Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 22 juli 2011 - 21:55

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Just nu kostar WHS2011 cirka £45 på Amazon. Känns rätt så prisvärt.


När jag kollade på Amazon gick det på £65 inkl frakt till Europa, så det blev billigare att köpa i Sverige (fast egentligen Danmark i mitt fall). Stod man i valet och kvalet nyss så finns det ju inget att vänta på nu! Min skiva åker från Danmark idag så lagerstatus stämmer säkert.. (läste om nån som väntat veckovis på lev från Webhallen)



#202

Postad 27 juli 2011 - 22:39

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Efter att ha igen ha läst Terry Walsh artikel på WGS "Is it worth upgarding" och petat in mina egna värden i hans mall så hade jag övertygat mig själv att nu är det dax att uppgradera. Drive Extender eller inte, nu när MS har sänkt priserna så var det rätt läge.

Beställde i måndags från Webhallen för 649:-, och fick den direkt (en dags leverans, som alltid snabba ryck på).
Tänkte göra uppgraderingen till helgen, så nu är det dax att läsa på lite om installationsprocessen.

Om jag förstod det korrekt från Golstar, så skulle jag i princip kunna ta en 160GB disk (har en äldre men nästan oanvänd liggande) och stoppa in i maskinen. Koppla ur alla andra diskar som är fulla med allt det där jag har i WHSv1. Installera på 160GB disken, sedan bara koppla in diskarna igen?
Kanske skall stänga av disk duplicate dagen innan, finns ju ingen anledning att ta med dubbelt över i migreringen.
Samt att ta bort alla klient backuper, antar att dessa ändå inte fungerar i WHS2011 utan att jag måste ta nya.

Ser redan fram emot helgen :-)

Redigerat av Eidre, 27 juli 2011 - 22:40.


#203

Postad 27 juli 2011 - 22:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Efter att ha igen ha läst Terry Walsh artikel på WGS "Is it worth upgarding" och petat in mina egna värden i hans mall så hade jag övertygat mig själv att nu är det dax att uppgradera. Drive Extender eller inte, nu när MS har sänkt priserna så var det rätt läge.

Beställde i måndags från Webhallen för 649:-, och fick den direkt (en dags leverans, som alltid snabba ryck på).
Tänkte göra uppgraderingen till helgen, så nu är det dax att läsa på lite om installationsprocessen.

Om jag förstod det korrekt från Golstar, så skulle jag i princip kunna ta en 160GB disk (har en äldre men nästan oanvänd liggande) och stoppa in i maskinen. Koppla ur alla andra diskar som är fulla med allt det där jag har i WHSv1. Installera på 160GB disken, sedan bara koppla in diskarna igen?
Kanske skall stänga av disk duplicate dagen innan, finns ju ingen anledning att ta med dubbelt över i migreringen.
Samt att ta bort alla klient backuper, antar att dessa ändå inte fungerar i WHS2011 utan att jag måste ta nya.

Ser redan fram emot helgen :-)


Nja, gör du så lär du få problem. Tänk på att nu ligger dian data spridda över alla diskar, en fil kan vara spridd över alla diskar du har om du har otur.
Du får ta bort diskduplicering, montera bort en disk ur poolen, när den är bortmonterad så får du använda den som disk utanför poolen och flytta över filer från poolen till den. Montera bort nästa disk osv tills du inte har några diskar kvar i poolen förutom då den du även har som systemdisk. Det jag skrev innan gällde en migration från server 2008 som inte har nån diskpool, gäller givetvis om man ska migrera från en w7 dator också. Men whsv1 är ju lite speciellt.

#204

Postad 28 juli 2011 - 10:28

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Nja, gör du så lär du få problem. Tänk på att nu ligger dian data spridda över alla diskar, en fil kan vara spridd över alla diskar du har om du har otur.
Du får ta bort diskduplicering, montera bort en disk ur poolen, när den är bortmonterad så får du använda den som disk utanför poolen och flytta över filer från poolen till den. Montera bort nästa disk osv tills du inte har några diskar kvar i poolen förutom då den du även har som systemdisk.


Ett alternativ är att göra "tvärtom" utan några förberedelser och spara lite tid:
* Installera upp 2011 och se till att du har diskplats så att det räcker för att tömma ut den första disken från din gamla pool. Detta kräver lite mer startutrymme än Goldstars metod.
* Installera TotalCMD och navigera till DE\Shares (hidden folder) på gamla diskpooldisken och börjar kopiera dina gamla utspridda shares till den nya disken
* Använd köfunktionen i TCMD (F5 för copy, F2 för att lägga jobbet i kön), då kan du köa upp allt som ligger i olika shares på den gamla pooldisken och ändå välja rätt "destination" för varje gammal share utan att sitta och vänta på att allt blir kopierat.
* Om du inte slagit av duplicering kommer det att finnas dubletter, när TCMD ställer frågan om överskrivning eller ej, välj "skip all" så gäller detta val för allt som finns i kopieringskön.
* När allt är kopierat formaterar du gamla diskpooldisken och använder som lagring, kopplar in nästa disk och kör på på motsvarande sätt.

Redigerat av maxxess, 28 juli 2011 - 10:31.


#205

Postad 28 juli 2011 - 10:59

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ett alternativ är att göra "tvärtom" utan några förberedelser och spara lite tid:
* Installera upp 2011 och se till att du har diskplats så att det räcker för att tömma ut den första disken från din gamla pool. Detta kräver lite mer startutrymme än Goldstars metod.
* Installera TotalCMD och navigera till DE\Shares (hidden folder) på gamla diskpooldisken och börjar kopiera dina gamla utspridda shares till den nya disken
* Använd köfunktionen i TCMD (F5 för copy, F2 för att lägga jobbet i kön), då kan du köa upp allt som ligger i olika shares på den gamla pooldisken och ändå välja rätt "destination" för varje gammal share utan att sitta och vänta på att allt blir kopierat.
* Om du inte slagit av duplicering kommer det att finnas dubletter, när TCMD ställer frågan om överskrivning eller ej, välj "skip all" så gäller detta val för allt som finns i kopieringskön.
* När allt är kopierat formaterar du gamla diskpooldisken och använder som lagring, kopplar in nästa disk och kör på på motsvarande sätt.

Tack för det tipset. Jag har efter mycket stötande och blötande beställt en licens från Dustin och två nya 3 TB-diskar. Jag hade tänkt kopiera mina data från WHS v1 till de diskarna (plus några andra jag har liggande) och sedan stoppa in dem i den nya servern.

Men med din metod kanske jag kan spara en hel del tid. Hur är det i 2011 förresten-använder den vanligt NTFS-format så att jag bara kan plugga in en disk med befintliga data på?

#206

Postad 28 juli 2011 - 11:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ett alternativ är att göra "tvärtom" utan några förberedelser och spara lite tid:
* Installera upp 2011 och se till att du har diskplats så att det räcker för att tömma ut den första disken från din gamla pool. Detta kräver lite mer startutrymme än Goldstars metod.
* Installera TotalCMD och navigera till DE\Shares (hidden folder) på gamla diskpooldisken och börjar kopiera dina gamla utspridda shares till den nya disken
* Använd köfunktionen i TCMD (F5 för copy, F2 för att lägga jobbet i kön), då kan du köa upp allt som ligger i olika shares på den gamla pooldisken och ändå välja rätt "destination" för varje gammal share utan att sitta och vänta på att allt blir kopierat.
* Om du inte slagit av duplicering kommer det att finnas dubletter, när TCMD ställer frågan om överskrivning eller ej, välj "skip all" så gäller detta val för allt som finns i kopieringskön.
* När allt är kopierat formaterar du gamla diskpooldisken och använder som lagring, kopplar in nästa disk och kör på på motsvarande sätt.


Men hur arbetar TCMD om tex en film ligger spridd över flera diskar kopierar den hela filmen i ett svep då eller tar den de fragment som ligger på tex disk 1 och försöker komma ihåg att det finns fler fragment på andra diskar eller hur funkar det?

Säg att du har en pool med 2st 1tb diskar på dem har du sammanlagt 1,5tb lagrat, du har en ny taget disk på 1tb.
Om du då kopierar tex filmer som ligger spridda över båda diskarna i polen så du fyller upp den nya disken, fixar TCMD då så att filer flyttas i poolen, eller tömmer den helt enkelt det som finns på en disk och hur fixar den då så det blir rätt i slutet?

#207

Postad 28 juli 2011 - 12:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Men hur arbetar TCMD om tex en film ligger spridd över flera diskar kopierar den hela filmen i ett svep då eller tar den de fragment som ligger på tex disk 1 och försöker komma ihåg att det finns fler fragment på andra diskar eller hur funkar det?

DE delar aldrig på filer enligt den information jag har, en duplicerad fil skall endast finnas på två diskar i diskpoolen vid alla tillfällen. Så TotalCMD fungerar ypperligt som jag beskrev och köfunktionen samt felhantering mm som utforskaren saknar är verkligen underbar när man skyfflar mycket data och inte vill vänta ut hela förloppet framför skärmen.

#208

Postad 28 juli 2011 - 12:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

DE delar aldrig på filer enligt den information jag har, en duplicerad fil skall endast finnas på två diskar i diskpoolen vid alla tillfällen. Så TotalCMD fungerar ypperligt som jag beskrev och köfunktionen samt felhantering mm som utforskaren saknar är verkligen underbar när man skyfflar mycket data och inte vill vänta ut hela förloppet framför skärmen.


Mina dvd-filmer som låg i katalogstruktur hade iaf filer över flera diskar, en dvd består ju av ganska många enskilda filer. Dessutom körde jag stenhårt med drivebalancer

#209

Postad 28 juli 2011 - 16:00

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Antog väl någonstans att det inte skulle vara så enkelt.... Tack för förslagen och de klarläggande kommentarerna.

Så lite tankemöda kommer att krävas, trots att jag har en relativt liten diskpool med 3 ggr 1 TB (varav lite drygt 2TB utnyttjas).

Kommer få en hel del diskspace ledig i och med att jag tar bort client backuper för 6 av hushållets datorer (ca 400GB). Samt att jag har 1st 500GB usb-disk som jag temporärt kan frigöra och använda vid kopieringarna. Det ger lite handlingsutrymme.
Om jag sedan använder client datorerna för lite temporär lagring så borde jag kunna få tillgång till ca 200-300GB extra.

Dvs 
2,2TB - 500GB till USB-disken = 1,7TB kvar och en disk kan frigöras
1,7TB - 400GB client backuper som raderas = 1,3TB kvar
1,3TB - 300GB utspridda på diverse mindre diskar i nätverket = 1TB kvar och ytterliggare 1 disk kan tas ur poolen.
Kvar är en singledisk pool som jag pluggar ur och sedan installerar WHS2011 på de 2 diskar jag frigjort och kopierar från sista pooldisken till dessa. Lägger till den sista disken och kopierar från de övriga spridda backup diskarna. Låter som en plan...

Alternativt köper en 2TB disk till och för över rubbet till den (minus client backuper). Inte lika roligt, men det enklaste alternativet.

#210

Postad 28 juli 2011 - 18:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Min fulmetod fungerar så länge ens "destination" för en share inte blir full. DE försöker så gott det går att hålla ihop kataloger, men även om en katalogs filer är fördelade över många diskar så gör det ingenting eftersom katalogstrukturen för den givna sharen är densamma på alla diskar.

Förtydligande: Om \DE\shares\DVD\ innehåller en mapp som heter "Sommarlov 2011" vars filer är utspridda på två diskar och dessutom duplicerade till två ytterligare diskar (det mest extrema fall som kan uppstå i WHS) så självlöser ju sig allt när jag från samtliga fyra diskar kopierar \DVD\* till nydisk:\DVD och skippar att skriva över redan existerande filer (för att slippa duplicerade dubletter).

Jag kommer att använda den metod som jag beskrev tidigare för att slippa vänta i flera dagar medans data kopieras i onödan då varje disk tas ut ur diskpoolen. Jag kommer då att köra DriveBender som hanterare av diskpool så jag löper ingen risk att destinationsdisken blir full.

Jag vill påpeka att Goldstars metod är mest korrekt och inte inbjuder till krångel/felkällor vilket min metod kan göra :)

Redigerat av maxxess, 28 juli 2011 - 18:07.


#211

Postad 28 juli 2011 - 18:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag hade inte tagit risken, men det är klart om nått gått snett för mig hade jag riskerat 9 tb data. Dessutom fanns det ingen stabil programvara för pool i whs 2011 när jag gjorde min migration. Jag har än idag inte orkat fixa pool i 2011, lite småjobbigt och behöva hålla reda på alla enheter, men det får gå ett tag till.

#212

Postad 29 juli 2011 - 15:58

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Nu när jag byter till 2011 tänkte jag passa på att stoppa in två dedikerade systemdiskar och köra dem i Raid. Eftersom alla SATA-kontakterna på moderkortet är upptagna behöver jag köpa ett Raid-kort med SATA 600 som man kan boota WHS ifrån.

Jag lurade på ett Rocketraid 620 men det verkar inte vara bootbart. Någon som har ett förslag?

#213

Postad 07 augusti 2011 - 15:44

fredrik95
  • fredrik95
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hallå på er.

Har just uppgraderat min gamla WHS V1 till 2011 på min Scaleo Home Server. Allt funkar bra och skall nu börja gå igenom funktionaliteten. Jag saknar dock en funktion som jag inte hittat någon add-in på:
Jag vill kunna övervaka temperaturen både på moderkort/processor samt diskarna. För er som har Scaleo så vet ni att de kan gå lite varma från tid till tid, och Fujitsu-Siemens skickade med en egen add-in till WHS V1 för att kunna se dessa värden. Home Server SMART finns ju fortfarande bara för V1, så har någon ett alternativ till dessa?

I övrigt får ni gärna tipsa på andra bra add-ins. Advanced Admin Console är ju som vanligt given :)

/F

#214

Postad 09 augusti 2011 - 00:04

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Vill gärna ha svar på ovan fråga här med. Körde Asus egna under rc1an men de va väl ingen höjdare.

Någon som är duktig på diskhantering?
Satte upp en system RAID5 med test releasen och de funkade fint.
Har nu skaffat licens och jag får inte till set upen för RAID5 (SW), står att diskarna är "i fara" och en varningstriangel vid en disk eller ibland två. Samma sak när jag försöker reaktivera.

Tips?

/W

#215

Postad 10 augusti 2011 - 09:39

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
HEj!!

Är ny på detta men man skall väll kanske lära sig något.
Har installerat WHS 2011 och håller på att utforska den. Har dock lite problem med den och min mediaspelare.
Min dator har inga problem att komma åt den men det har spelaren.

När jag skall gå in för att logga in på den så säger den bara Login Fail. Har gjort ett eget konto för spelaren men det hjälper inte.

Jag verkar komma in på den om jag går in under UPNP AV på spelaren. Då kommer jag in på en massa kataloger. Dock så stämmer inga med dom som finns på servern. Är det så att jag inte alls har kommit in på servern?
Vad kan det vara annars för fel?

Går det att hoppa över inloggningen för typ mediaspelaren, så att man inte behöver lösenord och så?

Jag installerade WHS på en tom disk utan något annat operativsystem. Spelar det någon roll?

tacksasm för svar på mina nybörjar frågor....

Mvh
Fredrik

#216

Postad 10 augusti 2011 - 11:25

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

HEj!!

Är ny på detta men man skall väll kanske lära sig något.
Har installerat WHS 2011 och håller på att utforska den. Har dock lite problem med den och min mediaspelare.
Min dator har inga problem att komma åt den men det har spelaren.

När jag skall gå in för att logga in på den så säger den bara Login Fail. Har gjort ett eget konto för spelaren men det hjälper inte.

Jag verkar komma in på den om jag går in under UPNP AV på spelaren. Då kommer jag in på en massa kataloger. Dock så stämmer inga med dom som finns på servern. Är det så att jag inte alls har kommit in på servern?
Vad kan det vara annars för fel?

Går det att hoppa över inloggningen för typ mediaspelaren, så att man inte behöver lösenord och så?

Jag installerade WHS på en tom disk utan något annat operativsystem. Spelar det någon roll?

tacksasm för svar på mina nybörjar frågor....

Mvh
Fredrik


Du måste nog aktivera mediedelningen vilket du gör i serverinställningarna via Dashboard/Instrumentpanel. Du skall inte ha något speciellt konto för din spelare (vilken modell du nu har?). Flesta spelarna kan läsa av att Windows delar ut men annars finns det speciella musikservrar som du kan installera. Men börja med att se till att mediedelningen är på.

#217

Postad 10 augusti 2011 - 18:53

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Då var det gjort!
WHS 2011 installerat och data håller på att kopieras till "nya" servern. Men det blev ovanligt nervöst då moder natur fick för sig att starta ett åskväder ca 10 min efter jag tryckt igång installationen.
När själva installationen var klar så åskade och small det runt kåken riktigt ordentligt, så det blev en nagelbitare att inte strömmen skulle gå....

Själva installationen var enkel, 2st 1TB diskar i lådan och ingen RAID eller annat. Det var som att installera en vanlig Windows 7, fast det tog lite längre tid.
Måste säga att gränssnittet känns klart mycket bättre WHSv1. Inte bara att det är snyggare utan också mer genomtänkt och lättjobbat.

Enda problem som uppstått hitills är att första klient datorn (en W7 Home Premium) inte vill installera klient mjukvaran via "connect". Hade avinstallerat gammla WHS Connector så det var inte det. Har kontakt via filhanterare och kan läsa och skriva till diskarna. Även RDC fungerade utan problem. Fick stå i 40 min utan att den avslutar installationen. Provade en annan klient (också med W7 Home Premium), fungerade direkt och utan strul. Märkligt...

Dags att koppla upp de andra datorerna hemma och påbörja backuper samt att installera add-ins/extra mjukvara:
PMS för PS3:an
Squeezeserver
Diino (enkel molnbackup)
WebDAV för Ipad och mobil (om det nu behövs)

Update: Klientdatorn som inte ville installera connect-programvaran hade en "failed" .NET 4 uppdatering. När det var fixat så fungerade det som det skulle.

Redigerat av Eidre, 11 augusti 2011 - 12:15.


#218

Postad 10 augusti 2011 - 20:47

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
HEj Spelevinken!!

Tack för ditt svar.

Media server is on står det när jag går in i dashboard och settings.

Min mediaspelare just nu är en Trekstor Moviestation Antarius Plus om det kan hjälpa. Den har några år på nacken så den kanske inte funkar ihop. Funderar dock på om man skall skaffa sig en Xtreamer sidewinder.

Mvh
Fredrik

#219

Postad 10 augusti 2011 - 23:12

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Min mediaspelare just nu är en Trekstor Moviestation Antarius Plus om det kan hjälpa. Den har några år på nacken så den kanske inte funkar ihop. Funderar dock på om man skall skaffa sig en Xtreamer sidewinder.


Är ingen kung på olika mediastreamers eftersom jag endast andvänder PS3:an eller min htpc.
Men jag gick in och kollade på Trekstor's hemsida för att se om det fanns något matnyttigt. Kollade senaste firmware och den var från 2009, så det har inte skett några uppdateringar på ett tag.
Fann också en annan sak som kanske kan hjälpa andra (som har bättre koll än mig på streamers) att hjälpa dig. Enligt Trekstore så skall din streamer ha support för uPnP. Men samtidigt finns det en guide för att koppla ihop med Windows 7 datorer tillsammans med en speciell instruktion och att man måste köra ett registry-hack för att få det att fungera (vilket borde betyda samma gäller för WHS 2011).

#220

Postad 11 augusti 2011 - 11:22

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Ja då var det dags att uppgradera...

Vilken version ska man köpa svenska eller engelska? Det är ungefär samma pris

Redigerat av Coolg8, 11 augusti 2011 - 12:34.


#221

Postad 11 augusti 2011 - 14:40

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Ja då var det dags att uppgradera...

Vilken version ska man köpa svenska eller engelska? Det är ungefär samma pris


Din egen preferens, funktionsmässigt är de samma.
Jag alltid kört engelska versioner på operativsystem då det historiskt funnits en del konstigheter med de svenska (e.g Program Files som var hårdkodat i en del gamla program). Idag så finns inga sådana fel kvar vad jag vet.

Enda skillnaden som jag kan se är estetiskt, och lite enklare om man vill ha svenska namn på saker och ting. Till exempel på namn på Server Foldrar, då dessa heter "Musik" etc istället för "Music". Men å andra sidan kan man byta namn så i realiteten spelar det ingen roll om man är bekväm med engelska.

#222

Postad 11 augusti 2011 - 16:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ja då var det dags att uppgradera...

Vilken version ska man köpa svenska eller engelska? Det är ungefär samma pris


Spelar ingen större roll men om priset är lika så kan du väl lika gärna välja svenska, precis som "Eidre" skriver så är det inga problem med mappnamn och liknande numera.

#223

Postad 11 augusti 2011 - 18:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Spelar ingen större roll men om priset är lika så kan du väl lika gärna välja svenska, precis som "Eidre" skriver så är det inga problem med mappnamn och liknande numera.


För mig är det en vana från förr att det var enklare att köra den engelska. Men nu spelar det absolut ingen roll längre. Dock är alla mina datorer med engelsk windows så det blev det på whs 2011 också. Men väl j det ni självaär bekväma med.

#224

Postad 11 augusti 2011 - 20:34

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej igen!!

Nu har jag provat det som Eidre hänvisar till. Kan dock fortfarande inte logga in.
Lägger jag filerna under bibliotek/filmer så kan jag komma åt dom via uPNP. Tyvärr hittar den inte alla filer. Mina MKV filer kan den inte hitta. Provade med en AVI fil och den hittar den. På min andra nas hittar spelaren MKV filer.

Har jag missat ytterligare någon inställning i WHS eller är det dags att skaffa en modern mediaspelare?

Mvh
Fredrik

Redigerat av lidas5, 11 augusti 2011 - 21:44.


#225

Postad 12 augusti 2011 - 08:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej igen!!

Nu har jag provat det som Eidre hänvisar till. Kan dock fortfarande inte logga in.
Lägger jag filerna under bibliotek/filmer så kan jag komma åt dom via uPNP. Tyvärr hittar den inte alla filer. Mina MKV filer kan den inte hitta. Provade med en AVI fil och den hittar den. På min andra nas hittar spelaren MKV filer.

Har jag missat ytterligare någon inställning i WHS eller är det dags att skaffa en modern mediaspelare?

Mvh
Fredrik


Märkligt att din mediespelare hittar mkv:er på en NAS men inte på WHS:en. I detta fallet tycker jag WHS skulle agera precis som en NAS dvs filerna finns lagrade och det är spelaren som plockar vilka format den klarar.

Sedan är det väl så att med några år på nacken så kan ju kompabiliteten spela roll men just på det problem du har tycker jag inte att åldern skall spela roll. Mappar du vilka mappar som din spelare skall komma åt i spelarens gränssnitt? Ligger dina AVI-filer och MKV:er i samma fysiska mapp (menar inte bibliotek)?

#226

Postad 12 augusti 2011 - 09:37

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
HEj!!

Går man in på nasen med spelaren ser man alla kataloger. Typ som man använder en utforskaren. Så det är inte så att man talar om vilka kataloger som den skall få tillgång till. Någon sådan funktion har jag inte hittat(men det kanske inte säger något att jag inte hittar något).

Bägge filerna ligger under server/videos om jag kommer ihåg rätt. Sedan lade jag över dom i bibliotek men där hittar den som sagt bara AVI:n.

Jag är tacksam för alla svar. HAr dock problem med att få till textning på filmerna när jag konverterar. Spelaren vill inte kännas vid dom så jag tror det blir en Boxee ikväll. Får se om det löser alla mina problem. Trekstoren klarar inte HD ljud. Återkommer om hur det går.

Tack för all hjälp.

Mvh
Fredrik

#227

Postad 12 augusti 2011 - 12:40

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

HAr dock problem med att få till textning på filmerna när jag konverterar. Spelaren vill inte kännas vid dom så jag tror det blir en Boxee ikväll. Får se om det löser alla mina problem. Trekstoren klarar inte HD ljud. Återkommer om hur det går.

Tack för all hjälp.


Tror jag vet varför din streamer kan hitta .avi men inte .mkv på WHS. WHS stödjer inte .mkv streaming "out of the box". Det jag kan tänka mig är att du har någon typ av mediaserver på din NAS (vad har du för NAS?). Det skulle förklara varför du inte ser dina .mkv från WHS men kan se dem från NAS:en.

Skall du köpa en Boxee så kanske det inte är värt att bråka mer med din gamla streamer, men vill du försöka så kan du installera tex TVersity eller Twonky på din WHS. Då kommer de att synas precis som .avi filerna.

Redigerat av Eidre, 12 augusti 2011 - 12:46.


#228

Postad 12 augusti 2011 - 13:02

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej!!

Kommer det att funka direkt med Boxee eller kommer jag att behöva installera programen i alla fall??

Det är en Netgear Stora som jag har som nas.

Mvh
Fredrik

#229

Postad 12 augusti 2011 - 14:38

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt så spelar Boxee upp direkt från windows shares (smb). Så någon extra programvara på servern borde inte behövs.

OBS: Jag har inte Boxee själv och någon annan måste bekräfta ovan, jag bara läste snabbt på Boxee hemsidan. Kan inte heller säga om Boxee för övrigt är något att ha men det finns en egen tråd för Boxee här på forumet.

Extra: Kollade din NAS, och den har en mediaserver inbyggd som heter HipServ enligt vad jag kan utläsa. Den gör att du kan se streamad .mkv från NAS:en.

Redigerat av Eidre, 12 augusti 2011 - 14:41.


#230

Postad 12 augusti 2011 - 22:37

lidas5
  • lidas5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej igen!!

Har nu köpt Boxee:n och den funkar direkt ur lådan. Nu skall jag bara komma på hur jag skall få till det med texten.

Tror jag vet hur jag skall göra men det blir lite omständigt. Andvänder vanligtvis Handbrake men där får jag inte riktigt med texten så jag får fixa på annat sätt. Men det hör nog till en annan tråd.

Tack för all hjälp.

Mvh
fredrik

#231

Postad 13 augusti 2011 - 01:43

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp.


Lycka till med din WHS och Boxee kombo. Kommer säkert fungera bra ihop.

#232

Postad 14 augusti 2011 - 21:49

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Efter ett par dagar med WHS 2011 så inser jag att "Folder Duplication" är något jag saknar från WHSv1.

Förutom att köra backup på systemet och ta backup på några väl valda foldrar (främst foton) till en extern lagringstjänst så tänkte jag sätta upp en ren fil-synkronisering för att simulera en enkel "Folder Duplication" mellan de interna diskarna. Eftersom jag kan leva med att tappa 1 dygns data så var tanken att köra en synkronisering med tex rsync varje natt.

Hur har ni andra löst detta?
Vilka program använder ni (finns det någon add-in, kan inte hitta någon)?

#233

Postad 15 augusti 2011 - 10:14

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Efter ett par dagar med WHS 2011 så inser jag att "Folder Duplication" är något jag saknar från WHSv1.

Förutom att köra backup på systemet och ta backup på några väl valda foldrar (främst foton) till en extern lagringstjänst så tänkte jag sätta upp en ren fil-synkronisering för att simulera en enkel "Folder Duplication" mellan de interna diskarna. Eftersom jag kan leva med att tappa 1 dygns data så var tanken att köra en synkronisering med tex rsync varje natt.

Hur har ni andra löst detta?
Vilka program använder ni (finns det någon add-in, kan inte hitta någon)?


Robocopy (inbyggt i Windows).

#234

Postad 15 augusti 2011 - 22:30

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Robocopy (inbyggt i Windows).


Tack!
Fråga: Räcker det att köra med /MIR som argument (plus arg. för log-filen) eller bör man lägga till ytterliggare som /B /SEC

#235

Postad 16 augusti 2011 - 18:56

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Efter att ha kört ett par dagar nu så tycker jag att WHS 2011 känns mycket rappare än sin föregångare.
Kan naturligtvis till viss del bero på nyinstallerad maskin, men borde också beror på operativsystemet i sig.

Innan jag ominstallerade gjorde jag 3 testkörningar med Intel® NAS Performance Toolkit på min WHSv1.
Efter ominstallationen så körde jag igen 3 testkörningar på WHS 2011.
OBS: Vill inte på något sätt säga att detta är vetenskapligt, för klienten jag körde från hade mer än 2GB RAM samt relativt få körningar. Mer för att få en känsla.

Exakt samma hårdvara och jag testade WHSv1 mot en katalog som inte hade file duplication påslagen.
Det som skiljer, förutom operativet, är drivrutinen för nätverkskortet eftersom de inte är samma version. Det medförde att jumbo frame size är högre satt i WHS 2011.
Diskarna i maskinen är WD Caviar® GreenPower™ 1TB (3 Gb/s, 32MB Cache).
Har inte varit inne och ändrat prestanda inställningar i varken den gamla eller nya maskinen utan bägge är i princip "out-of-the-box".

Verkar som om skrivhastigheten gick ner något, men i gengäld så har läshastigheten ökat markant.

Bifogad fil  naspt.png   7,21K   1 Antal nerladdningar

#236

Postad 16 augusti 2011 - 18:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Eidre

Hantering av bland annat nätverk är som natt och dag, whs 2011 kör 8:or runt whsv1

#237

Postad 16 augusti 2011 - 20:31

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jaha, då var migreringen klar och min server kör WHS 2011.

Jag började med att stoppa in två nya Seagate 500GB SATA 3-diskar anslutna till ett Highpoint RocketRaid 620-kort där jag kör systemet och en liten datapartition (stor nog för att rymma våra mest kritiska data - dokument, foton, musik, hustruns hemsida och lite hemvideos) i Raid 1. Installationen gick perfekt, farhågorna om att det skulle vara problem med att boota från RocketRaid-kortet visade sig vara obefogade.

Före installationen hade jag stängt av diskdupliceringen och kopplat ur samtliga diskar - de sitter i 2 st x3 hotswap-kabinett i systemchassit samt i ett externt 5-fackschassi så det var bara att dra ut alla diskvaggorna.

Sen bytte jag ut 2 äldre 1TB-diskar mot 2 st 3TB-diskar och pluggade in dem, på så sätt hade jag 6 TB ledigt utrymme att börja migrera data till från de andra diskarna. Jag satte helt enkelt in dem en i taget och flyttade över alla data från DE-katalogen till de nya datadiskarna. Varje tömd disk fick sedan bli ny datadisk och till sist var alla data överflyttade. Hur enkelt som helst men det tog några nätter.

Det slutade med den här konfigurationen - det är några diskar att hålla reda på. Hyfsat med ledigt utrymme eftersom det inte längre finns duplicering.

Postad bild

Nu återstår att finna en vettig backupstrategi. Det viktigaste ligger på Raid-volymen och backas även upp till Amazon Web Services med Cloudberry Backup så där känns det rätt tryggt men jag måste även hitta en modell för att backa upp inspelad TV (ca 2TB), oredigerat hemvideomaterial (ca 1TB) och inspelade filmer.

Alla DVD-, HD-DVD- och BD-ISO backas inte upp eftersom jag har originalskivorna som är förvarade hemma hos grannen.

Jag har en del överblivna diskar som jag skulle kunna dedikera till backup och sätta i ett eget chassi. Det lediga utrymmet på serverdiskarna vill jag ha kvar för expansion.

För att summera var migreringen mycket mindre traumatisk än jag trodde. Alla de program jag körde under WHS v1 (AirVideo, Audiogalaxy, Squeezeserver, DVBlink) funkar bra även på den nya plattformen, den enda add-in jag saknar är Whiist men det går ju att köra IIS.

Fick nyss även igång VPN-servern så nu är det skarpt läge.

#238

Postad 16 augusti 2011 - 20:35

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 897 inlägg
  • 0
-Intressant mätning och arbete som EIDRE lagt ner för jämförelse, ser att WHS1 endast överför 24Mb/s för HD video. Och då borde det inte gå att streama blu-ray folders från WHS1 som tex. Avatar som har betydligt högre bitrate. Jag har ännu inte råkat ut för "databrist" när jag streamat "original bluray folders". Och jag kör bara SAMBA också?

/Lennart

#239

Postad 17 augusti 2011 - 02:16

Eidre
  • Eidre
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Lennart, kul att du gillade jämförelsen. Men det är 24MB/s uppmätt dvs 192 Mb/s.

#240

Postad 17 augusti 2011 - 13:52

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jaha, då var migreringen klar och min server kör WHS 2011.

Fick nyss även igång VPN-servern så nu är det skarpt läge.


Spännande med VPN, har inte testat detta. Underlättar VPN tex om man vill köra DVB Link via www.

#241

Postad 18 augusti 2011 - 12:10

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Efter att ha förlorat två WHS1 på ett par månader (en genom ett kraschat moderkort och nästa genom inbrott) har jag nu tänkt mig att gå över till WHS 2011 för min nästa server då det var en del drivrutinsstrul senaste gången jag installerade WHS1:an.

Har ett par frågor innan jag sätter igång och handlar bara.

1. Körde Atom i förra servern och funderar nu på AMD Fusion. Största problemet jag hade med Atom var att det blev så jäkla varmt så det var omöjligt att köra den tyst. Frågan är om Fusion är svalare. TÄnkte mig ett Asus E35M1-I Deluxe
2. Nu när Drive Extendern är borta och även Folder duplication tänkte jag eventuellt köra RAID 5 för att få lite skydd mot hårddiskkrascher och även få en stor volym. Har aldrig kört RAID tidigare men har läst bra saker om t.ex RocketRaid 2680, är det något att satsa på?
3. Något som talar emot att köra 3GB-diskar?
4. Tips på bra chassi för ändamålet. Förra servern körde jag i ett Fractal Design Define R3 som jag tyckte funkade ok för priset (gott om diskplatser som var lättåtkomliga och med en viss vibrationsdämpning) men tar gärna emot tips på andra.
5. Allmäna tips för uppsättning för bästa datasäkerhet, har förstått att det finns bra inbyggda funktioner för backup till extern disk stämmer det eller bör man tänka på nåt annat?

#242

Postad 18 augusti 2011 - 13:35

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Efter att ha förlorat två WHS1 på ett par månader (en genom ett kraschat moderkort och nästa genom inbrott) har jag nu tänkt mig att gå över till WHS 2011 för min nästa server då det var en del drivrutinsstrul senaste gången jag installerade WHS1:an.

Har ett par frågor innan jag sätter igång och handlar bara.

1. Körde Atom i förra servern och funderar nu på AMD Fusion. Största problemet jag hade med Atom var att det blev så jäkla varmt så det var omöjligt att köra den tyst. Frågan är om Fusion är svalare. TÄnkte mig ett Asus E35M1-I Deluxe
2. Nu när Drive Extendern är borta och även Folder duplication tänkte jag eventuellt köra RAID 5 för att få lite skydd mot hårddiskkrascher och även få en stor volym. Har aldrig kört RAID tidigare men har läst bra saker om t.ex RocketRaid 2680, är det något att satsa på?
3. Något som talar emot att köra 3GB-diskar?
4. Tips på bra chassi för ändamålet. Förra servern körde jag i ett Fractal Design Define R3 som jag tyckte funkade ok för priset (gott om diskplatser som var lättåtkomliga och med en viss vibrationsdämpning) men tar gärna emot tips på andra.
5. Allmäna tips för uppsättning för bästa datasäkerhet, har förstått att det finns bra inbyggda funktioner för backup till extern disk stämmer det eller bör man tänka på nåt annat?


1. Kör själv med detta moderkort/grafikkort - min inriktning är strömsnålt med 24/7 drift. Funkar ypperligt för det dagliga bruket men när jag körde in DVB Link 3.2 så räckte inte processorkraften. Kan vara värt att tänka på men om du bara skall köra den som server med lite extra program så tycker jag moderkortet är optimalt.

2. Vågar jag inte uttala mig om, mina diskar är separata. Du kan ju välja att säkerhetskopiera valda mappar så till viss del är folder duplication kvar (i form av säkerhetskopia). För egen del har jag lagt upp mina absolut viktigaste filer (foton etc) på en nätserver, just för det faktum att tjuven kommer som du har bitter erfarenhet av.

3. Nej, snarare tvärtom om du har mappar för exempelvis rippade filmer som har en tendens att svälla.

4. Kör själv med detta chassi och tycker det är ypperligt, tror inte man kan få bättre för de pengarna.

5. Jag kör serverbackup på en ansluten USB-disk men det funkar även med en SATA-ansluten disk men då vill WHS ha denna tom.

#243

Postad 18 augusti 2011 - 20:22

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Efter att ha förlorat två WHS1 på ett par månader (en genom ett kraschat moderkort och nästa genom inbrott) har jag nu tänkt mig att gå över till WHS 2011 för min nästa server då det var en del drivrutinsstrul senaste gången jag installerade WHS1:an.

Har ett par frågor innan jag sätter igång och handlar bara.

1. Körde Atom i förra servern och funderar nu på AMD Fusion. Största problemet jag hade med Atom var att det blev så jäkla varmt så det var omöjligt att köra den tyst. Frågan är om Fusion är svalare. TÄnkte mig ett Asus E35M1-I Deluxe
2. Nu när Drive Extendern är borta och även Folder duplication tänkte jag eventuellt köra RAID 5 för att få lite skydd mot hårddiskkrascher och även få en stor volym. Har aldrig kört RAID tidigare men har läst bra saker om t.ex RocketRaid 2680, är det något att satsa på?
3. Något som talar emot att köra 3GB-diskar?
4. Tips på bra chassi för ändamålet. Förra servern körde jag i ett Fractal Design Define R3 som jag tyckte funkade ok för priset (gott om diskplatser som var lättåtkomliga och med en viss vibrationsdämpning) men tar gärna emot tips på andra.
5. Allmäna tips för uppsättning för bästa datasäkerhet, har förstått att det finns bra inbyggda funktioner för backup till extern disk stämmer det eller bör man tänka på nåt annat?

1. Atom för varm? Märkligt tycker jag med tanke på hur lite värme den utvecklar. Dåligt luftflöde i chassit möjligen?
Själv kör jag en tvåkärning atom i min WHS2011 passivt med endast en 120mm fläkt som går på 800 rpm med möjlighet att ställa ner. Va helt inställd på en E35M-1 jag med tidigare men det föll på den sena lanseringen.
Har du ett behov av att transcoda "on the fly" så kan det kanske va värt, annars tror jag det räcker med Atom prestanda.
2. Har sett lite videor på att det ska va väldigt lätt att sätta upp ett rocketraid med WHS2011.
Nog nyttigt för de flesta att se
RAID alternative to DE part1
RAID alternative to DE part 2
Mera RAID
Instruktionsvideo Highpoint rocketraid
Själv försöker jag klara mej utan RAID kort ett tag och köra SW RAID5 men jag lyckas inte bygga konfigurationen i WHS. Om någon lyckats får ni gärna komma med förslag...
3. Gamla WHS hade ju problem med sektorstorlek, men inte så insatt. Vet att installera OS på >2TB disk är lite speciale.
4. Fractal ryktas ju ganska friskt om att dem bygger bra. Själv kör jag ett design array med 6 disk platser. Finns ju större och bättre serverrack.
5. Skulle vilja påstå att just backup funktionerna är just det som 2011an utmärker sej för. Känns som att MS vill få folk att gå ifrån DE (som om man ska vara ärlig kanske inte är så säkert egentligen) och tänka mer på duplicering. Det fina med det är att du kan stoppa in en intern disk t.ex. ijämte din RAID5 / spegel som du tillägnar endast för backup av OS, datorer i nätverket eller bara data.

/W

#244

Postad 23 augusti 2011 - 22:31

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med HD-filmer från servern (hackar lätt) och ställde frågor om detta i den ursprungliga WHS-tråden - och missade att WHS v1 resp 2011 behandlas i olika trådar (https://www.minhembi...dpost&p=3358092).

Servern har 2 GB RAM och är byggd på en Celeron 440, 2 Ghz.


Förutom nätverket/routern (som ska felsökas), kan problemet med hackande film vara att servern är för klen?
- Jag har tänkt mig att "skyffla filer" över nätverket inte borde vara så RAM/processorintensivt - men det kanske är fel?

Redigerat av bjogul, 23 augusti 2011 - 22:32.


#245

Postad 24 augusti 2011 - 10:13

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med HD-filmer från servern (hackar lätt) och ställde frågor om detta i den ursprungliga WHS-tråden - och missade att WHS v1 resp 2011 behandlas i olika trådar (https://www.minhembi...dpost&p=3358092).

Servern har 2 GB RAM och är byggd på en Celeron 440, 2 Ghz.



Förutom nätverket/routern (som ska felsökas), kan problemet med hackande film vara att servern är för klen?
- Jag har tänkt mig att "skyffla filer" över nätverket inte borde vara så RAM/processorintensivt - men det kanske är fel?


Tror att ditt fel kan ligga i nätverket, enklast att kolla det är via aktivitetshanteraren på respektvie maskin. I nätverksfliken på både sändare och mottagare skall du ha gbit anslutning (om dina nätverkskort) har denna prestanda. Själv råkade jag nyligen ut för en kass nätverkssladd som drog ned hastigheten.

Sen är ju din prestanda inte i toppklass men tycker ändå att den skulle klara det (såvida du inte streamar). Du kan ju kolla om det körs andra processor på servern när det hackar (backup, virussök etc).

#246

Postad 27 augusti 2011 - 13:42

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Tack för bra svar på min förra fråga. Nu har jag en fråga om hur backupen fungerar får inte riktigt ihop det när jag läser om det. Stämmer det att man kan ansluta en (och endast en) disk som bara används till backuper? Gäller det då klientbackuper, sharesbackuper och systembackup av själva servern? Är det schemalagda backuper eller görs det löpande under dagen så att det kan liknas med duplicate folders i WHS1? Kan man även göra backup av backupdisken till en extern enhet på ett enkelt sätt?

#247

Postad 28 augusti 2011 - 12:45

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Spännande med VPN, har inte testat detta. Underlättar VPN tex om man vill köra DVB Link via www.

Funkar hur bra som helst. Jag har visserligen fiber (100/100) och det krävs en bra uppströmslänk för att köra DVBlink-klienten (bara testat lite granb) eller strömma högupplöst till iPaden (AirVideo) men det är otroligt praktiskt att t ex kunna köra RDP till vilken maskin som helst hemma i huset från iPaden med iTap RDP.

Rent allmänt är WHS2011 ett jättelyft prestandamässigt vs v1.

#248

Postad 29 augusti 2011 - 18:48

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Rent allmänt är WHS2011 ett jättelyft prestandamässigt vs v1.


Håller med, har nästan glömt diskpoolen också även om det var smidigt i ettan.

#249

Postad 29 augusti 2011 - 22:17

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Bra drag i prisutvecklingen! Känns inte precis som M$ stil att sänka så kraftigt när det gäller en trots allt relativt ny produkt :)

#250

Postad 29 augusti 2011 - 22:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Funkar hur bra som helst. Jag har visserligen fiber (100/100) och det krävs en bra uppströmslänk för att köra DVBlink-klienten (bara testat lite granb) eller strömma högupplöst till iPaden (AirVideo) men det är otroligt praktiskt att t ex kunna köra RDP till vilken maskin som helst hemma i huset från iPaden med iTap RDP.

Rent allmänt är WHS2011 ett jättelyft prestandamässigt vs v1.


Rent ny i VPN-landet, kan du peka mig mot en guide eller annat matnyttigt för att få igång det? Hade varit tacksam för att få en spark i rätt riktning. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.