Jo jag vet, men det är det där jag menar blir mer än en knapptryckning och trots allt kräver att man vet hur länge man vill spela in, eller att man trycker höger pil en massa gånger för att sätta lååång tid utifall att man i efterhand inser att man kanske vill spela in mer än det man tänkt sig först. I det senare fallet är det nämligen kanske inte direkt lämpligt i alla lägen (läs: om man tittar på film utan reklam) att hoppa tillbaka till inspelningskanalen och i efterhand justera tiden mer om man ångrar sig.Se under rubriken "12.3 Inspelning" på sidan 68 i manualen. Där står det exakt hur man gör. Det är bara att trycka på record (under inspelning) och sedan justera inspelningstiden med höger/vänsterpil.
Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 02 March 2009 - 20:44
Postad 02 March 2009 - 21:19
Har äntligen fått tid att koppla in boxen. Har gjort allt det grundliga, men sen fastnar boxen med texten "Laddar konfigurations data. Var god vänta"
Någon som vet vad som behöver göras, eller har jag min vanliga tur med defekta prylar?
Postad 02 March 2009 - 21:36
Morsning!
Har äntligen fått tid att koppla in boxen. Har gjort allt det grundliga, men sen fastnar boxen med texten "Laddar konfigurations data. Var god vänta"
Någon som vet vad som behöver göras, eller har jag min vanliga tur med defekta prylar?
Hej,
Troligtvis måste kortet "pairas" med boxen. Ring Comhems support...det tar inte lång stund för dem att göra detta åt dig.
Hade samma problem själv
/Mathias
Postad 02 March 2009 - 21:48
Hej,
Troligtvis måste kortet "pairas" med boxen. Ring Comhems support...det tar inte lång stund för dem att göra detta åt dig.
Hade samma problem själv
/Mathias
Misstänkte att det kunde vara pairingen som spökade. Jobbiga är att supporten stängde klockan 21. Jaja. Inget titta på Viasat HD idag inte =(
Postad 03 March 2009 - 07:49
Du kan ju ställa in tidstyrningen så boxen startar upp strax före din inspelning. Då blir inte inspelningen från standby. Jag kan inte förstå varför inte Comhem påminner om den funktionen.Hej!
Jag har som en del andra här den "härliga" 29 minuters buggen på min box, ringde ComHem och de sa att en mjukvaruppdatering skulle komma ut "närmaste framtiden" och de inte bytte några boxar och sa att man skulle ha boxen på när man spelar in.
Jag spelar in många program som börjar ca 17:00 och har ingen lust att ha boxen på hela dagarna och kvällen om det är en strömslukare.
Mvh
Postad 03 March 2009 - 11:01
Några kommentarer
1. Boxen verkar vilja ha starkare signal än den gamla så jag fick dra på förstärkaren lite extra. Som jag skrivit i tråden för den gamla boxen är detta VIKTIGT i alla fall för den gamla boxens bildkvalitet. Får undersöka lite mer hur signalstyrkan påverkar bilden.
Jag testade att dra upp signalen uppåt 85% och då fick den gamla boxen inte in HD-kanalerna ens, så när man får bra bild på den nya ballar den gamla ur. Får väl skaffa mig en dämpare till den gissar jag.
2. Jag kan inte avgöra om SD är bättre eller sämre än, men jag kan i alla fall vid en första anblick inte se någon markant skillnad.
3. Boxen ville inte ens boota med en 1GB (Lacie Desktop Hard Disk) extern disk inkopplad, kopplar jag in den efter boot fungerar det (Tror jag, har inte formaterat om den från NTFS än). Någon annan som kan verifiera att 1GB disk fungar inkopplad vid boot?
4. Vad tyst den är..... Hade förväntat mig en slåttermaskin.
5. Inte nöjd med fjärrisen. Plastig! och som tidigare sagt, vem f*n har satt text-tx knappen under luckan?
6. Finns det någon här med eventuellt ärendenummer som man kan hänvisa till för att få kortet pairat till båda boxarna? Eller skall man ta samma strid igen som ni redan haft?
Postad 03 March 2009 - 12:41
Postad 03 March 2009 - 17:32
Igår kväll ringde det en tjej ifrån comhem och frågade ifall jag ville förlänga mitt digitaltv large abonemang i 15månader ifall jag skulle få en HD PVR box för 1:-
Jag tyckte det lät lite väl bra och hon lät väldigt förvirrad så jag frågade flera gånger ifall det vara några fler avgifter eller något annat som skulle tillkomma och att det verkligen var HD PVRen jag skulle få, och hon lovade att det var HD PVRen och att inga andra avgifter borsett från en fraktkostnad på 98:- skulle tillkomma.
Självklart så slog jag till, men jag tycker fortfarande att det låter lite för bra för att vara sant så det ska bli spännande att se vad det är för någonting jag får och hur mycket det kommer att kosta.
Nu har boxen dykt upp och inte helt oväntat så var det bara en vanlig PVR, jaja det var värt en chansning iaf.
Pratade med comhem idag och jag verkar inte vara den enda som råkat ut för detta... Så kan det gå när telefonförsäljarna helt saknar produktkännedom.
Postad 03 March 2009 - 17:58
Att TV4 av nån anledning inte skickar ut EPG-info till sin TV4HD-kanal (om det inte är en HD-sändning).
Idiotiskt. Hade de alltid skickat ut infon hade man ju kunnat slänga SD TV4 där den hör hemma - åt h**vete..
Jag har precis pratat med både tv4 och comhem angående detta. Tv4 sänder inte någon EPG information. Det är upp till varje tv-leverantör att skapa den själv med hjälp av externa leverantörer som hämtar tablådata från TV4:s pressinfo.
Jag ringde comhem och berättade om problemet, men de hade naturligtvis ingen aning. Deras lösning var att göra en maskinåterställning på boxen, och om inte det funkar skicka in den för reparation. Jag försökte förklara att fler har samma problem, men comhem hade aldrig tidigare hört talas om det. De menade på att den information de skickade ut var korrekt.
Man kan se att samma problem finns för SVT HD, skillnaden är dock att SVT sänder många fler program i HD.
Om vi är fler som trycker på comhem kanske de kan ta sig i kragen och fixa till detta lilla men otroligt irriterande problem.
Postad 03 March 2009 - 19:56
Jag har precis pratat med både tv4 och comhem angående detta. Tv4 sänder inte någon EPG information. Det är upp till varje tv-leverantör att skapa den själv med hjälp av externa leverantörer som hämtar tablådata från TV4:s pressinfo.
Jag ringde comhem och berättade om problemet, men de hade naturligtvis ingen aning. Deras lösning var att göra en maskinåterställning på boxen, och om inte det funkar skicka in den för reparation. Jag försökte förklara att fler har samma problem, men comhem hade aldrig tidigare hört talas om det. De menade på att den information de skickade ut var korrekt.
Man kan se att samma problem finns för SVT HD, skillnaden är dock att SVT sänder många fler program i HD.
Om vi är fler som trycker på comhem kanske de kan ta sig i kragen och fixa till detta lilla men otroligt irriterande problem.
Haha, ja det där har man ju hört några gånger när saker har krånglat.
Fan vad mycket tid och pengar både kunder och Com Hem skulle spara om deras kundtjänst fick bättre information och/eller utbildning. För att tro att de skulle anställa teknikintresserade personer på det där callcentret i typ Ånge är nog lika overkligt som MacGayver.
Postad 03 March 2009 - 21:22
Postad 04 March 2009 - 09:26
Nu har boxen dykt upp och inte helt oväntat så var det bara en vanlig PVR, jaja det var värt en chansning iaf.
Pratade med comhem idag och jag verkar inte vara den enda som råkat ut för detta... Så kan det gå när telefonförsäljarna helt saknar produktkännedom.
he, ett D för lite... och frågan är om så många förstått bättre om hon sagt HDD PVR
PVR i sig hade nog räckt, underförstått att en HDD ingår. utgår från att du häver detta köp.
Postad 04 March 2009 - 09:40
he, ett D för lite... och frågan är om så många förstått bättre om hon sagt HDD PVR
PVR i sig hade nog räckt, underförstått att en HDD ingår. utgår från att du häver detta köp.
Jodå det är redan klart, comhem har skickat fraktsedlar och ska dra av dom 98 kronorna jag betalade i fraktkostnad när jag hämtade ut boxen på min nästa faktura. Och 15månaders bindningstiden som jag skrev upp mig på är redan borttagen.
Skönt att det inte var någonting som strulade med uppsägningen iaf.
Postad 04 March 2009 - 20:41
Nöjd och missnöjd med boxen. Men en fråga:
Skulle man inte kunna spela in 2 saker samtidigt som man tittar på en tredje? Blir helt skumt när jag testade. Kunde bara titta på ett fåtal kanaler. Om man försökte byta till dom flesta, kom meddelandet "Observera fungerar inte under inspelning" upp. Riktigt irriterande.
Postad 04 March 2009 - 21:15
Du kan bara titta på ett program som ligger i samma mux (frekvensområde) som någon av de två kanalerna du spelar in. På samma vis är det med om du skall spela in fler än två kanaler samtidigt, att det totalt sett bara får vara två olika muxar med.Hej vänner!
Nöjd och missnöjd med boxen. Men en fråga:
Skulle man inte kunna spela in 2 saker samtidigt som man tittar på en tredje? Blir helt skumt när jag testade. Kunde bara titta på ett fåtal kanaler. Om man försökte byta till dom flesta, kom meddelandet "Observera fungerar inte under inspelning" upp. Riktigt irriterande.
Vilka kanaler som ligger var, dvs i vilken mux/frekvensområde, så att det blir lättare för dig att avgöra hur det blir för dig i varje situation finns det en lista på tidigare i denna tråd. Sök på mux så ska du nog finna rätt inlägg med länk till listan.
Postad 04 March 2009 - 21:54
Många har nog följt råd här i forumet på hur man ställer i Sony-TV på bästa sätt och då helt avaktiverat DRC… dags alltså att prova aktivera funktionen när man använder den här boxen.
DRC/Läge 2 går bara att aktivera om boxen är i 1080i, väljer man någon annan upplösning så ställer sig DRC på Av helt automatiskt (i alla fall på min TV, en Bravia X3000).
Postad 05 March 2009 - 17:41
Du kan bara titta på ett program som ligger i samma mux (frekvensområde) som någon av de två kanalerna du spelar in. På samma vis är det med om du skall spela in fler än två kanaler samtidigt, att det totalt sett bara får vara två olika muxar med.
Vilka kanaler som ligger var, dvs i vilken mux/frekvensområde, så att det blir lättare för dig att avgöra hur det blir för dig i varje situation finns det en lista på tidigare i denna tråd. Sök på mux så ska du nog finna rätt inlägg med länk till listan.
Tackar för svaret.
Nu är jag helt supernöjd med boxen. När jag kopplade in den allra första gången, så kopplade jag av lathet på medföljande antennkabel på min befintliga. Resultatet kasst. Ingen bild på vissa kanaler och störningar på många andra. Då tog jag bort min gamla kabel. Resultatet ok. Bild på alla kanaler med lite störningar på vissa, och en osync på vissa hd-kanaler som gjorde att dom inte ens gick att kolla på. Då tror man ju i sin enfald att det var min gamla antennkabel som hade gjort sitt. Tänkte ringa ch och höra om man kunde göra nått åt mina bekymmer. Men då snackar jag med en polare som tycker att jag ska prova med bara den gamla kabeln. Resultatet superbt. Inga störningar, alla kanaler funkar, men det sjukaste av allt: osyncen e som bortblåst. Min 10m för långa ihoprullade kabel från 80-talet gav bättre bild än den medföljande. Jag vet inte varför, men nu märker man vilken sjukt bra box det kan vara.
Ville bara dela med lite av min entusiasm =)
Mvh Morrice
Postad 05 March 2009 - 21:47
förra gången fortsatten den att spela in tills jag såg det ca 2 timmar plus 2 extra inspelningar av samma program och kanal en på 10 min och en på 30 min samtidigt
Idag hade boxen spelat in i 4 timmar nästan fast det står klart och tydligt 13:30 - 14:25
Bara vid manuell inspelning har detta hänt så måste vara en bug Så testa på kul att lira in Judge Judy
Bra skval TV kul att se när hon slaktar alla loosers LOL
Redigerat av Unregistered7a297b68, 05 March 2009 - 21:49.
Postad 05 March 2009 - 22:39
Styrka 26%
Kvalitet 100%
har din tv jordad el kontakt? om den har det måste du köra antenn kabeln med klumpen annars kan det finnas brand risk!!!
Postad 05 March 2009 - 22:54
har din tv jordad el kontakt? om den har det måste du köra antenn kabeln med klumpen annars kan det finnas brand risk!!!
Har bara jordade uttag i hela lyan, så i så fall e det lugnt.
Postad 05 March 2009 - 22:55
Man kan använda vilken kabel som helst om man skaffar ett seperat mantelströmfilter, jag har gjort det tack vare ett tips i ett tidigare inlägg i detta forum.har din tv jordad el kontakt? om den har det måste du köra antenn kabeln med klumpen annars kan det finnas brand risk!!!
Finns att köpa på Kjell & Company för 99 kr (artikel nr 30411).
Länk: http://www.kjell.com...00000,655500000
Sätt filtret mellan kabeln och boxen!
Redigerat av Unregistered64f891a5, 05 March 2009 - 23:01.
Postad 05 March 2009 - 22:59
Undrar om du inte missförstår ??Har bara jordade uttag i hela lyan, så i så fall e det lugnt.
Om man HAR jordade eluttag så MÅSTE man ha ett mantelstömfileter antingen "inbyggd" på kablen eller som en lös "klump" i ändan på en antennkabel.
Om man INTE har jordade eluttag så kan man ha en rak antennkabel UTAN någon "klump" på.
Postad 05 March 2009 - 23:40
Har bara jordade uttag i hela lyan, så i så fall e det lugnt.
om du har jordade så ska du ha klumpen
Man kan använda vilken kabel som helst om man skaffar ett seperat mantelströmfilter, jag har gjort det tack vare ett tips i ett tidigare inlägg i detta forum.
Finns att köpa på Kjell & Company för 99 kr (artikel nr 30411).
Länk: http://www.kjell.com...00000,655500000
Sätt filtret mellan kabeln och boxen!
jo jag har satt ihop en egen antennkabel
Postad 05 March 2009 - 23:58
EPG:n startar på Discovery-kanalen oavsett vilken kanal man startar från.
Överlappande inspelningar på samma kanal fungerar inte.
Tittar man på timeshift när en inspelning startas så förloras den timeshiftade tiden.
Tittar man på en inspelning när en inspelning startar så stoppas uppspelningen.
Dessa var bara några exempel men hade jag haft dessa så hade jag blivit vansinnig. Det ska tydligen ha gjorts en test av pvr-boxar där CD;s box vann; hur är det möjligt?
Tror att vi ska vara tacksamma för vår ovanligt buggfria Humax-box.
Postad 06 March 2009 - 00:31
Har roat? mig med att läsa lite om Canal Digitals pvr-box i tråden för denna och då blir man ju mörkrädd. Otroligt många buggar och då blir man ju tacksam för sin Humax-box. Speciellt som min box är så gott som felfri och inte ens har 29-minutersbuggen. Exempel på fel/buggar:
EPG:n startar på Discovery-kanalen oavsett vilken kanal man startar från.
Överlappande inspelningar på samma kanal fungerar inte.
Tittar man på timeshift när en inspelning startas så förloras den timeshiftade tiden.
Tittar man på en inspelning när en inspelning startar så stoppas uppspelningen.
Dessa var bara några exempel men hade jag haft dessa så hade jag blivit vansinnig. Det ska tydligen ha gjorts en test av pvr-boxar där CD;s box vann; hur är det möjligt?
Tror att vi ska vara tacksamma för vår ovanligt buggfria Humax-box.
det jag sagt hela tiden gräset är inte grönare på andra sidan vist de har inte pairing osv vilket kan va en fördel med CD men med nuvarande CH box vad gör det tycker boxen kan klassas som en av de bättre boxarna på marknaden
Postad 06 March 2009 - 07:56
Instämmer till 110 %!det jag sagt hela tiden gräset är inte grönare på andra sidan vist de har inte pairing osv vilket kan va en fördel med CD men med nuvarande CH box vad gör det tycker boxen kan klassas som en av de bättre boxarna på marknaden
Finns bara EN nackdel med boxen, jag tittar mer på tv nu för det är ju så lätt att spela in och sedan se när jag vill och inte tablåerna och detta med toppenkvalitet (=samma bild som vid utsändningen).
Redigerat av Unregistered64f891a5, 06 March 2009 - 07:56.
Postad 06 March 2009 - 09:41
Igår på TV4 HD under 24-prologen varierade osynket upplevde jag det som. Det började dock illa med att det var runt en sekund fel första gången jag tittade in på kanalen. Efter lite kanalhopp och tillbaka så blev det bättre, men hur skulle det ha blivit om jag istället hade spelat in det med timer om jag inte varit hemma? Hade jag haft den där sekunden hela programmet ut då? Det känns inte direkt tryggt att man "måste" vara hemma och aktivt måste lösa problemen bara delvis anser jag.
Postad 06 March 2009 - 11:13
Kan instämma jag med om det inte vore för det här osynket med bild och ljud, som inte verkar vara helt klarlagt om det är boxen eller Com Hem lokalt eller en blandning och diverse måndagsexemplar inblandade.
Igår på TV4 HD under 24-prologen varierade osynket upplevde jag det som. Det började dock illa med att det var runt en sekund fel första gången jag tittade in på kanalen. Efter lite kanalhopp och tillbaka så blev det bättre, men hur skulle det ha blivit om jag istället hade spelat in det med timer om jag inte varit hemma? Hade jag haft den där sekunden hela programmet ut då? Det känns inte direkt tryggt att man "måste" vara hemma och aktivt måste lösa problemen bara delvis anser jag.
tittade hela kvällen på tv4hd i går allt funkade kanon tror inte de är boxen i fråga måste ligga nått mer bakom felen som uplevs med sync
Postad 06 March 2009 - 11:23
Pardon my french alltså, men det kan inte vara helt hälsosamt att titta på TV4 en hel kväll, hehe.tittade hela kvällen på tv4hd i går allt funkade kanon tror inte de är boxen i fråga måste ligga nått mer bakom felen som uplevs med sync
Postad 06 March 2009 - 11:43
Pardon my french alltså, men det kan inte vara helt hälsosamt att titta på TV4 en hel kväll, hehe.
jo det tillför skador som tv4 syndromet där man ligger o skakar och ropar tv4 en gång i minuten eller man kan få det chermanska viruset men så har man en hel lång natt efter det att hela sig med svättningar och mardrömmar i form av tv4s teletubbys
Postad 06 March 2009 - 13:19
Är klumpsladden enbart nödvändig om tv:n har jordad kontakt och det är jordat uttag från väggen?
Jag insåg nu att det enbart är grendosan som har jordade uttag men att grendosan som sådan sitter i ett uttag i väggen som är ojordat. Då ska jag alltså inte behöva klumpsladden om jag förstått allt rätt även fast att tv:n har en jordad kontakt i sig, eller?
Postad 06 March 2009 - 14:15
Du har förstått rätt, det är ju vägguttaget som avgör och om detta är ojordat så behövs inte klumpsladden. Tror merparten har ojordat men det är ju viktigt att kontrollera för var och en. Har själv ojordat och vanlig antennsladd och är glad för det, bilden är kanon både SD och HD.Nu blev jag lite osäker.
Är klumpsladden enbart nödvändig om tv:n har jordad kontakt och det är jordat uttag från väggen?
Jag insåg nu att det enbart är grendosan som har jordade uttag men att grendosan som sådan sitter i ett uttag i väggen som är ojordat. Då ska jag alltså inte behöva klumpsladden om jag förstått allt rätt även fast att tv:n har en jordad kontakt i sig, eller?
Postad 06 March 2009 - 15:53
Jag har jordad och kör utan klumpsladden. Kan någon beskriva problemet med det? Tack på förhand.Du har förstått rätt, det är ju vägguttaget som avgör och om detta är ojordat så behövs inte klumpsladden. Tror merparten har ojordat men det är ju viktigt att kontrollera för var och en. Har själv ojordat och vanlig antennsladd och är glad för det, bilden är kanon både SD och HD.
Postad 06 March 2009 - 16:05
Om du använder sökfunktionen inom tråden så hittar du svar på detta. Skriv "jordad" i rutan. Denna tråd hade varit hälften så lång om folk kunde lära sig det....Jag har jordad och kör utan klumpsladden. Kan någon beskriva problemet med det? Tack på förhand.
Postad 06 March 2009 - 16:30
Visst har du rätt, fast jag har varit med i tråden från början, har läst *nästan* varje inlägg redan, men t o m jag visste inte att det här hade kommit upp förut. Jag tycker att den som startade tråden (yes, Duckface, I'm looking at you!) ska lägger till lite av en FAQ i första post, alt länka till en FAQ tråd.Om du använder sökfunktionen inom tråden så hittar du svar på detta. Skriv "jordad" i rutan. Denna tråd hade varit hälften så lång om folk kunde lära sig det....
Tillbaka till klumpen. Enligt http://www.epanorama...loop/index.html så är det så här: "When two or more devices are connected to a common ground through different paths, a ground loop occurs." Om jag förstår rätt, så är path #1 eluttaget, och path #2 är kabel tv kabeln. Korrekt fattat?
Någon skrev tidigare i tråden att det är inte ett stort problem med HDMI, men vad jag har läst idag så är det inte korrekt.
Postad 06 March 2009 - 17:54
De nya uttagen är från Technetix (Tratec) SQ-serie med galvaniskt avskilda portar som ger skydd mot tex brum, samt uppfyller Elsäkerhetsverkets krav på skydd för person och egendom (dvs kraven när det gäller livsfarlig spänning och risken för brand).
/ Skål, ha en trevlig helg!
Postad 06 March 2009 - 19:23
Mvh Morrice
Postad 06 March 2009 - 19:27
Postad 06 March 2009 - 20:17
Nu har jag osynk i Så skall det låta....
Inte skall väl jag vara sämre, Kan stoltsera med ett osynk på SVT HD men ej på SVT 1.
Mvh.
Mats
Redigerat av Noobman, 06 March 2009 - 20:27.
Postad 06 March 2009 - 20:25
Jag tror det beror på singback. ;-DNu har jag osynk i Så skall det låta....
Postad 06 March 2009 - 20:31
JAG MED!
Suger rätt hårt...när man lagt ut dyra $ på en ny PVR-box.
Som dessutom bara kan sync:a ljudet åt 'fel' håll...
Redigerat av Unregistered750314c8, 06 March 2009 - 20:31.
Postad 06 March 2009 - 20:39
JAG MED!
Suger rätt hårt...när man lagt ut dyra $ på en ny PVR-box.
Som dessutom bara kan sync:a ljudet åt 'fel' håll...
Visst är det SVT HD ni har problem med och ej med SVT 1?
Mvh.
Mats
Postad 06 March 2009 - 20:41
Visst är det SVT HD ni har problem med och ej med SVT 1?
Mvh.
Mats
Korrekt
Postad 06 March 2009 - 20:44
Postad 06 March 2009 - 20:49
Hur svårt kan det vara att ordna via FW?
Postad 06 March 2009 - 20:52
Kan meddela som referens att den gamla HD-boxen inte ger osync på SVT HD i Så skall det låta. Bor i Göteborg.
Tackar för detta.
Problemet är nog mera från box till box eller kanske geografiskt tror jag, Finns flera med HDPVR boxen som ej har osynk.
Mvh.
Mats
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?