Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2010 - 07:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

han behöver ca 30.000 watt för att komma upp i dom nivåerna som han är ute efter var hittar han dom stegen inom bugetenoch det är vid lysningsposition.
läser man manifestet så kan dom prestera >127 dB/par, 100 Hz (600W) 1meter
så han kan sitta med skallen inne i högtalaren om han vill om han vill ha 127db

Hur vet du det ? (vad han är ute efter för nivåer och hur mycket effekt som komemr att krävas frö det alltså)
Verkar som att du lyckats missförstå spec kanske kratigt om man utgår från det du skriver.

Angående 127dB så, Dynamiskt klarar dom dessutom mer, detta är cont du pratar om... dessa 30000w är vad dom skulle kunna klara dynamiskt nämligen. Vilket jag vet att du vet också men du va bara tvungen att häva ur dig något.

Men, nu när du lyckats leta upp lite data, kan du inte kolla hur mycket LTS högtalarna du tippsade om klarar... ?! :lol:
Då när man ser till vad dessa LTS högtalare klarar så kan man ju börja undra varför du tipsar om dom när dom inte ens är i närheten av att prestera som ett par i56, men ändå så är det ok att total såga i56 vid fotknölarna... ?! :(

kan du förklara hur det går ihopp ?!
Varför tipsar du om sådant som inte skulle klara jobbet ?!

sdx, varför går du fram som en ångvällt... ?!
jag ser inte vinsten med det och att du tycker att Ino är överprissatt är helt ok men det betyder inte ATT DOM ÄR DET.

Tycker du har en väldigt tråkig ton just nu i dina inlägg... Hel ok att ifrågasätta Ino men sättet som du gör det på känns liksom märkligt. Utgår från at tdet är standars element från hyllan och dessutom hittar på felaktiga spec... (misstolkar spec)

Jag tycker att du ska ta och mäta upp Inos element och sedan konstatera att dom inte har samma data som något från hyllan. Att sedan elementets materialsammansättningar hos dom olika komponenterna påverkar elementets vågutbredning och även spridningsmönster. Det ska bli extra spännande att se dig mäta upp och redovisa, ser verkligen fram mot det. men mest ser jag fram mot att du själv bygger ett par kopior med samma ljudliga egenskaper som Ino och samtidigt samma ljudtrycksförmåga. "Ska bli väldigt spännande" sade bill, "Yes indeed!" sa då bull.

Redigerat av DVD-ai, 06 September 2010 - 07:32.

Postad 06 September 2010 - 09:54

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Lugn o fin nu :(

Som sagt gillar man dom inte, tycker det tar lång tid, eller är dyra eller nåt
väljer man nåt annat, inget konstigt med det.

Postad 06 September 2010 - 11:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag e lugn och fin :(

Men måste liksom ifrågasätta sdx inlägg som just nu verkar sakna substans... ?!

Postad 06 September 2010 - 14:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag är nog mer nyfiken på alternativen sdx skriver om.. Än så länge har det ju bara varit snack..
Det skulle vara kul med något mer konkret..

Kjelle: Hur högt tror du att vi spelade hemma hos dej när vi lirade AC/DC ? Då började det ju bli lite småmysigt.
Lite basfattigt var det ju, men jag har ju lite bas här hemma.
Skulle väl vilja ha en del till att tillgå, men det var ju klart en bit på vägen.

Postad 06 September 2010 - 15:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hur vet du det ? (vad han är ute efter för nivåer och hur mycket effekt som komemr att krävas frö det alltså)
Verkar som att du lyckats missförstå spec kanske kratigt om man utgår från det du skriver.

Angående 127dB så, Dynamiskt klarar dom dessutom mer, detta är cont du pratar om... dessa 30000w är vad dom skulle kunna klara dynamiskt nämligen. Vilket jag vet att du vet också men du va bara tvungen att häva ur dig något.

Men, nu när du lyckats leta upp lite data, kan du inte kolla hur mycket LTS högtalarna du tippsade om klarar... ?! :lol:
Då när man ser till vad dessa LTS högtalare klarar så kan man ju börja undra varför du tipsar om dom när dom inte ens är i närheten av att prestera som ett par i56, men ändå så är det ok att total såga i56 vid fotknölarna... ?! :(

kan du förklara hur det går ihopp ?!
Varför tipsar du om sådant som inte skulle klara jobbet ?!

sdx, varför går du fram som en ångvällt... ?!
jag ser inte vinsten med det och att du tycker att Ino är överprissatt är helt ok men det betyder inte ATT DOM ÄR DET.

Tycker du har en väldigt tråkig ton just nu i dina inlägg... Hel ok att ifrågasätta Ino men sättet som du gör det på känns liksom märkligt. Utgår från at tdet är standars element från hyllan och dessutom hittar på felaktiga spec... (misstolkar spec)

Jag tycker att du ska ta och mäta upp Inos element och sedan konstatera att dom inte har samma data som något från hyllan. Att sedan elementets materialsammansättningar hos dom olika komponenterna påverkar elementets vågutbredning och även spridningsmönster. Det ska bli extra spännande att se dig mäta upp och redovisa, ser verkligen fram mot det. men mest ser jag fram mot att du själv bygger ett par kopior med samma ljudliga egenskaper som Ino och samtidigt samma ljudtrycksförmåga. "Ska bli väldigt spännande" sade bill, "Yes indeed!" sa då bull.

Ta och taga ner nu innan jag blir riktigt arg du tål inte att höra kritik
När det gäller lts högtalarna så kan du väl slicka röven på ? så får du väl veta vad dom kan prestera då han har varit involverad i framtagandet av dom.
Specifikationer 3v-f2:
Bas: 2 st H1381-08
Mellanregister: 1 st PX17-LTS
Diskant: 1 st AX2,5-LTS
Volym: 55 Liter
Delningsfrekvenser: 170, 2800 Hz
Frekvensomfång: 20 - 23000 Hz
Märkeffekt: 600 W
Känslighet: 88 dB @ 2.83 Volt
Impedans: 6 Ohm resistivt!
Yttermått BxHxD: 260x1000x430 mm

Modell i28 i56
Baselement: 2 st 17,3 4 st 17,3 cm
Diskantelement: 1 st 2,8 cm 1 st 2,8 cm
Impedans: 4 ohm 7 ohm
Placering: Golv, fritt eller nära dämpad vägg dito
Kontinuerlig effekt: 100 W (=200 W i 4 ohm) 400 W
Max effekt: >5 kW (över 400 Hz) >20 kW (> 400 Hz)
Känslighet: 92 dB-2,83 V 92 dB-2,83 V
Rek.först.eff: 5-600 W 5-2000 W
Tonkurva –6/3 (HP/LP)/ typ.linj: 49 - 21 000 Hz / ±1 dB 49 - 21 000 Hz / ±1 dB
Deln.fre./Branthet: 3,2 kHz faslinjärt och -homogent. dito.
Högsta ljudtryck: >121 dB/par, 100 Hz (150 W) >127 dB/par, 100 Hz (600W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 30*96*28 30*155*33 / 50 kg
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker) dito

Jag e lugn och fin B)

Men måste liksom ifrågasätta sdx inlägg som just nu verkar sakna substans... ?!

Läs då dom olika inläggen på faktiskt som bagarna har lagt med svar .
Men du läser väl bara ino delen

Jag är nog mer nyfiken på alternativen sdx skriver om.. Än så länge har det ju bara varit snack..
Det skulle vara kul med något mer konkret..

Kjelle: Hur högt tror du att vi spelade hemma hos dej när vi lirade AC/DC ? Då började det ju bli lite småmysigt.
Skulle väl vilja ha en del till att tillgå, men det var ju klart en bit på vägen.

Finns en tråd på faktiskt som tar upp vilket element det är och det är inte mycket som skiljer på parametrana

Sen kan ni som tror att ni kan något läsa det förbanade manifestet lite noga innan ni ens gör ett utalande eller skall jag behöva kopiera det och klistra in det här om ni har läsförstålse så kommer det här
i56
Modellen i56 är framtagen för att erbjuda det fulländade toppsystemet, optimalt för bruk tillsammans med en ultrakompetent basmodul (primärt profundusZ-2 eller Z-4, men även Y-4 fungerar bra). Kan med sitt konceptuella släktskap med pi60 givetvis användas som monitor för konstnärliga och tekniska utvärderingar av musikinspelningar. Högtalaren är faslinjär och vågformsåterskapande. Detta gäller i hela horisontalplanet, alltså oavsett var i soffan (eller på andra sittmöbler i rummet) du sitter.

Tillsammans med profundusZ-2 kan ljudtryck på över 127 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusZ-4 har man 10 dB head room kvar i basområdet vid 127 dB. 127 dB är ett ljudtryck långt mycket starkare än vad som någonsin uppkommer i ett konserthus, så vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man sällan mer än 2 promille av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 0,2 promille. Högtalaren arbetar på tomgång även när det skakar i väggarna. Distorsion och kompressionseffekter är därför extremt låga. Trevligt.

Redigerat av Unregistered1728, 06 September 2010 - 16:21.

Postad 06 September 2010 - 16:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag har inte ens brytt mej om att ringa och kolla.. Det är tyvärr för långt bort för mej... :(

Kanske kan mötas upp efter halva vägen, detta med att handla på nätet är guld när man har haft en användare här på forumet såpass länge som man har haft.

Har alltid minhembio som en referens när jag köper saker, iofs så har jag inte handlat för såna belopp som steget kostar.

Betalar bara när sakerna är hos mig och jag har sett att sakernar funkar.

Postad 06 September 2010 - 18:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Finns en tråd på faktiskt som tar upp vilket element det är och det är inte mycket som skiljer på parametrana

Hittar den inte ? Länk ?

Postad 06 September 2010 - 18:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hittar den inte ? Länk ?

leta i diy delen och det är ett seas 8 tums bas/mellan

Postad 06 September 2010 - 18:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Korgen är samma i alla fall, alltid nåt :(

Postad 06 September 2010 - 18:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

leta i diy delen och det är ett seas 8 tums bas/mellan

Hittar den inte... :( Om den inte är gammal som fan då...?

Postad 06 September 2010 - 19:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hittar den inte... :( Om den inte är gammal som fan då...?

Seas H1471-08 CA22RNY

Det misstänker jag eftersom den avviker inte speciellt mycket från t/s-parametrarna för basen i pi60sb och det är citerat.

Redigerat av Unregistered1728, 06 September 2010 - 19:50.

Postad 06 September 2010 - 20:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Seas H1471-08 CA22RNY

Det misstänker jag eftersom den avviker inte speciellt mycket från t/s-parametrarna för basen i pi60sb och det är citerat.

Du menar att man med åtta av dessa, en vettig diskant, lite filterkomponenter, och en hög med mdf, skulle kunna bygga sej något som skulle lira i klass med Ino i56...?
Byggkostnaden skulle ju stanna gott och väl under 20K...?

Typ: Bas
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Coatat papper
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 35-2500 Hz
Effekt: 250 W
Känslighet: 91 dB/SPL
Resonansfrekvens: 34 Hz
Vas: 82 L
Qts: 0.30
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: Ø 220 mm
Monteringshål: Ø 186.4 mm
Vikt: 3.6 Kg

Redigerat av Bakerman, 06 September 2010 - 20:09.

Postad 06 September 2010 - 20:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det går ju bara peta in 90 watt cont i elementet...? Låter inte mycket...?

Teoretiska ca 110 db per element vid 90 w 1 meter..
Vad blir den teoretiska verkligheten i låda med fyra element och en diskant per sida..? Ganska högt...? :(

Postad 06 September 2010 - 20:18

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Är det inte så att man lägger till 3db för varje extra element? Eller är jag helt fel ute? :(

Postad 06 September 2010 - 20:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Är det inte så att man lägger till 3db för varje extra element? Eller är jag helt fel ute? :(

Nja.. Tror inte det funkar så i en fullregister i praktiken...
Men jag vet inte...?

Redigerat av Bakerman, 06 September 2010 - 20:25.

Postad 06 September 2010 - 20:26

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Nja.. Tror inte det funkar så i en fullregister i praktiken...
Men jag vet inte...?

Nu är ju inte jag så insatt i det här. Jag har ju t.ex. valt single-driver lösning så jag har ju inte behövt fundera på det egentligen.
Men jag har för mig att jag läst att känsligheten ökar med 3db för varje element man stoppar i.

Postad 06 September 2010 - 20:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Frekvensomfång: 35-2500 Hz

Är det vanligt att man låter en diskant gå så långt ner i registret...?

Postad 06 September 2010 - 20:57

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

SunfireTHX: Hur högt tror du att vi spelade hemma hos dej när vi lirade AC/DC ? Då började det ju bli lite småmysigt.

Hur högt ( Starkt) ...
Tja.. Det var så högt en Onkyo TX NR905(Surround + Mitt ) och en NAD218THX ( Front )
klarade . . .Högtalarna har mycket mer att ge. Särskillt om man delar vid 80hz
... Men det gjorde jag inte när du lyssnade... Då körde jag Basmodulerna
som bs60 som stöd till pi60s inte som profundus X.

Inte riktigt så högt som full koncert nivå men inte så långt
ifrån.

Idag ser min set-up inte riktigt likadan ut som
du redan känner till....

Redigerat av SunfireTHX, 06 September 2010 - 21:01.

Postad 06 September 2010 - 22:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur högt ( Starkt) ...
Tja.. Det var så högt en Onkyo TX NR905(Surround + Mitt ) och en NAD218THX ( Front )
klarade . . .Högtalarna har mycket mer att ge. Särskillt om man delar vid 80hz
... Men det gjorde jag inte när du lyssnade... Då körde jag Basmodulerna
som bs60 som stöd till pi60s inte som profundus X.

Inte riktigt så högt som full koncert nivå men inte så långt
ifrån.

Idag ser min set-up inte riktigt likadan ut som
du redan känner till....

Okej.. Då borde i56 och t.ex ett 1090 kunna spela på ganska bra. :(
Då blir kanske t.o.m jag nöjd !

Och döv... ;) B) :lol:

Postad 06 September 2010 - 22:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Och döv... B) :lol: :(

Stor sannolikhet faktiskt!

Postad 07 September 2010 - 00:35

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Du skrev tidigare att du villa komma i närheten av konsert ljud. Bestämmelserna för konsert ljud ligger på 115db. Stora böter annars! Och om allt stämmer så är väl 3db en fördubbling av ljud??? Alltså 115+3db= 118db är sjukt högt. Då borde väl dessa ino med 127db slå allt på fingrarna?

eller tänker jag fel?

Postad 07 September 2010 - 08:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ta och taga ner nu innan jag blir riktigt arg du tål inte att höra kritik
När det gäller lts högtalarna så kan du väl slicka röven på ? så får du väl veta vad dom kan prestera då han har varit involverad i framtagandet av dom.
Specifikationer 3v-f2:
Bas: 2 st H1381-08
Mellanregister: 1 st PX17-LTS
Diskant: 1 st AX2,5-LTS
Volym: 55 Liter
Delningsfrekvenser: 170, 2800 Hz
Frekvensomfång: 20 - 23000 Hz
Märkeffekt: 600 W
Känslighet: 88 dB @ 2.83 Volt
Impedans: 6 Ohm resistivt!
Yttermått BxHxD: 260x1000x430 mm

Modell i28 i56
Baselement: 2 st 17,3 4 st 17,3 cm
Diskantelement: 1 st 2,8 cm 1 st 2,8 cm
Impedans: 4 ohm 7 ohm
Placering: Golv, fritt eller nära dämpad vägg dito
Kontinuerlig effekt: 100 W (=200 W i 4 ohm) 400 W
Max effekt: >5 kW (över 400 Hz) >20 kW (> 400 Hz)
Känslighet: 92 dB-2,83 V 92 dB-2,83 V
Rek.först.eff: 5-600 W 5-2000 W
Tonkurva –6/3 (HP/LP)/ typ.linj: 49 - 21 000 Hz / ±1 dB 49 - 21 000 Hz / ±1 dB
Deln.fre./Branthet: 3,2 kHz faslinjärt och -homogent. dito.
Högsta ljudtryck: >121 dB/par, 100 Hz (150 W) >127 dB/par, 100 Hz (600W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 30*96*28 30*155*33 / 50 kg
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker) dito

Läs då dom olika inläggen på faktiskt som bagarna har lagt med svar .
Men du läser väl bara ino delen

Sen kan ni som tror att ni kan något läsa det förbanade manifestet lite noga innan ni ens gör ett utalande eller skall jag behöva kopiera det och klistra in det här om ni har läsförstålse så kommer det här
i56
Modellen i56 är framtagen för att erbjuda det fulländade toppsystemet, optimalt för bruk tillsammans med en ultrakompetent basmodul (primärt profundusZ-2 eller Z-4, men även Y-4 fungerar bra). Kan med sitt konceptuella släktskap med pi60 givetvis användas som monitor för konstnärliga och tekniska utvärderingar av musikinspelningar. Högtalaren är faslinjär och vågformsåterskapande. Detta gäller i hela horisontalplanet, alltså oavsett var i soffan (eller på andra sittmöbler i rummet) du sitter.

Tillsammans med profundusZ-2 kan ljudtryck på över 127 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusZ-4 har man 10 dB head room kvar i basområdet vid 127 dB. 127 dB är ett ljudtryck långt mycket starkare än vad som någonsin uppkommer i ett konserthus, så vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man sällan mer än 2 promille av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 0,2 promille. Högtalaren arbetar på tomgång även när det skakar i väggarna. Distorsion och kompressionseffekter är därför extremt låga. Trevligt.

Det är såhär att jag har alldrig "taggat upp" från första början, utan du kom med (som jag såg det) märkliga påståenden. då tycker jag det är på sin plats att påpeka detta, och att du sedan hade en sådan otrevlig ton gjorde att jag också naturligtvis tog till en mindre trevlig ton.
Så, om du liksom tar och lägger fram det du vill ha sakt på ett mer pedagogiskt sätt så kan du "ge dig fan på" att även jag gör det. :)

Jag kan ta personlig kritik, och jag bryr mig verkligen inte det minsta om att Ino får ta kritik, men när man (som jag upplevde det) kommer med konstiga påståenden så tycker jag att någon bör säga ifrån.
Så är det bara och detta oavsett sammanhang, hade du kommit med felaktiga påståenden angående kannelbullar så hade jag också sagt ifrån, Har absolut NADA med Ino specifikt att göra.

Sedan så läser jag inte bara Ino delen på faktiskt utan läser mest i teknik, DIY, musik och "allmänt" delen. tittar in i Ino delen ibland och kollar om något intressant är på tapeten. Märkligt påstående men också till viss del ett person antrepp från din sida, tar det för vad det är och ler åt saken då jag själv gjorde nästan samma sak alldeles nyss... :blush:
Men du måste vara med på att du faktiskt tipsade om en högtalare som inte uppfyller Backermans krav på ljudtryck... ?!
jag tänkte faktiskt inte säga något om detta först (då jag inte brukar göra så, utan liksom bara komma med andra "mot tipps") Men då du skriv på sättet som du gjorde så tyckte jag det va lika bra...

Och slutligen, Ja... vart vill du komma med den inklistrade texten från manifestet.. ?!
Jag kanske är helt dum i huvudet, men jag kan verkligen inte se vad som går stick i stäv med något av det jag skrivit.. ?!
Du får gärna visa vad i texten du syftar på och sedan förklara vad jag skrivit som är fel i förhållande till det. för att jag vill gärna förstå vart du menar att jag har fel.

Sedan så skulle jag uppskatta om du skippar "Ino skitsnacket" för det ger inget, jag identifierar mig inte med mina högtalare eller Ingvar så det är liksom lösa skott...
(inte riktat till dig personligen utan bara allmänt): Så tycker jag det är löjliga när man stöter på folk som på allvar tror att jag bryr mig, att dom på något sätt, genom att dra in Ino eller Ingvar, "kommer åt mig". Det är skrattretande men irriterande på samma gång då det allt som oftast är något som kommer fram så fort det är någon diskussion och Ino är inblandat. Och det känns liksom märkligt att det ska behöva vara så att Ino/Öhman ska smuttskastas för att komma åt ägarna, som i regel (finns ju undantag såklart,) ändå inte tar åt sig... :D

Om ärligheten ska fram så önskar jag nästan att jag inte hade Ino prylar på grund av just detta, jag lägger inget värde i att det är just "ino prylar" utan det jag gillar är ljudet och möjligheten till att ha kontakt med konstruktören. En stor nackdel är att så fort jag skaffade Ino, typ samma dag som jag "offentligjorde det" så fick jag en stämpel som påverkar hur folk skriver till mig. Helt plötsligt så tror folk att jag = Ino... ?! :blink:

Aja, sdx, jag har alldrig tyckt att du är vare sig elak, dum, jobbig, okunnig eller något sådant och alldrig varit intreserad av att skäfta med dig. Det gäller även nu, har inga planer på att fortsätta någon typ av diskussion om detta då vi uppenbarligen inte kan hålla en bra nivå.
Jag vet att du kan mycket, vet att jag skrev på ett mycket sarkastiskt (nästan lite nervärderande vis) förut och gjorde det medvetet (vilket va lite onödigt), men enbart för att du gick fram på ett sätt "som en ångvällt" och med högt bröst minnsan "visste bäst", typ...
Inte meningen att ifrågasätta din kompetens eller dig som person på något vis, jag brukar inte göra sådant nämligen, men ibland så blir jag iriterad. och då i regel så är det så att jag upplever att någon skriver någon inkorrekt och gör detta för att även "trycka ner" någon annan. Där men inte sagt att det va vad du ville uppnå med dina inlägg, men jag tolkade det så i alla fall.

Hoppas du förstår varför jag skrev som jag gjorde och att vi kan liksom släppa detta ?!

Edit: jag är fortfarande sugen på att testa Fynda burkarna, ProfundusX-2, som det ser ut nu, fungerar inget bra i mitt rum utan det låter APA. (Om jag lyssna med mitt kritiska öra.. :))
jag skulle behöva 4-6st moduler som är mindre så att jag kan placera dom på ett förmånligare sätt, som det e nu så med 2st soffbord till lådor så blir det lite svårt... :D

ca pris/st för element + låda, rör och dämp är ?!

Postad 07 September 2010 - 08:13

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Okej.. Då borde i56 och t.ex ett 1090 kunna spela på ganska bra. :)
Då blir kanske t.o.m jag nöjd !

Och döv... :blush: :D :)

Japp, absolut . . . Fast om jag skall vara ärlig och bara rent spekulerande
så kanske du siktar väl högt . . .

Ta dig tid till att : Börja med och åk runt till fler folk och lyssna på folk som har "riktiga grejor"
och bilda dig en uppfattning.

På faktiskt hittar du ju en hel del folk.

Oavsett vad SDX skriver om elementen och med all respekt för honom
så har han fel ... Det är naturligtvis inte samma element.... Även om vissa saker
är samma/identiska med standardelement . . .

JAG REPETERAR DET ÄR INTE SAMMA ELEMENT.

De som har tvivel kan jag bara rekommendera att man ringer Ingvar själv och frågar..
Han är en riktigt trevlig prick och han berättar mer än gärna
om hur han tagit fram dem osv Jag själv är inte intresserad av en vidare diskussion
angående detta ...

... För det tar det för mycket tid av det som
är väsentligt... Lyssna och njuta av musik ! ! !

:blink:

Du skrev tidigare att du villa komma i närheten av konsert ljud. Bestämmelserna för konsert ljud ligger på 115db. Stora böter annars! Och om allt stämmer så är väl 3db en fördubbling av ljud??? Alltså 115+3db= 118db är sjukt högt. Då borde väl dessa ino med 127db slå allt på fingrarna?

eller tänker jag fel?

:blush:

Nejdå ... du tänker rätt ... Det är sjukt högt ( Starkt)

:D

Postad 07 September 2010 - 22:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nejdå ... du tänker rätt ... Det är sjukt högt ( Starkt)

Tycker det låter lagom.

Postad 08 September 2010 - 04:56

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Japp, absolut . . . Fast om jag skall vara ärlig och bara rent spekulerande
så kanske du siktar väl högt . . .

Ta dig tid till att : Börja med och åk runt till fler folk och lyssna på folk som har "riktiga grejor"
och bilda dig en uppfattning.

På faktiskt hittar du ju en hel del folk.

Oavsett vad SDX skriver om elementen och med all respekt för honom
så har han fel ... Det är naturligtvis inte samma element.... Även om vissa saker
är samma/identiska med standardelement . . .

JAG REPETERAR DET ÄR INTE SAMMA ELEMENT.

Vem har påstått att det är samma element det har du nu gjort det jag skrev var att parametrarna var av liten avvikelse och ligger dom under 10% så är det gång bart och med lite avikelser i simulation den största hemligheten ligger i filter och låda för att förändra den tonala kurvan på en högtalare .
Se bara på w-104 där är super förändringen en magnet som kommer från sls 12 och är dit monterad på en standard sls 10 och får olika värden men en så enkel sak det är ingen raket forskning som på går utan enkel fysik.

Postad 08 September 2010 - 10:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vem har påstått att det är samma element det har du nu gjort det jag skrev var att parametrarna var av liten avvikelse och ligger dom under 10% så är det gång bart och med lite avikelser i simulation den största hemligheten ligger i filter och låda för att förändra den tonala kurvan på en högtalare .
Se bara på w-104 där är super förändringen en magnet som kommer från sls 12 och är dit monterad på en standard sls 10 och får olika värden men en så enkel sak det är ingen raket forskning som på går utan enkel fysik.

Detta har du hittat på och dessutom hävdat ett flertal gånger på faktiskt, utan att ha något underlag för det...

Sluta nu sdx...

Sedan verkar du ju helt bortse från spridningsegenskaper och disst betenden när du skriver om elemenens parametrar. Det anser jag är 2st MYCKET viktiga parametrar för hur elementet låter och sedan upplevs/ passar i en given konstruktion.

Redigerat av DVD-ai, 08 September 2010 - 10:14.

Postad 08 September 2010 - 16:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Detta har du hittat på och dessutom hävdat ett flertal gånger på faktiskt, utan att ha något underlag för det...

Sluta nu sdx...

Sedan verkar du ju helt bortse från spridningsegenskaper och disst betenden när du skriver om elemenens parametrar. Det anser jag är 2st MYCKET viktiga parametrar för hur elementet låter och sedan upplevs/ passar i en given konstruktion.

Du skall sluta nu skall du ha värdena på w-104 och sls så du kan jämföra och det är fortfarande ingen raket forskning utan simpel fysik hur man ändrar parametrar med en annan magnet finns en tråd om det på faktiskt där rt1 exprementerar lite,
sen kan du väl ta av skygglapparna och komma till baka som den gamla DVD-Ai
men man kanse blir som du när man köper ino då existerar inget annat

Postad 08 September 2010 - 16:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nu slutar ni bråka i min tråd pojkar, annars blir jag tvungen att lägga er över knät och ge er smisk på stjärten...

Det är väl inte så svårt att bevisa hur det ligger till ?
Det är ju bara att du lägger upp parametrarna så att alla kan jämföra, sdx ? :)

Postad 08 September 2010 - 16:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Nu slutar ni bråka i min tråd pojkar, annars blir jag tvungen att lägga er över knät och ge er smisk på stjärten...

Det är väl inte så svårt att bevisa hur det ligger till ?
Det är ju bara att du lägger upp parametrarna så att alla kan jämföra, sdx ? :)

Det har jag gjort förut men en del kan inte ta det och tror att det är någon helig ko som håller på att spricka men då fanatikerna inte kan inse att det är vanliga element som har modifierade parametrar mot ursprunget det är som när det kommer ut sls/genlec element på markanaden så har dom inte samma specar som ett standard sls och det är inte heller så stora modifieringar på ett sådant element man kan ta en sådan parameter som x-max den är lika på alla 3 elementen= 8mm mms är marginelt i mellan dom alla har 39mm tal spole diameter och den största förändringen ligger i dom elekriska parametrana,
så raket forskningen tar ny fart mot nya höjder.

Postad 08 September 2010 - 17:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det har jag gjort förut men en del kan inte ta det och tror att det är någon helig ko som håller på att spricka men då fanatikerna inte kan inse att det är vanliga element som har modifierade parametrar mot ursprunget det är som när det kommer ut sls/genlec element på markanaden så har dom inte samma specar som ett standard sls och det är inte heller så stora modifieringar på ett sådant element man kan ta en sådan parameter som x-max den är lika på alla 3 elementen= 8mm mms är marginelt i mellan dom alla har 39mm tal spole diameter och den största förändringen ligger i dom elekriska parametrana,

Lägg upp dom igen då ? :)

Postad 08 September 2010 - 17:58

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Man kan ju tycka att antingen så är det lika element eller så är det något som är ändrat och då är det inte lika element längre, även om det är snarlikt originalkonstruktionen. Prestandan kanske är snarlik, men samma lika element är det fortfarande inte....

Postad 08 September 2010 - 18:49

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Man kan ju tycka att antingen så är det lika element eller så är det något som är ändrat och då är det inte lika element längre, även om det är snarlikt originalkonstruktionen. Prestandan kanske är snarlik, men samma lika element är det fortfarande inte....

Nä, samma element kan det aldrig vara. Dock så kan dom ju vara likadana...... :)

Postad 08 September 2010 - 20:23

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Nä, samma element kan det aldrig vara. Dock så kan dom ju vara likadana...... :D

blä på dig ;) jag har ju två "lika" och en "samma lika" haha

Postad 09 September 2010 - 06:23

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

+1

Postad 09 September 2010 - 07:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du skall sluta nu skall du ha värdena på w-104 och sls så du kan jämföra och det är fortfarande ingen raket forskning utan simpel fysik hur man ändrar parametrar med en annan magnet finns en tråd om det på faktiskt där rt1 exprementerar lite,
sen kan du väl ta av skygglapparna och komma till baka som den gamla DVD-Ai
men man kanse blir som du när man köper ino då existerar inget annat

Men du har ju fel.... det är inte bara magneten som är bytt...
Sedan så är det ju så att flera är tveksamam till om dom data som stod angivna på sidan samtidigt som "ino kopiorna" råkade säljas, om den informationen verkliegn stämmer...
Fråga ingvar, säger han att den stämmer så är det väll så, men om han skulle neka så är jag högst tveksam till det faktiskt... På grund av att typ samtliga tvekar på detat förutom du som tar vad som helst som en absolut sanning...
tror du på allt du läser..?!

Jag har inga skygglappar på, och är samma DVD-ai även om vissa blir förblindade av att jag äger Ino och sätter en stämpel i pannan på mig och tolkar allt jag skriver/säger där efter. Det är det stora problemet med att just äga Ino och gör det väldigt tråkigt, inget jag skylltar med och faktiskt nästa tycker är något dåligt.

börjar faktiskt tröttna på detta och tycker inte att det ger mig något att ständigt bli tolkad av folk som har en märklig inställning till Ino ägare.

Jo, exakt fanatikerna gör allt dom kan för under alla omständigheter trycka ner ägarna av Ino högtalare. Genom att likställa ägarna med märket och sedan smuttskasta märket...

Så ###### löjligt och att dom inte inser detta själva e det sorjliga, ###### betende...

Redigerat av DVD-ai, 09 September 2010 - 09:20.

Postad 09 September 2010 - 16:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jo, exakt fanatikerna gör allt dom kan för under alla omständigheter trycka ner ägarna av Ino högtalare. Genom att likställa ägarna med märket och sedan smuttskasta märket...

Så ###### löjligt och att dom inte inser detta själva e det sorjliga, ###### betende...

Det är bara avundsjuka ;) Inget att bry sig om.

Postad 09 September 2010 - 17:03

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
;) Ni är ju för söta...

Tänk om alla inte tog åt sig för allt som berättas...

Och tänk om SDX har rätt...?

Postad 09 September 2010 - 17:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

;) Ni är ju för söta...

Tänk om alla inte tog åt sig för allt som berättas...

Och tänk om SDX har rätt...?

Det finns fler krafter som vet mera än vad jag vet som vet vad det är för element
så mera kommer men inte på detta forum utan nu blir det en sluten krets med folk som vet.

Postad 09 September 2010 - 17:39

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det finns fler krafter som vet mera än vad jag vet som vet vad det är för element
så mera kommer men inte på detta forum utan nu blir det en sluten krets med folk som vet.

Kanske.....

Man kan ju lätt emaila Audax och fråga om ex pip diskanten?

Varför i "sluten krets" ? Om det är något märkligt som föreligger bör det väl komma upp på ytan kan jag tycka?

Redigerat av rotel2, 09 September 2010 - 17:40.

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Och så kallar man folk med Ino för sektmedlemmar ;)

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Kanske.....

Man kan ju lätt emaila Audax och fråga om ex pip diskanten?

lite olja brukar göra susen?

Postad 09 September 2010 - 18:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Låter ruskigt fånigt tycker jag. För min del blir det än mer övertygande att det inte är samma grejer.
Det finns ju så många motståndare till Ino, att om det verkligen skulle visa sej att man kan köpa i princip samma element, fast till typ en femtedel av priset, skulle det ju sprida sej som en löpeld för att undertrycka Ino så mycket som bara möjligt ?

Så uppfattar JAG det, som inte bryr mej ett skit om vad folk köper eller inte.

Postad 09 September 2010 - 18:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Låter ruskigt fånigt tycker jag. För min del blir det än mer övertygande att det inte är samma grejer.
Det finns ju så många motståndare till Ino, att om det verkligen skulle visa sej att man kan köpa i princip samma element, fast till typ en femtedel av priset, skulle det ju sprida sej som en löpeld för att undertrycka Ino så mycket som bara möjligt ?

Så uppfattar JAG det, som inte bryr mej ett skit om vad folk köper eller inte.

Det finns ponkar som kan mera än vad jag kan och vad du kan och som vet vad det är för grejor det är fortfarande ingen raket forskning .

Postad 09 September 2010 - 19:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det finns ponkar som kan mera än vad jag kan och vad du kan och som vet vad det är för grejor det är fortfarande ingen raket forskning .

Du har skrivit "ingen raketforskning" väldigt många gånger, men jag förstår inte riktigt vad du menar med det...?
Att konstant komma med motargument är ju lätt ? Lägg upp lite otvivelaktiga fakta istället så slipper ju folk tjata ?
Att bara lita på vad ANDRA "har sagt", känns ju lite sisådär tycker jag.. Har du sett otvivelaktiga fakta som bevisar att det är samma element ? Jag frågar ju av ren nyfikenhet, för om så vore fallet skulle jag ju kanske kunna bygga mej något eget som presterar någonstans i närheten av lika bra, men för en betydligt mindre peng...?

Att skriva "andra vet bättre", "jag har hört", "det var en som sade", inger ju inte speciellt mycket förtroende..
Upp med stone cold facts, eller sluta tjata om det, tycker jag. Och det menar jag av all välmening. Inget drygt menat alls. Det skapar bara en massa tråkig stämning när du ska skriva att folk har fel, utan att kunna presentera några bevis för dina teser... :)

Postad 09 September 2010 - 19:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Du har skrivit "ingen raketforskning" väldigt många gånger, men jag förstår inte riktigt vad du menar med det...?
Att konstant komma med motargument är ju lätt ? Lägg upp lite otvivelaktiga fakta istället så slipper ju folk tjata ?
Att bara lita på vad ANDRA "har sagt", känns ju lite sisådär tycker jag.. Har du sett otvivelaktiga fakta som bevisar att det är samma element ? Jag frågar ju av ren nyfikenhet, för om så vore fallet skulle jag ju kanske kunna bygga mej något eget som presterar någonstans i närheten av lika bra, men för en betydligt mindre peng...?

Att skriva "andra vet bättre", "jag har hört", "det var en som sade", inger ju inte speciellt mycket förtroende..
Upp med stone cold facts, eller sluta tjata om det, tycker jag. Och det menar jag av all välmening. Inget drygt menat alls. Det skapar bara en massa tråkig stämning när du ska skriva att folk har fel, utan att kunna presentera några bevis för dina teser... :)

kommer bara att ske inom sekten

Postad 09 September 2010 - 21:08

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Undrar vad kraven är, för att joina? x)

Redigerat av hampe90, 09 September 2010 - 21:30.

Postad 09 September 2010 - 22:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

kommer bara att ske inom sekten

Okej. Det tolkar jag som att det inte finns några som helst belägg för dina påståenden. Bara tomma ord.
Synd...

Postad 10 September 2010 - 04:37

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Okej. Det tolkar jag som att det inte finns några som helst belägg för dina påståenden. Bara tomma ord.
Synd...

Nix det är inte tomma ord bara lite hemligt och tänker man på en tysk arme fraktion som fanns så vet man vem som tillverkar.

Postad 10 September 2010 - 07:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nix det är inte tomma ord bara lite hemligt och tänker man på en tysk arme fraktion som fanns så vet man vem som tillverkar.

Har du blivit helt knäpp eller ??! :)
Vadå tysk arme fraktion ??! :)

SÄNK Ino då, du som ogillar det så mycket ?? Det borde väl vara lätt om du och dina tyska polare har så mycket att komma med ?? Nu får du ju fan ge dej.. Du framstår som en liten bebis med
"min-pappa-är-starkare-än-din-pappa-syndromet" när du skriver såna där barnsliga grejer...

Postad 10 September 2010 - 07:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag tycker att Ino-"hatet" är löjligt. Det måste ju vara bra högtalare eftersom folk är nöjda med dom och folk köper Ino-högtalare.
Visst, det kanske går att göra en likadan högtalare själv för en billigare peng, men eftersom vi inte har sett något exempel på att det faktiskt går så måste jag faktiskt hålla med DVD-Ai, Bagarn och andra.
Dock så har jag inget emot Ino. Har varken hört, sett eller känt på någon Ino-skapelse så jag tänker inte uttrycka mig om dess ljudkvaliteter eller börja hata dom för "alla andra" gör det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.