Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hegel

3548 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hegel CDP2A MK2 (CD-spelare) 1 8,5 (3) Inga priser
Hegel H2A (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel P4A MK2 (Stereoförsteg) 3 8,75 (3) Inga priser
Hegel H200 (Stereoförstärkare) 1 9,16 (18) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (5) Inga priser
Hegel CDP4A MK2 (CD-spelare) 2 7,5 (1) Inga priser
Hegel H2A MK2 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel H4A MK2 (Slutsteg) 2 8 (2) Inga priser
Hegel H100 (Stereoförstärkare) 3 9,2 (14) Inga priser
Hegel H20 (Slutsteg) 3 (0) 61 998:-
Hegel HD10 (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,9 (9) Inga priser
Hegel H70 (Stereoförstärkare) 2 (0) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel P30 (Stereoförsteg) 1 (0) 66 998:-
Hegel H30 (Slutsteg) 1 (0) 99 998:-
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Hegel H4SE (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Hegel H300 (Stereoförstärkare) 7 9,31 (12) Inga priser
Hegel HD25 (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,25 (7) Inga priser
Hegel P20 (Stereoförsteg) 3 7,5 (1) Inga priser
Hegel H80 (Stereoförstärkare) 5 9,11 (37) Inga priser
Hegel Super (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,25 (11) Inga priser
Hegel RC8 (Fjärrkontroller) 1 (0) Inga priser
Hegel H160 (Stereoförstärkare) 4 8,92 (12) Inga priser
Hegel H360 (Stereoförstärkare) 5 8,29 (6) Inga priser
Hegel HD30 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Hegel Röst (Stereoförstärkare) 4 8,87 (7) Inga priser
Hegel H90 (Stereoförstärkare) 2 8,5 (5) Inga priser
Hegel H590 (Stereoförstärkare) 1 5,67 (2) 99 998:-
41 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 3 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 6 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 6 år sedan
Byta från Hegel H160 till en Yamaha A-S2100? (7 inlägg) 6 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 6 år sedan
Saknar tryck\driv. (26 inlägg) 7 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 8 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 8 år sedan
Nybörjarfråga: Lämplig förstärkare till Klipsch RF-7 MK2 (1 inlägg) 9 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 10 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 10 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 10 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 11 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 11 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 11 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 11 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 11 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 12 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 12 år sedan
Bladelius Thor mk3 eller Hegel H300?? (38 inlägg) 12 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 12 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 12 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 12 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 12 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 13 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 13 år sedan
HEGEL HD11 (103 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4 (319 inlägg) 13 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 13 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 14 år sedan
Hegel H70 (37 inlägg) 14 år sedan
Hegel D10 DAC. (139 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till MA RX8? (9 inlägg) 14 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 14 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 14 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 15 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 15 år sedan
Vacker och mycket bra cd-spelare? (36 inlägg) 15 år sedan

Postad 07 september 2015 - 15:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Såg en "drive" för någon vecka sedan hos några hifibutiker på västkusten bl a HembioConsult som försvann lika snabbt som den kom. Tror det var med rabattkod 2000 kr billigare men det skulle inte förvåna mig om det dyker upp något snart igen.

Kan mycket väl varit kopplad till introduktionen av H360 i butikerna. I vilket fall så var det då som hembioconsult körde demodag eller om det var dagar. Denna demo hölls enligt uppgift i samband med att man fick hem de först fysiska exemplaret.

Möjligen har man kunnat beställa tidigare?

Om denna koppling till rabatten fanns vilket jag då inte vet säkert så är det inte troligt att den dyker upp snart igen om man inte gör nya lanseringar!

Redigerat av Blåtand, 07 september 2015 - 17:00.

Postad 07 september 2015 - 16:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1 312 inlägg
  • 0

Ja gillar man inte Hegels ljud kanske man ska testa annat. Gillar Hegelns ljud fast i mitt fall med SA Mantra känns det verkligen som det skulle behövas mer kraft då jag måste upp på en ganska hög volym innan det knyter ihop sig riktigt och blir bra. Rummet jag har är 25kvm, högtalarna står nästan 4m ifrån varandra och jag sitter 3,5m ifrån dom. Själv är jag dock inne på en H300, Bladelius, Musical Fidelity eller rent av en H160. Har inte hört 160 än heller så vet inte hur den låter. Är ju inte beroende av en inbyggd dac heller när jag har Hd12 så jag skulle kunna köpa en stärkare utan dac. Men det får vänta till sommaren för nu tillåter inte plånboken mer på ett tag.. 

Musical Fidelity är verkligen trevliga, testa gärna M6i när ekonomi och tillfälle ges, snacka om prisvärd råkraft med väldigt engagerande ljudkvalitet.

Postad 07 september 2015 - 17:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Vid sidan av Musical Fidelity så finns det en annan intresssant brittisk förstärkarfabrikant som kommit med nya modeller.
Arcam har fått mycket positiva skriverier om sig iomed att det tagit fram en väldigt speciell typ av förstärkare i sin nya serie.
De som heter FMJ A19, A29, A39 och A49

Redigerat av Blåtand, 07 september 2015 - 17:40.

Postad 07 september 2015 - 17:27

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 1

Musical Fidelity är verkligen trevliga, testa gärna M6i när ekonomi och tillfälle ges, snacka om prisvärd råkraft med väldigt engagerande ljudkvalitet.

Jag va faktiskt på väg att köpa en för tre veckor sedan, men ångrade mig i sista stund. Hade aldrig möjlighet att lyssna på den så jag vågade inte beställa den! Men det har heller inte handlats någon H160 än så de pengarna finns fortfarande kvar. Tyvärr är det ju jävligt svårt att få huvudet ur röven när man ska bränna "deg" på saker som man inte vet utgången av.
Men som sagt, Mf står fortfarande kvar på listan med tänkbara kandidater. :)

Postad 07 september 2015 - 19:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0

Jag va faktiskt på väg att köpa en för tre veckor sedan, men ångrade mig i sista stund. Hade aldrig möjlighet att lyssna på den så jag vågade inte beställa den! Men det har heller inte handlats någon H160 än så de pengarna finns fortfarande kvar. Tyvärr är det ju jävligt svårt att få huvudet ur röven när man ska bränna "deg" på saker som man inte vet utgången av.
Men som sagt, Mf står fortfarande kvar på listan med tänkbara kandidater. :)

För min del är det en enda gåta varför det finns många som vill kombinera Hegel med Kef. Har själv haft kombon och det är det stelaste och tristaste som finns, Kef skall kombineras med till exempel Marantz/T+A. Så mycket handlar även att matcha rätt.

Redigerat av Buddaz12, 07 september 2015 - 19:36.

Postad 08 september 2015 - 09:01

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

För min del är det en enda gåta varför det finns många som vill kombinera Hegel med Kef. Har själv haft kombon och det är det stelaste och tristaste som finns, Kef skall kombineras med till exempel Marantz/T+A. Så mycket handlar även att matcha rätt.

Ja du alla har vi olika preferenser.

Är Hegel så pass linjär som Det sägs så är det ju mer högtalaren du hör när du använder Hegel som förstärkare och då är det själva högtalaren du inte gillar. Visst, har man åkt på niten att ha köpt en högtalare som man inte gillar så kan man ju börja laborerar med icke linjära förstärkare eller EQ för att få till det ljud man eftersträvar.

Jag själv är av den uppfattningen att jag vill att min elektronik ska färga så lite som möjligt. Så ser jag till att skaffa högtalare som passar mig och mitt rum :)

Redigerat av beat_strandh, 08 september 2015 - 09:03.

Postad 08 september 2015 - 10:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1 723 inlägg
  • 0

Ja du alla har vi olika preferenser.

Är Hegel så pass linjär som Det sägs så är det ju mer högtalaren du hör när du använder Hegel som förstärkare och då är det själva högtalaren du inte gillar. Visst, har man åkt på niten att ha köpt en högtalare som man inte gillar så kan man ju börja laborerar med icke linjära förstärkare eller EQ för att få till det ljud man eftersträvar.

Jag själv är av den uppfattningen att jag vill att min elektronik ska färga så lite som möjligt. Så ser jag till att skaffa högtalare som passar mig och mitt rum :)

Nja, det är förstärkaren. Alla färgar även de förstärkare som kostar 100k. Prova lyssna på Kef med T+A så får du se att det inte är högtalaren det är fel på. Linjär skulle jag inte heller äns vilja påstå att Hegel är, mer bara stel och kall. EQ kan du också glömma jag kommer använda mig av. Hegel passar helt enkelt bara inte med den sortens typ av högtalare. Det skall mer vara en förstärkare som har lite mer avslappnat och varmare ljud

Redigerat av Buddaz12, 08 september 2015 - 10:25.

Postad 08 september 2015 - 13:22

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hegel passar helt enkelt bara inte med min smak.

Fixade till det.

Postad 13 september 2015 - 09:27

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Är det någon som har lyssnat på Hegel H360?

Postad 13 september 2015 - 09:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Jadå, men hade mest fokus på lite olika högtalare som vi växlade emellan.

Lät väl helt okej men den kostar ju också 40ksek. Nu skall de ju vara utprovade för att klara det så det är säkert ingen fara för apparaten men enligt personalen kan den bli fasligt het vid användning. Detta ser jag själv som ett stort problem då jag inte har möjlighet till en öppen placering. Kan inte påstå att jag tycker bättre om denna än min egna Bladelius Thor 3 och båda tillhör det ju ett mellan segment bland förstärkare och de befinner sig definitivt i samma division. Skall du ha bättre grejer så blir det snabbt dyrt.

Eftersom jag inte hade båda förstärkarna på plats för en jämförelse så blir detta lite subjektivt men jag tror att Hegel vid en direkt jämförelse skulle upplevas lite mer reserverad och tillknäppt (mörkare) utan att för den skull prestera dåligt vi snackar om mer av subtila nyansskillnader. Vilket som är att föredra beror nog helt på val av högtalare. Hemma hos mig där jag kör med Dynaudio tror jag att Bladelius fungerar bättre just för att den skapar lite nerv och öppenhet i ljudet. Skulle jag haft ett par Triangel kanske valet istället hade blivit Hegel.

Kan väl tillägga att den låter lite bättre än vad jag upplevt tidigare från Hegel men då är den också dyrare än de jag lyssnat på tidigare H100, H200 och H300.  Släktskapet är i vilket fall tydligt så jag tycker inte det är någon omvälvande skillnad.

Redigerat av Blåtand, 13 september 2015 - 10:02.

Postad 13 september 2015 - 10:29

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1 312 inlägg
  • 0

Nja, det är förstärkaren. Alla färgar även de förstärkare som kostar 100k. Prova lyssna på Kef med T+A så får du se att det inte är högtalaren det är fel på. Linjär skulle jag inte heller äns vilja påstå att Hegel är, mer bara stel och kall. EQ kan du också glömma jag kommer använda mig av. Hegel passar helt enkelt bara inte med den sortens typ av högtalare. Det skall mer vara en förstärkare som har lite mer avslappnat och varmare ljud

Instämmer till fullo!

Postad 13 september 2015 - 10:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Valet för mig föll på Hegel just för att som ovanstående skriver:

"Hegel vid en direkt jämförelse skulle upplevas lite mer reserverad och tillknäppt (mörkare) utan att för den skull prestera dåligt vi snackar om mer av subtila nyansskillnader."

2009 köpte jag min H1:a, men övervägde samtidigt Tyr, men valet föll på Hegeln för att jag menar: att den är mer organisk och lugnare i sin spelstil. Den har sin torra bestämda bas, och spelar för övrigt öppet och rent. 

Bladelius förstärkare upplever jag som: raka i ljudet, lite ljusare än Hegel, men att dessa också har lite för mycket attack för min smak. Jag måste också tillägga att Bladelius Tyr har en fast järnbas, otroligt snabb.

Hegel spottar ur sig modeller som aldrig tidigare. Visst skulle jag inte tacka nej till en Hegel H300 idag, men saknar fortfarande inte effekt. 

Om jag i framtiden uppgraderar förstärkaren så kommer det att bli en tyngre Hegel modell. Just nu avsätter jag pengar för att köpa lägenhet. 

Mitt intresse för Hegel stannar kvar, och vad jag tycker är mest intressant just nu är hur de arbetar med signalvägar, nätdelar osv. 

Allt tjat om olika DAC:ar har gjort mig lite uttråkad på ämnet. Vet inte om Hegel H360 är deras mest kraftfulla integrerade förstärkare hittills?

Redigerat av Glidtassen, 13 september 2015 - 10:53.

Postad 13 september 2015 - 10:52

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Jadå, men hade mest fokus på lite olika högtalare som vi växlade emellan.

Lät väl helt okej men den kostar ju också 40ksek. Nu skall de ju vara utprovade för att klara det så det är säkert ingen fara för apparaten men enligt personalen kan den bli fasligt het vid användning. Detta ser jag själv som ett stort problem då jag inte har möjlighet till en öppen placering. Kan inte påstå att jag tycker bättre om denna än min egna Bladelius Thor 3 och båda tillhör det ju ett mellan segment bland förstärkare och de befinner sig definitivt i samma division. Skall du ha bättre grejer så blir det snabbt dyrt.

Eftersom jag inte hade båda förstärkarna på plats för en jämförelse så blir detta lite subjektivt men jag tror att Hegel vid en direkt jämförelse skulle upplevas lite mer reserverad och tillknäppt (mörkare) utan att för den skull prestera dåligt vi snackar om mer av subtila nyansskillnader. Vilket som är att föredra beror nog helt på val av högtalare. Hemma hos mig där jag kör med Dynaudio tror jag att Bladelius fungerar bättre just för att den skapar lite nerv och öppenhet i ljudet. Skulle jag haft ett par Triangel kanske valet istället hade blivit Hegel.

Kan väl tillägga att den låter lite bättre än vad jag upplevt tidigare från Hegel men då är den också dyrare än de jag lyssnat på tidigare H100, H200 och H300.  Släktskapet är i vilket fall tydligt så jag tycker inte det är någon omvälvande skillnad.

Tack för input, skall kolla med min lokala butik om dom har fått hem H360 så får jag lyssna på den, tyvärr så har dom ej Bladelius har inte lyssnat på det märket tyvärr. man får väll ta en tur till södra sverige någon dag för att lyssna på Bladelius. finns inte så mycket hifi butiker här uppe i Norrland.

Postad 13 september 2015 - 16:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Valet för mig föll på Hegel just för att som ovanstående skriver:

"Hegel vid en direkt jämförelse skulle upplevas lite mer reserverad och tillknäppt (mörkare) utan att för den skull prestera dåligt vi snackar om mer av subtila nyansskillnader."

2009 köpte jag min H1:a, men övervägde samtidigt Tyr, men valet föll på Hegeln för att jag menar: att den är mer organisk och lugnare i sin spelstil. Den har sin torra bestämda bas, och spelar för övrigt öppet och rent. 

Bladelius förstärkare upplever jag som: raka i ljudet, lite ljusare än Hegel, men att dessa också har lite för mycket attack för min smak. Jag måste också tillägga att Bladelius Tyr har en fast järnbas, otroligt snabb.

Hegel spottar ur sig modeller som aldrig tidigare. Visst skulle jag inte tacka nej till en Hegel H300 idag, men saknar fortfarande inte effekt. 

Om jag i framtiden uppgraderar förstärkaren så kommer det att bli en tyngre Hegel modell. Just nu avsätter jag pengar för att köpa lägenhet. 

Mitt intresse för Hegel stannar kvar, och vad jag tycker är mest intressant just nu är hur de arbetar med signalvägar, nätdelar osv. 

Allt tjat om olika DAC:ar har gjort mig lite uttråkad på ämnet. Vet inte om Hegel H360 är deras mest kraftfulla integrerade förstärkare hittills?

Nu är det ju några år sedan de två modeller du nämner ställdes mot varandra och jag antar att båda dessa modeller som vi nu diskuterade i Thor 3 och H360 mer närmar sig varandra. Thor3 är betydligt mer neutral än de första Tyr var. Förmodligen är H360 en mer utvecklad, förfinad och kanske lite mer öppen i ljudet än tidigare Hegel. Som sagt Jag tycker inte skillnaderna är stora men de finns där.

Postad 13 september 2015 - 17:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Tack för input, skall kolla med min lokala butik om dom har fått hem H360 så får jag lyssna på den, tyvärr så har dom ej Bladelius har inte lyssnat på det märket tyvärr. man får väll ta en tur till södra sverige någon dag för att lyssna på Bladelius. finns inte så mycket hifi butiker här uppe i Norrland.

RC Ljud & Bild i Umeå för Bladelius.
Kan ju vara värt att kolla upp om det inte är för långt bort "norrland är ju stort".

http://www.rcljudbild.se/

Postad 13 september 2015 - 17:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Har skrivit om det tidigare. 

Efter vad jag läst så plockar inte ett par högtalare ut mkt mer än 30 watt vid normal lyssning, om man bortser från knepiga fasvridningar. Men varför behöver man 2x250 watt i 4 ohm, när plockar en högtalare ut det? 

Och vad betyder headroom?

Vad är dämpfaktor och hur fungerar det?

Frågar detta efter att jag har hört Sudgen försärkare i klass A på 20 watt som levererar mycket tryck :blink:  

Redigerat av Glidtassen, 13 september 2015 - 18:05.

Postad 13 september 2015 - 18:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Har skrivit om det tidigare. 

Efter vad jag läst så plockar inte ett par högtalare ut mkt mer än 30 watt vid normal lyssning, om man bortser från knepiga fasvridningar. Men varför behöver man 2x250 watt i 4 ohm, när plockar en högtalare ut det? 

Och vad betyder headroom?

Vad är dämpfaktor och hur fungerar det?

Frågar detta efter att jag har hört Sudgen försärkare i klass A på 20 watt som levererar mycket tryck :blink:  

Snarare en fråga som hör hemma i Zartoks tråd "Mest effekt för pengarna?".

Men du har några intressanta frågor där :)

Antar att det är i de fall du har extremt låg känslighet på en högtalare som du är betjänt av sådana effekter.

Ett hyfsat extremt exempel är mina Excite X24 som är på 84dB och 8 Ohm. Om man antar att den förstärkare du nämner levererar halva effekten i 8 Ohm och du jämför min X24 med en mer normal högtalare. t.ex. 90dB, 8ohm.

Då behöver du 4ggr så hög effekt till X24 som till den andra för att uppnå samma ljudnivå.

Alltså spelar den vanliga lika högt med 30W som X24 gör med 120W. Alltså den effekt du angav på ditt förstärkar exempel fast omvandlat för en last med högre impedans (8Ohm). Då framstår effekten inte lika fantastisk hög längre.

Om det finns någon vedertagen definition av headroom vet jag inte, men så som folk använder begreppet så tror jag man avser:

Man vill vill ha ett närmast distorsionsfritt ljud genom att skaffa prylar som spelar långt i från sina maximala begränsningar vid de ljudnivåer som du tror dig vilja utnyttja. Dvs. en förstärkare skall endast behöva arbeta i de område där ännu inte distorsionen börjat sticker iväg närmast exponentiellt. Sedan kan man naturligtvis överföra samma resonemang på högtalare och hur dessa skall dimensioneras för att ha tillräcklig distfria headroom.

Dämpfaktor kanske det finns en bra beskrivning på i denna tråden

https://www.minhembi...howtopic=111627

Redigerat av Blåtand, 13 september 2015 - 18:29.

Postad 13 september 2015 - 23:36

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

RC Ljud & Bild i Umeå för Bladelius.
Kan ju vara värt att kolla upp om det inte är för långt bort "norrland är ju stort".

http://www.rcljudbild.se/

Tack så mycket.. så slipper man åka ner till Stockholm.

Postad 14 september 2015 - 06:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Snarare en fråga som hör hemma i Zartoks tråd "Mest effekt för pengarna?".

Men du har några intressanta frågor där :)

Antar att det är i de fall du har extremt låg känslighet på en högtalare som du är betjänt av sådana effekter.

Ett hyfsat extremt exempel är mina Excite X24 som är på 84dB och 8 Ohm. Om man antar att den förstärkare du nämner levererar halva effekten i 8 Ohm och du jämför min X24 med en mer normal högtalare. t.ex. 90dB, 8ohm.

Då behöver du 4ggr så hög effekt till X24 som till den andra för att uppnå samma ljudnivå.

Alltså spelar den vanliga lika högt med 30W som X24 gör med 120W. Alltså den effekt du angav på ditt förstärkar exempel fast omvandlat för en last med högre impedans (8Ohm). Då framstår effekten inte lika fantastisk hög längre.

Om det finns någon vedertagen definition av headroom vet jag inte, men så som folk använder begreppet så tror jag man avser:

Man vill vill ha ett närmast distorsionsfritt ljud genom att skaffa prylar som spelar långt i från sina maximala begränsningar vid de ljudnivåer som du tror dig vilja utnyttja. Dvs. en förstärkare skall endast behöva arbeta i de område där ännu inte distorsionen börjat sticker iväg närmast exponentiellt. Sedan kan man naturligtvis överföra samma resonemang på högtalare och hur dessa skall dimensioneras för att ha tillräcklig distfria headroom.

Dämpfaktor kanske det finns en bra beskrivning på i denna tråden

https://www.minhembi...howtopic=111627

Bra förklarat. 

Jag har läst mig till denna mätning förut, men jag får utgå från runt mina Dynaudio 86db i 4 ohm, och jag förstår att måttet kanske inte återspeglar hur högt man spelar i vardagen. Det är sällan som högtalarna matar ut 86db i mitt vardagsrum. Jag förstår ditt resonemang, men följaktligen behöver man inte den höga effekten förrän man pressar högtalaren ordentligt.  

Redigerat av Glidtassen, 14 september 2015 - 06:23.

Postad 15 september 2015 - 09:19

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Jag har två förstärkare. En Hegel H300 2 x 250W och en Roksan Caspian M2 2 x 85W. Och jag har två par högtalare, ett par SA Mantra 50 och ett par Focal Chorus 836W. Jag brukar alternera utrustningen efter humör.

Min synpunkt i detta är att Roksanen är mycket bättre på låga och medelhöga nivåer, men Hegel är mycket bättre på höga ljudnivåer.

Känslan är att Hegel är "svårväckt" och låter alldeles för ljust/tunt på låg volym, oavsett vilka högtalare jag har inkopplade.

Roksanen är definitivt min favorit med tanke på att jag bor i lägenhet, och har svårt att spela på hög volym vid de tidpunkter som jag är hemma...

Men Hegel går generellt bättre till mina Mantror med tanke på att de har en lägre känslighet, och Roksan med mina Focaler. :)

Postad 16 september 2015 - 08:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Ovanstående mått på känslighet och effekt är inte missvisande heller. 

Jag är säker på att jag skulle vara mer nöjd med en förstärkare som hade större marginaler, och aldrig krokande i effekt. Men jag tror samtidigt att jag sällan pressat min Hegel H1 så att effekt skulle varit en bristvara. Kritiken jag har mot Hegels största modeller är att jag tror sällan en högtalare plockar ut dessa enorma effektangivelserna. I mitt fall har jag anpassat mitt val av förstärkare efter de högtalare som jag just nu driver.

I år har jag haft mina Focus 140 i tio år. Om jag mot förmodan skulle byta skulle jag landa med. PMC, Elac, Dynaudio eller ATC.  

Postad 16 september 2015 - 10:29

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

Helt rätt, man ska inte ha för stark förstärkare i onödan. Lite som att köpa en Porsche 911 Turbo och ha inne i stan.

Postad 16 september 2015 - 12:18

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Denna "insikt" har även jag landat i, och sitter toknöjd med min H100.

Postad 16 september 2015 - 15:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Märk väl, om jag fick välja mellan Hegel H1 och H360 och om pengar inte var ett problem så skulle valet landa på Hegel H360. 

För många år sedan prövade jag och en vän NAD 2600 (slutsteg 2x150watt). 

Min vän hade en Marantz 7001KI, en integrerad förstärkare med pre-outs. Med slutsteget så fick vi ytterligare 80 watt extra per kanal, och visst blev det skillnad. Ett bra slutsteg behöver inte kosta multum. Högtalarna som drevs var ett par Audience 52. 

Jag tror fortfarande att märken som Dynaudio och B&W behöver lite mer effekt för att väckas. Men en Hegel på minst 100 watt per kanal torde vara tillräckligt för att skaka liv i de flesta stativarna på markanaden. Som jag skrivit tidigare så har jag hört mina Focus högtalare även spelade med Hegel H200, vilket gav marginellt mer botten och stadga. 

Har jämfört specs på H160, H300 och H360 men jag kan känna att en del av de tyngre modellerna saknar alltför många linjeingångar. Det finns gott om imputs för dac, men det hade inte skadat med fler RCA.

Redigerat av Glidtassen, 16 september 2015 - 15:34.

Postad 16 september 2015 - 18:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Det ligger något i detta som sägs och det är en myt som vi alla är med och stryker under det där med att det skall behövas så många watt för högtalare som t.ex. Dynaudio. Det som behövs är en rejält byggd förstärkare med tillräcklig effekt och att den är hyfsat okänslig för varierande och särskilt låga lastfall.

100W räcker långt. Det saknades egentligen ingen kraft i min Bladelius Tyr när jag drev mina Focus med denna.

Men man får lite mer av det som så populärt kallas head room med Thor3. Då konstruktionen är några år nyare och man bytt ut en del komponenter för att minska brus & dist så tror jag det är där den största skillnaden ligger. Sedan är även försteget något förfinat och betydelsen av bra lågnivåhantering får inte alls samma tillskrivelser som feta effektsteg vilket möjligen beror på att det inte är lika manligt :) eller så är det för att det är svårare att greppa och diskutera. Kör man separata delar så tror jag det i det flesta fall är rätt att lägga mer pengar på försteg än slutsteg.

Postad 17 september 2015 - 19:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Tack för att jag får feedback på detta

Jag underminerar inte folks val av förstärkare, men om en Hegel H360 ändå inte använder fulla effekt i relation till val av hötalare så menar jag att det är en är det ett överflödigt köp. Kanske är signalbehandlingen bättre? Genom alla år med Hifi och Musik så har jag bara hört två märken som varit betjänt av mycket mer effekt så är det Totem Hawk och Dynaudio. 

Jag är inte längre prenumerant på Hifi och Musik eftersom jag betraktar det som en leksakstidning för män som är 40+. 

En förstärkare som håller 2x100 watt i kontinuerlig effekt oavsett märke så är det en bragd, behövs det mer?

Hegel H80 måste vara guld egentligen?

Redigerat av Glidtassen, 17 september 2015 - 19:20.

Postad 18 september 2015 - 08:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Tack för att jag får feedback på detta

Jag underminerar inte folks val av förstärkare, men om en Hegel H360 ändå inte använder fulla effekt i relation till val av hötalare så menar jag att det är en är det ett överflödigt köp. Kanske är signalbehandlingen bättre? Genom alla år med Hifi och Musik så har jag bara hört två märken som varit betjänt av mycket mer effekt så är det Totem Hawk och Dynaudio. 

Jag är inte längre prenumerant på Hifi och Musik eftersom jag betraktar det som en leksakstidning för män som är 40+. 

En förstärkare som håller 2x100 watt i kontinuerlig effekt oavsett märke så är det en bragd, behövs det mer?

Hegel H80 måste vara guld egentligen?

Vet inte hur bra H80 är jämfört med det nya större syskonen och hur mycket man prutat bort av signalbehandling och nätdel idenna.

Man kan nog räkna med att den skiljer sig en del om man ser till priset.

Men om man istället säger så här, det är ganska få som vinner (i motsvarande till prisskillnaden då ) på att gå från H160 till H360.

Förmodligen betydligt mindre skillnad mellan H160 och H360 än vad det är mellan H80 och H160 för gemeneman.

Det speglas rätt bra av prissättningen också.

Postad 18 september 2015 - 09:28

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Korta svaret: ja.

Postad 18 september 2015 - 18:35

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Samma svar här : Ja

Redigerat av floyd123, 18 september 2015 - 18:36.

Postad 18 september 2015 - 18:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Låter som jag skall lägga ner mina funderingar på Dynaudio Contour :) 

Skoja bara, tror mina 340W i 4 Ohm räcker, annars får jag ta mitt mångkanalsteg 400W/kanal.

Men dessa modeller som ni har är väl på 4 Ohm som nästan alla andra Dynaudio då borde väl en stabil förstärkare dvs. en som levererar dubbla effekten i denna last 200W räcka en bra bit på vägen även om mycket effekt är roligt, eller? S3.4 tål väl bara 250 eller nått i den stilen och så himla högt kan man väl inte behöva spela även om de har låg känslighet.

Postad 18 september 2015 - 19:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0

Låter som jag skall lägga ner mina funderingar på Dynaudio Contour :) 
Skoja bara, tror mina 340W i 4 Ohm räcker, annars får jag ta mitt mångkanalsteg 400W/kanal.

Men dessa modeller som ni har är väl på 4 Ohm som nästan alla andra Dynaudio då borde väl en stabil förstärkare dvs. en som levererar dubbla effekten i denna last 200W räcka en bra bit på vägen även om mycket effekt är roligt, eller? S3.4 tål väl bara 250 eller nått i den stilen och så himla högt kan man väl inte behöva spela även om de har låg känslighet.

S3.4 tål 300W kontinuerligt i 4ohm. Men peakmässigt betydligt mer. En vis man sade en gång att man borde ha en förstärkare som klarar av minst det dubbla distorsionsfritt än vad högtalaren klarar kontinuerligt.

Och jag är benägen att hålla med. Anledningen till att få använder så lite av sina förstärkare/högtalare är för att de sitter i rum som inte är behandlade. Ingen vill lyssna på hög volym i rum med en massa eko eller rumsresonanser som gör att det dånar även på låga volymer.

Men sitt i ett behandlat rum där förstareflexerna är omhändertagna och basen är kontrollerad och helt plötsligt kan ni spela otroligt mycket högre än vad ni tidigare trott. Och det är beroendeframkallande när man kan spela på sådana volymer. Det räcker oftast med att ni tar hand om era förstareflexer med absorbenter och skaffar någon form av baskalibrering.

Postad 18 september 2015 - 20:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Jag byggde en absorbent med Marimekko tyg, och vidare har jag använt mig av Sounds Of Science. Jag fick ett strålande resultat, men så har jag också tjocka mattor. 

Postad 18 september 2015 - 21:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

S3.4 tål 300W kontinuerligt i 4ohm. Men peakmässigt betydligt mer. En vis man sade en gång att man borde ha en förstärkare som klarar av minst det dubbla distorsionsfritt än vad högtalaren klarar kontinuerligt.

Och jag är benägen att hålla med. Anledningen till att få använder så lite av sina förstärkare/högtalare är för att de sitter i rum som inte är behandlade. Ingen vill lyssna på hög volym i rum med en massa eko eller rumsresonanser som gör att det dånar även på låga volymer.

Men sitt i ett behandlat rum där förstareflexerna är omhändertagna och basen är kontrollerad och helt plötsligt kan ni spela otroligt mycket högre än vad ni tidigare trott. Och det är beroendeframkallande när man kan spela på sådana volymer. Det räcker oftast med att ni tar hand om era förstareflexer med absorbenter och skaffar någon form av baskalibrering.

Ja har man dämpat rummet så mycket är det väl kanske befogat med mycket effekt.
Blir ju ett råd som bara gäller vissa då eftersom det stora flertalet lever med sina reflexer och därför spelar mer moderata ljudnivåer.

Sedan måste det väl ändå räcka att klara max effekten distorsionsfritt :) i rådet låter det som man skulle behövas 300W marginal/over kill. 

Redigerat av Blåtand, 18 september 2015 - 21:23.

Postad 19 september 2015 - 00:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Blåtand, du måste skilja på vad en högtalare klarar kontinuerligt och peakmässigt. Hegel H300, och H360 för den delen, är i underkant beroende på om du verkligen vill klara av starka transienter distorsionsfritt då de förmodligen levererar runt 500W i 4ohm. Om du vill följa den visa mannens råd så hade du behövt 100W till.

Den visa mannens råd är overkill för de allra flesta dock, men jag hade nog inte tackat nej till att driva S3.4 med en svensk O&G Engineering som levererar 650W i 8ohm ;) Bara för att vara på den säkra sidan, alltså :D

Postad 19 september 2015 - 07:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Jag förstår resonemanget men det känns ändå som att det är lite unikt för just dessa högtalare "Contour" golvare. Styrks också av att det var just två ägare till denna serie som direkt opponerade sig kring aktuell fråga.

Mina Focus stativare vill ha en del effekt de också för att vakna till liv och visa sig från sin bästa sida, men inte alls dessa effektnivåer. Möjligen finns dessa tendenser även på Focus golvare vilket jag tycker mig ha hört.

Personligen tror jag att jag skulle klara mig med betydligt mindre effekt även med Contour golvare men O&G Engineering hade väl varit något om det inte var så förjolat djupa. Priset är ju hyfsat saftigt också om man betänker att man dessutom behöver ett försteg som gör slutsteget rättvisa.

Möjlig slutsats 1: Det blir inga Contour golvare i mitt nuvarande lyssningsrum. Skall man upp på dessa nivåer med förstärkeriet och det dessutom är nästan omöjligt att köpa begagnat så finns det gott om trevliga alternativ på högtalarsidan där totalkostnaden kan hållas ner :) Jag tror dessutom att jag sitter lite för nära för att en så lågt placerad diskant skall göras rättvisa.

Möjlig slutsats 2: Vi kan ha olika kravbild och behov när det gäller effekten. Ett hemlån efter moget övervägande visar att det kommer fungerar aldeles utmärkt med mindre effekt och att avståndet räcker för diskanspridning, det blir åter aktuellt att överväga köp :)

Men i ärlighetens namn så kommer inte dessa att bäras hem för test om jag inte är nästan helt säker på att jag skall ha dem.

Redigerat av Blåtand, 19 september 2015 - 07:48.

Postad 19 september 2015 - 14:45

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Jag slog till på en H160 till mina Triangle Signature Delta.

Låter mumma direkt från inkoppling.

Har knappt hunnit spelat på den än, men har väl fått ihop 10h under veckan.

Gillar den blåa färgen från förstärkaren, hade dock gärna velat ha ett mer dämpat läge än PÅ/AV för displayen.

Saknar även en on/off knapp på fjärrkontrollen. Någon som vet anledningen till att man inte har det? Generellt på alla hegel-produkter eller bara h160?

Visst är det så med HT-ingången att jag kan skicka en signal från ett hembioförsteg och nyttja h160 som ett rent slutsteg för frontkanalerna?

Postad 19 september 2015 - 15:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Även om jag bara använder pre-out för min subwoofer + en RCA för vinylen så känns det ändå tryggt med fler RCA-ingångar. Tycker Hegel nästan bara utrustat sina tyngre modeller med digitala ingångar. 

Postad 20 september 2015 - 09:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Visst är det så med HT-ingången att jag kan skicka en signal från ett hembioförsteg och nyttja h160 som ett rent slutsteg för frontkanalerna?

Ja det är ju själva meningen med en HT bypass så något annat kan jag inte tänka mig.

Sedan hur lösningen ser ut hos olika fabrikanter kan väl skilja sig. Jag har tyvärr inte någon erfarenhet vad gäller vilka knappar som aktiverar ingång etc på just Hegel. Borde stå i manualen vilken man bör läsa :) av många anledningar. 

Postad 22 september 2015 - 20:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Korta svaret: ja.

Vilka modeller av högtalare driver du, och i valet mellan Hegel-modeller, vilken förstärkare föredrar du och varför?

Svaret avser: Varför behöver man mer än 2x100 watt i effekt?

Om man sitter på tyngre Dynaudio-modeller som kräver mer än just Focus dvs. Confidence, Evidence, Contour, Consequence så kan jag respekterar att en del större golvmodeller kanske behöver mer effekt för att lossna. 

Redigerat av Glidtassen, 23 september 2015 - 08:55.

Postad 22 september 2015 - 21:35

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej jag har en Hegel h 300 som har börjat låta konstig vid uppstart, den låter ju alltid en del från nätetdel/transformatorn och har så alltid gjort.
De är något som jag tror är fult normalt, men dom senaste två veckorna så hörs även ett svagt knaster. Detta upphör efter ca 30 till 60 sekunder.
De låter bara inifrån förstärkaren och hörs alltså inte ut i högtalarna.
Är de någon som upplever samma fenomen. Allt låter som de ska när jag spelar musik.
Är lite nyfiken vad de kan vara.
Martin..

Postad 25 september 2015 - 15:55

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1 191 inlägg
  • 2
Aldrig ägt något från Hegel men hade en H160 hemma för provlyssning för ett tag sedan, och efter detta kommer jag byta min Densen stärkare mot Hegeln framöver! Att sen ha allt jag vill och behöver i samma skal känns också som en fet bonus, synd dem inte görs i silver dock! :(

Postad 26 september 2015 - 08:45

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
En fråga! Ska köpa en Hegel h80 och använda ht-bypass till en passade receiver. (Ej bestämt mig än för vilken)

Några förslag på märke som passar bra tillsammans med Hegel?
Marantz?

Redigerat av Crille99, 26 september 2015 - 08:51.

Postad 26 september 2015 - 09:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 1

En fråga! Ska köpa en Hegel h80 och använda ht-bypass till en passade receiver. (Ej bestämt mig än för vilken)

Några förslag på märke som passar bra tillsammans med Hegel?
Marantz?

Skulle säga att högtalarvalet är av större betydelse för matchning av rätt utrustning.

Utgå från högtalarna och välj passande förstärkeri. Det är inte 100% säkert att Hegel H80 är rätt val.

Passus:

Många här på forumet anser att alla slutsteg låter lika. Om detta skulle vara sant så är det receiverns försteg som kommer att prägla ljudet vid filmtittandet. I det läget så är det ganska enkelt för då kan du bortse från valt slutsteg och sätta fokus på att hitta en bra matchning mellan receiver och högtalare. Detta är dock en väldigt omtvistad fråga och det går varken att styrka eller dementera denna  ståndpunkt. Men det gör det onekligen enklare att välja om man utgår från att val av slutsteg spelar väldigt liten roll. Nu finns det säker de som tycker att även försteg saknar betydelse och då är det ju väldigt enkelt att välja. Personligen delar jag tyvärr inte dessa uppfattningar i vilket fall inte fullt ut och det gör frågan något mer komplex, man får helt enkelt läsa specar, test och ge sig ut och lyssna.

Redigerat av Blåtand, 26 september 2015 - 09:23.

Postad 28 september 2015 - 15:37

Unregistered008a1129
  • Unregistered008a1129
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Såg en "drive" för någon vecka sedan hos några hifibutiker på västkusten bl a HembioConsult som försvann lika snabbt som den kom. Tror det var med rabattkod 2000 kr billigare men det skulle inte förvåna mig om det dyker upp något snart igen.

Jag frågade hembioconsult om man kunde få rabatt på H160 fast den hade gått ut, det var inga problem alls. Tro jag fick den 2500 billigare dessutom. Så kolla med dom =)

Postad 28 september 2015 - 15:47

Unregistered008a1129
  • Unregistered008a1129
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Kan mycket väl varit kopplad till introduktionen av H360 i butikerna. I vilket fall så var det då som hembioconsult körde demodag eller om det var dagar. Denna demo hölls enligt uppgift i samband med att man fick hem de först fysiska exemplaret.

Möjligen har man kunnat beställa tidigare?

Om denna koppling till rabatten fanns vilket jag då inte vet säkert så är det inte troligt att den dyker upp snart igen om man inte gör nya lanseringa

Jag fick min med rabatt fast den hade gått ut, han beställde den samma dag och jag hämtade den dagen efter.

Postad 28 september 2015 - 17:15

Unregistered008a1129
  • Unregistered008a1129
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Har ni samma problem att hegeln går upp till max volym när man ställer in "net" och kör via spotify eller annan källa?. Kan man ställa in på något sätt att den inte går automatiskt upp till max. Höll på att dö här i soffan. Är rädd att man förstört högtalarna nu. Har aldrig vågat köra mer än 50 och då va det högt så tänk er på volym 99 

Postad 28 september 2015 - 17:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

Har ni samma problem att hegeln går upp till max volym när man ställer in "net" och kör via spotify eller annan källa?. Kan man ställa in på något sätt att den inte går automatiskt upp till max. Höll på att dö här i soffan. Är rädd att man förstört högtalarna nu. Har aldrig vågat köra mer än 50 och då va det högt så tänk er på volym 99

Oh man! Sätt genast en maxvolym, är mitt tips. Hur högt förstärkaren spelar vid strömning avgörs av volymen på din dator/platta/telefon. Det varnas specifikt för detta scenario i manualen.
Edit: hmm, en snabb koll i manualen för H160 ger vid handen att maxvolym inte stöds. Det borde Hegel kunna fixa med en uppdatering kan man tycka. Speciellt som H360 har den möjligheten.

Redigerat av Saturnus, 28 september 2015 - 18:25.

Postad 28 september 2015 - 19:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3 144 inlägg
  • 0

Usch vilken hemsk upplevelse, jag skulle få panik om det hände.

Har ju inte själv Hegel så jag vet inte hur, men det borde ju verkligen vara möjligt att eliminera ett sådant fenomen.
Verkar konstigt om man inte sett problemet hos Hegel och fixat en lösning, H160 är ju ändå en rätt ny maskin.

Redigerat av Blåtand, 28 september 2015 - 19:08.

Postad 28 september 2015 - 20:53

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Det hämder pga att din telefon var inställd på maxvolym.

Om du spelar via airplay så styr telefonens ljudkontroll även hegelns.

Det är vanligt förekommande verkar det som. Fungerar likadant på marantz förstärkare med airplay-stöd.

Postad 28 september 2015 - 21:23

Unregistered008a1129
  • Unregistered008a1129
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag körde via MacBooken hemma så där va Spotify på Max på datorn men förstärkarn va inställd på runt 30 men när Låten starta så va den på 99. Fick världens panik och Slängde igen datorn. Satt med världens hjärtklappning efteråt. Testade igen men då sänkte ja ljudet på Spotify och sänkte sedan på Hegeln. Men det hände igen, det är något när man spelat färdigt en spellista på Spotify så knäppte den till och gick upp till volym 99 igen. Vågar fasen inte lyssna via datorn igen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.