Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#201

Postad 07 juli 2022 - 14:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Underbart , har ni olika dukar med ? jag har sett en variant som typ reflekterade vilket jag inte uppskattade , ja vill köra på en helt vanlig vit duk .

2.54 bredd hur många tum är det ? 



#202

Postad 07 juli 2022 - 14:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Underbart , har ni olika dukar med ?

Som jag skrev tidigare så har vi flera olika typer av dukar, och det innefattar vita väver(Screen Research/Grandview), ljudtransparent(Screen Research) och två olika högkontrastväver(Euroscreen ReAct/DNP Supernova 08-85).

 

 jag har sett en variant som typ reflekterade vilket jag inte uppskattade , ja vill köra på en helt vanlig vit duk .

 

Olika dukmaterial använder man primärt för att anpassa bilden efter rummet. I ett helt mörklagt rum med mörka väggar och tak är en vit väv som regel det bästa valet. (Ljudtransparent om högtalarna ska placeras bakom) Dukar som reflekterar använder man när man vill ge bilden en skjuts(för mer ljus) eller öka kontrasten(i rum med reflekterande ytor eller med ströljus). Det finns mer eller mindre bra dukar som reflekterar och de ger olika för och nackdelar.

 

2.54 bredd hur många tum är det ? 

 

Jag undviker helst att prata i tum eftersom man då oftast mäter diagonalt av bildytan. Eftersom det finns olika format på dukar så blir det ganska snabbt rörigt att förstå vad man menar och eftersom tum inte direkt är second nature för oss här i Sverige så blir det oftast ännu rörigare. Allra enklast är det att prata mått i bildbredd i metersystemet, tycker jag.

 

254cm bildbredd blir 114,8" i 16:9 och 108,7" i 2.35:1 format, om det gör dig lyckligare :)

 

Om du ska ta dig hit och få en genomgång så stäm gärna av läget innan du kommer eftersom jag och min kollega Stephan varvar semester med varandra just nu. Båda kan visa projektorer men det är jag som gör alla kalibreringar och jobbar mest med den biten. Du når oss enklast på [email protected]

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 juli 2022 - 14:44.


#203

Postad 07 juli 2022 - 23:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Om du har projektorn i samma rum så skulle jag säga att det definitivt är Sonys kommande XW7000ES du bör sikta mot. Den har med god marginal ljusflöde att kunna fylla en sådan duk med en korrekt bild på SDR. Den bör även klara HDR skapligt, även om ett tillägg med en separat videoprocessor sannolikt är önskvärt om du har höga krav på den punkten. Jag behöver dock få hit ett eget exemplar för att veta 100%, men baserat på det jag såg i London på deras visning och det jag har tittat på XW5000ES så bör det fungera helt okej.

 

Från JVC måste du upp på NZ8/9 och även om du kör dem på max laseroutput (då de låter ganska mycket) så blir det snålt med ljus, även i SDR. Tonemappingen som de har inbyggt räddar lite av HDR, men eftersom det är snålt med ljus redan från start så är det inget gynnsamt utgångsläge.

 

Edit: Om du har möjlighet att placera projektorn i ett separat maskinrum bakom bion så finns det fler alternativ. Många av dem är dock dyrare, men du skrev ju inget direkt om budgeten så vill ändå lägga till det. Tex. Barco och Sim2 har också fina maskiner som klarar större dukar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Nä, det dräller inte av sådana maskiner, tyvärr.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack för svaret. Har projektorn i ett eget rum men budgeten är verkligen inte obegränsad. Eller, rättare sagt vad jag anser är rimligt att lägga är moralisktbegränsad men man kan ju försöka lura sig själv genom att se något man inte kan säga nej till. Sen kanske en N5 kan ge lite i inbyte också.

Går Sony att ha stort sett direkt mot "projektorglaset"?



#204

Postad 08 juli 2022 - 09:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

Sen kanske en N5 kan ge lite i inbyte också.

Går Sony att ha stort sett direkt mot "projektorglaset"?

Din N5 har ett bra andrahandsvärde! Det dräller ju, som tidigare sagts, inte av bra maskiner i den prisklassen och N5:an har åldrats väl i och med att JVC har släppt mjukvara löpande till den.

 

Enligt manualen finns det inga krav på avstånd till framsidan på den. Den har insug på sidorna och utblås bak, så det bör rimligen inte vara några problem att placera den nära ett glas.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#205

Postad 08 juli 2022 - 15:08

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 1

Du kan inte stirra dig blind på tillverkarnas siffror i specen. Den säger väldigt lite om vad du faktiskt kan få ut i praktiken. Tex så är Sonys XW5000ES ljusstarkare i praktiken än Epsons LS12000B, men det är precis tvärtom i specifikationen. Det har att göra med att vissa tillverkare är mer glada för att visa höga siffror, som är uppmätta när bilden inte är korrekt, för att de tror det säljer fler maskiner. Specfikationen anger dessutom oftast bara ett max ljusflöde, den säger inget om hur mycket man kan strypa nivån för att anpassa bilden till mindre dukar.

 

Det är därför jag mäter dem och lägger ut informationen här. Men bäst är alltid att ta sig till en bra åf som kan sätta sig in i dina förutsättningar och visa maskinerna för dig med så lik miljö som din som möjligt. Inte heller mina siffror, även om de är mer rätt än tillverkarnas, säger ju på långa vägar allt om hur bilden ser ut och upplevs.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Synd då att Hemmabiotidningen inte är tydliga med detta  :( i dagens nummer ... där skriver dom att man väljer Epson framför Sony om man sätter ljusstyrkan framför kontrastförhållandet ... dvs det tolkar ju läsaren som att Epson har en högre ljusstyrka , synd att marknaden "Luras" o inte  kan ensa om ett o samma sätt att ange specen, samt att tidningen kanske borde veta bättre , kanske få dom en slant av Epson för att man skriver artikeln , vem vet 



#206

Postad 08 juli 2022 - 15:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

Synd då att Hemmabiotidningen inte är tydliga med detta  :( i dagens nummer ... där skriver dom att man väljer Epson framför Sony om man sätter ljusstyrkan framför kontrastförhållandet ... dvs det tolkar ju läsaren som att Epson har en högre ljusstyrka , synd att marknaden "Luras" o inte  kan ensa om ett o samma sätt att ange specen, samt att tidningen kanske borde veta bättre , kanske få dom en slant av Epson för att man skriver artikeln , vem vet 

Jag har inte fått tidningen ännu. Är det Ytterberg som har gjort testet? Kan det vara så att de/han refererar till tidigare Sonymaskiner? Jag tror inte de har fått testa de nya ännu.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#207

Postad 08 juli 2022 - 15:23

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 1

Jo det är Thomas, ja så är det så klart man skriver Sonys SXRD- projar men det är lätt att läsaren tänker att man jämför med de nya Sony laser då eftersom Epson man testar är laser , att man jämför äpplen o äpplen o inte med päron 



#208

Postad 08 juli 2022 - 15:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

Jo det är Thomas, ja så är det så klart man skriver Sonys SXRD- projar men det är lätt att läsaren tänker att man jämför med de nya Sony laser då eftersom Epson man testar är laser , att man jämför äpplen o äpplen o inte med päron 

Ytterberg har alltid full koll, så vet man vilken nivå han ligger på så kan man vara säker på att det som står skrivet stämmer till 100%. Han chansar aldrig. Men jag håller med om att det kan bli vilseledande om man tror att det även gäller de kommande maskinerna från Sony.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#209

Postad 09 juli 2022 - 11:30

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Jag klurar lite på ljusstyrkefrågan. Inte så mycket för egen skull så, har 230cm bred 16:9-bild på react 3.0 och 100% ljuskontroll när det gäller insläpp men till del vita väggar och tak. Siktar mest på HDR så det torde finnas headroom för en större bild.

Men flera av testerna indikerar att det är betydligt större headroom mellan starkaste och ljussvagaste bilden än marcus tester. (Jag förstod det som att markus värden var utan kalibrering med enbart minskning av laserstyrkan?)

Projectorcentral kom ut med en review häromdagen.

On my 100-inch, 1.3-gain matte white screen, the peak white luminance for the out-of-box Reference mode measured a bright 67.0 foot-Lamberts, but also showed obviously elevated blacks, at least for an LCoS projector. Dropping the Laser Output control from its default 80 (on a scale of 1-100) to about 35 greatly improved perceived contrast, though I ended up calibrating with Laser Output set to 50. Post calibration, the projector measured a still punchy 31.6 ft-L (108 nits) peak white at center screen.

( https://www.projecto...ctor-Review.htm )

Här är ljusstyrkan drygt halverad, från 69 till 31.6 fL. Ändå verkar inte han ha dragit ned lasern på min.
Jag har sett några tester som stödjer marcus värden att min ljusstyrka är cirka 70% av max men även sett fler testsr som denna där ljusflödet ändå verkar kunna begränsas?

Om man utgår från en ljusstyrka på 1600 till 2000 lumen beroende på kalibrerad eller ej så borde man ändå kunna hamna rimligt långt ned vid behov, för tex SDR? Eller?

#210

Postad 09 juli 2022 - 12:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0
Mina värden som jag angav för ljusflödet var efter kalibrering. Den tappar ovanligt lite ljus efter kalibrering men det går förstås att reducera ned ljuset med kontrastreglaget. I mitt fall kunde jag dock låta det stå högt (95/100) och ändå få till en bra gråskala och korrekta färger.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#211

Postad 09 juli 2022 - 15:58

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Taget!

Tack för mycket bra svar och informstion i tråden :-)

#212

Postad 09 juli 2022 - 16:14

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Saknar HDR 10 + är det en "stor" sak ? 



#213

Postad 09 juli 2022 - 17:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 951 inlägg
  • 0

Saknar HDR 10 + är det en "stor" sak ?


Nae… och hdr på projje är la sådär egentligen. Tycker det nästan är överskattat på TV med..: har oledTV panasonic 980 65", men tycker inte det är sån riktig wow faktor vid film, är jag ensam av att tycka det?  :ph34r: 
På våran Epson 9400 projje har jag det avstängt(från källorna då, matar SDR från UHBD, apple TV etc). Tycker sdr blir möe bättre där. Iofs, har ganska ljust vardagsrum med bra mörkläggningsgardiner, och en reactduk, som slukar en hel del ljus.


Redigerat av Garrett, 09 juli 2022 - 17:48.


#214

Postad 09 juli 2022 - 21:02

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Tycker inte heller HDR är den där wow upplevelsen som det kan låta när man läser på internet. 

Men visst kan det se riktigt bra ut. 

Har tidigare kört projektor (Epson 9400) men just nu är det två olika LG oled som får stå för bilden.

 

Har inte hunnit se Sony XV 5000 ännu men planen är att få den demad nu under semestern.

Gissar att det är kanonfin bild.



#215

Postad 09 juli 2022 - 21:16

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Jag upplever att HDR ser rätt platt ut när man visar det på en projektor som inte stödjer det, så det är ett av skälen till att byta upp för mig.

#216

Postad 10 juli 2022 - 18:54

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Ja vad säger ni om detta, som står i Sonys manual.

"Videoprojektor VPL-XW7000/VPL-XW6000/VPL-XW5000 Anmärkning om att lämna oanvänd under långa perioder Om enheten inte används under en längre tid kan funktionsfel eller sämre prestanda inträffa. För att undvika detta, slå på strömmen med jämna mellanrum och kör enheten. 5-038-073-12(1) Copyright 2022 Sony Corporation" Hämtad från sidan 118 i användarhandboken".

 

Spekulationerna går hett till på Avs-forum om degradering av paneler och att Sony i och med denna information svär sig fria från detta.

 

Men vad menas med "sämre prestanda" om man nu åker på semester, låt säga, i 3-4 veckor?

 

Tycker detta låter väldigt skumt.



#217

Postad 10 juli 2022 - 21:20

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

En text som jag har läst i andra elektronik manualer , står en jäkla massa konstigt pga av att  företagen behöver friskriva sig mot i USA.

 

Jag har för mig eller kan tänka mig att det skulle röra sig om ev ,kondens eller damm om den står oanvänd i många år utan att fläkten går, kan bli överslag eller värme, men ganska långsökt, men som sagt man måste friskriva sig mot allt konstigt .

 

Dina 3-4 veckor får du minst översätta till 3-8 år MINST :) 



#218

Postad 16 juli 2022 - 19:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

De datum som syns i Sonys ordersystem är 220718 för XW7000ES i vitt och 220909 i svart. Alla maskiner vi har beställt är så klart svarta :unsure:


Oahh!

Det är ju flera ljusår bort! Känns det som iaff.

Redigerat av AAKEE, 16 juli 2022 - 19:36.


#219

Postad 17 juli 2022 - 09:33

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Oahh!

Det är ju flera ljusår bort! Känns det som iaff.

Ja nu kan man lika gärna vänta in XW6000. 



#220

Postad 17 juli 2022 - 11:53

lädderlappen
  • lädderlappen
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hej. Är det bekräftat att xw6000 kommer till Sverige, iså fall när?

#221

Postad 19 juli 2022 - 14:12

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 740 inlägg
  • 0
Ni som kollar på XW5000

Hur tänker ni med duk och format?
16:9 duk och sedan maska vid 2:35?

#222

Postad 19 juli 2022 - 14:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Ni som kollar på XW5000

Hur tänker ni med duk och format?
16:9 duk och sedan maska vid 2:35?


Jag kör HTPC och skickar ned subtitles på det överblivna deltat mellan bilden och 2:35-formatet redan sedan tidigare, kommer nog fortsätta så.
Omaskat alltså.

Har funderat lite på en 2:35-duk men det lär bli osmidigt utan motoriserad/linsminne…

#223

Postad 19 juli 2022 - 16:32

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Hej. Är det bekräftat att xw6000 kommer till Sverige, iså fall när?

Nej, det är inte bekräftat att den överhuvudtaget når till Europa. Faktum är att det senaste beskedet från Sony är att den inte ska komma. Men vem vet...?

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#224

Postad 19 juli 2022 - 18:32

akebergv
  • akebergv
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1

Angående 3D läste jag på Value Electronics hemsida (här) som säljer Sonys projektorer i USA att man kan använda Volfoni VPES-04100 som verkar kosta €312 (här).

 

lbK9dTQl.jpg


Redigerat av akebergv, 19 juli 2022 - 18:34.


#225

Postad 19 juli 2022 - 22:43

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 740 inlägg
  • 0

Jag kör HTPC och skickar ned subtitles på det överblivna deltat mellan bilden och 2:35-formatet redan sedan tidigare, kommer nog fortsätta så.
Omaskat alltså.

Har funderat lite på en 2:35-duk men det lär bli osmidigt utan motoriserad/linsminne…

Ja utan linsminne är det ju bara glömma 2:35 duk.

 

Ändå verkar Sony starkast i fältet för dessa pengar.

’Epson har ej 4k och JVC laser är 129tkr 

 

 


Nej, det är inte bekräftat att den överhuvudtaget når till Europa. Faktum är att det senaste beskedet från Sony är att den inte ska komma. Men vem vet...?

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Hur förklarar du för kunden för bästa möjliga lösning med Sony och duk?

80% film 20% serier



#226

Postad 20 juli 2022 - 13:36

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Hifiklubben verkar ha vita 5000 och båda färgerna i 7000 på lager
Så nu börjar de nog trilla in

#227

Postad 20 juli 2022 - 15:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Ja utan linsminne är det ju bara glömma 2:35 duk.

 

Ändå verkar Sony starkast i fältet för dessa pengar.

’Epson har ej 4k och JVC laser är 129tkr 

 

Hur förklarar du för kunden för bästa möjliga lösning med Sony och duk?

80% film 20% serier

Vet inte riktigt hur du menar med att jag förklarar? Men jag rekommenderar generellt inte XW5000ES till någon med cinemascopeduk, ifall det är vad du undrar. Om kunden inte är väldigt tålmodig eller har en separat lösning som skalar bilden, det vill säga.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hifiklubben verkar ha vita 5000 och båda färgerna i 7000 på lager
Så nu börjar de nog trilla in

Verkar vara en första maskin på väg till mig också så inom kort lite mätningar och intryck, hoppas jag :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#228

Postad 20 juli 2022 - 18:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur du menar med att jag förklarar? Men jag rekommenderar generellt inte XW5000ES till någon med cinemascopeduk, ifall det är vad du undrar. Om kunden inte är väldigt tålmodig eller har en separat lösning som skalar bilden, det vill säga.


Man kan enkelt säga att XW5000ES = 16:9-duk
XW7000ES = valfrihet…(eller hur?)

Hur förklarar du för kunden för bästa möjliga lösning med Sony och duk? 80% film 20% serier



Jag hade som sagt börjat kika på en 2:35:1 -duk men det var innan valet föll på XW5000ES. Hade tänkt det skulle bli en med linsminne.
Tyckte dock XW7000ES blev lite för dyr, eller snarare är kanske problemet att XW6000ES inte lanseras här.
XW7000ES är nog rätt lågt prissatt egentligen, men över det jag kan motivera att lägga på en projj.

Min uppfattning är att när man väljer XW5000ES har man i princip bestämt att köra 16:9-duk. (Jag kan hantera det med min HTPC för det jag kollar den vägen men inte den teve jag ser via box eller äpple-tv etc.)

Har sett att panamorh.com börjat dyka upp (först) i träffarna för XW5000ES men priset för en sån lins är mer eller mindre mellanskillnaden till en XW7000ES.

#229

Postad 20 juli 2022 - 21:16

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Ni som kollar på XW5000

Hur tänker ni med duk och format?
16:9 duk och sedan maska vid 2:35?

 

Jag tänker ifall man kan ha en ramspänd duk, så det finns det dukar i multiformat. Har själv en Grandview 112" (16/9 vit duk) med manuell maskning. Jag vet inte om det går att få med annan gain på duken, men det kanske någon av återförsäljarna vet? Nu är det ju bara Marcus som hjälper oss i denna tråden, men kanske han har koll? Ser förresten nu att The Rock inte har dessa i ordinarie sortimentet, men kanske kan beställa? 



#230

Postad 21 juli 2022 - 09:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Man kan enkelt säga att XW5000ES = 16:9-duk
XW7000ES = valfrihet…(eller hur?)
 

Om man enbart har Sony att välja på och utesluter de tidigare modellerna så kan man förstås säga så. Men som tur är finns det mer att välja på... :)

 

Jag hade som sagt börjat kika på en 2:35:1 -duk men det var innan valet föll på XW5000ES. Hade tänkt det skulle bli en med linsminne.
Tyckte dock XW7000ES blev lite för dyr, eller snarare är kanske problemet att XW6000ES inte lanseras här.
XW7000ES är nog rätt lågt prissatt egentligen, men över det jag kan motivera att lägga på en projj.

Min uppfattning är att när man väljer XW5000ES har man i princip bestämt att köra 16:9-duk. (Jag kan hantera det med min HTPC för det jag kollar den vägen men inte den teve jag ser via box eller äpple-tv etc.)

Har sett att panamorh.com börjat dyka upp (först) i träffarna för XW5000ES men priset för en sån lins är mer eller mindre mellanskillnaden till en XW7000ES.

 

Jag föredrar att välja det dukformat som passar bäst med de förutsättningar som finns i det givna rummet först, och i steg två välja en projektor som passar för detta. Valet av dukformat spelar ju ofta en väldigt stor roll för hur man kan placera andra saker såsom högtalare och sittmöbler etc. En hög bild är ju oftast en stor nackdel, framförallt ihop med en solid väv eftersom högtalarna behöver placeras väldigt högt eller lågt. Men beror ju väldigt mycket på rummets takhöjd och antal rader av sittplatser också. Oavsett så tycker jag det blir galet att välja en projektor först och sen behöva styra bion efter det.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#231

Postad 21 juli 2022 - 09:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Jag tänker ifall man kan ha en ramspänd duk, så det finns det dukar i multiformat. Har själv en Grandview 112" (16/9 vit duk) med manuell maskning. Jag vet inte om det går att få med annan gain på duken, men det kanske någon av återförsäljarna vet? Nu är det ju bara Marcus som hjälper oss i denna tråden, men kanske han har koll? Ser förresten nu att The Rock inte har dessa i ordinarie sortimentet, men kanske kan beställa? 

Grandview är den enda tillverkaren jag känner till som har manuell maskning. Jag har bara sett detta ihop med deras vita väver så tror inte det finns till några andra. Det gör dock inte så mycket för de andra väverna som Grandview erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen :P  Det som finns i vår webshop är bara en axplock från det vi har i vårt sortiment. Det är bara jag som administrerar sidan själv så jag hinner tyvärr inte lägga upp allt som finns att tillgå och sen underhålla det.

 

Maskning hjälper dock inte mot problemet att XW5000ES saknar motoriserad zoom. Önskan är ju att enkelt zooma in bilden så att 16:9 ryms på en duk i cinemascope-format. Därefter skulle man kunna maska sidorna med en motoriserad eller manuell mask för bättre upplevd kontrast och det är förstås ett trevligt add-on.

 

Dukarna som man maskar uppe och nere passar ju på alla projektorer men ger inte samma funktion som en duk i cinemascope-format.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#232

Postad 21 juli 2022 - 10:49

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 2

Nu har jag fått in även XW7000ES och ställt upp den så den får rulla lite så blir det lite mätningar och intryck inom kort :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#233

Postad 21 juli 2022 - 10:53

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer en bra duk/väv mot en mindre bra , är det mekaniken eller själva väven ? om det är väven hur ser/märker man skillnad `?

kanske fel tråd men tänkte på Marcus inlägg om :

andra väverna som Grandview erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen



#234

Postad 21 juli 2022 - 11:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Nu har jag fått in även XW7000ES och ställt upp den så den får rulla lite så blir det lite mätningar och intryck inom kort :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Nu snackar vi förväntan. Olidligt spännande!
Äntligen lite fakta istället för alla rykten som förpestar diverse forum.
 



#235

Postad 21 juli 2022 - 11:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer en bra duk/väv mot en mindre bra , är det mekaniken eller själva väven ? om det är väven hur ser/märker man skillnad `?

kanske fel tråd men tänkte på Marcus inlägg om :

andra väverna som Grandview erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen

Grandview har en uppsjö med olika typer av väver. Grå väv, akustisk transparent(perforerad), högkontrastmaterial mfl. Men det är helt klart den vita solida väven som står upp bäst mot dyrare alternativ.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#236

Postad 21 juli 2022 - 12:16

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Grandview är den enda tillverkaren jag känner till som har manuell maskning. Jag har bara sett detta ihop med deras vita väver så tror inte det finns till några andra. Det gör dock inte så mycket för de andra väverna som Grandview erbjuder är inte mycket att hänga i julgranen :P  Det som finns i vår webshop är bara en axplock från det vi har i vårt sortiment. Det är bara jag som administrerar sidan själv så jag hinner tyvärr inte lägga upp allt som finns att tillgå och sen underhålla det.

 

Maskning hjälper dock inte mot problemet att XW5000ES saknar motoriserad zoom. Önskan är ju att enkelt zooma in bilden så att 16:9 ryms på en duk i cinemascope-format. Därefter skulle man kunna maska sidorna med en motoriserad eller manuell mask för bättre upplevd kontrast och det är förstås ett trevligt add-on.

 

Dukarna som man maskar uppe och nere passar ju på alla projektorer men ger inte samma funktion som en duk i cinemascope-format.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tackar för svaret Marcus. Jag har ju maskning uppe/nere, och har hittills inte stött på några "bredbildsformat" som inte gått att maska av. Däremot om man ser på 4:3-format och liknande blir det inte så bra. Har också linsminne och motoriserad zoom idag, men använder det aldrig.



#237

Postad 21 juli 2022 - 13:08

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 740 inlägg
  • 0

Om man enbart har Sony att välja på och utesluter de tidigare modellerna så kan man förstås säga så. Men som tur är finns det mer att välja på... :)

Jag föredrar att välja det dukformat som passar bäst med de förutsättningar som finns i det givna rummet först, och i steg två välja en projektor som passar för detta. Valet av dukformat spelar ju ofta en väldigt stor roll för hur man kan placera andra saker såsom högtalare och sittmöbler etc. En hög bild är ju oftast en stor nackdel, framförallt ihop med en solid väv eftersom högtalarna behöver placeras väldigt högt eller lågt. Men beror ju väldigt mycket på rummets takhöjd och antal rader av sittplatser också. Oavsett så tycker jag det blir galet att välja en projektor först och sen behöva styra bion efter det.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



Jag förstår hur du menar absolut.

Men ända alt är gå ner till Epson eller upp till JVC men det är ju 60k till om man vill ha laser.

I höst/vinter är det dax så har ju tid att fundera lite.

Men går det programmera så du kan flytta bilden neråt t.ex?

Så man maskar bara överdelen vid 2:35

#238

Postad 21 juli 2022 - 13:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 2

Tackar för svaret Marcus. Jag har ju maskning uppe/nere, och har hittills inte stött på några "bredbildsformat" som inte gått att maska av. Däremot om man ser på 4:3-format och liknande blir det inte så bra. Har också linsminne och motoriserad zoom idag, men använder det aldrig.

Nä, jag menar inte att det inte skulle finnas format man inte kan maska av med den lösningen.

 

En duk i cinemascope har flera fördelar förutom att bilden blir störst just på film. Bland annat är fördelen att bilden inte blir lika hög vilket gör att man kan montera högtalare närmare bilden och längre ifrån golvet eller taket. Det gör ljudet bättre och mer integrerat med bilden. Sen är det ofta ett problem när man har flera rader sittplatser med en duk i 16:9 eftersom det kräver väldigt hög takhöjd för att det ska bli fri sikt för både bilden och ljudet. Därför är en duk med konstant höjd många gånger att föredra i dedikerade bios. Men alla lösningar har sina för och nackdelar, ingen är bäst för allt och alla.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Men går det programmera så du kan flytta bilden neråt t.ex?

Så man maskar bara överdelen vid 2:35

Nä, det är inte en funktion som finns i projektorn. Det får man i så fall ha extern utrustning för att göra, tex en videoprocessor eller en dator(HTPC).

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#239

Postad 21 juli 2022 - 15:31

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Nä, jag menar inte att det inte skulle finnas format man inte kan maska av med den lösningen.

 

En duk i cinemascope har flera fördelar förutom att bilden blir störst just på film. Bland annat är fördelen att bilden inte blir lika hög vilket gör att man kan montera högtalare närmare bilden och längre ifrån golvet eller taket. Det gör ljudet bättre och mer integrerat med bilden. Sen är det ofta ett problem när man har flera rader sittplatser med en duk i 16:9 eftersom det kräver väldigt hög takhöjd för att det ska bli fri sikt för både bilden och ljudet. Därför är en duk med konstant höjd många gånger att föredra i dedikerade bios. Men alla lösningar har sina för och nackdelar, ingen är bäst för allt och alla.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Jag förstår precis hur du menar. Kollade även lösningen med maskning på sidorna när jag skulle köpa duk, men tänkte att 16:9 kunde bli i minsta laget med den bredden på duken. Dåvarande projektor hade inte heller linsminne eller elektrisk zoom, så det fick bli som det blev. Ville bara förtydliga att det inte är helt kört med en xw5000 om man kompromissar lite. :)

 

Edit: Lite citat-fel smög sig in, men det får vara..


Redigerat av Gersson, 21 juli 2022 - 15:34.


#240

Postad 21 juli 2022 - 17:58

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Om man enbart har Sony att välja på och utesluter de tidigare modellerna så kan man förstås säga så. Men som tur är finns det mer att välja på... :)

 

Jag föredrar att välja det dukformat som passar bäst med de förutsättningar som finns i det givna rummet först, och i steg två välja en projektor som passar för detta. Valet av dukformat spelar ju ofta en väldigt stor roll för hur man kan placera andra saker såsom högtalare och sittmöbler etc. En hög bild är ju oftast en stor nackdel, framförallt ihop med en solid väv eftersom högtalarna behöver placeras väldigt högt eller lågt. Men beror ju väldigt mycket på rummets takhöjd och antal rader av sittplatser också. Oavsett så tycker jag det blir galet att välja en projektor först och sen behöva styra bion efter det.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Många som mig sitter nog redan med en duk.

 

Jag har redan en ganska dyr duk som funkar bra i rummet. Det går välja en lite bredare om jag skulle gått på Cinemascope.

Själv har jag upplevt att lampor blir trötta efter ett tag(lite väl snabbt ibland för en som jag som inte byter projje ofta. Så jag har i princip väntat in en laserprojj som nästa steg under något år. 

 

Jag hade kunnat byta duk men som det ser ut kombinationen en ännu dyrare duk plus en betydligt dyrare projje för linsminne blir nog så magstarkt.  Jag kan nog leva med 16:9 ett tag till :-)



#241

Postad 21 juli 2022 - 22:19

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Många som mig sitter nog redan med en duk.

 

Jag har redan en ganska dyr duk som funkar bra i rummet. Det går välja en lite bredare om jag skulle gått på Cinemascope.

Själv har jag upplevt att lampor blir trötta efter ett tag(lite väl snabbt ibland för en som jag som inte byter projje ofta. Så jag har i princip väntat in en laserprojj som nästa steg under något år. 

 

Jag hade kunnat byta duk men som det ser ut kombinationen en ännu dyrare duk plus en betydligt dyrare projje för linsminne blir nog så magstarkt.  Jag kan nog leva med 16:9 ett tag till :-)

 

Bra tänkt! Kolla om du kan fixa till nån DIY-maskning eller nåt. Om du nu vill gå för den billigare xw5000es alltså. Jag ser själv vissa problem med en Cinemascope-duk i 2.35:1 format. Det finns andra format som är ganska vanliga, typ 1.85:1 som inte passar bra på en 2.35:1-duk. Inte heller 2,39/40:1 som jag sett en del filmer har, men det är ju lättare att stå ut med små svarta/grå fält i duken än att bilden hamnar utanför duken.

 

Är bara projektorn tillräcklig bra på att släcka sitt eget ljus kanske man inte behöver maska alls, men jag är skeptisk ;)



#242

Postad 21 juli 2022 - 22:36

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Bra tänkt! Kolla om du kan fixa till nån DIY-maskning eller nåt. Om du nu vill gå för den billigare xw5000es alltså. Jag ser själv vissa problem med en Cinemascope-duk i 2.35:1 format. Det finns andra format som är ganska vanliga, typ 1.85:1 som inte passar bra på en 2.35:1-duk. Inte heller 2,39/40:1 som jag sett en del filmer har, men det är ju lättare att stå ut med små svarta/grå fält i duken än att bilden hamnar utanför duken.

 

Är bara projektorn tillräcklig bra på att släcka sitt eget ljus kanske man inte behöver maska alls, men jag är skeptisk ;)

 

Jag har en HTPC som jag kommer köra mest för film, där har jag sedan länge lagt undertexten under 2.35:1-filmer så att filmen slipper belamras med det. Maskar inte men iaff med tidigare DLP-projje har svärtan varit tillräcklig för att inte omaskad yta ska störa. 

Det går lätt att flytta bilden, om man skulle vilja maska. Gjorde något enkelt försök för 20 år sedan, men tyckte inte det var värt besväret.  

 

Den största fördelen jag skulle se med 2.35-duk är som Marcus säger: fylla bredden i rummet utan att bilden blir för hög. Får se, kanske i framtiden…

[Edit]Och precis som Marcus säger skulle jag föredra fast höjd och variera bredden om något.

 

XW5000 redan beställd. När inte 6000 kom till EU så fick det bli 5000 och bibehålla nuvarande duk


Redigerat av AAKEE, 21 juli 2022 - 22:50.


#243

Postad 22 juli 2022 - 15:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 225 inlägg
  • 0

Sonys projjar brukar nå runt 8000:1 i on/off-kontrast av de jag kalibrerat. Vilket inte är OLED-nivå på något sätt. Fast tillräckligt för att hålla kanterna just tillräckligt svarta. I alla fall jämfört med andra projektorer av enklare sort. 

 

Men det förutsätter svarta väggar. Simultankontrast i rum med vita väggar och tak vid 10% APL-nivå brukar sällan gå över ≈100:1 oavsett projektor. Så vill man hålla svart som svart utan ett fullständigt svart rum behöver man maska duken.

 

Ett alternativ som jag funderar på själv är portabla/ihopfällbara bakgrunder. Har inte riktigt möjligheterna att klä väggarna i svarta gardiner som kan dras undan enkelt och elegant. Men att fälla upp två svarta bakgrunder är snabbt gjort och de kan ju gömmas undan helt när man inte vill ha dem. Kräver dock lite lediga ytor att fälla upp och fälla ihop. :)

 

https://kaffebrus.co...rund-hopfallbar



#244

Postad 22 juli 2022 - 15:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 1

Har varit en del folk i butiken idag så har inte fått så mycket tid över att kalibrera vår XW7000ES som jag hade hoppats. Men jag har snabbt hunnit få in den skapligt och kikat en liten stund mot JVC. Den påminner väldigt mycket om XW5000ES i sin karaktär, vilket förstås inte är något direkt överraskning. Det som slår en först i skillnad är skärpan, Oj, oj, oj, vilket jäkla optik Sony har fått till. Den är knivskarp över hela bildytan och får nästan vår NP5 att se lite suddig ut. Man hade ju förväntat sig att den skulle vara skarp, men jag trodde faktiskt inte den skulle vara så bra på den punkten. Världsklass!

 

Uppmätt ljus efter kalibrering med 1,8m bred, vit, Grandviewduk:

 

100% 97fL (susar lite mer än XW5000ES men ändå en rimlig nivå)

80% 86fL (skapligt tyst)

50% 65fL

30% 55fL (väldigt tyst)

Min. 41fL

 

Här kan man poängtera att XW7000ES är mer flexibel än XW5000ES eftersom lasern inte bara kan ge ett starkare ljus men också kan bromsas mer för mindre dukar/mörkare rum.

 

En punkt den glänser bra på också är att den mäter en riktigt stor färgrymd för HDR, som nästan når ut helt till BT2020.

 

I övrigt så gäller samma beskrivning av bilden som mitt inlägg med XW5000ES gällande bildkaraktären och HDR-hanteringen. Detta gäller också bottensvärtan som är riktigt bra, men inte riktigt i nivå med JVC i mörka scener.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 22 juli 2022 - 15:40.


#245

Postad 22 juli 2022 - 15:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

100% 97fL (susar lite mer än XW5000ES men ändå en rimlig nivå)

80% 86fL (skapligt tyst)

50% 65fL

30% 55fL (väldigt tyst)

Min. 41fL

 

jämfört Med XW 5000, ganska mycket lägre , är det då 7000 man skall sikta på i ett kolsvartrum , det är just det jag är lite orolig för när det gäller 5000 att det bli för mkt ljus i mitt kolsvarta rum :)



#246

Postad 22 juli 2022 - 15:58

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

 

jämfört Med XW 5000, ganska mycket lägre , är det då 7000 man skall sikta på i ett kolsvartrum , det är just det jag är lite orolig för när det gäller 5000 att det bli för mkt ljus i mitt kolsvarta rum :)

 

Beror ju till stor del på storleken på din duk och vilken typ av väv det är!? Är ju en viss prisskillnad på dem också, och det är kanske inte helt oviktigt ;) Annars finns ju JVC också, som har ett lägre spann på ljusflödet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 22 juli 2022 - 16:10.


#247

Postad 22 juli 2022 - 16:14

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

En fråga till Marcus. Du nämnde tidigare i tråden att vid en bildbredd på 260 cm mätte du 44,5fL i högsta läget med xw5000. Du gjorde möjligtvis inte någon mätning i lägsta läget? Nu har ju inte jag en lika bred duk, men man kanske kan få sig en uppskattning. :)



#248

Postad 22 juli 2022 - 16:20

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 738 inlägg
  • 0

Beror ju till stor del på storleken på din duk och vilken typ av väv det är!? Är ju en viss prisskillnad på dem också, och det är kanske inte helt oviktigt ;) Annars finns ju JVC också, som har ett lägre spann på ljusflödet.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

jo det är klart , kör ca 100 tum på helt vit duk standard , vilken jvc tänker på du på , vill ju gärna ha laser:) 



#249

Postad 22 juli 2022 - 16:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

En fråga till Marcus. Du nämnde tidigare i tråden att vid en bildbredd på 260 cm mätte du 44,5fL i högsta läget med xw5000. Du gjorde möjligtvis inte någon mätning i lägsta läget? Nu har ju inte jag en lika bred duk, men man kanske kan få sig en uppskattning. :)

Mätte inte det men det borde bli kring 30fL baserat på det jag mätte med mindre bildbredd. Sen kan det förstås skilja mellan olika exemplar, har bara mätt på ett än så länge.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


jo det är klart , kör ca 100 tum på helt vit duk standard , vilken jvc tänker på du på , vill ju gärna ha laser:) 

Både NZ7 och NZ8 är ju direkta konkurrenter till XW7000ES och har ett lägre spann av ljus.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#250

Postad 22 juli 2022 - 16:45

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

@Marcus. Tackar för svaret! :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.