Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Mitsubishi HC3000 *

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mitsubishi HC3000 (Projektorer) 1 9.249998 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 23 August 2006 - 07:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hei.

Så på bildene i ditt galleri.
Mitt rum er ganske likt ditt. Hvitt tak og lyse blå vegger. men noe mørkere enn dine.
Det med gamma er litt svårt. Jeg sikta på å få den så jevn som mulig. 2,2 -0 / +0,6 er det som blir anbefalt har jeg lest meg til. Jeg kjørte mange pass med en mengde forskjellige innstillinger, og så er nok Spyderen ikke noggrann nok i de lave områdene. Hvor mye det påvirker gamma er jeg ikke sikker på. Ved å øke high gamma til 5 ble gamma 2,62. Man kan alstså dra ned på higf gamma på projen. Med high gamma på 3 ble gamma på projen 2,56.

Derimot så påvirkes fargetemperaturen en del og jeg gikk etter en så rak kurve som mulig.
Økte jeg low gamma fikk jeg opp fargetempen i det lave området noe, men 30 % Ire ble også høyere så jeg stilte det tilbake.

<{POST_SNAPBACK}>

GRYM PDF! *applåpåder, applåder* :D

Gamma trackingen såg lite "varierande" ut och dippen vid 80 IRE såg tråkig ut. Rent spontant, och en fråga enbart av intressse, vad skulle t.ex. gamma (low,mid,high) -2, +1, +2 ge? Och vad ger 0,0,0?

Att vitbalansen ändras kan jag tänka mig. Efter att du ändrat gammakurvan måste du ju köra en ny veva med gain/bias RGB. Se upp med svart (och vit!) nivåerna bara så du inte klipper signalen, dubbelchecka med PLUGE-testmönster, helst om du pillar på green bias (och gain). Och ja, gamma-reglage ÄR svårt. Jag klantar mig jämt. :lol:

ALLA instrument har mer eller mindre problem under säg 20-30 IRE (beroende på ljusflöde). Man ska inte tro på dessa värden till 100% med andra ord. Med det sagt så verkar 0 IRE tokfel (inte för att det spelar nån större roll), sensorn rapporterar ett kraftigt överskott på blå men tempen störtdyker, undra vad som hänt här egentligen?

Ett tips för bätte precision är ju att zooma ner bilden så mkt det går, det ger dig mer ljusflöde.

Iövrigt så hoppas jag få chansen att titta på såväl HC1100 och HC3100 i höst. Kan bli cool. :D

Postad 23 August 2006 - 11:01

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hei, jeg har kjørt mange vevor :D

Skal se om jeg finner filene på datorn når jeg kommer hjem.
Som start koller jeg med test disken at det ikke "klipper". Bruker Peter Finzel og DVE test disker.
Peter Finzel discen er for øvrig meget enkel å benytte sammen med dette oppsettet.

Dippen ved 80 IRE er jeg usikker på effekten av og problemet med HC3000 er at du har low, mid og high Gamma, men delningen / området passer ikke like bra for å få det justert som man vil.

Det er en del som oppgir resultater fra 30 - 80 IRE (projectroreviews for eksempel), men jeg tenkte at jeg ville sette inn hele området. Dette er en billig utrustning, som mange kan ha råd til og jeg tror som sagt at noggrannheten, eller området til mätutrustningen ikke er så god som ønsket i de lave områdene.

De nye Mitsuene blir vel bare enda bedre, men det skjer jo hele tiden? Synes HC3000 gir et meget bra bilde for pengene, og så har man endelig fått bedre kontroll på dithering, som jeg alltid har irritert meg på ved de projektorene jeg har hatt tidligere. HC3100 er forresten priset il NOK 19995,- og HD5000 til NOK 35995,- Hvor riktig det er vet jeg ikke?

Redigerat av kompo, 23 August 2006 - 11:29.

Postad 23 August 2006 - 11:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
kompo>> Japp, Peter Finzel rules! Enkel och allt man behöver för mätningar.

Anledningen till att jag frågar hur den mäter i 0,0,0 är att det kan finnas risker med att justera gammakurvan. Risken är att projjen inte har tillräckligt bitdjup för att "räkna om" gammakurvan vilket kommer ge dig banding här och var. Men det har du inte sett något av sen du pilla på gammakurvan?

Ja, som sagt, 30-100 IRE kan man nog vara iaf hyffsad säker på ibland. Där under skulle iaf inte jag sätta min högra hand på att det man mätt fram är rätt. Så är det inte uppebart katastroffel under 30 IRE så skulle iaf jag rekommendera att fokusera på 30 och över iaf.

"De nye Mitsuene blir vel bare enda bedre, men det skjer jo hele tiden? Synes HC3000 gir et meget bra bilde for pengene"
Kan bara hålla med. Av det jag sett, har iofs inte sett allt, bästa köp runt 20K. De lär bli ännu hetare i höst... :D

Postad 23 August 2006 - 14:27

Unregisteredd127a5b6
  • Unregisteredd127a5b6
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är detta samma modell?

Mitsubishi LVP-HC3000

Eller är detta något helt annat?

Eklundh

Postad 23 August 2006 - 22:34

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
pacman og MaxPayne.
Sorry jeg skulle ha postet denne.

Gamma 0_0_0

Dette er lbedre.
Jeg hadde også en del forkjellige fargesettinger, men jeg tror dene er den beste uten å få for stor spredning i fargene ved forskjellige IRE.

Bifogad fil(er)

Postad 24 August 2006 - 10:45

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Kan man verkligen använda någon annans inställningar?
Jag tänker mig att exemplaren av projektorerna är som personligheter.
Inställningar är ju elektroniska, och precisionen i komponenterna lär ju inte vara hundraprocentig.

Eller?

Postad 24 August 2006 - 11:04

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Problemet med kalibrernig, er at de fleste ikke har annen hjelp / utrustning enn DVE, Avia eller lignende testdisker. Med disse får man kun justert / kalibrert sort (pluge pattern) og hvitt (noen disker). Samt at man kan bruke fargefilter for å justere fargene. -Og så har man greyscale pattern Men som de fleste erfarer er dette ikke enkelt, og du får heller ingen god verifikasjon på at det er korrett.

Selv om jeg etter justering med DVE / Peter Finzel syntes det så bra ut på min HC3000, var jeg allikevel langt unna, på spesielt fargetemperatur. - Og her har du ingen mulight hvis man ikke kan mäta. Cinema instillingern lå ganske høyt over 6500k.

Et alternativ hadde vært om man kunne sende inn projektopren for en fargekalibrering, slik f. eks. projectiondesign gjør, og så ta contrast / brightness med DVD? Det forutsetter selvfølgelig at man har en duk som er fargekorrekt, men det har vel de fleste?

Redigerat av kompo, 24 August 2006 - 11:08.

Postad 24 August 2006 - 11:43

Baserz
  • Baserz
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Kollade på denna nyligen och måste hålla med om att bilden är riktigt bra!

Synd att både jag och sambo hann se mer än tillräckligt rödgrönt flimmer under den stund vi kikade för att stämpla den som "inget alternativ". Bryr man sig ej om det/ser det ej så lär man säkerligen göra ett köp man ej ångrar.

Postad 28 August 2006 - 09:21

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Hej kompo
Är nyfiken på spydertv och calman. Tycker du att dom funkar bra? Jag har också HC3000 fast använder komponent. Enligt en kille på avsforum så skulle 5900k ligga nära 6500k på denna proj, hans ISF kalibrering utgick från denna. Har du testat? För övrigt ser det mycket bra ut. Upplever du att hc3000 blir mycket bättre efter din kalibrering? (dvs inte så bra instålld från fabrik)

Postad 28 August 2006 - 09:39

Snoddas15
  • Snoddas15
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
var i menyn hittar man hur långt lampan har gått....har sökt o sökt...hittar ej

Postad 28 August 2006 - 10:05

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hei. Macman

Jeg har ikke testet 5900 k. Startet på 6500 k og Cinema, men det var alt for høgt, rundt 8000 og over. For meg funker STV og Calman veldig bra, men jeg har også lest om de som har hatt problemer når de har mätt på duken. Tror kanskje at dette skyldes en duk med en gain / refleksjon som har gjort det problematisk? Derimot har jeg hatt problemer med nogrannheten på lave verdier på f. eks 0 IRE, og det tror jeg er nogrannheten til instrumentet? Softwaren er meget enkel å bruke og gir deg alt du trenger på en oversiktilig måte. Det er også veldig snabbt å gjøre målingene, spesielt siden jeg har Peter Finzel discen med alle testbildene i sekvens. Den kan absoutt anbefales som ett komplement.

Når det gjelder bildekvalitet så er skin tones klart blitt mye bedre / mere korrekt. Dessuten så er også dybden i bildet blitt forbedret (selv om jeg synes det var bra kalibret med testdisc også). Dessuten blir det slutt på guesswork og det var for meg viktig. Dessverre har jeg ikke sett noen sammenlignende mätninger utført mellom STV / Calman og andre utrustninger.

Problemet med testdiscs er at man ikke får noe tallverdi som man kan kontrollere og fargetempen blir jo også deretter.

Til den lave prisen er det nok det beste man får tak i til hjemmebruk. Nogrannheten kunne vært bedre på Spydenren, spesielt ved lave verdier.

Redigerat av kompo, 28 August 2006 - 10:06.

Postad 28 August 2006 - 10:09

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Snoddas15

Så häsr gjör du. NB på projen (finnes ikke i menyen).
Using the projector buttons press UP, DOWN and ENTER at the same time. The display will show lamp hours, firmware version and other items. To exit press MENU twice
Exit kan også gjøres med meny fra fjerren.

Redigerat av kompo, 28 August 2006 - 10:10.

Postad 28 August 2006 - 11:02

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man kommer in i servicemenyn på denna? :P

Postad 28 August 2006 - 21:32

mr.bulan
  • mr.bulan
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Efter att igår försökt kalibrera med hjälp av dvd-boxen "The calibrator" och aldrig blivit nöjd provade jag nyss kosmos inställningar. De senare, med gamma 0,0,0. Måste säga att jag är väldigt nöjd!

Det är först när bilden blir riktigt bra man inser att det man haft tidigare varit strunt. Eftersom man kan ha tre olika inställningar i minnet bör man prova denna på iaf en. Om man jämför med min plasma, pioneer 436xde, blev bilden nästan exakt som när jag kör med "film-inställning" på den. Det vill säga en rödare ton, bättre ansiktsfärger och en mycket lugnare bild. Antar det är det som är standarden vid film-tittande och att det är så bilden egentligen är vid 6500K men att HC3000 inte riktigt är korrekt?

Bör jag, som har en vit duk med gain 0.85, ändra något ytterligare för att passa mig bättre? I övrigt är mitt rum som de ni beskrivit.

Tack för all hjälp jag fått från er! :)

Postad 29 August 2006 - 08:33

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
mr.bulan

Kul at du kunne benytte mine innstillinger.
Du bør kolla brightness og contrast slik at det blir korrekt for din duk / set up.
Nå kjenner ikke jeg The Calibrator, men DVE har det såkalte pluge pattern og inverse grey ramp hvor du kan gjøre dette. Enkelte av Star Wars filmene har også en THX snutt, som dette kan gjøres etter. HC3000 ligger langt over 6500 k "out of the box" i Cinema og 6500 k. Hvordan synes du djupet / 3d-effekten i bilden ble?

Lykke til.

Her er forresten en tidlig test av de kommende versjonene HC1100 og HC3100.

http://tinyurl.com/k6w5c

Redigerat av kompo, 29 August 2006 - 10:06.

Postad 29 August 2006 - 14:24

Stith
  • Stith
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har nu testat lite olika inställningar och man kan väl säga generellt att HC3000 tjänar en hel del i bild-kvalla på att ställa om från fabriks-inställningar.

Har sett lite olika filmer på olika inställningar och nu har jag just dragit in kompo's senaste inställningar för att testa lite.
Uppskattat när man inte själv har tillgång till skivor osv för att ställa in, utan kan kolla tråden och få (förhoppningsvis) det där lilla extra av projjen =)

Postad 29 August 2006 - 16:08

mr.bulan
  • mr.bulan
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
kompo,

jag ska kontrollera med the calibrator. Den har så att man kan ställa in brightness.. tror det är pluge-pattern som du pratade om. Frågan är ju bara om jag ändra min brightness, kommer detta inte påverka alla mina färginställningar? Eller kan jag ändra brightness och t.ex. sharpness som jag vill? Calibrator har även en slags grey-scale inställning jag ska pröva använda, frågan är ju bara vad jag ändrar för att få det rätt, contrast?

3d-djupet blev bättre då mycket smådetaljer i bilden framkom bättre än tidigare, då de nästan varit osynliga i den svarta bakgrunden.

Har kollat lite på 3100, verkar läcker med lite högre spec på contrast och sånt. Men, jag köpte nyss min HC3000 som första projektor och känner mig faktiskt rätt nöjd, då de kompisar som har projje knappt har D5or, lcd. Men visst, en vacker dag kanske man uppgraderar :)

Tack kompo!

Postad 30 August 2006 - 10:42

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
mr.bulan
Du kan jo stille tilbake om du finner at det ikke blir bra eller lagre innstillingene i et annet minne.

Brightness er et litt misvisende navn, da man stiller inn sortnivå med den kotrollen.
Contrast tar seg av det hvite området.

Se denne linken for en forklaringmed eksempler.
http://www.avforums....ad.php?t=196873
Dessverre så har jeg aldri benyttet the Calibrator og kan ikke hjelpe deg der, men jeg regner jo med at den er noe ala DVE / Avia.

Jeg legger ved eksemplene som er benyttet i det engelske forumet disse er fra DVE.

Lykke til.

Bifogad fil(er)

Redigerat av kompo, 30 August 2006 - 10:45.

Postad 31 August 2006 - 06:47

Stith
  • Stith
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Om jag efter att ha kört in kompo's inställningar i ett minne, skulle dra ned contrast en hel del. Visst förändras då egentligen hela bilden? Alltså borde justera upp User-color oxå ? Ex. Röd Kontrast, Blå Kontrast .... Röd Brightness .. osv ?

Problemet är att jag fick en sån ruskig vit som fräter bort allt i stort sett. Ex. i LOTR Return of the King i slutet, när Frodo vaknar upp i sängen och det är så vitt bakom/runt han att det lyser ut allt annat i stort sett.

Blir svårt att få ned det utan att förstöra de övr. "rätt" inställda värdena väl ?

Ska försöka få tag i en DVE och testa lite dock...

edit* fasen kom alla 'a'-na ifrån ?!

Redigerat av Stith, 31 August 2006 - 17:13.

Postad 31 August 2006 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om jag efter att ha kört in kompo's inställningar i ett minne, skulle dra ned contrast en hel del. Visst förändras då egentligen hela bilden? Alltså borde justera upp User-color oxå ? Ex. Röd Kontrast, Blå Kontrast .... Röd Brightness .. osv ?

Problemet är att jag fick en sån ruskig vit som fräter bort allt i stort sett. Ex. i LOTR Return of the King i slutet, när Frodo vaknar upp i sängen och det är så vitt bakom/runt han att det lyser ut allt annat i stort settaaaaaaa.

Blir svårt att få ned det utan att förstöra de övr. "rätt" inställda värderna väl ?

Ska försöka få tag i en DVE och testa lite dock...

<{POST_SNAPBACK}>

TomasVolley hade liknande funderingar om detta i den här component-tråden. (fråga 3)
Läs mitt och Zoomairs svar så kanske det klarnar lite iaf. (ja, jag vet, det blev lite rörigt men fokusera på 3:an så kanske det ger nått :) )

Och ja, köp DVE nu! Det är helt galet att ställa in efter en film, vem vet kanske har de styrt över vitt i just den scen du talar om? Då kan du ju inte ställa vitnivån efter den scenen.

Och ja, att använda RGB gain/bias utan att ha en mätare är nära nog omöjligt. Men DVE+contrast+brightness är en bra, skulle vilja säga nödvändig, start iaf.

Postad 31 August 2006 - 17:17

Stith
  • Stith
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Åhå, tackar för den länken pacman. Där fanns det mycket att lära sig :)

Bara för förklaring, jag försökte inte ställa in efter den filmen om du trodde det. Var mer att jag såg lite ur den för att kolla hur inställningarna blev och blev paff när jag fick sträcka mig efter svets-skyddet mot slutet.

Finns mycket att ändra på i projjen och jag tror att det får vila tills jag får hem en DVE helt klart. Tråden du länkade till kommer dock sparas så jag har den när det behövs. Mycket bra, tackar !

Redigerat av Stith, 31 August 2006 - 17:18.

Postad 31 August 2006 - 18:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ahh, vet inte om ja trodde det (minns inte B) ), skulle bara "prove my point" tror jag. :)

Har du funderingar på det som sägs i tråden är det bara att ställa en fråga..i DEN tråden. :lol: Den enda frågan som är dum är den som inte ställs.

jajja, back to 3000 nu.

Postad 02 September 2006 - 11:41

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nu har även jag gått och införskaffat Spyder2/CalMAN kombinationen. Blev inspirerad när jag såg Kompo:s mätresultat. Så tack för tipset Kompo! :blink:

Så igår satte jag igång med mätningarna och det tar ju sin lilla tid kan jag säga. Utgick från Kompo:s inställningar och finjusterade från där, men ändå fick jag köra typ en 15 ggr med CalMAN innan jag tyckte det blev ok. Det absolut svåraste är att få en jämn och fin Gammakurva (Kompo: förstår nu vad du menade när du sa att det där med Gamma är svårt). Är fortfarande inte helt nöjd med kurvan, men det är nog så bra man kan få om man vill ha en jämn färgtemperatur på 6500K. Fick inte lika bra kontrastvärde som Kompo, men det har nog med mitt rum att göra (vita väggar, vitt tak). Vid 0% IRE fick jag ett luminans värde på 0,004, medan Kompo fick 0,002. Hade även en hel del oroligheter (dithering) vid den testbilden (16 RGB). Dessa försvann om jag drog ned brightness till -8. Testrutan smälte då ihop med bakgrunden och bilden blev stabil. Mätte på skoj och fick då ett luminans värde på 0,003. Problemet med brightness på -8 är att de två "svarta" staplarna i grayramp mönstret innan BTB går ihop. Så jag återgick till mitt vanliga värde på 0 och då kan man se skillnad på de två staplarna. Man vill ju inte sota igen lågdagrarna.

Bifogar mätningarna i en PDF. Testbilderna jag använt kommer från GetGray som jag oxå köpt. Funkar väldigt bra med CalMAN eftersom den är enkelnavigerad och har alla testbilder man behöver.

Nu till en fråga: Vad är viktigast? Att få så jämn gammakurva som möjligt eller att få färgerna så nära 6500K som möjligt? Vid fabriksinställning är gammakurvan jämn och fin, men då är färgerna helt off. Som det är nu verkar det som jag måste kompromissa, men sen är ju jag oxå nybörjare på det här med kalibering

Ps. Synpunkter/frågor på mätresultaten mottages gärna.

Edit: En fråga till Kompo. Vet du varför jag har ett rött kors vid Digital Levels under inställningarna i CalMAN istället för en bock? Har jag ställt in nåt felaktigt?

/Robban

Bifogad fil(er)

Redigerat av MaxPayne, 02 September 2006 - 11:45.

Postad 03 September 2006 - 11:43

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hei, kul at det er flere som har kjøpt dette.
Er ikke hjemme så jeg har ikke tilgang til mine målinger nå, men.

Gamma er svårt ja :rolleyes:
Jeg har prøvd å få en sa jevn fargetracking over hele skalaen, slik at ingen farger "stikker ut", selv om totalen blir ok. Altså en så jevn som mulig RGB Level tracking.

Gamma har jeg latt få lov til å være som den er sålenge man ikke får noen store hicks eller bumps.
Samt at Actual gamma og Average point gamma ikke skiller for mye.

Hva som er korrekt gamma er en stor diskujon. De kildene jeg har sett, sier at man skal ha en gamma mellom 2,2 +0,6 -0, eller fra 2,2 til 2,8. Sikkert en hel del som har synspunkter på det.

Jeg har testet Video gamma. Du kan få en litt lavere gamma verdi med Video, men den påvirker også en del oppover på kurven.

Jeg hadde problem med BTB og WTW med min DVD spiller og måtte for å få disse til å vises endre innstillingene på DVD spilleren.

Du kan også teste å snu Spyderen mot projen og ta målinger, på den måten da vil du få et inntrykk av hvordan duken og omgivelsene påvirker.

Hvis du leser Bill sine kommentarer fokuserer han en del på å få dE så lav som mulig over hele skalaen.

BC påvirker også, prøv å slå av BC og gjør nye målinger. Persnlig liker jeg å ha den på derfor presenterte jeg mine resultater med den på.

Prøv å skift Pettern source til Other og se om ditt røde kryss forsvinner.

Redigerat av kompo, 03 September 2006 - 11:57.

Postad 03 September 2006 - 11:58

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Videoläget i gamman har funkat bra också, beror lite på omständigheterna.

Cinemaläget har en tendens till att dra fel när man kalibrerat HC3000 på exakt det sättet som det ser ut när ni som postat era resultat här.

Sen tycker jag ni båda verkar ha fått lite väl lågt ljusflöde ur era HC3000 efter kalibrering, har ni sett till att ni maxar ur färgerna i gain och bias och inte bara ser till att enklast nå D65. För om man bara försöker nå D65 så kan man göra det på flera punkter i gain och bias, men det kan bli väldigt ljussvagt om man inte passar sig.

Jag får över 16ftl på vårt ex mot 86" efter kalibrering.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 03 September 2006 - 12:09.

Postad 03 September 2006 - 13:19

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Sen tycker jag ni båda verkar ha fått lite väl lågt ljusflöde ur era HC3000 efter kalibrering, har ni sett till att ni maxar ur färgerna i gain och bias och inte bara ser till att enklast nå D65. För om man bara försöker nå D65 så kan man göra det på flera punkter i gain och bias, men det kan bli väldigt ljussvagt om man inte passar sig.

Jag får över 16ftl på vårt ex mot 86" efter kalibrering.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men ligger dina inställningar i närheten av våra eller ligger vi helt fel?

Det är alltså bättre att hålla sig på den positiva sidan så mycket som möjligt av både bias och gain? Detta borde ju isf påverka contrast och brightness inställningarna, men det är väl bara att köra en ny runda med grayramp testbilden och se om man ligger rätt.

/Robban

Postad 03 September 2006 - 18:46

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Softwaren er fremdeles under utvikling og en versjon 2,1 kommer snart.
Der vil blant annet dette med ditt "røde kryss" bli fikset MaxPayne.

Mulig språkproblem :rolleyes: . men det må være riktig å søke så rette R,G og B grafer som mulig på RGB level tracking.

Det er flere måter å få til dette på, men brightness tar lave området og contrast det høye. De lampene som sitter i hjemmeprojer er kjent for gå tomme for rød ved høye IRE. Derfor må man jo kompensere med mere rødt.

Havocsi kunne du poste dine innstillinger, som du mener gir det beste resultatet, så vi kan sammenligne det? Jeg kan sette dem inn i min HC3000 og kjøre en runde med CalMan og Spyderen. Takk for hjelpen.

Skal kolla lysflødet. Jeg har egentlig ikke gitt det så mye tanke, da det for meg var viktig å komme vekk fra guesswork med DVE, som jeg ikke fikk et tilfredstillende resultat med på HC3000.

Redigerat av kompo, 03 September 2006 - 18:57.

Postad 03 September 2006 - 19:58

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Softwaren er fremdeles under utvikling og en versjon 2,1 kommer snart. Der vil blant annet dette med ditt "røde kryss" bli fikset MaxPayne.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, tack för tipset.

Postad 03 September 2006 - 21:40

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
MaxPayne
Du kan jo kolle denne her også.
Projector reviews innstillinger.

http://www.projector...asp#calibration

Postad 05 September 2006 - 18:54

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Efter att ha läst allt detta så börjar fingrarna klart kila. Tråkigt bara att man har beställt bakhögtlare för 20000 kr istället :)

Men jag undrar vad "lens shifting" är för något?

Är de här nån framtidssatsning med den här projektorn? Alltså kommer den kunna stå sig ett tag?

Sen en sak till, nu har jag lyckats glömma ordet eftersom de var på en av de första sidorna men vad är "moon blur" eller nått liknande? Hoppas de var nått i närheten iaf ;)

Postad 07 September 2006 - 07:37

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Glöm det jag sa om videogamman, gjorde en ny kalibrering av en HC3000 och videogamman blir aldeles för låg. Att få till gamman är faktiskt bland de svåraste på HC3000 för den är lite s-formad precis som ni har fått här.

Fick Delta e under 1 hela vägen från 30 IRE till 100 IRE vilket inte är helt fel :unsure:

Det exemplaret jag kalibrerade har gått över 1000 timmar och jag fick 11.70 ftl med IRIS stängd mot en 92" duk. Så jag måste fortfarande säga att ni måste ha trimmat ner era aldeles för mycket, för får jag 11.70ftl efter 1000 timmar borde ni få mera än så med era rätt nya. Provade även att offra lite korrekthet vid 100 IRE där den spreta lite och då fick jag ut 13.8 ftl, valde dock att inte köra så men gjorde det bara för att se i relevans till era kalibreringar av vad man kan trycka ur den.

Det är röd som dör först på denna projektor, så leta upp maxläget där röd dör och börja där.

Fick ut 2100:1 i kontrast i ett rum med beiga väggar och vitt tak :(

Postad 07 September 2006 - 07:52

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ok, tänkte köra lite nya mätningar imorgon. Så då får man se om man kan få lite bättre ljusstyrka på kärran. Försöker väl maxa rött först och sedan få de andra primärerna ligga i linje med den vid 6500K efter ditt tips. :unsure:

Tänkte även prova med "video"-gamma, men nu säger ju du att den ligger för lågt. Kan ändå vara intressant och se hur den ligger till.

Fick du till din gamma efter din kalibrering, dvs. är den helt jämn, eller ser den mer ut som min och Kompo:s kurva?

/Robban

Postad 07 September 2006 - 19:34

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Havocsi.

Med mine 8,5 ftL og gain 1,0 blir det cirka 249 Lumens fra projen. Det er lavt, men jeg er usikker på om det er virkelig slik, eller om Spyderen ikke er god nok til jobben?

Det er et filter i front av Spyderen og jeg undrer på om CalMan SWen kanskje ikke tar hensyn til at dette filteret tar opp en del av ytan? Jeg har sendt denne frågan til de som har utviklet SWen.

Med dine målinger får du 11,7 x 25,12 x 1 (gain?) = 294 Lumen.

Jeg kolla rmed DVE og både sort og hvite nivåer så ut som de skulle være.

Svar fra CalMannen.
Let me give you the sad story on this. Since we had to reverse engineer the Spyder interface, we had to measure behavior in key areas empirically by observation, rather than via assumption based upon documentation. This is one of those areas. The defined conversion between candelas per square meter and foot-Lamberts is to multiply by Pi and to divide by the conversion factor for m2 to ft2. This is what we do, in fact, since none of the meters we currently support do this either mathematically or in hardware (called cosine correction for the "pi" portion).

What we have found out through testing is that many manufacturers (three so far) do this conversion oddly.

MaxPayne.
Jeg tror ikke man skal legge for stor vekt på ftL verdien, da jeg ikke tror at det er projen som er feil, men CalMan / Spyder som du ser over. Jeg har en ljusmåler som jeg skal se om jeg kan få til å virke med projen.

Redigerat av kompo, 08 September 2006 - 10:09.

Postad 08 September 2006 - 12:37

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte riktigt om den här fårgan hör till hit. Men förhoppningsvis gör den det. Jag funderar på att skaffa den omnämnda prjektorn. Har en Toshiba S20 just nu å den är jag ju egentligen nöjd med men nu med allt HD material som är på ingående så är man ju inte annat än sugen. Men är de nån idé att kika på ny projektor (och då i de här fallet HC3000) redan nu eller är de värt att vänta? Nu när de ändå inte är helt ett måste att skaffa en ny men klart de kliar i köpar fingret men inte så mycket mer. Är de nån som vet?

Postad 08 September 2006 - 13:54

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
3100:an kommer ju innan månaden är över är det tänk och har DC3...

Postad 08 September 2006 - 16:57

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Så vad kommer det att vara för skillnad mellan 3100 och 3000? Det enda jag kan se är DC3 och kontrasten som ökat med 500:1

Men kommer DC3 chipet göra någon större skillnad? Och när isf kommer 3100?

Redigerat av Lothar, 08 September 2006 - 17:07.

Postad 08 September 2006 - 23:21

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
3100 har även möjligheten att välja mellan 5x och 4x hjulspin, ska tydligen komma i slutet av september. Har beställt en själv.

Postad 09 September 2006 - 09:35

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

MaxPayne.
Jeg tror ikke man skal legge for stor vekt på ftL verdien, da jeg ikke tror at det er projen som er feil, men CalMan / Spyder som du ser over. Jeg har en ljusmåler som jeg skal se om jeg kan få til å virke med projen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, intressant om du kan mäta med ljusmätare. Ang. Spyderns filter så kan man välja om man har detta monterat under Preferences > Mode > Filter On i CalMAN. Så detta tas alltså med i beräkningen, men det verkar ändå inte bli helt rätt.

Jag gjorde nya mätningar igår kväll och jag lyckades hitta 6500K med lite andra värden. Dock så får jag inte bättre ljusflöde än förut (runt 7,3 ftL). Tycker dock att ljusstyrkan räcker till alldeles utmärkt. Om man provar de andra förinställda färgtemperaturerna så verkar de ha ungefär samma ljusstyrka. Så allt är nog som det ska.

Provade på skoj lite olika mätningar:

BC on - Lamp low - Iris open: 11,7 ftL, Contrast Ratio 500:1

BC on - Lamp High - Iris open: 16 ftL, Contrast Ratio 650:1

Så jag behåller mina värden där jag får runt 7,3ftl och en contrast ratio på > 2000:1.

Provade även Video-gamma och den har samma "s-formade" utseende som Cinema fast den ligger typ 0.2 lägre. Jag tycker nog att Cinema är det bästa läget.

/Robban

Postad 09 September 2006 - 09:52

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Kompo:

Har du även kalibrerat en PC mot din Projektor? Påbörjade detta igår och är lite osäker på vissa saker. Hade tänkt att köra HD från PC:n.

Vilket Digital Levels läge ska man välja? Video- eller PC-levels?

Set-up pedestal: NTSC (7.5 IRE) eller PAL (0 IRE).? Detta kanske beror på vilken testskiva man kör med? Jag kör med GetGray PAL.

Ska jag kalibrera i en HD-flik i CalMAN eller ska jag köra med PAL som vanligt eftersom min testskiva är i PAL?

Jag kör ju även filmer i NTSC från DVD:n. Måste jag även kalibrera mot NTSC? Har isf GetGRAY NTSC oxå. Vad är skillnaden mellan att kalibrera mot PAL och NTSC? Är det Colorspace och set-up pedestal som skiljer?

Kan du Kompo eller någon annan svaret på mina frågor?

Man är ju lite förrvirrad som nybörjare! :P :P

/Robban

Redigerat av MaxPayne, 09 September 2006 - 13:40.

Postad 09 September 2006 - 17:47

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
MaxPayne.

Det med ljusmåleren trenger mere eksperimentering.
Kjørte også noen runder med Iris open og fikk ftL omtrent som du, men bildet ble for lyst etter min smak. Hvis Havocsi kunne poste sine innstillinger kunne vi jo sette dem inn og få et inntrykk av hvor likt / ulikt dette stemmer.

CalMAN™ is a tool for the calibration of high definition televisions, monitors and other displays to the major display standards used throughout the world. It is designed to use the Spyder2™ colorimeter produced by Colorvision™, and can help calibrate displays to these standards:

*High Definition (North American and European Standards, ITU-R Recommendation BT.709)
*North American Standard Definition (NTSC ITU-R Recommendation BT.601/SMPTE-C)
*PAL/SECAM (EBU Standards)

Jeg har ikke kalibret (HT)PC mot projen.

Video protocol 7.5 IRE (16-235) signal. PC protocol 0 IRE (0-255)
Ved film er det video level som gjelder, men du må sjekke hva grafikkortet er satt opp til?

Som du ser over er det forskjellige standarder og hvis du ser på de forskjellige PAL, NTS; HD arkene i CalMan, så står standarden angitt under Gamma kolonnen.

HC3000 kan ta HD standarden tror jeg, og hvis du kjører HD ut kan du selvfølgelig benytte den.
Jeg funderte litt på hvorfor du ikke kjørte med 720p ut fra din Marantz DVD når jeg leste oppsettet ditt? Selv har jeg benyttet PAL arket da filmene jeg har stort sett er i PAL og ikke brydd meg om å justere med NTSC.

Pal og Ntsc har forkjellig standard, og 0 IRE for PAL, mens NTSC = 7,5 IRE, men det vet du jo.

Husk at du må njute litt film også, ikke bare kalibrere :P god helg.

Postad 09 September 2006 - 18:46

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Vad kommer det att vara för prisskillnad dem emellan?

Postad 09 September 2006 - 19:01

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

HC3000 kan ta HD standarden tror jeg, og hvis du kjører HD ut kan du selvfølgelig benytte den.
Jeg funderte litt på hvorfor du ikke kjørte med 720p ut fra din Marantz DVD når jeg leste oppsettet ditt? Selv har jeg benyttet PAL arket da filmene jeg har stort sett er i PAL og ikke brydd meg om å justere med NTSC.

Pal og Ntsc har forkjellig standard, og 0 IRE for PAL, mens NTSC = 7,5 IRE, men det vet du jo.

Husk at du må njute litt film også, ikke bare kalibrere  :) god helg.

<{POST_SNAPBACK}>

Anledningen till varför jag inte kör ut 720p från DVD:n är att man då "lurar" projektorn att man kör med HD-mtrl. Projektorn anpassar sig då efter detta colorspace (BT.709) och detta leder till att man får lite felaktiga färger, främst i grönt och gult. Dessutom tycker jag att scalern i HC3000 är så pass bra. Jag ser inga skillnader mellan att köra ut bilden i 576p eller i 720p.

Tänkte precis kolla på en film nu! Man kan ju inte offra alla kvällar på kalibrering. :)

Trevlig helg!

Mvh Robban

Postad 09 September 2006 - 19:39

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0

Vad kommer det att vara för prisskillnad dem emellan?

<{POST_SNAPBACK}>

Samma pris

Postad 10 September 2006 - 13:06

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Jaha ja men då är de ju värt att vänta. :) Men kommer 3000/3100 vara nått som kommer stå sig ett tag eller är de nått annat nytt som är på ingående?

Postad 21 September 2006 - 18:16

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Hej
Lite pillande på knapparna några kvällar har resulterat i detta.

Bifogad fil  macman_HC3000_test2.pdf   147.75K   137 Antal nerladdningar

Postad 21 September 2006 - 18:42

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jaha ja men då är de ju värt att vänta.  ;)  Men kommer 3000/3100 vara nått som kommer stå sig ett tag eller är de nått annat nytt som är på ingående?

<{POST_SNAPBACK}>

Svarar ja på båda frågorna. 3000/3100 står sig ett tag och det är alltid nytt på gång i denna branchen. :)

Redigerat av Tonix, 21 September 2006 - 20:41.

Postad 07 October 2006 - 13:05

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Vad är bäst att mata projektorn med, komponent HDMI eller RGB HDMI signaler? Och är de bättre att köra progresivt när man kan det?

Har en Denon DVD 3910 och kör med 12m supra HDMI till projektorn.

Postad 10 October 2006 - 15:25

Unregistered932b2ddf
  • Unregistered932b2ddf
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man kör i upplösning 1280*768 från datorn utan att det blir svarta ränder kring bilden?
När jag matar projektorn med en DVI/hdmi kabel och kör upplösningen 1600*1200 så täcks hela projektorns bild av databilden, dvs inga stora svarta ränder. Men jag vill köra 1280*768 då det är projektorns native upplösning så det täcker hela bilden.
Jag kör dvi från ett radeon 9800 pro och hdmi till projektorn.

snälla nån som vet felet och orkar svara?

Postad 11 October 2006 - 08:48

Unregistered932b2ddf
  • Unregistered932b2ddf
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
kan nån vara snäll och hjälpa mig med detta enkla problem?

Postad 29 November 2006 - 22:14

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur denna projektor scalerar en 1080I signal?
Det finns ju många projektorer som gör det fel och slänger bort en massa information..
Från 1920x1080i till 960x540 och sedan upp till 720P.

Eller gör den det riktigt och går från 1080I ner till 720P?

kan inte hitta denna info någonstans....

Tackar på förhand!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.