Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akvarium

256 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 18 september 2007 - 15:11

astfors
  • astfors
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Jodå, martin jag är här! Bara att det var länge sedan jag rörde mig i dessa forum.

Ska snart flytta så ett 232 liters akvarium är på g som ska innehålla en sydamerikansk biotop med tillhörande BTN ;)

Som sagt inflytning är 1 nov. alt. 1 dec så det tar ett tag innan ev. bilder kan tas och läggas upp men den som väntar.......

#202

Postad 27 september 2007 - 14:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Några bilder jag tog precis:

Bifogad fil  IMG_5784.jpg   121,62K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5790.jpg   154,6K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5794.jpg   169,25K   0 Antal nerladdningar

#203

Postad 15 februari 2008 - 15:51

Unregistered35428
  • Unregistered35428
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Läste precis igenom denna tråden och tyckte den skulle få liv igen. Skulle vara kul att se hur ditt ser ut idag Martin.

Får väll ta och visa vad som finns här hemma i dagens läge.

Helhetsbild på 720litarn
Bifogad fil  720helhet.jpg   28,9K   0 Antal nerladdningar

Lite invånare. Malawi ciklider, golden och saulosi. Går även en regnbågslabeo som jag haft i många år.
Bifogad fil  goldensaulosi.jpg   51,92K   0 Antal nerladdningar

Nattbelysning
Bifogad fil  Nattbelysning.jpg   20,96K   0 Antal nerladdningar

Ett kort på en pleco
Bifogad fil  L109.jpg   50,59K   0 Antal nerladdningar

och slutligen en liten kort film, tyvärr riktigt dålig kvalite.
FILMTIME


Sedan står detta 132liters i köket med lite annorlunda mått. Väldigt tråkigt nu bara, men ska snart göras iordning.
Bifogad fil  132k_k.jpg   107,56K   0 Antal nerladdningar


Köpte även ett nytt 325liters igår som ska komma igång snart.

#204

Postad 19 februari 2008 - 19:01

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
tänkte jag skulle dela av mig av ett par bilder med.

det har varit i gång 2 mån nu, ni får ursäkta dåliga bilder.

Bifogad fil(er)



#205

Postad 19 februari 2008 - 19:04

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Hej.
Jag tänkte köpa en pump till grabbens 70l akvarium men det finns Cirkulationspumpar och Luftpumpar
vilket av dom ska man använda?

#206

Postad 19 februari 2008 - 19:16

piraya01
  • piraya01
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Cirkulationspump ska du köpa.


Funderar förövrigt på att kasta ut mitt 450l monster och ersätta det med litet saltvatten kar, typ clownhotell liknande :)

titta på: http://www.saltvattensguiden.se/ :)

Redigerat av piraya01, 19 februari 2008 - 19:59.


#207

Postad 20 februari 2008 - 10:23

Unregistered35428
  • Unregistered35428
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Cirkulationspump ska du köpa.


Funderar förövrigt på att kasta ut mitt 450l monster och ersätta det med litet saltvatten kar, typ clownhotell liknande :)

titta på: http://www.saltvattensguiden.se/ :blink:



Det där clownhotell akvariet har jag kollat på ett tag, riktigt bra pris för en som vill testa B)
Tyvärr så tillåter inte ekonomin för tillfället ett sånt köp :(

#208

Postad 20 februari 2008 - 14:03

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Cirkulationspump ska du köpa.


Funderar förövrigt på att kasta ut mitt 450l monster och ersätta det med litet saltvatten kar, typ clownhotell liknande B)

titta på: http://www.saltvattensguiden.se/ ;)


Okej.
Hur stor pump ska man köpa duger den Här till ett 70 liters akvarium?

#209

Postad 20 februari 2008 - 15:02

Unregistered35428
  • Unregistered35428
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Cirkulationspump ska du köpa.


Funderar förövrigt på att kasta ut mitt 450l monster och ersätta det med litet saltvatten kar, typ clownhotell liknande B)

titta på: http://www.saltvattensguiden.se/ ;)


Okej.
Hur stor pump ska man köpa duger den Här till ett 70 liters akvarium?


Den skulle nog funka fint!
Tänk på att det är alltid bättre att överdimensionera och strypa pumpen isf.

#210

Postad 22 februari 2008 - 11:28

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Själv är jag Föredetta akvarist :)

Ett litet lätt läckage och 350 000 i reparationskostnad gör att jag inte har något idag.

Dock har jag ett kar på 1275 liter samt sump på 350 liter och 200 liter filter.
Karet har jag nu gett bort till en kille som limmat om det.

Men jag har kvar 90 kg mangroove rötter, över 2 meter lång BTN, 110 liter filtermaterial, 2 st 250 watts Mh armaturer med fungerade lampor, 1st 450 watts Mh armatur med fungerande lampa.
Och lite pumpar och 5 liter microgödning osv.

Trodde jag skulle våga mig på att bygga ett nytt större kar, men då jag inte känner att det är någon större ide att bygga under 2000 liter så har jag inte tiden som räcker till just nu. Eller pengarna

Dessutom såldes just "mina" fiskar ut från det tillfälliga hotell de varit på under 1 år.
Bla ett syskonpar Parachromis friedrichstalii som var 35 cm när jag lämnader mig ifrån dem men nu är lite över 40.

Kanske dax att man släpper tankarna på ett nytt kar och byter grejorna mot en ny ok reciver samt lite högtalare istället?

#211

Postad 14 mars 2008 - 17:59

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Havsål : Får man fråga vad det var som hände med akvariet som gav såna rep-kostnader ?

#212

Postad 27 oktober 2008 - 00:57

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Vill få lite fart på denna tråden igen för att få lite bra tips på hur jag ska komma igång.

Ska i veckan dra igång ett 115l akvarium som jag har, ska köpa syrepump imorgon för det är det ända som jag saknar. Sen ska det fyllas med vatten och växter ska så ska det få stå någon vecka innan jag har i fiskar så bakteriefloran blir bra innan jag börjar ha i fiskar i omgångar.

Räcker det med 1dl havssalt (utan jod) per 100l vatten, eller bör jag använda mig utav någon form av bakteriekultur som går att köpa på djuraffären?

Tanken är att jag ska starta upp ytterligare ett akvarium om cirka 1 månad. Tänkte ha något omkring 350 - 400l då, håller på att leta efter ett. Har idag denna byrå "se bild nedan" står ute i hallen, kan man ha ett akvarium stå ovanpå det. Vill ha ett akvarium som har måtten 130*45*70 (b*d*h), det blir då 410l. Detta kommer då väga en hel del när det är fyllt, tror ni man kan sätta dit extra fötter under byrån och sen håller det eller bör jag försöka få tag i ett riktigt möbelakvarium istället som är byggt för att det ska hålla.

Postad bild

#213

Postad 27 oktober 2008 - 09:50

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Varför ska du ha salt i??

Byrån går nog att förstärka undertill men det kan bli för tungt ändå för lådorna, beror på hur stark själva möbeln är.

#214

Postad 27 oktober 2008 - 19:58

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Varför ska du ha salt i??

Byrån går nog att förstärka undertill men det kan bli för tungt ändå för lådorna, beror på hur stark själva möbeln är.


För att det är bra att ha i salt när man startar upp ett akvarium, stärker bakteriekulturen. I allt vatten finns det salt men ofta i väldigt små mängder. 1dl salt i 100l vatten blir en väldigt liten salthalt.

Köpt filter och lite annat nu iaf hoppas ha tid att få igång allt på fredag, då jag ska bort och jobba nu några dagar. Bilder kommer sen när det hela kommer igång =) är alltid skoj med bilder..

#215

Postad 28 oktober 2008 - 10:51

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Jaha körde akvarium många år och hängde på sånna forum men inte va det någon som hade salt i inte.

Vad blir det för fiskar föresten? Malawi ciklider är grymt fina och lite roliga tycker jag själv, körde även diskus ett tag men efter det slutade jag, dom va inte så roliga men riktigt fina.

Bilder tycker vi om på detta forum :)

#216

Postad 31 oktober 2008 - 17:22

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Ok, har även pratat med en bakant som driver en akvariumbutik och han tyckte det var en bra idé att ha i havssalt utan jod i vattnet. Fiskarna mådde bara bra utav det.

Kommer bli Neontetra eller kardinaltetra, troligtvis koppartetra också, sen 2 kampfiskar(hane och hona). Tror jag ska ha någon Guldgurami också, ska sätta mig och räkna på hur mkt fisk jag kan ha sen beror lite på hur stora stim jag vill ha. Sen blir det någon algätare, har inte bestämt vad det blir för någon ännu.

Ska ju byta upp mig till större när jag hittar något med bra mått, kommer då bli lite mer "större fiskar" bland annat ciklider och praktbotia.

#217

Postad 01 november 2008 - 09:35

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Blir nog en bra mix det där :(

#218

Postad 01 november 2008 - 09:49

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Har ett 120l låda ståendes i källaren komplett med allt vad man behöver. Skulle vara fint att ha ett i vardagsrummet men jag kommer ju ihåg att det var ganska mycket jobb med att hålla det fint.

Hur ofta skrapar ni glaset, dammsuger gruset och så?

#219

Postad 01 november 2008 - 10:03

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Ok, har även pratat med en bakant som driver en akvariumbutik och han tyckte det var en bra idé att ha i havssalt utan jod i vattnet. Fiskarna mådde bara bra utav det.

Kommer bli Neontetra eller kardinaltetra, troligtvis koppartetra också, sen 2 kampfiskar(hane och hona). Tror jag ska ha någon Guldgurami också, ska sätta mig och räkna på hur mkt fisk jag kan ha sen beror lite på hur stora stim jag vill ha. Sen blir det någon algätare, har inte bestämt vad det blir för någon ännu.

Ska ju byta upp mig till större när jag hittar något med bra mått, kommer då bli lite mer "större fiskar" bland annat ciklider och praktbotia.


Kul med akvarium! Ställer mig dock undrande till salt i vattnet. Dom fiskar du har tänkt dig lever ju i naturen i vatten som är totalt avsaltat ex. Amazonfloden (mer likt destillerat vatten :( ). Du nämner även "syrepump". Jag antar att du menar luftpump? skall du ha den till att driva ett filter? Annars gör ju den mer skada än nytta ifall du skall ha växter i akvariet vill säga. Och byrån ser lite för klen ut för en belastning på 400-500kg även med "stödben".

#220

Postad 01 november 2008 - 10:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur ofta skrapar ni glaset, dammsuger gruset och så?

1-2 gånger om året kanske. Ett akvarium sköter sig själv i princip om det är bra uppstartat. Dock måste man gallra växter rätt ofta (om man nu har växter).

#221

Postad 07 november 2008 - 01:07

emotion87
  • emotion87
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Vad finns det för butiker att rekommendera om man som nybörjare vill införskaffa ett väggakvarium på ca 100l. Vad brukar fiskar kosta förresten? Över tusingen för en liten fisk?

Redigerat av emotion87, 07 november 2008 - 01:07.


#222

Postad 07 november 2008 - 07:34

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
en fisk kostar från 20 :- till hur mycket som hellst, beror helt på sort och om den är vildfångad mm

#223

Postad 18 november 2008 - 23:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Så här ser mitt akvarium ut i skrivande stund, 22st Neontetra och 2 Rubingurami.

På fredag ska jag köpa nytt lysrör och även 2 kampfiskar då de skulle få hem de då. Sen om någon vecka ska även 2 algätande malar inhadlas (vet ej vilken sort ännu) och ev. ngn Botia som tar och äter upp sniglarna.

Postad bild

#224

Postad 19 november 2008 - 15:03

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Jovial: hur är ditt kranvatten ? Hårt eller mjukt? Egen brunn eller kommunalt? Har butiken som rekommenderade salt samma vatten som du har?

Det går att skriva hur mycket som helst om vattenkemi för akvarier (och då är jag ingen expert utan bara en glad amatör som iofs har jobbat i zoobutik och hjälpt en och annan nybörjare starta akvarium :) ). Mitt råd, i korta ordalag och lite förenklat, är att kör inte salt slentrianmässigt även om det är i små doser. Växter i allmänhet och fiskar som kommer från mjukt vatten t.ex. Sydamerika, Västra Afrika och stora delar av Sydostasien i synnerhet vill inte ha salt i vattnet. "Fjällösa" fiskar som t.ex. botior, harnesk- och pansarmalar tillhör de fiskgrupper som allra mest ogillar salt och min gissning är att om du köper en algätare är det en harneskmal (t.ex. Ancistrus) du köper. Övriga fiskar du nämner (tetror och labyrintfiskar) tillhör också de som inte skall behöva salt i vattnet.

Prova att få akvariet att fungera utan salt eller andra onödiga (min personliga åsikt) tillsatser. Om du har extremt mjukt eller hårt vatten måste du dock sannolikt göra något åt vattnet om du vill ha ett sällskapsakvarium med växter.

Använder en butik salt i alla akvarierna skulle jag personligen avråda från att handla fisk från dem, du vet inte vad för undertryckta problem som kan bryta ut i stressen som de utsätts för vid en transport och vad som då händer när de kommer hem till dig. Det låter kanske hårt men förutom för de fiskarna som faktiskt kommer från "saltare" vatten finns imho inga legitima anledningar att som handlare ha salt i alla akvarierna, utan att gå in på detaljer.

#225

Postad 19 november 2008 - 16:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
hadde ett 120 liters förut och saltvatten, med enbart lite större fiskar och min favorit, ett par riktigt roliga krabbor som sprang runt på botten, klättrade i växterna och va helt galna... ! ;)
just dom va nog det roligaste, dom va så livliga och hade alltid något roligt på gång när man gick förbi, och deras favorit sysselsättning va att försöka rymma genom hålet mellan glasen som sladdar m.m. skulle gå genom...

men jag har inte tid med detta längre, eller ja... tid har jag ju men jag väljer att lägga den på annat i stället, även om krabborna saknar jag lite :)

#226

Postad 19 november 2008 - 16:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Jovial: hur är ditt kranvatten ? Hårt eller mjukt? Egen brunn eller kommunalt? Har butiken som rekommenderade salt samma vatten som du har?


Har faktist ingen aning :) har en på jobbet som ägnade 2 år åt att bygga akvarium hemma och han sålde även en hel del fisk. Han kollade aldrig sådant och för honom gick det riktigt bra.

Kan nästan citera det han sa till mig "I Eskilstuna är det bra kranvatten, fiskar trivs mycket bra i det som det är. Att hålla på att köpa allt tjafs som finns i butiker tycker jag är bortkastade pengar, folk har haft akvarium riktigt länge och förr fanns det inte sånt och de klarade av det bra ändå. Ha i ~1dl havssalt per 100l, det hade jag och det har fungerat utmärkt."

Har kommunalt vatten hemma, läste någonstans att det är "ok" att ta fiskar från 3 olika sorters akvarium vid uppstart sen bör man vänta 1 månad innan man ha i fler fiskar. Har även hört flera uppfödare m.m som sagt det.

Har inte frågat om butiken också har kommunalt vatten, har inte äns tänkt tanken men kan inte tänka mig något annat. Ena zoobutiken ligger nere på centrum och den andra vid ett stort köpcentrum. Fiskarna mår riktigt bra hittils, äter som de ska och är inte slöa.

#227

Postad 19 november 2008 - 17:15

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0
Jag har kört lite akvarium genom åren...
Favoriterna är ciklider och helst då sydamerikanska...
En riktig rolig fisk är Green terror eller som den heter Aequidens rivulatus eller guldsöm ciklid på svenska.
Kan rek denna roliga fisk om man är intresserad av stora ciklider..
är en aggressive art som inte bangar för en liten fight... :)

http://www.youtube.c...feature=related

Ace34

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 november 2008 - 17:23.


#228

Postad 19 november 2008 - 23:27

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Det ser väldigt trevligt ut med akvarium, men jag har länge undrat hur det blir med innemiljön när man har ett par hundra liter vatten i vardagsrummet, för inte avdunstningen luften väldigt fuktig? och hur är det med ljudnivån på pumpar? Finns det tysta pumpar eller måste man stå ut med ett surr ifrån akvariet dag ut och dag in?

#229

Postad 19 november 2008 - 23:38

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0

Det ser väldigt trevligt ut med akvarium, men jag har länge undrat hur det blir med innemiljön när man har ett par hundra liter vatten i vardagsrummet, för inte avdunstningen luften väldigt fuktig? och hur är det med ljudnivån på pumpar? Finns det tysta pumpar eller måste man stå ut med ett surr ifrån akvariet dag ut och dag in?

en

Pumpen jag har klarar av akvarium upp till 200 liter tror jag det är, den är nästintill ljudlös. Man hör den om man står precis vid den och lyssnar men aldrig annars. Har även en som är specad från 100 - 300l akvarium som jag hade först men den lät lite för mycket och det blev även för hög cirkulation så fiskarna bara flög runt :P

Har inte märkt något på luften härhemma, kanske att den blivit lite bättre då det är bra att få lite fukt i den då det i lägenheter ofta är väldigt torr luft.

#230

Postad 19 december 2008 - 11:31

Unregistered35428
  • Unregistered35428
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Slänger in en liten bild på vad som finns nu. Har lagt ner nästan allt pga. värmen i lägenheten gjorde att jag blev av med fiskar för några tusen (som ni kanske förstår tröttnade man lite då).

Så nu har jag precis startat en liten skål på 55liter, fisk ev. räkor kommer att komma i mellan jul/nyår är det tänkt.

Postad bild

En kort film också :D
Skål 55literFILM

Ljuset är bara tillfälligt, ska göra en riktigt belysning vid ett senare tillfälle.

#231

Postad 19 december 2008 - 13:48

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Det ser väldigt trevligt ut med akvarium, men jag har länge undrat hur det blir med innemiljön när man har ett par hundra liter vatten i vardagsrummet, för inte avdunstningen luften väldigt fuktig? och hur är det med ljudnivån på pumpar? Finns det tysta pumpar eller måste man stå ut med ett surr ifrån akvariet dag ut och dag in?


Jag hade ett 540 liters kar med Malawicyklider i när jag bodde i lägenhet.
Till detta kopplat ett ytterfilter som heter Eheim 2028 (en stor kloss som innehöll lavastenar). Fullkomligt ljudlös anlänggning, förutom när firrarna var uppe vid ytan och slogs.
Avdunstningen är minimal ur akvarium MED täckglas. Men oftast har vi ju för torrt inne, så det skulle inte vara någon nackdel att ta bort glasen heller.
Idag har jag t.ex. 32% luftfuktighet i köket.'

Hittade en gammal bild på det, där syns filtret undertill. (ligger visst en handduk ovanpå det också)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Aqua1.JPG   85,72K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Haddirajan, 19 december 2008 - 14:04.


#232

Postad 20 december 2008 - 00:01

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Och byrån ser lite för klen ut för en belastning på 400-500kg även med "stödben".

Oj då, väger vatten så mycket??
Undra hur det är på Sunlight där dom har bassänger på övervåningen,
konstigt att inte golvet rasar ner ^^


Hade förut fiskar när jag var mindre,
så när vi var på Kreta så köpte vi en Sjöstjärna och la i botten på akvariumet
1vecka senare så var alla fiskar döda :P
Och sjöstjärnan hade mjuknat upp.

#233

Postad 29 december 2008 - 22:48

Wollepwn
  • Wollepwn
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej
Är sj nybliven akvarie (110 Liter) ägare. Har i söndags startat igång det med växter finkornigt mörkt grus. Blir o vänta ett par dagar nu innan jag far o köper några fiskar.
Blir några neontetror o malar :blink: Skall fixa fram några bilder så snart som möjligt :lol:

#234

Postad 30 december 2008 - 02:19

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Jag har ett 250liters akvarium med i huvudsak ciklider...

angående salt så kör jag med typ 1dl salt till 100l vatten (give or take, kanske lite mindre ibland, beroende på vattenmängd som byts). Saltet förebygger framförallt svamp fick jag lära mig.

För mig mår fiskarna inte alls dåligt av det, iaf inte mina zebraciklider och eldbukar och ... eeh.. rödciklider? Segelfensplecon trivs som fisken i vattnet och min (tyvärr ensamma) knorrmal .. lever iaf än även om man inte ser den så ofta. Den är ut och käkar upp alla yngel nån natt här och där om man inte hinner vara med och plocka upp dem.

Mina zebra/elfenbensciklider lägger ägg hur ofta som helst ;) Skitkul i början, men när man sålt iväg 2948790 yngel är det inte lika kul att hålla på längre även om man får rätt bra betalt om det finns behov på akvariebutiken. (tror vi fick 16 spänn per styck av typ 1-2cm-yngel och det ränner snabbt iväg i antal). Ett ###### jobb att hålla på och fiska upp yngel och sköta yngelakvariet (som blir skitigt mkt snabbare än det stora) och ha plats för yngelakvariet osv...

Zebraciklider måste vara bland de lättaste fiskarna att föda upp?

edit: insåg att jag gett bort mina rödciklider till svärmor :) (pluspoäng deluxe :rolleyes:)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 30 december 2008 - 02:21.


#235

Postad 30 december 2008 - 09:37

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
här kommer en fråga från en amatør hehe
jag hade førr ett akvarium när jag var liten. den var på ca 300 liter och det var min mor och far som tog hand om det.
Jag tittade bara på fiskarna och matade dom (säkert lite før mycket också, eftersom jag inte var äldre än 10 år på den tiden)

Men jag har alltid varit lite sugen på att skaffa ett nytt akvarium, inga stora grejor utan mer før att barnen skall ha nått att titta på.
lite frågor:

Vart ställer man "burken"? jag kan inte ha den i vardagsrummet då jag har väldigt skarp sol där, men skall det stå i ett ljust, mørkt rum eller hur tänker man?

Hur ofta gør man vattenbyten osv? kommer ihåg när jag var liten att det var ett j¤vla jobb med vattenbyten osv, och vill ju ha ett "underhållsfritt" akvarium då jag inte kan se mig själv ha tid till att jobba med det frenetiskt.

#236

Postad 30 december 2008 - 14:32

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Värmen från direktsolen tror jag inte är så skadlig, däremot har jag för mig att man algtillväxt av direktsol, nån som kan rätta?

Gällande volymen så är det enklast och mest underhållsfritt ju större akvarium du har.
Mitt på 540 liter bytte jag halva vattenmängden i någon gång/mån. Drog då bara en trädgårdsslang via hävert till avloppet, och efter en timma var det bara att koppla den på kökskranen i omvänd ordning via gardenakoppling. Nån gång per halvår rengör man ytterfiltret också, alltså sköljer ur det under kranen.
Vid vattenbytet så vänder man på lavastenarna så det inte blir någon algpåväxt på dem. Det lilla som hunnit växa på en månad försvinner när den får ligger med den sidan neråt en tid, så stenarna ser alltid som nya ut då.
Dessutom får Malawin kriga om nya stenrösen lite oftare vilket är underhållande att kika på... :)

Jag kan inte säga att det är avskräckande mycket arbete med akvarie, kanske två tim/mån, jämför det med andra husdjur....

Redigerat av Haddirajan, 30 december 2008 - 14:32.


#237

Postad 01 januari 2009 - 19:45

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag hade akvarium i tonåren, dvs för drygt 20 år sen, och fick ett nytt ryck i höstas.
Satsade på Malawiciklider för att dom är lätta och har roligt fortplantningsbeteende. Munruvning och yngelvård(har jag för mig i allafall). Angående salt i vattnet så har jag blivit rekommenderad en blandning av salt och bikarbonat till just Malawiciklider. Akvariet är på nästan 300 liter. Ett "måste" om det ska bli snyggt är att använda en bakgrund av skumplast som inte fanns förra gången jag höll på! Jag har en bakgrund av märket Back to nature som heter Rocky. Tyvärr är den nästan lika dyr som själva akvariet.
Bifogad fil  DSCF1945.jpg   140,38K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  DSCF1965.jpg   132,35K   0 Antal nerladdningar

#238

Postad 22 januari 2009 - 12:28

imemyself
  • imemyself
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har precis dragit igång ett 65 liters akvarium för de stackars guldfiskarna som vi hade ute i vår damm, jag fick bila upp dammen som höll på att bottenfrysa. Så fick man mersmak och plockade ned vår gamla 120 liters balja från vinden också och har inrett den med och satt i lite fiskar.

Nu är jag riktigt sugen på att skaffa ett stort akvarium att ha i sovrummet - ett 540 liters. Man kan ju få begagnade sådana med bakgrund, utrustning och fiskar för en spottstyver. Jag har dock aldrig haft något sådant stort akvarium och man blir ju lite fundersam över hur mycket jobb man kommer att skaffa sig. Jag har tänkt mig att testa Ciklider och skall inte ha någon växtlighet. Akvariet kommer inte stå nära något fönster. När man är inne och läser på en del sidor, så skriver de ju att vattenbyte av 25-35% av vattnet minst en gång i veckan är att rekommendera. Själv har jag vatten/avlopp i andra änden av huset och att slanga eller springa fram och tillbaka med 20 hinkar vatten, rengöra filter, hålla stenkoll på vattenkvalitet och annat en eller ett par gånger i veckan, det kommer liksom inte att hända :)

Man vill ju att djuren ska må bra och att akvariet ser skapligt ut, men finns det någon som kan yttra sig om det verkligen är så fruktansvärt mycket arbete om man inte är "overkill" entutiast? Man hör ju liksom samtidigt att det är mindre jobb ju större akvarium man har...

Redigerat av imemyself, 22 januari 2009 - 12:29.


#239

Postad 22 januari 2009 - 15:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Oj då, väger vatten så mycket??
Undra hur det är på Sunlight där dom har bassänger på övervåningen,
konstigt att inte golvet rasar ner ^^


Hade förut fiskar när jag var mindre,
så när vi var på Kreta så köpte vi en Sjöstjärna och la i botten på akvariumet
1vecka senare så var alla fiskar döda :(
Och sjöstjärnan hade mjuknat upp.


Hehe... jo vatten väger ju en del, för att vara exakt så är vattnets densitet sådan att 1Liter 20*C vatten väger 0,99820 kg. och vid 3,98 grader väger 1liter vatten exakt 1 kg. om man fryser vatten så väger det 0,917kg/1Liter och därför flyter denna.

Så, ja 500 liter vatten väger mycket... för att vara ganska exakt så 499kg för 500liter 20*C vatten, men förmodligen lite mindre med tanke på vattentemperaturen som i detta fallet är högre :)
kanske "bara" 498kr då....

#240

Postad 22 januari 2009 - 15:20

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Jag hade ett 540 liters kar med Malawicyklider i när jag bodde i lägenhet.
Till detta kopplat ett ytterfilter som heter Eheim 2028 (en stor kloss som innehöll lavastenar). Fullkomligt ljudlös anlänggning, förutom när firrarna var uppe vid ytan och slogs.
Avdunstningen är minimal ur akvarium MED täckglas. Men oftast har vi ju för torrt inne, så det skulle inte vara någon nackdel att ta bort glasen heller.
Idag har jag t.ex. 32% luftfuktighet i köket.'

Hittade en gammal bild på det, där syns filtret undertill. (ligger visst en handduk ovanpå det också)


inhandlat i åled eller? ser nästan ut lite som dom han gör där iallafall =D.

min morfar fixade återigen akvarium i vintras, efter att ha haft uppehåll i 10-15 år. riktigt läckert med diskusfiskar och lite andra firrar med. och en sån back to nature bakgrund. man blir extremt sugen på att införskaffa akvarium när man kommer hem till honom och ser det. eller när man drar in till åleds akvarium och strosar runt. en dag kommer jag nog införskaffa ett 150-200l akvarium =).

förresten, är det nån här som känner till ett akvarium som typ är lite som en myrfarm (eller gångarna i den). det är typ 9 bollar som binds ihop genom gångar mellan dom. tyckte det var riktigt läckert och skulle vilja visa min morfar det. nån som vet vilket jag menar och kan länka? =)

Redigerat av Unregisteredbb649a5e, 22 januari 2009 - 15:21.


#241

Postad 23 januari 2009 - 08:39

_Chique_
  • _Chique_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag hade ett 540 liters kar med Malawicyklider i när jag bodde i lägenhet.
Till detta kopplat ett ytterfilter som heter Eheim 2028 (en stor kloss som innehöll lavastenar). Fullkomligt ljudlös anlänggning, förutom när firrarna var uppe vid ytan och slogs.
Avdunstningen är minimal ur akvarium MED täckglas. Men oftast har vi ju för torrt inne, så det skulle inte vara någon nackdel att ta bort glasen heller.
Idag har jag t.ex. 32% luftfuktighet i köket.'

Hittade en gammal bild på det, där syns filtret undertill. (ligger visst en handduk ovanpå det också)



Jag gillar det här en mycket ... det verkar enkla men mycket ren och lugn. Jag har också ett stort akvarium som liknar detta och planerar att lägga på stora stenar också. Jag vill veta om vad växter är de?

Redigerat av _Chique_, 28 januari 2009 - 01:54.


#242

Postad 23 januari 2009 - 12:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag gillar det här en mycket ... det verkar enkla men mycket ren och lugn. Jag har också ett stort akvarium som liknar detta och planerar att lägga på stora stenar också. Jag vill veta om vad växter är de?


Ser ut som Javaormbunke, och det är en av få växter dom inte äter ... Malawiciklider brukar rensa rent på växter rätt fort om man försöker sig på det.
Olika Vallisineria brukar funka okej också ibland.

#243

Postad 26 januari 2009 - 12:11

Micke_nes
  • Micke_nes
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Får ta och skriva lite i denna tråd också. Har haft en del akvarium i mitt liv. Det största var på runt 400liter. Majoriteten utav fisk i det var Scalare (ca15st) samt lite Guramis. Dum som jag var så sålde jag det (läs gav bort) för att jag tyckte att det tog för mycket plats.

Nu efter några år har suget kommit tillbaka. Så jag har tagit upp mitt 60liters akvarium för att starta med. Har fyllt det med vatten och sten så länge så allt damm sjunker till botten. Ska ner till våran zoo butik senare idag och köpa växter.

Men jag har inte så stor erfarenhet av sådana här små akvarium. Vad kan jag ha för fisk i detta? Är öppen för de mesta. Kommer säkerligen att införskaffa mig ett större akvarium om ett tag. I det ska de vara Ciklider iallafall.
Men som sagt vad ska man ha i ett 60liters?

#244

Postad 26 januari 2009 - 18:28

Micke_nes
  • Micke_nes
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nu Så har jag införskaffat mig två fiskar. Först så blev det en Ancistrus som ska suga rent lite. Sen så skaffade jag mig en Hästnos algätare? Ingen aning om vad det äär för fisk men den var häftig. Någon som vet något om denna?

det latinska namnet är ialafall: acanthopsis choirorhynchos

#245

Postad 03 mars 2009 - 17:22

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0
Har precis idag köpt hem ett välvt akvarium på 60 liter som jag har satt upp i köket. Ska bli riktigt roligt att börja med mitt första akvarium. Så länge jag lyckas bra med detta lilla så ska jag införskaffa ett lite större också, men det får nog vänta tills jag har större boyta. Lovar att sätta upp bilder så fort jag har fiskar i. Det är ett sötvattens som jag ska få igång, då jag inte känner riktigt för att börja med saltvatten ännu.

Jag tycker att det skrivs väldigt dåligt i denna tråden. Kom igen nu töser och grabbar.

#246

Postad 24 juli 2009 - 20:42

albine
  • albine
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
ser att den här tråden inte varit igång på länge nu så jag tänkte jag skulle lägga in lite bilder på mitt akvarium.

Bifogad fil  P1030838_liten.jpg   143,44K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)



#247

Postad 24 juli 2009 - 20:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Trevligt =) Ska ta några nya på min burk när jag kommer hem på lördag.

#248

Postad 24 juli 2009 - 21:23

albine
  • albine
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
i det bor det 10 neontetror, 5 kardinaltetror, 5 fläckiga pansarmalar, 2 ancistrus malar och 7 guppys kör sydamerikanskt. Bifogad fil  P1030848.JPG   2,89MB   1 Antal nerladdningar

#249

Postad 24 juli 2009 - 22:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag kör, men på en höft....

3-4 ancistrus
5 discus
20-30 kardinaltetror
6 st pansarmalar... kommer inte ihåg sorten just nu.
3 st siamesiska algätare... förstör min sydamerikanska biotop :)

#250

Postad 25 juli 2009 - 12:57

Deep9
  • Deep9
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Får man vissa upp sitt terrarie här också? :)

Brachypelma Smithi / Mexikansk Rödknäad Fågelspindel. Denna lilla juvenilen är bara 1½ år gammal. Kan bli upp till 30 år o ca 12-15cm i bennspann.


Postad bild
Postad bild
Postad bild



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.