Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2013 - 14:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hmm, Scapa... Ja du, de måste ha lyckats väl med PR när de lanserades hårt. Minns att jag köpte en Scapa och hur de nämnde att Destilleriet äntligen öppnats åter för att kunna bjuda på denna fantastiska spirit. Men ack så besviken jag blev. Den kändes helt enkelt tom, tom på smak och doft. Ett alldeles för högt pris för en sådan enkel produkt. Jag gillar iofs kanske mer mustiga varianter men inte ens min dåvarande gärna Glenlivetdrickande flickvän kunde uppskatta Scapa´n.

Nej, nej. Spara pengen och köp en lite dram först. Risk finns att det blir den sista.

:)

Men destilleriet har väl varit återstartat i ganska många år? Har aldrig sett någon reklam för märket. Blev nyfiken på det för mig okända destilleriet som ligger nästan granne med Highland Park. Är som sagt en del år sedan jag hade 14:åringen. Minns att doften var fantastisk och att smaken inte riktigt nådde den nivån, men god var den. Kommer utan tvekan prova den nya 16:åringen vid något tillfälle. Smaken är som baken. :)

Postad 18 January 2013 - 19:07

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Blev två nya idag! Öppnas till på Spåret :)

Bifogad fil(er)

Postad 18 January 2013 - 19:08

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Nu var det ju några år sedan, men vill minnas att Clynelich 14 är åt det hållet. Både geografiskt och smakmässigt, ligger ju längst upp i norr båda. :)

Tackar för tipset, ska hålla utkik efter den! =)

Postad 19 January 2013 - 01:07

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Haha! Såg precis The Angels Share... Den måste ni se :)
http://www.imdb.com/title/tt1924394/

Postad 19 January 2013 - 09:50

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Omdömena om Scapa förvånar mig. Visst är det ingen bråkstake till malt, men den är vackert finstämd. Blir mycket gladare om någon ger mig en flaska Scapa än om samme person hade gett mig en Highland Park.

Postad 19 January 2013 - 14:37

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Omdömena om Scapa förvånar mig. Visst är det ingen bråkstake till malt, men den är vackert finstämd. Blir mycket gladare om någon ger mig en flaska Scapa än om samme person hade gett mig en Highland Park.

Trycker på "Gilla" knappen:D Håller med, det är inte den mest komplexa av whiskys men den är fint balanserad och smakrik i all sin enkelhet. Klar favorit hemma hos mig!

Postad 21 January 2013 - 19:15

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Gillar också Scapa. Perfekt när man är förkyld, som i dessa tider. Smakar sådär lagom citron/honung,

Postad 22 January 2013 - 17:23

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Gillar också Scapa. Perfekt när man är förkyld, som i dessa tider. Smakar sådär lagom citron/honung,

När man e förkyld! De e då man skall passa på att bli av med lite/mycket av den/dom där du inte gillar så mycket. Du känner ändå ingen skillnad ;)
Så passa på att bli av med "skiten" i rent medicint syfte! Förena nytta med nöje :)

Postad 22 January 2013 - 19:45

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
När man är förkyld tar man varmt te med whisky OCH honung på skotskt vis. Fungerar subjektivt väl, men tyvärr funkar det inte med lchfkosten...

Redigerat av Nattlorden, 22 January 2013 - 19:54.

Postad 22 January 2013 - 19:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

När man e förkyld! De e då man skall passa på att bli av med lite/mycket av den/dom där du inte gillar så mycket. Du känner ändå ingen skillnad ;)
Så passa på att bli av med "skiten" i rent medicint syfte! Förena nytta med nöje :)

Du gillar verkligen inte Scapa va? :D

Postad 22 January 2013 - 20:30

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Morsan lurade i mig te,honung,whisky o citron när jag höll på att bli förkyld när jag var liten vilket fick intas nära en toalett då det smakade f.n o tack vare detta kan jag inte med kombinationen citrus/honung i min whisky.
Annars menade jag rent allmänt att passa på att dricka whiskyn man kanske inte gillar så mycket annars oavsett sort då du ändå inte känner så mycket smak när du e förkyld.
Har inte provat Scapa men om den har citron o honung tror jag inte jag har bråttom att prova heller. Eller så e den perfekt när jag blir förkyld :D

Postad 22 January 2013 - 21:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Själv föredrar jag en Laphoroaig eller en Ileach när jag är förkyld. Där känner man smaker oberoende hur förkyld man är, och sen är det inget dåligt sätt att krya på sig heller. :)

Postad 26 January 2013 - 14:59

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Men destilleriet har väl varit återstartat i ganska många år? Har aldrig sett någon reklam för märket. Blev nyfiken på det för mig okända destilleriet som ligger nästan granne med Highland Park. Är som sagt en del år sedan jag hade 14:åringen. Minns att doften var fantastisk och att smaken inte riktigt nådde den nivån, men god var den. Kommer utan tvekan prova den nya 16:åringen vid något tillfälle. Smaken är som baken. :)

De har nog varit igång i dryga tio år nu. Detta får stå för min begränsade insikt i deras förehavanden. Men jag minns starkt att det nämndes att de åter var i bruk( då nyligen) när jag köpte Scapan.

Jag gillar enklare whisky också, speciellt Glenlivet 15 och tycker folk om Scapa så går mitt köp hellre till Glenlivet Nadurrah(16yo) tror jag den heter. Lätt och fin på tungan med fräsch citrus och i min mun påminner den även lite om päron.

Ikväll blir det Lagavulin Destillers Edition. :)

Postad 26 January 2013 - 15:06

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Whiskytips

Senaste inköpet förvånade även mig. Jag fann en pava Finlaggan 80121 (Islay Blend) för runt 300. Köpte den eftersom jag varit vid Loch Finlaggan. Öppnade och den var KANON! Nu har jag funnit en riktigt fin och dessutom billig bordsvariant som duger nästan hela kvällen. :D

Postad 26 January 2013 - 15:11

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Whiskytips

Senaste inköpet förvånade även mig. Jag fann en pava Finlaggan 80121 (Islay Blend) för runt 300. Köpte den eftersom jag varit vid Loch Finlaggan. Öppnade och den var KANON! Nu har jag funnit en riktigt fin och dessutom billig bordsvariant som duger nästan hela kvällen. :D

Hittar den inte på systemets hemsida?

Postad 26 January 2013 - 19:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Hittar den inte på systemets hemsida?

Hmm, fasen. Inte jag heller. Men jag köpte den på Systemet Rotebro, Sollentuna. Kanske man ska ringa dit och kolla vad fasen de håller på med. De ska lära sig ha fina grejer på hyllan. :angry:

Edit: Fann denna info

http://www.whisky-di...laggan_EN.shtml

Redigerat av PML73, 26 January 2013 - 20:03.

Postad 28 January 2013 - 15:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

De har nog varit igång i dryga tio år nu. Detta får stå för min begränsade insikt i deras förehavanden. Men jag minns starkt att det nämndes att de åter var i bruk( då nyligen) när jag köpte Scapan.

Jag gillar enklare whisky också, speciellt Glenlivet 15 och tycker folk om Scapa så går mitt köp hellre till Glenlivet Nadurrah(16yo) tror jag den heter. Lätt och fin på tungan med fräsch citrus och i min mun påminner den även lite om päron.

Ikväll blir det Lagavulin Destillers Edition. :)

Håller med om Glenlivet. Nadurran är ruskigt bra, fatstark och väldigt överkomlig. Själv väldigt förtjust i artonåringen också. Har just tagit sista skvätten och saknar den redan. :)

Postad 28 January 2013 - 20:10

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Glenlivet gör riktigt trevlig whisky. Smakade 21 åringen för en tid sedan och gillade den skarpt!

Kan annars också rekommendera Glenmorangie Sonnalta PX 12y (en sherryfatslagrad höjdare som tyvärr är svår att få tag i - men väl värd att leta efter :) ).

http://www.glenmoran...es/sonnalta-px/

Postad 28 January 2013 - 21:49

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Glenlivet gör riktigt trevlig whisky. Smakade 21 åringen för en tid sedan och gillade den skarpt!

Kan annars också rekommendera Glenmorangie Sonnalta PX 12y (en sherryfatslagrad höjdare som tyvärr är svår att få tag i - men väl värd att leta efter :) ).

http://www.glenmoran...es/sonnalta-px/

Kan bara hålla med, Sonnalta PX e en kanonwhisky som jag tack o lov har en kvar av :D

Postad 28 January 2013 - 22:12

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med, Sonnalta PX e en kanonwhisky som jag tack o lov har en kvar av :D

Håll fast vid den, dyrbara droppar ;) Har du tips på var man kan köpa den så mottas dom å det varmaste =)

Postad 29 January 2013 - 16:38

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Håll fast vid den, dyrbara droppar ;) Har du tips på var man kan köpa den så mottas dom å det varmaste =)

Köpte 3st på Juuls för ett par år sen. Har inte tittat efter den men e ute o letar whisky rätt ofta så hittar jag den någonstans hojtar jag till.Kan rek Finealta om du inte provat, avslutad på oloroso sherry fat o klart värd att hålla koll efter.
Har du googlat på den?

Kan även tala om att Longrow 11y Rundlets&Kilderkins har släppts för den som är intresserad. Har ej provat själv men Springbank R&K var suverän.
Tyvärr inte i Sverige än får jag väl säga också!

Redigerat av Unregistered0d487954, 29 January 2013 - 16:50.

Postad 29 January 2013 - 17:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Kan även tala om att Longrow 11y Rundlets&Kilderkins har släppts för den som är intresserad. Har ej provat själv men Springbank R&K var suverän.

Shit pommes! Den vill jag ha!
Känns väldigt lovande, men lär väl inte dyka upp här på ett par 6 månader typ...

Postad 29 January 2013 - 17:55

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hittat den på några ställen bl the Whisky exchange.com(75pund) men om du går in o tittar på whiskyfinder.eu kan du hitta det mesta. Men det e utlandsimport som gäller.

Öhh finns det nån annan import? :blush:

Shit pommes! Den vill jag ha!
Känns väldigt lovande, men lär väl inte dyka upp här på ett par 6 månader typ...

Har bara sett den på Single Malts Direct men sprider sig nog snabbt fast SB ligger nog efter minst 2mån.
Men den e på G!!!

Redigerat av Unregistered0d487954, 29 January 2013 - 17:57.

Postad 29 January 2013 - 22:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Springbank Calvados smakade jag på whiskymässan i höstas och den kommer hit först 1 mars, men iofs så släpptes den på marknaden först i november eller december... Så med lite tur så får vi några ex hit innan sommaren. Synd att det är så små serier på Longrow.

Postad 29 January 2013 - 22:11

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Köpte 3st på Juuls för ett par år sen. Har inte tittat efter den men e ute o letar whisky rätt ofta så hittar jag den någonstans hojtar jag till.Kan rek Finealta om du inte provat, avslutad på oloroso sherry fat o klart värd att hålla koll efter.
Har du googlat på den?

Gjorde du rätt i=)

Finealta har jag ej provat, ska hålla ögonen öppna efter den!

Är även lite sugen på Lasanta, provat den?

När jag googlat på den (sonnalta) har jag bara hittat sidor där dom nämner att den är utgående och finns ej på lager...

Hittat den på några ställen bl the Whisky exchange.com(75pund) men om du går in o tittar på whiskyfinder.eu kan du hitta det mesta. Men det e utlandsimport som gäller.

Öhh finns det nån annan import? :blush:

Har bara sett den på Single Malts Direct men sprider sig nog snabbt fast SB ligger nog efter minst 2mån.
Men den e på G!!!

Tackar för tipset, ska kika in dom sidorna! =)
]

Postad 30 January 2013 - 17:28

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Gjorde du rätt i=)

Finealta har jag ej provat, ska hålla ögonen öppna efter den!

Är även lite sugen på Lasanta, provat den?

När jag googlat på den (sonnalta) har jag bara hittat sidor där dom nämner att den är utgående och finns ej på lager...

Tackar för tipset, ska kika in dom sidorna! =)
]

Har ej provat den/dom såg att SB hade 2 olika. Såg även att Finealta var tillbaka på SBs beställnsort 599:-.
Själv nyfiken o letar sample på Artain 15y som lagrats på rödvinfat.

Ingen orsak :)

Springbank Calvados smakade jag på whiskymässan i höstas och den kommer hit först 1 mars, men iofs så släpptes den på marknaden först i november eller december... Så med lite tur så får vi några ex hit innan sommaren. Synd att det är så små serier på Longrow.

Vet du hur stor upplagan är? Ej hittat nån info själv

Postad 30 January 2013 - 17:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vet du hur stor upplagan är? Ej hittat nån info själv

Nä, har inte heller hittat något om det. Men då all Longrowtillverkning är småskalig och att fatförädlingsutgåvorna vanligtvis brukar ligga runt 7-9.000 flaskor med vissa undantag som bekräftar regeln, så kan man nästan räkna med att det inte kommer vara någon extrem mängd som släpps.
Springbank Rundlets & Kilderkins släpptes i 9.000 ex. och tog slut relativt fort.
Även Ardbegs specialare brukar ligga i den kvantiteten, men då dom är superhypade så säljer dom ofta slut på en handvändning.

Men med en kvallificerad gissning skulle jag tippa på mellan 7-9.000 st i hela världen. Och känner jag SB rätt så kanske vi får ett hundratal i första batchen, blir det en andra batch så kanske det blir 50st till!? (Nu jämför jag med Longrow Red som också släpptes i 9.000 ex.)

Postad 30 January 2013 - 18:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag sålde av en av mina rariteter idag, en Ardbeg 1977. Tänkte investera i 3-4 flaskor i klassen runt en tusing istället.
Tycker inte det känns motiverat längre att sätta i sig flaskor som kostar en halv månadslön...

Postad 30 January 2013 - 21:35

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Man får kanske sälja av lite för att finansiera bioombygget? Hur bär man sig åt att bli av med något?

Postad 30 January 2013 - 21:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det var en kille på whiskyforum som efterlyste en ardbeg 77, så lätt var det.

Nu undra han om jag har några gamla lagavulin också. Och det har jag ju :)

För mig blir det mest att dricka whisky mellan 500-1000:- numera, så det är gött att frigöra lite bundet kapital.

Postad 30 January 2013 - 21:57

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Man får ju hoppas att värdet inte plötsligt faller, hade tänkt mig sälja framåt pensionen...

Postad 30 January 2013 - 22:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det kommer alltid att hålla i sig, är nog den bästa investering man kan göra :)

Postad 30 January 2013 - 22:39

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Ni som har bättre koll än jag på Whiskey. Jag har haft lite svårt för Whiskey förr men nu har jag hittat en sort som jag gillar rätt mycket faktiskt (har gått tre flaskor på lika många månader).
http://www.systembolaget.se/412
Auchentoshan 12 Years (nr 412)

Vad kan det finnas som liknar denna i smak, rökiga sorter är inget för mig, har även fått en Jameson som tack för hjälpen för något men den var inte riktigt i min smak så den agerar bjudwirre.

Postad 30 January 2013 - 23:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ni som har bättre koll än jag på Whiskey. Jag har haft lite svårt för Whiskey förr men nu har jag hittat en sort som jag gillar rätt mycket faktiskt (har gått tre flaskor på lika många månader).
http://www.systembolaget.se/412
Auchentoshan 12 Years (nr 412)

Vad kan det finnas som liknar denna i smak, rökiga sorter är inget för mig, har även fått en Jameson som tack för hjälpen för något men den var inte riktigt i min smak så den agerar bjudwirre.

Redbreast Pure Pot Still 12 Years (nr 85555)
Hazelburn 8 Years (nr 86073)
Cragganmore 12 Years (nr 413)

Någon av dom kanske...? Ganska lätta i karaktären och Hazelburn är även den trippeldetillerad (borde även Redbreast vara) på gammalt hederligt irländskt vis.

Postad 30 January 2013 - 23:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

För mig blir det mest att dricka whisky mellan 500-1000:- numera...

Varför ska man dricka dyrare sorter ?
Finns så inihelevete mycket bra whisky för dom pengarna.
Dom som påstår att man måste gå upp på sorter som är minst 25-30 år och kostar flera tusen för att dom ska vara bra är bara fåniga...

Redigerat av Bakerman, 30 January 2013 - 23:32.

Postad 31 January 2013 - 10:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Dom som påstår att man måste gå upp på sorter som är minst 25-30 år och kostar flera tusen för att dom ska vara bra är bara fåniga...

Precis. De riktigt dyra är ju det ofta av helt andra skäl än rent kvalitetsmässiga dessutom. Tillgång och efterfrågan kan ju få priser att skena nåt rent löjligt. För inte tusan har tex. min Mackmyra Special 02 blivit tre-fyra gånger bättre bara för att den stått i min matkällare ett par år?
Runt 500-700 kr ligger de flesta sorter jag är mest förtjust i. Några enstaka, tex, Redbreast 12 betydligt lägre (400).

Postad 31 January 2013 - 15:51

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Man får kanske sälja av lite för att finansiera bioombygget? Hur bär man sig åt att bli av med något?

Har du eftertraktade rariteter får du nog bäst betalt via whiskyauction.com (nätauktion i Tyskland) då där samlas väldigt många penningstarka whiskynördar.

Ardbeg, Brora,Port Ellen o Karuizawa håller på att dra iväg ordentligt.

Postad 31 January 2013 - 17:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Precis. De riktigt dyra är ju det ofta av helt andra skäl än rent kvalitetsmässiga dessutom. Tillgång och efterfrågan kan ju få priser att skena nåt rent löjligt. För inte tusan har tex. min Mackmyra Special 02 blivit tre-fyra gånger bättre bara för att den stått i min matkällare ett par år?
Runt 500-700 kr ligger de flesta sorter jag är mest förtjust i. Några enstaka, tex, Redbreast 12 betydligt lägre (400).

Absolut, till viss del. Men det underlättar nog en hel massa om whiskyn är exceptionellt bra. Det är dom flaskorna som generellt sticker iväg i pris till toksummor. Men det är väl som allt annat. Ju fler kriterier den uppfyller desto dyrare blir den nog.

Men jag håller med dig. Många "medeldyra" flaskor betalar du bara för exclusiviteten.

Postad 01 February 2013 - 15:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hittade en ensam liten Longrow Red på hyllan på bolaget idag... så jag var tvungen att ta med stackaren hem så han inte skulle känna sig helt oälskad! :)

Postad bild

Postad 01 February 2013 - 15:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag ska på whiskyexpot i grannbyn imorrn.
Någon som har några tips på något man absolut inte får missa...?

http://www.whiskyexpo.se/

Postad 01 February 2013 - 18:01

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Missa inte Svenska Eldvatten! Trevliga grabbar med väldigt bra grejor!

Postad 01 February 2013 - 18:12

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Slutade leta för länge sen men så dök den bara upp. Den ville jag ha fast Glenfiddich inte e mitt märke

Beställde Sv Eldvattens senaste släpp Laphroaig 1998 som e en av de bästa Laphroaig jag smakat
samt deras rom Caroni 1997 som även den var en höjdare.

Hittade en ensam liten Longrow Red på hyllan på bolaget idag... så jag var tvungen att ta med stackaren hem så han inte skulle känna sig helt oälskad! :)

Postad bild

Ja man får ställa upp ibland även om det tar emot :)

Bifogad fil(er)

Postad 01 February 2013 - 18:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Slutade leta för länge sen men så dök den bara upp. Den ville jag ha fast Glenfiddich inte e mitt märke

Beställde Sv Eldvattens senaste släpp Laphroaig 1998 som e en av de bästa Laphroaig jag smakat
samt deras rom Caroni 1997 som även den var en höjdare.

Ja man får ställa upp ibland även om det tar emot :)

Ja, det enda som tog emot var väll plånboken. ;)
Snow Phoenix hade dom på Arlanda för något år sedan när jag skulle åka utomlands. Stod och velade fram till att planet skulle gå och valde en Talisker DE istället. Med tanke på innehållet så gjorde jag nog rätt val, men om man ser till exclusiviteten så gjorde jag deffinitivt fel val.

Redigerat av _Lucifer_, 01 February 2013 - 18:52.

Postad 01 February 2013 - 20:00

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
jag blev snuvad på den sista på Frankfurt för dryga året sen vilket grämde mig väldans så det blev mer eller mindre en fix ide' att skaffa en men inte till vilket pris som helst då jag inte ger mycket för Glenfiddich utan mest som roligt samlingsobjekt då den aldrig kommer igen. Men dök på en som sålde den till rimligt pris så nu kan jag släppa den o gå vidare :ph34r:

Postad 02 February 2013 - 14:31

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av whiskyresor till Islay och som kan rekommendera en bra researrangör? =)

Postad 02 February 2013 - 18:22

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Därför att om man e intresserad av whisky vill prova så mycket som möjligt. De behöver inte vara bättre men prova är aldrig fel!
Hur var whiskyn på -40,-50,-60 eller -70talet? Det har inget med åldern på whiskyn att göra då den lika väl kan vara en 12åring beroende när den buteljerades.
Det finns väldigt mycket bra ung/ äldre whisky till hyfsade priser men det innebär väl inte att man bör utesluta de dyrare.Slå ihop dig med några kompisar o gör er en oförglömlig kväll!Köp en vintage från ditt födelseår till din 50års fest! Köp samples på flaskor du inte har råd med ( Testa whiskybanken på whiskyforum tex)så lovar jag att du kommer att förstå vitsen.En -40tals Mortlach eller en -50tals Longmorn ger dig en upplevelse du sällan får uppleva(värt vartenda krona!)
Att säga att du måste köpa dyra/gamla sorter e som du säger fånigt men det e minst lika fånigt att säga att du inte behöver det då whiskyintresse ändå handlar om upplevelser o många av de "dyra " ger en upplevelse utöver det vanliga.

Postad 02 February 2013 - 20:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Därför att om man e intresserad av whisky vill prova så mycket som möjligt. De behöver inte vara bättre men prova är aldrig fel!
Hur var whiskyn på -40,-50,-60 eller -70talet? Det har inget med åldern på whiskyn att göra då den lika väl kan vara en 12åring beroende när den buteljerades.
Det finns väldigt mycket bra ung/ äldre whisky till hyfsade priser men det innebär väl inte att man bör utesluta de dyrare.Slå ihop dig med några kompisar o gör er en oförglömlig kväll!Köp en vintage från ditt födelseår till din 50års fest! Köp samples på flaskor du inte har råd med ( Testa whiskybanken på whiskyforum tex)så lovar jag att du kommer att förstå vitsen.En -40tals Mortlach eller en -50tals Longmorn ger dig en upplevelse du sällan får uppleva(värt vartenda krona!)
Att säga att du måste köpa dyra/gamla sorter e som du säger fånigt men det e minst lika fånigt att säga att du inte behöver det då whiskyintresse ändå handlar om upplevelser o många av de "dyra " ger en upplevelse utöver det vanliga.

Absolut.. du slår huvudet på spiken där!
Man behöver bara gå till Springbank t.ex. Ta en 12 årig SB som är buteljerad före mitten av 90-talet och du får en helt otrolig upplevelse jämfört med dagens buteljeringar.

Jämförelsen med en äldre buteljering är absolut relevant idag då många destillerier idag har brist på äldre whisky, ändå har det aldrig tillverkats lika mycket whisky som det görs idag, så lagren är knökafulla men tyvärr med väldigt ung whisky.

Vi börjar se mer och mer experiment där man lanserar yngre whisky, ibland väldigt lyckade sådanna om man ser till SB Rundlets & Kilderkins och Laphroaig QC. Vi kommer nog få se en hel del av dessa experiment en tid framåt och tyvärr en hel del kvallitetsförsämringar i standardutbudet på vissa märken. Därför kommer folk betala massor med pengar för en tidigare buteljering.

Postad 02 February 2013 - 20:45

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Absolut.. du slår huvudet på spiken där!
Man behöver bara gå till Springbank t.ex. Ta en 12 årig SB som är buteljerad före mitten av 90-talet och du får en helt otrolig upplevelse jämfört med dagens buteljeringar.

Jämförelsen med en äldre buteljering är absolut relevant idag då många destillerier idag har brist på äldre whisky, ändå har det aldrig tillverkats lika mycket whisky som det görs idag, så lagren är knökafulla men tyvärr med väldigt ung whisky.

Vi börjar se mer och mer experiment där man lanserar yngre whisky, ibland väldigt lyckade sådanna om man ser till SB Rundlets & Kilderkins och Laphroaig QC. Vi kommer nog få se en hel del av dessa experiment en tid framåt och tyvärr en hel del kvallitetsförsämringar i standardutbudet på vissa märken. Därför kommer folk betala massor med pengar för en tidigare buteljering.

Jo så e det! i o m att intresset för whisky ökar spec med rikare asiater får man nog räkna att betala dyrt för chansen att få prova de sinande äldre årgångarna på gott o på ont.Mina erfarenheter(förvisso blygsamma pga otillräcklig inkomst) säger att vad gäller whisky var det bättre förr.
F.n råkade gå in på whiskyforum o hitta Springbank R&K o en Hazelburn Sauternes Wood till salu o vipps så vart man fattigare.
o jag som skulle lugna ner mitt handlande. Jag e svag mycket svag! :blush:

Postad 02 February 2013 - 21:27

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Är det någon som testat Killchoman, machir bay?

Jag provade den för några månader sedan och blev grymt imponerad! Stor och rik karaktär!
Men nu i veckan köpte jag den igen men det var inte alls samma sak som sist. Verkar vara helt olika tappningar och väldigt varierad kvalité. Är det någon mer än jag som upplevt det med denna whisky?

Postad 03 February 2013 - 02:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Återkommer imorrn... :P :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.