Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2013 - 20:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Är det någon som testat Killchoman, machir bay?

Jag provade den för några månader sedan och blev grymt imponerad! Stor och rik karaktär!
Men nu i veckan köpte jag den igen men det var inte alls samma sak som sist. Verkar vara helt olika tappningar och väldigt varierad kvalité. Är det någon mer än jag som upplevt det med denna whisky?

Blev också grymt imponerad av den. Minns inte exakta procenttalen hurvida mycket ung och gammal whisky det var i första utgåvan, men det var sagt att det skulle bli mer äldre whisky för varje år som går.

Enligt Aflodal så har Kilchoman pikat och smakerna går just nu mest utför för att pika igen (troligtvis vid 10 års ålder). Men hur stor vikt man skall lägga vid det uttalandet är väll upp till var och en.
Jag hade med den på en blindprovning för snart ett år sedan bland fem andra Islay-whiskys, och då har jag för mig att den hamnade tvåa på prispallen och Bowmore Darkest tog hem vinsten.

Postad 04 February 2013 - 15:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Lite info om Longrow R&K...

Longrow 11 Rundlets & Kilderkins. Whiskyn destillerades november 2001 och buteljerades i januari 2013 alkoholhalt 57,1% och 9000 flaskor släpps. Priset kommer hamna runt £ 59.

Ser ut som om den är 11 år ungefär och kommer som väntat i 9000 ex. Troligtvis strax under 700,- när den väl är på SB.

Postad 04 February 2013 - 16:53

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Nu har även jag hittat till denna tråd med mycket trevlig läsning.
Det är alltid trevligt att läsa vad andra dricker och tycker.
Bifogar en lite halvtaskig bild på min "samling".
Bifogad fil  2013-02-04 16.31.12.jpg   1.49MB   29 Antal nerladdningar

Redigerat av TomasL, 04 February 2013 - 16:53.

Postad 04 February 2013 - 22:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Lite info om Longrow R&K...

Longrow 11 Rundlets & Kilderkins. Whiskyn destillerades november 2001 och buteljerades i januari 2013 alkoholhalt 57,1% och 9000 flaskor släpps. Priset kommer hamna runt £ 59.

Ser ut som om den är 11 år ungefär och kommer som väntat i 9000 ex. Troligtvis strax under 700,- när den väl är på SB.

Gott! Har sett att den börjar spridas till lite olika nätbutiker där de bara säljer en fl /person vilket e tecken på liten upplaga o förväntad stor efterfråga så man får nog hålla sig framme.Väntar nog att den släpps på min specbutik o hoppas dom inte begränsar antal då jag hoppas lägga klorna på minst 2st.

Postad 04 February 2013 - 22:12

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nu har även jag hittat till denna tråd med mycket trevlig läsning.
Det är alltid trevligt att läsa vad andra dricker och tycker.
Bifogar en lite halvtaskig bild på min "samling".
Bifogad fil  2013-02-04 16.31.12.jpg   1.49MB   29 Antal nerladdningar

Välkommen till forumet TomasL!
Ser att du har mycket godsaker att välja mellan i hyllan. Men man kan ju aldrig få för mycket, så sådana här trådar brukar kunna hjälpa till att hålla köptarmen igång

Postad 08 February 2013 - 13:41

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ikväll blir det lite provning av Longrow Tokaji wood, Springbank Calvados Wood och Springbank Claret wood.
Ska bli spännande.

Postad 08 February 2013 - 19:02

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ikväll blir det lite provning av Longrow Tokaji wood, Springbank Calvados Wood och Springbank Claret wood.
Ska bli spännande.

E väldigt nyfiken på Tokaji wood så vore tacksam för ett omdömme, gärna med smaknoter om det går bra?

Postad 09 February 2013 - 00:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Låter som en riktigt trevlig provning. Oxå nyfiken på Tokaji. Känns rent spontant som en konstig fatförädling, men Longrow är väldigt förlåtande så även om det inte fungerar så lär det inte vara odrickbart. Och är det bra så är det ju bara bra!

Postad 10 February 2013 - 11:27

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Tycker att dessa fatexpriment som Springbank håller på med är trevligt.
Vad gäller Longrow Tokaji Wood så var det en spännande upplevelse.
Som ni kanske redan vet så är ju Tokajer ett Ungerskt dessert vin (vitt) som endast tillverkas i ett område i Norra Ungern.
Whiskym är lagrad 8 år på re-fill bourbon fat och efter det 2 år på Tokajerfat.
N: Jag tycker mig känna en hel del Citrus och även Russin i doften. Känner dock inte av den rökigheten som Longrowwhisky brukar ha.

P: Här kommer verkligen söttman ifrån dessertvinet igenom. Smaken påminner mig lite om honung. Man kan även känna lite vaniljtoner, antagligen ifrån bourbonfaten av amerikansk vitek. Andra smaker jag kan hitta är hasselnöt och man kan även här antyda en viss rökighet som man normalt hittar i Longrowwhisky.

F: Här kommer russinen igen i avslutningen och även en ganska kraftig sötma ligger kvar.
Sötheten i Tokajer mäts i puttonyos och jag skulle absolut tro att i det Gönc-fatet (136 liter) som används till denna har det varit rn Tokajier av den sötare klassen.

Helt klart en spännande upplevelse som kan rekommenderas.

Postad 10 February 2013 - 15:30

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Verkar som det experimenteras lite varstans med olika slags fat vilket som du säger e klart intressant o lär ge nya annorlunda smakupplevelser.
Det där med citrus o honungen hoppas jag var knappt förnimmbara men med bourbonfat i grunden svårt att undvika iövrigt låter den klart intressant. Får leta vidare efter en flaska eller sample. Missade en flaska för ett par veckor sen på whiskyauction med 5 euro men det e bara o jaga vidare.
Själv blev jag nyfrälst på Lagavulin i går då jag provade 16 o senaste 21åringen vilka var sanslöst bra!!!Spec den senare. Jag som ratat allt från dom senaste åren då jag när jag fick smaka för första gången (12åring) tyckte den var hemsk.
Tackar så mycket för ditt omdömme o smaknoter :)

Redigerat av Unregistered0d487954, 10 February 2013 - 15:59.

Postad 10 February 2013 - 19:38

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
och jag tyckte at den 12-åriga Laggan var minstlika bra om inte bättre än den 16-åriga. Intressantare smaker.
Men så är jag en sucker för yngre rökig whisky så som Port Charlotte, Octomore och Kilchoman.

The whisky exchange har fortfarande några flaskor kvar av Longrow Tokaji Wood. Bara att beställa!

Postad 10 February 2013 - 19:44

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
TomasL - Har du provat Devils Punchbowl???

Postad 10 February 2013 - 19:53

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

och jag tyckte at den 12-åriga Laggan var minstlika bra om inte bättre än den 16-åriga. Intressantare smaker.
Men så är jag en sucker för yngre rökig whisky så som Port Charlotte, Octomore och Kilchoman.

The whisky exchange har fortfarande några flaskor kvar av Longrow Tokaji Wood. Bara att beställa!

Tack för tipset. Måste ha fått in ett gäng nya då jag kollat där förut.
Lagavulin 12 alldeles för torr för mig men var o en blir salig på sin tro

Postad 10 February 2013 - 21:16

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

TomasL - Har du provat Devils Punchbowl???

Jo den är öppnad och smakad. Mycket trevlig whisky. Tycker inte att whisky från Arran får den uppmärksamhet som den förtjänar.

Postad 11 February 2013 - 20:00

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hörde precis att # 2 e på gång till SB! Väntar nog in den istället.

Postad 12 February 2013 - 11:55

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har inte heller varit så superimponerad av Lagavullin ända tills för någon vecka sedan då jag beställde in en på restaurang för att ge den en andra chans. Nu förstår jag inte riktigt varför jag tyckte så illa om den tidigare!? Vet inte om dom hade en flaska som ståttt öppen lite för länge eller om det var mina smaklökar som var ur fas... för den är ju verkligen så bra som det sägs.

Postad 12 February 2013 - 17:55

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Provade Lagavulin första gången för 9år sen o tyckte som sagt den var hemsk. Hade en 16åring ståendes sen ett par år tillbaka o när jag fick ett sample av 21åringen som var helt sanslöst bra blev jag ju tvungen att öppna den mest för att jämföra o vipps fick man ett nytt destilleri att hålla ögonen på (som om det behövdes?)
Min teori e att man utvecklat smaksinnet samt smakpreferenserna ändras hela tiden ju mer du provar olika sorter o det har blivit en del på 9år så nu var det dags.
Svenska Eldvatten har släppt lite nytt på senast tiden så lite nytt har kommit upp på hyllorna.Börjar dock bli lite orolig då dom börjat släppa nytt lite väl ofta vilket blir tufft för ekonomin men så länge dom inte tummar på kvaliteten får man stå ut.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0d487954, 12 February 2013 - 18:55.

Postad 12 February 2013 - 20:59

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
klash57,

relativt sunt... Fint intresse. Dyrt... B)

Postad 12 February 2013 - 21:17

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

klash57,

relativt sunt... Fint intresse. Dyrt... B)

Jag vet inte om det e så sunt men trevligt intresse o dyrt e det :rolleyes:

Postad 12 February 2013 - 22:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det e så sunt men trevligt intresse o dyrt e det :rolleyes:

Behöver du hjälp att tömma någon av flaskorna så säg till! ;)
Du har en riktigt fin samling... man får skrumplever bara av att titta på den.

Postad 13 February 2013 - 19:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Behöver du hjälp att tömma någon av flaskorna så säg till! ;)
Du har en riktigt fin samling... man får skrumplever bara av att titta på den.

Vi kanske skulle göra ett samplebyte så får du chansen att prova några!?

Redigerat av Unregistered0d487954, 13 February 2013 - 19:33.

Postad 14 February 2013 - 11:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vi kanske skulle göra ett samplebyte så får du chansen att prova några!?

Absolut, det tycker jag!

Postad 18 February 2013 - 18:30

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Lucifer!
Ett litet grönt paket på lådan! Tyvärr hann brevbäraren före o tömma men det e på G!

Postad 18 February 2013 - 19:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nice... märkte att jag var två 3cl flaskor kort, men jag får tömma dom fort så jag kan lägga dom på lådan.
Tyvärr så har man beredskap fram till torsdag morgon, så jag är ofrivillig nykterist fram till dess. :)

Postad 18 February 2013 - 19:13

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nice... märkte att jag var två 3cl flaskor kort, men jag får tömma dom fort så jag kan lägga dom på lådan.
Tyvärr så har man beredskap fram till torsdag morgon, så jag är ofrivillig nykterist fram till dess. :)

Snart tillfälle att ta igen :wacko:

Postad 19 February 2013 - 21:55

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Har ni provat Bowmore 18-åring på sistone? Visst ändrar den karaktär ganska mycket när man närmar sig botten på flaskan, eller?
Jag har haft boxen på 12, 15 och 18-åringen från Bowmore och de har smakat helt förträffligt, förutom just i slutet av den sistnämnda. Konstigt och lite av en besvikelse.

Jag är ganska ny på området och provade Laphroig 10 och 18 för några veckor sedan och de gillade jag skarpt!!! Ju rökigt desto bättre känns det som just nu! Jag har inte testat Lagavaulin än men förutom den, vad bör jag inte missa? Tacksam för tips!

Hadé bra!

Postad 19 February 2013 - 22:15

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Har ni provat Bowmore 18-åring på sistone? Visst ändrar den karaktär ganska mycket när man närmar sig botten på flaskan, eller?
Jag har haft boxen på 12, 15 och 18-åringen från Bowmore och de har smakat helt förträffligt, förutom just i slutet av den sistnämnda. Konstigt och lite av en besvikelse.

Jag är ganska ny på området och provade Laphroig 10 och 18 för några veckor sedan och de gillade jag skarpt!!! Ju rökigt desto bättre känns det som just nu! Jag har inte testat Lagavaulin än men förutom den, vad bör jag inte missa? Tacksam för tips!

Hadé bra!

Om du gillar rökigt så prova Ardbeg 10, kanske ger mersmak.

Angående smaken vid botten, så om flaskan har stått en tag eller om du har druckit ur en del så prova att vända på flaskan så den får blanda sig lite, iof lite sent för dig nu kanske men något att tänka på i framtiden.

Postad 19 February 2013 - 22:35

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2830 inlägg
  • 0

Är själv en nybörjare och försöker väl testa lite olika så fort chansen ges. Gillar också de rökiga varianterna bäst. En jag kan tipsa om att testa är Caol Ila 12, relativt billig också.

Har inte hunnit testa Ardbeg 10 än, hur är den i jämförelse med Laphroaig 10? Testade lite av Ardbeg Uigeadail för ett tag sen men tyckte inte den var så rökig som t.ex då Laphroaig.

Postad 20 February 2013 - 11:24

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Ang. Lagavulin-tillvänjningen.... för min del var det så med Laphroaig... tog en flaska innan det "klickade" och då blev det att börja med Scottish coffee för att kunna fixa det. :blush: Men sen gick det upp en talgdank! :P

Postad 20 February 2013 - 11:41

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
För mig var det tvärt om... hade hört så mycket hemskt om Islaywhisky så jag hade inte ens vågat prova. Sen tog jag mod till mig och närmade mig en Laphroaig och det var kärlek direkt :wub:

Postad 20 February 2013 - 16:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

För mig var det tvärt om... hade hört så mycket hemskt om Islaywhisky så jag hade inte ens vågat prova. Sen tog jag mod till mig och närmade mig en Laphroaig och det var kärlek direkt :wub:

Det var i princip samma för mig. Jag drog mig ett tag innan jag provade dom lite rökigare sorterna.

Hur jag än försöker så kan jag inte tippsa om en Islaywhisky som man bör smaka innan man dör, jag tycker kort och gott att man skall prova sig igenom hela ön. Inte nödvändigtvis varenda utgåva som går att hitta, men två-tre olika tappningar av varje iaf innan man ger ett värdigt utlåtande! Eller blir det för nördigt då? :)
Då de flesta på Islay gör både rökiga och orökiga versioner av sin egen sprit så kan det vara kul att prova runt lite, även olika typer av fat och fatförädlingar.

Det är väl den stora frågan man ställer sig som whiskynörd... Vilken skall jag prova idag?!
När man tänker efter så är det relativt få sorter man köper om och om igen (iaf är det så för mig), för min del så hinner jag inte med då det finns så mycket annat roligt att testa där ute, och mer blir det hela tiden.

Skillnaden mellan Ardbeg 10 och Laphroaig 10 är väldigt stor, inte minst i kvallitet. Laphroaig gör oerhört bra whisky, inget snack om den saken. Jag tycker bara att dom är på tok för mainstream när dom buteljerar sina goda droppar. Man får gå till Cask Strength eller Quarter Cask för att den verkligen skall visa vad den går för.
Frågar man Ardbeg och laphroaig vem av dom som gör den rökigaste whiskyn så kommer man få samma svar, båda anser sig göra den rökigaste, troligtvis lite med glimten i ögat, men fenolhalten lär väl vara ganska likvärdig i båda. Har inte sett några mätvärden som säger varken det ena eller det andra.

Postad 20 February 2013 - 16:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Den av alla Islay jag provat hittils som jag helst skulle vilja prova igen är nog en Ardbeg Kildalton.

Postad 20 February 2013 - 18:11

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Sambon har gått på "ljusparty".
Så jag lägger på en 12a med Tottas bluesband & häller upp min favorit Ardbeg Uigeadail.
Trevlig lillördag på er!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   540.4K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 20 February 2013 - 22:45.

Postad 22 February 2013 - 12:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Lucifer!
Ett litet grönt paket på lådan! Tyvärr hann brevbäraren före o tömma men det e på G!

Nu ligger paketet på lådan... Det var kul att få smaka av Macduffen, nu vet jag att det var en väl värd investering, och som alltid så ångrar man sig att man inte köpte på sig fler flaskor. Den var inte så extremt långt ifrån Jack Wiebers Brass & Mining Collection. Nogot snäpp bättre, men kanske inte dubbla priset bättre.

Postad 22 February 2013 - 13:00

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

.... vad bör jag inte missa? Tacksam för tips!

Hadé bra!

Jag tycker du ska kolla lite på Port Charlotte/Octomore.
Port Charlotte's PC serie är underbar. Börjar nu tyvärr bli svår att få tag på men The Peat Project finns ju på bolaget.
Vad gäller Octomore så är dom mycket trevliga om man gillar ung rökig whisky. Sen finns ju även Octomore 10 som kommer att komma till bolaget i vår.

Dessa tycker jag är väl värda att testa.

För min del blir det Longrow Red i glaset ikväll.

Postad 22 February 2013 - 13:00

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2830 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan Ardbeg 10 och Laphroaig 10 är väldigt stor, inte minst i kvallitet. Laphroaig gör oerhört bra whisky, inget snack om den saken. Jag tycker bara att dom är på tok för mainstream när dom buteljerar sina goda droppar. Man får gå till Cask Strength eller Quarter Cask för att den verkligen skall visa vad den går för.

Förstår jag dig rätt att du tycker Ardbeg håller högre kvalité då? Tänkte iaf köpa med nåt kul efter jobbet ikväll så man har nåt att se fram emot senare. Laphroaig's Cask Strength verkar onekligen intressant, tråkigt att man måste beställa den bara :(

Postad 22 February 2013 - 13:54

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

... Laphroaig's Cask Strength verkar onekligen intressant, tråkigt att man måste beställa den bara :(

Kan även rekommendera Laphroaig's 18-årig (#473). Mycket trevlig.

Postad 22 February 2013 - 15:56

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

Angående smaken vid botten, så om flaskan har stått en tag eller om du har druckit ur en del så prova att vända på flaskan så den får blanda sig lite, iof lite sent för dig nu kanske men något att tänka på i framtiden.

Tack för tipsen! Ska prova det i framtiden. :-)

Angående Ardberg 10 så glömde jag säga att jag har provat den och det var en höjdare! Det var i november som jag provade den, det var en kollega som köpte en flaska och bjöd runt. Jag har inte provat den efter det så jag kommer inte riktigt ihåg hur den smakar men god var den. Annorlunda karaktär jämfört med Laphroig men minst lika god!

Caol Ila 12 tål att kollas upp också!

Hade´

Postad 22 February 2013 - 16:10

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nu ligger paketet på lådan... Det var kul att få smaka av Macduffen, nu vet jag att det var en väl värd investering, och som alltid så ångrar man sig att man inte köpte på sig fler flaskor. Den var inte så extremt långt ifrån Jack Wiebers Brass & Mining Collection. Nogot snäpp bättre, men kanske inte dubbla priset bättre.

Låter bra det!
Har testat lite olika macduff för att jämföra men hittills inte hittat någon lika fyllig o lång som eldvattens men som sagt nyfiken på den/de du har.
single cask e alltid dyrare pga de fåtal flaskor som blir. I detta fall 300 flaskor totalt.

Redigerat av Unregistered0d487954, 22 February 2013 - 16:36.

Postad 22 February 2013 - 16:16

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hadé bra!

Ju mindre whisky du har i flaskan desto mer luft som påverkar whiskyn negativt i längden så ett tips är att ha en/ ett par mindre flaskor du häller över i vartefter whiskyn minskar för att bibehålla ursprunglig smak.Finns tydligen vaacumpump/kork som extremt alternativ.

Postad 22 February 2013 - 20:16

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Förstår jag dig rätt att du tycker Ardbeg håller högre kvalité då? Tänkte iaf köpa med nåt kul efter jobbet ikväll så man har nåt att se fram emot senare. Laphroaig's Cask Strength verkar onekligen intressant, tråkigt att man måste beställa den bara :(

Japp, tyvärr så är den "vanliga" 10 åringen ingen riktig höjdare. Det sura är att dom kunnat göra den så mycket bättre om dom velat med väldigt små medel. Men det är min personliga åsikt... Den stora massan verkar tycka annorlunda. :)

Låter bra det!
Har testat lite olika macduff för att jämföra men hittills inte hittat någon lika fyllig o lång som eldvattens men som sagt nyfiken på den/de du har.
single cask e alltid dyrare pga de fåtal flaskor som blir. I detta fall 300 flaskor totalt.

Den du får hem är en av 180 flaskor. (http://www.whiskybas...&whiskyid=35347) Nu är jag lite osäker på om det är buteljerat ur ett enda fat eller om dom blandat från olika fat från samma årgång??? Hur som helst så tyckte jag att den var väldigt bra.
Skall vara kul att höra vad du tycker. Första gången jag öppnade flaskan så kände jag en unken doft som inte riktigt hörde hemma där, så jag bytte ut korken som såg lite konstig ut.
Nu med en tredjedel av flaskan kvar så känner jag ingenting av den unkna doften längre.

Postad 22 February 2013 - 22:44

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Jag är en av dem som håller "den vanliga" 10y Ardbegen högt.

Postad 22 February 2013 - 23:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag är en av dem som håller "den vanliga" 10y Ardbegen högt.

Den är riktigt bra, hoppas dom lyckas hålla kvalliten uppe! Risken finns att den äldre spriten börjar sina så att dom får gå på allt yngre sprit samt späda ut den mer iom den stora efterfrågan.
Kanske inte framgick så tydligt i föregående inlägg att det var Laphroaig jag syftade på.

Postad 22 February 2013 - 23:45

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Jag tycker du ska kolla lite på Port Charlotte/Octomore.
Port Charlotte's PC serie är underbar. Börjar nu tyvärr bli svår att få tag på men The Peat Project finns ju på bolaget.
Vad gäller Octomore så är dom mycket trevliga om man gillar ung rökig whisky. Sen finns ju även Octomore 10 som kommer att komma till bolaget i vår.

När kommer Octomore 10? Datum? Har redan två flaskor i källaren och vill gärna kompletera med en 10:a ;)

Postad 24 February 2013 - 09:23

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

När kommer Octomore 10? Datum? Har redan två flaskor i källaren och vill gärna kompletera med en 10:a ;)

Har inte fått något exakt datum ifrån den Svenska importören Bibendum. Det enda dom svarat mig är att dom kommer att få hem under våren för lansering på Systembolaget. Den var inte med i Systembolagets släpp nu den första mars. Så gissningsvis släpps den andra april eller andra maj. Du får klara dig med två Octomore 10 sålänge. ;)

Redigerat av TomasL, 24 February 2013 - 09:25.

Postad 24 February 2013 - 09:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Risken finns att den äldre spriten börjar sina så att dom får gå på allt yngre sprit samt späda ut den mer iom den stora efterfrågan.

Det är ju tyvärr det som håller på att hända. Alla destillerier på Islay förjar få dåligt i lagerhusen speciellt Ardbeg.
Sedan har ju Ardbeg gått över till industrimältat korn. Då denna metod gåt fortare en den gamla traditionella så måste den "rökas" hårdare för att få liknande smak. Dock sätter sig den mesta rökigheten i skalet på kornet då vilket betyder att dom måste spara mera av skalen efter malningen. Detta har en stor betydelse i att den inte smakar som förr. Bra eller dåligt finns det ju delade meningar om.

Postad 24 February 2013 - 12:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Det är ju tyvärr det som håller på att hända. Alla destillerier på Islay förjar få dåligt i lagerhusen speciellt Ardbeg.
Sedan har ju Ardbeg gått över till industrimältat korn. Då denna metod gåt fortare en den gamla traditionella så måste den "rökas" hårdare för att få liknande smak. Dock sätter sig den mesta rökigheten i skalet på kornet då vilket betyder att dom måste spara mera av skalen efter malningen. Detta har en stor betydelse i att den inte smakar som förr. Bra eller dåligt finns det ju delade meningar om.

Det är ju både för och nackdelar när allt skall massproduceras och industrialiseras. Antingen får man leva med låg kvantitet och höga priser eller låg kvalitet och lägre priser...
Det roliga i kråksången är att lagerhusen på Islay aldrig varit fullare än dom är just nu, nackdelen är bara att det mesta är väldigt ung sprit.

Postad 24 February 2013 - 20:35

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja ung sprit finns det gott om. Många av destillerierna planerar ju att bygga nya lagerhus för att få plats. Dock tror jag att kvalitén blir lidande då dom stressar fram spriten och återanvänder faten ytterliggare nu.

Postad 28 February 2013 - 11:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Råkade bli en liten beställning, kunde inte hålla mig fram till 1'a Mars! :)

Det blev:
1st Longrow Red
1st Longrow R&K (max 1/kund)
1st Bunnahabhain 20y 1991 Exclusive Casks
1st Bowmore Question Mark Man.. bara för att den var lite rolig, men såg just att den fått rätt bra recensioner. Dom verkar generellt ganska bra Jack Wiebers buteljeringar.
http://www.whiskyfun...2-2.html#160412

Postad 28 February 2013 - 11:47

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Longrow R&K ska jag också inhandla men jag väntar till imorgon så får jag min före dig ;)
Longrow RED tror jag inte att du kommer att bli besviken över. Öppnade min förra helgen.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.