Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 16 november 2008 - 12:59

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av att skaffa en men med strulet som har varit så vill jag inte chansa. Jag är en riktig prylfantast och köper ofta nya prylar men denna gång kommer jag att avvakta lite och läsa dom första rapporterna innan jag slår till.

#202

Postad 16 november 2008 - 13:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Du kommer med all sannolikhet få läsa mycket negativt .. för kraven på denna pvrbox
är så högt ställda .. att man kommer att vara iritterad över de mest omöjlga ting
som man trodde att man kunde göra med en pvr.

Maveric

#203

Postad 16 november 2008 - 13:08

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Tycker det här är på tiden! Men vi visste ju när de började "rea" ut HD boxen i juli att det var något på gång. Det kommer garanterat bli rabbaterat om man binder upp sig, men kan räkna med att det inte är värt att binda upp sig. Gissningsvis 12månader och dra av en 1000lapp kanske!
Nuvarande HD boxen är ju faktiskt grym( i min mening), snabbare, lättare, bilden och ljud mycket bättre! Hade buggar i början men sedan har den fungerat grymt bra. Och tillsammans med min HW10a nu är NFL otroligt kul att se på viasatsport HD!
Skall bli underbart med prv, så jag slipper sitta uppe på nätterna för att se amerikansk sport :( :D


Håller med! NFL-sändningarna i HD på Viasat är veckans höjdpunkt - Mycket bra bild. Inför nästa säsong får det bli en PVR, men inte förr. Har andra inköp som skall prioriteras före en ny box.

#204

Postad 16 november 2008 - 15:12

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

Du kommer med all sannolikhet få läsa mycket negativt .. för kraven på denna pvrbox
är så högt ställda .. att man kommer att vara iritterad över de mest omöjlga ting
som man trodde att man kunde göra med en pvr.

Maveric


Playstation 3 är regerande mästare i kategorin "Produkt som folk letar fel att bli förbannade på" men jag är rätt säker på att den här digitalboxen kommer ta över den tronen med besked. Det kommer inte finnas någon hejd på uppfinningsrikedomen när det gäller att hitta obskyra fel. Nåväl, det är väl bra att sakerna kommer fram... Hade dock varit skönt att få veta hur den funkar för vanligt användande.

#205

Postad 16 november 2008 - 15:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tror att den som ser boxen för vad det är ..

-Kommer vara nöjd med bilden
-Får sina program inspelade
-Uppspelning fungerar som det skall

Problemen kommer att komma med timeshift funktionen och timerinspelningar.
Sedan kommer en del att hitta fel som ingen tänkt på .. och ha önskningar om
sådant som inte finns .. - Man kommer inte att kunna boka flygbiljetter med boxen :(

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 16 november 2008 - 15:50.


#206

Postad 16 november 2008 - 15:57

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Man kommer inte att kunna boka flygbiljetter med boxen :D

H-vete! Då stryker jag boxen från önskelistan.

Jag får vänta på modell 2000c :(

Redigerat av distortion2, 16 november 2008 - 15:58.


#207

Postad 16 november 2008 - 18:10

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Sedan kommer en del att hitta fel som ingen tänkt på .. och ha önskningar om
sådant som inte finns ..

Den kommer att ha för hög ljudnivå.

Allt över ljudlös är för högt.

Bara för att påpeka något en del kommer att klaga på, även om inte boxen är släppt :(

#208

Postad 16 november 2008 - 19:18

haihep
  • haihep
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Tror att den som ser boxen för vad det är ..

-Kommer vara nöjd med bilden
-Får sina program inspelade
-Uppspelning fungerar som det skall

Problemen kommer att komma med timeshift funktionen och timerinspelningar.
Sedan kommer en del att hitta fel som ingen tänkt på .. och ha önskningar om
sådant som inte finns .. - Man kommer inte att kunna boka flygbiljetter med boxen :(

Maveric



Why not:)
Ethernetanslutning.. Skulle det vara en browser också så vore saken biff.

#209

Postad 16 november 2008 - 20:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ja .. fläktljudet kommer det att skrikas om ..

- Hur högt låter era boxar ?
- Har någon bytat fläkt ?
- Nä .. nu byter jag min ..
- Har fått min trejde box nu ..och den är nog lite tystare
- Nä nu ger jag upp .. skickat tillbaka boxen .. kan inte ens höra frugan ute i köket ..

Ett litet axplock från andra trådar och andra pvrboxar :(

#210

Postad 16 november 2008 - 20:20

Wrulf
  • Wrulf
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Äntligen hoppas sonen is US slutar reta mig nu ang PVR.boxar. Men nu uppstår ett nytt problem vad skall jag spela in..hmmm . VOOM kanske :( eller kolla på sportsändningar i efterhand njaaa. Jag får väl skaffa en för frugans skull. Cesars hundprogram och dansbandskampen är ju spännande också. Ahhh tror jag behåller Popcorn... lite till. Men om jag prenumererar och köper en box för 2-4000 så kommer nog kvaliten att öka på program och sändning kanske..men va f.. skall jag greja med om boxen börjar fungera klanderfritt från början. Transmiss....lost...

#211

Postad 17 november 2008 - 06:18

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Har den gamla Humax-boxen. Låter fantastiskt bra i praktiken att man kan spela in på 2 kanaler och se en 3:e. Kanske en dum fråga, men man kan spela in HD-material med boxen? Men 6.000:- känns lite saftigt, tycket jag. Eftersom jag är bunden till abbonemang redan, så kommer det kännas i plånboken. Men är ändå sugen på boxen. ;)

#212

Postad 17 november 2008 - 06:52

joz
  • joz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tycker det här är på tiden! Men vi visste ju när de började "rea" ut HD boxen i juli att det var något på gång. Det kommer garanterat bli rabbaterat om man binder upp sig, men kan räkna med att det inte är värt att binda upp sig. Gissningsvis 12månader och dra av en 1000lapp kanske!
Nuvarande HD boxen är ju faktiskt grym( i min mening), snabbare, lättare, bilden och ljud mycket bättre! Hade buggar i början men sedan har den fungerat grymt bra. Och tillsammans med min HW10a nu är NFL otroligt kul att se på viasatsport HD!
Skall bli underbart med prv, så jag slipper sitta uppe på nätterna för att se amerikansk sport ;) :(


Menar du Humax CXHD 1000 C (ej PVR) så kan jag ju inte riktigt hålla med dig om att den är grym, har bara haft min i ett par månader men jag har rätt många problem med den, och du säger att det inte är värt att binda upp sig, det är väl upp till var och en att bestämma om man är villig att lägga ett par tusen för att få en förhoppningsvis felfri (läs mindre problem än föregående 1000C box)

Jag kommer kontakta Comhem under dagen idag för att reklamera min nuvarande box och försöka få en uppgradering till HD PVR boxen istället. Den enda anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att det inte funnits något alternativ till HD boxen.

Jag hoppas verkligen att den nya HD PVR boxen kommer fungera så bra som de som vet en del säger.

/joZ

#213

Postad 17 november 2008 - 11:51

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Ingen som fått nån info från Comhem angående pris..?

Dom skulle väl släppa det idag eller??

Redigerat av b0wlingb0y, 17 november 2008 - 11:51.


#214

Postad 17 november 2008 - 11:54

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Ingen som fått nån info från Comhem angående pris..?

Dom skulle väl släppa det idag eller??

Från comhems hemsida:
"Priset presenteras i samband med säljstart. "
Den som lever får se.. ;)

#215

Postad 17 november 2008 - 12:12

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Märkligt att har en box som heter CXHD-1000C och en annan som heter HDPVR-1000C. Tänk er kundtjänst sen:
"Vilken box har du?"
"Den här Humax"
"Ja, vilka av dem?"
"1000C"
"Vilken 1000C, CXHD eller HDPVR?"
"Ja, det är ju HD iaf"
"OK så den har ingen hårddisk?"
"Ja, det vet jag inte - hårddisk?"
"Kan du spela in program?"
"Ja, det kan jag"
"OK då har du HDPVR boxen, som kan spelar in"
"Nej, en box kan väl inte spelar in, eller? Det är därför min brorsa köpte det här Sony grejen åt mig!"
osv, osv...

#216

Postad 17 november 2008 - 12:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Märkligt att har en box som heter CXHD-1000C och en annan som heter HDPVR-1000C.

Man får ju verkligen en känsla av att de bygger på samma tekniska plattform i botten, samma avkodningschip mm.

#217

Postad 17 november 2008 - 12:40

suazio
  • suazio
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Märkligt att har en box som heter CXHD-1000C och en annan som heter HDPVR-1000C. Tänk er kundtjänst sen:
"Vilken box har du?"
"Den här Humax"
"Ja, vilka av dem?"
"1000C"
"Vilken 1000C, CXHD eller HDPVR?"
"Ja, det är ju HD iaf"
"OK så den har ingen hårddisk?"
"Ja, det vet jag inte - hårddisk?"
"Kan du spela in program?"
"Ja, det kan jag"
"OK då har du HDPVR boxen, som kan spelar in"
"Nej, en box kan väl inte spelar in, eller? Det är därför min brorsa köpte det här Sony grejen åt mig!"
osv, osv...


Eller så frågar man om den är mer svart än silvrig ;)

#218

Postad 17 november 2008 - 13:39

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Märkligt att har en box som heter CXHD-1000C och en annan som heter HDPVR-1000C. Tänk er kundtjänst sen:
"Vilken box har du?"
"Den här Humax"
"Ja, vilka av dem?"
"1000C"
"Vilken 1000C, CXHD eller HDPVR?"
"Ja, det är ju HD iaf"
"OK så den har ingen hårddisk?"
"Ja, det vet jag inte - hårddisk?"
"Kan du spela in program?"
"Ja, det kan jag"
"OK då har du HDPVR boxen, som kan spelar in"
"Nej, en box kan väl inte spelar in, eller? Det är därför min brorsa köpte det här Sony grejen åt mig!"
osv, osv...


kan jag hålla med om med tanke på hur frenetiska dumma de på kundtjänst kan va

Redigerat av Duckface21, 17 november 2008 - 18:30.


#219

Postad 17 november 2008 - 19:08

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Äntligen hoppas sonen is US slutar reta mig nu ang PVR.boxar. Men nu uppstår ett nytt problem vad skall jag spela in..hmmm . VOOM kanske :) eller kolla på sportsändningar i efterhand njaaa. Jag får väl skaffa en för frugans skull. Cesars hundprogram och dansbandskampen är ju spännande också. Ahhh tror jag behåller Popcorn... lite till. Men om jag prenumererar och köper en box för 2-4000 så kommer nog kvaliten att öka på program och sändning kanske..men va f.. skall jag greja med om boxen börjar fungera klanderfritt från början. Transmiss....lost...


En efterlängtad nyhet. Jag har två com hem-boxar: Samsungs PVR och HD-boxen. Nu kan jag kombinera de två boxarnas förträffliga huvudsyften, nämligen inspelningsfunktionen och HD-kvalitén. Att sen inte allt sänds i HD är ju synd men det är ingen dealbreaker för mig.

#220

Postad 17 november 2008 - 20:00

klevman
  • klevman
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Menar du Humax CXHD 1000 C (ej PVR) så kan jag ju inte riktigt hålla med dig om att den är grym, har bara haft min i ett par månader men jag har rätt många problem med den, och du säger att det inte är värt att binda upp sig, det är väl upp till var och en att bestämma om man är villig att lägga ett par tusen för att få en förhoppningsvis felfri (läs mindre problem än föregående 1000C box)

Jag kommer kontakta Comhem under dagen idag för att reklamera min nuvarande box och försöka få en uppgradering till HD PVR boxen istället. Den enda anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att det inte funnits något alternativ till HD boxen.

Jag hoppas verkligen att den nya HD PVR boxen kommer fungera så bra som de som vet en del säger.

/joZ



Förstår att du inte håller med, jag är väl en av de få som inte haft några problem och då är boxen riktigt bra! Däremot så har jag inte haft samsung boxen så kan inte jämföra med den.
Och självklart så är det upp till var och en att binda upp sig, men i början så är comhem väldigt snåla på rabatten man får om man binder upp sig. Själv tycker jag att en uppbindning på 24månader borde ge mig boxen gratis....

Men vi får väl hoppas på det bästa :)

#221

Postad 17 november 2008 - 21:05

haihep
  • haihep
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

kan jag hålla med om med tanke på hur frenetiska dumma de på kundtjänst kan va


Inte så lätt när man inte får rätt utbildning och inte har det rätta intresset heller..

#222

Postad 17 november 2008 - 22:24

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Inte så lätt när man inte får rätt utbildning och inte har det rätta intresset heller..


Exakt. Det är ett jobb, inget "kall". En kundtjänst innefattar oftast en mall att följa, och avvikelser från denna är big no, no.

Gällande chatten imorgon. Är det någon som inte har möjlighet att ställa frågorna kl 14 imorgon. Kan ni inte posta frågorna här, så kanske någon vänlig själ kan ställa dem åt er? :) Är verkligen intresserad över hur det hela kommer gå hehe.

#223

Postad 17 november 2008 - 22:49

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte vara med i chat:en. Enda frågan jag kan kommer upp med just nu är om de ska tillåta oss att uppgradera hårddisken, som Sony gör med PS3:an? 320GB är helt ok för en SD PVR, men lite i underkant för en HD PVR.

#224

Postad 17 november 2008 - 23:09

Prylportalen
  • Prylportalen
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej.
Prylportalen har recenserat boxen. Test, webb-tv & intervju med Com Hem hittar ni här

Mvh
Andreas Liebert,
Prylportalen.se

#225

Postad 17 november 2008 - 23:31

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hej.
Prylportalen har recenserat boxen. Test, webb-tv & intervju med Com Hem hittar ni här

Mvh
Andreas Liebert,
Prylportalen.se


Tack för den. Nu blev jag faktiskt ännu mer sugen.

#226

Postad 17 november 2008 - 23:44

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0

Hur fungerar HDMI-switchning?
Klockrent med vår referensreceiver Harman Kardon AVR-255. Bilden ser kanonbra ut och Dolby Digital via HDMI är inga problem.


YES!

F: Varför har Com Hem valt att exkludera en redigeringsfunktion som kan klippa bort reklam? Är det av hänsyn till tv-kanalernas annonsörer? Att en sådan här grundläggande PVR-funktion saknas är förvånande, speciellt med tanke på att boxen hårdvarumässigt stödjer detta och att Com Hem har tagit god tid på sig att specificera hårdvaran.

S: Humax och vi har valt att inte ha med redigeringsfunktionen vid säljstart av tekniska skäl. Humax arbetar med att funktionen ska finnas med i framtida versioner av mjukvaran.

F: Är Com Hems ambition att förse boxen med en redigeringsfunktion via en uppdatering i framtiden? När ungefär kommer den i så fall?

S: Ja, det är vår ambition.


Dubbel yes, om det stämmer...

Redigerat av thetias, 18 november 2008 - 00:09.


#227

Postad 18 november 2008 - 00:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Har läst igenom prylportalens test och de har fått med några av de punkter jag påpekat tidigare i tråden.

Tyvärr drabbas den överlagrade menygrafiken på de lågupplösta sd-kanalerna på ett ganska negativt sätt, i alla fall på vår Panasonic PZ800, så kopplad till en full-hd tv kan permanent 1080i-signal ge ett bättre resultat.

Vore ju synd om även denna boxen måste köras på 1080i så som med den andra :D

Nä .. bli nu inte rädda .. Det är så klart deras full hd som gör FUL HD av sd kanalerna :lol:
Om detta finns att läsa i några andra trådar som varit aktiva på forumet sista tiden.

När vi däremot lät bilden gå via HDMI-switchen i vår referensreceiver Harman Kardon AVR-255 ändrade vi till ”original” då det gav absolut bäst 1080p-kvalitet oberoende av ingångssignal. Där ser man vad ett bra uppskalningschip, i det här fallet Faurudja DCDi Cinema, verkligen går för.

Vore ju dumt om man skulle behöva en enkel receiver som HK255 för att få bättre bild :D

Paus vid direktsändning (timeshift) finns här också såklart men den skulle kanske kunna vara lite bättre implementerad. När man trycker på pausknappen blir skärmen svart i 15 sekunder.

Inte vill man ha 15 minuter svartruta när man kör timeshift ... men det är ett av de problemen
jag sade att ni får räkna med ..

men materialet är fortfarande krypterat. Det betyder att du inte kan titta på programmen på din dator eller göra en säkerhetskopia till DVD/Bluray ... Däremot är det positivt att det går att spela upp inspelningar även utan att programkortet sitter i boxen

Ja tyvärr är det så .. Lite synd faktiskt ..
Fattar inte varför man skall kryptera inspelningarna. Det är inget som är standard för en pvr
Det är något man lagt till ... :P
Låt oss säga att ni spelar in ett antal program som ni vill spara i all framtid.
Ni flyttar och har inte längre comhem. Boxen går i sönder .. Då kan ni aldrig se dessa inspelningar
såvida inte inte köper en likadan box.

Ni kan inte heller göra som jag gör .. Spela in ett program till kidsen .. skicka upp det till deras dator
så att de kan se det, samtidigt som jag kollar på tv ...

Den har ju både hårddisk och fläkt så visst susar den en del

En del kommer att höra mer än andra ...


Men .. men .. men ... Se det positiva .. boxen är på väg och ni får äntligen en Comhem HD PVR BOX :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 november 2008 - 01:32.


#228

Postad 18 november 2008 - 02:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
INTERVJUN MED COMHEM ( mina kommentarer med rött )

F: Com Hem lovade att en HD-PVR skulle komma redan till förra julen. Det måste uppstått ganska väsentliga komplikationer eftersom den blev så pass försenad?
S: Det här handlar om ny teknik och det har tagit längre tid för våra leverantörer och för oss att ta fram, utveckla och testa de olika delarna i produkten.
( hade ni inte haft alla de problem som den vanliga HD boxen medfört, samt att ett antal personer uppmärksammat er på att ni inte testade den andra boxen på ett bra sätt innan lansering, hade det med all säkerhet funnits en pvr box fullproppad med buggar på marknaden redan förra julen )


F: Har boxen några kända buggar idag?
S: Nej, inte vad vi känner till. HD-boxen har genomgått noggranna tester av oss och våra testkunder. Vi vet dock av tidigare erfarenheter att när många kunder börja använda en ny box kommer vi att få förslag på förbättringar och därför kommer vi fortlöpande att uppdatera mjukvaran.
( Du har "säkert" fått en buggrapport efter sista mjukvaran)

F: Saknar boxen någon form av funktionalitet idag som kommer via framtida uppgraderingar?
S: Vi kommer kontinuerligt att uppdatera mjukvaran och boxens funktionalitet, men exakt vilka funktioner som kommer i samband med dessa kan vi inte säga idag. ( det känner vi igen "politiker svar" )

F: Är HDPVR-1000C en utvecklad CXHD-1000C eller är det en helt annan produkt mjuk- och hårdvarumässigt?
S: HDPVR-1000C är en helt annan produkt. ( det stämmer .. Detta är en PVR box .. det var inte det andra )

F: Vilken funktion har ethernet-kontakten?
S: Ehternet-kontakten finns med som standard, men är inte aktiverad. Den finns där för framtida bruk.
( kan inte se någon annan funktion, än att ta ner uppdateringar då det inte finns
innbyggt stöd för något annat )


F: Den befintliga Humax-boxen har ju drabbats av en del problem som, om jag förstått det rätt, ännu inte är helt åtgärdade. Hur kommer det sig att Com Hem ändå satsar på Humax igen?
S: Humax är en mycket stark leverantör och den första HD-boxen som vi lanserade var en produkt där både Humax och Com Hem var mycket tidigt ute med ny teknik, därför fortsätter vårt samarbete med Humax.
( nej .. nu tar du väl i .. Ny teknik ? .. Liknande teknik har varit i ropet i många år )

F: Produkten har ju testats av ”vanliga” användare om jag förstått saken rätt? Hur många personer rör det sig om och hur länge har de fått testa boxen?
S: Ja, det stämmer. Att låta kunder få testa produkten är en viktig del i slutskedet av testfasen.
( det var på tiden och tack vare detta forum som du förstått detta )

F: Kan ni berätta något om vad fokusgruppen har kommit fram till? Framför allt om de har hittat något som anses negativt?
S: Det är uppgifter som vi inte lämnar ut. De synpunkter som vi har fått från våra testkunder har varit en mycket viktig del i utvecklingsarbetet. ( Det vore mer vettigt att ge detta forum feedback på alla hjälp Ni fått genom 1000 tals inlägg från era kunder )

F: Enligt vad Prylportalen erfar kommer CXHD-1000C säljas ut för att inom kort ersättas av CXHD-5000C. Kan Com Hem bekräfta eller dementera detta?
S: Vi kommentarer inte rykten. Vi kommer att fortsätta sälja CXHD1000C.
( Ni borde börja med att kommentera rykten. Då hade felaktiga rykten spolats bort och de rätta
och positiva fått er till att framstå som proffsiga. Det hade uppstått färre felaktiga rykten )


F: Kommer kunder som under lång tid haft problem med CXHD-1000C och vill byta till den nya HD-PVR:en få någon slags rabatt? Är inte det ganska rimligt?
S: Det stämmer att initialt hade ett fåtal kunder inkörsproblem med sina hd-boxar, vilket tyvärr kan hända när det handlar om ny teknik, även om vi testar våra tjänster noggrant före lansering. De enstaka kunder som fortfarande upplever att de har problem hanterar vi individuellt.
( Nu dissar du alla som haft problem igen .. Lite mer respekt för dina kunder om man får be )

F: Varför erbjuder inte Com Hem Syskonabonnemang till ”Medium 8 Favoriter HD”? Det innebär ju att ägare av CXHD-1000C som nu vill köpa HD-PVR:en för att se HD-kanaler i flera rum drabbas av en väldig hög månadskostnad.
S: Vi håller på att titta på möjligheten att erbjuda våra kunder syskonabonnemang på tv-paketet Medium 8 favoriter HD. ( det är mer ekonomiskt för kunden om ni reggar kortet till alla boxar, då kan man köra med
SmartWii .. eller varför inte skippa pairing som kommer att ge problem med denna boxen också)


Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 november 2008 - 02:17.


#229

Postad 18 november 2008 - 02:27

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Menar du Humax CXHD 1000 C (ej PVR) så kan jag ju inte riktigt hålla med dig om att den är grym, har bara haft min i ett par månader men jag har rätt många problem med den, och du säger att det inte är värt att binda upp sig, det är väl upp till var och en att bestämma om man är villig att lägga ett par tusen för att få en förhoppningsvis felfri (läs mindre problem än föregående 1000C box)

Jag kommer kontakta Comhem under dagen idag för att reklamera min nuvarande box och försöka få en uppgradering till HD PVR boxen istället. Den enda anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att det inte funnits något alternativ till HD boxen.

Jag hoppas verkligen att den nya HD PVR boxen kommer fungera så bra som de som vet en del säger.

/joZ


Finns inga felfria boxar, om du tror det ska du inte ha nån box alls.

Ja .. fläktljudet kommer det att skrikas om ..

- Hur högt låter era boxar ?
- Har någon bytat fläkt ?
- Nä .. nu byter jag min ..
- Har fått min trejde box nu ..och den är nog lite tystare
- Nä nu ger jag upp .. skickat tillbaka boxen .. kan inte ens höra frugan ute i köket ..

Ett litet axplock från andra trådar och andra pvrboxar :)


Yep fläkten kommer folk gnälla på för svenskar gnäller på allt verkar det som.

#230

Postad 18 november 2008 - 02:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Finns inga felfria boxar, om du tror det ska du inte ha nån box alls.


Neophasis

Du far omkring i forumet och försvarar HD boxen på alla sätt ..
Här är en tråd tex https://www.minhembi...p;#entry2172162

Varför gör du det ?

Om det nu finns medlemmar som inte bara varit med i forumet långt mycket längre än dig
som är HELT NY HÄR .. ( Gick med: 2008-11-01 ) utan också haft att göra med en HD box som varit rent åt skogen
på alla de sätt .. Så funkar det inte att du kommer och slår ner på dom för att de tycker
så fortfarande eller att de lider av sviterna av sina upplevelser med boxen.

Du får tycka vad du vill om boxen .. men låt F-F..n oss få tycka vad vi vill
och dessutom har vi fog för vårt tyckande.
Det finns 1000 tals inlägg som vittnar om att så är fallet ..

Läs in dig på forumet innan du gör dina påståenden ..
Som tex detta .. riktat till mig :)

Verkar mer som du inte har nån erfarenhet av något annat än Comhem och därmed sågar allting de erbjuder.


Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 november 2008 - 02:42.


#231

Postad 18 november 2008 - 08:24

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0

Hej.
Prylportalen har recenserat boxen. Test, webb-tv & intervju med Com Hem hittar ni här

Mvh
Andreas Liebert,
Prylportalen.se

Samma Prylportalen som höjde den förra Humaxboxen till skyarna i ett tidigt test? Tar nog er "test" med en nypa salt den här gången.

#232

Postad 18 november 2008 - 08:55

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

F: Varför har Com Hem valt att exkludera en redigeringsfunktion som kan klippa bort reklam? Är det av hänsyn till tv-kanalernas annonsörer? Att en sådan här grundläggande PVR-funktion saknas är förvånande, speciellt med tanke på att boxen hårdvarumässigt stödjer detta och att Com Hem har tagit god tid på sig att specificera hårdvaran.

S: Humax och vi har valt att inte ha med redigeringsfunktionen vid säljstart av tekniska skäl. Humax arbetar med att funktionen ska finnas med i framtida versioner av mjukvaran.

F: Är Com Hems ambition att förse boxen med en redigeringsfunktion via en uppdatering i framtiden? När ungefär kommer den i så fall?

S: Ja, det är vår ambition.

Dubbel yes, om det stämmer...

Egentligen, varför behöver man en redigeringsfunktion om man ändå inte kan bränna ut filen? Vem orkar klippa bort reklamen för att se filmen 1-2 gånger?

#233

Postad 18 november 2008 - 09:00

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Dubbel yes, om det stämmer...
Egentligen, varför behöver man en redigeringsfunktion om man ändå inte kan bränna ut filen? Vem orkar klippa bort reklamen för att se filmen 1-2 gånger?

Man kan ju tänkas ha småbarn som har en tendens att vilja se saker om och om och om igen...
Eller så har du spelat in lite vuxenfilmer från Ylva Marias utbud och vill klippa ihop en best-of för en framtida wankfest, bara fantasin sätter gränser!

#234

Postad 18 november 2008 - 09:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Dubbel yes, om det stämmer...
Egentligen, varför behöver man en redigeringsfunktion om man ändå inte kan bränna ut filen? Vem orkar klippa bort reklamen för att se filmen 1-2 gånger?

Jag håller i princip med dig, det är ingen dealbreaker att redigeringsfunktion saknas. Dock så kan den vara bra att ha ändå när HDD:n börjar bli full. Jag har i nuläget en dvd-recorder vars HDD nästan alltid är i närheten av fullproppad (när ska man ha tid att se allt?). Då är det rätt bra att snabbt kunna klippa bort det onödiga före och efter en inspelning.
Om man sedan behöver mer plats/har mer tid på sig kan man sitta och ta bort reklamen mitt i också.
Pioneer har gjort det fördömligt enkelt och snabbt att plocka bort reklam på sina dvd-recorders, jag älskar gränssnittet på den. Det största felet med den är att den inte klarar DVB-C.

#235

Postad 18 november 2008 - 09:17

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Dåså, en liten minirecension av boxen från mig med:

Först vill jag påpeka att jag också upplevde ett problem med en fördröjning med timeshift men en ny mjukvara löste det problemet. Jag har inte upplevt det sedan dess men vet att några andra testare fortfarande upplever det då och då. (Dvs det är inget konstant problem och det verkar inte drabba alla.)

Jag gör en liten punktlista just nu, har någon frågor sen ska jag försöka svara när jag har tid:

  • Bildkvalitén är klanderfri sånär som på det faktum att bilden är något softare*
  • Ljudnivån är inte direkt låg men å andra sidan inte värre än andra PVRs eller t.ex. ett (nyare) Playstation 3 (vi talar ett ganska svagt susande)
  • Användargränssnittet, speciellt om man kör HD-upplösning, är mycket trevligare
  • Inspelningsfunktionerna och timeshift fungerar utmärkt för mig och är enkla att använda samtidigt som man har en stor flexibilitet
  • Utseendet på boxen är otroligt mycket trevligare än föregångaren men den stora powerindikator-dioden på fronten är lite sur
  • Boxens de-interlacing verkar förbättrad över föregångaren
  • Att läsa bilder och musik från USB känns mest som en ploj, formatstöd och andra restriktioner gör det till en menlös funktion i stort sett
  • Kanalbyten osv. känns minimalt snabbare än föregångaren
  • Själv har jag inte upplevt problem med HDMI, inte ens när jag kör Original (som ju ofta byter signaltyp)

* Det här är ju den största frågan för många:
All-around känns bilden helt klart bättre. Inga blockbildningar, ingen black crush, i princip inga interlacing-artefakter etc. Däremot får man inte riktigt samma skärpa och tryck i bilden som förra boxen.
Angående om detta är negativt eller inte är faktiskt inte helt solklart. I många fall gör det att bilden ser mer naturlig och organisk/behaglig ut men samtidigt förlorar man en del djup/3D och lite av wow-känslan på HD-kanalerna som man ibland, när föregångaren faktiskt betedde sig ordentligt, kunde uppleva. (Detta märks både på uppskalad SD och på HD.)

Nu vet jag ju inte så jag ska inte komma och påstå saker som jag inte har bevis för men jag skulle i alla fall tro att det är till väldigt stora delar annorlunda kretsar i denna box i jämförelse med föregångaren.


På det stora hela är det i alla fall en mycket mer välmående produkt än föregångaren.

Det här blev ju lite haffsigt men NDAn lyftes för en halvtimme sen och jag måste till jobbet. :)
Svarar på frågor i mån jag hinner.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 18 november 2008 - 09:32.


#236

Postad 18 november 2008 - 09:33

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Samma Prylportalen som höjde den förra Humaxboxen till skyarna i ett tidigt test? Tar nog er "test" med en nypa salt den här gången.

Tja, jag tycker iallafall att det var intressant med ett så tidigt test och även om det inte är heltäckande så är man tacksam för all information man kan få i detta läge.

Tre saker som jag blev lite besviken på med boxen:
1. Timeshift-funktionen
2. Krypterade inspelningar
3. Ej fungerande ethernet, orka fippla med usb

Sen skulle jag vilja veta hur mycket minne en 2-timmars film i HD tar upp så man vet hur mycket som ryms på hårddisken.

#237

Postad 18 november 2008 - 09:34

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Till ovanstående kan jag tillägga att EPGn är supernice.
Dels så finns det info flera dagar fram och den finns direkt. d.v.s ingen laddtid på EPG så fort man kollar, utan den är där.
Sen så ligger aktiva kanalen kvar med ljud uppe till vänster när man är i guiden.
Sist så har man tagit tillbaka funktionen att man kan "byta kanal" i inforutan utan att kanalen byts, bara infon. D.v.s helskärmpå kanalen med underliggande infoskylt.

Edit. Ovanstående var UndaCs post när jag började skriva. Man är ju inte så snabb i fingrarna så här på morgonkvisten. :P

Redigerat av Magne, 18 november 2008 - 09:37.


#238

Postad 18 november 2008 - 09:45

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Det känns som den största besvikelsen för mig i prylportalens test var att boxen inte kan spela in serier automatiskt. Jag kör med en Windows Media Center-dator som spelar in gammal hederlig analog-tv, men den kan spela in serier och det är busenkelt och känns ganska viktigt :P

Okej nu kanske det är väldigt enkelt att ställa in att spela in mellan säg 21 och 22 på kanal 5 varenda måndag, men datorn har alltid hängt med när serierna bytt tid osv också. Samt fångat det när en serie kommer tillbaka efter säsongsuppehåll, mkt praktiskt.
Sen att datorn kan spela upp filmer lagrade på nätverket är ju en bonus också, men det gör jag sällan nog för att kunna tänka mig att byta ut den mot en hd-pvr ifall den strular mindre än datorn gör.

Jag får väl vänta och se ifall det kommer i en uppgradering.

Kan den gamla sd-boxen spela in serier btw?

/Quh

#239

Postad 18 november 2008 - 10:07

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

All-around känns bilden helt klart bättre. Inga blockbildningar, ingen black crush, i princip inga interlacing-artefakter etc. Däremot får man inte riktigt samma skärpa och tryck i bilden som förra boxen.
Angående om detta är negativt eller inte är faktiskt inte helt solklart. I många fall gör det att bilden ser mer naturlig och organisk/behaglig ut men samtidigt förlorar man en del djup/3D och lite av wow-känslan på HD-kanalerna som man ibland, när föregångaren faktiskt betedde sig ordentligt, kunde uppleva. (Detta märks både på uppskalad SD och på HD.)

Hmm, detta verkar inte alls lovande. Vitsen med HDTV är just wow-faktorn jämfört med SDTV. Vi får väl förhoppningsvis se åsikter här om detta när burken börjar distribueras.

#240

Postad 18 november 2008 - 10:17

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Det känns som den största besvikelsen för mig i prylportalens test var att boxen inte kan spela in serier automatiskt.


Jag vet inte riktigt om de tagit bort funktionaliteten eller om vi talar om olika saker men jag schemalade vetenskapens värld (har jag för mig att det var, nån dokumentärserie på SVT iaf) och det funkade så som jag förväntade mig.

#241

Postad 18 november 2008 - 10:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Humax HDPVR-1000C - En rapport på vad som komma skall

Den 3:e december lanserar Comhem sin mycket efterlängtade HD PVR-box, Humax HDPVR-1000C. Undertecknad har varit med under sluttampen av utprovningen och efter att ha levt med boxen ett antal månader så tänkte jag skriva lite kort om den.


...

Component-tråd

(ja jag svarar på frågor i denna tråd med, men det går fortast på Component :lol:)



Det här blev ju lite haffsigt men NDAn lyftes för en halvtimme sen och jag måste till jobbet. :P

Haha, attans, du hann före. :P

Redigerat av pacman, 18 november 2008 - 11:32.


#242

Postad 18 november 2008 - 10:23

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt om de tagit bort funktionaliteten eller om vi talar om olika saker men jag schemalade vetenskapens värld (har jag för mig att det var, nån dokumentärserie på SVT iaf) och det funkade så som jag förväntade mig.


Det som fungerar är gammal hederlig timerinspelning, men man kan inte säga åt boxen att spela in allt med t.ex Heroes den hittar automagiskt.

Edit. En väldigt trevlig sak med PVR var ju att man kunde spela in SVTs testbild och sitta och kalibrera när man ville och inte mitt i natten. :P

Redigerat av Magne, 18 november 2008 - 10:28.


#243

Postad 18 november 2008 - 10:29

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Hmm, detta verkar inte alls lovande. Vitsen med HDTV är just wow-faktorn jämfört med SDTV. Vi får väl förhoppningsvis se åsikter här om detta när burken börjar distribueras.


Innan du får panik får jag väl förtydliga att det är en ganska liten skillnad och det har som sagt sina fördelar också.

#244

Postad 18 november 2008 - 10:33

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
"Com Hem går ut med att det är möjligt att spela in 2 olika kanaler och se på en tredje men faktum är att det är bättre än så. Under vissa omständigheter går det faktiskt att spela in 4 kanaler och se på en femte men det förutsätter att minst 3 kanaler ligger inom samma frekvensområde." (från Prylportalen)

Är det någon som har hittat en kanalförteckning där man ser vilka kanaler som ingår i resp mux? Rent tekniskt borde väl boxen kunna spela in alla kanaler på en mux och inte bara 2 per mottagare, så man undrar varför de har satt den begränsningen.

Redigerat av hakanh65, 18 november 2008 - 10:38.


#245

Postad 18 november 2008 - 10:35

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0
Just det, till skillnad från Pacman har jag inte haft några som helst problem med lip sync (hade ganska grova problem med gamla boxen med äldre mjukvara dock).

#246

Postad 18 november 2008 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Just det, till skillnad från Pacman har jag inte haft några som helst problem med lip sync (hade ganska grova problem med gamla boxen med äldre mjukvara dock).

Intressant och glädjande. Pratade med en 3:e testare och han hade noterat samma problem.
Det var rätt länge sen jag upplevde det dock - blir inte klok på det för fem öre...

#247

Postad 18 november 2008 - 10:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0

Innan du får panik får jag väl förtydliga att det är en ganska liten skillnad och det har som sagt sina fördelar också.

Jag skulle vilja säga såhär, det är möjligt att nya boxens uppsklaning (som ju går att "stänga av") är mjukare än den gamlas men ALLT annat är lika bra eller bättre på den nya. Tycker snarare den gamla boxen hade problem med över-skärpning ibland, vill jag ha det kan jag fixa det själv.

(säger inte att du har fel utan bara att jag vill kompletera med min syn på det hela :P)

Jag stör mig mest på att jag inte får 576i så bra som jag vill. Eventuellt är det ju inte boxens fel alls dock.

Redigerat av pacman, 18 november 2008 - 11:31.


#248

Postad 18 november 2008 - 11:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Måste erkänna ett århundradets newbie-fel jag gjorde precis då jag fick boxen. Fatta in hur man ändra upplösningen och jag skicka mail direkt till Comhem och PM till UndaC och beklaga mig.

Fick PM från UndaC: "Dra ut luckan på fjärren..."

Ehh, what, lucka?

Dumstrut på... :P

#249

Postad 18 november 2008 - 11:36

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Quote från prylportalen

Till att börja med har boxen ett ständigt buffertminne som går att ställa i 1, 3, 5, 10 eller 20 minuter (eller helt stängas av). Det betyder att man alltid kan gå tillbaka en viss tid i den utsändning man för närvarande tittar på. Om man byter kanal börjar naturligtvis bufferten om från noll igen.

Med min gamla Humax PVR CXC-2000, så buffrar den automatiskt upp till 1 timme.
Buffringen startar om så fort man byter kanal osv.
Samsung P850 fungerar ju så också fast med upp till 4 timmars buffring
Hoppas ju på att den nya Humax HDPVR ska fungera på detta vis.
Tycker att 1-20 minuters automatisk buffring är alldeles för lite.


Frågor till de som testat boxen blir då.
1. Hur måste man göra för att få 2 timmars automatisk buffring?
2. Måste man aktivt pausa (timeshift) för att få upp till 2 timmars buffring.

#250

Postad 18 november 2008 - 12:53

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
1. Du måste titta på kanalen i 2 timmar för att få 2 timmar buffering.
2. Du kan spola tillbaka så långt som du tittat, dvs du behöver inte pausa i 2 timmar för att fylla bufferten.

Edit. 2 timmar vet jag inte om det är, men det är möjligt att det är så långt. Har nog bara backat 15-20 min själv.

Redigerat av Magne, 18 november 2008 - 12:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.