Jag bor i Höör, blir nästan lite sugen på en provlyssning.
Jag har lyssnat…., jag fick väl lite vatten på min kvarn om vi säger så…
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 11 July 2024 - 20:27
Jag har lyssnat…., jag fick väl lite vatten på min kvarn om vi säger så… Postad 11 July 2024 - 21:11
Berätta mer Postad 11 July 2024 - 21:38 Jag var i Höör idag, men det blev tyvärr ingen IS-provlyssning.
edit: Tyvärr är kanske fel ordval, med tanke på detta inlägget:
Redigerat av Ageve, 11 July 2024 - 21:39. Postad 12 July 2024 - 05:55
Aha ! Postad 12 July 2024 - 12:55
Delar din uppfattning både vad gäller att man brukar kunna räkna med ungefär 30% efter några år, och att skräp ju är skräp.
Egentligen finns ju ingen naturlag som bestämmer en viss värdeminskning. Ett par högtalare håller nog idag minst 30 år. Vissa ”kult”-burkar kan betinga rätt bra priser även med påbörjat tydligt åldrande. Kolla bara tex. Dynaudio Contour 1.3SE. Tillgång och efterfrågan, och kärleken är dessutom blind, även i hifivärlden. 😊 Postad 14 July 2024 - 18:34
Jodå, jag har lyssnat på plats. Finns många ömma tår att trampa på…, men helt ärligt.., hur man kan tycka detta är bra övergår mitt förstånd. mediokra element i mediokra lådor och superduper specialfilter ingjutna i grus? Till dom priserna? kvalificerat trams. Ingen djupbas alls, instängd diskant och noll 3d känsla. Ett par stativhögtalare av lite kvalitet lirar betydligt bättre i samtliga register. Men visst smaken är som baken, tydligen är där ju någon som gillar det. Att jämföra med mina egna MartinLogan Ethos till halva priset blir liksom bara tramsigt. Postad 14 July 2024 - 19:20 Så hur gick det? Blev det ett köp eller?
Skämt och sido, nu kan man köpa IS-bitarna igen (de finns inte på Amazon längre): https://www.eluxson....und-4bt-ws.html
Rekommenderar jag de? Absolut inte. Postad 14 July 2024 - 19:43
Martin Logan skulle jag ärligt låter sämre än många av grejerna Petter hade inne när jag var där (han hade ju ett par Martin Logan uppe som referens en vända till och med), men absolut inte allt! Det finns några burkar där jag inte hade velat ha hem för sitt pris! Kommer inte ihåg vilken modell ni kikade på i Höör? Finns många modeller att hålla koll på!
Postad 14 July 2024 - 22:49 Kanske beror på dåligt rum? Högtalarna från Martin Logan skulle ju isf lida av det medan IS högtalare med sitt filter inte gör det Postad 15 July 2024 - 13:49
Japp. Två öron = två rätt. Det kanske är därför IS ofta låter dåligt. Rummet är för bra helt enkelt. För de som mot förmodan är intresserade, så finns IS-biten på Spinorama.org nu: https://www.spinoram...misc-ageve.html Här är min test: https://www.audiosci...cta-2034.55731/ Postad 28 July 2024 - 23:35 Ny chans till att fynda nu.
Proson... eh... IS dubbel 6 med 12" basmodul för endast 29 900 kr:
https://intelligents.../is-dubbel6-12/
Redigerat av Ageve, 28 July 2024 - 23:38. Postad 25 August 2024 - 22:06
Ibland kan man förbättra ljudet genom att höja övre mellanregistret några db. Postad 03 September 2024 - 16:45 IS har ännu en högtalarmodell nu.
För en gångs skull ser finishen ok ut. Ett steg i rätt riktning.
Baselementet är det som har visats i tråden förut, dvs korg i pressad plåt och väldigt liten magnet. Postad 03 September 2024 - 17:59 Annars är jag inte helt imot att ha basen på sidan, jag har haft högtalare med den designen och det är en fin kompromiss om man bara har den ytan bredvid tvn. Men det känns lite 2000-tal. Postad 03 September 2024 - 18:08 Vet vi storleken på mellan reg ? Postad 03 September 2024 - 20:12
Ja, inte direkt optimalt, men ett större mellanregister hade nog varit ännu värre med tanke på att diskanten saknar waveguide.
edit: "IS 6 Pro MKII i toppen och 15” bas" står det på deras Facebook, så det är väl 6,5" element. Redigerat av Ageve, 03 September 2024 - 20:18. Postad 04 September 2024 - 07:41
NHT 2.5, mitten 90-tal. Fast där satt diskanten underst Postad 04 September 2024 - 10:31 Jag hade kappa90 med dubbla 10" och den hade endast 5" mellan register och det fungerade. Nu var det nog en av de största svagheterna med den högtalaren, men det var inget man tänkte på, mycket på grund av den honungslena diskanten Postad 04 September 2024 - 14:35 NHT 2.5 hade ganska låg delningsfrekvens då får man inga direkta problem heller. Minns jag rätt så var Kappa 90 den sista produkten dom släppte som fortfarande var inspirerad av Arnie Nudells arbete. Postad 04 September 2024 - 15:56
Har ingen koll på det men det är inte omöjligt. även om dom inte kunde mäta sig med gamla Kappa så var dom ganska brutala med sin höjd och vikt och at dom fungerade till "allt" och man satt där med ett brett flin bara och njöt. Jag köpte mina just när dom var påväg ut så fick saftig rabatt och halv pris på centern. Den nya "kappa"-serien som snabbt kom efteråt hade faktiskt just sidoplacerad bas och CMMD-dome til diskant osv. Slut på Emit-B Redigerat av Demon Slayer, 04 September 2024 - 15:57. Postad 04 September 2024 - 17:34 Infinity hade en massa konstiga modeller ett tag där. Andra sidan på den här pdf:en säger en hel del. Redigerat av johan b-lund, 04 September 2024 - 17:35. Postad 04 September 2024 - 19:33 På tal om Infinity, vad tycks om impedanskurvan för Kappa 9?
0,8 ohm vid ~34 Hz 0,9 ohm vid ~7 kHz
De eldade upp många förstärkare på sin tid.
Förstärkare med skyddskretsar kallades för klena eller underdimensionerade av en del, men sanningen var ju att de fungerade precis som de skulle. Det var högtalaren som var felkonstruerad. Istället för att bygga en större låda (som matchade elementen), så valde Infinity en filterlösning med en switch på baksidan, som gav djupare bas, och dödade förstärkaren.
Om jag inte minns fel så orsakade impedansdippen i diskanten uppeldade delningsfilter med. Klockren konstruktion rakt igenom med andra ord. Postad 04 September 2024 - 21:15 Hade Infinity kappa 8.2i back in the day och en polare köpte dem och har fortfarande kvar de. Han har lyckats döda ett par förstärkare/slutsteg till dem så jag antar de också har en svettig impedanskurva. Postad 05 September 2024 - 07:24
Ouch. Den där dipen vid 7kHz var inte att leka med Postad 05 September 2024 - 08:44 Ja man har ju hört och läst historier om detta, och "folk" trodde att det fortfarende var så med "nya" kappa, trots att det inte stämde så hängde myten kvar vid namnet Infinity och Kappa 70,80, 90 och 100 såldes fortfarande som högtalare som "absolut inte kunde drivas med nån integrerad". Postad 05 September 2024 - 10:41
Med en känslighet norr om 100dB då är man "förlåten" för att ha konstruerat en sådan produkt Redigerat av johan b-lund, 05 September 2024 - 10:48. Postad 05 September 2024 - 14:30 Japp, mätningen är med switchen i "rätt" läge dvs det som ger djupast bas.
Dippen i diskanten finns där oavsett dock.
Problemet var hög ambition om basrespons i en kompromissad konstruktion, dvs med för liten låda. Idag görs det ju ofta med subwoofers (med DSP/EQ), med slutsteg som är anpassade för det. De stegen har också en tendens att paja, och det ställer stora krav på elementen om dist och kompression ska hållas på en rimlig nivå.
Angående dippen i diskanten så vet jag inte orsaken.
edit: Hittade denna tråden precis, där Ingvar Öhman beskriver basproblemen:
https://www.faktiskt...pic.php?t=49069
Problemet är inte delningsfiltret, utan att två 12" baselement har
Visst kan man riva ut filtret och göra ett nytt som ger mindre impe- dansproblem för förstärkaren, men då försvinner även all bas och
...
Problemet är den intrinsiskt dåliga verkningsgraden. Högtalarens verknings- grad vid låga frekvenser är katastrofalt låg - det vill säga den intrinsiska Redigerat av Ageve, 05 September 2024 - 15:53. Postad 05 September 2024 - 17:43
Haha, ja IÖ går hårt åt den senare i tråden:
De är INTE bra i förhållande till sin potential. De är dåliga, mycket dåliga. Hög distorsion och en kolossal kompression, för en högtalare med sådan
Tydligen anlitade Reference Audio honom för att ta reda på varför den pajade så många förstärkare, därav att hans kunskap om konstruktionen.
Här är förresten 15-tums basen i IS-högtalaren ovan. Bilden försvann från IS hemsida kort efter att den diskuterades här för några år sen.
Postad 27 November 2024 - 21:52
Citerar mig själv här, för nu är det dags igen. Samma historia på IS Facebook, fast 2 år senare.
Ord från en kund; vi tackar och bockar. Har sedan dess i vuxen ålder prövat det mesta i högtalarväg, har haft/har Magnepan, Quad ESL, KEF, Dynaudio, B&W, JBL, Audio Pro, Yamaha, Pioneer, Marantz, Bose mm mm.
Det mesta från 70-talet. Har alltid haft bra förstärkare av de tyngre modellerna som Marantz 2285, Yamaha CR 2020, CA 1000, Pioneer 1010 m fl.
Har aldrig varit riktigt nöjd med ljudet i mina högtalare så man letar och letar och lägger ner massor med pengar på högtalare, kantar om, fixar delningsfilter och håller på.
...
Plötsligt så blev jag riktigt överraskad, blundade och lyssnade: Det lät som att orkestern stod i rummet och spelade. Jag flyttade mig åt sidan åt olika håll men det blev ingen skillnad, fanns ingen Sweet Spot, som så många pratar om.
Vad är detta frågade jag: ”Svenska högtalare tillverkade i Kungsängen” (Intelligent Sound heter dom” )
Jag var chockad på riktigt, kändes som hela min HiFi-värld rasade samman. ” Läs på nätet”, sa killen som jag var hos.
Jag åkte hem och läste. Blev förbluffad, allt lät så totalt osannolikt som stod på deras hemsida, talade emot allt jag lärt mig om högtalare men jag hade ju hört på dessa högtalare med mina egna öron (man måste trots allt lita på sina egna öron) och kontaktade företaget för en demo i Kungsängen.
Efter det blev jag övertygad, speciellt efter ett litet test som bekräftade det jag hört. Hemligheten är deras unika delningsfilter som de är ensamma om.
Nu är jag lycklig ägare till flera par .... och ingenting annat jag har är i närheten. Jag är faktiskt chockad. Jag har en högtalarväxel så jag kan göra A/B test, ärligt talat så låter allt annat jag har inte bra..... Detta är jobbigt att uppleva eftersom jag satsat så mycket på mina 70-tals högtalare, har just nu 6 högtalarpar inkopplade som jag kan växla emellan. JBL L50, JBL L19, Quad ESL med Quad 303 (med AudioPro B2-40 basmodul), B&W DM4, Dynaudio Audience 62 och Mirsch 3-29 - alla i toppskick men.......
Någon annan som hört Intelligent Sounds högtalare?”
Redigerat av Ageve, 27 November 2024 - 22:01. Postad 28 November 2024 - 16:34 Det finns verkligen ingen heder i deras beteende. Om Petter hade haft körkort hade han säkert varit ute och sålt från en vit skåpbuss.
Jag har inte facebook, men någon borde ju uppmärksamma deras uppenbara bluff och länka det nya inlägget till det gamla. Postad 28 November 2024 - 18:44 Eftersom det är Facebook, så gissar jag på att en ej passande kommentar raderas, och användaren blockas. Har inte testat dock.
Det verkar som att de läser denna tråden iaf, för nu visar de bara bilder med banddiskanten på rätt håll.
Lite "intressant" är det dock att hela högtalaren på första bilden är roterad åt ett håll, och på den andra i sidled, fast med både logot och diskanten upprätt. Spridning verkar inte vara något de funderar så mycket över.
Redigerat av Ageve, 28 November 2024 - 18:52. Postad 28 November 2024 - 21:26 Ageve,
du torde ta jobb vid tullen. Du sniffar fram det mest häpnadsväckande.... Postad 02 December 2024 - 22:52 Äntligen har man blivit IS-ägare, eller ja nästan iaf.
Proson Twin 716SA:
Varför är då diskanten ute? Den är kaputt.
Kanske inte helt konstigt, med tanke på hur grymt dimensionerad den är:
Om jag inte minns fel såldes dessa diskanter ut för 39kr på slutet, vilket kanske säger en del om kvaliteten. Samma diskant med lite annorlunda frontplatta sitter i de Genexxa som IS filtermoddade, och den finns även i ett antal andra Proson/Genexxa-modeller.
Ett exempel från IS:
Magneten ser kanske större ut än den är här, men det är i nivå med TV-högtalare från bildrörstiden.
De har iaf riktigt delningsfilter dock - ett steg upp från System One som bara hade en konding.
I lådans botten finns, ja... ingenting. Dämpmaterial var väl för dyrt. Det finns längre upp i lådan dock.
Basport som liknar en toarulle, och en död spindel:
Lite kul hade det ju varit om man fick tag på fungerande diskanter för att kunna testa hur eh... bra de är.
edit: Hittade en gammal kommentar om Genexxa. Den var för rolig för att inte citera:
Diskanten gick på mina en gång i tiden. Satte fast ett par Panasonic bildiskanter med liten fot uppe på lådan, lät minst lika bra som original. Eller inte mer illa än innan kommer sanningen närmare. Jag eldade upp mina till slut, hade inte hjärta att sälja dom till någon.
https://www.minhembi...howtopic=270980 Redigerat av Ageve, 02 December 2024 - 23:12. Postad 05 December 2024 - 20:44 Nu lever mina Proson.
Hittade diskant till den äldre modellen, som bara heter 716. Av infon jag kan hitta är det samma filter, bara diskanten är bytt.
Har mätt delningsfiltret och alla komponenter är inom spec.
Här är frekvensgången. Resultatet är jämförbart med ekofri kammare, fast med lägre upplösning mellan 700Hz - 2 kHz.
Bortsett från peaken i basen, så ser det bra ut upp till 700Hz, sen är det kaos.
Trodde först att diskanten var felkopplad (polariteten), men nope. Det blev mycket värrre när jag vände på den:
Vad är det då som orsakar en enorm, och en mindre dipp?
Närfälts-mätning ger svaren:
Basarna har den absolut sämsta frekvensgången jag har sett. Är det någon som har sett sämre?
Proson har 12dB/oktav filter, men System One-högtalaren presterade ändå bättre, trots att den helt saknade filter till bas/mid. Så extremt dåliga är Proson-elementen.
En enorm resonans mitt i delningen, och en vid 7 kHz. Nivån på peaken vid 7 kHz ligger bara ca 10 dB under genomsnittet i nivå.
Har mätt alla fyra basarna, och de mäter likadant. De har har också samma DC-resistans, kanter och spider osv är helt, inga missljud osv. De är helt enkelt bara usla.
Det är inte heller en 2,5-vägs konstruktion som man kanske kan tro. Båda basarna spelar samma signal, vilket såklart är kanon för spridningen, eller inte.
Det är alltså element i denna klassen som sitter i de högtalare IS har sålt genom åren, för 40 000 kr eller mer.
Nivån matchar mellan diskant och bas iaf, så det är rätt element, men jag undrar om det är bättre än original. Det är ju det enda som ser ok ut i mätningen (utsläckningen beror på basarna som sagt). Det skulle inte förvåna mig om Proson använde en sämre kopia av det elementet.
Här är original som såldes ut för 39kr:
Och här är ersättningselementet jag köpte:
https://www.hifikit....26tg-05-06.html Redigerat av Ageve, 05 December 2024 - 22:20. Postad 09 December 2024 - 17:12 Om jag kommer ihåg korrekt så kan man sätta muspekaren på olika ställen i distorsjonsgrafen för att se hur illa det är på spesifika frekvenser, undrar hur det står till vid 34hz där. Postad 10 December 2024 - 02:23 Japp, resultatet som visas gäller där markören står. Så här ser det ut vid 34 Hz (man kan lägga till den i REW vid bildexport):
Siffrorna visas längst ner.
Postad 10 December 2024 - 10:38 Det är ju inte skitbra, men osäkert om det ens hörs vid den volymen det föreligger, man märker ju vid svepet om man tycker det låter illa. Hade det vart min bas och jag hade en DSP så hade jag rullat av den brantare så den slipper försöka. Eller är det porten? Postad 10 December 2024 - 18:19 Den har knappt någon output vid den frekvensen, bara 67,5 dB.
Notera 40% tredjeton och 13,3% femteton (eller vad det nu heter på svenska). Inte direkt tecken på kvalitetselement, om det nu var någon som förväntade sig det.
Andraton är minst hörbart, och femteton, ja det har jag nog aldrig sett på så hög nivå innan.
Så här presterar en nomalbra "riktig" högtalare som jämförelse (XTZ Spirit 4):
Vid 34Hz:
2,92% tredjeton 1,55% femteton
Och det trots att den levererar 11 dB mer i ljudtryck, med ett ensamt element i en mycket mindre låda.
Det kanske säger lite om kvaliteten på Proson-elementen. Redigerat av Ageve, 10 December 2024 - 18:40. Postad 10 December 2024 - 21:09 Har egentligen inget att tillföra, mer än att det i vanlig ordning är väldigt intressant läsning ... keep it up! Postad 11 December 2024 - 17:21 Skulle gärna sätte in det magiska filtret å få bukt med alla dessa problem på en gång. Homogen ljudbild med perfekt övergång, spridning, timing, dist, ja allting ska ju bli grymt. Postad 11 December 2024 - 21:19
Det måste vara gruset som är hela hemligheten….. Postad 11 December 2024 - 21:21
Ska jag vara ärlig? Den här tråden blir mindre trovärdig för varje inbrott. Uppenbarligen säljs grejerna bra till och med på svarta marknaden, de hade inbrott igen!
Postad 11 December 2024 - 21:27
Varför blir tråden mindre trovärdig för varje inbrott på IS? Görs väl väldigt lite för att hypa värdet på IS produkter i den här tråden Postad 11 December 2024 - 21:28
Precis! Tänker att det mesta handlar om att trycka ned värdet, men uppenbarligen betalar folk till och med på svarta marknaden. Och det kommer inte med en broschyr ormolja när man kränger på det viset liksom
Postad 11 December 2024 - 21:44
Nu får du passa dig Ageve. Trummis är dig på spåren 🤣🤣🤣
Det positiva är väl att prylarna de stjäl knappt kostar något att köpa in. Postad 11 December 2024 - 21:48
Hoppsan. Är du kanske lite sur för att du har köpt högtalare med Proson-element?
Att de har inbrott visar väl snarare det alla vet, dvs att inbrottstjuvar inte är de skarpaste besticken i lådan direkt. Postad 11 December 2024 - 21:55
Nej, men jag är faktiskt fortfarande nöjd med mina burkar! Har hittat en okej dac och tog en stärkare från en vän som bytte upp sig och min anläggning är klart finare än kompisens trots att jag sitter med "resterna"!
Tyckte mest det var kul att grejerna uppenbarligen säljer utan Provlyssningar. Nu säger det kanske mer om de som köper, jag hade aldrig köpt utan att provlyssna Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |