B6 när det gäller vissa aspekter. Kanske kan du helt enkelt inte få allt i detta läge...?

Är du missnöjd så lämna tillbaks!

Postad 28 November 2016 - 13:38

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Ja det var inte länge sedan 23k och som står att läsa nedan och förstås i tråden redan mycket tv för veckopengen med ~16k, tror nog att de fått ned lagren en del redan ;)
http://www.ljudochbi...st/lg-oled55b6v

Verkar vara/varit en av de absolut bästa BF prylarna pris/pref. bland annars något? mediokra sänkningar,
https://www.prisjakt...t-forra-gangen/

-ld99

Ja priserna på LG Oleds under Black Friday har varit en väldigt glad överraskning. Jag fick dessutom min 2015 års felaktiga Oled krediterad lagom till sänkningen så jag gjorde världens deal. Fick nämligen tillbaka 25.000kr som jag gav för den tvn, köpte därefter en B6V för 15.990kr vilken gav mig 9000kr tillbaka :) Så nu sitter man med 9000kr på fickan och förhoppningsvis en bättre tv :)

Redigerat av Jaxione, 28 November 2016 - 13:38.

Postad 28 November 2016 - 13:55

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jepp, jag kör för närvarande med en Xbone S för all media (UHD blu-ray, Netflix med 4K + HDR m.m.), för att den är snorbillig och för att det är enkelt. Funkar bra, men saknar stöd för Dolby Vision (stöder "bara" HDR10) och har begränsningar med passthrough av ljudströmmar (men det påstår MS att de ska fixa med patch i början av 2017). De UHD blu-ray-skivor jag testat hittills (senaste Mad Max och Deadpool) fungerar bra.

Med en Xbone S går det (åtminstone för närvarande) dock inte att glo på HBO Nordic eller andra streamingtjänster som kräver Flash (som Edge på Xbone S saknar) och inte har någon Xbone-app. Vilket är lite surt.

Kommer högst sannolikt att återgå till HTPC så snart det är möjligt, dvs när Netflix rabiata hårdvarukrav kan uppfyllas med en APU, och eventuellt när det kommer hårdvara + mjukvara för UHD blu-ray (förutom att PowerDVD är ett ******** skitprogram, så kanske blir det en UB700 istället, när den slutar vara groteskt dyr).

Jag kör också med Xone-S men tycker den har stora problem med att läsa UHD-skivor. De flesta går men t.ex Deadpool hänger sig i kapitel 12. Testat med 2 skivor och 2 olika Xbone....... Skaffade UBD-K8500 på BF för 2490:- Och där funkar allt....

Redigerat av Unregisteredda0da775, 28 November 2016 - 14:02.

Postad 28 November 2016 - 14:04

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

2rzrvcm.jpg

Håller med. Den filmen är kanon på OLED. I slutet med Mowgli och elden i djungeln är suveränt!

Postad 28 November 2016 - 14:08

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Håller med. Den filmen är kanon på OLED. I slutet med Mowgli och elden i djungeln är suveränt!

Verkligen! Lätt att bli hänförd! :wub: Jag förstår varför många använder denna Blu-ray som demo för OLED. 

Hoppas bara Disney även hoppar på UHD Blu-ray tåget, speciellt men tanke på antalet filmtitlar...

Postad 28 November 2016 - 14:54

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Det är främst den mekaniska kvalitén man betalar för, alla high speed hdmi-kablar i vettiga längder ger lika bra bild sålänge allt är helt och fungerar.

Postad 28 November 2016 - 16:41

Relur
  • Relur
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det är främst den mekaniska kvalitén man betalar för, alla high speed hdmi-kablar i vettiga längder ger lika bra bild sålänge allt är helt och fungerar.

Har märkt att det är lite hit and miss när man köper kablar. Har 3st här som gör att bilden blinkar eller är helt svart. 

Att köpa lite dyrare kablar är att rekommendera för 4K och använda billiga till 1080p.

Postad 28 November 2016 - 17:39

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

(Engelsk språkinställning)

General > Reset to Initial Settings

(observera att alla inställningar raderas)

Senaste 04.30.50 mjukvara. Först nu efter fabriksåterställningen som jag ser allt som LG fixat dock.

Verkligen skönt! :)

Ja, jag misstänker att det måste varit något liknande! Hade tråkigt nog inte en tanke på att göra ytterligare en fabriksåterställning. Tog för givet att saker o ting ska funka bara man genomför mjukvaru-uppdatering. Men LG Support förklarade att man ibland kan behöva "rensa" processorn. Jag har nu tipsat andra ägare på AVForums.com som hade liknande problem som jag. Kommer förmodligen ta för vana att göra återställning efter varje mjukvaru-uppdatering hädanefter. Jobbigt, men för att vara på den säkra sidan!

För all del, uppdatera till senaste 04.30.50 då jag nyligen upptäckt att i mitt fall berodde det på att mitt exemplar var i behov av en fullständig fabriksåterställning. Beklagar. Inget jag ens trodde vore anledningen. 

så nu flyter det på som det gjorde vid den äldre firmwaren?

Postad 28 November 2016 - 17:45

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 1

kollade på djungelboken i 3D, sjukt bra på OLED  :D

Postad 28 November 2016 - 17:51

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

de e fan omöjligt , jag hade en VT30, OLEDn blåser panasonicen ur vattnet på allt som den matas med.

Postad 28 November 2016 - 18:18

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

så nu flyter det på som det gjorde vid den äldre firmwaren?

YES!  :) Men kan ju äntligen köra utan TruMotion nu också då det är mer 'sansat' judder än tidigare. Panoreringar av alla slag var olidliga förut. LG har uppenbarligen gjort nödvändiga uppdateringar på flera plan. Inte 'perfektion' givetvis, men ett steg i rätt riktning iallafall. Något stod helt enkelt inte rätt till hos min panel då det krävdes återställning för uppdateringarna bitarna att falla på plats.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.