Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia Lumia 800 lanserad

1395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia Lumia 800 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,46 (127) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 24 januari 2012 - 22:16

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Jag förstår, tack så jättemycket för tipset! :) Jag känner mig som en grammofonskiva som hakat upp sig men det är ju bara ytterligare bevis på fördelen med "riktig multitasking" eller vad man ska kalla det. Sånt där vill man ju slippa hålla koll på som vanlig användare.

Mvh Jonas.

Å andra sidan så skrivs ju alla nya appar för Mango så problemet torde vara övergående. Själv är jag riktigt såld på WP och dess integrering av olika tjänster som Gmail, Facebook och Live Messenger.

#202

Postad 24 januari 2012 - 22:19

Unregistered999c55bc
  • Unregistered999c55bc
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Lite mer rapportering idag - Jag såg igår kväll till att ladda ut batteriet helt och hållet för första gången.

Sedan lät jag mobilen ladda över natten och idag har det varit en helt annan upplevelse, jag har haft enormt mycket samtal på jobbet idag, mycket sms och regelbudnen synk av e-post.

Nu vid kvällen 12 timmar senare står batteriet på 48%.

Detta alltså i jämförelse med att batteriet utan någon märkbar användning varit nere på 15-10% vid 18-19 tiden på kvällen.

Så tipset verkar vara att faktiskt se till att ladda ur batteriet, något jag kommer fortsätta med kommande dagarna!

#203

Postad 24 januari 2012 - 22:23

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men jag blir fruktansvärt arg idag när jag satt och ringde med den.

hur får man upp så man ser vem man pratar med och hur f*n lägger man på?

Display:en blir ju svart och sen hör man bara att telefon ringer.

#204

Postad 25 januari 2012 - 06:40

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Å andra sidan så skrivs ju alla nya appar för Mango så problemet torde vara övergående. Själv är jag riktigt såld på WP och dess integrering av olika tjänster som Gmail, Facebook och Live Messenger.


Är detta någonting du är säker på eller spekulation? Jag har aldrig läst någonstans att det skulle vara övergående, tex tidigare i denna tråd så tror ju en person att det inte kommer någon lösning på detta snart, varken för Nokia eller Windows Phone som verkar ha detta som inbyggt problem i operativsystemet? Är det ett snart löst problem blir ju läget annorlunda, är som sagt Nokiafan och att den har Glonass är ju något man vill åt tex. :-) Låter också grymt med den där integreringen.

Mvh Jonas.

#205

Postad 25 januari 2012 - 07:54

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Ja denna telefons integrering med MSN/facebook/olika mail tjänster är helt genial märker jag. Man har allt väldigt smidigt samlat i ett grymt snyggt gränssnitt.

#206

Postad 25 januari 2012 - 07:59

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Är detta någonting du är säker på eller spekulation? Jag har aldrig läst någonstans att det skulle vara övergående, tex tidigare i denna tråd så tror ju en person att det inte kommer någon lösning på detta snart, varken för Nokia eller Windows Phone som verkar ha detta som inbyggt problem i operativsystemet? Är det ett snart löst problem blir ju läget annorlunda, är som sagt Nokiafan och att den har Glonass är ju något man vill åt tex. :-) Låter också grymt med den där integreringen.

Mvh Jonas.

Jag vet inte men har läst på flera håll att problemet med Runkeepers oförmåga till bra multitasking beror just på att det är skrivet innan Mango kom och att det sedan inte har uppdaterats. Förutsatt att det stämmer torde ju problemet vara övergående då nya appar produceras för Mangos funktionalitet. Samtliga WP-mobiler är ju uppdaterade till Mango så man missar ingen marknadsandel genom att inte skriva för Mango.

#207

Postad 25 januari 2012 - 08:31

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Ja denna telefons integrering med MSN/facebook/olika mail tjänster är helt genial märker jag. Man har allt väldigt smidigt samlat i ett grymt snyggt gränssnitt.

Håller med fullständigt, är fascinerande hur smidigt det är genomfört och hur bra allt flyter på. Inte för att man ska börja tänka på nästa telefon två dagar efter att man skaffat en ny men konkurrenterna måste komma upp med något drastiskt för att jag ska överge WP.

#208

Postad 25 januari 2012 - 12:01

trollett
  • trollett
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ska snart iväg och hämta min Lumia 800! Vilket sätt är smidigast att föra över kontakter från min iPhone 3GS (stort simkort) till Lumia 800 som jag skaffat micro-sim till?

#209

Postad 25 januari 2012 - 12:12

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Det finns en app färdig på den som heter kontaktöverföring som gör det via bluetooth om kontakterna finns på telefonen och inte bara på simen :)

Fungerade fint för mig :)

#210

Postad 25 januari 2012 - 12:13

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ska snart iväg och hämta min Lumia 800! Vilket sätt är smidigast att föra över kontakter från min iPhone 3GS (stort simkort) till Lumia 800 som jag skaffat micro-sim till?


Contact Transfer appen som ligger i telefonen kanske kan föra över dem via bluetooth.

Har bara haft telefonen sedan igår kväll men kan inte säga att jag märker av någon eventuellt dålig batteritid. Den lär ju hellre inte bli sämre efter ett par laddningar. Visst den verkar inte riktigt lika bra som på min Xperia Play men den har då också varit den telefon med allra bäst batteri tid jag någonsin haft. Speciellt i stand-by då den bara drog 1% var 3'e timme.

Denna lur passar mig som handen i handsken dock. Huvudsaken jag tröttnat på Android är dess små laggande hela tiden. Wp7 flyter på hur fint som helst. Väldigt estetiskt tilltallande gränssnitt med fina mjuka animationer som inte hackar till som på Android. Samt den sociala integrationen är som sagt makalöst bra här.

Grymt nöjd med denna lur efter bara ca. 20 timmars ägande!

#211

Postad 25 januari 2012 - 12:23

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Contact Transfer appen som ligger i telefonen kanske kan föra över dem via bluetooth.

Har bara haft telefonen sedan igår kväll men kan inte säga att jag märker av någon eventuellt dålig batteritid. Den lär ju hellre inte bli sämre efter ett par laddningar. Visst den verkar inte riktigt lika bra som på min Xperia Play men den har då också varit den telefon med allra bäst batteri tid jag någonsin haft. Speciellt i stand-by då den bara drog 1% var 3'e timme.

Denna lur passar mig som handen i handsken dock. Huvudsaken jag tröttnat på Android är dess små laggande hela tiden. Wp7 flyter på hur fint som helst. Väldigt estetiskt tilltallande gränssnitt med fina mjuka animationer som inte hackar till som på Android. Samt den sociala integrationen är som sagt makalöst bra här.

Grymt nöjd med denna lur efter bara ca. 20 timmars ägande!


Jag håller med, WP står verkligen ut i mängden. Aldrig haft något som varit så smidigt i operativväg och den är helt underbar att använda. Ska bli extremt roligt att se hur det utvecklas under närmaste två åren. :)

#212

Postad 25 januari 2012 - 12:59

ebolasmurf
  • ebolasmurf
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Korkad fråga men om man har alla sina kontakter på Gmail klarar wp7 av att synca med gmail och lägga in dem i telefonen?
Lutar åt en Lumia 800 nu när N9 drömmarna krossades.. får trösta sig med att själva telefonen nästan ser likadan ut :)

#213

Postad 25 januari 2012 - 12:59

trollett
  • trollett
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Det finns en app färdig på den som heter kontaktöverföring som gör det via bluetooth om kontakterna finns på telefonen och inte bara på simen :)

Fungerade fint för mig :)

Grymt! Hoppas det funkar med iPhonen bara, har aldrig fått bluetooth att funka med den. Tack för tipset!

#214

Postad 25 januari 2012 - 13:14

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Korkad fråga men om man har alla sina kontakter på Gmail klarar wp7 av att synca med gmail och lägga in dem i telefonen?
Lutar åt en Lumia 800 nu när N9 drömmarna krossades.. får trösta sig med att själva telefonen nästan ser likadan ut :)


Ja, det fungerar utmärkt. Du kommer kunna synka adresser från facebook, hotmail och gmail utan problem. Sen kan du bocka av om någon av listorna inte ska finnas i kontakter eller något. Så du får mailadress, facebook och mobil på samma person i listan. Sen kan du länka ihop personer om du har som exempel någon på facebook och sen mobil och mejl på gmail. Då lägger du ihop dem bara så är allt på samma. :)

Grymt! Hoppas det funkar med iPhonen bara, har aldrig fått bluetooth att funka med den. Tack för tipset!


För mig fungerade det hur bra som helst. Tog ca 2 minuter att starta allt och få det klart. Hur lätt som helst :)
Eller om du har hotmail eller gmail så synkar du mot dem och då hämtar lumian sen dem automatiskt när du synkar den på mobilen :)

#215

Postad 25 januari 2012 - 13:48

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Jag vet inte men har läst på flera håll att problemet med Runkeepers oförmåga till bra multitasking beror just på att det är skrivet innan Mango kom och att det sedan inte har uppdaterats. Förutsatt att det stämmer torde ju problemet vara övergående då nya appar produceras för Mangos funktionalitet. Samtliga WP-mobiler är ju uppdaterade till Mango så man missar ingen marknadsandel genom att inte skriva för Mango.


Jag förstår din poäng. :) Är det övergående då kanske man kan köpa en Nokia Lumia 800 ändå!

Jag ska tydligen agera köpråd åt min svärmor och vissa andra som aldrig ägt en smartphone (och är lite ovana vid teknik) också så det känns lite extra viktigt att operativsystemet ska vara lätt att lära sig, helst tom vara mer intuitivt än iOS och Android osv och inte krångla.
Nokia Drive + Glonass känns också rent spontant som marknadens grymmaste navigationslösning! :wub:

Ni som äger en Nokia Lumia 800 nu, hur tycker ni multitaskingen fungerar?

Mvh Jonas.

#216

Postad 25 januari 2012 - 14:16

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag förstår din poäng. :) Är det övergående då kanske man kan köpa en Nokia Lumia 800 ändå!

Jag ska tydligen agera köpråd åt min svärmor och vissa andra som aldrig ägt en smartphone (och är lite ovana vid teknik) också så det känns lite extra viktigt att operativsystemet ska vara lätt att lära sig, helst tom vara mer intuitivt än iOS och Android osv och inte krångla.
Nokia Drive + Glonass känns också rent spontant som marknadens grymmaste navigationslösning! :wub:

Ni som äger en Nokia Lumia 800 nu, hur tycker ni multitaskingen fungerar?

Mvh Jonas.


Den enda multitasking jag provat på är att ha spotify på i bakgrunden medans jag surfar och sms'ar. Det var mer smärtfritt och smidigare än på min N8. I övrigt har jag inte testat det mer än att hoppa mellan appar som inte behöver riktig multitasking. :)

#217

Postad 25 januari 2012 - 14:36

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Den enda multitasking jag provat på är att ha spotify på i bakgrunden medans jag surfar och sms'ar. Det var mer smärtfritt och smidigare än på min N8. I övrigt har jag inte testat det mer än att hoppa mellan appar som inte behöver riktig multitasking. :)


Några program har specialanpassats för att kunna köras i bakgrunden på windows phone, bl.a. spotify. Har för mig att det är runt 4-5 applikationer.
Multitasking fungerar annars inte, windows phone är "task-based"

#218

Postad 25 januari 2012 - 15:09

Crockett
  • Crockett
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Några program har specialanpassats för att kunna köras i bakgrunden på windows phone, bl.a. spotify. Har för mig att det är runt 4-5 applikationer.
Multitasking fungerar annars inte, windows phone är "task-based"


Precis, dock så ska det tilläggas att just det momentet fungerar extremt bra. Det går blixtsnabbt :)

#219

Postad 25 januari 2012 - 15:12

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Några program har specialanpassats för att kunna köras i bakgrunden på windows phone, bl.a. spotify. Har för mig att det är runt 4-5 applikationer.
Multitasking fungerar annars inte, windows phone är "task-based"


Alltså vilka olika bud vi ser här och vilken marathondiskussion detta blev, är oerhört tacksam för alla svar. :) Som jag förstår det så verkar det vara högst oklart hos många hur det egentligen är med Windows Phone Mango och Multitasking, tom bland de som äger den, och när jag googlat på det så finns det olika bud också. Känns lite osäkert detta, kanske blir en android ändå som man vet har "riktig multitasking". (använder det uttrycket för att det är det uttrycket de flesta ställen jag läst använt).

Nu en fråga till då i denna förvirring, vad innebär task-based?

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 25 januari 2012 - 15:13.


#220

Postad 25 januari 2012 - 16:06

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Körde den inbyggda Synkningen som finns i telefonen. Gick skit bra mellan min N97 och Lumia.

#221

Postad 25 januari 2012 - 17:43

trollett
  • trollett
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Någon annan som haft problem att öppna luckan till USB-porten? Sjukt frustrerande att inte få upp den när man inte vill annat än att testa telefonen! :)

Edit:
Lite våld löser allt. ;)

Redigerat av trollett, 25 januari 2012 - 17:46.


#222

Postad 25 januari 2012 - 17:49

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Nu en fråga till då i denna förvirring, vad innebär task-based?


Task based är en slags timerinställd teknik, växling mellan olika program sköts med en timer och de körs i samma process. Det går aldrig och få växlingarna mellan programmen så smidig som när det sköts med hårdvaran och det krävs mycket mer arbete från processorn. Om en applikation utför någon uppgift går det heller inte avbryta den uppgiften förrän uppgiften är färdig. Växlingarna mellan programmen sker via meddelanden men för att meddelanden skall fungera för växlingar måste applikationen vila.

I windows phone är det vad jag vet värre än så, om ett program läggs i bakgrunden då sätts det automatiskt som vilande. Om man vill att applikationen skall köras i bakgrunden måste man registrera applikationen med en agent som kan tilldelas tid. Då får den lite tid var 15'e sekund eller något i den stilen, kan inte exakt hur de ställer in det här men det är en ganska omständlig process och det handlar inte om att göra parallellt arbete.

#223

Postad 25 januari 2012 - 18:48

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Task based är en slags timerinställd teknik, växling mellan olika program sköts med en timer och de körs i samma process. Det går aldrig och få växlingarna mellan programmen så smidig som när det sköts med hårdvaran och det krävs mycket mer arbete från processorn. Om en applikation utför någon uppgift går det heller inte avbryta den uppgiften förrän uppgiften är färdig. Växlingarna mellan programmen sker via meddelanden men för att meddelanden skall fungera för växlingar måste applikationen vila.

I windows phone är det vad jag vet värre än så, om ett program läggs i bakgrunden då sätts det automatiskt som vilande. Om man vill att applikationen skall köras i bakgrunden måste man registrera applikationen med en agent som kan tilldelas tid. Då får den lite tid var 15'e sekund eller något i den stilen, kan inte exakt hur de ställer in det här men det är en ganska omständlig process och det handlar inte om att göra parallellt arbete.


Tack så sjukt mycket för svaret! :) Det låter som du har koll och det låter riktigt, riktigt dåligt tycker jag. Har du en windows phone 7 själv eller vad kör du?

Mvh Jonas.

#224

Postad 25 januari 2012 - 19:31

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Tack så sjukt mycket för svaret! :) Det låter som du har koll och det låter riktigt, riktigt dåligt tycker jag. Har du en windows phone 7 själv eller vad kör du?

Mvh Jonas.


Nope, ingen windows phone. Vad jag gjort är att titta på de olika mobilerna för att utveckla mot dem (är C++ programmerare). Och då är fortfarande enda realistiska alternativet nokias Maemo modeller (som egentligen är linux datorer). Android (ice cream sandwich) har börjat bli bättre för att göra native C++ applikationer av det lilla jag läst.

Man kanske bör nämna att alla mobiler har haft rätt stora problem om man backar tiden lite, det är först förra året som det verkar ha sparkat loss och det beror på att processorkraften ökat rejält. Windows Phone ligger där efter och kommer gissningsvis och fixa till det i slutet av året när de byter kernel till samma som då windows 8. Som jag uppfattar det är Mango versionen av windows phone en kosmetisk uppdatering, man har inte satsat på att skriva om operativet för modernare processorer eftersom man ändå kommer byta ut det hela inför windows 8 lanseringen.
De allra första android mobilerna som kom körde koden interpreterande vilket är ruggigt segt, har sedan blivit bättre och bättre och Ice cream sandwich verkar vara ett ordentligt lyft, mobilen kan börja konkurrera med vanliga datorer. iOS är jag dålig på, gillar inte apples inlåsningsmodell.

#225

Postad 25 januari 2012 - 19:40

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Nope, ingen windows phone. Vad jag gjort är att titta på de olika mobilerna för att utveckla mot dem (är C++ programmerare). Och då är fortfarande enda realistiska alternativet nokias Maemo modeller (som egentligen är linux datorer). Android (ice cream sandwich) har börjat bli bättre för att göra native C++ applikationer av det lilla jag läst.

Man kanske bör nämna att alla mobiler har haft rätt stora problem om man backar tiden lite, det är först förra året som det verkar ha sparkat loss och det beror på att processorkraften ökat rejält. Windows Phone ligger där efter och kommer gissningsvis och fixa till det i slutet av året när de byter kernel till samma som då windows 8. Som jag uppfattar det är Mango versionen av windows phone en kosmetisk uppdatering, man har inte satsat på att skriva om operativet för modernare processorer eftersom man ändå kommer byta ut det hela inför windows 8 lanseringen.
De allra första android mobilerna som kom körde koden interpreterande vilket är ruggigt segt, har sedan blivit bättre och bättre och Ice cream sandwich verkar vara ett ordentligt lyft, mobilen kan börja konkurrera med vanliga datorer. iOS är jag dålig på, gillar inte apples inlåsningsmodell.


Aha, ICS verkar faktiskt riktigt bra, hoppas bara det är pedagogiskt och enkelt så även äldre, mindre teknikvana personer lätt kan lära sig det.

Mvh Jonas.

#226

Postad 25 januari 2012 - 20:06

Zetor
  • Zetor
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Tack så sjukt mycket för svaret! :) Det låter som du har koll och det låter riktigt, riktigt dåligt tycker jag. Har du en windows phone 7 själv eller vad kör du?

Mvh Jonas.


Han får det nog att låta värre än det är i verkligheten. Kör själv WP7 Mango sedan många månader, och den är hel ok att "simulera" multitasking. I de flesta fall behöver man inte mer.

- Musik fungerar bra i bakgrunden. Spotify, Tunein Radio, Zune, osv.. t.o.m Sveriges Radio-appen fungerar hur bra som helst i bakgrunden.
- Timers fungerar också bra. Kan sätta en ägg timer att ringa om tre kvart, och lägga den i bakgrunden. Och alarmet går på rätt tid. Om musiken streamar (i bakgrunden) så går ljudet först sakta ner, före alarmet ringer.

- Sports tracker fungerar delvis. Jag kan under joggingrundan switcha appar eller byta musik utan problem. Och när man går tillbaa till Sport tracker så räknar den ut hur långt jag sprungit sedan den senast var aktiv, och uppdaterar sträckan och tiden. Fungerar oftast felfritt, men om jag har den i bakgrunden för länge, och springer i cirklar, så visar den inte rätt.

- Apparna kan uppdatera "live tiles" i bakgrunden fast de inte ens är på. Så vädret, nyheter, Facebook osv uppdateras automatist.

Så bara de får GPS att fungera felfritt i bakgrunden så är jag helnöjd. Det övriga kan jag leva med.

Edit: kort om Mangos Multitasking: http://www.pcworld.c...kingmostly.html

Redigerat av Zetor, 25 januari 2012 - 20:07.


#227

Postad 25 januari 2012 - 22:50

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Han får det nog att låta värre än det är i verkligheten. Kör själv WP7 Mango sedan många månader, och den är hel ok att "simulera" multitasking. I de flesta fall behöver man inte mer.

- Musik fungerar bra i bakgrunden. Spotify, Tunein Radio, Zune, osv.. t.o.m Sveriges Radio-appen fungerar hur bra som helst i bakgrunden.
- Timers fungerar också bra. Kan sätta en ägg timer att ringa om tre kvart, och lägga den i bakgrunden. Och alarmet går på rätt tid. Om musiken streamar (i bakgrunden) så går ljudet först sakta ner, före alarmet ringer.

- Sports tracker fungerar delvis. Jag kan under joggingrundan switcha appar eller byta musik utan problem. Och när man går tillbaa till Sport tracker så räknar den ut hur långt jag sprungit sedan den senast var aktiv, och uppdaterar sträckan och tiden. Fungerar oftast felfritt, men om jag har den i bakgrunden för länge, och springer i cirklar, så visar den inte rätt.

- Apparna kan uppdatera "live tiles" i bakgrunden fast de inte ens är på. Så vädret, nyheter, Facebook osv uppdateras automatist.

Så bara de får GPS att fungera felfritt i bakgrunden så är jag helnöjd. Det övriga kan jag leva med.

Edit: kort om Mangos Multitasking: http://www.pcworld.c...kingmostly.html


Tack för infon, det är det där med att sportstrackern i praktiken stänger av medan man gör annat som är en dealbreaker för mig och det verkar inte som det finns någon information om att det ska fixas heller.

Jag diggar som sagt Nokia men med de enorma förseningarna vad gäller uppdateringar till symbian och nu byte till ett operativsystem som saknar, vad jag tycker är, basic-funktioner så överger jag nog märket ett bra tag framöver. Fan Symbian, Meego, Android, '8och i mindre mån iOS) har alla alltså löst detta på ett mycket bättre sätt, fattar inte att Windows Phone lyckas fucka upp att man ska kunna löpträna osv med en sportstracker men även göra annat med mobilen under tiden. Mr Elop har ju förargat många Nokiafans sedan han trädde in i bilden, själv har jag varit positiv tills nu, nu sällar jag mig till de som kallar honom Eflop! :angry: Symbian och Meego är döda, länge leve Symbian och Meego! :wub:


Mvh Jonas.

#228

Postad 26 januari 2012 - 02:19

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Mr Elop har ju förargat många Nokiafans sedan han trädde in i bilden, själv har jag varit positiv tills nu, nu sällar jag mig till de som kallar honom Eflop! :angry: Symbian och Meego är döda, länge leve Symbian och Meego! :wub:


Håller med, så sanlöst illa detta är skött. Är hundra på att det är andra orsaker bakom än att göra det bästa för Nokia. Måste även vara en katastrof för Finland med tanke på hur vikigt Nokia är för landet

#229

Postad 26 januari 2012 - 08:22

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Man kanske bör nämna att alla mobiler har haft rätt stora problem om man backar tiden lite, det är först förra året som det verkar ha sparkat loss och det beror på att processorkraften ökat rejält. Windows Phone ligger där efter och kommer gissningsvis och fixa till det i slutet av året när de byter kernel till samma som då windows 8. Som jag uppfattar det är Mango versionen av windows phone en kosmetisk uppdatering, man har inte satsat på att skriva om operativet för modernare processorer eftersom man ändå kommer byta ut det hela inför windows 8 lanseringen.


Vare sig wp7 är optimerat eller inte för kraftfullare processorer så är det fortfarande det OS som flyter på allra bäst vid vardagligt användande. MS och iOS har förstått det där med en trevlig användarupplevelse i UI't. Kan tyvärr inte säga detsamma om Android.

#230

Postad 26 januari 2012 - 08:25

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Håller med, så sanlöst illa detta är skött. Är hundra på att det är andra orsaker bakom än att göra det bästa för Nokia. Måste även vara en katastrof för Finland med tanke på hur vikigt Nokia är för landet

Nokia var väl rätt illa ute? De kanske insåg att de ensamma inte orkade få ut Meego på en tillräckligt bred front för att få det lönsamt och inga andra var tillräckligt intresserade för att det skulle lyckas? Vad vet jag?

Angående WP och multitasking har det ju redan konstaterats att både Android och Ios var klart sämre i början. Varför skulle inte WP kunna bli bättre? Prio har uppenbarligen varit en trevlig upplevelse för normalanvändaren, vilket jag anser att de levererar mer än väl.

Nu till något betydligt roligare i en tråd som faktiskt handlar om Lumia 800: Just nu är den fjärde populäraste produkten på Prisjakt och den tredje populäraste mobiltelefonen. :D

#231

Postad 26 januari 2012 - 08:31

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Har haft min telefon i ett dygn ungefär, riktigt nöjd när man fått igång allt. Enda klagomålet jag har är att det var hur svårt som hellst att hitta vart man ändrade pinkod på simkortet.

Btw, nån som är sugen på en Nexus s för en billig peng :P?

Redigerat av Unregistered710b3906, 26 januari 2012 - 08:34.


#232

Postad 26 januari 2012 - 08:36

Zetor
  • Zetor
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Fan Symbian, Meego, Android, '8och i mindre mån iOS) har alla alltså löst detta på ett mycket bättre sätt, fattar inte att Windows Phone lyckas fucka upp att man ska kunna löpträna osv med en sportstracker men även göra annat med mobilen under tiden.
Mvh Jonas.


Vad annat gör man med mobilen när man löptränar? Lyssnar på musik, men som sagt fungerar det perfekt. Inga problem heller att svara på ett samtal eller skicka ett sms.

Håller med att det är något som måste och kommer att fixas (men inte före Apollo), men har märkt att i praktiken fungerar det ändå helt ok.

#233

Postad 26 januari 2012 - 09:02

Zetor
  • Zetor
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Håller med, så sanlöst illa detta är skött. Är hundra på att det är andra orsaker bakom än att göra det bästa för Nokia. Måste även vara en katastrof för Finland med tanke på hur vikigt Nokia är för landet


Det var inte Elop som gjorde beslutet att gå över till WP7. Det gjorde Nokias styrelse. Elops uppgift är att genomföra det.

Det är allt för tidigt att säga om beslutet var rätt eller inte. Elop har sagt att med Lumia koncentrerade man sig bara på att få ut produkten snabbt. Och med tanke på det så har de gjort ett utmärkt jobb. Differentieringen ska komma senare med Apollo.

Jag är försiktigt optimistiskt. Nokia och WP7 kan bli en succé. Inte kanske i år ännu, men med W8 och WP8 nästa år så då gäller det. Lyckas de inte då så är det kört..

#234

Postad 26 januari 2012 - 09:25

oolsson
  • oolsson
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Bara en kort fråga; kommer Lumia 800 ha stöd för uppdatering till WP8 när det släpps eller kommer den vara för kraftlös?

#235

Postad 26 januari 2012 - 09:43

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Vad annat gör man med mobilen när man löptränar? Lyssnar på musik, men som sagt fungerar det perfekt. Inga problem heller att svara på ett samtal eller skicka ett sms.

Håller med att det är något som måste och kommer att fixas (men inte före Apollo), men har märkt att i praktiken fungerar det ändå helt ok.


Tack för inlägget. :) Tidigare i denna tråd och olika användare och recensenter runtom på nätet har uppgett att de haft problem med detta så fastän det finns användare som säger sig ej ha haft problem med detta så måste jag nog ändå konstatera att problemen kan uppstå och den risken vill jag tyvärr inte ta då GPS:en är något jag använder mycket.

Kanske blir Sony Xperia S istället om den släpps snart nog. :wacko: (jag som inte brukar gilla Sony (Ericsson) men tiderna förändras antar jag).

Mvh Jonas.

#236

Postad 26 januari 2012 - 09:49

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Nokia var väl rätt illa ute? De kanske insåg att de ensamma inte orkade få ut Meego på en tillräckligt bred front för att få det lönsamt och inga andra var tillräckligt intresserade för att det skulle lyckas? Vad vet jag?

Angående WP och multitasking har det ju redan konstaterats att både Android och Ios var klart sämre i början. Varför skulle inte WP kunna bli bättre? Prio har uppenbarligen varit en trevlig upplevelse för normalanvändaren, vilket jag anser att de levererar mer än väl.

Nu till något betydligt roligare i en tråd som faktiskt handlar om Lumia 800: Just nu är den fjärde populäraste produkten på Prisjakt och den tredje populäraste mobiltelefonen. :D


Ja Nokia var illa ute men man måste titta på varför. Jag är ju ingen ekonom direkt men: Det hade ju 0 att göra med funktionaliteten och allt att göra med UI, User Interface. QT hade förmodligen löst Appfrågan och ett nytt UI borde ha gått relativt lätt att lösa om alla ingenjörerna fått fokusera på det, hade ju bara varit att slänga på ett nytt skin tex, som detta det:
http://www.youtube.c...h?v=yXKq5LgeFuo

Nu ska jag sluta trakassera denna tråd och överlåta den till de som är övertygade om Windows Phones storhet och inte vill höra massa negativiteter. :-) Sammanfattningsvis: Det är säkert en supertelefon, multitasking verkar den dock inte bra på och inga besked om en fix vad jag kan se = Android here i Come, hejdå tråden!

Mvh Jonas.

#237

Postad 26 januari 2012 - 10:00

XINS
  • XINS
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Är det någon som fått den "patchen" angående batteri prestandan? Mitt batteri tar vanligtvis slut innan 17, har ändå stängt av push mail mm....

#238

Postad 26 januari 2012 - 10:22

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Bara en kort fråga; kommer Lumia 800 ha stöd för uppdatering till WP8 när det släpps eller kommer den vara för kraftlös?

Jag har läst någonstans, (hittar inte källan), att WP8 kan tänkas att släppas till någon eller några av de modeller som finns i dag. Min högst personliga tolkning blir i så fall att WP8 kanske kommer portas till Lumia 900 och möjligtvis även till Lumia 800.

Samtidigt är Tango uppdateringen främst avsedd att möjliggöra billigare WP-nallar. Om Microsoft inte vill klyva WP i två halvor för app-utvecklarna, (WP7 resp WP8), så får inte WP8 bli alltför mycket mer krävande än WP7.
Av just detta skäl kommer kanske Windows phone möta samma öde som Windows Mobile.
Varför inte? Det är naturligtvis lockande att använda samma OS till surfplattor, och varför skulle de köra Windows Phone?
Vad ska då efterföljaren heta? Windows inTouch kanske?

#239

Postad 26 januari 2012 - 10:25

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om Cyan-modellen finns att köpa utan abonnemang, i butik i Stockholmsområdet? Jag var in på några Tele2-butiker i city igår och de hade endast den svarta i lager.

#240

Postad 26 januari 2012 - 10:48

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Är det någon som fått den "patchen" angående batteri prestandan? Mitt batteri tar vanligtvis slut innan 17, har ändå stängt av push mail mm....


Testa detta trick och se om det funkar:



http://discussions.e.../1277065/page/3

#241

Postad 26 januari 2012 - 11:03

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Angående WP och multitasking har det ju redan konstaterats att både Android och Ios var klart sämre i början. Varför skulle inte WP kunna bli bättre?

Microsoft behöver skriva om hela kärnan i operativet för multitasking och jag gissar att det är bland den svåraste att göra när det gäller att utveckla operativsystem. Android bygger på linux, ett operativ som utvecklats under många år så de har hela det arbetet gratis, samma med Meego

#242

Postad 26 januari 2012 - 11:10

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Microsoft behöver skriva om hela kärnan i operativet för multitasking och jag gissar att det är bland den svåraste att göra när det gäller att utveckla operativsystem. Android bygger på linux, ett operativ som utvecklats under många år så de har hela det arbetet gratis, samma med Meego


WP7 bygger på Windows CE vilket har klarat av multitasking flera versioner tillbaka. Det är ingen begränsning i själva Windows CE kärnan.

#243

Postad 26 januari 2012 - 11:25

gosh
  • gosh
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Det var inte Elop som gjorde beslutet att gå över till WP7. Det gjorde Nokias styrelse. Elops uppgift är att genomföra det.

Något sådant tror jag med. Nokia ägs väl i huvudsak av amerikanska pensionsfonder som kanske också äger en massa Microsoft aktier? Möjligen har de utsett elop för att kapa bolaget och skapa mer värden i både Microsoft och Nokia.

WP7 bygger på Windows CE vilket har klarat av multitasking flera versioner tillbaka. Det är ingen begränsning i själva Windows CE kärnan.

systemet har aldrig klarat riktig multitasking, stor skillnad på att ett operativsystem är byggt för att hantera trådar jämfört med att specialskriva några få program där viss funktionalitet får trådhantering

Redigerat av gosh, 26 januari 2012 - 11:27.


#244

Postad 26 januari 2012 - 12:35

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
För mig som inte använder några aktiva tjänster i bakgrunden oftast så fungerar multitasking på ett ungefär som på Android. Med min använding så märker jag inte direkt någon skillnad.

Spotify fungerar ju som sagt, vilket är mitt enda krav att den kan ligga i bakgrunden. För övrigt använder jag just inga andra appar som behöver vara aktiva i bakgrunden och således ger telefonen intryck av att den klarar av multitasking fast den kanske egentligen inte gör det. Så det beror ju på vad man använder den till om det är en dealbreaker eller inte.

WhatsApp fungerar också bra har jag märkt. Notifikationer pushas fram som de ska när jag får ett meddelande där. Hade läst att WhatsApp skulle vara ganska buggigt till wp7 men jag har inte märkt något än i alla fall.

#245

Postad 26 januari 2012 - 13:42

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Är det någon som fått den "patchen" angående batteri prestandan? Mitt batteri tar vanligtvis slut innan 17, har ändå stängt av push mail mm....

Jag fick den nu.

#246

Postad 26 januari 2012 - 13:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Jag fick den nu.

Hur får man den om man får fråga?

#247

Postad 26 januari 2012 - 15:09

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Hur får man den om man får fråga?

Öppna Zune
Väljs Telefon
Välj inställningar
Klicka uppdatera
Vill den inte uppdatera så fortsätt klicka, det borde ta högst någon vecka... ;)

Jag fick den nu för att Zune tyckte att det var min tur helt enkelt.
Det finns ett sätt att lura sig till en uppdatering i förtid, vilket beskrivs i en länk ovan, men en del har då bara fått microsoftuppdateringen, inte Nokias dito.

#248

Postad 26 januari 2012 - 15:43

Unregistered999c55bc
  • Unregistered999c55bc
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag kör senaste programvaran / firmware men det sviktar ändå lite hur telefonens batteri beter sig.

Det verkar som att telefonen är i behov att bli helt urladdad och sen uppladdad för att få optimal batteritid. Häromdagen gjorde jag det och fick en riktigt bra batteritid dagen efter, men sen när jag laddade vid 30% kvar upp till 100% så dök batteriet sedan rätt snabbt när jag tog den från laddning. Dvs verkar som att en urladdning varje gång är att föredra.

Detta låter för mig som en bugg i mjukvaran som hanterar laddningen av batteriet. Efter att jag laddade batteriet från 30% till 100% så droppade den 3-4% bara jag tog den ur laddaren... Medan när jag laddade från 0 till 100% så tog den ett par timmar på sig att göra samma sak ...

Nokia har lite att jobba på fortfarande!

#249

Postad 26 januari 2012 - 17:07

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Det ska väl inte vara bra för lithium batterier att ladda ur sig helt för många gånger. Det ska korta ner deras livslängd har jag hört. Så att ladda ur den helt hela tiden är nog inte så bra.

#250

Postad 26 januari 2012 - 17:11

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Detta låter för mig som en bugg i mjukvaran som hanterar laddningen av batteriet. Efter att jag laddade batteriet från 30% till 100% så droppade den 3-4% bara jag tog den ur laddaren... Medan när jag laddade från 0 till 100% så tog den ett par timmar på sig att göra samma sak ...


Om du trycker in ##634# på telefonen. Hur ser det ut med full charge capacity samt remaining charge capacity när den är fullt laddad i diagnostiserings verktyget?

Redigerat av deeyay, 26 januari 2012 - 17:11.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.