Men jag har problem med skärpan,

Har provat med allt möjligt, men inte fått till det.

15 relaterade trådar
Postad 02 november 2005 - 19:24 ![]() Men jag har problem med skärpan, ![]() Har provat med allt möjligt, men inte fått till det. ![]() Postad 03 november 2005 - 08:06 Provat att dra upp "kontrast"? Har du säkert men som ett tips för säkerhets skull bara. ![]() Citerar mig själv från Z4-artiklen
Postad 03 november 2005 - 08:43 Utgick du från något speciellt grundläge? P.S finns det någon på forumet som har HD klipp? Det skulle vara roligt att prova och se hur det blir. Postad 03 november 2005 - 09:10 Ja, vad jag menar med "innan inställning" är det som är default för "pure cinema". Är även projjens menyer oskarpa? Postad 03 november 2005 - 09:29
Här finns det HD-klipp så du klarar dig ![]() Windows WMVHD Postad 03 november 2005 - 09:37 Menyerna är skarpa, det är endast film som är oskarp eller rentav "blurrig", det är lite grann att färgerna flyter ut. Där jag själv tycker att bästa bilden uppstår, är när jag ändrar "Progressiv" till film. Men det blir inte heller bra, bara det bästa jag kan åstadkomma. Postad 03 november 2005 - 09:57 prova att byta källa om du kan, från t.ex. component till VGA, HDMI och se om det är oskarpt på alla ingångar. om du kör via Datorn och du finner det oskarpt kan det bero på pixelmappningen Postad 03 november 2005 - 10:17 Om ingen, så obetydlig skillnad. Källa jag använt: Pioneer DVD DV-444 och Dator. Jag kan ha fel, men jag tycker datorn har bättre förutsättningar för att bli bra. Men även om skillnaden inte är stor, så tycker jag DVD:n blir aningen bättre. Jag vet inte vad pixelmappning är. Är det hårdvarufel? P.S Tack "geggen" för länken till HD klippen. Postad 03 november 2005 - 10:24 d.v.s. dator lägger på en bild som perfekt matchar projjens upplösning. prova själv om du har en lcd skärm till datorn att ändra upplösning till 800x600 t.ex. så der du vad jag menar, det blir genast oskarpt förutsatt att din lcd skärm inte har 800x600 som native upplösning men nu verkar inte det vara problemet, tycker det låter väldigt skumt för om menyerna inte är oskarpa är det nått annat. jag kommer inte på så mycket mer paccis kanske har nått mer du kan testa Redigerat av ZoomAir, 03 november 2005 - 10:27. Postad 03 november 2005 - 12:37 Häng på ZoomAirs idé om att fixa 1280*720 ut från pcn, då ska det banne mig se bra ut. Postad 03 november 2005 - 13:17 Det blir betydligt bättre, men inte vad jag kallar HDTV, snarare DVD. Jag vet inte hur man ändrar datorn till 1280*720. Det närmaste jag kunde komma var 1280*768. Men bilden klipps ovan och under, så bilden tycks bli 1280*720. Det verkar inte som det rör sig om pixelmappning (Tack ZoomAir för en bra förklaring) Jag har nu även pratat med butiken där jag köpt den. De skulle höra med sin leverantör. Så vi får väl se vad som kommer ur det. Jag uppskattar verkligen de tipps jag fått från er, pacman, geggen & ZoomAir. Kommer ni på nått mer, så är det klart välkommet. Annars lovar jag att återkomma när jag fått besked från min butik. Postad 03 november 2005 - 13:26 men nu så verkar inte det vara problemet eftersom bilden blir oskarp på alla ingångar, något skumt är det helt klart. kablar kan vi utesluta eftersom du har provat olika ingångar och alla dina kablar kan inte vara dåliga, samt att kablar ger skillnad visst men det skall inte bli så oskarpt som du säger även med medelmåttiga kablar. jag körde själv min gamla Z3:a med den medföljande HDMI kabeln till min DVD-spelare och den är inte av någon högre kvalite men skärpan var helt ok ändå. optiskt verkar det inte vara heller då menyerna är skarpa. hur oskarpt snackar vi, såpass att undertexterna på en film är "suddiga" är det oskarpt över hela bilden, prova att flytta runt menyn över skärmen för att se om skärpan är lika bra över hela skärmen. detta har du säkert redan gjort men "re-setta" alla inställningar Redigerat av ZoomAir, 03 november 2005 - 13:28. Postad 04 november 2005 - 12:23 Kanske inte helt oväntat dock... Trycket i bilden är mycket bättre, rutmönstret är så gott som borta ( har dock aldrig stört mig på det ) och "hinnan" på bilden saknas också. Svärtan är bättre även om det så klart aldrig blir helt svart i ett rum med lite ljusinsläpp. Själva fläktljudet är klart lägre, dock så har den en lite högre ton som kan skära igenom lite. Den andas också lite mer kvalitet med en lucka som automatiskt linslucka stängs och öppnas. Var lite rädd innan att behöva använda lensshift'en en del då jag inte kunde sätta den på väggen precis bakom utan fick sätta den lite snett upp till höger. Men det var svårt att avgöra om det blev någon större skillnad pga detta. En sak bara, det är klart att det blev mycket bättre när jag uppgraderade men måste säga att första projektorn (Z1'an) gav mer wow känsla. Helt plötsligt hade man 92" istället för 28". Ungefär som när man gick från stereo till surround ljud. Så till er som inte har köpt eran första projektor än så kan jag verkligen rekommendera att göra det och Z4'an är inte något dåligt köp. Postad 04 november 2005 - 13:56 ![]() Kackerlacka har du ändrat skärpan direkt på linsen så att textningen på filmen blir så skarp den kan bli? Sitter själv med en Panasonic hårddiskinspelare (85H) och tycker inte att jag har något problem med skärpan. Ska dock tillägga att jag inte har hunnit att köra speciellt mycket film än, utan mest tittat på analog TV och det är ju inte det bästa för att bedömma bilden. Postad 04 november 2005 - 18:24
Menyerna är skarpa, så jag tror inte det är den optiska skärpan. Postad 06 november 2005 - 12:20 hur bilden är, flöktljudet osv.... tack på förhand! Postad 06 november 2005 - 15:26 Jag tycker bilden är bra. men stör mig på att fläkten låter mer än min Z2 som jag hade tidigare. köpte takstativ men har satt den på hylla nu för att kunna köra den i ecomode, det går inte att köra på ecomode när man har den i takmonterad på nya Z4. Svärtan har blivi bättre jämfört med Z2 men jag upplever inte det som att den skall ha så mycket mer. min Z2 hade 1200-1 och Z4 skall ha 7000-1 Postad 06 november 2005 - 15:31 har inte ägt en projektor förut men är på väg att köpa någon av d5-projjarna nu. är fläkten så högljud att man hör den över filmljudet om man bara har på låg volym lr är det när det är knäpptyst i filmen som man kan höra den? är det ett svagt hummande ljud lr är det ett "helikopterljud"? Postad 06 november 2005 - 16:29 När jag kör på låg volym hörde jag knappt min Z2 medans nu när jag kör på Z4 så gör jag det. Den är inte högljudd men det retar mig lite när dom skriver på spec att Z4 skall gå ändå tystare än vad Z2 och Z3 gör, den uppfattningen har inte jag när det gäller hur den låter. Postad 06 november 2005 - 18:36 Jag har haft min Z4 i drygt 2v nu. Det är min första projektor och jag är väldigt nöjd med den. Otroligt bra färger och skärpa, jag har den takmonterad ca 4m från duk. Fläktljudet som många störs sig på förstår jag inte, jag tycker att min är väldig tyst. Visserligen så anar man den något mer nu när den är takmonterat men då måste det ju vara knäpptyst i rummet ( å det är det ju inte när man ser film). Jag har sett hos en del i forumet att de inte kan köra Z4 i eco mode när den är takmonterad, men på min så är det inga problem att ställa lampan i eco. Jag förmodar ju att lampan är i eco när symbolen visar en halv lampa. Jag är alldeles grön på det här med projektorer så det är kanske kan vara bra att se det från min synvinkel i det här forumet. Jag har köpt takfäste + componetkabel från Kjell & co. Funkar kanon. Projjen beställde jag av Pipro. Så jag kan bara säga till dig! var inte rädd för att köpa en Z4 för mig funkar det kanon. Postad 06 november 2005 - 20:19 Svärtan och kontrasten är klart förbättrad och fläktljudet vid takmontering upplever jag inte som störande. Jag är annars känslig för störande ljud.......men blev glatt överraskad eftersom det skrivits en hel del om detta problem. /player Postad 06 november 2005 - 22:45 ![]() och en Projecta Pro Cinema High Contrast 16:9 grå/vit 190x107cm duk är också beställd. nu vill man ju bara ha hit grejjerna så man kan börja leka ![]() för min del blir det nog en hatthylla från ikea lr nåt på bakre väggen som z4 får kalla sitt hem. då blir det ungefär 4m (stegat, inte mätt riktigt) fram till duken. ska nog bli bra....
eco mode med lampan har väl fungerat för alla men det är att fläktarna inte går lika tyst som när man har den "rättvänd" i eco mode som folk har gnällt över? när man kopplar projjen till datorn, ska man då ställa grafikkortet på att klona skrivbordet lr ska man ha någon annan inställning? tack för intrycken förresten! Postad 07 november 2005 - 08:39
eco mode med lampan har väl fungerat för alla men det är att fläktarna inte går lika tyst som när man har den "rättvänd" i eco mode som folk har gnällt över? Vid takmontering går lampläget att ändra men inte fläktläget. /player Postad 07 november 2005 - 19:52 hoppas min projje kommer på onsdag/torsdag. vill leka nuuuu! ![]() Postad 07 november 2005 - 22:02 Bildkvalite`n är super med dvd och jag testade att koppla in datorn via dvi-hdmi inte dumt alls datan hittade projjen och ställde in upplösningen automatiskt ![]() Sen testade jag spelet f.e.a.r wohhaaaa så häftigt med 100" bild med kanon kvalite` Körde lite hd klipp från microsoft satt bara och flinade i soffan och dregglade ner mig ![]() louis och Clark hette nått klipp med riktigt bra upplevelse.. Är hd filmerna från microsoft något som finns att köpa här i Sveige? Mvh Postad 07 november 2005 - 22:49 Postad 07 november 2005 - 22:51
hur skall man tolka detta test, om man babelfishar så står det över varje kolumn Makeshift Second place Third place harmony och sedan under detta siffrorna, betyder makeshift 1st place, och i så fall betyder siffrorna under hur många i publiken som ville ha respektive projj på denna plats. t.ex. på DVD material så finns siffran 6 under kolumnen "second place" för Z4:an betyder detta att 6pers ville ha Z4 på andra plats. hur tolkar ni detta test ![]() Redigerat av ZoomAir, 07 november 2005 - 22:52. Postad 07 november 2005 - 23:32 Postad 08 november 2005 - 18:47 testet var väldigt positivt för z4:an. den slog både tw600 och pannan på fingrarna ![]() Postad 08 november 2005 - 19:08 Glöm inte att det var ett förhandsex som de har av Epson också ![]() Hade varit kul att se HD på Z4, då jag bara sett vanlig DVD på den. Om man ska tro på testet är det där den rockar loss på allvar ![]() Postad 08 november 2005 - 19:52 ![]() http://babelfish.alt...dshow/index.htm "översatt" Redigerat av Unregistered0dabe3b2, 08 november 2005 - 19:56. Postad 08 november 2005 - 21:02 Postad 08 november 2005 - 23:56
yupp jag med Postad 09 november 2005 - 00:35 Blir nyfiken på vilken DVD och vilka scener det är de tittat på. Försökte söka på HD-titeln också utan resultat ![]() Scen tre (DVD) låter intressant, där Epson plötsligt inte hänger med alls, medans Panasonicen vaknar till liv och plockar "scentiteln" ![]() Postad 09 november 2005 - 10:05
Här finns mer info om avbuzz blindtesten. Bland annat vart klippen kommer ifrån (iofs beskrivs inte exakt vilka scener som använts).
Postad 09 november 2005 - 10:41
Cine4home Z4 tuning
Nu har de skrivit lite om hur de har tunat med filter 1450:1 utan iris och 6800:1 med variabelt iris ![]() Postad 09 november 2005 - 17:08 Vet du var man kan köpa ett sådant filter och vad kostar det ? Postad 09 november 2005 - 17:27 ![]() Mvh Postad 09 november 2005 - 21:50 Men behövde inte mer än 10 minuter för att bestämma mig för Z4:an...Upplevde den som mer skarp och med mer svärta... Helt klart nöjd med köpet! /Tommy Postad 09 november 2005 - 23:34 ----------------------------------------------------- Tips 1.) Ställ alla värdena på 0 på z4. Utgå från det och öka lite av varje i små steg så kanse du hittar ditt favorit läge ;-) (När jag tittade på grundinställningen så var det många + i inställningarna) Om du inte har någon referens bild använd SVT test bild sänds när dom flästa sover ;-) Tips 2.) Prova med en bättre kabel om du får en dålig bild. Tips 3.) Ställ projektorn så lågt back som möjligt Jag har lyckas att inte störas av ljudet från min z4. ![]() Jag har monterat z4 6meter från duk, 2,5meter från lysningsplatsen. Visst kan man om man har powerful bildläge höra fläkten, för då skruvas ljudet upp så det hörs. z4 är okey, jag rekomendera. ![]() Så är bilden helt stilla nästan perfekt. Jag kan knappt vänta på HDTV utsändnigarna från canal+ Men man måste ha bra kablar. Jag testade vanliga kablar(mycom kitt för 240:-) s-video och 3xRCA. Ingen bra bild ![]() ![]() Så jag rekomendera den som har en dålig bild prova med en bättre kabel. Jag använder 20m kabel och jag är nöjd med resultatet. Det trodde jag inte var möjligt 20m kabel ![]() Kolla gärna mitt inlägg om kablar ![]() "S-video/Scart/Komponent/VGA vs HDMI/DVI, Hur stor är skillnaden?" https://www.minhembi...=30&searchtime= Postad 11 november 2005 - 14:18 ![]() ![]() Postad 11 november 2005 - 17:51 ![]() Ska bygga duk nästa vecka och så fort den är klar hämtar jag projjen. Kommer troligtvis bygga av mdf-skiva. Vilken färg kan passa bäst för Z4? Jag antar att en matt vit borde vara bäst, behövs väl knappast en grå duk till denna projje!? Postad 11 november 2005 - 20:01 ![]() har precist lekt med min projje lite. det som slår mig är faktiskt hur tyst den är, var rädd att den skulle låta som värsta industrifabriken som det har låtit i ett visst test å lite på detta forumet. men den är nästan knäppt tyst ju. får se hur det blir när man har den i taket... Redigerat av didrik, 11 november 2005 - 20:03. Postad 13 november 2005 - 09:40 Någon sorts säkerhets grej... Synd. Postad 13 november 2005 - 10:39 och för övrigt kan jag bara säga att det är en grym bild på projjen out of the box. pillat lite med inställningarna men eftersom jag för tillfället projicerar på väggen så är det inget som "hjälper" direkt. duken (en projecta pro high contrast, 190x107cm) ska upp i taken till veckan. till och med med den sämsta möjliga anslutningen med komposit från dvd till z4 ger den en riktigt hygglig bild. fast å andra sidan så kanske jag int ehar lika höga krav å referenser som perra1 å pacman ![]() Postad 13 november 2005 - 10:43 ![]() ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |