LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 30 November 2017 - 21:41
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Du har aldrig sett en 500M va ?
Läs posten ovan.
"Det finns plasma tvs sen finns det 500M."
I mellan och lågljusscener så existerar inget dithering brus på den.
clean som en lcd eller oled
Okej Sune, Pioneer 500M är det bästa som någonsin tillverkats i tv-väg. Kan vi lämna det nu i denna tråd?
Redigerat av little_mac, 30 November 2017 - 21:41.
Postad 30 November 2017 - 21:42
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag kan flytta den via två tre nivåer så det borde väl gå. Jag ska försöka flytta lite grejer från bänken också först så får se hur det känns. Men först ska jag planera om setupen och jag har en massa annat jag måste göra också den här helgen.
Har slängt upp den på foten tillfälligt och den ska upp på väggen till helgen. Hade varit grymt smidigt om man kunde ta den direkt från foten till väggen, men känns som man måste göra om den där otrevliga manövern med att lägga den med panelen nedåt och skruva av foten - känns som det skulle gå åt tre pers annars (två som håller TVn medans en skruva av foten) - har inte kollat om man kan sätta på skenor till väggfäste samtidigt som foten sitter kvar.
Redigerat av e3henri, 30 November 2017 - 21:43.
Postad 30 November 2017 - 21:45
Unregistered7e591ba6
-
Unregistered7e591ba6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
finns det något smidigt sätt att streama lokala filmer på datorn till tvn eller får det bli ett köp av nvidia shield?
Postad 30 November 2017 - 21:50
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag köpte min TV 23/11 23.24 så jag tog fördel av båda. Dessutom är det omöjligt för LG att veta om den hade sålts 40min senare såvida de inte får inte från EG vilket jag inte tror att de gör.
Som sagt så verkar inte kampanjen ha gått igång automatiskt för någon som köpt på helgens/fredagens kampanjer och man måste då kontakta LG och de kräver att man skickar kvitto. Skulle nog tro det är rätt kört för de som köpte efter 23/11 23:59
Min gissning är att kampanjen på något sätt inte går igång om första uppstart är efter 23/11 och då måste de aktivera den löst med kvitto som bevis för inköpsdatum.
Postad 30 November 2017 - 21:50
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Du har aldrig sett en 500M va ?
Läs posten ovan.
"Det finns plasma tvs sen finns det 500M."
I mellan och lågljusscener så existerar inget dithering brus på den.
clean som en lcd eller oled
Och du har inte läst hans inlägg? Han refererar till en PS-42Q97HD (eller PS-42Q92, förstår inte riktigt hans inlägg). Är den fri från dithering menar du?
Postad 30 November 2017 - 21:51
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
finns det något smidigt sätt att streama lokala filmer på datorn till tvn eller får det bli ett köp av nvidia shield?
Installera Plex server på datorn och sedan Xplay på tvn, så kan du streama film i full kvalite med ett trevligt gränssnitt. Även WebOS standardapp för media/bilder kan streama film/serier från Plex server.
Redigerat av spuj, 30 November 2017 - 21:52.
Postad 30 November 2017 - 21:52
Unregisteredea8824e3
-
Unregisteredea8824e3
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Har slängt upp den på foten tillfälligt och den ska upp på väggen till helgen. Hade varit grymt smidigt om man kunde ta den direkt från foten till väggen, men känns som man måste göra om den där otrevliga manövern med att lägga den med panelen nedåt och skruva av foten - känns som det skulle gå åt tre pers annars (två som håller TVn medans en skruva av foten) - har inte kollat om man kan sätta på skenor till väggfäste samtidigt som foten sitter kvar.
Enligt Rikard på Webhallens support så får denna TV inte läggas - precis som det var förr med plasma!
Postad 30 November 2017 - 21:52
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Står en del om det i bruksanvisningen...tror inte den klarar SMB shares eller liknande rakt av utan kräver nån specialmjukvara på datorn...om det är smidigt eller inte är upp till dig, men en (minst) Shield skadar inte...själv sitter jag på 2 
Postad 30 November 2017 - 21:53
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Som sagt så verkar inte kampanjen ha gått igång automatiskt för någon som köpt på helgens/fredagens kampanjer och man måste då kontakta LG och de kräver att man skickar kvitto. Skulle nog tro det är rätt kört för de som köpte efter 23/11 23:59
Min gissning är att kampanjen på något sätt inte går igång om första uppstart är efter 23/11 och då måste de aktivera den löst med kvitto som bevis för inköpsdatum.
Jag köpte min 23/11 23.24 och LG ska skicka någon kod till mig. Chattade med supporten och de bad om kvitto och lite uppgifter om TVn.
Postad 30 November 2017 - 21:53
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Enligt Rikard på Webhallens support så får denna TV inte läggas - precis som det var förr med plasma!
Okey då kan du hälsa Rikard att jag tror mer på anvisningarna i bruksanvisningen och på 3 olika ställen på förpackningen (som visar hur man ska lägga den ner på kartongen för att montera stativet) 
Postad 30 November 2017 - 21:54
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Även jag rekommenderar Plex Media Server på datorn och Xplay på TVn
Postad 30 November 2017 - 21:55
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Chamber skrev detta på SONY delen - hur petig kan man bli över detta?
Nu när man ändå sett banding i typ allt man kollar på.
https://imgur.com/a/mLzmm
https://i.imgur.com/mazLRDV.jpg
10% ser såklart mörkare ut i verkligheten men kan ändå se dessa ränderna tydligt. Lär behålla denna max ett år sen säljer jag den. Hoppas ni andra har fått bättre för det finns många med bra uniformitet och det är en grym TV annars.
Postad 30 November 2017 - 21:55
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag köpte min 23/11 23.24 och LG ska skicka någon kod till mig. Chattade med supporten och de bad om kvitto och lite uppgifter om TVn.
Aha hur hittade du chattsupporten? Har fått ringa in och maila kvitton - hoppas de drar igång den efter helgen - man är ju lite nyfiken (har börjat tröttna på 4k demos nu) 
Postad 30 November 2017 - 21:58
Unregisteredea8824e3
-
Unregisteredea8824e3
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Okey då kan du hälsa Rikard att jag tror mer på anvisningarna i bruksanvisningen och på 3 olika ställen på förpackningen (som visar hur man ska lägga den ner på kartongen för att montera stativet) 
Don't shoot the messenger! 
Jag frågade om det gick bra att lägga in den i bagageutrymmet för att köra hem den så, nej sade han.. 
Postad 30 November 2017 - 22:00
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Aha hur hittade du chattsupporten? Har fått ringa in och maila kvitton - hoppas de drar igång den efter helgen - man är ju lite nyfiken (har börjat tröttna på 4k demos nu) 
Man kan även ringa till de, men vill man chatta är det: http://www.lg.com/se...tact/chat-email
Postad 30 November 2017 - 22:04
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
och Moses pratade med en brinnande buske...
Jag frågade om det gick bra att lägga in den i bagageutrymmet för att köra hem den så, nej sade han.. 
Jo vi skjuter budbäraren om han bara spottar ur sig information utan att kolla upp den först.
Postad 30 November 2017 - 22:11
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Men snälla nån, ska det här aldrig sluta?
En OLED tar ingen som helt skada av att läggas ner och transporteras så länge panelen har stöd som t ex. i kartongen.
Inte ens en 65" plasma är någon fara att lägga ner men däremot att transportera den liggande kan orsaka att panelen som är av glas spricker av sin egen tyngd vid en häftig stöt. Men det ska nog en hel del till för att det verkligen ska hända, jag har kört många plasmor liggandes i bilen men med min 65" VT60 fegade jag ur och körde den stående på ett släp 
Postad 30 November 2017 - 22:15
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Vad är att föredra när man ställer in bilden, rekommendationer likt denna där de utgått från kalibrering:
https://www.avforums...ttings.2106641/
Eller ladda in någon videosnutt där man ställer in ljusstyrka, kontrast, vitbalans osv. Det som finns i spel.
Postad 30 November 2017 - 22:27
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
https://youtu.be/NlybYSwkCpc
Jäklar vad LG OLED blir sågade på Vincents senaste
Postad 30 November 2017 - 22:29
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Chamber skrev detta på SONY delen - hur petig kan man bli över detta?
Testa du får snart facit. Men som sagt testa lite olika då de långt ifrån alltid är ett problem. I sådana fall skulle oled aldrig vinna några priser för bästa bild
Postad 30 November 2017 - 22:31
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vad är att föredra när man ställer in bilden, rekommendationer likt denna där de utgått från kalibrering: https://www.avforums...ttings.2106641/
Eller ladda in någon videosnutt där man ställer in ljusstyrka, kontrast, vitbalans osv. Det som finns i spel.
Jag tycker det är värt att reflektera över varför det finns 29 olika parametrar att peta på.
1. Är det så att det finns en perfekt optimal korrekt bild för alla och inställningarna är bara till för att kompensera för olika omgivningar och variationer i panelerna.
2. Eller kan det finnas tycka och smak i vad för bild olika personer gillar.
Jag tycker man ska se de här länkarna som rådgivande - det ligger mycket vetenskap och mätningar bakom att de ska återgå en s.k. korrekt bild - men samtidigt kan man lite egen smak.
Att sätta bildläget till VIVID kanske är lite och ta i , men om man tycker det upplevs bättre att dra upp skärpan ett snäpp eller två och öka färgerna så tycker jag inte man ska skämmas över det. Själv kommer jag aldrig stänga av Truemotion helt då mina ögon får hicka vid 24p panoereringar - även om jag vet hur politiskt inkorrekt och bildförstörande funktionen är - jag tycker helt enkelt det ser bättre ut 
Sedan kan man reflektera lite över HDR hypen - vid en första anblick så ser HDR ut som....hmmm...en gammal TV i vividläge (när man tittar lite mer så inser man att rangen utökats, men visst material verkar vara lite för mycket showoff)
Postad 30 November 2017 - 22:31
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Testa du får snart facit. Men som sagt testa lite olika då de långt ifrån alltid är ett problem. I sådana fall skulle oled aldrig vinna några priser för bästa bild 
Tröst är väl man fick det 6K billigare än A1 
Postad 30 November 2017 - 22:32
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Installera Plex server på datorn och sedan Xplay på tvn, så kan du streama film i full kvalite med ett trevligt gränssnitt. Även WebOS standardapp för media/bilder kan streama film/serier från Plex server.
Fixar tvn och xplay direct play av 4k hdr filmer? nån som testat något tungt?
Redigerat av aeqvist87, 30 November 2017 - 22:35.
Postad 30 November 2017 - 22:34
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
ja sådana där bör transporteras stående helst
Postad 30 November 2017 - 22:39
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
https://youtu.be/NlybYSwkCpc
Jäklar vad LG OLED blir sågade på Vincents senaste
Inte alltid lätt förstå vad du skriver, men antar att du är ironisk nu eller har du hittat nåt litet negativt mellan raderna i Vincents LG OLED hyllningar?
Tröst är väl man fick det 6K billigare än A1 
Jag har väldigt svårt att tycka synd om någon person som äger en C7a
Postad 30 November 2017 - 22:45
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Postad 30 November 2017 - 23:01
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Vet att jag är lite snål nu men totalt idiotiskt att avsluta en bra kampanj dagen innan Black Friday, hoppas att den marknadsföringspersonen fick en knäpp på näsan av sin chef. ;-) Goodwill kan lätt bli till badwill
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 30 November 2017 - 23:06.
Postad 30 November 2017 - 23:05
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Vet att jag är lite snål nu men totalt idiotiskt att avsluta en bra kampanj dagen innan Black Friday, hoppas att den marknadsföringspersonen fick en knäpp på näsan av sin chef. ;-)
Kanske därför de hade det? Så att man ska köpa sin TV innan BF.
Postad 30 November 2017 - 23:07
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Kanske därför de hade det? Så att man ska köpa sin TV innan BF.
Tvivlar på att det fanns en vettig tanke bakom i detta fall men man vet aldrig. ;-)
Postad 30 November 2017 - 23:41
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Inte alltid lätt förstå vad du skriver, men antar att du är ironisk nu eller har du hittat nåt litet negativt mellan raderna i Vincents LG OLED hyllningar?
Jag har väldigt svårt att tycka synd om någon person som äger en C7a 
Kommentatorsfältet är väldigt negativa
Inte lätt förstå vad du menar tycka synd om någon som äger en C7 eller är du ironisk sarkastiskt nu?
Postad 01 December 2017 - 00:19
muppsi
-
muppsi
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Senaste nytt angående Netflix aktiveringen är att efter tredje samtalet till supporten så har jag nu fått ange serienummer och skickat in kvitton till LG (tur man fick igenom köpet 13 minuter innan deadline) och de ska aktivera den manuellt.
Bra info! Undrade lite själv.
Postad 01 December 2017 - 00:38
nooz
-
nooz
-
Användare
-
-
149 inlägg
Några frågor. Satte upp C7an idag och försökte uppdatera den:
Har Programversion 03.60.09 Finns det en senare utgåva?
Försökte ta del av 6 månaders premium, men när jag uppdaterade netflix appen så står det bara "Påbörja din gratismånad". Hur ska jag gå tillväga? Såg att man ska uppdatera till senaste programversionen, uppdatera netflix appen och annars göra systemåterställning. Är det kontakta LG som gäller?
Men största problemet som stör mig är hur tv:n hanterar min dator som är inkopplad. Får extremt stora "eftersläpning/hack" när jag rör musen eller scrollar. Det är som att tv:n inte hinner med att uppdatera bilden. Någon som vet vad det kan vara? Är det någon inställning jag kan göra?
Postad 01 December 2017 - 06:17
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Försökte ta del av 6 månaders premium, men när jag uppdaterade netflix appen så står det bara "Påbörja din gratismånad". Hur ska jag gå tillväga? Såg att man ska uppdatera till senaste programversionen, uppdatera netflix appen och annars göra systemåterställning. Är det kontakta LG som gäller?
Men största problemet som stör mig är hur tv:n hanterar min dator som är inkopplad. Får extremt stora "eftersläpning/hack" när jag rör musen eller scrollar. Det är som att tv:n inte hinner med att uppdatera bilden. Någon som vet vad det kan vara? Är det någon inställning jag kan göra?
Du kunde besparat dig tid att ställa samma fråga om du tog tid läsa inlägg ovan och nån sida tillbaks bara. 
Angående PC, har jag aldrig förstått varför tillverkarna undanhåller sån viktig dold funktion eller tillväga sätt vad man vill kalla det för nu. Eller varför inte bara automatisk känna av att det är en PC som är inkopplat. Konsumenter skulle besparat huvudvärk om dom bara skriver det tydligt att det ibland går att lösa genom bara ändra HDMI inputen till PC. Tror ingen orkar bläddra igenom tjocka hundratals sidor manualen. Själv fick jag veta efter googlande på nätet att man själv får namnge PC ingången till sån enkel namn som PC på min ES8005.
Om du inte har gjort det kan du testa ändra PC inputen till just PC. 
http://www.rtings.co...7-oled/settings
Postad 01 December 2017 - 08:00
nooz
-
nooz
-
Användare
-
-
149 inlägg
Du kunde besparat dig tid att ställa samma fråga om du tog tid läsa inlägg ovan och nån sida tillbaks bara. 
Angående PC, har jag aldrig förstått varför tillverkarna undanhåller sån viktig dold funktion eller tillväga sätt vad man vill kalla det för nu. Eller varför inte bara automatisk känna av att det är en PC som är inkopplat. Konsumenter skulle besparat huvudvärk om dom bara skriver det tydligt att det ibland går att lösa genom bara ändra HDMI inputen till PC. Tror ingen orkar bläddra igenom tjocka hundratals sidor manualen. Själv fick jag veta efter googlande på nätet att man själv får namnge PC ingången till sån enkel namn som PC på min ES8005.
Om du inte har gjort det kan du testa ändra PC inputen till just PC. 
http://www.rtings.co...7-oled/settings
Har läst det mesta, och ser att de flesta har problem att få tillgång till Netflix utan att kontakta LG supporten. Men kanske skulle formulera mig något annorlunda. Oavsett, har skickat iväg ett mail till dem med info, så får väl vänta på svar bara.
Angående PC:frågan så är det så att jag använder PC:n som HTPC. Läste lite på länken du gav och känns lite dumt att välja en "setting" där vissa funktioner försvinner. Står ju "All picture modes have the same low input lag in PC mode (same input lag as non PC Game mode); however some settings are disabled, such as TruMotion, Real Cinema and Noise Reduction."
Postad 01 December 2017 - 08:26
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Men snälla nån, ska det här aldrig sluta?
En OLED tar ingen som helt skada av att läggas ner och transporteras så länge panelen har stöd som t ex. i kartongen.
Inte ens en 65" plasma är någon fara att lägga ner men däremot att transportera den liggande kan orsaka att panelen som är av glas spricker av sin egen tyngd vid en häftig stöt. Men det ska nog en hel del till för att det verkligen ska hända, jag har kört många plasmor liggandes i bilen men med min 65" VT60 fegade jag ur och körde den stående på ett släp 
Har också en VT60. Har du eller funderar du på att uppgradera till årets Oled? Nyfiken på skillnaden i bild, rörelse, färger, svärta osv. Rätt less på halvdan svärta, buzzing, fläktljudet, ingen 4K, ingen HDR, ingen dolby vision men älskar flytet i bilden och skuggdetaljerna.
Tyckte inte jag såg motsvarande flyt på hifiklubben när jag ställt in B7an rätt och kikade på revenant. Kan vara en vanesak då teknikerna skiljer sig och plasma klarar 1080 i rörelse men oled är lägre.
Redigerat av wesslan, 01 December 2017 - 08:44.
Postad 01 December 2017 - 08:53
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Hade de uppdaterat firmwaren? Tycker de flyter ok på min pos9002 och får ok med detaljer i F7 iaf. Men min Samsung d7005 plasma står emot bra än.
Postad 01 December 2017 - 08:58
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Har läst det mesta, och ser att de flesta har problem att få tillgång till Netflix utan att kontakta LG supporten. Men kanske skulle formulera mig något annorlunda. Oavsett, har skickat iväg ett mail till dem med info, så får väl vänta på svar bara.
Angående PC:frågan så är det så att jag använder PC:n som HTPC. Läste lite på länken du gav och känns lite dumt att välja en "setting" där vissa funktioner försvinner. Står ju "All picture modes have the same low input lag in PC mode (same input lag as non PC Game mode); however some settings are disabled, such as TruMotion, Real Cinema and Noise Reduction."
Det har alltid varit så med PC läge oavsett TV. Vissa funktioner funkar inte i PC läge.
Postad 01 December 2017 - 09:30
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Vad kör ni med för väggfästen till 65"?
Funderar på ett som är ledbart så man kan justera i höjd och sidled.
Postad 01 December 2017 - 10:08
nickeleo
-
nickeleo
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nu har det gått en vecka sedan jag beställde min 55B7V från Netonnet med Expressfrakt och den har fortfarande inte kommit fram till mig i Gbg. Igår kunde jag se att den hade kommit till Härryda men felsorterats och nu i morse var den tillbaka i Borås igen! :-(. Har nu återigen pratat med Netonnet och de skulle ringa PostNord och kolla vad som hänt.
Ser att det finns samma modell i lager i alla Netonnet-butiker här i Gbg så jag kommer nog kolla om det går att hämta ett ex direkt i butik istället då jag verkligen vill ha min tv innan helgen. Problemet med det är att jag inte har någon bil så blir att hitta någon snäll själ i bekantskapskretsen som känner för att hjälpa mig.
Blir intressant att höra vad de säger när de återkommer!
Postad 01 December 2017 - 10:10
supercrw
-
supercrw
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som kör en C7 med Sonos Playbar och får det att lira smärtfritt? Jag har problem när jag byter mellan olika HDMI-ingångar och kör digitalt ljud ut via optisk kabel. Ljudet försvinner och kommer inte tillbaka om man inte gör tvn strömlös. Jag har en Arris digitalbox, en mediaenhet samt PS4.
Postad 01 December 2017 - 10:14
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Nu har det gått en vecka sedan jag beställde min 55B7V från Netonnet med Expressfrakt och den har fortfarande inte kommit fram till mig i Gbg. Igår kunde jag se att den hade kommit till Härryda men felsorterats och nu i morse var den tillbaka i Borås igen! :-(. Har nu återigen pratat med Netonnet och de skulle ringa PostNord och kolla vad som hänt.
Ser att det finns samma modell i lager i alla Netonnet-butiker här i Gbg så jag kommer nog kolla om det går att hämta ett ex direkt i butik istället då jag verkligen vill ha min tv innan helgen. Problemet med det är att jag inte har någon bil så blir att hitta någon snäll själ i bekantskapskretsen som känner för att hjälpa mig.
Blir intressant att höra vad de säger när de återkommer!
Varför inte beställa en taxi modell större om du inte bor allt för långt bort från butiken?
Typ en sån där skåpbil, sjusitsare där ju tvn lär få plats utan problem.
Behöver ju inte kosta mer än kanske en femhundring eller tom mindre, är ju ungefär vad många brukar ta i fraktkostnad.
Redigerat av masse70, 01 December 2017 - 10:15.
Postad 01 December 2017 - 11:08
Unregistered21568524
-
Unregistered21568524
-
Rookie
-
6 inlägg
Ja det finns en senare firmware men för mig syntes inte heller denna i TV:ns menyer - jag fick uppdatera via USB efter instruktioner på LG:s web. Inga svårigheter med det.
Är eftersläpningarna du nämner bara input lag, alltså att bilden är fördröjd, eller är det något annat?
Postad 01 December 2017 - 11:14
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
jag fick uppdatera via USB efter instruktioner på LG:s web.
Laddar man ned en fil och stoppar in den i Tv:n? Eller hur gör man?
Postad 01 December 2017 - 11:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har också en VT60. Har du eller funderar du på att uppgradera till årets Oled? Nyfiken på skillnaden i bild, rörelse, färger, svärta osv. Rätt less på halvdan svärta, buzzing, fläktljudet, ingen 4K, ingen HDR, ingen dolby vision men älskar flytet i bilden och skuggdetaljerna.
Tyckte inte jag såg motsvarande flyt på hifiklubben när jag ställt in B7an rätt och kikade på revenant. Kan vara en vanesak då teknikerna skiljer sig och plasma klarar 1080 i rörelse men oled är lägre.
"Klarar 1080 i rörelse" har inte ett dugg med flyt eller avsaknad av detsamma att göra.
Postad 01 December 2017 - 12:25
Unregistered21568524
-
Unregistered21568524
-
Rookie
-
6 inlägg
Laddar man ned en fil och stoppar in den i Tv:n? Eller hur gör man?
Ja precis. Guide finns här: http://www.lg.com/se...geVisibleFlag=2
Men det är bara ladda ner zippen, extrahera innhållet till en mapp som du måste döpa till LG_DTV på USB-minnet. Sen sätter man in det minnet i TV:n och instruktioner kommer på skärmen automatiskt.
Postad 01 December 2017 - 12:36
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
"Klarar 1080 i rörelse" har inte ett dugg med flyt eller avsaknad av detsamma att göra.
Skrev att teknikerna skiljer sig OCH att plasma har 1080 i upplösning under rörelse vilket innebär att oled har lägre och upplevs av mig som suddigare.
Kan vara en vanesak då teknikerna skiljer sig och plasma klarar 1080 i rörelse men oled är lägre.
Postad 01 December 2017 - 12:59
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Skrev att teknikerna skiljer sig OCH att plasma har 1080 i upplösning under rörelse vilket innebär att oled har lägre och upplevs av mig som suddigare.
En plasma befinner sig i ständigt flimmer vilket ofta hjälper hjärnan att uppfatta rörelser som skarpare när rörelser föregås av nedsläckningsperioder. Men det är också en fråga om vana och varseblivning.
Dithering med temporala halvtonsmönster, nyansen är utsträckt över tiden så att säga, hos en plasma (och DLP) innebär också att rörelsen får andra fenomen som dynamic false contouring och kan upplevas som dubblade och färgade konturer. Men långt ifrån alla "ser" detta, vilket jag testat med olika personer genom åren. Jag kan peka ut fenomenet med testbild, till och med fotografera det med rätt slutartider och lite tur i tajmningen. Sedan visar jag fotot och de säger "...nä, det där märkte jag inte alls". 
Alla de där testmönstren (FPD benchmark etc.) som säger "plasma har 1080 i rörelseupplösning" bygger på okulärbesiktning där någon med sin subjektiva hjärna och godtyckliga referenspunkter tolkar ett testmönster som inte bär relevans för hur filmat material ser ut. Kul som diskussionsunderlag möjligtvis men att tolka detta som något vedertaget objektiv är verkligen att lura sig själv. Vilket väldigt många gör.
Tvivlar inte att du upplever din OLED som suddigare i rörelser. Men det nog väldigt lite med "1080 i rörelseupplösning" att göra.
Hade annars gärna sett en strobe/PWM-funktion hos LG:s OLED som släckte ned i 120 eller 240 Hz för att kunna jämföra. 
Postad 01 December 2017 - 13:08
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Ja precis. Guide finns här: http://www.lg.com/se...geVisibleFlag=2
Men det är bara ladda ner zippen, extrahera innhållet till en mapp som du måste döpa till LG_DTV på USB-minnet. Sen sätter man in det minnet i TV:n och instruktioner kommer på skärmen automatiskt.
Kanon!
Postad 01 December 2017 - 13:19
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Intressant Ringblixt. Men vad är det då som gör att jag upplever det så att det är mer judder/hackigare och suddigare på en i övrigt bra inställd oled bild j'ämför med plasma? När vi i övrigt alltid säger att 24p kan bara visas korrekt eller inte.
Är ju tydligt att på senaste fw från LG så hade de fixat lite med just "flytet" så det blev lite bättre enligt Vincents youtube video så min inbillning är det inte. Är det bristfällig teknik i oleden eller är det min hjärna som är van vid ett visst sätt att se en bild och nu är det annorlunda?
Redigerat av wesslan, 01 December 2017 - 13:19.
Postad 01 December 2017 - 13:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Intressant Ringblixt. Men vad är det då som gör att jag upplever det så att det är mer judder/hackigare och suddigare på en i övrigt bra inställd oled bild j'ämför med plasma? När vi i övrigt alltid säger att 24p kan bara visas korrekt eller inte.
Är ju tydligt att på senaste fw från LG så hade de fixat lite med just "flytet" så det blev lite bättre enligt Vincents youtube video så min inbillning är det inte. Är det bristfällig teknik i oleden eller är det min hjärna som är van vid ett visst sätt att se en bild och nu är det annorlunda?
Jag önskade jag hade en Phantom och kunde svara lite bättre på de frågorna. 
Problemet nu är att det är så subjektivt. LG säger "Nu är det lite bättre". En människas första instinkt är att svara "Ja, men är det inte lite bättre nu? (jag vill ju så gärna efter alla pengar jag betalat)"
Min uppfattning är att upplevelsen är så komplex att det inte går att ge enkla svar. Förmodligen inte med en Phantom heller.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|