Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

#201

Postad 06 mars 2011 - 21:24

Mr black
  • Mr black
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta paket? http://www.mds.se/sv...e-med-Hogtalare

#202

Postad 16 mars 2011 - 23:21

Oscarrr93
  • Oscarrr93
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tja, jag funderar på att uppgradera från ett par proson event 10:or..
Vilket alternativ är bäst, Proson Stadium 10 eller Dynavoice Dynamite 10 ? nån som testat någon av dessa?

#203

Postad 17 mars 2011 - 08:16

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Vad tror ni om detta paket? http://www.mds.se/sv...e-med-Hogtalare

Nej, satsa på en riktig röris istället. Kommer dock kosta mer. Finns lite begagnade på hifimagasinet.com du skulle kunna köpa om det är rör du är ute efter.

#204

Postad 19 mars 2011 - 10:02

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Finns det bättre alternativ än Canton gle 420 för 2lax? Tanken är att ha dem som datorhögtalare och ersätta mina nuvarande creative t20.

#205

Postad 22 mars 2011 - 09:23

rwoz
  • rwoz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa ett par högtalare till min dator på ett pris mellan 2-3000. Har för närvarande logitech z-2300, vilket vissa påstår är ett ganska så dåligt system när det kommer till musik pga den enorma basen i jämförelse med de små högtalarna. Någon som vet ett bra system jag kan ersätta med som ligger mellan 2-3000 Kr som främst ska vara bra för musik?

#206

Postad 19 april 2011 - 08:49

Unregisterede39febc1
  • Unregisterede39febc1
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Skall köpa nya högtalare för ca. 1000 kr. Jag har frågat i Dynavoice Dynamite-tråden och blivit rekommenderad Dynavoice Magic F-6.

Idag har jag ett HIFI-micrososystm från LG, FA162 och jag känner att det är dags att köpa lite bättre grejer.

Jag har tittat på S-61:an, men även Dynavoice Magic F-6.

Jag lyssnar på mycket House så jag vill ha bas och jag hade tänkt att kommpletera med en Sub senare.

Det jag mest behöver veta är om det är mer bas i S-61:an än i LG-system jag har idag, eller om man ska gå med Magic F-6?

Jag har en äldre Sansui R-5 Reciver på 2x35 watt som jag kommer driva högtalarna med.


Jag kommer nästa bara lyssna på musik så jag undrar om det finns några bättre alternativ?

#207

Postad 01 maj 2011 - 22:19

Unregisteredb77965d0
  • Unregisteredb77965d0
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hoj!

Jag hade tänkt köpa mig nytt ljud till datorn. Har kollat på Edifier S530D, Corsair 2500 samt ett paket med OPI T-Amp + Magic S-4 EX. Var är det vettigast att lägga pengarna? Det är musik som ska strömma ur dom!
Kan ju tillägga att det inte specifikt måste vara just dom men ett "paket" för 1,5-2 lax.

https://www.inet.se/...r-s530d-2-1-vit
http://www.komplett....ku=622397#extra
http://www.fynda.se/...php?prodid=4012

Mvh

Redigerat av Unregisteredb77965d0, 01 maj 2011 - 22:21.


#208

Postad 03 maj 2011 - 04:40

Friklund
  • Friklund
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej!

Står som många andra i tagen att köpa ny stereo.
Det kommer mest att spelas musik och titta på film med stereon.

Vad tror ni om detta paket?
https://www.prisjakt...d...ta&k=984176

Känns det rimligt?
Eller ska jag börja med att köpa stärkare och fronthögtalare?

MVH Oscar

#209

Postad 03 maj 2011 - 04:52

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Hej!

Står som många andra i tagen att köpa ny stereo.
Det kommer mest att spelas musik och titta på film med stereon.

Vad tror ni om detta paket?
https://www.prisjakt...d...ta&k=984176

Känns det rimligt?
Eller ska jag börja med att köpa stärkare och fronthögtalare?

MVH Oscar


Är du smart så köp frontarna och sub begegnade,finns mycket som låter bättre än dagens budgethögtalare.
http://rehifi.jetsho...?...244&cat=127

#210

Postad 03 maj 2011 - 10:37

Friklund
  • Friklund
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Är du smart så köp frontarna och sub begegnade,finns mycket som låter bättre än dagens budgethögtalare.
http://rehifi.jetsho...?...244&cat=127



Intressant, verkar finnas en hel del.

Problemet är ju att regeringen hemma har sagt att det måste vara vita högtalare, håller med om det blir snyggt men det begränsar utbudet en aning. Och speciellt på begangnat marknaden.

Problem 2 - är student med dålig ekonomi, där av den tighta budgeten. Tanken är att så fort jag börjar tjäna vettiga mängder pengar så ska det bytas ut till bra grejor.

Och tack för tipset om sidan! Ska hålla mig uppdaterad där!

#211

Postad 03 maj 2011 - 10:44

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Problemet är ju att regeringen hemma har sagt att det måste vara vita högtalare, håller med om det blir snyggt men det begränsar utbudet en aning. Och speciellt på begangnat marknaden.


Det finns vit plastfolie som man kan klä högtalarna med så att de får en vit trälook, finns på tex krauta eller liknande affärer. Har själv gjort det med mina högtalare finns bilder i galleri.

#212

Postad 03 maj 2011 - 10:50

Friklund
  • Friklund
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Det finns vit plastfolie som man kan klä högtalarna med så att de får en vit trälook, finns på tex krauta eller liknande affärer. Har själv gjort det med mina högtalare finns bilder i galleri.



Tack för tipset!

Var det svårt? Detta med pillergöra är inte min grej, men det kanske bli fruns jobb. Trots allt hon som vill ha vita. ;)

#213

Postad 03 maj 2011 - 20:40

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Gick förvånansvärt lätt att få dit det, men ju mer tid du lägger på pill ju snyggare blir det. Gick även att göra om, om det blev lite snett så det är inte direkt som ett klistermärke. Går även att ta bort om man inte vill ha vita längre.
Blev riktigt nöjd med resultatet, trodde först att det skulle se halvfult ut.

#214

Postad 07 maj 2011 - 12:05

Storten
  • Storten
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Någon med erfarenhet av GLE 420.2?

Såg att du bergman tyckt GLE 420 varit lite av en partyburk, och det är absolut inte vad jag är ute efter. Vet att Canton ska göra bra högtalare, och designen på GLE 420.2 är fantastisk.

Syftet för högtalarna kommer inte vara att spelas på hög volym, eller dunka dunka, utan mycket gammal rock och annan skön musik. Är ute efter kvalitativt ljud, ej hög volym och kraftig bas.

Kan dessa vara något, eller bör jag titta efter något annat?

Redigerat av Storten, 07 maj 2011 - 12:49.


#215

Postad 17 maj 2011 - 13:24

Unregisteredc9cc389a
  • Unregisteredc9cc389a
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Sett att många letar efter prisvärda altenativ och jag kan bara be er att gå och lyssna på Dali:s concept serie.

När jag stod i valet och kvalet stod ljud-kvalitetn i högsta fokus vid mitt val, och detaljrikedomen och de omfång man får från de större stativarna Dali Concept 2 är helt klart de bästa jag lyssnat på i denna prisklass (3k), har ägt både proson och dynavoice innan jag införskaffade dessa, även kompisar som kört med canton och andra dynavoice har valt att gå över mot dalis billigare serie.

Och har man inte större summor att lägga på sin anläggning borde inte detaljrikedommen och skärpan i ljudet gå före bastryck och maximal volym? Jag har efter ett år valt att komplettera med en liten argon 8a och är sjukt nöjd med ljudet. nästan uppgradering kommer bli högtalare i minst 10k klassen för att jag ska känna att de är värt att byta.

överväg annars att köpa hela Concept 5.0 paketet för 7k, mer prisvärt hemmabio/musik system får man leta efter :)

#216

Postad 18 maj 2011 - 14:35

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Någon med erfarenhet av GLE 420.2?

Såg att du bergman tyckt GLE 420 varit lite av en partyburk, och det är absolut inte vad jag är ute efter. Vet att Canton ska göra bra högtalare, och designen på GLE 420.2 är fantastisk.

Syftet för högtalarna kommer inte vara att spelas på hög volym, eller dunka dunka, utan mycket gammal rock och annan skön musik. Är ute efter kvalitativt ljud, ej hög volym och kraftig bas,

Kan dessa vara något, eller bör jag titta efter något annat?


Jag tycker att du bör kika efter något annat, tyckte GLE 420 hade tryck i basen och lite skrål inte mer, det saknades helt klart något. Som sagt kan Dali Concept 2 vara något, de är iaf bättre än GLE 420. Sen finns mer förslag nedan, men det bästa förslaget är att åka och lyssna själv, alla tycker ju olika. Sendan kan du kolla begagnat också eftersom högtalare inte är så kinkiga med ålder så där kan du spara någon krona speciellt Dali som man ser ibland för 1/3 av priset.



Kan låta lite vasst men är väldigt högupplöst enligt mig, kan köpas billigt från Tyskland.

Har hört gott om XTZ så ta en titt på deras stativare även.

Om du har lite extra pengar att lägga så är dessa fina

Redigerat av Unregistered291b229b, 18 maj 2011 - 14:36.


#217

Postad 18 maj 2011 - 14:59

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Problemet är ju att regeringen hemma har sagt att det måste vara vita högtalare, håller med om det blir snyggt men det begränsar utbudet en aning. Och speciellt på begangnat marknaden.


Vid viktiga frågor så tas besluten av riksdagen, inte regeringen! Elektronik hemma är en sådan fråga...



Jag rekommenderar B&W 685. När jag köpte dem kostade de dock bara 4 papp så då var de riktigt prisvärda. Dock har jag inte jämfört med liknande högtalare i 5 000 kronors klassen. Men att jämföra för mkt gör en bara förvirrad också!

#218

Postad 18 maj 2011 - 22:36

Tullen
  • Tullen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej.

Vet inte om jag bör skapa en ny tråd för detta, men testar här först. Om ni tycker jag ska göra en ny så säg till.

Är ute efter högtalare och förstärkare till päronen för max totalt 5000 kr. Mest mor som ska lyssna på klassisk musik samt att jag tänkte använda dom som högtalare till tvn.

Tanken är att dom ska stå i en bokhylla, så golvhögtalare blir lite svårt. Om ni tycker att jag absolut borde köra på golvhögtalare så kan det gå i värsta fall.

Köper gärna begagnat, men har ingen aning om vad som är bra. Köper gärna billigare också om ni tror att man får bra ljud för mindre. Deras referenser är dom inbyggda högtalarna i den 15 år gamla tjocktvn av okänt märke som dom har haft fram till nu. Dvs, inte allt för höga. Dom kan lyssna på vad som helst tror jag, men tycker det skulle vara kul för dom att få bättre ljud och kunna njuta av ljudupplevelsen.

Alltså, två högtalare (helst in golvhögtalare), en förstärkare (som passar till högtalarna), ska användas till klassisk musik och tv/film (inte lika prio som klassisk musik) samt gärna beg om man får mer för pengarna.

Mvh/ Tullen

#219

Postad 01 juni 2011 - 10:15

kwansa
  • kwansa
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag är splitter ny här på forumet och letar efter ett par högtalare till min Harman Kardon Hk980.

har tittat lite på Dynavoice Dynamite 8 (v.2), men funderar på om man ska gå upp lite i pris?

jag är mest ute efter bra bass och hyffsat "tryck" i ljudet, jag har störiga grannar :D

#220

Postad 03 juni 2011 - 15:59

Eelias
  • Eelias
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är precis som kommentaren ovanför mig splitter ny här på forumet.

Jag har tänkt att införskaffa mig ett 2.0 system till min dator främst för musik producering och ett ständigt pumpande av house och annan elektronisk dans musik, alltså ganska mycket bas och djupa kickar. Min budget ligger på runt 3000kr och jag har kollat på Audioengine 5 och ser att det har fått väldigt bra kritik. Tänkte bara kolla med er här innan jag köper något som jag kanske ångrar, det kanske finns något bättre till samma pris?

Tänkte bara försäkra mig.

Tack på förhand!

/Elias

#221

Postad 08 juni 2011 - 17:04

DoctorPepper
  • DoctorPepper
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är precis som kommentaren ovanför mig splitter ny här på forumet.

Jag har tänkt att införskaffa mig ett 2.0 system till min dator främst för musik producering och ett ständigt pumpande av house och annan elektronisk dans musik, alltså ganska mycket bas och djupa kickar. Min budget ligger på runt 3000kr och jag har kollat på Audioengine 5 och ser att det har fått väldigt bra kritik. Tänkte bara kolla med er här innan jag köper något som jag kanske ångrar, det kanske finns något bättre till samma pris?

Tänkte bara försäkra mig.

Tack på förhand!

/Elias


Du har hittat helt rätt! A5'orna är helt fantastiska monitorer. Tror inte du får mycket bättre i den prisklassen så jag kan nästan garantera dig att du inte kommer ångra det.

#222

Postad 10 juni 2011 - 17:44

Bartis_85
  • Bartis_85
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej

Jag är på jakt efter nytt ljudsystem till tvn. Jag har ett vanligt 5.1 hemmabiosystem med dvd som fungerar halvbra, ljudet hoppar väldigt mycket mellan lågt och högt exempel; så fort det kommer lite specialeffekter i film så blir ljudet jätte högt och när dom pratar hör man knappt vad dom säger (inget av detta går att ändra i inställningar).
Nu när skatteåterbäringen kom så funderade jag på att köpa "riktiga" högtalare med en förstärkare istället för dvd.

Såg att Elgiganten hade ett erbjudande med Eltax 5.0 högtalare + Onkyo 5.1 förstärkare för under 3000kr.
Någon som vet om dessa är bra? Jag är inte kräsen när det gäller ljudet men jag vill gärna ha lite mer bas och att ljudet inte hoppar mellan högt och lågt.

#223

Postad 07 juli 2011 - 07:05

robino
  • robino
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hallå!

Är väldigt ny på ljudfronten och behöver lite hjälp.

Har tänkt att köpa mig nytt ljud till TVn för musik och film. Just nu använder jag Logitech Z-2300. som bara ger mig en massa bas som inte passar när man bor i en lägenhet!

Till en början kommer jag köra med två golvhögtalare, kommer utöka till 5.0 i framtiden.
Har kollat en del på Dynavoice Challenger M-65 EX tillsammans med en Yamaha RX-V667.
Har även kollat på de lite billigare Dynavoice Magic F-6 EX.
Vill gärna ha möjlighet att sänka basen en del men ändå få ut helt okej ljud. Om det nu behövs då jag inte vet hur hur någon av högtalarna låter! :)


Är som sagt helt ny på det här så vad tycker ni jag ska välja?!
Kom gärna med egna förslag på andra högtalare. Men allt ska gå på max 6000:- ink. förstärkare.

/ Robin

Redigerat av robino, 07 juli 2011 - 07:06.


#224

Postad 07 juli 2011 - 09:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Jag har Magic F-6 EX (i 5.0-system) och tycker att de funkar utmärkt i lägenhet. Låter mycket bra för de pengarna. M-65 producerar mer bas (har dock inte lyssnat själv), men för mig räcker F-6 bra.

#225

Postad 15 juli 2011 - 16:54

haxzoorify
  • haxzoorify
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej är inte säker på om detta är helt rätt ställe men jag funderar på att köpa https://www.prisjakt...t.php?pu=595303 och undrar om dem är "bra" för det priset eller om det finns bättre för samma pris. Går upp till max 3500kr och det måste vara front-golvhögtalare. Tack,

#226

Postad 15 juli 2011 - 17:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Hej är inte säker på om detta är helt rätt ställe men jag funderar på att köpa https://www.prisjakt...t.php?pu=595303 och undrar om dem är "bra" för det priset eller om det finns bättre för samma pris. Går upp till max 3500kr och det måste vara front-golvhögtalare. Tack,


Dynavoice M-65

#227

Postad 15 juli 2011 - 17:15

haxzoorify
  • haxzoorify
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Läste lite om dem och dem hade GALET bra omdöme för sitt pris. Desto svårare dock att hitta en hemsida som säljer dem något tips? tror det blir dem efter det jag läst! tackar så mycket.

#228

Postad 15 juli 2011 - 17:17

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Läste lite om dem och dem hade GALET bra omdöme för sitt pris. Desto svårare dock att hitta en hemsida som säljer dem något tips? tror det blir dem efter det jag läst! tackar så mycket.


Fynda.se

Annars finns det rätt många på begagnatmarknaden också.

#229

Postad 16 juli 2011 - 16:47

Unregisteredea14dc7c
  • Unregisteredea14dc7c
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är nu på G och ska köpa mitt första system för lite filmtittande.

Jag har googlat runt lite, läst runt, kollat runt. You name it!

Jag har fastnat lite för Dynavoice Magic F-6 EX som tagits upp här i tråden.
http://fynda.se/show...php?prodid=3333

Jag funderar då på det paketet tillsammans med en Yamaha RX-V367.
http://fynda.se/show...php?prodid=4109


Kommer nog att köpa till en sub till detta också.
Men det blir nog något begagnat skulle jag tippa på.


Kommer det bli en bra kombo?
Eller rekommenderar ni något annat?
Tipsa gärna om bas tack =)

#230

Postad 17 juli 2011 - 12:24

Unregistered26b37881
  • Unregistered26b37881
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Är nu på G och ska köpa mitt första system för lite filmtittande.

Jag har googlat runt lite, läst runt, kollat runt. You name it!

Jag har fastnat lite för Dynavoice Magic F-6 EX som tagits upp här i tråden.
http://fynda.se/show...php?prodid=3333

Jag funderar då på det paketet tillsammans med en Yamaha RX-V367.
http://fynda.se/show...php?prodid=4109


Kommer nog att köpa till en sub till detta också.
Men det blir nog något begagnat skulle jag tippa på.


Kommer det bli en bra kombo?
Eller rekommenderar ni något annat?
Tipsa gärna om bas tack =)


http://fynda.se/show...php?prodid=4320 ? :)

#231

Postad 17 juli 2011 - 13:32

Unregisteredea14dc7c
  • Unregisteredea14dc7c
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Får tacka för ditt svar.
Verkar ju helt klart vara ett prisvärt paket.

Enda nackdelen som jag ser är att de bara fanns i calvados.

#232

Postad 19 juli 2011 - 06:24

kanijus
  • kanijus
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag letar efter ett par billiga högtalare till min Yamaha RX-V667 förstärkare. JAg bor i en 40kvm lägenhet så jag behöver inga stora högtalare. Jag kommer att använda dem som stereo. Jag har kollat lite på dem här, men jag är inte så säker:
http://www.dynavoice....php3?pageid=52

vad säger ni? Någonting runt 1000-1500kr för ett par högtalare?

#233

Postad 19 juli 2011 - 06:34

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Undvik Dynavoice. Här är ett bättre alternativ för en liten peng:



Mvh,
Peter

#234

Postad 19 juli 2011 - 10:10

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Undvik Dynavoice. Här är ett bättre alternativ för en liten peng:


Varför?

#235

Postad 19 juli 2011 - 10:19

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Varför?


Ingen här jag säkerligen jämfört zenor och dm-5 må hända att dali möjligtvis låter snäppet bättre.

#236

Postad 21 juli 2011 - 21:27

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Nja, tycker df-5 låter bättre. Dalin snyggare och smidigare. Diskanten är grym i Definiton serien.
Zensor går att montera på vägg vilket är ju en fördel, särskilt när man har odjur av olika slag hemma.


AudioPro Wigo 130 är ett tips, helt löjligt billig.
Tyvärr vet jag inte hur den låter, men väldigt bra recensioner har den fått.

Zaxxx, varför tycker du Zensor låter bättre? På vilket sätt?

Redigerat av Unregistered218a4a75, 21 juli 2011 - 21:34.


#237

Postad 07 augusti 2011 - 15:59

tqila
  • tqila
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
jag är ute efter stereo-högtalare som skall kopplas in i "zon 2" på min onkyo tx-sr606 förstärkare.

rummet är 556x360cm och högtalarna kommer förmodligen att placeras på den "långa väggen" och spelas mot den andra "långa väggen" om ni förstår vad jag menar :)

jag vill helst inte betala alldeles för mycket för dessa så gärna en bit under 5000:- (men vill inte förlora för mycket i ljudkvalite så om det blir alldeles för dåliga högtalare så får jag väl stå ut med 5000:-)

högtalarna skall antingen vara sådana man fäster på väggen eller stå på stativ. (vill alltså inte ha några stora klossar till högtalare som står rakt på golvet och tar upp en massa plats)

Redigerat av tqila, 07 augusti 2011 - 16:00.


#238

Postad 13 augusti 2011 - 10:32

Unregistered3cfe3c09
  • Unregistered3cfe3c09
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag letar efter ett par prisvärda högtalare mellan 2500 och ~3500kr.
Jag vill att de ska vara mörkbruna eller svarta i färg och har ingenting emot att de är stora golvhögtalare.

Lyssnar mest på klassisk musik, jazz, kikar på film och spelar TV-spel ... ska kopplas in i en Yamaha receiver och sedan in i dator och TV.

Vill gärna ha en bra bas och ett mjukt ljud.

Vad föreslår ni mest prisvärt? =)

Kommer att ha dom dels i ett studentrum på 16m^2 och i ett vardagsrum på ca 24m^2. Båda kvadratiska.
Exempelvis: https://www.prisjakt...ukt.php?g=26824 ??

Redigerat av Unregistered3cfe3c09, 13 augusti 2011 - 10:37.


#239

Postad 23 augusti 2011 - 14:49

EFM
  • EFM
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag letar efter ett par prisvärda högtalare mellan 2500 och ~3500kr.
Jag vill att de ska vara mörkbruna eller svarta i färg och har ingenting emot att de är stora golvhögtalare.

Lyssnar mest på klassisk musik, jazz, kikar på film och spelar TV-spel ... ska kopplas in i en Yamaha receiver och sedan in i dator och TV.

Vill gärna ha en bra bas och ett mjukt ljud.

Vad föreslår ni mest prisvärt? =)

Kommer att ha dom dels i ett studentrum på 16m^2 och i ett vardagsrum på ca 24m^2. Båda kvadratiska.
Exempelvis: https://www.prisjakt...ukt.php?g=26824 ??


CadliE: Ingen enkel uppgift att lösa med tanke på vardagsrummet (24 m2). Hade det bara varit studenrummet så hade jag rekommenderat Monitor Audio BX2 som jag tycker stämmer bra in på din beskrivning av önskad karaktär. Infinity Primus 360 är annars en golvhögtalare som låter bra och som utan problem kan fylla ditt vardagsrum. Du kan fortfarande få tag på denna, trots att Infinity själva lagt ner produktionen av modellen.

Med vänlig hälsning
Magnus

#240

Postad 26 augusti 2011 - 21:41

Unregistered1961
  • Unregistered1961
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
När det gäller ljud är verkligen preferenserna och kraven olika. Det är väldigt svårt att ge råd, man måste ut och lyssna själv. Har själv ett system jag är mycket nöjd med, men jag gjorde research i över ett halvår innan jag bestämde mig för det system jag har idag. Och jag är glad att jag faktiskt åkte runt och lyssnade på olika högtalare och förstärkare, för det var först då jag kunde bilda mig en egen egen uppfattning. Själv jag ute efter högtalare som spelar på detaljerat genom hela frekvensomfånget, även i det lägre området, vilket kan vara problematiskt. Jag hade hört att b&W c7 skulle lira enligt mina preferenser, men när jag provlyssnade dem med en dDnon 1510 så hade ljudet förvisso en tyngd, men det var instängt och onyansert, i mitt tycke. Ett par Dali Ikon 5 gjorde ett betydligt bättre jobb vad gäller detaljer, men saknade det där djupet och fylligheten i ljudet som jag var ute efter. Jag lyssnade vidare på ett tiotal olika högtalare, men det var inte först när jag hörde ett par Elac 137 som jag blev frälst. Då, för första gången, började jag njuta av musiken, men jag ville ha lite mer djupbas. Jag fick provlyssna den större modellen Elac 207 FS som faktiskt var bättre, men saknade fortfarande det där sista som jag var ute efter. Till slut fick jag tag på ett par Elac 208 Anniversary, och fy fasen vilken skillnad. Här fanns allt jag letat efter i ljudväg, inte minst de djupa detaljerade basgångarna. Mycket av detta tack vare förstärkaren Yamaha A-s1000 som är den bästa integrerade jag hört under 30.000, men högtalarna är inget mindre än fenomenalt bra. Med detta vill jag säga att det är helt nödvändigt att ge sig ut och lyssna på flera olika system för att bilda sig en egen uppfattning.

#241

Postad 31 augusti 2011 - 21:04

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Sitter idag med en Advance acoustic EZY-7 receiver och ett par Dali Concept 6 högtalare.
Men är inte riktigt nöjd. Skulle vilja ha lite mer bas. Inget överdrivet dock.

Finns ju hur mycket högtalare som helst :S

Dynavoice M-65 verkar vara populära?
Är dom bättre eller sämre än mina nuvarande?
Eller om några andra rekommenderas?

Vill inte förlora ljudkvalitet bara för att få lite bättre bas.
Vardagsrummet är på ca. 20kvm

Pris: max 5000kr

#242

Postad 31 augusti 2011 - 21:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Sitter idag med en Advance acoustic EZY-7 receiver och ett par Dali Concept 6 högtalare.
Men är inte riktigt nöjd. Skulle vilja ha lite mer bas. Inget överdrivet dock.

Finns ju hur mycket högtalare som helst :S

Dynavoice M-65 verkar vara populära?
Är dom bättre eller sämre än mina nuvarande?
Eller om några andra rekommenderas?

Vill inte förlora ljudkvalitet bara för att få lite bättre bas.
Vardagsrummet är på ca. 20kvm

Pris: max 5000kr


En subwoofer kanske? :)

#243

Postad 31 augusti 2011 - 21:08

danne_silver
  • danne_silver
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

En subwoofer kanske? ;)


Ja har funderat på det. men vet inte om jag vill ha en :)
Men om jag köper en. Är det bara att koppla den till preout på förstärkaren?

#244

Postad 31 augusti 2011 - 21:09

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Ja har funderat på det. men vet inte om jag vill ha en :)
Men om jag köper en. Är det bara att koppla den till preout på förstärkaren?


Japp, ser så ut.

#245

Postad 31 augusti 2011 - 21:09

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Sitter idag med en Advance acoustic EZY-7 receiver och ett par Dali Concept 6 högtalare.
Men är inte riktigt nöjd. Skulle vilja ha lite mer bas. Inget överdrivet dock.

Finns ju hur mycket högtalare som helst :S

Dynavoice M-65 verkar vara populära?
Är dom bättre eller sämre än mina nuvarande?
Eller om några andra rekommenderas?

Vill inte förlora ljudkvalitet bara för att få lite bättre bas.
Vardagsrummet är på ca. 20kvm

Pris: max 5000kr


Dynavoice av någon sort är inte bättre än de du redan har. Köp en sub eller leta beg.

#246

Postad 04 september 2011 - 17:37

Unregisterede42a8612
  • Unregisterede42a8612
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag sitter för tillfället med ett par gamla golvhögtalare (Dynavoice Challenger M-65) tillsammans med en nyligen inköpt begagnad harman/kardon AVR 5000 som driver elektronisk musik samt metal från en pc. Tycker det är dags att uppgradera högtalarna, dels pga att förstärkaren är 100 ggr bättre än min tidigare, dels för att de gamla högtalarna blivit ganska slitna. Ett par funderingar:

Golv eller små högtalare? Det vore schysst att slippa golvhögtalare pga platsen de tar, men är ljudet lika bra?

2.0 eller 2.1? När man ser på prisklass 2-4k, vad ger mest ljud för pengarna?

Vore tacksam om någon kan rekommendera ett par prisvärda högtalare till denna setup med eller utan subwoofer.

#247

Postad 04 september 2011 - 17:47

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Jag sitter för tillfället med ett par gamla golvhögtalare (Dynavoice Challenger M-65) tillsammans med en nyligen inköpt begagnad harman/kardon AVR 5000 som driver elektronisk musik samt metal från en pc. Tycker det är dags att uppgradera högtalarna, dels pga att förstärkaren är 100 ggr bättre än min tidigare, dels för att de gamla högtalarna blivit ganska slitna. Ett par funderingar:

Golv eller små högtalare? Det vore schysst att slippa golvhögtalare pga platsen de tar, men är ljudet lika bra?

2.0 eller 2.1? När man ser på prisklass 2-4k, vad ger mest ljud för pengarna?

Vore tacksam om någon kan rekommendera ett par prisvärda högtalare till denna setup med eller utan subwoofer.


Begagnat ger mycket ljud för pengarna,golv,stativ eller stativ+sub får du bestämma själv,hade nog själv satsat på stativhögtalare.

#248

Postad 09 september 2011 - 15:35

Dante-San
  • Dante-San
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Hejsan, har gått i funderingar på att skaffa nya golvhögtalare nu när jag äntligen fått mitt slutsteg fixat.
Slutsteget som kommer driva högtalarna är ett gammalt NAD 2600A som lämnar ca 200 W / kanal om jag inte minns fel.

Det jag har tittat på är Cerwin Vega XLS-28 och Dynavoice M-85 men är även öppen för andra förslag.
Hade tänkt åka och lyssna på XLS-28 i helgen på hifi-klubben.

Har tidigare erfarenheter av båda märkena, hade ett par M-65 för ca 2 år sen, var nöjd med dom men dom saknade lite bas tyckte jag. På Cerwin sidan hade jag ett par AT-100 som jag var kanon nöjd med, men tyvärr tog dom för mycket plats.

#249

Postad 10 september 2011 - 10:42

havsbaden
  • havsbaden
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tja!

Tänkte det är dags att köpa ett par högtalare för TVn.

Har ej plats för golvhögtalare, utan tänkte mig 2 st mindre som jag kunde sätta sidan om TVn på TV-bänken.

Nu är jag amatör; behövs en reciever? Hur som helst, vill helst inte passera 3K för allt i ljudsystemet.

Tack!

#250

Postad 10 september 2011 - 19:19

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Tja!

Tänkte det är dags att köpa ett par högtalare för TVn.

Har ej plats för golvhögtalare, utan tänkte mig 2 st mindre som jag kunde sätta sidan om TVn på TV-bänken.

Nu är jag amatör; behövs en reciever? Hur som helst, vill helst inte passera 3K för allt i ljudsystemet.

Tack!

Jepp, du måste ha någon form av förstärkare till högtalarna. Det finns dock smidiga lösningar i form av s.k. Aktiva högtalare som då har förstärkaren inbyggd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.