Kanske emotiva kunde vara ett alternativ till Onkyo PR-SC5508?
Har för mig att jag har läst någonstans att man skulle låta alla kanaler på steget driva något, dvs att inte låta en kanal vara oinkopplad. Tycker dock detta låter lite konstigt men ändå inte....kanske 
Tycker det låter som en fin setup annars! Får man fråga vad du ska driva?
Vad jag läst om Emotivas pre-amps så är de bra...men långt ifrån lika bra som deras slutsteg

Anledningen jag funderar på Onkyo är min multiroom-setup som jag hade tänkt mig - sök på boogieman på component.se för mer info....
Jag tänkte driva ett gäng JBL högtalare - alla med titan-diskanter som låter helt ljuvligt detaljerat. Frontarna har även titan-mellanregister som jag ännu ej hört någon mostvarighet till (bortsett från elektrostater).
De flesta (alla) högtalre ligger långt under förstärkarens spec i krav, men när det kommer kaftiga urladdningar så skadar det aldrig att ha bra driv i förstärkeriet om man vill biebhålla snärt i basen och samtidigt kunna särskilja röster och övriga ljud.
Huvudanledningen till att jag vill ha deras monoblock för L/R är att de blir i stort sett okänsliga för störningar om man kör XLR anslutning pga slutstegets uppbyggnad (läs mer på emotiva.com) samt det är inte utan anledning att ett monoblock kostar mer än ett 5-kanalssteg :-)
Jag har med min nuvarande receiver (Denon AVR-3805) problem att få en vettig basgång i Ti6K-orna trots bi-wiring med Supra Quad 4*4mm2 som i teorin bör vara utmärkt för ändamålet.
Överlag känns förstärkeriet i denna receiver rätt så "tunn" för mitt vardagsrum (6*5m * 3,2m takhöjd).
Med Emotivas 750W per fronthögtalare (6ohm = mitt emellan 4ohm(1000W) och 8ohm(500W)) och bi-ampat (dvs 375W för bas och 375W för mellanregister+diskant) så bör det dock vara mer än rillräckligt
Hur som - det jag tänkte driva är enligt nedan:
[Ej mina bilder - men samma högtalare]
FRONT
Insida storebror Ti10K med större + 1 extra element men i övrigt rätt lika
jbl_ti6k_inside.bmp 1.31MB
11 Antal nerladdningar2* JBL Ti6K (L & R) - Tri wirable
Rec. Amplifier Power: 10 -300 W
Nominal Impedance: 6 Ohms
Sensitivity (2.83V/1m): 90 dB
Frequency Response: 38 Hz - 30 kHz
Crossover Frequencies: 400 Hz/3 kHz
Low Frequency Drivers: 2 x 6 1/2” (806J)
Midrange driver: 4" (804G)
High Frequency Driver: 1" titanium dome (TW 025Ti)
Centre
1 * JBL TiK - Single wireable
Rec. Amplifier Power: 10 -100 W
Nominal Impedance: 6 Ohms
Sensitivity (2.83V/1m): 88 dB
Frequency Response: 70 Hz - 30 kHz
Crossover Frequency: 2.8 kHz
Low/Mid Frequency Driver: 2 x 5 1/4”
High Frequency Driver: 1" titanium dome (TW 025Ti)
Rear + High
6*JBL XTi20 (4 Rears + 2 high channel) - Bi-wirable
Product Description JBL XTi Series XTi 20 - left / right channel speakers
Product Type Left / right channel speakers
Dimensions (WxDxH) 22.7 cm x 30 cm x 38.2 cm
Weight 7 kg
Speaker Type 2-way - passive
Recommended Amplifier Power 25 - 100 Watt
Response Bandwidth 60 - 27000 Hz
Input Impedance 6 Ohm
Sensitivity 87dB
Woofer:16.5cm with a vented pole piece
Tweeter: 25mm titanium dome
Mvh
Boogieman
Redigerat av bigbadboogie, 21 June 2011 - 20:24.