Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

812 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 09 mars 2022 - 20:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Jag har hört från NATO-källor, tror det var Stoltenberg, att Ukraina fått utbildning av NATO's personal. Men det skall inte förväxlas med att en amerikansk pilot skjuter ner ett ryskt plan. Då är det direkt konfrontation och det ser nog de flesta som en upptrappning :) .

 

Just så.  :)  Ville inte skriva rakt ut att jag förstått att det var så.   ;)



#202

Postad 10 mars 2022 - 13:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Är det bara för mig eller ligger sputniknews.com nere?

#203

Postad 10 mars 2022 - 14:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

Är det bara för mig eller ligger sputniknews.com nere?

 

Jag tror den och rt.com spärrades i EU när ryssland startade invasionen. https://www.reuters....ion-2022-03-02/



#204

Postad 10 mars 2022 - 14:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Båda sidorna funkar utan problem för mig.



#205

Postad 10 mars 2022 - 15:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

Båda sidorna funkar utan problem för mig.

 

Spärren är nog inte hundraprocentig för det finns ju inte en sladd och en statisk "route" mellan deras servrar och EU.

 

Jag kommer inte åt någon av sidorna när jag testar nu, men jag vet att jag gjort det några gånger efter det hävdades att de var avstängda. 

 

Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Jag är generellt mot censur, men här pratar vi om en stor diktaturs propagandaorgan mitt under deras invasion av ett annat land. Och det finns allt för många människor som inte ser igenom det. Just nu kanske det därmed är lika bra att dyngspridningen minskas så gott det går.



#206

Postad 10 mars 2022 - 18:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Eftersom det som läggs upp på sidorna är så pass missvisande och vinklat från höga makter är det rimligt att sätta hänglås på skiten. Även jag är emot censur men detta är var min gräns går. Vill man ändå komma åt dem så får man väl nyttja en VPN.

Däremot ser jag ingen poäng i att blocka små sidor där enstaka individer sprider liknande propaganda, men det tycks inte ske i EU.

#207

Postad 10 mars 2022 - 18:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Jag är generellt mot censur, men här pratar vi om en stor diktaturs propagandaorgan mitt under deras invasion av ett annat land. Och det finns allt för många människor som inte ser igenom det. Just nu kanske det därmed är lika bra att dyngspridningen minskas så gott det går.

Mera "traditionellt" är ju att det är diktaturen som står för censuren  :) .

 

Tyvärr kan jag bara konstaera att ibland förändras världen väldigt mycket på bara någa veckor. Nu är jag inte direkt drabbat av något ännu men det är svårt att inte påverkas av nyhetsrapporteringen. Och hela konflikten känns för mig i grunden så fruktansvärt onödig. 



#208

Postad 10 mars 2022 - 19:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 1

Mera "traditionellt" är ju att det är diktaturen som står för censuren  :) .

 

Ja precis, och häri tycker jag mycket av problemet med att bekämpa dessa diktaturer ligger. De har fritt spelrum på vår "planhalva" eftersom vi enligt de demokratiska grundbultarna måste tillåta deras lögner att spridas med stöd av yttrandefriheten. Samtidigt hotas press i Ryssland med långa fängelsestraff om de inte rapporterar enligt instruktioner.

 

Förr var det inte riktigt lika lätt för dem som det är idag. De kunde finansiera en och annan tidning i väst (proletären är väl fortfarande en sådan) men det var ju relativt begränsad målgrupp och det var ganska enkelt att genomskåda. Idag har de en mängd "alternativmedia" på internet där en artikel direkt kan spridas vidare över hela världen på minuter.

 

Jag tror inte världen var/är inte riktigt redo för att möta det hot mot sanningen som "fri information på internet" innebär.



#209

Postad 11 mars 2022 - 15:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Ja precis, och häri tycker jag mycket av problemet med att bekämpa dessa diktaturer ligger. De har fritt spelrum på vår "planhalva" eftersom vi enligt de demokratiska grundbultarna måste tillåta deras lögner att spridas med stöd av yttrandefriheten. Samtidigt hotas press i Ryssland med långa fängelsestraff om de inte rapporterar enligt instruktioner.

Förr var det inte riktigt lika lätt för dem som det är idag. De kunde finansiera en och annan tidning i väst (proletären är väl fortfarande en sådan) men det var ju relativt begränsad målgrupp och det var ganska enkelt att genomskåda. Idag har de en mängd "alternativmedia" på internet där en artikel direkt kan spridas vidare över hela världen på minuter.

Jag tror inte världen var/är inte riktigt redo för att möta det hot mot sanningen som "fri information på internet" innebär.

Loco,

Du är inne på en sedan länge diskuterad bana. Varför tillåta egenskaper som direkt motarbetar samma rättigheter för alla. Det har ju eventuellt talats om samhällskontrakt eller dylikt. På samma sätt som när man söker medborgarskap i USA t ex. Kanske kan vara ett sätt att ytterliggare dra åt tumskruvar vid regelbrott. Kanske

Redigerat av PML73, 11 mars 2022 - 15:02.


#210

Postad 11 mars 2022 - 23:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

vad händer med Ryssland när/om kriget tar slut?

Jag personligen hoppas att Ryssland blir utfryst från resten av världen för all framtid, och inte bara så länge kriget varar.

Blir det så tror jag det kan vara en ganska bra anledning för andra länder att inte starta krig om dom ser vad som händer. 

 

Alla sanktioner som gjorts mot Ryssland har slagit sjukt hårt redan vilket är bra. 

 

Nu börjar man dock höra från olika håll hur synd det är om ryssarna och hur oskyldiga dom är och att dom lider.

Jag personligen kan nog inte tycka mindre synd om dom.

 

Jag hoppas som sagt att dom blir utfrysta för all framtid. Dom kan hålla sig i sitt land och vi ska inte ha något med dom att göra och dom ska inte ha något med oss att göra.

(när jag skriver "vi" och "oss" så menar jag samtliga människor och länder som inte  är allierade med Ryssland.



#211

Postad 11 mars 2022 - 23:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 459 inlägg
  • 3
Efter tre former av diktatur vill jag att Ryssland ska få en fungerande demokrati och etablering av förståndiga grundvärderingar. Oskyldiga människor ska aldrig behöva stå till svars för vad psykopater ovanför eller på sidan om gör.

#212

Postad 11 mars 2022 - 23:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Efter tre former av diktatur vill jag att Ryssland ska få en fungerande demokrati och etablering av förståndiga grundvärderingar. Oskyldiga människor ska aldrig behöva stå till svars för vad psykopater ovanför eller på sidan om gör.

det är extremt många som fortfarande tycker Putin gör ett bra jobb så dom är inte oskyldiga överhuvudtaget.

Sen finns ju rädslan såklart att man eventuellt kan bli straffad som man säger vad man tycker så det är ju svårt att veta och såklart en del av hela planen. 



#213

Postad 12 mars 2022 - 00:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 4

Du menar alltså att det Rysslands egna befolknings fel att staten hjärntvättar dem? Det är nog väldigt svårt att föreställa sig vilken begränsad nyhetsrapportering som finns där om man alltid har bott i ett öppet land såsom Sverige.

 

EDIT: Sedan har jag inga moraliska problem med de sanktioner och bojkotter vi ser nu. Tvärtom ser jag det som bra att stora bolag och kapitalister till sist placerar något annat än deras egna ekonomiska vinning i centrum genom att självmant ta initiativ att sätta stopp för deras verksamheter i Ryssland.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 12 mars 2022 - 00:16.


#214

Postad 12 mars 2022 - 01:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 1

vad händer med Ryssland när/om kriget tar slut?

Jag personligen hoppas att Ryssland blir utfryst från resten av världen för all framtid, och inte bara så länge kriget varar.

Blir det så tror jag det kan vara en ganska bra anledning för andra länder att inte starta krig om dom ser vad som händer. 

 

Alla sanktioner som gjorts mot Ryssland har slagit sjukt hårt redan vilket är bra. 

 

Nu börjar man dock höra från olika håll hur synd det är om ryssarna och hur oskyldiga dom är och att dom lider.

Jag personligen kan nog inte tycka mindre synd om dom.

 

Jag hoppas som sagt att dom blir utfrysta för all framtid. Dom kan hålla sig i sitt land och vi ska inte ha något med dom att göra och dom ska inte ha något med oss att göra.

(när jag skriver "vi" och "oss" så menar jag samtliga människor och länder som inte  är allierade med Ryssland.

 

Det känns som jag känner dig lite efter några år av diverse debatter. Du går ofta på magkänsla när du bildar dig en uppfattning. Det verkar du ha gjort nu också. Tyvärr är det just dessa känslor som du uttrycker nu som despoter utnyttjar för att få fotfäste. "Vi och dem" och allt det där.

 

Om man läser på lite om situationen i Ryssland så inser man att det är en blandning av att invånarna inte har den blekaste aning om vad som egentligen sker (majoriteten), vet vad som sker men inte vågar göra något, vet vad som sker och blir arresterade för att de försöker protestera mot det, och så klart de som vet vad som sker och sympatiserar med det.

 

Anledningen till att man inte straffade hela Tysklands befolkning efter det andra världskriget var för att man insåg att just det beslutet efter första världskriget ledde till det andra.

 

Det är komplicerat och jag tror att det sämsta valet vi(västvärlden) kan göra är att isolera dem efter detta är över, det kommer garanterat leda till en lika illa eller värre situation. Ryssland behöver uppgraderas till en riktig demokrati.

 

Edit: Med "kriget tar slut" menar jag att Putin och anhang inte längre styr Ryssland. Så länge de gör det så håller jag med dig i att de bör frysas ut.


Redigerat av Loco.spk, 12 mars 2022 - 02:12.


#215

Postad 12 mars 2022 - 07:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Som jag trott har Putin blivit informerad med korrupt data. Enligt PRAVDA och ICDS(Estnisk media) samt allmänn dagspress i Sverige. Det är ju inte lätt att både analysera och ta rationella beslut när all insamlad data är korrupt. Kanske passar nu Putin på att pröva offerkoftan....  :huh:



#216

Postad 12 mars 2022 - 08:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 111 inlägg
  • 0

Utfrysning av Ryssland för all framtid låter lite väl länge. Tills vidare låter mer vettigt tycker jag.



#217

Postad 12 mars 2022 - 09:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 111 inlägg
  • 0

Hade Putin invaderat Ukraina om Ukraina varit med i NATO?



#218

Postad 12 mars 2022 - 11:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det känns som jag känner dig lite efter några år av diverse debatter. Du går ofta på magkänsla när du bildar dig en uppfattning. Det verkar du ha gjort nu också. Tyvärr är det just dessa känslor som du uttrycker nu som despoter utnyttjar för att få fotfäste. "Vi och dem" och allt det där.

 

Om man läser på lite om situationen i Ryssland så inser man att det är en blandning av att invånarna inte har den blekaste aning om vad som egentligen sker (majoriteten), vet vad som sker men inte vågar göra något, vet vad som sker och blir arresterade för att de försöker protestera mot det, och så klart de som vet vad som sker och sympatiserar med det.

 

Anledningen till att man inte straffade hela Tysklands befolkning efter det andra världskriget var för att man insåg att just det beslutet efter första världskriget ledde till det andra.

 

Det är komplicerat och jag tror att det sämsta valet vi(västvärlden) kan göra är att isolera dem efter detta är över, det kommer garanterat leda till en lika illa eller värre situation. Ryssland behöver uppgraderas till en riktig demokrati.

 

Edit: Med "kriget tar slut" menar jag att Putin och anhang inte längre styr Ryssland. Så länge de gör det så håller jag med dig i att de bör frysas ut.

magkänsla?  Vilken magkänsla tänker du på?

Jag skriver bara att jag hoppas Ryssarna blir utfrysta. Det är ingen magkänsla.

 

Att frysa ut hela landet istället för bara en person är effektivt. Då väder sig befolkningen mot Putin när dom tröttnat och då får han problem.


Du menar alltså att det Rysslands egna befolknings fel att staten hjärntvättar dem? Det är nog väldigt svårt att föreställa sig vilken begränsad nyhetsrapportering som finns där om man alltid har bott i ett öppet land såsom Sverige.

 

EDIT: Sedan har jag inga moraliska problem med de sanktioner och bojkotter vi ser nu. Tvärtom ser jag det som bra att stora bolag och kapitalister till sist placerar något annat än deras egna ekonomiska vinning i centrum genom att självmant ta initiativ att sätta stopp för deras verksamheter i Ryssland.

det är enda sättet. Att bara frysa ut en enda person har ingen påverkan. Hela landet måste frysas ut för att det ska ge effekt. Precis som vi ser nu.



#219

Postad 12 mars 2022 - 11:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlägg
  • 0
Har det funkat bra mot Nordkorea tycker du?

#220

Postad 12 mars 2022 - 11:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Jag hoppas som sagt att dom blir utfrysta för all framtid. Dom kan hålla sig i sitt land och vi ska inte ha något med dom att göra och dom ska inte ha något med oss att göra.

(när jag skriver "vi" och "oss" så menar jag samtliga människor och länder som inte  är allierade med Ryssland.

Att resonera i termer om "vi" och "dom" brukar sällan lösa problem. Det skapar snarare spänningar mellan grupper som sedan kan ge upphov till konflikter.

 

Dessutom pratat du om världens till ytan största land som du vill isolera för all framtid därför att dom återigen hamnat under en diktator. Vad Ryssland skulle behöva tror jag är att dels Putin och hans gäng plockas bort. Och det tvivlar jag på att "folket" kan göra. Dom har inte möjligheten för regimen har maktmedlen att stoppa sådana försök. Fram till dess att Putin är borta som håller man kvar sanktionerana. Och sedan hjälp utifrån för att skapa ett fungerande demokatiskt system. Och det är nog ingen "Quick fix" men det är nödvändigt som jag ser det just nu.

 

Det känns som du går mycket på känsla utan att tänka på konsekvenser. Ett tidigare förslag (#106) var ju att ryska soldater skulle skjuta sig själva :) . 

 

Om man läser på lite om situationen i Ryssland så inser man att det är en blandning av att invånarna inte har den blekaste aning om vad som egentligen sker (majoriteten), vet vad som sker men inte vågar göra något, vet vad som sker och blir arresterade för att de försöker protestera mot det, och så klart de som vet vad som sker och sympatiserar med det.

 

Anledningen till att man inte straffade hela Tysklands befolkning efter det andra världskriget var för att man insåg att just det beslutet efter första världskriget ledde till det andra.

 

Det är komplicerat och jag tror att det sämsta valet vi(västvärlden) kan göra är att isolera dem efter detta är över, det kommer garanterat leda till en lika illa eller värre situation. Ryssland behöver uppgraderas till en riktig demokrati.

Jag citerar inte allt även om jag instämmer i mycket  :) .

 

Det jag hört från Ryssland är att landet delas i "äldre" och "yngre", lite grov indelning. De äldre ser på statskontrollerade media och får den "sanningen" som många då tror på. De yngre ser på andra media (Internet) och får annan information. Man får helt olika versioner av sin egen verklighet.

 

Just att befolkningen inte gör något. Jag hörde från USA kritik mot att en del ryska spelare inte ville kritisera Putin. En rysk storstjärna tyckte jag hade en ganska enkelt svar, "jag vill inte kommentera Ukraina, Putin vet var min mormor bor".

 

Dåliga beslut efter Första Världskriget resulterade i Andra Världskriget. Och dagens situation i Ryssland har ju sitt ursprung i misslyckanden efter Sovjetunionens fall. 

 

Just Tyskland efter Andra Världskriget är ju ett bra exempel. Man gick från en rutten regim och diktatur till en av Europas starkaste demokratier och ekonomier på relativt kort tid. Visst fick man mycket hjälp men det fungerade ju.

 

Och ämnet i inlägget är nog mera historia än politik :)

 

Hade Putin invaderat Ukraina om Ukraina varit med i NATO?

Vad tror du själv baserat på situationen?

.


Redigerat av Mr_Tom, 12 mars 2022 - 11:49.


#221

Postad 12 mars 2022 - 13:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 218 inlägg
  • 0

magkänsla?  Vilken magkänsla tänker du på?

Jag skriver bara att jag hoppas Ryssarna blir utfrysta. Det är ingen magkänsla.

 

Nej, men den åsikten verkar vara baserad på det. Det finns nog ingen expert i världen som tror att något blir bättre genom att för alltid "frysa ut" Ryssland. Du är precis som oss andra arg över det Ryska Hitler gör just nu och då "känns" det bra att hämnas på något sätt.

 

 

Att frysa ut hela landet istället för bara en person är effektivt. Då väder sig befolkningen mot Putin när dom tröttnat och då får han problem.

 

Ja och det sker ju också. Jag tycker det är bra, och är antagligen det effektivaste sättet att tvinga Putin på knä. Ekonomin fällde till slut Sovjetunionen.

 

Men du pratar om "för alltid" vilket är en superdålig idé.


Redigerat av Loco.spk, 12 mars 2022 - 13:31.


#222

Postad 12 mars 2022 - 13:45

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Syftet med att frysa ut Ryssland från resten av världen är väl att skada ekonomin och förtroendet för sin galne ledare.
När detta är uppnåt och kriget och Putins styre förhoppningsvis är över (om det nu blir så) då ska hela ryska befolkningen fortsätta straffas i all evighet? Detta för att dom råkade vara ryssar när en galning fick för sig att invadera grannlandet.
Den logiken haltar lite kan jag tycka.

I förlängningen, i ett land som är helt utfryst från övriga världen skulle jag gissa på att det finns större risk att nytt hat mot väst gror och föder nya galningar.

#223

Postad 12 mars 2022 - 13:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Att frysa ut hela landet istället för bara en person är effektivt. Då väder sig befolkningen mot Putin när dom tröttnat och då får han problem.

det är enda sättet. Att bara frysa ut en enda person har ingen påverkan. Hela landet måste frysas ut för att det ska ge effekt. Precis som vi ser nu.

Fast allt det förutsätter att alla reagerar på just det sättet du beskriver, vilket är en väldigt lång process om deras informationsflöde är helt kontrollerat av Putler själv. Ska man vara realistisk är det mer sannolikt att några av oligarkerna eller militären går samman gör att ge honom ett nackskott än att civilbefolkningen försöker göra uppror. Inte minst då man idag riskerar 15 års fängelse bara genom att beskriva kriget som ett krig.

 

Sedan räcker det inte bara att bli av med Putler utan ett nytt styre måste byggas och nya samarbeten med väst behöver inledas för att det inte ska fortsätta gå åt skogen. Om du vill se på nutida exemplen kan du ju kika på Libyen. Gaddafi var verkligen ett svin, men försök att peka ut vad som har blivit bättre sedan han dog...



#224

Postad 12 mars 2022 - 16:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 111 inlägg
  • 0

 

 

Vad tror du själv baserat på situationen?

.

Nej



#225

Postad 12 mars 2022 - 16:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ukraina fick ju aldrig de ekonomiska förutsättningarna att gå med i NATO efter det att Krim blev annekterat, då de aldrig kunde påbörja sin export av gas och olja. Mao har det varit FUBAR sedan länge...



#226

Postad 12 mars 2022 - 18:40

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlägg
  • 0
Rimligt hade väl varit att lyfta sanktionerna i utbyte mot alla deras kärnvapen, men först måste de såklart även dra sig tillbaks från Ukraina och betala skadestånd

#227

Postad 12 mars 2022 - 21:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Nej

Lustigt att du postar i en diskussion för det verkar inte vara din grej :) .



#228

Postad 12 mars 2022 - 22:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Rimligt hade väl varit att lyfta sanktionerna i utbyte mot alla deras kärnvapen, men först måste de såklart även dra sig tillbaks från Ukraina och betala skadestånd

Kanske inte helt realistiskt. Men visst  skulle det vara ironiskt om Putins "speciella militäroperation" slutat med att Ryssland förlorar sina kärnvapen :) .



#229

Postad 12 mars 2022 - 23:01

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 928 inlägg
  • 0

Kanske inte helt realistiskt. Men visst  skulle det vara ironiskt om Putins "speciella militäroperation" slutat med att Ryssland förlorar sina kärnvapen :) .

Enda sättet för Putin att förlora sina kärnvapen är ju att avfyra dem. Han får då gärna behålla dem :)



#230

Postad 12 mars 2022 - 23:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Enda sättet för Putin att förlora sina kärnvapen är ju att avfyra dem. Han får då gärna behålla dem :)

Det är nog ingen som vill att han skall avfyra dom. Det vore ju riktigt illa  :( .



#231

Postad 12 mars 2022 - 23:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är nog ingen som vill att han skall avfyra dom. Det vore ju riktigt illa  :( .

Ryssland har väl flera tusen kärnvapen så vi får hoppas han inte får sig att fyra av alla dom.



#232

Postad 13 mars 2022 - 00:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Nej, men den åsikten verkar vara baserad på det. Det finns nog ingen expert i världen som tror att något blir bättre genom att för alltid "frysa ut" Ryssland. Du är precis som oss andra arg över det Ryska Hitler gör just nu och då "känns" det bra att hämnas på något sätt.

 

 

 

Ja och det sker ju också. Jag tycker det är bra, och är antagligen det effektivaste sättet att tvinga Putin på knä. Ekonomin fällde till slut Sovjetunionen.

 

Men du pratar om "för alltid" vilket är en superdålig idé.

ja du har nog rätt. Det känns faktiskt som att jag vill hämnas lite.  Det här kriget har påverkat mig starkare än någon annan händelse här i världen faktiskt. 

Jag känner mig både frustrerad och hjälplös.



#233

Postad 13 mars 2022 - 08:13

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlägg
  • 0
Bevisat gång på gång att det inte går att lita på ingångna avtal med Ryssland, så ser inte hur vi någonsin kan släppa in den i värmen igen om de har kvar sina kärnvapen.

#234

Postad 13 mars 2022 - 09:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Bevisat gång på gång att det inte går att lita på ingångna avtal med Ryssland, så ser inte hur vi någonsin kan släppa in den i värmen igen om de har kvar sina kärnvapen.

Där har du alldeles rätt. Hur anser du att man då ska hantera de som gång på gång använt ryska intressen och informationspåverkan för personlig vinning?

Jag håller med den svenska modellen gällande att varje land själv ska få bestämma vem man vill samarbeta med.

Redigerat av PML73, 13 mars 2022 - 09:40.


#235

Postad 13 mars 2022 - 11:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Bevisat gång på gång att det inte går att lita på ingångna avtal med Ryssland, så ser inte hur vi någonsin kan släppa in den i värmen igen om de har kvar sina kärnvapen.

Om jag tolkar dig korrekt så tror du inte att Ryssland kan bli en stabil fungerande demokrati. Det finns ju exempel på andra länder som är demokratiska, har kärnvapen och håller avtal. Min förhoppning är att det går att förändra Ryssland men det går just nu trögt  :) .

 

 

Jag håller med den svenska modellen gällande att varje land själv ska få bestämma vem man vill samarbeta med.

Jag förstår inte varför du använder begreppet "den svenska modellen". Det är väl inget unikt svenskt?



#236

Postad 13 mars 2022 - 11:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0
Tidigt i denna konflikt slogs jag av en hemsk tanke:

En regelrätt militär konfrontation med Nato är nog nått Ryssland vill undvika. Det är ju >50% av världens vapenmakt vi pratar om trots allt (även om Putler iofs nog skiter i sina soldaters lidande - men risken är iaf att man åker på rätt mkt spö).

Men hur slåss man med väst? Jo genom terror på civilbefolkningen. Dvs man skapar ett gäng dårar som man sen, naturligtvis, ser till att inte ha någon som helst koppling till.

En riktig mardröm vore attacker på flyg i luften. Det har hänt förr, i Ukraina. I värsta fall hamnar Stinger robotar som nu skickas till Ukraina till slut i händerna på Ryssarna. Och som av den otäckaste av profetior så gick Rysslands utrikesminister (tror jag det var) och "varnade" för just detta, "Stinger riskerar att hamna i terroristers händer". Det var ingen varning, det var imo ett hot.

Och tydligt hotat, de som skickat vapen till Ukraina, har de redan gjort. Maximal effekt nås förstås om exakt dessa vapen används tillbaka mot de som skickat dem.

Ledningen är tillräckligt sjuk i huvudet och tillräckligt pressade för att hitta på nått sånt här otyg. Mkt olustigt det här.

Redigerat av pacman, 13 mars 2022 - 11:36.


#237

Postad 13 mars 2022 - 12:31

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför du använder begreppet "den svenska modellen". Det är väl inget unikt svenskt?


Sorry, fel ord av mig. Svenska linjen skulle det vara snarare för att få rätt betydelse.

#238

Postad 13 mars 2022 - 14:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlägg
  • 0

Det sker en god del under ytan också, såkallade cyberangrepp. Här är Russland duktiga, strukturerade, har många års erfarenhet och är vana att dölja sina spår. Det är inte tonnåringar med luvtröjja i källaren utan 100 klassrums stora kontor fyllt med arbetare i skjorta, som jobbar 7-16, kontrollerat, med en plan, har bra lön osv. Det jag personligen oroar mig lite för är "wipeware" som betyder skadevara som är till för att förstöra eller sudda bort information. Som vi såg med petya/notpetya så kan en målriktad attack få stor collateral damage, ja hela världen kan i teorien drabbas. Får hoppas jag överreagerar.



#239

Postad 13 mars 2022 - 16:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 111 inlägg
  • 1

Det sker en god del under ytan också, såkallade cyberangrepp. Här är Russland duktiga, strukturerade, har många års erfarenhet och är vana att dölja sina spår. Det är inte tonnåringar med luvtröjja i källaren utan 100 klassrums stora kontor fyllt med arbetare i skjorta, som jobbar 7-16, kontrollerat, med en plan, har bra lön osv. Det jag personligen oroar mig lite för är "wipeware" som betyder skadevara som är till för att förstöra eller sudda bort information. Som vi såg med petya/notpetya så kan en målriktad attack få stor collateral damage, ja hela världen kan i teorien drabbas. Får hoppas jag överreagerar.

Hur kan du veta detta?



#240

Postad 13 mars 2022 - 16:57

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

UG gjorde väl en granskning av ransomwareattacker där de kunde få fram tydliga kopplingar mellan hackergrupper och den ryska staten.



#241

Postad 13 mars 2022 - 17:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

UG gjorde väl en granskning av ransomwareattacker där de kunde få fram tydliga kopplingar mellan hackergrupper och den ryska staten.


Inte bara mediahus som gör sådana analyser. Säpo har släppt rapporter i flera år om dessa attacker. Och vilka typer av grupper som har kopplingar i Sverige till sådana verksamheter.

Redigerat av PML73, 13 mars 2022 - 17:28.


#242

Postad 13 mars 2022 - 20:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlägg
  • 0

Hur kan du veta detta?

Jag jobbar med IT-säkerhet och har följt med dom senaste 10 åren. Du kan läsa om Petya och dess varianter och det finns ganska mycket annat stoff om var attackaer kommer ifrån. Alla stora säkerhetsföretag som Cisco, Checkpoint, Trend Micro osv har egna kartor där dom visar var saker kommer ifrån samt släpper varje år en rapport om årets attacker.

 

Cisco t.ex har världens största inte-statliga underrättelsetjänst som jobbar med reverse-engineering av malware, dvs se i koden vad dom försöker göra. Ofta ligger det detaljer där som gör att man kan spåra var orginalet tillverkades.

 

Kan ju lägga till att notpetya tillverkades för att störa och sprida sig genom den Ukrainska skatteredovisnings appen (den lades i en uppdatering lite småfult faktiskt). Skadevaran är knytten til en hackerorganisation (Sandworm) som i sin tur är knuten til GRU dvs Rysslands militära underrättelsetjänst. Collateral damage var enormt, men den mest kända är väl Mærsk där attacken kostade minst $250 millioner och var inte ens avsedd för dom.

 

Det teoretiseras nu också om att wipeware kommer från Ryssland och målet är Ukraina. Nej jag känner ingen i Sandworm personligt men det är ju lite konstiga tillfälligheter kan man tycka om man nu vill totalt misstro detta. Experterna tror dock detta är från Ryssland:
https://www.theguard...y-cyber-experts


Redigerat av Demon Slayer, 13 mars 2022 - 20:32.


#243

Postad 20 mars 2022 - 20:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 778 inlägg
  • 0

Tiden går och nu har detta elände påbörjat sin fjärde vecka. Ukraina har alltså lyckats motstå sin stora granne betydligt längre än vad många förmodligen förväntat sig.

 

Det jag sett från USA senaste dagarna är en blandning av frustration och beslutsamhet. En del anser att istället för att vara rädd för att trampa Putin på tårna så han tycker att NATO trappar upp så kanske NATO för agera för att stoppa ryssarna från att bomba sönder hela Ukraina. Putin har ju i praktiken redan trappat upp till orimliga nivåer.

 

Jag läste lite av det som skrevs i början av tråden. Mycket av det som då spekulerades kring har nu hänt. Dock inte alltid med det förväntade resultatet för ryssarna. Sällan har väl en ledare misslyckats så fullständigt med något som Putin gjort de senaste veckorna. Man kan ju fråga sig, om, han vetat hur det skulle se ut idag, hade han gått in i Ukraina då? Jag är tveksam till om kostnaden motiverar utfallet. Men det är ju tyvärr inte slut på eländet ännu.



#244

Postad 24 mars 2022 - 20:10

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Lyssna ni på Zelenskyjs tal?

Vad känner ni efter det?



#245

Postad 19 maj 2022 - 18:50

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Går det så dåligt för ryssland som man vill tro. Eller är det bara våran media som är på våran sida?



#246

Postad 19 maj 2022 - 19:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 928 inlägg
  • 0

Går det så dåligt för ryssland som man vill tro. Eller är det bara våran media som är på våran sida?


Västmedias rapportering är lika unbiased som Youtube rapporteringen av amber heard rättegången men är nog i stora grad mer korrekt än heards och Putins rapportering. De står typ lika isolerade med smått fascinerande historiebeskrivningar :)

#247

Postad 19 maj 2022 - 20:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

Västmedias rapportering är lika unbiased som Youtube rapporteringen av amber heard rättegången men är nog i stora grad mer korrekt än heards och Putins rapportering. De står typ lika isolerade med smått fascinerande historiebeskrivningar :)

När du nämner västmedia. Vilka tänker du på först? Qanon, Breitbart eller något mediahus som följer tryckfrihetsförordningen?

:-)

Redigerat av PML73, 19 maj 2022 - 20:31.


#248

Postad 19 maj 2022 - 22:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Går det så dåligt för ryssland som man vill tro. Eller är det bara våran media som är på våran sida?

svårt att veta. Är det någon som vet Rysslands plan egentligen?



#249

Postad 20 maj 2022 - 01:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 966 inlägg
  • 0

svårt att veta. Är det någon som vet Rysslands plan egentligen?

 

Det finns en samling böcker av en rysk författare/journalist som heter Arkadij Vaksberg. Han levde en tid i exil innan muren föll och var sedan en av de första som fick tillgång till de tidigare hemliga material som samlats sedan revolutionen. Jag rekommenderar verkligen några böcker av honom för att delvis förstå den ryska apparaten. Jag vet att försvarshögskolan rekommenderade Vaksbergs böcker tidigare. Putin är ju idag levande men sprungen ur samma källa så att säga.  :)



#250

Postad 20 maj 2022 - 04:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 1

Går det så dåligt för ryssland som man vill tro. Eller är det bara våran media som är på våran sida?

Vad de vill kan man inte veta men utifrån vad de sagt:
- Stoppa Natos utbredning. Fail.
- Avnazifiera Kiev. Är väl iofs svårt att hitta nazister i Kiev men byte av regering, fail.
- Avmilitärisera Ukraina. Det strömmar in vapen som Ukraina tidigare nog bara kunnat drömma om, fail.
- Lagt beslag på mark i öst, delvis check men inte i önskad omfattning och det är inte "klart" än.
- Lagt beslag på mark i sönder/kusten (knyta samman Ryssland med Krim), delvis check enl ovan.
- "Imponera på omvärlden", fail. Uppvisning i inkompetens, krönt av sänkning av Moskva, imponerar inte.
- Skicka Ryssland tillbaka till kalla krigets värsta dagar map relationer och ekonomi, check!
- Ta död på tusentals ryssar, check!
- Ta död på tusentals andra, check!

Så inte helt utan framgångar men det krävs nog ett väldigt ryskt sinne för att se att de är ens nära "värt det".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.