Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljussättning

907 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2010 - 18:29

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Morberg. nej det är inte det, det är att jag helt enkelt inte kan ladda upp större bilder eller rättare sagt bilden är 1200*ngt men bloggsidan resizar tyvärr. Funderar på att kanske köpa en loopia blogg eller liknande.

Postad 05 July 2010 - 17:42

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Morberg. nej det är inte det, det är att jag helt enkelt inte kan ladda upp större bilder eller rättare sagt bilden är 1200*ngt men bloggsidan resizar tyvärr. Funderar på att kanske köpa en loopia blogg eller liknande.

Lägga bilderna på ett gratiskonto på flickr/picasa kanske och länka till dem?

Ni som har hittat till denna tråden vet säkert redan hur viktig ljussättningen är, men den här videon från Fstoppers är ändå rätt skön och visar på hur lite kameran betyder. Olympus-ägare utan humor bör hoppa in en bit i videon.

Postad 24 July 2010 - 10:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Tänkte om jag skulle köpa nån till blixt!

Kan en sån här vara nåt. Verkar vara en renodlad "strobist" blixt.
http://www.tradera.c..._1414_115764407

Det jag har nu är ju min AF540 FGZ som jag kan köra trådlöst med min inbyggda blixt.
Är det kanske bättre att leta på en till 540 som jag kan styra med min nuvarande, eller styra båda med kameran?

Om man skaffar tex: två såna där Yongnuo så kan jag ju inte styra dom med min 540, utan måste köra dom med Cactusar?

Om jag skaffar 1 st Yongnuo, kan jag då köra den och 540'n med Cactusar samtidigt?

Postad 25 July 2010 - 22:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Bättre att köpa en till som du har om pengar inte är ett problem. Annars skulle jag inte tveka. Köp 2. Du kan ju köpa triggers från ebay med 3 mottagare och använda din värsting tillsammans med dessa. Ruggigt billigt.

Postad 26 July 2010 - 07:46

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Tänkte om jag skulle köpa nån till blixt!

Kan en sån här vara nåt. Verkar vara en renodlad "strobist" blixt.
http://www.tradera.c..._1414_115764407

Det jag har nu är ju min AF540 FGZ som jag kan köra trådlöst med min inbyggda blixt.
Är det kanske bättre att leta på en till 540 som jag kan styra med min nuvarande, eller styra båda med kameran?

Om man skaffar tex: två såna där Yongnuo så kan jag ju inte styra dom med min 540, utan måste köra dom med Cactusar?

Om jag skaffar 1 st Yongnuo, kan jag då köra den och 540'n med Cactusar samtidigt?

Den uppdaterade modellen YN-460 II har inbyggd optisk slav. Jag köpte en på ebay för runt 350 spänn inkl. frakt (mycket billigare än tradera). Tyvärr var den trasig när den kom fram, men efter att ha returnerat den fick jag en ny som funkar utmärkt. Tyvärr fick jag stå för returfrakten själv, vilket landade på 100 kronor. Som lite plåster på såren fick jag rabatt på en extra radiomottagare.

Eftersom den inte har någon zoom har jag den i mitt paraply (som den täcker ut lagom), sen kör jag min SB-25 som extrablixt för t.ex. hårljus eller bakgrund.

Trots det lilla extra strulet rekommenderar jag ändå att beställa direkt från någon HK-affär på ebay snarare än att betala det dubbla på tradera.

Postad 26 July 2010 - 10:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Den uppdaterade modellen YN-460 II har inbyggd optisk slav. Jag köpte en på ebay för runt 350 spänn inkl. frakt (mycket billigare än tradera). Tyvärr var den trasig när den kom fram, men efter att ha returnerat den fick jag en ny som funkar utmärkt. Tyvärr fick jag stå för returfrakten själv, vilket landade på 100 kronor. Som lite plåster på såren fick jag rabatt på en extra radiomottagare.

Eftersom den inte har någon zoom har jag den i mitt paraply (som den täcker ut lagom), sen kör jag min SB-25 som extrablixt för t.ex. hårljus eller bakgrund.

Trots det lilla extra strulet rekommenderar jag ändå att beställa direkt från någon HK-affär på ebay snarare än att betala det dubbla på tradera.

Har inte bestämmt mig angående detta. Funderar lite på hur viktigt det är att ha zoom. Min 540 har zoom, men oftast så skjuter jag i P-TTL med Manuellt på kameran och studsar. Så jag vet egentligen inte hur man ska använda zoomen när man studsar, det brukar bli bra oavsett.

Lutar i alla fall åt att skaffa en till Pentax 540, så man har samma system liksom.

Postad 09 August 2010 - 21:31

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Testade en ny grej idag. 2 blixtar i taket med ratio 1:2 (den ena hälften så stark som den andra) studsade i taket, den ena bakom kameran och den andra framför (bakom motivet). Den som stod bakom motivet körde full styrka och den som var framför motivet körde jag på halv styrka, detta gav lite mer drag i håret. Vad tycker ni? Blev det bra?
Bifogad fil  DSC_3277.jpg   262.61K   0 Antal nerladdningar
OBS! Detta var som oftast en spontan bild medan vi mös i soffan och jag hade inte tillfälle att städa upp i omgivningen för att få en renare bakgrund m.m. Skulle bara testa ljuset och tyckte denna blev rätt skön. Iofs är jag partisk då min lilla ängel har de sötaste lockarna på denna sida av galaxen. ;)

Postad 10 August 2010 - 17:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Vad tycker ni? Blev det bra?

Iofs är jag partisk då min lilla ängel har de sötaste lockarna på denna sida av galaxen. :D

Ja det vart jätte bra, det vart ett helt annat djup i bilden är om man bara studsat EN blixt i taket. Stor skillnad tycker jag, motivet träder fram ännu mer ur själva bilden.

måååste köpa mer blixtar :(

och ja.....du ska vara partisk, hon är riktigt gullig den lilla krabaten.

Postad 24 August 2010 - 16:00

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Beställde en zebra/white california sunbounce. Postar lite bilder när den kommer från fabriken i Tyskland.

Postad 12 September 2010 - 15:32

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Hittade en rolig ficklampa / arbetslampa. Testade att använda den som ljussättning till brorsans ansikte.
Bifogad fil  DSC_3798.jpg   110.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 September 2010 - 14:23

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Bar blixt rakt från vänster, inzoomad till max. Upplättningsblixt med minus 1.7 EV tror jag från inbyggda blixten.
Bifogad fil  DSC_3815.jpg   256.85K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 September 2010 - 17:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Bar blixt rakt från vänster, inzoomad till max. Upplättningsblixt med minus 1.7 EV tror jag från inbyggda blixten.

Snyggt och annorlunda. Hade du nåt lyse när du fokuserade?

Postad 13 September 2010 - 17:44

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Nej, riktigt så mörkt var det inte. Klockan var bara 8 på kvällen. Annars har man ju den inbyggda AF-lampan. :rolleyes:

Postad 21 November 2010 - 18:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Appropå ljussättning:
Bifogad fil  DSC_4777.jpg   218.18K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 November 2010 - 09:41

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

• 274 inlägg
  • 0
Hah, ser ut som en van modell som har åsikter om vart reflexskärmen ska stå! :P

Postad 25 November 2010 - 09:52

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Här är några setup-bilder på gårdagens fotosession som blev lite misslyckad. :D Lampor gick sönder, blöjor som behövde bytas och hår som behövde tvättas är några av motgångarna som drabbade mig under denna fotosession. :D

PS. Nej, jag äger ännu inte ett riktigt ljusstativ. B)
Nikon SB-800 och D90 använd med nikons inbyggda CLS-funktion. Blixt som vanligt på +1 vid studs (mot/genom paraply, mot väggar/tak)

Shoot-thruu
Bifogad fil  DSC_4817.jpg   240.79K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_4815.jpg   215.2K   3 Antal nerladdningar

Reflective
Bifogad fil  DSC_4800.jpg   248.58K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_4804.jpg   152.84K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av overhard, 25 November 2010 - 09:54.

Postad 26 November 2010 - 01:10

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
För ett par dagar sedan fick jag hem ett paraply, blixthållare och blixtstativ som beställdes via Ebay.

Väldigt nöjd med blixtstativet. Denna är väldigt portabel och av god kvalité. Kommer att köpa en till så småningom...

CLS65 Compact Light Stand
http://cgi.ebay.co.u...e=STRK:MEWNX:IT

I bilden nedan finns paraplyet och blixthållaren jag köpt från Ebay. Gillar att blixten hamnar mer åt paraplyets mitt, vilket ju borde öka homogeniteten hos ljusspridningen...

Metal Umbrella/Flash Mount Adapter + L Bracket
http://cgi.ebay.co.u...e=STRK:MEWNX:IT

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   203.06K   0 Antal nerladdningar

Postad 26 November 2010 - 06:29

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Försök sprida blixtljuset med t ex den inbyggda diffusorn om din blixt har en sån. Zooma ut så mycket det går. Annars kan du testa med en STO-FEN / Omnibounce eller vad man kallar dem.

Detta för att få så mjukt ljus och så liten hot spot som möjligt. Vill du ha hårdare ljus kan du flytta blixten närmare eller zooma in mer.

Postad 26 November 2010 - 07:11

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Det där settet som Kaffebrus säljer, är det bra tror ni?

http://www.kaffebrus...araply-239.html

Postad 26 November 2010 - 07:24

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Tycker det ser rätt bra ut Mikael. Vill du komplettera med ett reflekterande paraply så finns det en hel del av fullt duglig kvalité för liten päng på ebay.

Postad 26 November 2010 - 09:13

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Försök sprida blixtljuset med t ex den inbyggda diffusorn om din blixt har en sån. Zooma ut så mycket det går. Annars kan du testa med en STO-FEN / Omnibounce eller vad man kallar dem.

Detta för att få så mjukt ljus och så liten hot spot som möjligt. Vill du ha hårdare ljus kan du flytta blixten närmare eller zooma in mer.

Ovanstående bilder var de första testbilderna - och jag zoomade ut mer för att få en större belyst yta på paraplyet… Men eftersom det är ett 109cm paraply så det borde inte göra så mkt om ljuset inte når ända ut till kanterna…

Vitsen med ett paraply som genomlyses av blixt borde vara att den går att placera ganska nära motivet. Detta gör att ljuset blir ännu mjukare men även att blixten output ökar med minskat avstånd (ljuset sprids med avståndet; ljusets intensitet minskar med avståndet i kvadrat).

Redigerat av xray, 26 November 2010 - 09:14.

Postad 26 November 2010 - 09:19

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Ska bli kul att se några inte-testbilder med denna setup. är mycket intresserad av att se hur andra ljussätter. Hittade en duktig snubbe på Flickr.
http://www.flickr.co...in/photostream/
Väldigt strobist-inspirerad.

Postad 04 December 2010 - 13:53

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Här är i stort sett samma setup som i ovanstående bild, fast nu med ett extra blixtfäste för att kunna köra dubbelt med sb800 och sb26. Bra att ha möjlighet till detta i de fall då man vill förkorta blixtens recycle time eller då ökat ljus output önskas. ;)

Bifogad fil  _DSC4966.jpg   408.27K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 December 2010 - 22:40

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Skulle fota några stativ och tänkte att det var bra att ta i lite extra bara som en kul grej... Så här blev det.

Bifogad fil  DSC_5184.jpg   597.08K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5181.jpg   423.7K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5178.jpg   476.37K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5174.jpg   314.96K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5159.jpg   396.92K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5157.jpg   367.25K   1 Antal nerladdningar

De två sista är för att visualisera hur stora de tillhörande väskorna var till de båda olika stativen.

Godnatt. ;)

EDIT: Ful modell, hittade ingen annan där nere i källar'n ;)

Redigerat av overhard, 08 December 2010 - 22:41.

Postad 08 December 2010 - 22:45

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4023 inlägg
  • 0

Skulle fota några stativ och tänkte att det var bra att ta i lite extra bara som en kul grej... Så här blev det.

De två sista är för att visualisera hur stora de tillhörande väskorna var till de båda olika stativen.

Godnatt. ;)

Då väcks ju frågan om varför du skulle fota några stativ? Blocket?

De två sista verkar snarare vara för att skrämma små barn. "Akta er, annars kommer stativmannen och tar er!!!" Verkligen effektfulla.

God natt!

Postad 08 December 2010 - 22:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Godnatt. ;)
EDIT: Ful modell, hittade ingen annan där nere i källar'n ;)

Snyggt fotat, mycket kreativt!

Jag gissar att det är Quantuum stativ till vänster och "kaffebrus" typen av stativ till höger.

Bild 3 är riktigt rolig! nr 4 är inte heller så tokig!

Postad 09 December 2010 - 06:11

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
;)

Anledningen att jag tog bilderna var för att visa skillnad i storlek på stativen för en liten medmänniska önskade ta del av den informationen.<_<

Men jag har även för avsikt att sälja ett paket på tradera framöver bestående av ett stativ, blixthållare och paraply. Men det blir nog nya bilder till annonsen. ;)

Redigerat av overhard, 09 December 2010 - 06:22.

Postad 09 December 2010 - 18:41

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tog med mitt softboxparaply och stativet ut på baksidan när vi lekte lite. Tog några testbilder.

setup (skulle lagt något på benen som motvikt visade det sig senare då stativet välte)
Bifogad fil  DSC_5188.jpg   97.56K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_5197.jpg   168.97K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5192.jpg   145.84K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5195.jpg   113.2K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5185.jpg   107.44K   1 Antal nerladdningar

Postad 10 December 2010 - 08:24

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Ojoj, hade missat att stativmannen finns på riktigt, undrar om han bor i min källare också :P. Grymt snyggt foto du fått av honom iaf ;)

Postad 10 December 2010 - 08:28

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Jag tog två snabba bilder medan han kom mot mig sen sprang jag!

Postad 10 December 2010 - 12:17

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Tog med mitt softboxparaply och stativet ut på baksidan när vi lekte lite. Tog några testbilder.

setup (skulle lagt något på benen som motvikt visade det sig senare då stativet välte)

Men det är Quantuum statien va? Men det är klart....det är lite höjd på paraplyt där ;)

När du sätter blixten i paraplyt, sätter du den så nära insidan (det vita) du kan för att få ut spridningen på så mycket av insidan av paraplyet som möjligt?

Postad 10 December 2010 - 13:09

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Ja det var Q-stativet men den stod och balanserade på en snö-platå och det blåste. Jag tror att man skulle kunna hänga kameraväskans rem / axelband på ett av låsspännena som tyngd när man är ute och fotar med stativ och paraply. Tog softboxparaplyt för att det inte skulle fastna massa snö på blixten och smälta och ställa till med jävulskap.

Sätter blixten så nära tyget som möjligt men jag har faktiskt jämfört att köra med diffuser, utzoomat medel och maxzoom utan större skillnad på slutresultatet förutom att den ger mer power ju mer du zoomar. Så jag brukar köra typ 24 mm bara för att få bra spridning men det har egentligen inte så stor betydelse när tyget sitter där. Tänk dej en softbox med en inre diffusor (tygbit). Jämför den med det silvriga innermaterialet så är det ungefär samma sak. Tygbiten behöver inte vara så stor utan den är mest för att minska eller elliminera hotspots.

Typ. Har varit och tränat så jag är lite susig i knoppen.

Postad 10 December 2010 - 14:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Ja det var Q-stativet men den stod och balanserade på en snö-platå och det blåste. Jag tror att man skulle kunna hänga kameraväskans rem / axelband på ett av låsspännena som tyngd när man är ute och fotar med stativ och paraply. Tog softboxparaplyt för att det inte skulle fastna massa snö på blixten och smälta och ställa till med jävulskap.

Sätter blixten så nära tyget som möjligt men jag har faktiskt jämfört att köra med diffuser, utzoomat medel och maxzoom utan större skillnad på slutresultatet förutom att den ger mer power ju mer du zoomar. Så jag brukar köra typ 24 mm bara för att få bra spridning men det har egentligen inte så stor betydelse när tyget sitter där. Tänk dej en softbox med en inre diffusor (tygbit). Jämför den med det silvriga innermaterialet så är det ungefär samma sak. Tygbiten behöver inte vara så stor utan den är mest för att minska eller elliminera hotspots.

Typ. Har varit och tränat så jag är lite susig i knoppen.

Ja, och sen är kanske softbox paraply så pass tätt att ljuset bara studsar runt där inne.... bahhh, vad vet jag. ;)

Postad 10 December 2010 - 22:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Jag fick hem ett set Cactus V4 i dag! Överlag imponerad. Inte den bästa byggkvaliten, om man jämför med PW's. :lol: Men varför i hela friden ska man göra det?

För att vara så billiga så kommer dom i en snygg förpackning i alla fall
Bifogad fil  IMGP0135.jpg   626.22K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0137.jpg   749.88K   0 Antal nerladdningar

De är av plast och känns varken dåliga eller direkt stentuffa. Men helt klart funktionella. Den lilla antennen är dock något som riskerar att gå av om man är oförsiktig.
Bifogad fil  IMGP0139.jpg   780.15K   0 Antal nerladdningar

Det går att ställa den med monterad blixt såhär. Men om jag vrider blixt huvudet åt sidan så tippar den.
Ingen fara. Under mottagaren så finns ju ett fäste, där man kan sätta allt som passar. Tex foten som följer med blixten, eller på hotshoe fästen för stativ mm mm.
Bifogad fil  IMGP0145.jpg   355.8K   0 Antal nerladdningar

Inget speciellt med dessa bilder. Provade bara att ställa blixten där den är "gömd" för kameran.
Bifogad fil  IMGP0164.jpg   594.44K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0177.jpg   1.02MB   0 Antal nerladdningar

Postad 10 December 2010 - 22:17

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Mysigt. Fint. De verkar funka. Ge dig ut på ett öppet fält och mät hur långt den räcker nu då, det är väl så man testar såna där prylar va? :lol:

Postad 10 December 2010 - 22:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Mysigt. Fint. De verkar funka. Ge dig ut på ett öppet fält och mät hur långt den räcker nu då, det är väl så man testar såna där prylar va? :lol:

Är faktiskt inte intresserad av att göra det. Har sett att många gör det, på flickr och andra sidor.... Men... ÄH! Jag skiter i det. :D

Har fjantat runt i hela lägenheten med den och gömt den i skåp, ugn, under sängen, soffan, bakom tv'n, på andra sidan lägenheten osv osv. Har inte haft ett enda blankskott, så det duger till mig!!! :(

Har sett att man kan modda antennen om man vill ha feting räckvidd på den, men jag tror inte behövs faktiskt.

Redigerat av Mikael_R, 10 December 2010 - 22:33.

Postad 10 December 2010 - 22:26

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Jag som trodde att det var Bazookan du hade i handen :D

Bifogad fil  DSC_5184.jpg   597.08K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5181.jpg   423.7K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5178.jpg   476.37K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5174.jpg   314.96K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5159.jpg   396.92K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5157.jpg   367.25K   1 Antal nerladdningar

Godnatt. :lol:

EDIT: Ful modell, hittade ingen annan där nere i källar'n :(

Postad 10 December 2010 - 23:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
En bild från mitt fjantande i lägenheten med Cactus trigger :lol:

Taget genom hela lägenheten, från köket, genom hallen, in i vardagsrummet. Ca 8-10 meter. Blixten står på golvet nånstans i vardagsrummet, inställd på 1/16 styrka.
Bifogad fil  IMGP0231.jpg   529.42K   0 Antal nerladdningar
1/15 @ f/5,6 @ 100mm @ ISO-400

Postad 11 December 2010 - 07:59

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Verkar vara bra räckvidd på de där. Testa sätt blixten på 1/8-1/16 och kör kameran med seriebildstagning och se hur den hänger med där. Kan också vara en kul grej att testa.

Postad 11 December 2010 - 09:59

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Nu Micke har du gjort så jag fått tvångstankar. Kände mig manad att testa mina nya radiomottagare så här kommer några testbilder.

Så här ser den ut tillsammans med ett litet ministativ och min nya YN-460II
Bifogad fil  DSC_5235.jpg   67.17K   0 Antal nerladdningar

Här körde jag min SB-800 (till höger) i CLS inställd på 1/4 (inte TTL, men enkelt att ändra styrka direkt i kameramenyn ist för på blixten) och YN-460II till vänster i s2 läget (slave som ignorerar pre-flash från ttl-system). Ursäkta röran.
Bifogad fil  DSC_5227.jpg   134.78K   0 Antal nerladdningar

Här lade jag blixten i spisen:
Bifogad fil  DSC_5233.jpg   55.14K   0 Antal nerladdningar

Här stängde jag in den i badrummet med betongväggar och klinkers, stod 5 meter ifrån
Bifogad fil  DSC_5232.jpg   33.15K   0 Antal nerladdningar
Uppljusad
Bifogad fil  DSC_5232_2.jpg   50.82K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 December 2010 - 10:35

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Nu Micke har du gjort så jag fått tvångstankar. Kände mig manad att testa mina nya radiomottagare så här kommer några testbilder.

Det ser bra ut det där! Inga problem med dom verkar det som. Om dom fungerar från början så fungerar dom mao :( Visst är det kul att prova sånt där. Jag gömde mig i garderober och sånt :D

Jag provade serie tagningen lite ovetenskapligt. Blixten på 1/16, kameran på X läge för att få min max sync tid som är 1/180. Jpeg direkt ur kameran.

13 första bilderna vart så här
Bifogad fil  IMGP0287.jpg   637.13K   0 Antal nerladdningar

nr 14, 15, 16
Bifogad fil  IMGP0300.jpg   332.19K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0301.jpg   589.37K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0302.jpg   333.38K   0 Antal nerladdningar

Det fortsatte i samma stil, varannan bild med och utan blixt ett tag till, sen slutade jag.
Så Cactusarna klarar helt klart av detta. Vet inte om det är blixten eller kamerans buffert som orsakar varannan bild resultatet.
Sen ser jag mot slutet att blixten börjar ge efter lite. Men helt klart så får jag ut 10-12 acceptabla bilder.
Men jag tycker att om man får ut 5-6 bilder i serie så räcker det. I alla fall för mig. Vet inte när man ska behöva det, men det funkar ju ia alla fall :lol:

Redigerat av Mikael_R, 11 December 2010 - 11:10.

Postad 11 December 2010 - 11:02

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Bra där, imponerande. Kan du ställa hur många bilder per sekund den ska ta? Då kan du ju testa hur många du får ut med 1/8 och 1/4 som är mer användbara styrkor. Om du känner att du är på humör menar jag. Viktigt då med fräscha batterier, gärna NiMh.

Postad 11 December 2010 - 11:08

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Bra där, imponerande. Kan du ställa hur många bilder per sekund den ska ta? Då kan du ju testa hur många du får ut med 1/8 och 1/4 som är mer användbara styrkor. Om du känner att du är på humör menar jag. Viktigt då med fräscha batterier, gärna NiMh.

Ja jag kan testa :lol: Kameran har bara två inställningar på serie tagning, låg och hög.

Just nu är vi på väg ut i konsument kaoset :(

Men kan testa på eftermiddagen/kvällen idag. Har batterier så det är lugnt!

Postad 11 December 2010 - 12:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Testade min nya bom-arm. Bara snabbtest med bar blixt rakt ovanifrån. Sen lade jag till blixt framifrån i ttl -1.3 EV.

Bifogad fil  DSC_5240.jpg   110.28K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5244.jpg   133.82K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5249.jpg   134.79K   0 Antal nerladdningar

Kan gå att få trevliga resultat med dessa prylar om man slänger en liten softbox på blixten ovanifrån och ett paraply snett framifrån eller liknande.

Redigerat av overhard, 11 December 2010 - 12:15.

Postad 11 December 2010 - 17:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Testade min nya bom-arm. Bara snabbtest med bar blixt rakt ovanifrån. Sen lade jag till blixt framifrån i ttl -1.3 EV.

Kan gå att få trevliga resultat med dessa prylar om man slänger en liten softbox på blixten ovanifrån och ett paraply snett framifrån eller liknande.

Bra jobbat. Ser bra ut med stativet och bom-armen. Jag antar att Quantuum stativet kommer till sin rätt med ett paraply hängades i bommen :(

Så. Nu har jag testat med blixten!

För att underlätta visar jag hela serien. Blixten är inställd på 1/8 denna gång, kameran på Jpeg högsta kvalitet.
1/180 @ f/5,6 @ ISO-400

Serietagning hög (runt 5 bilder i sekunden)
Bifogad fil  test_hi.jpg   568.6K   0 Antal nerladdningar

Serietagning låg (ca 3 bilder i sekunden)
Bifogad fil  test_2.jpg   551.39K   0 Antal nerladdningar

Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser :)
Men jag är riktigt nöjd med att man kan kasta iväg ett gäng bilder i serie och blixten hänger med i så många bilder!

Postad 11 December 2010 - 20:30

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

...

Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser :(
Men jag är riktigt nöjd med att man kan kasta iväg ett gäng bilder i serie och blixten hänger med i så många bilder!

Att du inte bör använda så hög effekt på blixten om du skall ta en snabb serie bilder... :)

Postad 13 December 2010 - 22:04

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Så.... Nu har jag fått hem liiiite mer grejjer. Ett "2 in 1" paraply, två stativ och två blixt/paraply hållare.

Hållarna. Mycket nöjd med dessa. De kostade 298 kr inkl frakt tillsammans, från england.
Gjorda delvis i aluminium och är mycket smidiga. Pluppen som sticker ut i sidled vid botten är en fjäderbelastad knapp som gör att jag kan ta av hållaren från stativet med en hand. Mycket bra! Som jämförelse så kostar fästet på Kaffebrus 249 kr per st, och ser ut att vara mer plastigt.
Bifogad fil  IMGP0488.jpg   467.04K   0 Antal nerladdningar

"2 in 1" paraply. 253 kr inkl frakt, från england. Detta känns mycket välgjort och stadigt med solida delar. Det svarta överdraget lätt att ta av och på. Monterat så blir paraplyt reflektivt, och utan överdraget blir det ett "vanligt" paraply
Bifogad fil  IMGP0495.jpg   406K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0498.jpg   442.6K   0 Antal nerladdningar

Nu till ett par test bilder. Jag är total nybörjare på detta så testet är helt ovetenskapligt och bara mitt första test av grejjerna. Så ni får bortse ifrån att jag monterat paraplyt för långt ifrån blixten och att jag fält ner vidvinkel flärpen på blixten, vilket var helt onödigt gjort :)

Jag ser helt klart nyttan och mångsidigheten i detta paraply. Bara ett vitt paraply är bra, men det kastar runt en hel del ljus, och det är trevligt att kunna rikta det mer med reflektiva överdraget.
Bifogad fil  IMGP0515.jpg   454.85K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0517.jpg   474.24K   0 Antal nerladdningar

Stativet är samma som Overhard köpte. De heter Quantuum och går att finna på Ebay. Mycket stadiga och luftdämpade, vilket är riktigt skönt när man justerar dem. Höjd 260 cm. De kostade 707 kr inkl frakt (2st), samt väska.

Ett 2 pack 2,7 meters stativ från Kaffebrus kostar 879 kr
Ett 2 pack 2 meters stativ från Kaffebrus kostar 549 kr
Dessa är dock ej av samma kvalite som Quantuum stativen.

Jag har även beställt två till stativ från Ebay av samma typ som Kaffebrus 2 meters. Men för 334 kr inkl frakt. Detta för att jag vill prova de mindre och lättare stativen, och sen behålla det jag tycker funkar bäst.

Ett stor tack till Overhard! som har hjälpt mig att leta fram dessa grejjer samt tipsat mig om vad man ska fundera på. Utan han hade jag bara köpt ett kitt från Kaffebrus med vitt paraply. Nu hjälpte han mig att hitta bra saker för ett bra pris, och få mig på rätt spår med ljussättning. Tack! :)

Redigerat av Mikael_R, 13 December 2010 - 22:41.

Postad 14 December 2010 - 08:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Kul! Tack för de fina orden. :)

Bara sätta igång och testa nu då! Men 707 kr för stativen? Var det inte 65 EUR? Ligger euron så högt?

Nåja, igår tog jag mig an ett eget litet projekt. Eftersom min nya blixt inte har zoomhuvud utan är fast inställt på 35mm (småbild = 24mm dx ungefär) så blir man lite begränsad. Eller, det går att sätta en diffusor på och få mer spridning men det går inte att få snävare ljuskägla. Utan lite pill vill säga... ;)

Jag började med att plocka fram mina 250 svarta sugrör från förra gången. Jag köpte 3 x 100 för 20 kr på dollar store. ca 50 gick åt eftersom jag bara gjorde 2 små griddar. Nu gick ungefär 190 st åt skulle jag tro.

Hittade en lämplig förpackning i kartong och öppnade den. Klippte alla sugrör så att böjen försvann. Limmade fast dem i kartongen enligt bilderna och limmade ihop den. En sak som jag kom på eftersom var att man kunde lägga sugröret en bit ifrån där den skulle vara och sedan rulla den på plats, på det sättet blev det lim runtom och det fastnade bra.

Den "kakan" kan man sedan skära till så man får lämpliga tjocklekar. Ju tjockare, desto mindre ljusvinkel. Skillnaden mellan en så kallad snoot och en grid är att med en grid får man en mjukare kant och en helt rund ljusstråle.

För de som inte orkar göra en egen finns de på Ebay, så klart. :)
http://cgi.ebay.com/...=item3f039ead18

Bifogad fil  DSC_5307.jpg   140.76K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5309.jpg   139.66K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5310.jpg   134.83K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5314.jpg   159.93K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5320.jpg   218.65K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_5326.jpg   118.98K   0 Antal nerladdningar

SB-800 i 24mm zoom
Bifogad fil  DSC_5315.jpg   127.2K   0 Antal nerladdningar

105 mm zoom (max)
Bifogad fil  DSC_5316.jpg   138.26K   0 Antal nerladdningar

Med DIY-GRID (ökat expoeringen med 2 steg, iso 800 @ f5.6 ist för iso 400 @ f8 då den stjäl lite ljus (1 steg hade räckt))
Bifogad fil  DSC_5317.jpg   99.32K   0 Antal nerladdningar

EDIT: Upptäckte att den var ganska svår att skära i. behöver nog en ganska vass kniv.

EDIT2: Förra gången jag gjorde en sån här mätte jag blixthuvudet och vek kartongen så att den blev precis rätt storlek och kunde monteras utan kardborreband eller liknande. Det går mindre sugrör på det viset med. Nu ville jag ha en större, universalgrid som passar till alla blixthuvud.

Redigerat av overhard, 14 December 2010 - 08:33.

Postad 22 December 2010 - 08:54

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Hittade lite ny info ang commander mode. Om man ställer blixten i "Fast Sync" eller vad det kallas för olika system, och sätter en slutartid snabbare än snabbaste synktid så kommer inte den inbyggda blixten att synas i bild. Den skickar en signal till den externa blixten men den syns inte själv så att säga. Kass på att förklara nu men ni får väl fråga om ni inte fattar. :)

Hittade det i den första kommentaren till den här bilden på flickr.

Jo jag vet vad du menar, men oroa dej inte. Jag har experimenterat åt dig. ;) Nedan följer några bilder...

Setup bild:

"Hur den inbyggda blixten påverkar bilden i commander-mode"
Kamera i manuellt läge, 1/180s, F2, ISO 400, ingen blixt

Kamera i manuellt läge, 1/180s, F2, ISO 400, extern blixt på +0.3EV rakt från höger med den inbyggda blixten i commander mode ställd till "OFF"

Samma som ovan fast denna gång höll jag för den inbyggda blixten med fingertopparna pekandes mot den externa blixtens sensor.

Här höll jag inte för den inbyggda blixten men jag ändrade ISO till 200 och bländare till F8, då syns inte den inbyggda blixten i exponeringen.

Sammanfattning: Den inbyggda blixten är svag i commander mode och påverkar i de flesta fall inte bilden; men vid kort avstånd, hög känslighet och stor bländare så kan den påverka bilden.

"Olika modeller för att använda den inbyggda blixten och trådlösa blixtar tillsammans."
Av läge, ingen blixt, EXIF i bilden.

AV läge, inbyggd blixt, EJ slow shutter (alltid 1/60s som kortaste slutartid) = typiskt blixtljus från inbyggd blixt.

AV läge, inyggd blixt, slow shutter +-0EV på både blixt och kamera

Av slow (+-0), EJ inbyggd, extern från höger (+0,3EV)

Av slow (-2EV), EJ inbyggd, extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera och + 0.3 på blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)

Av slow (-2EV), Inbyggda blixten (+1EV) (1 steg ljusare än omgivande ljus men 1 1/3 mörkare än blixten från höger , extern från höger (+2,3EV) (OBS! detta gäller Nikon, på Canon och Pentax osv gäller -2 på kamera, -1 på inbyggda blixten och + 0.3 på extern blixt eftersom blixten inte påverkas av kamerans kompensering)

Så nu har ni lite att bita i, men man kan se hur skuggorna osv påverkas beroende på hur man ändrar inställningarna för de olika blixtarna. Kul experiment att genomföra en lördagskväll medan frugan ligger i sängen och väntar. Ha det gott kära internetvänner. :)

Postad 24 December 2010 - 21:31

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag sitter och funderar på en blixt setup till min Mark II. DÅ jag är väldigt intresserad av produktfoto så känns det väldigt skummt att jag inte har någon blixt :P

Funtar på om man ska börja med 2st Canon Speedlite 540 EZ faktiskt. Eftersom jag alltid fotar i läget manuellt annars så varför inte göra det på blixten och lära sig ifrån grunden..? Och dessutom få 2st shyssta blixar för 1000kr istället för 1st 2500kr.

Vilka triggers ska man ha till?

Vad säger ni?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.