Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 April 2008 - 21:00

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!!

Fick min nya "modifierade" box i igår, packade upp den och väntade med spänning på tystnaden som
denna box skulle prestera men "icke sa nicke" ;) denna box låter ännu mer än den gamla och jag hör den från 12 meters håll. Bara att packa ihop och skicka tillbaka.
Kanske blir box nr. 5 tyst.

Postad 24 April 2008 - 22:00

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag bumpar min fråga:

Jag kör scart till vanlig tjock-tv och använder utsträckning av bilden vid 4:3 utsändningar.
Texten hamnar då väldigt långt ned, nästan halva undre raden försvinner.
Problemet uppstår enbart när boxen själv lägger på textremsan, inte kanaler där texten ligger med i bildsignalen.

Kan man justera positionen på texten själv?

Jag kanske är själv om att ha detta problem?

Postad 24 April 2008 - 22:14

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Hej!!

Fick min nya "modifierade" box i igår, packade upp den och väntade med spänning på tystnaden som
denna box skulle prestera men "icke sa nicke" ;) denna box låter ännu mer än den gamla och jag hör den från 12 meters håll. Bara att packa ihop och skicka tillbaka.
Kanske blir box nr. 5 tyst.

Låter olyckligt att du haft sån otur med dina boxar. Jag är kalasnöjd med min som jag fick första veckan nu i april. Den hörs knappt alls från en halvmeters håll.
Hoppas din nästa är i samma klass!
Bilden ska vi inte tala om! Jösses vad bra den är även på SD-kanaler! Kanon!

Wasgo ;)

Postad 25 April 2008 - 05:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag bumpar min fråga:

Jag kör scart till vanlig tjock-tv och använder utsträckning av bilden vid 4:3 utsändningar.
Problemet uppstår enbart när boxen själv lägger på textremsan, inte kanaler där texten ligger med i bildsignalen.

Nej, det kan man inte. Det enda är att testa lite olika bildlägen.
Så tillvida att du kör en HD-box till en tjock-TV så har du nog inte så mycket sällskap B)
Förmodar att nyinköp är på gång?

Postad 25 April 2008 - 07:53

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Nej, det kan man inte. Det enda är att testa lite olika bildlägen.
Så tillvida att du kör en HD-box till en tjock-TV så har du nog inte så mycket sällskap B)
Förmodar att nyinköp är på gång?

Jag kör den mot min projektor ibland och det kommer en platttv framöver.
En stor orsak till att jag bytte redan nu var att den har mer än en tuner, något som vi
saknat mycket.

Postad 25 April 2008 - 14:50

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Frågan är säkert ställd och besvarad på någon av de 81 sidorna om denna box, men jag har djärvheten att ställa frågan ändå.

Har någon konkret erfarenhet av att ha kört denna box med Cardsplitter och om det funkar ok?

Jag kör CDs enklare HDTV-box (även känd som buggboxen), CDs Combobox samt Nokia 9902s tillsammans med Cardsplitter och det funkar helt utan problem. Jag vill ju inte gärna röra till det för mig i onödan, så det kanske kan vara käckt om det finns någon erfarenhet av HDTV-boxen med hårddisk och Cardsplitter.

Postad 25 April 2008 - 16:17

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Miclak, vilket serienr har/hade din box?

Postad 25 April 2008 - 17:45

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan få epg:n att visa fler än 1 kanal i taget? Och vilken knapp man tar bort en inspelning med i epg:n. Det känns som jag provat alla knappar.

//mackan

Postad 25 April 2008 - 19:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan få epg:n att visa fler än 1 kanal i taget? Och vilken knapp man tar bort en inspelning med i epg:n. Det känns som jag provat alla knappar.

//mackan

Nej, endast en men jag har lagt in ett önskemål att också kunna se de två kommande program för hela kanallistan.

En inspelning som inte har start kan du ta bort i EPG med fyrkant (som du använder för att avbryta en uppspelning etc)

Postad 26 April 2008 - 08:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Nej, endast en men jag har lagt in ett önskemål att också kunna se de två kommande program för hela kanallistan.

En inspelning som inte har start kan du ta bort i EPG med fyrkant (som du använder för att avbryta en uppspelning etc)

Bara det inte blir för rörigt och gör epg:n ännu segare. Skulle välkomna om nätverksanslutningen aktiverades och vi fick en mordärn webb-baserad TV-guide.

Postad 26 April 2008 - 08:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Bara det inte blir för rörigt och gör epg:n ännu segare. Skulle välkomna om nätverksanslutningen aktiverades och vi fick en mordärn webb-baserad TV-guide.

En idé var att lägga den i "OK" knappen där man bäddrar bland kanaler, de två närmaste programmen finns i boxen, så man behöver inte hämta data som i EPG'n. I info knappen finns något snarlikt med det är inte så enkelt att bläddra och man har inte en snabböversikt över kanalerna. Någon av dessa kunde kanske modifieras? men så klart inget får gå långsammare än idag

Postad 26 April 2008 - 20:07

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0

Håller helt med! Vi får väl hoppas att det sker snart eller senast lagom till OS.

Postad 27 April 2008 - 15:01

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Detta kanske är lite OT, men jag ringde CD's support igår med anledning av några otydligheter angående min faktura (jag signade upp den 30 mars). Fick svar nästan på en gång av en trevlig tjej som redde ut det hela. Suverän service, CD! ;) Jag är en kanonnöjd kund! ;)

Wasgo B)

Postad 27 April 2008 - 20:16

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Miclak, vilket serienr har/hade din box?

Tyvärr så minns jag inte det på rak arm...men har för mig att de fyra sista var 87?? nånting .
Kan det stämma??
Iallafall var det ett mycket senare nr. än det jag har på min gamla box.

miclak

Postad 30 April 2008 - 11:34

boa16
  • boa16
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Några fler som har störningar rätt ofta på History Channel HD + TV4 HD + Silver HD?

Postad 30 April 2008 - 12:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Några fler som har störningar rätt ofta på History Channel HD + TV4 HD + Silver HD?

Nej, History HD funkar alltid. TV4 HD strular ibland med ljudet men inte med bilden. Silver HD kollar jag aldrig på (finns ju bättre filmkanaler).

Postad 30 April 2008 - 18:55

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Nej, History HD funkar alltid. TV4 HD strular ibland med ljudet men inte med bilden. Silver HD kollar jag aldrig på (finns ju bättre filmkanaler).

Om man ger sitt liv lite tid kan man faktist på Silver HD hitta bra filmer gjorda utanför USA inklusive en Independet film om en massaker i en skola, gjord så man först tror att det är en dokumentär. Några Tyska och Asiatiska guldkorn bjuder kanalen också på fast de flesta filmerna är nog för tunga för den breda massan. En klart sevärd kanal om man tröttnat på det gamla vanliga som bjuds på svenska biografer.

Har aldrig haft problem med ljudet från denna box förutom då TV 4 HD och en film utan ljud på Film+ HD. Jag har kopplat min till en hemabioförstärkare digital och väntar på en kommande uppgradering så jag kan använda förstärkarens inbyggda HDMI-växel.

Redigerat av ruva, 30 April 2008 - 18:56.

Postad 30 April 2008 - 18:55

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Hur står sig Canal digitals PVR box mot viasats nya?

Postad 01 May 2008 - 10:08

Unregisteredce27a3d9
  • Unregisteredce27a3d9
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Ett tips för er kunder som sökte en internetbaserad epg är att gå in på www.canaldigital.se , klicka på digitaltv via kabel, sedan "vad är på tv ikväll" så finner ni en tvguide som är hyffsat komplett.
Givetvis är det samma utbud på kanalerna oavsett sändningsteknik.
http://www.canaldigi...de____2174.aspx

Mvh Tomas :P

Redigerat av Unregisteredce27a3d9, 01 May 2008 - 10:20.

Postad 01 May 2008 - 11:46

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Med denna länk nedan så kommer man till motsvarande TV-guide för parabolpaketen hos CD.

http://www.canaldigi...de____3227.aspx

Redigerat av kenta2, 01 May 2008 - 11:49.

Postad 01 May 2008 - 13:16

Unregisterede450f1d0
  • Unregisterede450f1d0
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej,

Med denna länk nedan så kommer man till motsvarande TV-guide för parabolpaketen hos CD.

nu är vi lite OT kan man tycka, men har man datorn på vid tv:n rekommenderar jag ett litet program http://akotv.qveflander.se/

Postad 01 May 2008 - 15:57

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Hej,

Det lustiga med Canal Digitals litta guide är ju att inte HD kanalerna är med även om det visas i rullgardinen. Tror inte webbutvecklarna har något med Canal+ att göra. Då använder jag hellre M3 istället fast den inte alltid är onToday.

Postad 02 May 2008 - 14:28

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Jag undrar om man kan ha olika bild-signal/kanal ut, den ena på HDMI'n och den andra på SCARTen, eller om det är samma bild/kanal som kommer ut på bägge?

Redigerat av Nicce70, 02 May 2008 - 14:36.

Postad 02 May 2008 - 14:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag undrar om man kan ha olika bild-signal/kanal ut, den ena på HDMI'n och den andra på SCARTen, eller om det är samma bild/kanal som kommer ut på bägge?

Det är bara signal ut på HDMI eller Scart. Aldrig båda samtidigt. Däremot så är det signal ut på Component-utgången samtidigt som HDMI om man väljer 720p/1080i.

Postad 02 May 2008 - 15:38

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Det är bara signal ut på HDMI eller Scart. Aldrig båda samtidigt. Däremot så är det signal ut på Component-utgången samtidigt som HDMI om man väljer 720p/1080i.

Nog är det bild på både HDMI, Component och Scart ut samtidigt. Scarten använder jag till en RF-out för att t.ex. se TV i köket samtidigt som jag ser någon HD sändning på Canal+ Sport via HDMI.

Postad 03 May 2008 - 12:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Nog är det bild på både HDMI, Component och Scart ut samtidigt. Scarten använder jag till en RF-out för att t.ex. se TV i köket samtidigt som jag ser någon HD sändning på Canal+ Sport via HDMI.

Scart 2 (video) ut, ja. Men inte Scart 1 (TV) som har RGB.

Postad 03 May 2008 - 12:32

Unregistereda40b8a00
  • Unregistereda40b8a00
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag bumpar min fråga:

Du kan ju alltid rulla bilden upp, så att texten får plats längst ner. Men jag antar att det inte är så du vill ha det.

Postad 05 May 2008 - 11:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Hej, tog en paus från boxen några dagar, med lite blandat resultat, vilket gav buggrapport #47. Hade ju hoppats på att jag skulle ha 8 inspelningar gjorda när jag kom hem, men det var bara två :)

- satte upp en lista av inspelningar med EPG och när den "tagit slut" fortsatte via timer för totalt 5 dagar onsdag-söndag. De första inspelningarna startade och 2 stycken för onsdagen, den inspelning som skulle utförts på torsdag och fredag fanns inte alls. Inspelningar för lördag och söndag låg kvar i timerlistan (4st) fastän datum "hade gått ut". Konstigt så saknas det allt från torsdag och fredag, dessa (två) är inte i listan för gjorda inspelningar och inte i timerlistan. När jag kom hem gick jag in och satte en ny inspelning i timerlistan, men denna startade inte heller. Efter att ha raderat alla poster i timerlistan, därefter la jag in en ny post så startade den inspelningen. Något verkar ha hänt undet torsdag/fredag som också har blockerat fortsatta inspelningar!

Någon annan som sett att timerlistan har låst sig?

Inga större nyheter från CD, en uppdatering kan komma under vår/sommar, men eftersom det inte är bättre preciserat än så, är det nog inte i närtid. Har inte heller någon information vad denna uppdatering ska innehålla

En notering till tidigare inlägg, man får signal på båda SCART samt komponent och HDMI, det är endast SCART med RGB som man inte kan ha aktiv samtidigt som man kör HDMI

Postad 05 May 2008 - 17:45

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag har en pioneer 5080xd som jag kör på boxen med hdmi. tvn vill inte växla så att den fyller ut det svarta vid sidorna automatiskt vid växling till 4:3. Det funkar på scarten. Är det ett tv problem eller box problem?

//mackan

Postad 05 May 2008 - 18:02

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej

Du har inte mer problem än alla andra. Specifikation och rollfördelöning mellan vad box och bildhanterare i TV gör är inte samma mellan analog scart och digital HDMI.

Din TV tror ständigt att boxen matar 16:9 vid HDMI. Boxen sänder en 4:3 bild med svart tillägg vid sidorna för att fylla 16:9 signal. Du får titta i boxens manual för att hantera detta.

Postad 05 May 2008 - 19:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Hej

Du har inte mer problem än alla andra. Specifikation och rollfördelöning mellan vad box och bildhanterare i TV gör är inte samma mellan analog scart och digital HDMI.

Din TV tror ständigt att boxen matar 16:9 vid HDMI. Boxen sänder en 4:3 bild med svart tillägg vid sidorna för att fylla 16:9 signal. Du får titta i boxens manual för att hantera detta.

Dvs trycka på "On demand" och välja Helskärm när det är en 4:3-bild. Då växlar boxen automatiskt mellan utfylld 4:3-bild och normal 16:9-bild när det är en sådan bild. Alternativen under On demand är lite olika beroende om man tittar på en 4:3 eller 16:9-sänding. Man får testa lite olika.

Postad 06 May 2008 - 18:24

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har just skaffat CDs HDTV PVR box.

Jag kan meddela att den fungerar utmärkt ihop med Cardsplitter och tillsammans med Combobox. Mitt ex av boxen verkar dessutom vara i det närmsta ljudlöst.

Dock verkar boxen vara känsligare för signalkvalitet från vertikala signaler på Thor 12.226 och uppåt (dvs svt2, Tv8 Disc travel & living (med all EPG)). Jag får signalstyrka runt 170 och signalkvalitet röd.

Min gamla CD HDTV box, CDs Combobox och Nokia 9902s funkar dock perfekt med denna signal. Jag kör egentligen med Europaparabol och det är egentligen alltid en komprmiss att ha 4 positioner mot en tallrik

Har ni märkt av att denna mottagare skulle vara känsligare än andra mottagare (eller är det bara jag som fått ett dåligt exemplar)?

Postad 06 May 2008 - 21:49

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
skulle vilja veta varför man ska koppla coax spdi/f mellan boxenoch reciver när man ska köra hemmabiosys.? Ska man inte få bästa ljudöverföring med HDMI?

...Har dessutom märkt att min spdi/f kontakt på boxen verkar vara glapp. När jag tittar på tv kan ljudet helt plötsligt gå ner i väldigt låg nivå, när jag undersökte kablarna noterade jag att ljudet förändrades kraftigt eller försvann helt när jag pillande på coaxen vid ingången på boxen. Någon annan som haft samma problem?
(jobbigt med fel som kräver att man ska skicka iväg boxen och krångla, inte kul att behöva vara helt utan tv i en vecka eller två (gissar att de tar tid att få det fixat)

Postad 06 May 2008 - 22:07

Unregisteredadf3addf
  • Unregisteredadf3addf
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej, tog en paus från boxen några dagar, med lite blandat resultat, vilket gav buggrapport #47. Hade ju hoppats på att jag skulle ha 8 inspelningar gjorda när jag kom hem, men det var bara två :)

- satte upp en lista av inspelningar med EPG och när den "tagit slut" fortsatte via timer för totalt 5 dagar onsdag-söndag. De första inspelningarna startade och 2 stycken för onsdagen, den inspelning som skulle utförts på torsdag och fredag fanns inte alls. Inspelningar för lördag och söndag låg kvar i timerlistan (4st) fastän datum "hade gått ut". Konstigt så saknas det allt från torsdag och fredag, dessa (två) är inte i listan för gjorda inspelningar och inte i timerlistan. När jag kom hem gick jag in och satte en ny inspelning i timerlistan, men denna startade inte heller. Efter att ha raderat alla poster i timerlistan, därefter la jag in en ny post så startade den inspelningen. Något verkar ha hänt undet torsdag/fredag som också har blockerat fortsatta inspelningar!

Någon annan som sett att timerlistan har låst sig?

Inga större nyheter från CD, en uppdatering kan komma under vår/sommar, men eftersom det inte är bättre preciserat än så, är det nog inte i närtid. Har inte heller någon information vad denna uppdatering ska innehålla

En notering till tidigare inlägg, man får signal på båda SCART samt komponent och HDMI, det är endast SCART med RGB som man inte kan ha aktiv samtidigt som man kör HDMI

Hej.

Jag upplevde samma sak som du, que.
Jag var bortrest och programmerade boxen för inspelning från onsdag kväll tom söndag kväll.
Ett par program varje dag.
Kom hem i söndags när det skulle vara två inspelningar på gång. Inget "rec" på boxen dock.
Startade igång boxen, den stod på kanal 90 som barnen tittat senast på, och när jag växlade till tvåan så
fick jag meddelande om att signalen var för svag och därmed ingen bild, fick dock bild på kanal 90 direkt. Växlade runt lite på 3:an, fyran och femman tror jag och efter ett litet tag kom bilden. Då startade jag manuellt inspelning på tvåan och femman vilket var de kanaler jag programmerat via EPG:n. De gick igång utan problem. Jag fick nåt meddelande att en inspelning skulle börja om 1 minut men det var ca 15 min sen som inspelningarna skulle startat. Vet inte vad som hände riktigt. När jag kollade i inspelningslistan så fanns det kvar inspelningar som programmerats from fredag kl 22. Söndagens inspelningar fanns också kvar, fast de inte startat. Sen kollade jag vad som blivit inspelat och då var det bara onsdagens inspelning som fanns i listan. De efterföljande dagarnas inspelningar fanns inte i listan. Kul!
Kan det ha att göra med att signalen av någon anledning varit för svag. Boxen stod ju på kanal 90 och jag vet inte hur den kanal ligger i förhållande till SVT, trean, fyran och femman (transponder, horisontellt, vertikalt). Eller klarar inte boxen av att söka efter rätt kanal om man inte har varit på de kanalerna nyligen?

Postad 06 May 2008 - 22:55

trickster68
  • trickster68
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Hur bra är egentligen boxens DVB-T mottagare. I går när jag skulle kolla på ishockey på 6:an så var det så mycket störningar att det inte gick att kolla. Det slutade med att jag fick sitta i köket och kolla på 19 tummaren dit jag flyttat min gamla Nokia 102T. Där var bilden klockren. Då hade signalen transporterats 20 meter ytterligare genom RF-kabel. Nu var det inte bara TV6 utan alla marksända kanaler som jag kollade. Bl a SVT1 och SVT2. Jag var ganska upprörd igår där jag satt på en pinnstol i köket... :)

En annan grej som jag undrar över är hur ni har löst det med Hemmabioljudet. Ställer ni om det varje gång och låter det vara på Stereo mellan gångerna eller hur gör ni? Det känns onödigt att barnen ska dra igång hemmabion bara för att kolla på Bolibompa. Att få frun att gå in i menyn bara för att få ljud låter sig inte göras och hon är inte intresserad av en utbildning i hur Receivern fungerar...

På min gamla Nokia fanns det en särskild knapp på fjärren som gjorde det enkelt att gå från Stereo till Hemmabio.

Vad säger ni? Har ni några tips?

/Trickster68

Postad 07 May 2008 - 07:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

En annan grej som jag undrar över är hur ni har löst det med Hemmabioljudet. Ställer ni om det varje gång och låter det vara på Stereo mellan gångerna eller hur gör ni? Det känns onödigt att barnen ska dra igång hemmabion bara för att kolla på Bolibompa. Att få frun att gå in i menyn bara för att få ljud låter sig inte göras och hon är inte intresserad av en utbildning i hur Receivern fungerar...

På min gamla Nokia fanns det en särskild knapp på fjärren som gjorde det enkelt att gå från Stereo till Hemmabio.

/Trickster68

Detta är med på önske/bugg-listan att fixas. Jag växlar mellan Stereo och Hemmabio. Det tips jag har som inte fungerar på min TV, är att se om din TV accepterar att dra det analoga ljudet till TV'n, dvs bild via HDMI och ljudet visa RCA kontakterna.

Stcarella
Vet inte vad som hände riktigt. När jag kollade i inspelningslistan så fanns det kvar inspelningar som programmerats from fredag kl 22. Söndagens inspelningar fanns också kvar, fast de inte startat. Sen kollade jag vad som blivit inspelat och då var det bara onsdagens inspelning som fanns i listan. De efterföljande dagarnas inspelningar fanns inte i listan. Kul!

Underligt att dina inspelningar också slutade på onsdagen, kan det hänt något i kanallistan eller annat under torsdagen som gjorde att satta inspelningar inte utfördes? Jag såg dock inga tecken på dålig signal eller liknade. Det som är extra konstigt är att två program på torsdagen och fredagen varken är med i utförda inspelningar eller i de som är kvar, ett program hade jag förstått att det är då boxen hade hängt sig, men två???:)

Hotdog
skulle vilja veta varför man ska koppla coax spdi/f mellan boxenoch reciver när man ska köra hemmabiosys.? Ska man inte få bästa ljudöverföring med HDMI?

Digitalljud AC3 går inte (ännu) i HDMI, Sagem jobbar på detta, därför SPDIF

Hotdog
Har dessutom märkt att min spdi/f kontakt på boxen verkar vara glapp. När jag tittar på tv kan ljudet helt plötsligt gå ner i väldigt låg nivå, när jag undersökte kablarna noterade jag att ljudet förändrades kraftigt eller försvann helt när jag pillande på coaxen vid ingången på boxen. Någon annan som haft samma problem?
(jobbigt med fel som kräver att man ska skicka iväg boxen och krångla, inte kul att behöva vara helt utan tv i en vecka eller två (gissar att de tar tid att få det fixat)

Har inte haft något problem med detta, prova först att byta, vända på din sladd för att se att det inte är den som spökar. CD sköter returer fint och du får en ny box, dock kan det var ett problem för dig om du har mycket på HDD'n

Redigerat av Unregistered124686ac, 07 May 2008 - 07:46.

Postad 07 May 2008 - 07:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Hur bra är egentligen boxens DVB-T mottagare. I går när jag skulle kolla på ishockey på 6:an så var det så mycket störningar att det inte gick att kolla. Det slutade med att jag fick sitta i köket och kolla på 19 tummaren dit jag flyttat min gamla Nokia 102T. Där var bilden klockren. Då hade signalen transporterats 20 meter ytterligare genom RF-kabel. Nu var det inte bara TV6 utan alla marksända kanaler som jag kollade. Bl a SVT1 och SVT2. Jag var ganska upprörd igår där jag satt på en pinnstol i köket... :)

DVB-T-mottagaren är utmärkt. Skalar dessutom upp bilden till HD. TV6 har usel kvalitet och därtill så är hockeyn konverterad från NTSC så ingen utrustning i världen kan göra den bilden bra igen. Självklart blir det bättre att då titta på en liten 19-tummare! Stor TV kräver bra signal. :P

Postad 07 May 2008 - 10:27

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Hej!

/Trickster68

Jag har dragit separata RCA-sladdar för att alltid få stereoljud till TV:n. Då har jag alltid (när det sänds) 5.1 till recivern samtidigt som det är analogt steroljud till TV:n....sketabra. Inte alla boxar som fixar det faktiskt.

Postad 07 May 2008 - 13:32

trickster68
  • trickster68
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag har dragit separata RCA-sladdar för att alltid få stereoljud till TV:n. Då har jag alltid (när det sänds) 5.1 till recivern samtidigt som det är analogt steroljud till TV:n....sketabra. Inte alla boxar som fixar det faktiskt.

Eftersom du säger att det funkar "sketabra" och investeringskostnaden inte är ansenlig så skall jag genast testa när jag kommer hem. Tack för ett utmärkt tips!

/Trickster68

Postad 07 May 2008 - 14:43

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag har precis dragit nätverk hemma med 2cat6 kablar samt vanlig tv-antennkabel i ett tredje jack bredvid och funderar nu på den här boxen. Jag vill helst använda ena cat6 kabeln till datatrafik.

Kan jag använda cat6 kabeln samt antennkabeln för att koppla in boxen eller måste det vara nån slags specialkabel?

Redigerat av erik h, 07 May 2008 - 14:43.

Postad 07 May 2008 - 19:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag har precis dragit nätverk hemma med 2cat6 kablar samt vanlig tv-antennkabel i ett tredje jack bredvid och funderar nu på den här boxen. Jag vill helst använda ena cat6 kabeln till datatrafik.

Kan jag använda cat6 kabeln samt antennkabeln för att koppla in boxen eller måste det vara nån slags specialkabel?

Du behöver 2 antennkablar från parabolen och en från takantennen. Var cat6-kablarna kommer in i bilden begriper jag inte :unsure: Nätverksuttaget på boxen är inte aktivt.

Postad 07 May 2008 - 20:04

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Du behöver 2 antennkablar från parabolen och en från takantennen. Var cat6-kablarna kommer in i bilden begriper jag inte :rolleyes: Nätverksuttaget på boxen är inte aktivt.

Inte ännu, lät ett luddigt svar från min parabolinstallatör i april. Men den som lever får se! :unsure:

Wasgo ;)

Postad 07 May 2008 - 21:22

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Du behöver 2 antennkablar från parabolen och en från takantennen. Var cat6-kablarna kommer in i bilden begriper jag inte :unsure: Nätverksuttaget på boxen är inte aktivt.

planen var att köra tv-signalen via cat6 kabel men det verkar vara fel frekvensomfång så det går nog inte

Postad 08 May 2008 - 06:59

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0

DVB-T-mottagaren är utmärkt. Skalar dessutom upp bilden till HD. TV6 har usel kvalitet och därtill så är hockeyn konverterad från NTSC så ingen utrustning i världen kan göra den bilden bra igen. Självklart blir det bättre att då titta på en liten 19-tummare! Stor TV kräver bra signal.

Den är värdelös!!!!.... Har samma problem och kör gamla HD boxen sidan om för DVB-T kanalerna...
100% kanonbild med den gamla boxen och mkt strul med den nya på de marksända på den nya Inspelningsbara boxen...
Verkar vara hyperkänslig....

Nu har min box börjat stänga av sig varje natt av någon anledning?!!
Plus ljudnivån är tillbaka på samma skitnivå.... f-n va trött jag blir...
2 veckor med låg ljudnivå men tillbaka till gamla goda skit nivån igen nu...

Phuuuuu skulle bara vilja ha en box som inte strular!

Postad 08 May 2008 - 07:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Den är värdelös!!!!.... Har samma problem och kör gamla HD boxen sidan om för DVB-T kanalerna...
100% kanonbild med den gamla boxen och mkt strul med den nya på de marksända på den nya Inspelningsbara boxen...
Verkar vara hyperkänslig....

Nu har min box börjat stänga av sig varje natt av någon anledning?!!
Plus ljudnivån är tillbaka på samma skitnivå.... f-n va trött jag blir...
2 veckor med låg ljudnivå men tillbaka till gamla goda skit nivån igen nu...

Phuuuuu skulle bara vilja ha en box som inte strular!

Antagligen har du dålig signal på markingången. Min var dålig vid den första uppdateringen, men fungerar utmärkt efter den senaste.

Postad 08 May 2008 - 11:34

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Nope... Har över 90% på både styrka och kvalitet men i nästa sekund kan den droppa till 2-3%..

Funkar kanon med gamla boxen vilket gör att båda antell och signal är ok... (allt nytt desutom)

Postad 08 May 2008 - 11:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Nope... Har över 90% på både styrka och kvalitet men i nästa sekund kan den droppa till 2-3%..

Det var precis så min betedde sig innan den senaste uppgraderingen. Men bara på vissa kanaler(tex Kanal Lokal). Men som sagt inte numera. Att det droppar låter ju som om det skulle vara glapp i antenningången. Jag tycker själv att kabelkontakten sitter lite halvlöst. Vore bättre om det gick att skruva fast den på samma sätt som satellitkablarna.

Postad 09 May 2008 - 06:57

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Så har den äntligen kommit. Boxen ligger på posten och väntar så jag ska hämta den efter jobbet idag.

Hur ska jag nu koppla ljudet? Förlåt en okunnig, men får man inget ljud via HDMI?
Jag ska koppla den och en PS3 direkt till TV'n, inget mer just nu. Jag har 2 st HDMI på TV'n.
Jag skulle bli glad om jag får svar under dagen så jag vet vilka kablar jag behöver köpa.

/Olle

Postad 09 May 2008 - 07:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Så har den äntligen kommit. Boxen ligger på posten och väntar så jag ska hämta den efter jobbet idag.

Hur ska jag nu koppla ljudet? Förlåt en okunnig, men får man inget ljud via HDMI?
Jag ska koppla den och en PS3 direkt till TV'n, inget mer just nu. Jag har 2 st HDMI på TV'n.
Jag skulle bli glad om jag får svar under dagen så jag vet vilka kablar jag behöver köpa.

/Olle

Du får vanligt stereo ljud PCM via HDMI, så är boxens ljudinställning ställd på stereo = PCM så är det inget problem. Vill du därmot ha ut DD-ljud till en förstärkare så går inte detta (ännu) via HDMI, men du kan använda SPDIF utgången. Som det är med boxen nu så vill man egentligen kunna köra "stereo" PCM via HDMI kablen och "hemmabio" inställning för att få DD ljud via SPDIF utgången, problemet m,ed detta är att du då måste växla i boxen meny hela tiden, för är boxen inställd på hemmabio så kommer det inte ut ljud via HDMI om det är en AC3 sändning. Några kan kringå detta genom att dra en kablel RCA från den anloga utgången till TV'n och då inte använda ljudet via HDMI, detta för att slippa växla i menyn, men fungerar inte på alla TV.

Men slutsats, är du nöjd med ljud enbart till TV och inte DD-ljud så funkar det fint med HDMI

Postad 09 May 2008 - 08:41

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Du får vanligt stereo ljud PCM via HDMI, så är boxens ljudinställning ställd på stereo = PCM så är det inget problem. Vill du därmot ha ut DD-ljud till en förstärkare så går inte detta (ännu) via HDMI, men du kan använda SPDIF utgången. Som det är med boxen nu så vill man egentligen kunna köra "stereo" PCM via HDMI kablen och "hemmabio" inställning för att få DD ljud via SPDIF utgången, problemet m,ed detta är att du då måste växla i boxen meny hela tiden, för är boxen inställd på hemmabio så kommer det inte ut ljud via HDMI om det är en AC3 sändning. Några kan kringå detta genom att dra en kablel RCA från den anloga utgången till TV'n och då inte använda ljudet via HDMI, detta för att slippa växla i menyn, men fungerar inte på alla TV.

Men slutsats, är du nöjd med ljud enbart till TV och inte DD-ljud så funkar det fint med HDMI

Tack för ett snabbt svar. Då har jag inge bekymmer förrän jag skaffar receiver och 5.1.
Tills dess får vi hoppas att Sagem har löst problemet.
OCh jag behöver bara köpa en kort HDMI-sladd.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.