Officiell tråd - D-link Boxee
8094 svar till detta ämne
Postad 02 July 2011 - 17:20
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Finns alla playkanalerna inbyggda i firmwaren under channels numera eller är det fortfarande 3departs appar som gäller typ boxeeplay.tv (där hittar jag bara SVT och TV4). Varför finns boxeeplay.tv om man det redan är inbyggt?
Dock så startar inte de i channels alltid i fulläge. Boxeeplay.tv tvingar dessutom HD upplösningen. Så mindre användande av musen för att klicka runt.
Postad 02 July 2011 - 17:40
wheeliee
-
wheeliee
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej. Min dosa har blivit helt värdeläs då någon har lyckats tagit bort batterierna och batterifacket och sedan tappat bort batterifacket.
Så till min fråga: Kan man på något sätt lyckas använda boxeen igen? Jag tänkte att jag skulle använda något android program, men de går ju på wifi och för att boxeen ska gå ut på internet så måste man ju tydligen ställa in det med dosan först. Eftersom inte dosan fungerar så har jag ingen aning om hur jag ska lyckas använda den igen och jag hittar ingenstans på internet där man säljer lösa Boxee-dosor.
Postad 02 July 2011 - 18:13
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Hej. Min dosa har blivit helt värdeläs då någon har lyckats tagit bort batterierna och batterifacket och sedan tappat bort batterifacket.
Så till min fråga: Kan man på något sätt lyckas använda boxeen igen? Jag tänkte att jag skulle använda något android program, men de går ju på wifi och för att boxeen ska gå ut på internet så måste man ju tydligen ställa in det med dosan först. Eftersom inte dosan fungerar så har jag ingen aning om hur jag ska lyckas använda den igen och jag hittar ingenstans på internet där man säljer lösa Boxee-dosor.
Enklaste sättet är att du ringer D-Link support och ber att de skickar en så får du väl se vad de ska ha betalt. Amazon.com säljer dem lösa för 40 dollar+frakt/tull Är du händig så kan du göra en egen batterihållare av trä eller plast. Den innehåller inga väsentliga delar utan håller bara batteriet på plats.
Postad 02 July 2011 - 18:30
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Hmm hur ska man tolka det där?  OM jag bara vill spela MKV från USB-disk eller trådat LAN så spelar det alltså ingen större roll? WD live för minde än halva summan är lika bra? Den är alltså inte snabbare/kvickare/stödjer fler filtyper/spolar bättre/snyggare GUI eller nåt sånt? Om jag förstår det rätt så skapas det inte automatiska omslag i WD live och man får lägga in allt manuellt? Eller?
Men jag får bra stöd för playkanaler, fräckare fjärr och appar med Boxee?
Ja alltså jag kan inte svara på om det kommer spela roll för dig. Vissa tycker om att titta på tv i sin mobiltelefon medan andra behöver 50" plasma och hd-box =) Båda spelar upp samma sak men gör det med olika finess. Kan inte svara exakt på hur bra filstödet är på WD-Live men Boxee äter nog flesta format inkl rar. Enda egentliga buggen är ljud dropouts som stör på främst HD-ljud. Du får ett snyggt och lätthanterligt format som frugan kan sköta och du kan använda den till att surfa på internet. Den klarar att skapa omslag automatiskt men det är inte 100%-igt beroende på lite olika faktorer som filnamn osv. Vet inte om man ska skratta eller gråta helt ärligt 
Verkar vara ett vanligt fenomen med flashbaserad mjukvara att låta strömmen gå ur, men att den startar efter att ha varit död är betydligt ovanligare. Skulle nog returnera den ändå.
Redigerat av Unregistered577c6879, 02 July 2011 - 18:31.
Postad 02 July 2011 - 20:54
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Dosan ? Är det fjärrkontrollen du menar ? Du kan koppla ett vanligt usb tangentbord till boxen och använda det för att ställa in det du Behöver. Har du en multifjärr hemma så gå till butiken du köpte boxen hos och låna en fjärr, ställ in boxens fjärr Med den. Finns billiga multifjärr. Men du Missar tangentbordet på fjärren. //Bengt
Postad 02 July 2011 - 21:05
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Dosan ? Är det fjärrkontrollen du menar ? Du kan koppla ett vanligt usb tangentbord till boxen och använda det för att ställa in det du Behöver. Har du en multifjärr hemma så gå till butiken du köpte boxen hos och låna en fjärr, ställ in boxens fjärr Med den. Finns billiga multifjärr. Men du Missar tangentbordet på fjärren.
//Bengt
Det funkar förmodligen inte att kopiera fjärren för de använder inte samma signaler. Har du en iphone så kan du använda den som fjär.
Postad 02 July 2011 - 21:35
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Dosan ? Är det fjärrkontrollen du menar ? Du kan koppla ett vanligt usb tangentbord till boxen och använda det för att ställa in det du Behöver. Har du en multifjärr hemma så gå till butiken du köpte boxen hos och låna en fjärr, ställ in boxens fjärr Med den. Finns billiga multifjärr. Men du Missar tangentbordet på fjärren.
//Bengt
Så enkelt är det inte eftersom att Boxee fjärren kör med radiosignaler och inte infrarött som 99% av alla billiga mjultifjärrar kör... bästa alternativet är som sagt att koppla in en usb tagentbord och mus... *edit* simba08 va lite snabbare än mig
Redigerat av dj_komodo, 02 July 2011 - 21:36.
Postad 03 July 2011 - 13:14
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Så enkelt är det inte eftersom att Boxee fjärren kör med radiosignaler och inte infrarött som 99% av alla billiga mjultifjärrar kör... bästa alternativet är som sagt att koppla in en usb tagentbord och mus...
*edit*
simba08 va lite snabbare än mig 
Simba08 är snabbare än sin egen skugga :-)
Postad 03 July 2011 - 14:21
wheeliee
-
wheeliee
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack så mycket för tipset om att bara koppla in ett tangentbord 
Var nästan på väg att slänga Boxeen för att jag blev så arg på den igår
Postad 03 July 2011 - 21:40
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Att dom inte kan fixa HD dropouts är ju bara för bedrövligt..trodde när jagh köpte den det slkulle fixas snart men efter kommentarer på boxees forum från marcel från boxee själva ang detta från idag kan man börja undra :
"we will try our best and fix this drop out on HD audio any help in fixing this quicker is always appreciated ...please add comments on the jira ticket with a sample file . "
´Nu har jag en pch 200 som får köra allt med detta material, men man kan ju tusan begära mer av en spelare 2011.
Postad 03 July 2011 - 23:21
illWill
-
illWill
-
Rookie
-
3 inlägg
Enklaste sättet är att du ringer D-Link support och ber att de skickar en så får du väl se vad de ska ha betalt. Amazon.com säljer dem lösa för 40 dollar+frakt/tull Är du händig så kan du göra en egen batterihållare av trä eller plast. Den innehåller inga väsentliga delar utan håller bara batteriet på plats.
Min boxee fjärr som följde med paketet fungerade inte - iPhone appen räddade min dag, och de dagar det tog den nya fjärr som d-links support skickade per post att komma fram till mig. Så, nej du behöver inte ha aktiverat något slags wi-fi med fjärren för att wi-fi ska funka.
Redigerat av illWill, 03 July 2011 - 23:21.
Postad 03 July 2011 - 23:27
illWill
-
illWill
-
Rookie
-
3 inlägg
För det första bör jag påpeka att en helt grundläggande orsak till varför jag valde just Boxxen var möjligheten till att kunna köra trådlöst. Självklart vet jat att trådat i alla falla kommer att funka bättre i både teorin och praktiken.
Men nu var det trådlöst som var enda tänkbara lösningen för mig, som också funkat mer eller mindre felfritt sen dag 1 jag skaffade Boxeen men alltså nu börjat strula allt mer. Detta utan att jag ändrat på några förutsättningar, snarare isåfall tilla det bättre om något.
Det som har ändrats är just att jag skaffat en ordentlig NAS (Synology DS411j) både för att få en mer stabil och renodlad miljö men även för platsens skull. All kommuniktaion går trådat från NAS till en Netgear WNDR 3700 i dennas inbyggda gigabitport. Därifrån går alltså allt trådlöst vidare till Boxeen med ett avstånd på max 4 m mellan enheterna.
Enda gången NASen används via pcn till något är när jag flyttar över filer till den annars står NASen enkom för att strömma till Boxeen.
Sen ska tilläggas att problemen inte började efter NASen kom till utan dom var likn även innan.
Du nämner förstärkare som ev felkälla, hur menar du då?
Jag tror som andra varit inne på att det är ditt nätverk som spökar. Dvs, din router och/eller din NAS. Kör du 802.11n? Har du dubbelkollat din routers inställningar eller provat att återställa den? Annars om man googlar din NAS beteckning och Boxee så verkar det som att andra haft liknande problem. Jag har inte satt mig in i det för mycket, men kan det vara så att mjukvaran i din NAS konveerterar filerna trots att det inte behövs eftersom boxee kan hantera dem som de är? Eller kan cpu i NAS vara felinställd till att göra för mycket på en gång? ( http://www.avsforum....d.php?t=1339386) Provat att byta ut HDD i NAS?
Redigerat av illWill, 03 July 2011 - 23:32.
Postad 04 July 2011 - 00:43
jennie_b
-
jennie_b
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej! Tänkte skaffa mig en Boxee, och har lite frågor. För det första tycker jag den är snygg och skulle matcha min tv perfekt. Jag ska ha den för att trådlöst kunna se på film och mina favoritserier jag tankat ner. Det andra som man kan göra med den får jag lära mig med tiden. Om jag har förstått det rätt efter ha läst runt lite så är det bra med en NAS? Jag hittade en billig på dustin http://www.dustinhom...5010544283.aspxSå den egentliga frågan är om det bara är att tuta och köra om jag köper Boxee och den här NAS? Jag har en bärbar dator som jag kan föra över mina filmer ifrån. Tacksam för svar
Postad 04 July 2011 - 16:21
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Det som är bra med en NAS är att du kan komma åt dina filer från hela nätverket utan att din dator är igång.
Det är inget måste utan du kan även ta det trådlöst från din dator.
Personligen skulle jag läsa lite recensioner innan jag slår till på en NAS då det finns bra och dåliga tillverkare, men det skulle säkert fungera om du kopplar LG NASen till din router.
Redigerat av Unregistered577c6879, 04 July 2011 - 16:22.
Postad 04 July 2011 - 19:56
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Jag tror som andra varit inne på att det är ditt nätverk som spökar. Dvs, din router och/eller din NAS. Kör du 802.11n? Har du dubbelkollat din routers inställningar eller provat att återställa den?
Annars om man googlar din NAS beteckning och Boxee så verkar det som att andra haft liknande problem. Jag har inte satt mig in i det för mycket, men kan det vara så att mjukvaran i din NAS konveerterar filerna trots att det inte behövs eftersom boxee kan hantera dem som de är? Eller kan cpu i NAS vara felinställd till att göra för mycket på en gång? (http://www.avsforum....d.php?t=1339386)
Provat att byta ut HDD i NAS?
Jag har som Masse70 också problem med Boxee:s trådlösa nätverk. Masse70 har ju bästa tänkbara förutsättningar för trådlöst med de bästa prylarna, och även jag har koll på nätverket. Enkel uteslutningsmetod, Boxee har fungerat bra förut, övriga datorer, mobiler, spelkonsoller har fungerat bra och gör det fortfarande. Men lik förbaskat så strular Boxee. Ibland fungerar den ypperligt, nästa gång kan den inte ansluta till internet, tappar den trådlösa uppkopplingen eller börjar hacka. Min slutsats när det gäller min Boxee är att nätverksdelen är urusel, sämsta tänkbara komponenter eller konfiguration. På tionde föröket så laddar den ner ex. svt-appen... Jag är så jäkla besviken efter ett par månaders användning. Mitt nätverk är stabilt och fungerar bra, inga andra enheter kopplade till routern än nasen, inga datorer igång, ingen nedladdning, bara boxeen. Helt plötsligt så tappar den all kommunikation med internet, nas och sist nätverk. Funderar på att skicka in den för garantireparation, men har inget större hopp då jag tror att många har samma problem med stabiliteten på det trådlösa efter en tids användning. Jag kan faktiskt inte längre rekommendera boxeen till någon som har tänkt sig att köra trådlöst.
Redigerat av JockeJ, 04 July 2011 - 19:58.
Postad 04 July 2011 - 20:00
jennie_b
-
jennie_b
-
Rookie
-
2 inlägg
Det som är bra med en NAS är att du kan komma åt dina filer från hela nätverket utan att din dator är igång. Det är inget måste utan du kan även ta det trådlöst från din dator. Personligen skulle jag läsa lite recensioner innan jag slår till på en NAS då det finns bra och dåliga tillverkare, men det skulle säkert fungera om du kopplar LG NASen till din router.
Min dator är gammal och har bara 40 gb hårddisk men den funkar perfekt förövrigt. Det är därför jag vill ha en NAS så jag när som helst kan sitta vid tv:n och slå på min favoritserie. Koppla NASen till min router?? Känns som jag måste sätta mig ett par timmar och plugga på lite Har jag missuppfattat nåt om jag tror det är så här: sätt boxee i grenuttaget sen en hdmi mellan boxee och tv:n. Sen har jag NASen gömd någonstans och hämtar film till tv:n trådlöst?
Postad 04 July 2011 - 22:14
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Min dator är gammal och har bara 40 gb hårddisk men den funkar perfekt förövrigt. Det är därför jag vill ha en NAS så jag när som helst kan sitta vid tv:n och slå på min favoritserie.
Koppla NASen till min router?? Känns som jag måste sätta mig ett par timmar och plugga på lite
Har jag missuppfattat nåt om jag tror det är så här: sätt boxee i grenuttaget sen en hdmi mellan boxee och tv:n. Sen har jag NASen gömd någonstans och hämtar film till tv:n trådlöst?
Routern är din centralstation. Alla dina nätverksprylar (dator, boxee och NAS) skickar sin information via routern när de kommunicerar med varandra. Problemet med trådlöst är att signalstyrkan och tillförlitligheten är dålig om man ska strömma stora filer över nätverket. Vissa format som xvid och 720p mkv som du laddar ner brukar gå bra, medan större 1080p-filer kan bli svårare att strömma utan avbrott. Därför är det bra tex att koppla in NASen direkt till routern så blir det färre apparater som ska kommunicera trådlöst mellan varandra. LG NASen kan i och för sig inte anslutas trådlöst i dess befintliga skick utan sladden måste kopplas till routern. Därefter så kommunicerar Boxee trådlöst mot routern och NASen. NASen kan du placera varsom helst så länge den på något sätt har kontakt med din router (antingen genom nätverkskabel eller att man köper till en trådlös adapter (överkurs enligt mig). Boxee fungerar som en dator ja, in med strömsladd och koppla HDMI till tv eller förstärkaren. Vill du göra det väldigt enkelt för dig så kan du bara köpa en extern usb-hårddisk, tex en 2TB som du överför filer till och sedan kopplar in i Boxees usb-uttag. Då slipper du hålla på att sätta upp en nätverksdisk om du känner dig osäker  Min slutsats när det gäller min Boxee är att nätverksdelen är urusel, sämsta tänkbara komponenter eller konfiguration.
Inge fel på nätverkskortet, däremot Boxees mjukvara. Pröva nedgradera till 1.04 och se om det fungerar bättre.
Postad 05 July 2011 - 16:20
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Jag kör allt mit material trådlöst ifrån en win7 dator och boxee är den enda extendern jag testat som klarar detta utan evigt buffrande etc.
När det gäller just streamingen är jag svinigt nöjd och det fungerar till 100 % (router = d-link dir855)
Däremot önskar jag att de kirrar till audio-drop out på DTS-HD
Postad 05 July 2011 - 19:35
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag har som Masse70 också problem med Boxee:s trådlösa nätverk. Masse70 har ju bästa tänkbara förutsättningar för trådlöst med de bästa prylarna, och även jag har koll på nätverket. Enkel uteslutningsmetod, Boxee har fungerat bra förut, övriga datorer, mobiler, spelkonsoller har fungerat bra och gör det fortfarande. Men lik förbaskat så strular Boxee. Ibland fungerar den ypperligt, nästa gång kan den inte ansluta till internet, tappar den trådlösa uppkopplingen eller börjar hacka. Min slutsats när det gäller min Boxee är att nätverksdelen är urusel, sämsta tänkbara komponenter eller konfiguration. På tionde föröket så laddar den ner ex. svt-appen... Jag är så jäkla besviken efter ett par månaders användning.
Mitt nätverk är stabilt och fungerar bra, inga andra enheter kopplade till routern än nasen, inga datorer igång, ingen nedladdning, bara boxeen. Helt plötsligt så tappar den all kommunikation med internet, nas och sist nätverk.
Funderar på att skicka in den för garantireparation, men har inget större hopp då jag tror att många har samma problem med stabiliteten på det trådlösa efter en tids användning.
Jag kan faktiskt inte längre rekommendera boxeen till någon som har tänkt sig att köra trådlöst.
Kanske ett långskott, men är du helt 100 på att du är uppkopplad mot ditt nätverk? Boxee kanske hittat grannens öppna nät med dåli signalstyrka. Jag är ytterst tveksam till att nätverkshårdvaran skulle vara dålig då min D-link 655 router är den stabilaste prylen jag äger...
Postad 06 July 2011 - 09:12
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Någon annan som har "problem" med att det är dubbletter av vissa lokala mappar? Det är visserligen inte dubbletter i sig eftersom det i ena mappen ligger ett antal filer och i andra mappen, med exakt samma namn, ligger resten, underligt 
Verkar som att det försvann i en uppdatering men verkar vara tillbaka nu igen, eller är det fel från min sida?
Postad 06 July 2011 - 11:36
calle.th
-
calle.th
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej.
har inte läst alla inlägg i hela tråden (80+sidor) men hur är boxeen när det gäller ljuduppspelning?
lätt att söka efter låtar? spola i låtar osv?
Postad 06 July 2011 - 12:08
Unregistered09db3346
-
Unregistered09db3346
-
Rookie
-
7 inlägg
Är för mycket att läsa tillbaka så detta kanske har frågats tidigare...
Sista veckorna när jag ska scanna om mina filer så typ startar boxeen om eller loggar in igen sen går det ca 30 sekunder så blir bilden svart för 1 sekund sen loggar den in igen, så håller det på hela tiden och för att få det att sluta måste jag starta om den igen och ingenting blir scannat...
Sen om man vill spola en film eller nått som jag har inspelat från tv kan man inte ändra nånstans att den hoppar kanske 2½ minut istället för bara nån sekund, visst man kan hålla in knappen och på så sätt spola snabbt men då man vet att reklamen ligger på kanske 5 minuter vill jag kunna hoppa 2½ minut åt gången framåt och kanske bara 15 sekunder bakåt...
Postad 06 July 2011 - 12:39
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Verkar som att det försvann i en uppdatering men verkar vara tillbaka nu igen, eller är det fel från min sida?
Pröva factory resta och installera om. Hej. har inte läst alla inlägg i hela tråden (80+sidor) men hur är boxeen när det gäller ljuduppspelning? lätt att söka efter låtar? spola i låtar osv?
Den spelar och spolar. Men är du ute efter en musikspelare där man kan bygga låtlistor etc så titta på något annat. Musikdelen är inte prioriterad alls. Sista veckorna när jag ska scanna om mina filer så typ startar boxeen om eller loggar in igen sen går det ca 30 sekunder så blir bilden svart för 1 sekund sen loggar den in igen, så håller det på hela tiden och för att få det att sluta måste jag starta om den igen och ingenting blir scannat...
Sen om man vill spola en film eller nått som jag har inspelat från tv kan man inte ändra nånstans att den hoppar kanske 2½ minut istället för bara nån sekund, visst man kan hålla in knappen och på så sätt spola snabbt men då man vet att reklamen ligger på kanske 5 minuter vill jag kunna hoppa 2½ minut åt gången framåt och kanske bara 15 sekunder bakåt...
Pröva gör en factory reset och installera om. Så ska det inte vara... Nej du kan inte ställa in eget tidshopp. I gamla firmwaren kunde du hoppa i intervaller med vänster/höger. Det är borttaget eftersom alla ville ha snabbspolning.
Postad 06 July 2011 - 17:31
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Kanske ett långskott, men är du helt 100 på att du är uppkopplad mot ditt nätverk? Boxee kanske hittat grannens öppna nät med dåli signalstyrka. Jag är ytterst tveksam till att nätverkshårdvaran skulle vara dålig då min D-link 655 router är den stabilaste prylen jag äger...
Kör du trådlöst? Jag har DIR-635, som också är stabil men den och Boxee kanske inte gillar varandra... Eller så har min boxee fått en smäll av åska eller något annat otrevligt, jag vet inte.
Postad 06 July 2011 - 18:36
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Kör du trådlöst? Jag har DIR-635, som också är stabil men den och Boxee kanske inte gillar varandra... Eller så har min boxee fått en smäll av åska eller något annat otrevligt, jag vet inte.
D-Link routrar är lite hit and miss. Har ägt 5 st 655 varav 2st stendog av blixtnedlsag, två överhettade och frös anslutningarna och nr 5 fungerade utan omstart i 1 år. Har du kollat routerns logg efter meddelande så kanske du får någon ledtråd?
Postad 06 July 2011 - 19:16
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Enda strulet jag haft med min 655 var att den alltid tappade anslutningen mot min jobbdator (trådlös g-standard) med 2 minuters interval.
Det löstes genom att slå av QoS i Routern.
Postad 07 July 2011 - 11:02
Dust_Bomb
-
Dust_Bomb
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är det någon annan som märkt att flera filer, speciellt TV-Serier på Boxee Box hamnar ur Sync?
Det kan ske vid ett tänkt reklamavbrott i serien, efter jag har använt "CC" Subtitles funktionen, eller bara helt random.
Det hjälper inte heller att trycka på Pause/Play snabbt, ibland hjälper det inte heller att starta om Boxee Box;en eller förstärkaren...
Det här är filer som tidigare funkade helt okej med Sync både på Boxee Box;en och via VLC på datorn.
Något jag märkt sedan någon uppdatering är att varje gång man startar en TV-Serie/Film så blir typ första 30-sekunderna tysta innan ljudet startar igång, kan vara riktigt irriterande när man missar något...
Men mest frustrerande är ändå Sync problemet, min Boxe Box har blivit så gott som värdelös nu när nästan allt blir osyncat.
Jag märker direkt om det är en nanosekunds osync då och det blir inte längre sebart....
Jag vet inte om problemet har uppstått vid någon officiell uppdatering till Boxee Box eller så och det kan krävas en ny codec-update till Boxen?
Postad 07 July 2011 - 11:18
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Är det någon annan som märkt att flera filer, speciellt TV-Serier på Boxee Box hamnar ur Sync?
Det kan ske vid ett tänkt reklamavbrott i serien, efter jag har använt "CC" Subtitles funktionen, eller bara helt random.
Det hjälper inte heller att trycka på Pause/Play snabbt, ibland hjälper det inte heller att starta om Boxee Box;en eller förstärkaren...
Det här är filer som tidigare funkade helt okej med Sync både på Boxee Box;en och via VLC på datorn.
Något jag märkt sedan någon uppdatering är att varje gång man startar en TV-Serie/Film så blir typ första 30-sekunderna tysta innan ljudet startar igång, kan vara riktigt irriterande när man missar något...
Men mest frustrerande är ändå Sync problemet, min Boxe Box har blivit så gott som värdelös nu när nästan allt blir osyncat.
Jag märker direkt om det är en nanosekunds osync då och det blir inte längre sebart....
Jag vet inte om problemet har uppstått vid någon officiell uppdatering till Boxee Box eller så och det kan krävas en ny codec-update till Boxen?
Flera som märkt det på boxee forum,kollat för lite för o ha märkt det själv men det är tusan så buggig denna maskinen är... har tänkt visa lite finesser för kompisar o alltid strular det haha,ljudet kan försvinna bara så där måste reboota för få tebaks,hängningar osv... kan inte rekommendera denna till någon i nuvarande status.
Postad 07 July 2011 - 11:22
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
osynk beror på senaste firmware, nedgradera till 1.04 som har stabilast uppspelning eller 1.1 för delen också.
Kan tillägga att tv-serier blir mer osynkade pga de oftast aldrig är synkade rätt från början av ripparen
Redigerat av Unregistered577c6879, 07 July 2011 - 11:24.
Postad 07 July 2011 - 11:24
Dust_Bomb
-
Dust_Bomb
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
osynk beror på senaste firmware, nedgradera till 1.04 som har stabilast uppspelning eller 1.1 för delen också. Kan tillägga att tv-serier blir mer osynkade pga de oftast aldrig är synkade rätt från början av ripparen
Har absolut ingen aning hur jag gör det
Postad 07 July 2011 - 11:33
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Postad 07 July 2011 - 12:39
sportisko
-
sportisko
-
Rookie
-
2 inlägg
Back in the day när jag körde XBMC vill jag minnas att jag kunde sänka volymen på alla möjliga former av material med volymen på xbox-dosan. På boxee:n kan jag bara sänka vissa, har inte noterat vilka. Övriga för jag sänka på förstärkaren, är det materialet eller min hörstärkare som göra detta? Eller ska det vara så? Kan det t.ex. bero på att jag kör ljudet via optisk inte hdmi?
Postad 07 July 2011 - 12:47
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Det går bara att sänka volymen när Boxee dekodar vissa format.
Ser inte detta som ett större problem, då många kort fungerar på samma sätt.
Använd förstärkaren eller tvn för att justera volymen istället.
Postad 07 July 2011 - 12:50
sportisko
-
sportisko
-
Rookie
-
2 inlägg
Det går bara att sänka volymen när Boxee dekodar vissa format. Ser inte detta som ett större problem, då många kort fungerar på samma sätt. Använd förstärkaren eller tvn för att justera volymen istället.
Inget stort problem, mest störigt att handa flera dosor eller strula med suboptimala multidosor.
Postad 07 July 2011 - 19:44
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
D-Link routrar är lite hit and miss. Har ägt 5 st 655 varav 2st stendog av blixtnedlsag, två överhettade och frös anslutningarna och nr 5 fungerade utan omstart i 1 år. Har du kollat routerns logg efter meddelande så kanske du får någon ledtråd?
Ja routern blockerar nånting (ICMPT3?) för att det inte finns någon anslutning. Vad det betyder eller beror på vet jag inte, men jag gissar på att den blockar in/ut till boxeen eftersom den inte är ansluten till internet. Eller så kan inte boxeen ansluta p.g.a. blockningarna Hursomhelst så HOPPAS jag att jag får skäl att ångra kritiken mot boxeen när jag fått in min nya nas och router. Netgear readynas ultra2 och den nyaste netgear routern som kommer snart wndg3800. Då vore det väl själva f*n om det inte ska bli bra. Det är så konstigt att det flyter så perfekt långa stunder för att sen krångla med allt. Nätverk, filkällor och internet krånglar för boxeen medans datorer och annat flyter på som inget har hänt
Postad 07 July 2011 - 20:17
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
ICMP 3 betyder att värden är onåbar.
Det finns två scenarier, antingen kopplar Boxee ned sig från internet eller så droppar routern anslutningen (pga signalstörning eller fel i routern).
Utan att studera nätverksmiljön är det svårt att svara exakt på vad som händer om loggen inte indikerar att något annat händer innan felmeddelandet ovan.
Det första du kan göra är utesluta Boxee mjukvaran, genom att nedgradera till 1.04 och köra den i några dagar för att se om samma sak händer. Kan vara så att hårdvaran är trasig i annat fall om det inte löser sig med nya routern.
Postad 08 July 2011 - 01:46
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Jag hoppas jag håller mig tillräckligt OT nu...
Jag ämnar investera i en Boxee vilken dag som helst, och då vill jag också ta tag i mitt nätverk här hemma. Eller, sätta upp det är kanske rätt uttryckt, för i dagsläget har jag i egentlig mening inget nätverk, utan bara en router via vilken jag surfar trådlöst med mina datorer och mobilen, samt att den sköter min IP-telefoni och IP-TV. Någon kommunikation enheterna emellan har jag inte styrt upp, främst för att jag inte har en aning om hur man gör.
Det är där jag står just nu...
Följande utrustning är aktuell, med följande förutsättningar:
* TV
* Router från Bredbandsbolaget (som jag också kör IP-telefoni och deras IP-TV från)
* Boxee Box (bl.a. för att jag ska köpa en sådan som jag vill få till det här)
* 18,4"-laptop som i praktiken fungerar som stationär dator
* 11,6"-laptop
* 1 st självförsörjande extern hårddisk
* 2 st externa hårddiskar med extern strömförsörjning
Så här har jag tänkt mig det:
NatverkS.jpg 42.84K
0 Antal nerladdningar
Jag tänker mig alltså att trådat koppla samman den stora laptopen och routern, och att även köra trådat mellan routern och Boxeen. Den lilla laptopen vill jag däremot ska förbli trådlös, men ändå kunna prata med såväl den stora laptopen som med Boxeen. Jag vill också att bägge datorerna kan prata med den externa disken som jag kopplat direkt till Boxeen.
Den stora laptopen kör Vista, den lilla Win 7. Blir det påtagligt lättare ifall jag går över till Win 7 också på den stora laptopen?
Hur lätt/svårt/busenkelt/omöjligt är detta? Finns det någon guide på nätet som någon kan tipsa om? Jag tar tacksamt emot alla råd, såväl tekniska som i form av tips på var jag kan hitta information.
... Och slutligen. Tänker jag rätt? Eller skulle ni ha gjort på något annat sätt än det jag skissat upp?
Tack på förhand!
Postad 08 July 2011 - 09:00
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Det bör fungera förutsatt att du delar ut dina hårddiskar. Just Vista vet jag inte hur man sätter upp fildelning men det bör likna Win7. http://forums.boxee....ead.php?t=22107Det finns några saker du bör tänka på: * Filöverföringar till hårddisken som kopplas till Boxee kommer enbart upp i 100Mbit/s. Dvs för du över en film från din laptop kommer det ta ca 3 ggr så lång tid än om den hade varit inkopplad till laptopen. När du istället streamar en film i realtid över nätverket så är denna begränsning inte ett "tidsproblem" däremot. * Din router kanske inte kommer orka med iptv, internetnedladdningar och streama samtidigt över nätverket. Om det visar sig att du får störningar på tv eller liknande så köper du en gigabitswitch som du kopplar till routern. Till Switchen kopplar du Boxee och Vistalaptopen. Switchar behöver inte konfigureras utan sköter sig själv. *Istället för externa diskar skulle du kunna sätta upp en NAS till routern/switchen som du använder som nätverksdisk och streamar ditt material i från. Du kan sätta upp så att alla apparater har tillgång till NASen och på så sätt behöver inte Vistalaptopen vara igång kanske.
Postad 08 July 2011 - 10:17
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Det bör fungera förutsatt att du delar ut dina hårddiskar. Just Vista vet jag inte hur man sätter upp fildelning men det bör likna Win7. http://forums.boxee....ead.php?t=22107
Det finns några saker du bör tänka på: * Filöverföringar till hårddisken som kopplas till Boxee kommer enbart upp i 100Mbit/s. Dvs för du över en film från din laptop kommer det ta ca 3 ggr så lång tid än om den hade varit inkopplad till laptopen. När du istället streamar en film i realtid över nätverket så är denna begränsning inte ett "tidsproblem" däremot.
* Din router kanske inte kommer orka med iptv, internetnedladdningar och streama samtidigt över nätverket. Om det visar sig att du får störningar på tv eller liknande så köper du en gigabitswitch som du kopplar till routern. Till Switchen kopplar du Boxee och Vistalaptopen. Switchar behöver inte konfigureras utan sköter sig själv.
*Istället för externa diskar skulle du kunna sätta upp en NAS till routern/switchen som du använder som nätverksdisk och streamar ditt material i från. Du kan sätta upp så att alla apparater har tillgång till NASen och på så sätt behöver inte Vistalaptopen vara igång kanske.
Tackar! Finns det någon guide där ute i cyberspace, för konfigurationer och dylikt? Är helt nollad på området. Gigabitswitch kanske vore något. Störningar på tv och telefon har jag redan i dag när jag kör hårt med torrents. Någon att rekommendera? Jo, jag är medveten om att en NAS vore kanon, men jag tror att jag nöjer mig så här i dagsläget, och siktar på att få detta att funka. Det är liksom stort nog för min kapacitet.  De externa diskarna har jag redan, men i framtiden, när jag fått grejerna att funka som jag vill, så kan det absolut bli en NAS.
Postad 08 July 2011 - 17:46
Haverchuck
-
Haverchuck
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är det någon som vet hur man kan få Boxee Boxen att spara det trådlösa lösenordet? Om jag byter från trådlöst till trådat 'glömmer' Boxee Boxen alltid lösenordet och jag blir tvungen att skriva in det på nytt. Inte direkt idealiskt när jag har ett väldigt långt lösenord...
Postad 08 July 2011 - 19:43
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hade ju tänkt ersätta min Playstation3+Playstation Media Server lösning med en Boxee Box.
Det fungerar ju så gott som problemfritt med PS3 lösningen, men den är inte så snygg och flashig och kanske inte så lättanvänd för hela familjen
Nu när jag läser den här tråden så blir jag mer och mer säker på att Boxee är alltför buggig och krånglar för mycket för att jag ska vilja byta. Jag orkar inte bråka med filer som vägrar indexeras eller fimer utan ljud osv.
Suck
Postad 08 July 2011 - 19:49
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Tackar! Finns det någon guide där ute i cyberspace, för konfigurationer och dylikt? Är helt nollad på området.
Gigabitswitch kanske vore något. Störningar på tv och telefon har jag redan i dag när jag kör hårt med torrents. Någon att rekommendera?
Jo, jag är medveten om att en NAS vore kanon, men jag tror att jag nöjer mig så här i dagsläget, och siktar på att få detta att funka. Det är liksom stort nog för min kapacitet. De externa diskarna har jag redan, men i framtiden, när jag fått grejerna att funka som jag vill, så kan det absolut bli en NAS.
En switch löser inte några problem med trafiken mot internet, du får alltså inte bättre telefoni eller TV med en sådan om du kör hårt med Torrent. Däremot kan den avlasta den lokala trafiken mellan dina prylar i hemmet. Men det känns långsökt att en router inte orkar switcha 100Mbit, det ska den klarar utan problem. Flaskhalsen i en router är mot WLAN, alltså througputten. Köper du t.ex. en Gigabitrouter så kan du vara glad om du får en throughput på 200-300Megabit. Däremot ska den switcha med 1 Gigabit (finns däremot knappast några burkar som klarar att skicka eller ta emot med 1Gigabit visserligen).
Postad 08 July 2011 - 21:39
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
En switch löser inte några problem med trafiken mot internet, du får alltså inte bättre telefoni eller TV med en sådan om du kör hårt med Torrent. Däremot kan den avlasta den lokala trafiken mellan dina prylar i hemmet. Men det känns långsökt att en router inte orkar switcha 100Mbit, det ska den klarar utan problem. Flaskhalsen i en router är mot WLAN, alltså througputten. Köper du t.ex. en Gigabitrouter så kan du vara glad om du får en throughput på 200-300Megabit. Däremot ska den switcha med 1 Gigabit (finns däremot knappast några burkar som klarar att skicka eller ta emot med 1Gigabit visserligen).
Du vet ju inte vad han har för router eller trafik. Det finns gott om routrar som inte klarar att switcha gigbit-LAN trots att de är specade. De segas ner rejält om det förekommer annan aktivitet på nätverket tex om han kör torrents med många connections och samtidigt streamar. Problemet ang torrents som han skriver i andra posten beror på att han måste avsätta X Mbit/s i routern för tele/tv i och med att nedladdningarna tar över. Där avlastar inte switchen. ------ Nej har ingen bra guide för vista, pröva googla "fildelning vista" så bör det finns gott om guider hur man ställer in användarkonto och utdelning.
Postad 08 July 2011 - 21:45
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Hade ju tänkt ersätta min Playstation3+Playstation Media Server lösning med en Boxee Box. Det fungerar ju så gott som problemfritt med PS3 lösningen, men den är inte så snygg och flashig och kanske inte så lättanvänd för hela familjen Nu när jag läser den här tråden så blir jag mer och mer säker på att Boxee är alltför buggig och krånglar för mycket för att jag ska vilja byta. Jag orkar inte bråka med filer som vägrar indexeras eller fimer utan ljud osv. Suck 
Varför köper du inte en och prövar själv istället? Finns öppet köp på de flesta ställen. Det finns ingen mediaspelare som automatiskt kommer indexera något perfekt åt dig utan du får skapa nfo ändå, precis som du har möjlighet att göra med Boxee. PMS tycker jag strular betydligt mer och är krånligare setup. Är det någon som vet hur man kan få Boxee Boxen att spara det trådlösa lösenordet? Om jag byter från trådlöst till trådat 'glömmer' Boxee Boxen alltid lösenordet och jag blir tvungen att skriva in det på nytt. Inte direkt idealiskt när jag har ett väldigt långt lösenord...
Det går inte, och jag vet att det har efterfrågats tidigare men verkade inte bli något. Du kan pröva lägga in det på nytt i Boxee Jira. Problemet är att det är två nätverkskort och de tänkte väl inte på detta när de byggde systemet.
Postad 08 July 2011 - 22:20
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Uhh, nu ska vi se. Det här är så högt över mitt huvud att jag knappt vet vad jag ska svara. Tolkar dig som att du inte ser någon poäng med att investera i en gigabitswitch? Vilket tydligen omgående ifrågasätts - eller, delvis ifrågasätts - nedan. Själv har jag ingen aaaaning.  Du vet ju inte vad han har för router eller trafik. Det finns gott om routrar som inte klarar att switcha gigbit-LAN trots att de är specade. De segas ner rejält om det förekommer annan aktivitet på nätverket tex om han kör torrents med många connections och samtidigt streamar. Problemet ang torrents som han skriver i andra posten beror på att han måste avsätta X Mbit/s i routern för tele/tv i och med att nedladdningarna tar över. Där avlastar inte switchen. ------ Nej har ingen bra guide för vista, pröva googla "fildelning vista" så bör det finns gott om guider hur man ställer in användarkonto och utdelning.
Routern är BBB:s "egen", typ 3-4 år gammal. Trafiken är 100/10-fiber. Den förklaring jag fått i andra sammanhang låter i stil med din beskrivning. Det har sagts mig, ungefär, att problemet inte är trafiken i sig, att routern avsätter tillräckligt med trafik för telefonin och tv:n, men att det ändå lätt blir problem med just torrenttrafik, eftersom det ofta innebär väldigt många samtidiga anslutningar. Och det synkar också rätt bra med hur det beter sig för mig. Visst finns där en skillnad beroende på hur hårt datorn jobbar med torrents för tillfället, men det är ingen stor skillnad, utan jag kan ha problem (främst med telefonin - tv:n funkar bra om jag inte toktankar) av ungefär samma grad och karaktär bara jag kör torrents över huvud taget, oavsett omfattning. Hård torrenttrafik eller bara marginellt seedande utan pågående hemladdning beter sig inte påtagligt olika. Men det där vet jag egentligen botemedel för. Tidigare körde jag trådat, och då hade jag inga problem. Nu kör jag - av lite konstiga skäl som jag inte riktigt förmår redogöra för - trådlöst. Om jag tar tag i de här grejerna så ska jag återgå till trådat, och då räknar jag med omedelbar skillnad. Men det här med gigabitswitch ska jag ändå ha i åtanke, ifall något strular. Lutar åt att jag övergår till Win 7 på Vista-burken.Har velat det länge, men skjutit det framför mig eftersom jag har så in i bombens med data på den disken som jag i dagsläget dels inte riktigt har plats för någon annanstans, och dels inte riktigt har någon struktur på. Om det handlar om två burkar som bägge kör Win 7, var hittar jag då instruktioner för hur jag konfigurerar? Jag tror att jag slår till på en Boxee till veckan, så att jag helt enkelt inte kommer undan att ta tag i de här grejerna.
Postad 08 July 2011 - 22:53
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Det fanns någon som skrev en guide i denna tråd för win7 men jag kan inte hitta den just nu. http://www.youtube.c...e=player_popout+ http://forums.boxee....ead.php?t=22107bör nog vara tillräckligt. Och jag tycker itne du ska köpa någon switch i dagsläget utan vänta och se. Enklast är att du sätter ett tak i ditt torrentprogram tex X Mbit baserat på minikrav för vad som krävs för tvn, och 100 connections. Krävs det tex 10Mbit/s för tv/tele så sätter du en gräns på kanske 6-8000kB/s i torrentprogrammet och även en gräns för upload. Svårt att säga exakt hur mycket som ska vara fritt där, men kanske en gräns på 950kB/s.
Redigerat av Unregistered577c6879, 08 July 2011 - 22:57.
Postad 09 July 2011 - 02:38
Haverchuck
-
Haverchuck
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Det går inte, och jag vet att det har efterfrågats tidigare men verkade inte bli något. Du kan pröva lägga in det på nytt i Boxee Jira. Problemet är att det är två nätverkskort och de tänkte väl inte på detta när de byggde systemet.
Tack, ännu en sak som får mig att bli irriterad på Boxee Boxen. Varje gång jag ska använda den så ska något krångla.
Postad 09 July 2011 - 11:02
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Det fanns någon som skrev en guide i denna tråd för win7 men jag kan inte hitta den just nu. http://www.youtube.c...e=player_popout + http://forums.boxee....ead.php?t=22107 bör nog vara tillräckligt.
Och jag tycker itne du ska köpa någon switch i dagsläget utan vänta och se. Enklast är att du sätter ett tak i ditt torrentprogram tex X Mbit baserat på minikrav för vad som krävs för tvn, och 100 connections. Krävs det tex 10Mbit/s för tv/tele så sätter du en gräns på kanske 6-8000kB/s i torrentprogrammet och även en gräns för upload. Svårt att säga exakt hur mycket som ska vara fritt där, men kanske en gräns på 950kB/s.
Strålande, tack! Ska testa även torrenttipset, men tror inte att det är datatrafikens totalmängd som är problemet, utan det stora antalet samtidiga anslutningar. Dels baserar jag det på uppgifter jag fått från annat håll, dels på hur jag upplever det. Om jag bara återgår till att köra trådat på burken jag kör torrents på, så tror jag att det kommer att funka galant.
Postad 09 July 2011 - 12:41
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Tack, ännu en sak som får mig att bli irriterad på Boxee Boxen. Varje gång jag ska använda den så ska något krångla. 
Fast det är ju inget stöd som utlovats att man ska kunna köra båda nätverkskorten simultant eller tänkt att switchas, så lägg in en request om det istället. --- När Popcorn hour 200 släpptes var den för övrigt en enda stor bugg men efter år av buggfixar är den en stabil spelare idag. Något att ha i minnet för vissa kanske
Postad 09 July 2011 - 16:15
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Någon som testat Rii Mini remote? kanske kan vara något för den som surfar mkt... http://www.engadget....pc-not-your-wi/
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|