Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 november 2009 - 22:39

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Bildbevis? :) Var har du fått den ifrån då?

Han fick den nog av sin farbror på Nokia...eller av snubben på youtube han hade sett..;)

Beträffande "fabriker i Korea"...hur vet du att de sätts ihop där? Säkerligen delar som kommer därifrån men vad görs monteringen?
Läste på ett "fråga mig om N900" på my-symbian.com(tror det var där iaf), en kille som verkligen testar en N900 prototyp rejält...i alla fall så är hans "Made in Finland", om det innebär att den slutmonteras där eller inte...ja, säg det men jag tycker ju att det borde vara så. Om sen allt i den är gjort i Korea är ju en annan sak..:)

Postad 12 november 2009 - 22:52

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Beträffande "fabriker i Korea"...hur vet du att de sätts ihop där? Säkerligen delar som kommer därifrån men vad görs monteringen?
Läste på ett "fråga mig om N900" på my-symbian.com(tror det var där iaf), en kille som verkligen testar en N900 prototyp rejält...i alla fall så är hans "Made in Finland", om det innebär att den slutmonteras där eller inte...ja, säg det men jag tycker ju att det borde vara så. Om sen allt i den är gjort i Korea är ju en annan sak..:)

http://www.prosessor...n2.asp?id=54649

Åtminstone några av de som testat N900or har sagt att deras ex är gjorda i Korea. Tror det finns både och när det gäller testexemplaren, men massproduktionen sker i Korea.

Finns väl ingen anledning att alla delar skulle göras i Korea och sen skeppas till Finland för slutmontering?

Postad 12 november 2009 - 22:56

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Han fick den nog av sin farbror på Nokia...eller av snubben på youtube han hade sett..:)

Finns på finsk hemsida, även länkad tidigare i tråden en interjuv med Nokia chef. N900 tillverkas i korea.
Pre-release är tillverkade i Finland

Postad 12 november 2009 - 22:56

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Angående fabriker och tillverkning har jag läst det på talk.maemo.org
Men det behöver ju inte vara sant

Postad 12 november 2009 - 23:06

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som blir retad på följande twit av Klas Ström:

http://twitter.com/klasstrom

@hasselblatt Still using that old N97? Why not switch to #N900 ? ;-) 6:06 PM Nov 10th from web

Till kollegor kan man rekommendera telefonen redan i förrgår, men inte till oss intelligensbefriade kunder i Sverige!

Redigerat av Clob, 12 november 2009 - 23:07.

Postad 12 november 2009 - 23:15

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Till kollegor kan man rekommendera telefonen redan i förrgår, men inte till oss intelligensbefriade kunder i Sverige!

Det var väl käckt! Känn dig stolt! :)

Postad 12 november 2009 - 23:22

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Läste precis på maemo.org ett inlägg där en påstår att man skeppat 3 miljoner N900:or från fabriken!?

http://talk.maemo.or...;postcount=3013

Det gör det ännu svårare att fatta vad Klas Ström yrar om (angående volym)!

Postad 13 november 2009 - 00:15

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Har ingen av er hört talas om "reklam"?? Tror ni han har skapat ett Twitterkonto för att pola med polarna....? Han är anställd av Nokia och promotar (gör reklam för) N900 (och andra Nokia-produkter) genom Twitter såklart! Jisses vissa av er är ursäkta uttrycket riktiga stolpskott...

Läste precis på maemo.org ett inlägg där en påstår att man skeppat 3 miljoner N900:or från fabriken!?

http://talk.maemo.or...;postcount=3013

Det gör det ännu svårare att fatta vad Klas Ström yrar om (angående volym)!

Ja och du tror på fullt allvar att det är 3 miljoner SVENSKA enheter som är tillverkade?? Ja.. *suck* Tänk lite innan ni skriver... Nokia är en av världens största mobiltelefontillverkare, och som ni alla vet är telefonen på väg ut i butiker runt om i världen... Vad är så konstigt med det? Kan mycket väl vara så att inte en enda av dom har svenskt tangentbord eftersom vi väntar på release i Sverige ett par veckor till...

Redigerat av slotrat, 13 november 2009 - 00:15.

Postad 13 november 2009 - 00:24

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Du slotrat:

1. Om du kollat upp vad han twittrar om och vem han twittrade till!

2. Var någonstans skrev jag att jag trodde att alla var till Sverige och att dessutom har Finland samma telefon/tangentbort vi skulle haft och som de kommer leverera.

Ja och stolpskott vet jag inte om jag vill bli kallad!

Du behöver inte svara för jag kommer inte ...... Gå och lägg dig nu!
Jag är tillräckligt sur på Nokia och behöver inte en till att reta mig på!!

Redigerat av Clob, 13 november 2009 - 00:38.

Postad 13 november 2009 - 00:41

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
sweet
adblock är aldrig fel
http://maemo.nokia.c...dblock-plus-1.0

Postad 13 november 2009 - 07:21

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Vad kan vara mer konstruktivt än att uppmana till bojkott?
Vi måste ju göra någonting då vi blir blåsta om och om igen av Tre och Nokia.
Att bara sitta tyst och försvara agerandet är ju fruktansvärt. Hade N900 innehållit en app för de franska böndernas skördar så hade vinet flödet och traktorer omringat Nokias huvudkontor just nu. :)

Att 3 använder sig av nyare SIM-kort är knappast någon nyhet för Nokia, därför är det lite konstigt att de inte redan ordnat den buggen.
Varför ska alla bojkotta 3 för det?
Det är Nokia som bestämt att de inte ska börja sälja(om det nu blir så) N900 innan den här buggen är avhjälpt.
Hur har Nokia blåst dig menar du? De har skjutit fram leveransdatumet, vilket är jäkligt trist det tycker jag också, men de har ju knappast blåst dig?
Hur har 3 blåst dig?
Jag kan förstå hur Nokia resonerar och det är inte särskilt konstigt egentligen, även om det är frustrerande.
Vill du bojkotta så skit i N900 och köp något annat...
Tror en "Sony Ericsson S312 Pink" skulle passa dig att knappa på framför Bollibompa. Du kan samköpa en med Zaffe93, så kanske det blir billigare också..:)

Postad 13 november 2009 - 07:50

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Tre har blåst mig under många år och nu gör dom det igen.
Du kan ha rätt när det gäller SE. Den har ju (förutom färgen) även fördelen att den går att köpa och få direkt i handen.

En kort fundering bara, hur gör Tre när det gäller 112 och nödsamtal då de inte längre går via GSM-nätet? Det är väldigt ofta som Tre inte har 3G-täckning och det kan ju vara lite olyckligt om något händer.

Redigerat av Unregistered6144aa51, 13 november 2009 - 07:54.

Postad 13 november 2009 - 07:55

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Tre har blåst mig under många år och nu gör dom det igen.
Du kan ha rätt när det gäller SE. Den har ju (förutom färgen) även fördelen att den går att köpa och få direkt i handen.

En kort fundering bara, hur gör Tre när det gäller 112 och nödsamtal då de inte längre går via GSM-nätet då de inte har täckning? Det är väldigt ofta som Tre inte har det nämligen..

Utan att veta så antar jag att när 3 inte har täckning så använder de någon av de andra operatörernas 3g nät. Har inget av dem täckning på den aktuella platsen heller så blir det nog inget samtal till 112..:S

Fast personligen tycker jag 3 har rätt bra täckning, i alla fall där jag brukar vistas. Ska man upp och fjällvandra eller djupt in i finnvedens skogar så kanske täckningen inte är så vass dock...

Postad 13 november 2009 - 08:20

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Du slotrat:

1. Om du kollat upp vad han twittrar om och vem han twittrade till!

Wow fetstil... Han är produktchef eller liknande för Sverige/Norden, tror fan det han gör är reklam, är du så naiv?

Knappast någon slump att detta var hans första "Tweet":

Writing my first tweet ever with the totally fantastic Nokia N900.
10:39 PM Nov 6th from web

Han började alltså med Twitter i fredags när det började hetta till ordentligt kring ryktena om lansering, skrivet på arbetstid om (och med?) N900... Hmm kanske inte på arbetstid, stod ju PM, men i alla fall. Det är ett solkart fall av reklamanvändande av Twitter, det är nog säkert 75% av alla Tweets som skrivs totalt, reklam alltså.

Utan att veta så antar jag att när 3 inte har täckning så använder de någon av de andra operatörernas 3g nät. Har inget av dem täckning på den aktuella platsen heller så blir det nog inget samtal till 112..:S

Bara för att 3 inte har några egna 2G-master betyder det inte att inte deras telefoner inte kan köra 2G. Jag är övertygad om att nödsamtal inte är några problem att köra på vilket 2G/3G-nät som helst. Men åter igen, kan vi ta 3-diskussionerna i ett 3-forum istället, DOM HAR INTE HÄR ATT GÖRA??

Redigerat av slotrat, 13 november 2009 - 08:42.

Postad 13 november 2009 - 08:36

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Är det någon som har det minsta hopp om att få telefonen levererad från Svenska Nokia i år efter Klas Ströms mailsvar till oss?

Troligtvis blir chattsvaren under eftermiddagen bara massa floskler om bättre användarupplevelser för användaren och dylikt.

Vad som skulle vara kul att veta är: Hur många telefoner från första batchen var Sverige lovade, dito för Finland och hur många FIN/SWE N900:or skeppades i första omgången.

Ur marknadsförings synpunkt varför skulle det vara bättre att inte släppa ett mindre antal till "teknikentusiaster" först istället för att reta upp oss till den milda grad?

Postad 13 november 2009 - 08:40

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Orkar någon se till att rätt frågor ställs till nokia på mobil.se och att de är genomtänkta.

Dessutom borde mobil.se få veta det innan eftersom de filtrerar bort upprepade/liknande frågor.
För den ena fråga kan vara bättre än den andra (liknande frågor alltså)

Postad 13 november 2009 - 08:51

torsten85
  • torsten85
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hittade Crystal Case N900 om någon är intreserad http://www.skal-man....em.php?iId=1443 Billigt i alla fall

Postad 13 november 2009 - 08:55

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Slotrat:

Oj oj oj oj, inte alla hästar hemma.

Kan bara skratta åt dina utlägg om reklam!

Jag refererade till att han Twittrade till en Nokiakollega
som fortfarande använde N97 ( = modell som ej gått så bra och
troligtvis finns fullt av på "hyllorna"). Skall man då "halvofficiellt"
gå ut och säga: "Skaffa en N900 i stället för din N97:a" till en Nokian!

Och det som är retsamt ur min synvinkel är då:
Om telefonen duger för Nokianer, varför inte till oss teknikentuiaster?

Du kommer självklart inte förstå det minsta av vad jag skrivit ovan, men ansträng dig inte att svara för jag tror det finns en funktion att filtrera bort här på forumet.

Dessutom har du kallat mig "stolpskott" på grund av att DU inte är läskunnig!

Redigerat av Clob, 13 november 2009 - 08:58.

Postad 13 november 2009 - 09:03

Clarren
  • Clarren
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Slotrat:

Oj oj oj oj, inte alla hästar hemma.

Kan bara skratta åt dina utlägg om reklam!

Jag refererade till att han Twittrade till en Nokiakollega
som fortfarande använde N97 ( = modell som ej gått så bra och
troligtvis finns fullt av på "hyllorna"). Skall man då "halvofficiellt"
gå ut och säga: "Skaffa en N900 i stället för din N97:a" till en Nokian!

Och det som är retsamt ur min synvinkel är då:
Om telefonen duger för Nokianer, varför inte till oss teknikentuiaster?

Du kommer självklart inte förstå det minsta av vad jag skrivit ovan, men ansträng dig inte att svara för jag tror det finns en funktion att filtrera bort här på forumet.

Att produkter används internt innan dom når ut till massmarknade är i sig inget konstigt.
Alla seriösa företag kör FUT.

Postad 13 november 2009 - 09:23

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tja, dessutom var kollegan från Finland där telefonen släpps innan Sverige. Tjura hur mycket du vill, Klas/Nokia har bestämt hur det blir i Sverige, det är väl bara att acceptera? Att Nokia testkör telefonen internt är väl inte konstigt alls? Konstigare hade varit om man släppte telefonen till bara vissa personer på en marknad. Bara två veckor kvar till V.49, skall det bli 50 sidor med inlägg i denna tråd om gnäll om varför Nokia inte släppt telefonen till olika personer här bara för att dom är sååå tekniskt kompetetna eller nördiga är det ju patetiskt.

MinHembio Forum har hittills varit ett mycket bra forum med hög kompetens och hög nivå på inläggen, men de senaste sidorna i denna tråd är ju katastrof, hur mycket pubertala inlägg som helst med "hata tre", "jag som är så bra kan väl få en telefon" och "Klas är dum i huvudet som Twittrat om N900" och liknande. *suck*

Kan vi inte skippa påhoppen på Klas/Nokia och kanske mildra tonen något. Och acceptera att leverans börjar i V.49, varför älta det om och om igen, Nokia lär inte ändra sig även om 20 pers här i tråden vill det.

Postad 13 november 2009 - 09:26

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Kan vi inte skippa påhoppen på Klas/Nokia och kanske mildra tonen något. Och acceptera att leverans börjar i V.49, varför älta det om och om igen, Nokia lär inte ändra sig även om 20 pers här i tråden vill det.

Tror det är fler än 20 pers som vill ha ändring... :)

EDIT: Kommer Tre att förstöra mjukvaran på N900 som dom brukar göra med sina andra mobiler? Någon som vet?

Redigerat av Unregistered6144aa51, 13 november 2009 - 09:27.

Postad 13 november 2009 - 09:27

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag är i högsta grad läskunnig, och av allt att döma en hel del äldre. Att du tog åt dig på "Stolpskott" är ju upp till dig, jag sa aldrig att du var det. Det finns några stycken här i tråden helt klart, men jag vet bättre än att peka finger på enskilda, de som känner sig träffade kanske skall fundera på hur man uttrycker sig och på att skriva relevanta inlägg.

Postad 13 november 2009 - 09:31

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

EDIT: Kommer Tre att förstöra mjukvaran på N900 som dom brukar göra med sina andra mobiler? Någon som vet?

Tre har kladdat i en hel del telefoner, men dom kommer inte röra denna, det är jag 99,999% säker på. Tre har heller inte pillat något på de HTC Magic man säljer som exempel. Jag hade en Nokia 5800 ExpressMusic från Tre som även den varit helt obrandad, så du kan vara lugn. Du må inte gilla Tre, men dom är faktiskt inte djävulen personifierade, lovar... Vodafone (numer Telenor), Tele2 och Telia har med brandade/låsta telefoner.

Postad 13 november 2009 - 09:33

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Tre har kladdat i en hel del telefoner, men dom kommer inte röra denna, det är jag 99,999% säker på. Tre har heller inte pillat något på de HTC Magic man säljer som exempel. Jag hade en Nokia 5800 ExpressMusic från Tre som även den varit helt obrandad, så du kan vara lugn. Du må inte gilla Tre, men dom är faktiskt inte djävulen personifierade, lovar... Vodafone (numer Telenor), Tele2 och Telia har med brandade/låsta telefoner.

Så Tre kommer inte sälja en brandad/låst telefon?

Postad 13 november 2009 - 09:37

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Så Tre kommer inte sälja en brandad/låst telefon?

Säkert kommer man fortsätta med det, men N900 kommer vara orörd från Nokia-fabriken, det kan du va säker på.
Men om du ändå (bevisligen) inte gillar Tre så behöver du ju inte köpa den genom dom ändå, men om du gör det så spelar det säkert ingen roll, bortsett från att du förmodligen binder dig till Tre för att få en billig telefon, men den kan garanterat användas utan problem i andra nät och utan roliga Tre-loggor etc.

Redigerat av slotrat, 13 november 2009 - 09:41.

Postad 13 november 2009 - 09:50

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Men en fråga kvarstår ju ändå? Kommer mjukvaruppdateringen vara klar till v49? den kan ju också bli försenad :) Men man får hoppas.

Nä nu sätter jag mig i väntläge.

Postad 13 november 2009 - 10:04

Unregistered201eff61
  • Unregistered201eff61
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har precis varit i kontakt med Nokias Shop, och kom efter många om och men fram i telefonkön, en trevlig kille upplyste mig om att idag, innan kl. 15.00 när chatten börjar på mobil.se, ska vi alla ha fått ett besked, om Nokia ska ta hänsyn och invänta så att den funkar med 3:s kort, eller om vi ska få den tidigare och isåfall när, ett besked ska vi alla få iallafall, enligt honom, hoppas det stämmer för nu börjar man bli trött på att vänta.

/Henke

Postad 13 november 2009 - 10:19

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Vi vet ju alla redan.
Klas har svarat. Det är han som är "the big head". Vi har fått reda på det före än nokia stores.

Postad 13 november 2009 - 10:34

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Vi vet ju alla redan.
Klas har svarat. Det är han som är "the big head". Vi har fått reda på det före än nokia stores.

Men man hoppas ju på ett mirakel. Hoppet är det sista som överger människan... :)

Postad 13 november 2009 - 11:25

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Bara så ni vet så kan man börja ställa frågor redan nu på Mobil.se

Postad 13 november 2009 - 11:26

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

En kort fundering bara, hur gör Tre när det gäller 112 och nödsamtal då de inte längre går via GSM-nätet? Det är väldigt ofta som Tre inte har 3G-täckning och det kan ju vara lite olyckligt om något händer.

Ett nödsamtal använder inte simkortet över huvud taget. Färdigt inbyggt i telefon och kan göras direkt du satt på telefonen t.ex då du slår in pinkod slår du 112 istället och tynger på ring.

Redigerat av Icee, 13 november 2009 - 11:26.

Postad 13 november 2009 - 11:31

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Bara så ni vet så kan man börja ställa frågor redan nu på Mobil.se

Vi måste ställa en genomtänkt fråga som

"Varför får alla andra länder som har operatören 3 (och därmed möjligheten att få problem med att simkortet inte fungerar i N900'an) N900 i tid och inte vi?"

Den tror jag är vass:)?

Om flera som ställer den fråga så lär nog den dyka upp.
VAd tycker ni?

Raptor

Postad 13 november 2009 - 12:11

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Jag bara fråga om vad som händer om nu mjukvaran blir försenad och inte är klar till v49 blir även telefonen försenad då? Då nokia i andra länder verkar börja sälja sina redan nu. Och kommer telefonen börja levereras till kund v49?

Postad 13 november 2009 - 12:44

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en N900 förhandsbeställd hos Er sedan mitten av Oktober.

Jag vill säkerställa att ni skickar mitt exemplar av N900 omgående, utan uppdateringen för 3:s SIM-kort.

Enligt ett uttalade från Klas Ström i en artikel publicerad på mobil.se så kommer Nokia Sverige hålla på leveranserna av N900 p.g.a. att programvaran i N900 vid leverans från fabrik ännu inte har stöd för 3:s SIM-kort.

Vissa har enligt uppgift ringt till Er på shop.nokia.se och fått till svar att Ni inte kommer att hålla på N900. Jag vill få bekräftat att mitt exemplar skickas direkt utan denna uppdatering.

Hej Robert

Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.

Just nu så väntar vi på att få klara besked från Nokia vad som kommer att hända med Nokia N900 om den kommer att släppas direkt den kommer till sverige eller om dom väljer att hålla på den till uppdateringen för 3:s simkort är klar. Så tyvärr kan jag ej besvara er fråga på när ni kommer att få er telefon som ni har förbeställt då vi väntar på svar från Nokia hur dom ska göra.

Fortfarande vet tydligen Nokia Shop inte vad som gäller. Hoppas allt blir kristallklart efter kl. 15.00 idag.

Redigerat av lostsoul, 13 november 2009 - 12:47.

Postad 13 november 2009 - 13:04

clooak
  • clooak
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Skulle någon kunna spara ner en logg från chatten, kommer inte kunna närvara...

Vore grymt tacksam :)

Postad 13 november 2009 - 13:06

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Skulle någon kunna spara ner en logg från chatten, kommer inte kunna närvara...

Vore grymt tacksam :)

man borde ju kunna läsa den i efter hand på Mobil

Postad 13 november 2009 - 13:09

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Alla frågor och svar om N900 kan vi klippa in här...

Postad 13 november 2009 - 13:19

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Undrar om denna tråd är uppe i 100 sidor innan dagens slut, vad tror ni :) ?

Postad 13 november 2009 - 13:25

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Undrar om denna tråd är uppe i 100 sidor innan dagens slut, vad tror ni :) ?

Absolut!

Postad 13 november 2009 - 13:27

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Den kan slockna fort också av besvikelse, men jag vill inte vara så negativ!

Eller så fortsätter det i evighet med: Jag köpte Yyyyy XXX istället

Postad 13 november 2009 - 13:27

reboot81
  • reboot81
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har följd den här tråden från inlägg no 1. I början var det (i min mening) en mycket intressant tråd där det diskuterades N900 ingående. Nu verkar tråden mer handla om när N900 kommer i butik och alla rykten och tolkningar om leveransdatum.
Som flera så klokt innan mig resonerat: den kommer när den kommer.
(Jag) har ledsnat på att höra om rykten o skvaller om lev. datum.

Jag efterfrågar en diskussion om N900:ans hårdvara och mjukvara. Vilka program finns? Vilka tillämpningar/möjligheter finns?

Varför inte splitta tråden, en i snack om lev datum och en om själva mobilen?

Postad 13 november 2009 - 13:33

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Har följd den här tråden från inlägg no 1. I början var det (i min mening) en mycket intressant tråd där det diskuterades N900 ingående. Nu verkar tråden mer handla om när N900 kommer i butik och alla rykten och tolkningar om leveransdatum.
Som flera så klokt innan mig resonerat: den kommer när den kommer.
(Jag) har ledsnat på att höra om rykten o skvaller om lev. datum.

Jag efterfrågar en diskussion om N900:ans hårdvara och mjukvara. Vilka program finns? Vilka tillämpningar/möjligheter finns?

Varför inte splitta tråden, en i snack om lev datum och en om själva mobilen?

Det du eftersöker har hittar du nog mer av på maemosweden.org och talk.maemo.org

Postad 13 november 2009 - 13:35

Unregistered201eff61
  • Unregistered201eff61
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Var inget dumt förslag kanske, att splitta upp tråden...men i och för sig, när mobilen väl är släppt, kanske vi tillsammans kan starta en helt NY tråd, som handlar om allt annat än rykten och så vidare...som du skriver, om själva mobilen och hård-/mjukvara...sånt som vi verkligen vill veta när vi har våra nya ögonstenar i handen, PÅ RIKTIGT!!!

/Tänker Henke

Postad 13 november 2009 - 13:36

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Två program jag gärna skulle vilja ha är truecaller och prisjakt.
Får man bara reda ett bra API till hitta.se eller eniro.se kanske man skulle försöka sig på ett eget program som kan slå upp namn/nummer.

Postad 13 november 2009 - 13:43

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag kikade i gamla trådar om n82 eller vad det nu kan vara och där brukar också x antal inlägg/sidor handla om hur frustrerade folk är över att de inte fått sin telefon ännu :)! Det är ett mönster som går igenom i de flesta trådar fast n900 kanske är värst iofs. Mobiltillverkarna har verkligen lyckats med sin marknadsföring där folk får spekulera i x antal månader, bygga upp förväntningar så att de inte ska börja kika för mkt på andra modeller osv osv :).

Redigerat av grabbengrus, 13 november 2009 - 13:43.

Postad 13 november 2009 - 13:47

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Innan blixten slog ned från klar himmel (Klas Ströms uttalande på mobil.se om Sverigespecifika extraförseningen) hade jag satt i gång med SDK'n och utveckla en nyhets-widget mha PyMaemon. Men direkt när man kom till klarsikt med det tråkiga beslutet tappade man lusten totalt!

Postad 13 november 2009 - 13:47

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Magnusbio:
Det var ingen dum idé till en användbar app. =)

Själv så skulle jag som dyslektiker vilja se en hel radda hjälpmedelsprogram, Som t.ex
OCR fotografering (text igenkänning). Fota ett papper och få det uppläst med talsyntes
Talsyntes så klart
Rättstavning, hoppas mycket på firefox mobile även har den funktionen
DASY-spelare
Möjlighet till strömmande läsning direkt från TPB (Tal- och punktskrift biblioteket. inte "den andra siten")
Tal till text hade med varigt härligt att ha, förutsatt att man får det att fungera någorlunda smärtfritt.

Om någon Maemo utväcklare läser detta så snälla! börja utveckla! Jag betalar mer än gärna för dessa program, förutsatt att det inte är "10 000+moms" som det är för vissa symbian hjälpmedelsprogram.

Postad 13 november 2009 - 13:48

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag bara fråga om vad som händer om nu mjukvaran blir försenad och inte är klar till v49 blir även telefonen försenad då? Då nokia i andra länder verkar börja sälja sina redan nu. Och kommer telefonen börja levereras till kund v49?

Men har du sett att den säljs någonstans? Jag har kollat i Finland där är det ingen som har den i lager.
//Mobilproffs

Postad 13 november 2009 - 13:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Titta in på http://maemosweden.org/ om ni vill snacka mer seriöst...

Hjälp till att göra sidan bäst/störst :)

Edit
ops ..to slow

Redigerat av moparman, 13 november 2009 - 13:50.

Postad 13 november 2009 - 13:52

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Men har du sett att den säljs någonstans? Jag har kollat i Finland där är det ingen som har den i lager.
//Mobilproffs

Och inte lär väl Finnarna få så stor "Volym" heller (även om de ev. har fått "våra")!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.