Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med färre stora baslådor gentemot fler mindre lådor om man har samma totala Vd?
Jag sitter och funderar lite över min situation, tycker om de små ROY lådorna jag har nu ( 8st 43l lådor) då de går att placera ut lite smidigt men funderar över mer.
Ekonomiskt hade det nog varit bättre med ett gäng 15 tummare, kanske Dayton rss390 vars Vd är drygt dubbla ROYs, men vill ha större lådor då.
Vad har man att vinna respektive förlora på att köra vidare på ROY eller byta ut mot andra?
Nu har jag ioförsig såpass många att jag tror att jag sitter kvar i båten så att säga, men kan vara bra att veta.
Vardagsrummet är 34 kvadrat stort med enkelgips i väggarna, så antar att de är ganska sladdriga.
Jag kanske inte får så mycket stöd i basen från rummet, kanske är därför jag tycker det fattas kapacitet.
Nu har jag ioförsig inte mätt annat än med en enkel A-vägd SPL mätare då jag mätte topparnas SPL med fullt utstyrt pink-noise vid volyminställningen då basarnas kapacitet tar slut vid fullt utstyrt sinussvep.
Mätte då upp 84dB, då systemet inte är uppmätt och justerat vet jag ej ifall det är rak frekvenskurva på basarna eller ens om det är rätt balans mellan bas och topp, har justerat in balansen så det låter bra vid musik...
Det är då volymen för film med 10dB extra headroom för LFE, så baskapaciteten tar slut vid vid en mastervolume på -21dB från ref vid film och -11dB för musik ifall jag tolkat det rätt, om man tar hänsyn till att basarna aldrig skall bottna oavsett hur starkt utstyrda signaler som finns i materialet.
Detta är då med 14dB lyft i botten så det äter ju självklart kapacitet, -21dB vid film tyckte jag var rätt lagom till många filmer.
Topparna tar slut kring -10dB då recieverns slutsteg inte räcker längre vid fullt utstyrda signaler så högre än -10dB är det sällan jag vill spela, sålänge jag inte vet att inspelningsvolymen är låg i materialet så man kan dra på mer.
Största problemet blev igår då jag provade att lyfta ännu mer, nu 20dB lyft från 40Hz till 8Hz och jizzes vilken skillnad det var.
Många låtar fick mycket mer tyngd och lät i allmänhet bättre, som om något fattades förut, även musik jag inte tror/trodde hade någon nämnvärd info så långt ner lät bättre.
Men det åt ju upp ytterligare 6dB på mastervolume såvida jag inte vill riskera bottna systemet, -21dB var rätt lagom men -27dB känns väl lågt tycker jag.
Så skall jag fortsätta lyfta så mycket behöver jag nog öka kapaciteten, rimligast i den närmsta framtiden är nog 4 ROY till men jag får se över saken.
Kanske prova lite lägre lyft, se hur mycket jag behöver lyfta för att det skall låta vettigt, kanske kan spara in några dB på lyftet...