Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK vs Supra högtalarkablar

304 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 07 juli 2009 - 23:20

Jisjoe
  • Jisjoe
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hade tänkt snickra ihop en egen kabel exakt såsom han gjort här:
https://www.minhembi...om/[hejo]/42206

Men om man tittar på denna så ser man att där säger dom att man ska korskoppla en fyrledare så man får en minus och en plus, jag hade ju tänkt få ut två minus och två plus ur min fyrledare.
http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf
Spelar detta någon roll, tror iofs inte det men en second opion är alltid skönt :)

Testade f.ö min fyrledare ikväll, tyckte faktiskt ljudet blev sämre än med dom gamla kablarna.
Men det lät schysst på Pure Direct, kanske det hade hjälpt med en nya inmätning?

Kör på en Marantz SR6003 med två Elac FS247 som frontar.

#202

Postad 23 februari 2010 - 20:30

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Efter att ha läst 7 sidor så var det 2 stycken som tyckte EKK lät dåligt (kopplat fel?), ett fåtal som tycker högtalarkablar inte spelar någon större roll och ca 20 stycken som tyckte EKK lät bättre än många andra kablar (oavsett prisklass).

Eftersom jag kan få tag i EKK gratis och behöver högtalarkablar till mina passiva subar så kommer jag definitivt testa!

#203

Postad 27 februari 2010 - 21:16

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Hej!

Hade tänkt att testa att göra några sådana här kablar någon gång framöver.
Ska vara 2-2.5m långa. Antar att det är 2x1.5mm2 jag ska ha?
Sedan, ska jag fläta, tvinna eller inget alls? Vissa säger att det ska tvinnas/flätas och vissa säger att man absolut inte ska göra det. Hur är det?

Annars så tänkte jag kolla runt om jag har någon sådan här kabel hemma och sedan köra igång.

Men det jag undrar över är vad jag ska ha för kabel och om det ska flätas/tvinnas eller inte. Vad säger ni?

Edit: Hade tänkt att köra bi-wire dessutom.

Redigerat av Ala_95, 27 februari 2010 - 21:17.


#204

Postad 28 februari 2010 - 20:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Blir det bra om jag köper 4x1.5mm2 och kör bi-wire med det?
Ska det flätas så antar jag att jag behöver två sådana till varje högtalare. En fläta per register eller vad man ska säga?

#205

Postad 28 februari 2010 - 20:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
En sak jag inte förstår ..

Om man nu inte tror att den ena kabeln är bättre än den andra eller
att det duger med EKK ..

Varför skall man då syssla med annat hokus pokus som att fläta kabeln ?

Gå istället och köp den billigaste Audioquest och sätt på billiga bananer
Då kan ni dessutom flytta lite på kabeln om så skulle behövas.

En EKK är så styv att den ligger där den ligger och sedan blir den liggande där
oavsett om ni vill eller ej. Dessutom bryter den bananer då kabeln är styvare
än bananerna ( lite överdrivet men nästan sant )

Ofta lägger man ner en halv förmögenhet på bananer och annat som snyggar
till en EKK. Istället för att köpa en färdig men mjukare kabel för samma pengar.

Jag förstår det inte .. så berätta gärna :P

Maveric

#206

Postad 28 februari 2010 - 20:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

En sak jag inte förstår ..

Om man nu inte tror att den ena kabeln är bättre än den andra eller
att det duger med EKK ..

Varför skall man då syssla med annat hokus pokus som att fläta kabeln ?

Gå istället och köp den billigaste Audioquest och sätt på billiga bananer
Då kan ni dessutom flytta lite på kabeln om så skulle behövas.

En EKK är så styv att den ligger där den ligger och sedan blir den liggande där
oavsett om ni vill eller ej. Dessutom bryter den bananer då kabeln är styvare
än bananerna ( lite överdrivet men nästan sant )

Ofta lägger man ner en halv förmögenhet på bananer och annat som snyggar
till en EKK. Istället för att köpa en färdig men mjukare kabel för samma pengar.

Jag förstår det inte .. så berätta gärna :P

Maveric

försök att hitta kabel för 14kr metern som är lika bra.

#207

Postad 28 februari 2010 - 20:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag köpte en EKK liknande kabel 2 X 3 meter färdigterminerad
för 950 kr
( obs : det är inte en audioquest )

Likheten är att det är en kardels ledare

Bifogad fil  x_speaker.JPG   55K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  X_speaker_2.JPG   36,8K   13 Antal nerladdningar

Maveric


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



försök att hitta kabel för 14kr metern som är lika bra.


Blir den bättre när du flätar den ?

Läs vad man skriver ..

Ofta lägger man ner en halv förmögenhet på bananer och annat som snyggar
till en EKK. Istället för att köpa en färdig men mjukare kabel för samma pengar.


Jag skrev inte att EKK var dålig
Läs tidigare i tråden så förstår du vad jag pratar om

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 28 februari 2010 - 21:05.


#208

Postad 08 mars 2010 - 21:06

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag köpte en EKK liknande kabel 2 X 3 meter färdigterminerad
för 950 kr
( obs : det är inte en audioquest )

Likheten är att det är en kardels ledare

Bifogad fil  x_speaker.JPG   55K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  X_speaker_2.JPG   36,8K   13 Antal nerladdningar

Maveric


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>





Blir den bättre när du flätar den ?

Läs vad man skriver ..


Jag skrev inte att EKK var dålig
Läs tidigare i tråden så förstår du vad jag pratar om

Maveric

Enligt specen så är kabel fler kardelig .

#209

Postad 09 mars 2010 - 16:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Det blev klarlagt i annan tråd att den är flerkarderlig.

#210

Postad 09 mars 2010 - 16:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det blev klarlagt i annan tråd att den är flerkarderlig.

Jag vet men för att han inte skall spåra ur totalt så la jag en post här om det.

#211

Postad 19 mars 2010 - 16:39

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Efter att ha läst igenom tråden lite halvstressat på arbetstid så känns det nu som om jag ska skippa supra kablar i mina väggar och försöka mig på EKK kablar istället.

Gärna pröva att fläta dem också...

Så kikade jag på vad elbutiken hade att erbjuda;
* EKK LIGHT 4G1,5
* EKK 4G1,5 BLYFRI R50

Blyfritt - är det en fördel i ljudvärlden?
Vilken storlek på krympslangen blir lagom måntro efter att man har flätat dessa 4?

Redigerat av yrrol2, 19 mars 2010 - 16:40.


#212

Postad 19 mars 2010 - 17:14

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Efter att ha läst igenom tråden lite halvstressat på arbetstid så känns det nu som om jag ska skippa supra kablar i mina väggar och försöka mig på EKK kablar istället.

Gärna pröva att fläta dem också...

Så kikade jag på vad elbutiken hade att erbjuda;
* EKK LIGHT 4G1,5
* EKK 4G1,5 BLYFRI R50

Blyfritt - är det en fördel i ljudvärlden?
Vilken storlek på krympslangen blir lagom måntro efter att man har flätat dessa 4?


Det finns inte någon EKK med bly i nuförtiden även om dom inte nämner det i namnet.

Ska du dra i väggen är det bättre att du köper en rulle lös EK och drar i rör, då kan du byta kabel i framtiden om det behövs!

Redigerat av akterspegel, 19 mars 2010 - 17:17.


#213

Postad 19 mars 2010 - 17:23

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
jo jag hade allt tänkt att vara framtidssäker och dra rätt många rör för diverse kablar.

fast när du skriver "lös EK" då menar du inte någon utav de EKK jag nämnde?
Light - vad innebar detta nuigen då? Trolign står det några sidor bakåt men chansar på att fråga av bekvämlighet :)

Tanken var att köpa 50meters rulle - om det nu ens räcker, fläta, krympslanga, och tvinga igenom de 16mm rören i väggarna.. hehe



Har jag tolkat rätt med att "ni" tar 4 ledare per högtalare, dvs 2st till + 2st till -....
Blir ju rätt många meter med kablar jag ska lyckas dra då, hum

Redigerat av yrrol2, 19 mars 2010 - 17:27.


#214

Postad 19 mars 2010 - 17:35

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

jo jag hade allt tänkt att vara framtidssäker och dra rätt många rör för diverse kablar.

fast när du skriver "lös EK" då menar du inte någon utav de EKK jag nämnde?
Light - vad innebar detta nuigen då? Trolign står det några sidor bakåt men chansar på att fråga av bekvämlighet :)

Tanken var att köpa 50meters rulle - om det nu ens räcker, fläta, krympslanga, och tvinga igenom de 16mm rören i väggarna.. hehe



Har jag tolkat rätt med att "ni" tar 4 ledare per högtalare, dvs 2st till + 2st till -....
Blir ju rätt många meter med kablar jag ska lyckas dra då, hum


EKK är en färdig kabel med samma ledare som EKRK, EKLK, EKKJ etc. dom två första bokstäverna säjer vilken typ av ledare det är TEX FKKJ innehåller FK vilket är en fåtrådig ledare istället för en enkelkardelig.
Här är länk till nexans, där finns mycket matnyttigt! http://www.nexans.se..._750_V.html#top

#215

Postad 20 mars 2010 - 17:43

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Aha, nu blev det massa nya och förvirrande termer igen.

EKK - är det inte ett fabrikat utan bara en benämning på en vanlig simpel el-installationskabel i olika utformningar?

Om jag har tänkt att fläta, så är det alltså ingen idé att jag köper en EKK för den måste jag skala bort ytterhöljet.
Utan jag kan lika gärna köpa tex en lös H07V-U (fast den var dock 2mm enligt hänvisade sidan), så slipper jag ett moment inför att fläta?

Vad vill man ha då, fåtrådig eller de andra?
-och varför fortsatte alla referera till EKK ifall man nu lika gärna kunde tagit H07V-U?

Redigerat av yrrol2, 20 mars 2010 - 21:46.


#216

Postad 21 mars 2010 - 09:21

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Aha, nu blev det massa nya och förvirrande termer igen.

EKK - är det inte ett fabrikat utan bara en benämning på en vanlig simpel el-installationskabel i olika utformningar?

Om jag har tänkt att fläta, så är det alltså ingen idé att jag köper en EKK för den måste jag skala bort ytterhöljet.
Utan jag kan lika gärna köpa tex en lös H07V-U (fast den var dock 2mm enligt hänvisade sidan), så slipper jag ett moment inför att fläta?

Vad vill man ha då, fåtrådig eller de andra?
-och varför fortsatte alla referera till EKK ifall man nu lika gärna kunde tagit H07V-U?


EKK är en väldigt vanlig kabel som finns överallt, Jag ville inte förvirra dig, ville bara påvisa att ledarna är likvärdiga i alla kablarna. Den EK`n som jag länkade till kan nog vara lite svår att få tag i men pröva med någon fackhandel så löser dom nog det!

#217

Postad 23 mars 2010 - 12:31

Macmax
  • Macmax
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hejsan alla Hifi grabbar!
Jag är sugen på att göra mig ett par EKK högtalarkablar själv för att testa o se om det blir bättre ljud.
Tänkte kolla med er om denna kabel kan vara nåt att jobba med?
(ELMEX. EKK. 3G 1,5 mm². 10 m. Isolerad installationskabel med enkeltrådig ledare. För fast förläggning i torra icke brandfarliga utrymmen och fast förläggning utomhus. Vit.)

#218

Postad 23 mars 2010 - 13:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
sattsa på 4G 1,5mm kabel och korskoppla :D

#219

Postad 23 mars 2010 - 13:49

Macmax
  • Macmax
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
men om man vill testa med en 3G 1,5mm kabel så vilka kablar ska man använda?
det ska väl vara två utav samma färg?

#220

Postad 23 mars 2010 - 15:31

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

men om man vill testa med en 3G 1,5mm kabel så vilka kablar ska man använda?
det ska väl vara två utav samma färg?

Ja du använder två av samma färg om du vill prova, sen låter du den tredje kabeln vara oanvänd, t.ex. jordkabeln.

#221

Postad 23 mars 2010 - 15:44

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Alla dessa förkortningar, man blir ju snurrig.

En gång för alla. Säg att man vill bli en i EKK gänget, och att man har avsikt att fläta.

Då är det ju onödigt att köpa en EKK med 4 ledare, som man får skala av det yttre gemensamma höljet på...
Om man bara vill köpa 1 ledare var för sig och slippa ett arbetsmoment... Vad blir benämningen då?

#222

Postad 24 mars 2010 - 07:40

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Alla dessa förkortningar, man blir ju snurrig.

En gång för alla. Säg att man vill bli en i EKK gänget, och att man har avsikt att fläta.

Då är det ju onödigt att köpa en EKK med 4 ledare, som man får skala av det yttre gemensamma höljet på...
Om man bara vill köpa 1 ledare var för sig och slippa ett arbetsmoment... Vad blir benämningen då?

Enkardelig kabel? Finns på Classe, Kjell, Biltema, mm. Bara att gå in och kika bland elkablarna så skaffar du fyra med olika färg förslagsvis (brukar säljas 3 eller 4 per paket i bestämda längder).

#223

Postad 24 mars 2010 - 08:00

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Alla dessa förkortningar, man blir ju snurrig.

En gång för alla. Säg att man vill bli en i EKK gänget, och att man har avsikt att fläta.

Då är det ju onödigt att köpa en EKK med 4 ledare, som man får skala av det yttre gemensamma höljet på...
Om man bara vill köpa 1 ledare var för sig och slippa ett arbetsmoment... Vad blir benämningen då?


den heter EK.

#224

Postad 30 mars 2010 - 23:08

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Tvinna, fläta, EKK, EKKJ, 0,75 mm, 4G, ledare, 1,5 mm, Huledule

Jag har läst hela tråden och det bara snurrar. Jag vill bara koppla in mina micropod scandyna till en gammal sunkig Pioneer, hemmabioförstärkare. Grejen är att alla högtalarkablar jag kikat på är sjukt dyra, sjukt fula (jag ska jobba med vitt) eller inte runda eller ovala.

Kommer det låta påtok för dåligt om jag tar en lampsladd eller elinstallationskabel, se länken till classe nedan.

http://www.clasohlso...px?id=148000843

Jag vill alltså ha en kabel som är helst rund, vit, så tunn som möjligt och ok att koppla 10 meter till ett par micropod

Sjukt tacksam till alla som säger kör grabben de e lungan

#225

Postad 31 mars 2010 - 07:24

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Tvinna, fläta, EKK, EKKJ, 0,75 mm, 4G, ledare, 1,5 mm, Huledule

Jag har läst hela tråden och det bara snurrar. Jag vill bara koppla in mina micropod scandyna till en gammal sunkig Pioneer, hemmabioförstärkare. Grejen är att alla högtalarkablar jag kikat på är sjukt dyra, sjukt fula (jag ska jobba med vitt) eller inte runda eller ovala.

Kommer det låta påtok för dåligt om jag tar en lampsladd eller elinstallationskabel, se länken till classe nedan.

http://www.clasohlso...px?id=148000843

Jag vill alltså ha en kabel som är helst rund, vit, så tunn som möjligt och ok att koppla 10 meter till ett par micropod

Sjukt tacksam till alla som säger kör grabben de e lungan


Det fungerar alldeles utmärkt!

#226

Postad 25 april 2010 - 15:23

Flummbullen
  • Flummbullen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tänkte köpa nya kablar till min lilla setup. Yamaha MX-2, en Yamaha reciever och ett par Wharfedale 3x8"

Några meter Supra PLY eller EKK-kabel?

Skruvkontakt på både slutsteg och högtalare.

#227

Postad 10 juni 2010 - 22:56

Unregistereda6693db1
  • Unregistereda6693db1
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
ströläst sida 1-2 mer eller mindre samma sak upp och ner, tråden blev väldigt snabbt var köper jag ekk, eklk osv osv vilken lampsladd funkar bäst hos mig. osv osv, hoppade till sida 8 och samma sak där, lite hopp om hur man tvinnat kabeln osv osv, om det fortfarande är en tråd om vilken kabel som är bäst säger nog jag som många andra med mig, testa... har gjort ett sånt test, ett par yamaha ns300 ekk vs supra 3.4plyS bytte båda kablarna, hörbar skillnad men man kunde inte säga exakt vad annat än att det var bättre. bytte ut den ena så höger hade ekk och vänster ply, det är som natt och dag, helt annan kontroll verkligen klarare ljus ochget bröl och fladder från bas osv osv, så ska musik låta trots att supra är en relativt billig kabel.

mitt råd skulle nog vara att skutta ner till en seriös hifi handlare...inte onoff osv ocg antingen chansa och lägg 150kr på 2 meter och testa eller fråga snällt om du får låna för kommande köp men att du vill testa.
kan man lägga 10 000kr +++ på stereo och högtalare mm mm känns 150 kr för att testa försummbart, tänk om du köper en rulle ekk för 1000kr, och får sen låna ply av polaren och det visar sig att den spelar skiten ur din lampsladd.... då har du ju förlorat mer än de 150kr ett ev test skulle kosta, låter de desutom bra har du redan skaffat dig en kabel till tex centern.

#228

Postad 31 oktober 2010 - 00:07

Petlin
  • Petlin
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tillverkade för 4-5 år sedan ett par svalander flätor för en total kostnad av ca 200kr. Hade investerat i en surrounduppsättning av Monitor Audios RS (6) serie och drev dessa med en Marantz sr5500. När jag skulle skaffa kablar blev jag helt förvirrad av den totala oenighet som råder inom detta område och tyckte att egen tillverkade hade åtminnstonde en tilltalande kostnadsnivå.
Efter några månaders lyssnande så tyckte att ljuden var lite tunt i 2-kanal och köpte till en Velodyne minivee. Har varit mycket nöjd med ljuden i 5:1 men saknat något i ljudbilden i 2-kanal.
För en vecka sedan så investerade jag i en Integra 50:1 och upptäckte då att jag fortfarande inte var riktigt nöjd, till helgen så lånade jag hem en uppsättning VAN DEN HUL The MAGNUM HYBRID, och jag måste medge att det blev en märkbar skillnad, det stickiga i diskanten försvann och ljudet blev mycket mer omfångsrikt. Kommer även att testa med EKK för att se vad jag får för resultat eftersom VDH alternativet är ganska dyrt.
Mitt råd är dock att testa några alternativ, personligen så blev jag ganska förvånad över skillnaderna i mina två alternativ. Har även provat ett tredje alternativ med en standard högtalarkabel på 2x2,5 och det lät (enligt mitt tycke) sämre än VDH men bättre än mina egentillverkade.

#229

Postad 31 oktober 2010 - 22:22

Petlin
  • Petlin
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Snurrande ihop ett par EKK som jag hade på garagevinden och kopplade in dem med biwiering, det lät riktigt hyffsat . Tycker dock att VDH kablarna släpper loss mer ljud på något sätt, själva ljudbilden blir större. Vet ej om det är inbillning men det är den uppfattning som jag har. Jag har inte riktigt bestämmt mig vilket alternativ som jag väljer med tanke på prisskillnaden.

#230

Postad 29 mars 2011 - 08:35

Makkadam
  • Makkadam
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Har kört med EKK i flera år och tyckt det var ok men när jag köpte Audiovector Mi3 Signature så var det nåt blev fel.Jag gissade på att dom nya högtalarna helt enkelt var känsliga för distorsion och skaffade ett par Audioquest Bedrock, single-wire versionen, och det vart en j-a slkillnad.Bytte nu också RCA mellan förstärkare och CD-spelare till Supra och det blev ett snäpp bättre till.Nu vet jag att kablar påverkar signalöverförinngen.

#231

Postad 23 augusti 2011 - 20:47

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Jag har provat EKK förrut och det sög verkligen. När jag köpte ny kabel på inrådan från min bildade hifi-kompis med svindyr anläggning så fick jag en jäkla skjuts i anläggningen. Borta var den otydliga/bumliga basen och detaljrikedomen var av en annan värld.
"Tänk att man gått på all dynga man läst på forumen, hädanefter kommer jag lita blint på expertisen i Hifiklubben", tänkte jag. Kabeln hade jag ju fått gratis på mitt jobb så det var ju inte direkt nån förlust att slänga den heller..

MEN.. det var 4g1,5 EKK som var bi-ampad, dvs. två slutsteg, fyra kardeler till två högtalarterminaler och inte på något sätt tvinnat, flätat eller korsat. En kabel, en högtalare, två slutsteg.

Igår provade jag alltså igen, efter att ha läst 100 gånger så mycket som förra gången. Clas Ohlsson säljer ringar om 10 m EKK Light 4g1,5 för 129 kr.

EKK Light 4g1,5, korskopplad, tvinnade ändar i banankontakt med skruv, 2 x 2 meter per högtalare (bi-amp)
DacMagic
Yamaha RX-V861
XTZ 99.36

Wow. Helt ny anläggning. Jag ska svänga mig med lite termer jag egentligen inte förstår mig på:

mer kontrollerad bas, mer attack, mindre bröl och fetma
mer detaljer i mellanregister och diskant, tydligare ljud
mindre hård diskant, mjukare i det absolut översta registret(tidigare ett sssssssssssss-ljud som skrek i öronen)
bättre dynamik där så erbjuds

Det gamla kablaget kostade 100 kr per meter och det kostade totalt 1300 kr att sätta ström i frontar(bi-amp) och center.
Det kommer finnas kvar så jag kan jämföra med andra prylar när jag uppgraderar, eller för att demonstrera skillnaden.

https://www.prisjakt...kt.php?g=194465

Det verkar vara en hel del folk där ute som lägger stora pengar på absolut ingenting antar jag. :)

Edit:

Om någon vecka ska jag prova lite mer grejer. Bland annat FLÄTAD EKK Light samt lite olika signalkablar från min DAC-enhet: vanlig RG62, flätad EKK, tvinnad EKK, rak EKK, bomullsisoleringar och naket.

Om jag får så ska jag låna lite svindyr kabel från Hifiklubben runt hörnet och jämföra med, men jag misstänker att tv-reparatören alldeles under mig kommer få bistå med kabel i framtiden.

Redigerat av Elfsberg, 23 augusti 2011 - 20:56.


#232

Postad 24 augusti 2011 - 09:39

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Gjorde en liten jämförelse igår...

Jag hade till mina frontar Supra rondo (bi amp) och har testade nu att köra RKKJ på en frontare och Rondon på en frontare. Visst fan är där skillnad, det hörde även min sambo. Det var dock inte så att den ena lät bättre eller sämre än den andra, men det slutade med att det nu huserar RKKJ cobror hos mig :blink:

#233

Postad 11 november 2011 - 10:41

kylklamp
  • kylklamp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har plitat ner detta i tråden om GDS- Tillverka egna högtalarkablar.. men den kanske passar bättre här...


Är ny här på forumet, men har läst mig igenom allt detta med DIY och allt vad som gäller EKK, EKKJ m.m m.m..

Har lite funderingar dock, som jag inte riktigt fått en förklaring på.

Vet någon NÄR man behöver ha mer än 1,5mm2?
Det pratas om att det behövs grövre kablar för att få ut strömmen, speciellt vid Bi-Wire och långa kablar.
Detta är logiskt, men var går gränsen?
I mitt fall kommer det inte bli några extrema längder, utan som mest ca. 5m.
Det är heller inga väldiga effekter vi pratar om, vilket jag tror gäller för de flesta här.

Nu till valet av kabel.. EKK är ju smidigt och relativt billigt, EKKJ och EKLK likaså.
Vet någon om skärmningen i EKLK hjälper något mot "störningar"?

Hur som helst så ska ju kabeln vara estetisk också, och då jag inte kommer klamra min efter vägg hade jag tänkt mig krympa den med strumpa och snygga till den enligt konstens alla regler.. och då blir det ju lite,lite dyrare..

Men då kom det upp ett nytt förslag..
Frekvensomformarkabel (de flesta elektriker borde veta vad jag menar..)
(ÖLFLEX®CLASSIC 100 CY har jag siktat in mig på- http://www.elektrosk...ge/e0289500.jpg )

Både estetiskt tilltalande och bra på alla möjliga sätt enligt min kunskap..
Någon som har någon tanke ang. detta??

Tacksam för åsikter både för och emot mina resonemang!

#234

Postad 11 november 2011 - 10:53

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Jag kör oskärmad ölflex 4g2,5 och är nöjd.
En stor fördel är att den är förhållandevis väldigt tunn sett till arean!
Inte så imponerande när polarna kommer men det skiter jag i..

#235

Postad 11 november 2011 - 13:06

kylklamp
  • kylklamp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag kör oskärmad ölflex 4g2,5 och är nöjd.
En stor fördel är att den är förhållandevis väldigt tunn sett till arean!
Inte så imponerande när polarna kommer men det skiter jag i..


Ja, den är väldigt smidig, speciellt jämfört med EKLK eller liknande..
Varför inte imponerande när polarna kommer?

#236

Postad 11 november 2011 - 14:12

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Jag tänkte på grovleken, den ser inte ut som en 4x2,5..

#237

Postad 11 november 2011 - 16:06

kylklamp
  • kylklamp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Ah, jag förstår..
Det kommer få duga för min del, men jag har heller inga polare som kommer bry sig så mycket ;)

#238

Postad 18 januari 2012 - 15:37

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 1
En något gammal tråd, men en observation jag gjorde nu när jag testade att jämföra Supra Ply 3.4/S med EKK 4G1.5mm (korskopplat och endast tvinnat ändarna två och två för att få in dem i banankontakterna lättare):

Förstärkaren känns klart svalare än tidigare (HK 980), min termometer har dock gått sönder så jag kan inte ge några konkreta mätningar som stödjer detta. Detta gäller alltså när den varit igång samma tid som innan och spelat samma CD, så det borde vara kablarna som påverkar resultatet. Med Supra-kablarna blev förstärkarens chassi rätt varmt, ungefär som "fingervarmt" när man bakar, nu känns den istället snäppet över ljummen vid samma belastning.

Vad gäller ljudet har jag lyssnat för lite för att säga något slutgiltigt, men jag som kabelskeptiker tycker ändå mig kunna ana en något snällare diskant och lite mindre bumlighet i basen jämfört med Supra Ply 3.4/S. Ska dock inte svära på att jag hör detta i blindtest, men det var den spontana känslan ;)

Intressant med värmeutvecklingen ändå, det tyder ju helt klart på att det föreligger en tydlig skillnad i kablarnas egenskaper som kanske, eller kanske inte, är hörbar.

#239

Postad 20 februari 2012 - 22:36

kylklamp
  • kylklamp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

En något gammal tråd, men en observation jag gjorde nu när jag testade att jämföra Supra Ply 3.4/S med EKK 4G1.5mm (korskopplat och endast tvinnat ändarna två och två för att få in dem i banankontakterna lättare):

Förstärkaren känns klart svalare än tidigare (HK 980), min termometer har dock gått sönder så jag kan inte ge några konkreta mätningar som stödjer detta. Detta gäller alltså när den varit igång samma tid som innan och spelat samma CD, så det borde vara kablarna som påverkar resultatet. Med Supra-kablarna blev förstärkarens chassi rätt varmt, ungefär som "fingervarmt" när man bakar, nu känns den istället snäppet över ljummen vid samma belastning.

Vad gäller ljudet har jag lyssnat för lite för att säga något slutgiltigt, men jag som kabelskeptiker tycker ändå mig kunna ana en något snällare diskant och lite mindre bumlighet i basen jämfört med Supra Ply 3.4/S. Ska dock inte svära på att jag hör detta i blindtest, men det var den spontana känslan ;)

Intressant med värmeutvecklingen ändå, det tyder ju helt klart på att det föreligger en tydlig skillnad i kablarnas egenskaper som kanske, eller kanske inte, är hörbar.


Underbart att höra. Jag som likasinnad kabelskeptiker, tror på det du säger! Värmen är också en trevlig faktor att få dokumenterat. Skulle vara roligt att få detta förklarat och uppmätt av någon som kan detta. Fortsätt testa och uppdatera här om du gör mera framsteg!

#240

Postad 20 februari 2012 - 23:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Underbart att höra. Jag som likasinnad kabelskeptiker, tror på det du säger! Värmen är också en trevlig faktor att få dokumenterat. Skulle vara roligt att få detta förklarat och uppmätt av någon som kan detta. Fortsätt testa och uppdatera här om du gör mera framsteg!

Att det skulle vara någon skillnad i effektutveckling i förstärkaren (och alltså olika värmeutveckling) beroende på kabel har jag mycket svårt att se. Jag kan inte se några vettiga anledningar till det överhuvudtaget. Det är betydligt troligare att det har helt andra orsaker (som jag förstås inte kan sia om).

#241

Postad 21 februari 2012 - 17:36

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

ok, nån som vet var man hittar billiga bananer?

Det drar ju lätt iväg då man behöver 12st


Kolla Ebay, finns massor med varianter i olika prisklasser.

#242

Postad 21 februari 2012 - 18:55

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Intressanta diskussioner detta.

Jag var på claes ohlson och kikade lite på ekk-kablar idag.

I sökandet efter den fyr-ledade EKK-light som jag tänkte prova till mina surrounder (4 x 1,5mm) fann jag följande artikel:
"EKRK KULO-ledning Entrådiga kopparledare med PVC-isolering och aluminiumfoliemantel. "

Kabeln finns från 2-5 ledare, och den jag tänkte på var den med två ledare. på så sätt slipper jag en eventuell tredje ledare, och får en smidigare kabel jämfört med den 4-ledade. Priset är förstås lägre än EKK-kabeln med fyra ledare, vidare är alltså den skärmad och lika böjlig som de andra 1.5mm-kablarna.

Jag har dock inte läst att någon här har kommenterat den, men som jag har förstått det skiljer den sig från de övriga EKK:arna genom sin folieskärmning, ungefär likt supra link.

EKRK alltså; Vad tror ni om denna kabel?
Räcker det (som i vanlig ordning) med 2x1.5mm till mindre surround-högtalare, eller rekommenderar ni att i så fall köpa 4x1.5mm och tvinna ändarna (det rör sig f.ö. om singel wire) så som illustrerats ovan i tråden?

(Slutligen en snabb kommentar ang personalen på claes ohlsson... jag möttes nämligen av dumförklarande miner, och att jag borde titta på just "högtalarkablar", och inte "strömkablar"... någon förklaring varför flertrådiga kablar skulle vara bäst hade de dock inte, men var likväl fast beslutade om att jag var ute och cyklade.
:)

Nåväl. Jag gick i alla fall inte ens nära högtalarkablaget på claes ohlsson. mitt experiment rör ju alltså EKK-kablar i allmänhet, och EKRK-kabeln i synnerhet...och jag är därmed inte ute efter vilken flertrådig kabel som helst.)

Tacksam för svar
mvh


Kulo-kabeln (EKRK) måste ju bli jävligt stel, nästan så att terminalerna på högtalare och förstärkare bryts sönder :)

#243

Postad 21 februari 2012 - 22:18

kylklamp
  • kylklamp
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Att det skulle vara någon skillnad i effektutveckling i förstärkaren (och alltså olika värmeutveckling) beroende på kabel har jag mycket svårt att se. Jag kan inte se några vettiga anledningar till det överhuvudtaget. Det är betydligt troligare att det har helt andra orsaker (som jag förstås inte kan sia om).


Jag har också svårt att se var detta fenomen ska uppkomma. I mina öron kan en otroligt stor resistans skapa detta, men där borde det inte vara någon större skillnad på kablagen.. Men skulle trots detta vara kul att se lite mätningar och tester!

#244

Postad 23 februari 2012 - 22:35

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Kolla Ebay, finns massor med varianter i olika prisklasser.


Han har nog hittat bananer vid det här laget då det var 7 år sedan han frågade efter det... :rolleyes:

#245

Postad 23 februari 2012 - 22:37

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Han har nog hittat bananer vid det här laget då det var 7 år sedan han frågade efter det... :rolleyes:

:D :D Sådana här trådlyft kan bli hur kul som helst om den som svarar inte kollar när frågan ställdes.

Redigerat av Falcy, 23 februari 2012 - 22:38.


#246

Postad 29 februari 2012 - 08:51

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Han har nog hittat bananer vid det här laget då det var 7 år sedan han frågade efter det... :rolleyes:


Förvisso, men det kan ju faktiskt finnas andra som läser tråden och har ett visst intresse av att hitta på stiliga bananer, eller?

#247

Postad 29 februari 2012 - 09:02

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Jodå, absolut. Det blir bara som falcy säger lite lustigt med de här gamla trådlyften. :)

#248

Postad 29 februari 2012 - 09:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Äh, det är bara charmigt och uppfriskande med dessa lyft av urgamla trådar imo :)

#249

Postad 29 februari 2012 - 09:06

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Jag hittade ju tråden häromdan, så för mig blev alla inlägg helt nya ^_^

#250

Postad 29 februari 2012 - 10:16

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Haha Sant förstås!

Håller med dig Masse. Jag log ju stort när jag såg det så! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.