Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smart disklösning DROBO

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Data Robotics Drobo USB DRO4DU20 (Externa lagringschassin) 0 3 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo USB/FW800 DRO4DD20 (Externa lagringschassin) 3 7,12 (7) Inga priser
Data Robotics DroboPro DRPR1A31 (Externa lagringschassin) 5 8 (2) Inga priser
Data Robotics Drobo USB DRO4DU50 (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR3A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics DroboElite DREL1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo FS DRDS2A31 (NAS-servrar) 4 7 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR4A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo Mini 1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser

#201

Postad 03 juni 2010 - 20:53

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Beställde nätverkskortet tillsammans med cat6 kabel nu. Jag ska säga hur snabbt det går när jag får det (gissar det blir måndag).

Testade lite mer över wlan också, får ca 3MB/s när jag skickar till min MBP i7.
Kopplar mig via 5GHz bandet som jag tror ska vara snabbare (300Mbps/s). Jag trodde man kunde skicka över 2,4+5GHz samtidigt men det är kanske inte möjligt. Ska läsa mer på nätet men ni får gärna tipsa om olika tricks.

Säg till om ni vill att jag ska testa något speciellt med.

#202

Postad 03 juni 2010 - 21:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag det vore guld ifall att du råkar hålla på med 1080P redigering i Final cut :D Om så testa gärna att redigera klippen som ligger på Drobon för att kolla så att det inte segar igen.

#203

Postad 07 juni 2010 - 23:00

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Har tyvär inte final cut men kör iMovie.
Försökte ikväll med redigering över wlan snabbt.
Skapade en Alias i movie katalogen till drobo och skapade projektet
på drobon men när jag importerar in filmer så vill iMovie kopiera filmen till
lokal HD vilket är märklig. Hittar inga inställnigar att stänga av detta.
Gissar det blir samma sak via kabel.

Väntar just nu på intel kortet och cat6 kabel så jag testar
mer om några dagar. Webhallen hade inte kortet hemma men
det borde ta 2-3 dagar Max.

#204

Postad 10 juni 2010 - 23:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej najs! :)

#205

Postad 17 juni 2010 - 19:50

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hämtade ut min Intel Pro/1000 GT kort idag och tänkte testa lite speed men jag kom inte långt :wub:

Stoppade in kortet i min Windows 7 (x64 Ultimate) och det hittade kortet och installerade drivare (version 8.4.1.0). Men däremot det vägrade och koppa till routern. Windows visar Unidentified network.
Växlar jag tillbaks till inbyggda så får jag ip med en gång.

Testade också och ladda ner nyare drivers från intel men det visade sig att det finns bara äldre drivare hos det. Windows7 inkluderar nyare version.
http://downloadcente...s...69&lang=eng

Men i och för sig med intel installationen kommer test verktyg som testar Hardware. Min kort passerar alla HW tester så då antar jag att min kort mår bra. Nu är frågan vad sjutton jag ska testa mer. Har provat 2 kablar och 2 olika drivers. Vad mer kan man testa tror ni???
Tacksam för all tips.

Redigerat av reza666, 17 juni 2010 - 19:51.


#206

Postad 18 juni 2010 - 09:04

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

  • 623 inlägg
  • 0

Stoppade in kortet i min Windows 7 (x64 Ultimate) och det hittade kortet och installerade drivare (version 8.4.1.0). Men däremot det vägrade och koppa till routern. Windows visar Unidentified network.
Växlar jag tillbaks till inbyggda så får jag ip med en gång.


Har du en D-Link router? MAC-filtreringen slår även mot kabelanslutna nätverkskort om du har det påslaget. Du måste isåfall även lägga till det nya nätverkskortets MAC-adress i listan över tillåtna enheter.

#207

Postad 18 juni 2010 - 13:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Va segt! Hatar nätverk! Har tyvärr ingen bra lösning på ditt problem, testa med MAC som Andr3as sa :wub:

#208

Postad 19 juni 2010 - 08:31

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Tog tillbaks intel kortet och byte mot en D-Link DGE-528T som var det enda de hade hemma.
Guess what, det fungerade direkt. Vågar gissa Intel kortet var paj. men men nu testade jag och skicka en 2GB fil och som ni sa det blev det betydligt bättre speed:

Postad bild

Uploaded with ImageShack.us

ca 27MB/s landar det på.

Edit: med nyare drivrutiner kommer jag upp till ca 28MB/s nu :(

Redigerat av reza666, 19 juni 2010 - 09:24.


#209

Postad 19 juni 2010 - 09:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
28MB/s är ju helt okej. Du kan säkert trimma det lite mer med jumboframes och annat mög.

#210

Postad 19 juni 2010 - 14:02

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ser att Jumbo Frames är disabled förd-link kortet som default så det kanske kan trimmas som du säger.

Själv jobbar jag nästan 90% över wlan hemma i vekligheten och det verkar som netgearnen är riktigt stabilt efter alla tester jag gjort med och skicka stora och små filer (några tusen) så jag är nöjd.
Drobo'n är också snabbare än min gamla Nas och svarar betydligt fortare när man browsar i kataloger med många filer.
Enda saken jag saknar på Drobo'n är webinterface för att administrera men det kanske kommer senare.

#211

Postad 20 juni 2010 - 11:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Najs 28Mb/s är n´ju inte helt fel :P Som en USB-disk typ, det funkar ju!

Nu gäller det bara att sälja min server burk å köpa en Drobo B)

#212

Postad 20 juni 2010 - 20:02

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Go for it :P

Ett tips bara, jag köpte själv WD black HD vilket är deras performance diskar men skulle rekommendera deras green line diskar eftersom de inte blir lika varma och eventuellt håller längre. JAg läste om att drobon ska känna av värmen och reglera fläkten därefter.

ps. Ska sätta min Netgear Nas duo på blocket nu för Drobo'n är verkligen mycket bättre (och dyrare men smakar det så kostar det hehe)

#213

Postad 20 juni 2010 - 21:20

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag har hört annt om green diskarna! Att dom går i något "mode" där dem typ stängs av å detta skulle tydligen slita ut dem fort :blink:

Jag kör bara med Samsung F1 diskar ja :)

#214

Postad 21 juni 2010 - 21:38

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
bra tips, hade missat den detaljen så tack för det. Funderar på att köpa en 2TB disk nästa månad så jag kanske ska titta på Samsung jag med :)

en 2TB kostar ca 1200kr men det är 5400RPM fast jag tror inte jag kommer att märka mycket stor skillnad
http://www.komplett....aspx?sku=582423

#215

Postad 11 juli 2010 - 00:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Lutar åt att jag köper en vanlig Drobo FW800. Då 6,5lax är lite för mycket för mig! Har tänkte köra Time Machine som backup-program :)

Hoppas bara att FW800 ger tillräckligt med speed för att redigera med!

Går det på något sätt att koppla ihop en "vanlig" med en Drobo FS...?

#216

Postad 19 juli 2010 - 18:48

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
tjena, tillbaks från en kort semester :)

Vad menar du med en vanlig?
Om du menar en Drobo FW800 så kan du göra det via routern antar jag men vad är poängen? Samma sak med extern HD.

#217

Postad 25 juli 2010 - 00:32

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

tjena, tillbaks från en kort semester :D

Vad menar du med en vanlig?
Om du menar en Drobo FW800 så kan du göra det via routern antar jag men vad är poängen? Samma sak med extern HD.


Nä jag menar köra den som en vanlig FW800 disk sedan dela ut den via nätverket på min macbook ;) Inte alls samma som en vanlig HDD, denna är ju unik :P Det är enkelheten jag vill åt :P

Det jag menar med koppla ihop är om jag senare skulle köpa en FS går det att koppla ihop dem med varandra...?

#218

Postad 31 juli 2010 - 23:27

reza666
  • reza666
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ok, men jag tror inte du kan koppla ihop en Drobo FW med en Drobo FS.
Drobo FS har bara en Ethernet port och det bör gå in på routern så varför inte satsa på en FS från start :) ?

Jag måste säga att det har fungerat klockrent hittills.

#219

Postad 01 augusti 2010 - 23:24

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Fan att den här tråden skulle finnas... Hade nästan bestämt mig för en Netgear ReadyDUO och så snubblar på denna tråd och börjar läsa om Drobo FS. Ha-begäret är ju oerhört, frågan är om man kan motivera den otroligt mycket högre kostnaden eftersom jag bara ska ha en NAS med olika media till min HTPC som kör XBMC.. :)

#220

Postad 07 augusti 2010 - 23:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Klart du ska ha en drobo om det är grejjer du är rädd om på disken :)


Ok, men jag tror inte du kan koppla ihop en Drobo FW med en Drobo FS.
Drobo FS har bara en Ethernet port och det bör gå in på routern så varför inte satsa på en FS från start :P ?

Jag måste säga att det har fungerat klockrent hittills.


Jo men om jag ändå har den kopplad till Macbooken så kan jag dela den vidare på nätverket :(

#221

Postad 12 augusti 2010 - 23:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Efter lite om och men så blev det en Drobo FS! ;)

Dumt att snåla!


Funkar helt underbart! Verkligen lätthanterlig! Återkommer!

#222

Postad 12 augusti 2010 - 23:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Gratulerar, jag är avis!

#223

Postad 13 augusti 2010 - 00:47

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Också helt otroligt avis... Ser fram emot lite siffror på överföringshastighet osv ;)

#224

Postad 13 augusti 2010 - 23:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Fyfan vilken maskin! Enklare har jag inte varit med om! Kommer hem stoppar i två diskar, startar den... Klart! Hade det varit en WHS hade jag få "boot disk failure" eller "mgrboot is missing" eller nått å strulat i timmar. Men det är över nu tror jag B)

Dock låter trafot lite mycket men ska be om ett nytt bara för att :) Den ska dock ändå stå i ett annat rum. Nu åter står det att köpa 2st 2TB diskar för att fylla de tomma platserna.

Någon som har testat Drobo Apps än..?

Kan tyvärr inte kolla överförningshastigheten i min Macbook..? Någon som har ett tips?

EN bild på älskligen också :rolleyes:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Timpolanen, 13 augusti 2010 - 23:53.


#225

Postad 15 augusti 2010 - 12:34

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Låter ju riktigt bra, kul att du är nöjd! ;)

Ingen aning om hur man kollar hastighet med en Mac dock. Måste ju gå på något sätt tycker man :)

#226

Postad 17 augusti 2010 - 18:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Sitter å redigerar 1080P i Final Cut Pro, där alla klippen ligger på Drobon. Funkar prima! :rolleyes: Säger den del om hastigheten iaf!

Edit; En sådan ska hoppa in i Drobo i helgen :blink:

Redigerat av Timpolanen, 17 augusti 2010 - 20:20.


#227

Postad 22 augusti 2010 - 16:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Toppar ca 29mb/sek ifrån Win7 till Drobo när jag överför 2GB MKV :)

#228

Postad 22 augusti 2010 - 21:58

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Det funkar ju helt klart :) Är det med "Jumbo Frames" påslaget? Vad jag läst ska man kunna öka hastigheten en del med det.

Har du fått något nytt nätagg förresten? En av de vanligaste problemen med Drobon verkar just vara nätagg som låter lite för mycket.

Om någon är i köpartagen just nu så kostar en Drobo FS 569euro (5380kr) inkl frakt från drobostore.com med rabattkoden "DAD2" ;)

Redigerat av TriNitro, 22 augusti 2010 - 21:59.


#229

Postad 22 augusti 2010 - 22:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Humm ingen aning vad de är ens ;) SKa kolla!

Nää måste fan ta å ringa nu, skjuter på det!

Den fungerar fortfarande helt underbart! 4TB nu...

Kan redigera 1080P klipp direkt ifrån Drobo FS i FCP
Min WD HD TV Live hittar också min Drobo å kan spela upp allt ifrån den :unsure: :)
Finns itunes plug-in (Firefly) så att alla datorer har tillgång till musiken
Alla datorer kommer alltid åt den
Snabb å pålitlig


Ska nu fixa Yoics på den så man kan komma åt filerna ifrån iPhonen också :lol:

Redigerat av Timpolanen, 22 augusti 2010 - 22:13.


#230

Postad 24 augusti 2010 - 09:04

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Försöker förstå hur drobo funkar.
Säg nu att jag köper 5 st 2tb diskar till FS. Skapar 4 st 2tb-partitioner och 5e körs som redundancy.
Sedan fyller jag alla diskar med data.
Nu vill jag ta ut en 2tb disk och spara som arkiv med dess unika data.
Vad händer när jag stoppar in ersättningsdisken?
Får jag en ny färsk 2tb-partition eller kopieras all gamal data från redundancydisken till den nya?

Med andra ord om jag vill kunna ta ut arkiv med unik data, är drobo rätt för mig eller ska jag skaffa en extern hd-kabinett? Är det så att man når ett maxtak på lagring?

#231

Postad 24 augusti 2010 - 10:23

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Altsåvad jag vet så gåre bara att få det till en enda partiton. Altså 5st 2TB diskar blir 5TB speglad data... :)

Om du tar ut en disk kan du inte se vad som ligger på den utan all data sprids utöver alla diskar.

Kolla deras videos! http://www.drobo.com...ducts/drobo.php

#232

Postad 24 augusti 2010 - 10:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
5 st 2TB diskar blir 8TB med data. Funktionen är som raid5 fast på filnivå och inte disknivå.


Försöker förstå hur drobo funkar.
Säg nu att jag köper 5 st 2tb diskar till FS. Skapar 4 st 2tb-partitioner och 5e körs som redundancy.
Sedan fyller jag alla diskar med data.

Riktigt så funkar det inte. Drobon skapar själv partionerna. Ingen speciell disk kör redundancy utan alls, som raid5.

Nu vill jag ta ut en 2tb disk och spara som arkiv med dess unika data.

Så kan du inte göra tyvärr. Man väljer inte vilken disk datan lagras på, den lagras över alla diskar.

Vad händer när jag stoppar in ersättningsdisken?

Drobon börjar återskapa datan till den disken också och du får mer lagringsutrymme.

Får jag en ny färsk 2tb-partition eller kopieras all gamal data från redundancydisken till den nya?

Datan från alla diskar fördelas ut på den nya.

Med andra ord om jag vill kunna ta ut arkiv med unik data, är drobo rätt för mig eller ska jag skaffa en extern hd-kabinett? Är det så att man når ett maxtak på lagring?

Drobo är nog inget för dig :)

#233

Postad 24 augusti 2010 - 12:43

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Anledningen till att jag skrev 2tb partitioner var att jag läste att XP inte klarar mer än 2tb. Så jag antog att den måste ha flera volymer i XP?

#234

Postad 24 augusti 2010 - 13:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja det stämmer, kör man xp skapar drobon automatiskt en ny partion för varje 2TB block. Dock ligger de som sagt utspridda över diskarna :)

#235

Postad 24 augusti 2010 - 18:55

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Ytterligare frågor.
Läste att tex WD Green har 4kb sektorer och funkar inte så bra med XP elller i raid på XP.
Spelar det någon roll om de sitter i drobo, dvs oavsett OS?
Läste att Samsungs ecogreen var mkt mer känsliga och högre andel krascher.
Vilken av dessa tror ni funkar bäst för torrent. Måste klara maxhastighet för skrivning i 100mbit.

Så det lutar åt en drobo fs + 5str WD green eller Samsung ecogreen 2tb och sedan köra en separat satakabinett för arkiv.
Blir hål i plånboken bara :)

#236

Postad 24 augusti 2010 - 19:15

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Altså för Torrent så skulle jag nästa kolla på något annat om inte de du tankar är väldigt viktigt för dig. Drobo är väl mer eller mindre en lagringsdisk för säkerhet. Kanske en liten Atom server + diskar vore bättre..?

#237

Postad 24 augusti 2010 - 19:57

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Har inte kunskap att sätta ihop en server och de NAS jag tittat på verkar inte vara särskilt vettiga.
Om nu drobon är smidig och säker så räcker det bra förutsatt den då orkar skriva utan disk overload.
Klient kommer köras på datorn och inte i drobon isf.

#238

Postad 24 augusti 2010 - 21:14

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej! Om du är unte efter enkelhet+framtidsäker samt har pengar i ficka så kör på en Drobo! Jag e iaf Helnöjd! Som sagt ca 28mb/s kan den överföra :rolleyes:

#239

Postad 26 augusti 2010 - 08:38

iMist
  • iMist
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Om någon är i köpartagen just nu så kostar en Drobo FS 569euro (5380kr) inkl frakt från drobostore.com med rabattkoden "DAD2" ;)

Det här lät ju grymt! Jag bestämde mig genast, fyllde glad i hågen i en order men blev desto mer besviken när dom på sista sidan där man bekräftar ordern hade lagt på 15% VAT! Då blev det helt plöstligt dyrare (711 Euro = 6693 SEK) än de billigaste priserna i Sverige :-(

Så nu får jag fortsätta att gå och sukta och fundera på om jag ska slå till. Habegäret börjar bli riktigt stort nu...

#240

Postad 26 augusti 2010 - 10:49

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Det här lät ju grymt! Jag bestämde mig genast, fyllde glad i hågen i en order men blev desto mer besviken när dom på sista sidan där man bekräftar ordern hade lagt på 15% VAT! Då blev det helt plöstligt dyrare (711 Euro = 6693 SEK) än de billigaste priserna i Sverige :-(

Så nu får jag fortsätta att gå och sukta och fundera på om jag ska slå till. Habegäret börjar bli riktigt stort nu...


Men ######r vad värdelöst ;)

#241

Postad 12 september 2010 - 10:06

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Funderar lite på att köpa en DROBO FS och har lite frågor, drobon gör alltså att 5 diskar visas som 1 stor disk? kan jag skriva till denna disk från både mac och pc's ? och hur kommer de upp iom att det är via nätverk? lägger man till den som en nätverksenhet?

Vad händer ifall drobon får något mjukvarufel? känns ju lite osäkert när allt är automatiskt..., när man köper en drobo vill man ju inte behöva ha en extra extern disk med allra det viktigaste på, men det kanske är att rekommendera?

Undrar även hur man borde gå tillväga eftersom mina diskar redan är fyllda med data, måste jag för över den datan någonstans och sen formatera diskarna innan jag sätter i dem i drobon?

Var borde man beställa den ifrån? clickok verkar ju billigast i Sverige men har fått riktigt kassa omdömen på prisjakt, var köpte ni eran?

Redigerat av Ybo, 12 september 2010 - 10:28.


#242

Postad 12 september 2010 - 12:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Funderar lite på att köpa en DROBO FS och har lite frågor, drobon gör alltså att 5 diskar visas som 1 stor disk? kan jag skriva till denna disk från både mac och pc's ? och hur kommer de upp iom att det är via nätverk? lägger man till den som en nätverksenhet?

Vad händer ifall drobon får något mjukvarufel? känns ju lite osäkert när allt är automatiskt..., när man köper en drobo vill man ju inte behöva ha en extra extern disk med allra det viktigaste på, men det kanske är att rekommendera?

Undrar även hur man borde gå tillväga eftersom mina diskar redan är fyllda med data, måste jag för över den datan någonstans och sen formatera diskarna innan jag sätter i dem i drobon?

Var borde man beställa den ifrån? clickok verkar ju billigast i Sverige men har fått riktigt kassa omdömen på prisjakt, var köpte ni eran?


Japp lite som Raid 5 så bilre en enda stordisk (Iaf på Vista/OXS). Japp den fungerar fint här hemma både ifrån Vista och OSX :rolleyes: Dessutom kan jag bläddra i alla mappar på Drobon via WD HD Live boxen ;)

Vet inte riktigt men den varna ju så fort något e knas, så i värsta fall får man plocka ur alla diskar. Få en ny Drobo å köra in diskarna i den, så är presic som innan :P Men det kan ju börja brinna eller vad som helst så jag har alltid en extern disk i ett annat hus! Safty first!


Köpte min ifrån Macoteket, känns mer seröst när det handlar om sånna här grejjer!

#243

Postad 12 september 2010 - 13:32

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Japp lite som Raid 5 så bilre en enda stordisk (Iaf på Vista/OXS). Japp den fungerar fint här hemma både ifrån Vista och OSX :rolleyes: Dessutom kan jag bläddra i alla mappar på Drobon via WD HD Live boxen ;)

Vet inte riktigt men den varna ju så fort något e knas, så i värsta fall får man plocka ur alla diskar. Få en ny Drobo å köra in diskarna i den, så är presic som innan :P Men det kan ju börja brinna eller vad som helst så jag har alltid en extern disk i ett annat hus! Safty first!


Köpte min ifrån Macoteket, känns mer seröst när det handlar om sånna här grejjer!


Okej, vad bra, läste lite om att man kunde dela ut drobon över internet genom oxygen cloud, någon som provat detta? får man upp drobon som en extern hdd då också? vore ju riktigt smidigt att kunna köra allt som vanligt när man är utomlands osv.

#244

Postad 12 september 2010 - 19:37

Ybo
  • Ybo
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Okej, vad bra, läste lite om att man kunde dela ut drobon över internet genom oxygen cloud, någon som provat detta? får man upp drobon som en extern hdd då också? vore ju riktigt smidigt att kunna köra allt som vanligt när man är utomlands osv.


Undrar även om det går att lösenordskydda själva "hårddisken" som blir utdelad.

#245

Postad 16 september 2010 - 22:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Undrar även om det går att lösenordskydda själva "hårddisken" som blir utdelad.


Japp genom att lägga till användare, presic som i vanlig fildelning :)

#246

Postad 27 september 2010 - 12:09

beh
  • beh
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag bestämde mig genast, fyllde glad i hågen i en order men blev desto mer besviken när dom på sista sidan där man bekräftar ordern hade lagt på 15% VAT! Då blev det helt plöstligt dyrare (711 Euro = 6693 SEK) än de billigaste priserna i Sverige :-(


Regerna är ganska enkla:
  • Handlar du i Sverige betalar du 25% moms (prisern aviseras med moms).
  • Inom EU betalar du den momsen som gäller i landet varan skickas från (eventuellt där butiken som tar mot pengarna ligger). Ingen moms vid införande.
  • Om du handlar från icke EU land ska du inte betala moms där utan betala 25% svensk moms vid införandet i landet (+ eventuell tull).


#247

Postad 06 november 2010 - 02:17

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Nu har jag upptäckt en riktigt dålig grej med Drobo FS.....!

Ominstallerade min Macbook nyss och skulle logga in på Drobo'n. MEN nu säger den att min lösen eller användarnamn är fel... Helt sjukt, vet att det är rätt...

Jahopp hur återställer man då...?
Oj hoppas! Det går inte utan att kontakta supporten, SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!


Fan vad förbannad jag blir......!!!!

#248

Postad 06 november 2010 - 05:52

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Aj men fan va drygt, skriv hur det löste sig. Och om dom vet varför det krånglade efter ominstallation. Man antar ju att Drobon skulle vara helt fristående liksom :)

#249

Postad 06 november 2010 - 12:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo Nått spunk blev det väl... Har kontaktat dem via deras sida med S/N osv, hoppas på snabbt svar!


Kommer dock in på ett annat konto, men de har bara tillgång till en mapp :(

#250

Postad 07 november 2010 - 01:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Kommer in på alla konton utom "Admin", tur det så man kommer åt filerna iaf! :(



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.