Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bang & Olufsen-klubben

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2014 - 19:12

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en Beosound 9000 där cdmekanismen inte verkar fungera längre. Släden reagerar fel när man väljer att spela upp exempelvis cd3, och min spelare står lodrätt på stativ. CD-mekanismen "ligger" längst ner hela tiden och vill inte åka upp när jag väljer en cdskiva.

Vad kan vara galet här? Detta hände helt plötsligt.

Postad 06 July 2014 - 09:36

amazon67
  • amazon67
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Hej har investerat i en encore5 och en beo6 har konfigurerat upp beo6 till olika produkter som Apple tv och RGB slinga i mitt biorum :) funkar super fint!! Men den stora frågan är kan man få upp album i fjärrisen från en encore5? Ska tydligen funka på en beosound5. Använder just nu bara USB som media ingång. Men man kanske måste ha NAS för det ska funka? Nån som har koll på detta?

Postad 07 July 2014 - 21:38

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Räknas det om man har B&O i bilen :)?

Postad 15 September 2014 - 21:50

blåraj
  • blåraj
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick hem en "ny" tv till sovrummet, BV 7-32 (9331) MK3.

Då DVI finns tillgängligt för digitalbild, vad är bästa sätt att få in ljud från digitalboxen? (helst digitalt)

Postad 23 September 2014 - 15:14

Jazz
  • Jazz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena!

Ny-gammal forummedlem här, har "precis" installerat mitt första masterlink system(har tidigare använt MCL). Någon som har några erfarenheter från BeoPort och att koppla in denna till datorn och t.ex. spela vanligt ljud via datorn -> beoporten? Fungerar det? Istället för att limitera sig till enbart N.MUSIC stationer.

Postad 23 September 2014 - 20:45

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 1
Har själv under rätt många år haft en BeoPort inkopplad till en BS9000 just för N.MUSIC funktionen, men har med tiden dels expanderat mitt ML-nät till flera rum och dels även ruttnat på BeoPlayern så har numera en Sonos inkopplad till mitt ML-nät via en liten media PC. Själv media PC'n använder samma moderkort som BeoMedia, dvs VIA EPIA MII-series Mini-ITX kort, samt ett Creative Labs Audigy PCMCIA-kort där audio ut går till BeoPort'en samt Sonos ZonePlayer inkopplad via optisk ingång som loopas vidare till den vanliga analoga audio ut till BeoPort.
Den senare lösningen har jag kört med i 2 år och fungerar klockrent. Vidare så kör jag även en del 24-bitars album via Audigy kortet. Så summeringen är att det är inga problem att blanda olika källor.

Det enda du skall tänka på är att så fort du väljer N.MUSIC så kommer BeoPlayer börja spela om du har har musik indexerat och för att undvika detta så är det bara rensa ut BeoPlayern för all musik och den kommer förbli tyst.

Sedan kanske en del undrar varför jag envisas med att fortsätta köra musik via ML-nät och för den delen kör in Sonos även i detta nätet? Helt enkelt för att kunna ha en fjärr (tillsammans med Sonos app för att välja låtar) men framför allt för att jag fortfarande kan skicka runt ljud från TV, Radio och CD ljud i ML-nätet. Via Sonos ZP har jag även kopplat in min gamla Beogram; så sedan 1 år tillbaks snurrar vinyl igen i huset och det är en fröjd att se att min gamla skivspelare, som jag fick när jag fyllde 15 år (jag har nu haft den i 28 år!), åter spelar igen!

Postad 23 September 2014 - 20:51

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej har investerat i en encore5 och en beo6 har konfigurerat upp beo6 till olika produkter som Apple tv och RGB slinga i mitt biorum :) funkar super fint!! Men den stora frågan är kan man få upp album i fjärrisen från en encore5? Ska tydligen funka på en beosound5. Använder just nu bara USB som media ingång. Men man kanske måste ha NAS för det ska funka? Nån som har koll på detta?

Finns två versionen av Beo6 och det är endast den senaste versionen som kan visa tag information och omslagsbilder. Så kolla av vilken version du har av Beo6.

Redigerat av khaverblad, 23 September 2014 - 21:01.

Postad 24 September 2014 - 13:08

Jazz
  • Jazz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har själv under rätt många år haft en BeoPort inkopplad till en BS9000 just för N.MUSIC funktionen, men har med tiden dels expanderat mitt ML-nät till flera rum och dels även ruttnat på BeoPlayern så har numera en Sonos inkopplad till mitt ML-nät via en liten media PC. Själv media PC'n använder samma moderkort som BeoMedia, dvs VIA EPIA MII-series Mini-ITX kort, samt ett Creative Labs Audigy PCMCIA-kort där audio ut går till BeoPort'en samt Sonos ZonePlayer inkopplad via optisk ingång som loopas vidare till den vanliga analoga audio ut till BeoPort.
Den senare lösningen har jag kört med i 2 år och fungerar klockrent. Vidare så kör jag även en del 24-bitars album via Audigy kortet. Så summeringen är att det är inga problem att blanda olika källor.

Det enda du skall tänka på är att så fort du väljer N.MUSIC så kommer BeoPlayer börja spela om du har har musik indexerat och för att undvika detta så är det bara rensa ut BeoPlayern för all musik och den kommer förbli tyst.

Sedan kanske en del undrar varför jag envisas med att fortsätta köra musik via ML-nät och för den delen kör in Sonos även i detta nätet? Helt enkelt för att kunna ha en fjärr (tillsammans med Sonos app för att välja låtar) men framför allt för att jag fortfarande kan skicka runt ljud från TV, Radio och CD ljud i ML-nätet. Via Sonos ZP har jag även kopplat in min gamla Beogram; så sedan 1 år tillbaks snurrar vinyl igen i huset och det är en fröjd att se att min gamla skivspelare, som jag fick när jag fyllde 15 år (jag har nu haft den i 28 år!), åter spelar igen!

Intressant! Mina tankar låg i att ha en BeoPort + AirPort Express för att kunna streama Spotify osv ut i samtliga rum. Ska verkligen titta vidare på en sådan lösning.

Vad tror du om det khaverblad?

Redigerat av Jazz, 24 September 2014 - 13:25.

Postad 24 September 2014 - 21:07

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 1
Grundproblemet är att du måste ha en PC igång som BeoPort är inkopplad till för att kunna sparka igång ljudlänken. I mitt fall så har jag inget direkt problem med att ha en liten mini-itx burk igång och framför allt för mig så var jag ute efter 24-bitars ljudkort som gjorde stor skillnad på ljudet jämnfört med de interna ljudportarna på moderkortet. Men hade det inte varit för 24-bitars kortet så hade jag även gärna plockat bort PC; men det går tyvärr inte. Men om du väl kör med PC + BeoPort + AirPort Express så är det disco.

Postad 25 September 2014 - 08:48

Jazz
  • Jazz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Grundproblemet är att du måste ha en PC igång som BeoPort är inkopplad till för att kunna sparka igång ljudlänken. I mitt fall så har jag inget direkt problem med att ha en liten mini-itx burk igång och framför allt för mig så var jag ute efter 24-bitars ljudkort som gjorde stor skillnad på ljudet jämnfört med de interna ljudportarna på moderkortet. Men hade det inte varit för 24-bitars kortet så hade jag även gärna plockat bort PC; men det går tyvärr inte. Men om du väl kör med PC + BeoPort + AirPort Express så är det disco.

Aha, då är jag med på noterna. Låter som nästa projekt. :)

Tack för snabba svar!

EDIT:
Löste frågan med AirPlay utan AirPort Express, glömde att Rouge Amoeba har mjukvara för att simulera en APE(AirPlay). :)

Redigerat av Jazz, 25 September 2014 - 11:04.

Postad 26 October 2014 - 11:00

Unregistered8d7dc174
  • Unregistered8d7dc174
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har en beg B&O SP2 pickup som jag inte har användning för, vad göra?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered8d7dc174, 26 October 2014 - 11:03.

Postad 02 November 2014 - 08:53

Viperpatrik
  • Viperpatrik
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Hej jag är rätt ny inom bang Olufsen.

Nu har jag köpt en beovision 10-46 ett par beolab 9 och ett beocenter 2 som styrs av en beo6.

Just nu har jag beolab 9orna inkopplade till bara tvn, men skulle vilja få in så jag kans spela upp ljud från beocentern också. Hur kopplar jag in det bäst och enklast? Har dock dragit kabeln till högtalarna under en list så hade varit klockrent om dem hade kunnat få sitta kvar.

Tack på förhand
Patrik

Postad 01 December 2014 - 10:03

Jazz
  • Jazz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej jag är rätt ny inom bang Olufsen.

Nu har jag köpt en beovision 10-46 ett par beolab 9 och ett beocenter 2 som styrs av en beo6.

Just nu har jag beolab 9orna inkopplade till bara tvn, men skulle vilja få in så jag kans spela upp ljud från beocentern också. Hur kopplar jag in det bäst och enklast? Har dock dragit kabeln till högtalarna under en list så hade varit klockrent om dem hade kunnat få sitta kvar.

Tack på förhand
Patrik

Hmm, om jag inte tror fel bör du nog använda dig av MasterLinken för att få ut ljudet till Beocentern(samt vice verca). Bör stå i manualen för Beocenter/TVn. :-) Går väl säkert att använda sig av powerlink->rca->aux på beocentern. Men jag skulle lägga mina kort på ML.

Redigerat av Jazz, 01 December 2014 - 18:29.

Postad 01 December 2014 - 10:15

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Har en beg B&O SP2 pickup som jag inte har användning för, vad göra?

Testa Tradera. Går en hel del Bang där till bra priser. :)

Postad 18 February 2015 - 07:59

Unregistered38c376c3
  • Unregistered38c376c3
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Lever denna tråd eller finns det en mer aktiv? 😀

Postad 20 February 2015 - 23:35

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Lever denna tråd eller finns det en mer aktiv?

Jodå.

Postad 23 February 2015 - 08:42

Unregistered38c376c3
  • Unregistered38c376c3
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

En lever i alla fall.

Jag letar efter någon som är väldigt passionerad i B&O och som bor i Skåne. Jag tänkte att ett forum kanske kunde hjälpa mig lite. Jag jobbar med ett väldigt spännade projekt och försöker komma i kontakt med människor som kan A/V men har B&O närmast hjärtat. 

Vad tror du Khaverblad, har du något tips?

Postad 23 February 2015 - 12:40

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Tja, det är nog lite beroende på vad du är ute efter för information. Nog for att jag är road av B&O men kanske inte passionerad men om du pm'ar mig så kan vi ta vidare diskussionen kring vad du är ute efter. Sitter själv med ML-diskussion med en del så vi kanske drar i samma riktning kring intresset.

Postad 01 March 2015 - 15:19

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Hej,

Ny och oinkörd på B&O. 2 frågor till er kunniga.

1) har tidigare haft två aktiva högtalare med skapligt tryck (1 tum disk' 5 tum bas 55w) i tillsammans med en sub och sonos system. Helnöjd med den lösningen. Nu har de aktiva sagt adjö och jag behöver ny smidig lösning utan att tumma på ljudet.
Tycker ni att beolab 6000 är en bra ersättare eller har ljudet mer att önska?

2) tycker ni det vore affär att köpa 10 år gamla beolab eller är det gjort för att gå sönder?

//W

Postad 01 March 2015 - 22:53

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

BL 6000 är rätt klena och jag skulle gissa att du troligen rätt snabbt skulle vilja komplettera med en BL 11 sub för att få mer bass. Jag hade i så fall hellre rekommenderat ett par BL 8000 mk3 (de hade upgraderade element och delningsfilter) eller BL 8002. För mindre högtalare så finns ju BL3:orna. Även BL 8000 blir enormt trevliga tillsammans med BL 11. Finns även BL 2 men för mig är det mer en 'film' sub och inte musik sub iom den är rätt trög.

De flesta BnO ägare brukar ta vara på sina prylar så troligen är risken att de är sönderspelade samt att högtalarna även har överbelastningsskydd. Men just därav vad gäller BL8000 att du siktar in dig op Mk3:orna; då vet du att det är lite nyare högtalare. Alternativ om du hittar ett par BL 8002 som har ICE-förstärkare.

Postad 02 March 2015 - 14:48

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar.
Nu har jag redan sub av annat märke som jag tänkt komplettera med.
Jag tolkar ditt svar som att det inte är lämpligt med 10år gamla b&o beolab.

//W

Postad 02 March 2015 - 16:07

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Till rätt pris så ser jag det inte som olämpligt. Det är mer att det är bättre ljud i de äldre BL8000 mk3 än de tidigare versionerna. Hur tänkte du med din nuvarande sub? Frågar iom att BL8000 är aktiva högtalare som knappast kommer kunna kopplas in till din sub för att säkerställa att delningsfilter används.

Postad 02 March 2015 - 16:17

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Som jag skrev i tidigare inlägg har haft aktiva högtalare innan oxå.
Jag använder subbens crossover och kör RCA ut med en crossover på runt 60Hz beroende på högtalare.

//W

Postad 15 March 2015 - 17:42

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Mer och mer intresserad av ett par Beolab 8000 på variant.

Tanken är isf att ansluta med RCA och använda dom som "stand-alone" högtalare och inte Powerlink.

komplettera med en Sub som beskrivs ovan.

Frågan är om det är värt pengarna man får ge idag för ett par 10 år gamla högtalare?

Vad säger ni entusiaster?

//W

Postad 15 March 2015 - 20:22

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Tjena Wilgot, jag tycker absolut att BL8000 är värda att köpa, men försök dock att få tag MK-III som är de uppdaterade versionen av dem. Priset varierar men lite beroende på om du köper via Blocket eller hos någon butik så brukar priset variera mellan 12.000 - 18.000 lite beroende på skick. Är du osäker så går det även att kolla MK-version av högtalarna baserat på seriernummer; dock så är värt att nämna att B&O sålde uppgraderingskit så att MK-I och MK-II version kunde uppgraderas till MK-III. Troligen har säljaren koll på sådan detalj.

Om du är intresserad så har även Geoff Martin som är B&O tonmeister skrivit en sjukt intressant artikel om subwoofer tweaking; väl värd att läsa men varning för att Geof är super nörd på området :-)

Iom att du kör med en aktiv sub (utgår ifrån det iallafall) så skulle du kunna använda DIN-kontakterna i BL8000:orna för att kunna trigga reläna i högtalarna så att de slår och av baserat på din sub;

2007-09-29_122958_1_fra_PL._til_Non_B&O_

2007-09-29_123039_2_Fra_PL._til_Non_B&O_

Men för lite tips kring kablage; ta en titt på denna tråden hos Hifi4All.

Postad 15 March 2015 - 21:08

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Hej khaverblad.

Tack för utmärkt svar.
Då låter det som att mk3or är det man ska satsa på. Mycket mk2 på begagnatmarknad.
Jag är ingen B&O fantast men överväger att bli om ljudet motsvarar designen :).

Idag har jag aktiv sub och tidigare även aktiva main Speakers. Dessa har dock gjort sitt nu och därför har jag intresserat mej för bl8k som ersättare.
Tack för en mycket intressant länk. Tar mej tillbaka till skolan.
I min lösning gör jag precis det som beskrivs. Jag använder subbens filter/mixer och tänker isf skicka vidare >60Hz till blk8orna.

Verkar intressant det där med relästyrning. Kan gå att lösa.

Om förstärkardel går sönder eller membran' vad talar vi om för för reparationskostnader? Är det dyrt att laga b&o?

Tack på förhand

//W

Postad 15 March 2015 - 21:44

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det är inga problem med att reparera BL8000 men har inga direkt siffror på vad det skulle kosta idag. Men minns att de tidigare uppgraderingskiten kostarde en 3000 - 3500 SEK vilket jag anser är helt okay pris. Vidare hur många andra tillverkare har överhuvudtaget uppgraderingskit till sina högtalare eller för den delen till sin utrustning. Har själv gjort hårdvaru uppgraderingar på B&O utrustning; så brukar fungera riktigt bra. Kan ju vara värt att nämna att ett par äldre BL4000 (var det inte det du hade) kan även repareras. Men som sagt BL8000 är sjukt snygga och tycker själv att det är jävligt bra ljud i dem och framför allt är de klangneutrala. Vet att engelska Whats Hifi (eller dylikt tidning) har haft BL8000 som ref högtalare just för deras klangneutralitet. Tyvärr är deras gamla recentioner inte tillgängliga men noterat att det finns fler än jag som gärna vill läsa den samt att det var i en interview som jag läste om hur lyriska de var över högtalaren. Det närmaste jag hittar är denna kommentaren;

"Interested to hear that What Hi-Fi reviewed the BL8000 speakers in Jan 2003 issue. Has anyone got the transcript from their review - I have heard they partnered them with the BS9000 and gave it a glowing review. I've tried looking into the web archives etc but can't seem to find any historic reviews relating to their group test."

Redigerat av khaverblad, 16 March 2015 - 09:24.

Postad 17 May 2015 - 19:06

Unregistered6a36571c
  • Unregistered6a36571c
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har precis investerat i en Beovision Avant 55 och ska installera Beolab 18 till denna. Funderar på möjligheten att använda min B&W PV1 som sub men osäker på hur. Beolab receiver1 och någon adapter? Några tips?

Tack på förhand

Postad 18 May 2015 - 20:45

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej Crona01,

Jodå, det skall inte vara några problem iom att din sub är aktiv och på Avanten så har du möjligheten att både köra med trådlösa och trådade högtalare och därmed så kopplar du in subwoofern till en PL-port. Dock så kräver det en adapter och här är det möjligt att B&O butiken som du köpt Avanten kan hjälpa dig alternativ så ta en titt på följande forum tråd där diverse olika inkopplings och kablage diskuteras; Hifi4All.

Lite beroende på vad du har för kontakteringsmöjligheter på din subwoofer; så skulle PL-RCA kablagen som syns på nedan bild kanske gå att använda;

2015-02-16_183307_PowerLink_til_Xeo4_Hub

Redigerat av khaverblad, 18 May 2015 - 21:02.

Postad 09 June 2015 - 19:58

Unregistered6a36571c
  • Unregistered6a36571c
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tack khaverblad, det funkade utmärkt med en sån adapter!

Postad 09 June 2015 - 20:08

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 1
Fyller på...

Tack Khaverblad, blev ett par 8000mk3 till riktigt bra pris! Riktigt nöjd med resultatet.

//W

Postad 02 July 2015 - 13:52

Jazz
  • Jazz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

khaverblad, sent om sides fick jag fatt i en BeoPort och har satt igång allt. Fungerar ruskigt bra nu!  B)  Tack för hjälpen!

Postad 26 July 2015 - 16:15

Andermeister
  • Andermeister
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hej alla kunniga!

Är väldigt grön på Bang & Olufsen i allmänhet och teknik i synnerhet. Så jag ska försöka göra mig förstådd efter bästa förmåga :)

Köpte en Beovision 4-50 inklusive ett Beosystem 2 och Beo4-fjärrkontroll för några månader sedan. Detta har jag kompletterat med en Beolab 7.1 som centerhögtalare och ett Beolab 14 4.1 för att få ett skapligt surround. Beolab 14.1 är i princip nytt (suttit i en övernattningslägenhet och använts sparsamt) medans resterande är begagnade grejor. Dock ska Beovision 4-50 och Beosystem 2 varit skylt-ex. I varje fall enligt återförsäljaren.

Installation och hemintegrering är gjord av Bang & Olufsen.

Till en början fungerade allt strålande. Men efter ett par veckor tappade vi ljudet i högtalarna. Bara vänster-fram-högtalare fungerade (i Beolab 14). Tog kontakt med B&O vars tekniker kom hem och åtgärdade problemet (vet inte hur, var inte hemma) samtidigt som han kompletterade IR-ögat med en sladd från min Canal Digital-box så att hela systemet skulle kunna styras med min Beo4 (något med "PUC" har jag för mig att det hette också). Allt fungerade igen för stunden.

Ett par veckor senare tappar vi på nytt ljudet. Nu är det bara centerhögtalaren som fungerar. Jag märker dock att om man vickar på scarten i anslutningen till Beosystem 2 så får vi ljudet tillbaka (jag antar att det var detta som B&O-killen gjorde vid hans andra besök). Det hela är dock mycket känsligt, en millimeter på fel håll och ljudet försvinner helt från Beolab 14 igen. Och så fortsätter vi att hålla på, varje gång vi ska se på tv (ljudet försvinner varenda gång tvn ska stängas av och proceduren får upprepas varje gång tvn ska igång igen).

Till slut kommer en dag då "vicknings-proceduren" inte längre funkar. Allt är dött utom Beosystem 2, Beovision 4-50 och centerhögtalaren. Jag ringer då en någorlunda teknikkunnig vän (har vid det laget lagt runt 15 000 kr på installation + åtgärden med IR-sladden och PUC-proceduren) och hoppas på att han kanske kan bidra med något. Han öppnar skalet till Beosystem 2 och noterar inget konstigt. Det enda som blir gjort är att han sprutar i nån form av kontaktspray i scarten och scartingången på Beosystem 2. Dock löses inga problem (Beolab 14 ljuder inte) och han lämnar huset med systemet i samma skick som när han kom.

Någon dag senare lämnar vi för att åka på semester under en vecka. TV och system kopplas bort från elnätet (ja, man vet ju inte om det blir åska eller så).

När vi kommer hem igen (för ett par veckor sen) så sätter jag strömbrytarna i väggen igen. ALLT fungerar. Tänker i min enfald att det kanske bara var en rundsmörjning som krävdes. Nöjd och glad. 

Veckorna rullar på fram tills igår. Hittar en skön låt på youtube som jag vill lira upp i Beolab 14 ("Speaker 4" på Beo4). Ansluter datorn till beosystemet med en kamerakabel (camcord-valet på Beo4-kontrollen) som jag köpt till vid förstagångsinstallationen. Låten rullar igång ett par sekunder och sedan dör Beolab 14 igen. Kopplar bort datorn, byter till "SAT" på Beo4 och ändrar till "Speaker 5". Bara centerhögtalaren ljuder. Provar att rycka ut sladdar, vicka på scarten och liknande "Svensson-åtgärder". Ingen förbättring. Beolab 14-4 hörs inte alls.

Idag: Sätter på tvn och slötittar. Har gjort valet "Speaker 1" på Beo4 för att få ut max av det ljud jag kan få. Plötsligt så "poffar" det till. Rubbet stängs. Går ut i elskåpet och ser att jordfelsbrytaren utlösts. Drar ut sladdar, sätter i dom igen, drar upp jordfelsbrytaren, direkt lyser den ut igen.

SÅ:
- För att en gång för alla gå till botten med problemen, vad kan ha hänt?
- Min högst begränsade kunskap (vi kan kalla det intuition snarare) säger mig att det är Beosystemet det är nåt galet med. Scart-kontakten har konstrat enda sedan första början. Är det värt det att ta in det till en tv-tekniker för åtgärd?
- Eller är det helt enkelt dags att lägga ytterligare 20 lax på ett Beosystem 3 så att man slipper scarten och får ett hdmi-uttag?

Hoppas ni orkat läsa så här långt och att ni har lite kloka ord och tips!

Vänligen
Andermeister

Postad 17 August 2015 - 11:01

Unregisteredcb4534b0
  • Unregisteredcb4534b0
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

G46.jpg

/ Peter Pan.

Postad 02 January 2016 - 21:38

jny62
  • jny62
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hej! Är helt ny här, trevligt med ett Bang Olufsen forum!!!

Jag har haft ett Beocenter 9000 med Penta högtalare länge men nu har detta fått gå i pension

efter att cd gett upp. Har nu införskaffat en begagnad Beosound 9000 MK1 med Beolab 6000.

Jag spelar en hel del vinyl och vill koppla in min gamla Beogram 9000, vet någon här hur man enklast kan

göra detta till ett rimligt pris?

Tacksam för förslag!!!

Med vänlig hälsning

JN

Postad 02 January 2016 - 23:10

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har haft ett Beocenter 9000 med Penta högtalare länge men nu har detta fått gå i pension

efter att cd gett upp. Har nu införskaffat en begagnad Beosound 9000 MK1 med Beolab 6000.

Jag spelar en hel del vinyl och vill koppla in min gamla Beogram 9000, vet någon här hur man enklast kan

göra detta till ett rimligt pris?

Det är inga problem att koppla in din Beogram 9000 till Beosound 9000 iom du har en AUX port som du kan använda dig av. Dock så har Beogram 9000 ingen inbyggd RIAA förstärkare och detta saknar även Beosound 9000; därmed måste du komplettera med en RIAA förstärkare mellan din Beogram 9000 och Beosound 9000.

Har tidigare själv kört med en NAD RIAA förstärkare mellan en Beogram 1800 och Beosound 9000 (numera inkopplad till en Sonos ZP90 som i sin tur är inkopplad till ett MasterLink nät). Vad gäller RIAA förstärkare så kan du räkna med att få spendera från 500kr och uppåt....

Postad 03 January 2016 - 11:09

jny62
  • jny62
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Tack för svar!! Då vet jag vad jag behöver! Inte så dyrt heller! Ska fixa detta snabbt!

Stort Tack!

Med vänlig hälsning

JN

Postad 20 February 2016 - 19:48

jny62
  • jny62
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hej igen!  Har faktiskt avvaktat med inköp av riaa förstärkare? Funderar på att köpa en Beogram med inbyggd riaa.

Lyssnar på vinyl så länge på vår gamla Japanska stereo (inte lika kul).

Ekonomi styr lite, vill sälja min Beogram först och sen köpa ny!

Har en liten fråga till, har grymt bra ljud i mina beolab 6000 och undrar om Beolab 11 kan göra upplevelse ännu bättre!?

Med vänlig hälsning

JN

Postad 21 February 2016 - 19:54

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det är ju ingen tvekan om att en BeoLab 11 skulle ge dig mer bass men jag har faktiskt inte provat den i kombination med BeoLab 6000. Jag kör själv med en BeoLab 11 tillsammans med BeoLab 8000 och där gör det utan tvekan stor skillnad i och med att BeoLab 11 är en kvick liten sub som jag anser är anpassad till just musik.Till skillnad från BeoLab 2 som mest mullrar och fungerar mycket bättre som en ren film sub. Men även till film så hänger BeoLab 11 bra med och har imponerats åtskilliga gånger hur mycket det presterar när man inte alltid har koll på hur mycket ljudnivån kan skillja sig i en film och då framför allt då ljudet är DTS dekodat. Men summeringen är att det helt klart bättre och du kommer få bra mycket fylligare bass än vad du har idag med endast ett par BeoLab 6000.

Postad 23 February 2016 - 19:43

jny62
  • jny62
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Stort tack för bra svar!!

Jag håller koll på begagnad marknaden!

Sen funderar jag lite till hur jag ska göra med skivspelare, byta eller en riaa förstärkare!

Med vänlig hälsning

JN

Postad 24 February 2016 - 21:14

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Tja, spontant så hade jag köpt en extern riaa förstärkare men om du vill slippa detta så finns ju bara ett val :-) Men BG9000 är trots allt en trevlig skivspelare.

Postad 18 April 2016 - 16:42

Unregistered919fc2f0
  • Unregistered919fc2f0
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hej alla B&O-kunniga!

Jag sitter med en gammal BeoSound Ouverture där högtalarna tyvärr befinner sig i ett annat land i väntan på bilsemester till dom regionerna. Under tiden skulle jag vilja använda mig av CD-spelaren i Ouverturen till min nästan lika gamla Technics SA-TX50 förstärkare. Eventuellt även koppla en gammal JVC skivspelare via Ouverturen då Technics-förstärkaren helt saknar phono-ingång.

Om jag har förstått saken rätt kan man använda sig av en specialkabel för att få ut ljud via en Powerlink-port till RCA. 

Några (troligtvis) dumma frågor runt detta:

Får man stereo ut via en Powerlink-port?

Kan man använda AUX-porten på Ouverture för att få Line out till förstärkaren, eller är den enbart en ingång? Specialkabel även här?

Har Ouverture inbyggt RIAA-steg? Eller kan jag glömma att koppla skivspelaren via den?

Kan man få tag på Powerlink -> RCA-kabel i Malmö/Lund-trakten?

Tack på förhand!

Postad 18 April 2016 - 19:43

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej Torgo,

Låt mig först säga vilken pärla till produkt (för mer info)! Det stämmer att du mycket väl kan använda dig av PowerLink porten för att plocka ut signal (och Ja du får stereo) från BeoSound Ouverture till en extern förstärkare och kan rekommendera Steve's kablage för detta som du finner hos Sounds Heavenly. Denna 5 pin DIN to twin RCA gör jobbet.

Vad gäller skivspelare så kan du koppla in denna via en RIAA förstärkare till AUX porten på BeoSound Ouverture (Nej, den saknar RIIAA-förstärkare) och tröttnar du på skivspelaren (vem gör det...) så skulle du kunna koppla in en iphone, Sonos eller annan digital musikspelare om du vill trycka in ljudet till BeoSound Ouverture.

Postad 19 April 2016 - 06:06

Unregistered919fc2f0
  • Unregistered919fc2f0
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar, Khaverblad :) 

Kabel är nu beställd.

Är det en standard RCA -> DIN för AUX-ingången, om jag nu vill koppla in någon enhet på den porten?

Postad 19 April 2016 - 08:43

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

AUX porten är standard så du kan koppla in egentligen vad du vill via AUX porten så länge du har rätt kabel. Har själv t ex kört med skivspelare inkopplad till en BeoSound 9000 men då med en RIAA förstärkare mellan. Man får gå rätt långt tillbaks när B&O hade RIAA förstärkare i sina steroes. T ex BeoCenter 9000 har det men annars har en hel del av skivspelarna haft inbyggd RIAA. Dock inte min BeoGram 2000 som har fram till för en tid sedan varit inkopplad till en Sonos som i sin tur har tryckt ljudet ut ljudet till mitt MasterLink nät via en BeoPC. Men kastat ut Sonos ZonePlayer och satt in en Moment istället.

Postad 19 April 2016 - 17:26

Unregistered919fc2f0
  • Unregistered919fc2f0
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Utmärkt, då har man lite alternativ vad man kan koppla in där :) Tack för hjälpen!

Postad 18 June 2016 - 11:22

Unregistered919fc2f0
  • Unregistered919fc2f0
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Hej igen! Kabel fick jag hem och allt fungerade förträffligt, tack för hjälpen med det khaverblad!

Dock har ett nytt problem uppstått. Jag hade all elektronik urkopplad i hemmet medan vi var på en veckas semester. Kommer hem, kopplar in allt och ska starta en CD. Skivan snurrar ett par varv, man hör hur lasersläden rör sig lite kort fram och tillbaka, sedan stannar skivan. På displayen  står bara "CD <>". Före semestern fungerade spelaren förträffligt. Är detta något standardfel som är lätt att åtgärda, eller är det byte av hela CD-mekanismen som gäller?

Jag har testat olika skivor, inklusive den som senast fungerade, men samma resultat på alla.

Tack på förhand!

Postad 20 June 2016 - 09:22

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Dock har ett nytt problem uppstått. Jag hade all elektronik urkopplad i hemmet medan vi var på en veckas semester. Kommer hem, kopplar in allt och ska starta en CD. Skivan snurrar ett par varv, man hör hur lasersläden rör sig lite kort fram och tillbaka, sedan stannar skivan. På displayen  står bara "CD <>". Före semestern fungerade spelaren förträffligt. Är detta något standardfel som är lätt att åtgärda, eller är det byte av hela CD-mekanismen som gäller?

Utgår ifrån att övriga funktioner fungerar bra på din Ouverture och att det är endast CD-mekanismen som strular. Och måste bara få fråga, men inte så att det ligger tunt skikt damm/smuts på linsen iom den är rätt så exponerad så värt att blåsa rent försiktigt. Men utöver det så tyvärr inte några bra förslag vad du kan prova. Prova ta kontakt med Rasmus hos BeoXperten i Malmö som kanske kan vara behjälplig med några tips på vad du kan prova. Vet att han tar in och reparerar utrustning.

Postad 02 September 2016 - 19:42

jny62
  • jny62
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Nu har jag problem! Min Beosound 9000 MK1 började låta illa! Precis som min beomaster 9000 när laser började strula.

Lämnade in BS 9000 och de sa att det går inte att laga laser, finns inga reservdelar!!! Snyft, har världens vackraste cd spelare i nyskick

som inte funkar! Jag har tagit bort glas skiva för att komma åt laser huvudet och göra rent. Kommer nog inte fungera?

Är det någon som vet om det finns någon BO specialist som ändå kan laga?? Känns så tråkigt att bara slänga en sån klenod!

Tydligen så är det bara MK3 det finns reservdelar till! Tacksam för alla svar!!!! Ha en bra kväll!!!

Jugge

Postad 03 September 2016 - 06:22

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

Se om du kan hitta reservdelar på E-bay och andra sidor. Det finns inte andra märken som använder exakt samma laserenhet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.