är du nöjd med dom 2 tolvorna?
är redan sugen på 2 till ![]()
kom dom inte i kartong?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
9 relaterade trådar
Postad 31 December 2016 - 16:47 är du nöjd med dom 2 tolvorna? är redan sugen på 2 till kom dom inte i kartong? Postad 31 December 2016 - 20:33
Beställde cinema paketet när det kom ut + 2 st 1x12 och levererades på pall, i tjocka lådor med skumgummi runt, det är välpackat
Postad 31 December 2016 - 21:59 transformersfilmerna är tyvärr inga djupbas kungar precis, men 1:an och 2:an är de som är bäst ljudmässigt av alla i serien.....
här har du en bra lista att kolla efter djupbas filmer annars, jag länkar: http://data-bass.ipb...ames-music-etc/
grattis till 2 bra subbar Postad 01 January 2017 - 10:53 Det är så man gör med emballaget för att det inte ska falla isär när man transporterar. Tycker du att det var dålig? Sen att man får klippa upp plasten för att på loss godiset är ju bara kul De senaste Transformers har ganska skönt ljud i börja när dinosaurierna springer vill jag minnas. Ender's Game har fet bas i början när flygplanet flyger in i rymdskeppet. Edge Of Tomorrow , precis i början när inledande texter rullar in. Helt sjuk bas och ingen fattar varför, förmodligen för att man ska visa att filmen är på allvar haha. Mitt hus skakar med mina 2x 3x12 Redigerat av RobNB, 01 January 2017 - 17:56. Postad 02 January 2017 - 11:13 inväntar mina högtalare idag. och tänkte börja montera upp dom direkt jag får dom. en fråga hur högt ska jag palcera surrounderna? ska jag diskanten vara i öron höjd eller ska jag ha halva högtalarens höjd? Postad 02 January 2017 - 14:08 Det beror på, har du tänkt använda stativ så är Xtz:s stativ ca 70cm höga. Har du tänkt väggmontera så kan man följa THX rekommendationer så gott det går och då är höjden 180cm ifall jag minns rätt. Postad 02 January 2017 - 15:21
Tack för svar, och det är som du säger 180 cm i center på högtalaren.
Postad 02 January 2017 - 19:43
Hur går det?
Berätta gärna dina intryck framöver, hade tänkt införskaffa detta till våren
Postad 08 January 2017 - 12:13
Efter att ha ägt en sub 1x12 i drygt ett år så beställde jag en till. Ska bli kul med 5.2! Det räcker egentligen med en bas i rummet jag har men jag hoppas på att jag kan få till ett jämnare ljud i rummet samt avlasta nuvarande sub som ligger på gränsen för vad den klarar när jag spelar på.
Postad 08 January 2017 - 12:16
Har 2 subbar just nu, och planerar för 2 cinema subbar till. Tänkte ha dom bakom soffan isåfall.
Helt grymt system det här. Ångrar inte en sekund att det blev cinema. Postad 13 January 2017 - 18:16 Auto on/off har slutat att fungera på en av mina sub 1X12. Måste ha den på ON nu och ibland stänga av och på för att få den att funka. Blir väl till att kontakta Fyndbörsen för att höra vad de säger. Postad 13 January 2017 - 22:44 Det har hänt att mina 3x12:or har ballat ur nån gång. Ganska irriterande, fick stänga av och på, dra ut sladden och hålla på innan dom kickade igång igen. Postad 14 January 2017 - 19:44 Kanske det felet som var i början av produktionen där ingångsväljaren var för högt ställd på RCA och dungen låste på XLR? Redigerat av Poppler, 14 January 2017 - 19:44. Postad 14 January 2017 - 20:26
Suck, vilken dålig kvalité det varit på deras steg.....
Så bra grejer, men har dom snålat in för mycket på komponenterna i sina serier? (Tänkte framförallt på x.12 Postad 21 January 2017 - 12:59
Har nu haft två sub 1x12 i tio dagar och skillnaden mot att bara ha en var större än jag trodde. Klart nöjd att jag efter lång eftertanke köpte en andra.
Postad 21 January 2017 - 20:01
Har oxå funderat på att komplettera med en till 1x12:a. Hur placerade du de? Vad blev bättre med ljudet? Spelar det högre, renare, djupare, mer "punch"? Postad 22 January 2017 - 11:19
De står i varsitt hörn längst fram i rummet och spelar mot lyssningspositionen. Det mest välkomna är tydligare "kropp", dvs tydligare och med mer punch. Sen upplever jag att den nya basen spelar djupare än den gamla men det kan mycket väl ha att göra med dess placering som jag inte använt tidigare. Sen spelar det förstås högre och mer fysiskt. Så pass mycket att jag börjat sänka volymen på den gamla subben och jag är inte klar ännu då det fortfarande är lite för högt. Men tänkte avvakta någon vecka till innan jag börjar med finlir. Det är verkligen bra med sådana här forum. Jag har läst en del vad andra skrivit om att ha fler basar och i mitt rum så var det verkligen sant att det blev betydligt bättre med två basar. Postad 25 January 2017 - 15:46 Hej,
Vad tror ni om att använda XTZ cinema S2 atmos högtalare som surround left/right högtalare i ett 5.1 system ihop med XTZ 95 frontar och center..? Funderar mest på att köra med dom för jag inte kan köra med mina andra surround högtalare från samma serie då de blir för fult och klumpigt att sätta dessa på väggen där bak och kan inte köra de med stativ..
Drivet av yamaha RX-A1020 men funderar på uppgradering till RX-A2060
Tack! Postad 25 January 2017 - 17:04 Är det inte bättre att köra med XTZ 95.22 Redigerat av prelatur, 25 January 2017 - 17:05. Postad 25 January 2017 - 18:40
Givetvis men av estetiska och praktiska skäl kan jag inte ha dom då de måste upp på vägg.. De är för stora och klumpiga så tjejjen blir inte glad.. Atmosfär s2orna är ändå rätt små och resan vinklade bra men vet inte hur de kommer prestera som surroundhögtalare.. Postad 26 January 2017 - 08:19 Jag har av samma anledningar som du valt att köra på s2:orna som surr i ett 7.1 system och jag tycker s2 fungerar mycket bra som surr. Värt att påpeka är att jag har över 2,5m mellan sweetspot till sidovägg och 2m till bakvägg. Postad 26 January 2017 - 09:35
Jag kör 7.1 i ett litet rum och tycker att atmosphere högtalarna fungerar bra som surrar. Rummet är på endast 10kvm.
Postad 29 January 2017 - 17:29 Någon som byggt in dessa i en baffelvägg och har dem sittandes bakom ljudtransparent duk? Redigerat av Hays, 29 January 2017 - 18:46. Postad 30 January 2017 - 00:13 Jag vet att användaren Mkohman på avforums har sina bakom en at-duk.
IMG_0185.JPG 30.95K
1 Antal nerladdningar
IMG_0186.JPG 22.89K
2 Antal nerladdningar
Postad 30 January 2017 - 18:31
Ska inte vara några problem. Tekniken med diskantuppsättningen är att du får bred spridning både horisontalt och vertikalt. Postad 31 January 2017 - 14:32 Funkar det att fälla in S5:orna i väggen (om man inte kör dem som dipol så klart) Vill ha möjlighet att fälla in allt i väggarna runt om i biorummet när det väl blir av. Postad 02 February 2017 - 07:37
Det borde inte vara några problem, varför inte köra s2 då istället och spara en del pengar eller köra på dedikerade inwall högtalare.?
Redigerat av MikeVKR, 02 February 2017 - 07:38. Postad 02 February 2017 - 11:41
Xtz M8.?
IMG_0180.JPG 41.47K
64 Antal nerladdningar
IMG_0179.JPG 45.61K
49 Antal nerladdningar
IMG_0178.PNG 284.51K
48 Antal nerladdningar
Postad 03 February 2017 - 19:35
är nog mer inne på att köra M6 även som sidor och bak i så fall. Vill ha samma serie runt om och ska det väl byggas biorum så finns ingen anledning att snåla ner till s2:orna Postad 04 February 2017 - 09:20 Du får såklart göra som du vill men det finns ju heller ingen anledning att slösa pengar på att ha M6 eller S5 som surr tycker jag då och helst inte ifall dom ska byggas in i väggen. Det är ju bara ambient ljud som kommer ifrån surr och det fixar s2 utmärkt Postad 05 February 2017 - 10:31
Jag är inne på att göra som du säger. Att köpa tre M6 och 2-4 s2 +sub och börja så. känner jag att jag inte är nöjd med s2 som bakkanaler när det väl är dags att gå ifrån vardagsrum i lägenhet till biorum i hus så går det köpa något större då. Då lär ju dessutom M8 ha funnits i flera år och jag kanske är sugen på att köra såna i fronten. Postad 05 February 2017 - 13:43
Nu har jag inte lyssnat på just Cinema serien men min åsikt är inte att det per automatik blir bättre att tex ha M6 runt om, än M6 fram och S5 bak. I en bio så är ju en högtalares uppgift väldigt olika beroende på om det är en front eller bakhögtalare och byggs därför på väldigt olika sätt. Jag vet att vissa föredrar likadana högtalare runt om och det har jag oxå testat men tycker det har varit helt bortkastat. En speciellt konstruerad surroundhögtalare har alltid fungerat mycket bättre för mig, och är ofta även billigare.
Redigerat av mattiask, 05 February 2017 - 13:55. Postad 05 February 2017 - 15:51 Hej
Rent tekniskt är inte svaret helt korrekt. Allt handla om kompromisser så man måste ta med alla aspekter i detta svar. OM man inte har en begränsad budget så kommer M6 bli en bättre lösning eftersom de har ett renare ljud och klarar också högre SPL samt är har mer riktat vilket minskar rummets påverkan.Har man dessutom ett begränsat område där man sitter och man kan placera högtalarna perfekt då kommer M6 göra ett bättre jobb.
OM man har begränsad budget ja då är det rätt och lägga mer pengar fram och mindre bak eftersom ljudet där är mer begränsat i förhållande till framsystem och man är därför inte lika "kräsen" på det ljudet som kommer bakifrån. Om man har många "säten" i biorummet som man vill fylla med ljud och kanske måste sitta långt bak och nära bakvägg samt kanske har begränsat med möjligheter och placera högtalarna var man vill, då kan en di pol eller tri pol (som S5) vara en bättre lösning.
Om man kan placera högtalare perfekt finns inget värde rent teknisk att sprida ljudet i bakkanaler,det kommer bara göra ljudet mer diffust och vara mer påverkat av rummet vilket i de flesta fall är dåligt.
MVH XTZ Postad 07 February 2017 - 16:03
Den här recenscenten har testat dom bakom duk och blev nöjd : http://www.soundandv...lwH67pwzP2Xk.97 Redigerat av HeavyD, 07 February 2017 - 16:04. Postad 08 February 2017 - 21:07 Jag har ett par (2st) Cinema S5 till salu om någon är intresserad? De är i bra skick och finns i Stockholm ifall man vill hämta. Nypris är som ni vet 9990kr. Får jag några bud? Postad 11 February 2017 - 23:30
Hej gänget.
Jag ska senare i år börja bygga dedikerat hembiorum (mörk källare - yes!) och för tillfället lutar det åt ett XTZ cinema-system. Drömmen hade varit 7.1.4, men mer realistiskt sett till budget för såväl högtalare som förstärkare är väl 5.1.2 eller 5.1.4. Tre st m6 i fronten, två S5 i surround och 1x12 subba. Så till frågan - ni som kör Atmos med S5or som surround, kör ni dem helt utan dipol (enligt Dolbys rekommendation) eller hur gör ni? Har ni testat alla tre sätt, och vad är era erfarenheter i så fall? Och givetvis - om någon vill göra sig av med sitt Cinema 5.1/5.0 så är jag en hugad spekulant Postad 13 February 2017 - 13:22
Hmarkstrom - okej, bara så jag förstår dig rätt: Du kör dina sido-S5or i di-pol 3X-läge och dina två bakre S5or i direktstrålande läge? Och om jag ska köra ett 5.1.x-system så kan/bör jag köra dem i di-pol 3X-läge?
Postad 14 February 2017 - 21:57
Toppen, tack. Ska ta mig ner till fyndbörsen och provlyssna någon gång och se hur mycket jag börjar dregla 😬
Postad 16 March 2017 - 13:22 igår visade XTZ upp M8 på sin facebook, inte mycket mer än en bild men mer info ska komma "snart" Postad 19 May 2017 - 16:33 Går även att köpa nu genom Fyndbörsen för 5990kr, använd offertfunktionen
http://www.fyndborse...cinema-sub-1x12 Redigerat av mcmike, 19 May 2017 - 16:34. Postad 02 June 2017 - 16:29 Den här veckans "Deal of the Week" är vår briljanta surround-högtalare Cinema S5.
Priset kommer ni som vanligt åt via offertfunktionen.
http://www.fyndborse...e/cinema-s5-par Redigerat av mcmike, 02 June 2017 - 16:30. Postad 04 August 2017 - 15:48
Har ett litet irriterande problem.
Har 8 st cinema 12. Varav tre st strular när jag slår på förstärkaren. 3 av subbarna vill inte slå på. Då får jag slå av och på knappen för att dom ska börja spela. Och en av dom 3 får jag ibland ska av och på 2-3 gånger. Dom är inte ens ett år gamla än. Postad 04 August 2017 - 19:36 8st 1x12 spelar på rätt brutalt eller? När jag sålde min DD18plus så köpte jag 4st XTZ 12.17 bara för att ha något som presterar tills vidare, och de fyra presterade nästan löjligt bra för pengarna.
Så 8st 1x12 måste vara brutalt!
Nu har jag sålt samtliga subbar och börjat leta efter nya referenser. Postad 04 August 2017 - 20:42 Jag har 2st 3x12 och kan få samma problem ibland. Inte ofta men det har hänt någon gång. Rekommenderar att höra av sig till XTZ/Fyndbörsen om det sker ofta, dom kanske har en lösning. Skriv sen om du/ni löser problemet. Lycka till. Redigerat av RobNB, 04 August 2017 - 20:42. Postad 05 August 2017 - 10:47
Rob BB-Har mejlat xtz men inte fått nåt svar än.
Hoppas på svar så snart som möjligt. Trist när det strular.
Det är brutalt. Håller på att spela in dom 2 sista. Sen ska jag kalibrera ordentligt. Postad 13 August 2017 - 07:17
Hej
Ville bara säga hej på er! Inskaffat ett 5.1.4 cinemauppsättning och vad nöjd jag är. Det var bara det jag ville nämna Tack för er alla som skrivit i denna tråd och gjorde mitt val lite lättare. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |