Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT vs digital

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 mars 2006 - 06:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad jag gör för fel vid fotograferingen, antagligen måste jag sänka kontrasten o höja svartpunkten på projjen... Det var samma sak då jag hade LCD, lyckades aldrig ta ett foto av pixelmatrisen hur jag än gjorde.
Skyller på kameran tills vidare. :P

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 27 mars 2006 - 06:37.

Postad 27 mars 2006 - 06:58

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jäkligt konstigt. Oavsett hur jag än ändra på kameran min så fick jag iaf med skräpan riktigt okej. Det enda som kunde hända var att bilden blooma lite om det ställdes in fel.

Postad 27 mars 2006 - 07:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Mja, jag har iaf en Minolta Dimage F300. Den e inget vidare på detta. Se'n ska man ju tänka på att det är bakprojektion också, det blir ju lite mer som att plåta av en TV, inte så lätt. :P

Här kommer iaf gubben Mathau i samma scen som Alans första shot:

Bifogad fil(er)

Postad 27 mars 2006 - 07:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Får inte till omfånget hur jag än gör, det hjälpte föga att höja brightness och sänka contrast på projjen. Om du tittar på våra bilder lite upp på sidan så ser du att hela skjortan rent generellt är mkt mörkare på din bild, jag kan över huvud taget inte få till det med min kamera. :P
Skjortan blir utbränd hur jag än gör. :o

Postad 27 mars 2006 - 13:42

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Så större delen av mina kort är med slutaren (lr bländaren, kommer inte ihåg) är inställd på F2,8 (lägsta) och den andra runt 1/8-1/10. Där omkring. Går ju testa och ta massa kort och ändra lite hela tiden tills du får en som funkar.

Det jag undrar än, irl, ser skjortan ut på din CRT som på mina bilder?

Postad 27 mars 2006 - 15:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Oj, svårt att svara på... Sitter framför en LCD monitor och tittar på dina bilder nu. Det jag kan säga är att de är mer definierade omfångsmässigt, de är alltså mörkare och det är lättare att se att de horisontella har en färg och de vertikala en annan, det tycker jag knappt syns på något av screenshots:en. Framför allt "står de ut" lite mer ur skjortan eftersom de är mörkare irl.
Hela mina shots är helt galna omfångsmässigt... Kan iofs försöka efterlikna bara skjortan så som den ser ut och ignorera hur resten av bilden ser ut, hittills har jag försökt få ett vettigt omfång OCH få med ränderna, men ingetdera funkar ju riktigt bra. :P
Återigen, dina bilder är riktigt bra...

Postad 01 april 2006 - 15:29

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Har denna shoot-out dött lr??

Postad 01 april 2006 - 17:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Vetifanken... Du e ju välkommen hit fortfarande. :rolleyes: Bjuder på en liten screenshot här också.

Bifogad fil(er)

Postad 02 april 2006 - 12:59

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Kommer ner till gbg om 3 veckor för en spelning, kan komma förbi då.
Vart är bilden ifrån och vart i filmen?

Postad 02 april 2006 - 16:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Det är ifrån ROTK, efter en tredjedel ungefär, precis när Gothmog har stuckit spjutet i snubben på bilden.
Lite inzoomad är screenshot:en, dessutom är det med lite belysning på i rummet vilket syns om man tittar under bilden, där ser man lite av min "vägg"...

Postad 02 april 2006 - 16:39

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Vet du vilken TS fil det är? Har ingen av dom filmerna.

Postad 03 april 2006 - 06:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Humm... Vetisjutton vad den heter, har nog döpt om den, för jag gör om alla till MPEG med HDTV2MPEG eftersom det funkar bättre i min spelare.
Kan göra ett screenshot på Femte Elementet som ni gjort i den där tråden istället, för den har jag. Har inte Resident Evil dock... Bara på DVD :( .

Postad 03 april 2006 - 13:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Har nu varit och tittat på Ruby:n för första gången (äntligen) :blink:.
Återkommer senare när jag har tänkt igenom intrycken, men vill ändå nämna kort vad jag tyckte;

+ Smidig, tyst som attan, otroligt stabil och ren bild.
- Ruggigt stor (för att vara digitalare), inte så vass i skärpan som jag hade väntat mig, ingen vidare varken svärta eller kontrast (hade väntat mig betydligt bättre svärta).

Källan var en Meedio HTPC som körde 1080p via DVI/HDMI och materialet var endast Microsofts olika WMV-demos i 1080. Tittade inget på DVD eller annat SD-material.

Med den setup och det material som kördes så såg jag inga bildmässiga fördelar mot min 1292:a förutom stabiliteten och renheten. Färger är lika bra på 1292:an och kontrastupplevelsen är enormt mycket bättre. Verkligen, verkligen enormt mkt bättre... Förstår inte hur kontrastmätningarna har gått till med Ruby:n.
Spelar ingen roll ifall jag höjer min brightness på 1292:an över rekommenderat plugetest så att även 0 IRE syns tydligt, kontrastupplevelsen är ändå hästlängder bättre.
En annan sak som jag reagerade på var avsaknaden av detaljer i mörka områden, detta gör en CRT mycket, mycket bättre. Trodde även att detta skulle vara mkt bättre än vad det var...

Men som sagt, det kan ju ha varit fel på källan, vad vet jag. :D

Postad 03 april 2006 - 13:36

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Låter som den inte var inställd rätt. Hade den iris i auto??

Postad 03 april 2006 - 13:39

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

kontrastupplevelsen är enormt mycket bättre. Verkligen, verkligen enormt mkt bättre... Förstår inte hur kontrastmätningarna har gått till med Ruby:n.
Spelar ingen roll ifall jag höjer min brightness på 1292:an över rekommenderat plugetest så att även 0 IRE syns tydligt, kontrastupplevelsen är ändå hästlängder bättre.
En annan sak som jag reagerade på var avsaknaden av detaljer i mörka områden, detta gör en CRT mycket, mycket bättre. Trodde även att detta skulle vara mkt bättre än vad det var...

<{POST_SNAPBACK}>

Detta är någon som gör mig misstänksam mot hur den var inställd och källan. För jag kan absolut inte se hur man kan uppfatta Ruby'n så.

Postad 03 april 2006 - 13:48

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Om du tänker på 16.700:1 siffran så är det med mer ljus än svärta.

ONOFF är ju som bekant kvoten mellan helvit och helsvart, Rubyn i detta fall hadde jätte mycket helvitt närmare 30fL och ca 0,002 helsvart, en CRT som mäter 15.000:1+ har säkert under 10fL låt säga kanske en 8fL dette betyder att den har en svärta på helsvart bild motsvarande 0,0005 (15.000:1) vilket är betydligt lägre.

Nu efter Rubyn droppar i ljusstyrka så kommer den ner närmare 12fL och för att behålla 15.000:1 krävs att svärtnivån droppar rejält vilket den inte verkar göra, så mer rimliga siffror på Rubyn efter Lampan droppat är ca 7000:1, om man t.ex. kollar på UltimateAV recension på Rubyn efter 300h.

Så det höga kontrastsiffror du sett är p.g.a. ljusstyrkan som lampan hadde initialt, i alla fall de siffror som WSR mätte upp, då dom anger en ljusstyrka på ca 30fL med 88h på lampan.

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 13:54.

Postad 03 april 2006 - 13:55

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
ZoomAir>> Ok.

nin>> Vet inte ang. Iris, visste att det var ngt som jag hade glömt att fråga. Kan ringa till Tele-Hå och fråga...

Ang. detaljrikedom/skärpa så hade den inget direkt att hämta mot en gammel 9-tums CRT som min iaf. :blink: Troligtvis är det dock källmaterialet som sätter en övre gräns här. Skulle inte förvåna mig ifall den presterar betydligt bättre med en bra .TS eller kommande HD-DVD/BluRay. :D

Postad 03 april 2006 - 13:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
ZoomAir>> Latmask, man använder inte fL. :D :blink:

Postad 03 april 2006 - 13:57

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

ZoomAir>> Ok.

nin>> Vet inte ang. Iris, visste att det var ngt som jag hade glömt att fråga. Kan ringa till Tele-Hå och fråga...

Ang. detaljrikedom/skärpa så hade den inget direkt att hämta mot en gammel 9-tums CRT som min iaf. :blink: Troligtvis är det dock källmaterialet som sätter en övre gräns här. Skulle inte förvåna mig ifall den presterar betydligt bättre med en bra .TS eller kommande HD-DVD/BluRay. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, vi får hoppas att irisen stått på Auto, annars var svärtan långt ifrån optimal, ring och fråga vad irisen står på.

Gissar att den står på OFF, då dom föredrog det när jag var där sist :D

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 13:59.

Postad 03 april 2006 - 13:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Den hade klart vilsammare bild än min CRT dock, i ljusa områden alltså. CRT har ju analog teknologi som kan göra att det känns lite lätt instabilt om man har hyfsat hög kontrast/vitpunkt.

Postad 03 april 2006 - 14:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

ZoomAir>> Latmask, man använder inte fL.  :D  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, "t" har ramlat av mitt tangentbord :D

ftL skall det vara och inget annat :D

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 14:00.

Postad 03 april 2006 - 14:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Arioch: SXRD är ju...oxå analogt. :D
Skoja bara, förstår vad du menar och är absolut inte ute efter att hacka på dig. Kom bara på att man kan diskutera trådens titel, om man vill. :blink:

Zoom>> Syftade på lumens, fL säger ju inget om man inte vet bildstorleken. :D

Postad 03 april 2006 - 14:14

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Arioch: SXRD är ju...oxå analogt.  :D
Skoja bara, förstår vad du menar och är absolut inte ute efter att hacka på dig.  Kom bara på att man kan diskutera trådens titel, om man vill.  :blink: 

Zoom>> Syftade på lumens, fL säger ju inget om man inte vet bildstorleken.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, duken var 85", tänkte mer för att illustrera skillnaderna i siffror och varför Rubyn hadde 16700:1.

Men lumens är alltid att föredra, om man inte redovisar dukstorlek (även då är lumens att föredra), lite klumpigt av mig :D

Arioch, ring och kolla irisen, stod den i OFF är ett nytt besök ett måste för att du skall få en rättvis bild, måste stå i Auto.

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 14:23.

Postad 03 april 2006 - 14:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
pacman>>

Arioch: SXRD är ju...oxå analogt. wink.gif
Skoja bara, förstår vad du menar och är absolut inte ute efter att hacka på dig. Kom bara på att man kan diskutera trådens titel, om man vill

Du har PM...

Postad 03 april 2006 - 14:37

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Ok, en gång till...

Är någon intresserad av en projektor shootout den 15:e april?
Vet inte om jag har kvar min 9500LC Ultra länge efter det och det vore kul att göra shootouten mellan dessa även om en av mina 8500LC räcker mer än tillräckligt.

Så återigen.

VILKA vill komma?

mrking
The Hulk
Jocke
ZoomAir

Det finns 11 platser till.

Postad 03 april 2006 - 14:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Zoom>> Fast om ljusflödet går ner så borde ju svärtan oxå gå ner, rent logiskt alltså. Fast jag vet inte hur det är, vad säger du nin?

Redigerat av pacman, 03 april 2006 - 14:38.

Postad 03 april 2006 - 14:43

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0

Ok, en gång till...

Vet inte om jag har kvar min 9500LC Ultra länge efter det och det vore kul att göra shootouten mellan dessa även om en av mina 8500LC räcker mer än tillräckligt.

Så återigen.

VILKA vill komma?

mrking
The Hulk
Jocke
ZoomAir

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer mer än gärna. Har ju redan PM:at dig utan resultat men jag skickade ett till Johan med och han svarade så han vet att jag kommer.

Postad 03 april 2006 - 14:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Fast om ljusflödet går ner så borde ju svärtan oxå gå ner, rent logiskt alltså. Fast jag vet inte hur det är, vad säger du nin?

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, fast undra hur det hänger ihop, lampan droppar med ca hälften, och om svärtan droppar med lika mycket borde den hamna på 0,001 (enligt ovan med 85" duk), vilket är fullt möjligt. Och även då har en CRT dubbelt så bra svärta på 0IRE bild (om man kollar exemplet ovan)

Dock är det iris värden och skall inte tas för rena värden, det är endast en "peak" som nås ibland beroende på scen. Min TW600 mäter som bäst 0,0015 på helsvart vilket säger en del om iris värden :D

UltimateAv mätte 7000:1 (14/0,002) 80" efter 200h+

Föresten ca hur många ANSI lumens ger en CRT rätt kalibrerad :blink: snackar vi mer eller mindre än 200.

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 15:02.

Postad 03 april 2006 - 15:01

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Ok, en gång till...

Så återigen.

VILKA vill komma?

mrking
The Hulk
Jocke
ZoomAir

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer gärna.
Hade glömt av den här tråden helt...

Postad 03 april 2006 - 15:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jag har 19,5/0,000000... på 85" hemma. :blink:

Postad 03 april 2006 - 15:15

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nu efter Rubyn droppar i ljusstyrka så kommer den ner närmare 12fL och för att behålla 15.000:1 krävs att svärtnivån droppar rejält vilket den inte verkar göra, så mer rimliga siffror på Rubyn efter Lampan droppat är ca 7000:1, om man t.ex. kollar på UltimateAV recension på Rubyn efter 300h.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer inte. Dom måste gjort något fel för ju mer lampan droppar desto bättre blir totalsvärtan. Det är ju logiskt också om du tänker efter "säg ett papper blockar 200 watts lampan och sedan 100 watts lampa, kommer det bli någon skillnad?"
Läs om flera som mäter t o m BÄTTRE on/off kontrast efter 200 timmar än 16700:1, speciellt med Darin's tweak. Läs bl a Bob på avsforum om det.
Min lampa har ca 240 timmar på sig och FTB är KLART mycket svartare nu än när den var ny.

Zoom>> Fast om ljusflödet går ner så borde ju svärtan oxå gå ner, rent logiskt alltså. Fast jag vet inte hur det är, vad säger du nin?

<{POST_SNAPBACK}>

Juppz, precis vad den gör. Så on/off blir inte sämre, snarare skulle jag gissa på bättre, med tiden.

Föresten ca hur många ANSI lumens ger en CRT rätt kalibrerad :blink: snackar vi mer eller mindre än 200.

<{POST_SNAPBACK}>

En G90, som är den bästa CRT, ligger på 125:1 ANSI. Normalt så kan vi snacka mellan 50-90:1 ANSI. Där har en DLP KLARA föresprång över CRT och SXRD. Ruby'n ligger på ca 215:1

Så helt klart är det något som är helt fel inställt på den Ruby Patrik såg om han anser kontrasten är så dålig och detaljer försvinner i botten! :D

Postad 03 april 2006 - 15:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
ZoomAir>> Min är någorlunda kalibrerad efter "D65" :D , och ger alltså vid full white (ON/OFF) och ca 85" duk 19,5 fL.
Har inte mätt Ansi än, har en utestående fråga i ngn tråd om ett bra testmönster att göra det med. Hur många "schackrutor" ska det vara?
Med ett 100IRE fönster mot "svart" bakgrund så ger den drygt 16 fL.

Nu ska det också sägas att det är en hel del gain i min bakproj-skärm. Skulle tro att den ligger runt 2.0 i Gain. :blink:

Postad 03 april 2006 - 15:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jaja, jag får väl ringa till Tele-Hå och säga att de är klantskallar. :blink: Nä, men jag skall försöka kolla upp om den hade Auto-Iris eller ej...

Postad 03 april 2006 - 15:27

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jaja, jag får väl ringa till Tele-Hå och säga att de är klantskallar. :blink: Nä, men jag skall försöka kolla upp om den hade Auto-Iris eller ej...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men det är ngo inte bara det som är problemet. Det verkar som den inte är inställd rätt alls! Vi kan ju bara kolla lite tidigare i denna tråden med bilder från din CRT och min Ruby och se att det inte kan stämma. Visst, dom screenshotsen är inte perfekta att jämföra men det ger iaf en någonlunda bilda av verkligheten.

Postad 03 april 2006 - 15:29

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer inte. Dom måste gjort något fel för ju mer lampan droppar desto bättre blir totalsvärtan. Det är ju logiskt också om du tänker efter "säg ett papper blockar 200 watts lampan och sedan 100 watts lampa, kommer det bli någon skillnad?"
Läs om flera som mäter t o m BÄTTRE on/off kontrast efter 200 timmar än 16700:1, speciellt med Darin's tweak. Läs bl a Bob på avsforum om det.
Min lampa har ca 240 timmar på sig och FTB är KLART mycket svartare nu än när den var ny.

Jag vet inte, har inte mätt själv utan går på vad jag kan hitta från recensioner, WSR mätte 16700:1 fast då med 30fL.

UltimateAV mätte 7000:1 efter 200h+ med 0,002 i svärta (13fL), nån annan kanske mäter nått annat.

Vet som sagt inte, finns så många olika mätningar att man blir snurrig.

Vi kan väl konstatera att Rubyn hanterar mörka scener med bravur fast CRT har fortfarande ett försprång på den biten, jag utalar mig om RUby vs CRT efter nån shootout då jag får se båda heads on.

Fast den digitala projj som impar mest just nu verkar vara SIM C3X, verkar vara nått i hästväg, dock dubbelt så dyr som Rubyn (mot vad NIN betalade).

Ang screenshootsen kan vi inte dra någon slutsats från det alls, beror för mycket på kameran och annat.

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 15:32.

Postad 03 april 2006 - 15:31

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
nin>> Är det något som man inte kan avgöra genom att titta på avfotograferade proj-bilder så är det svärta/kontrast/färger.

pacman & ZoomAir>> Vad ska jag använda för testmönster för att mäta Ansi-kontrast? Finns det ngt bra?

Postad 03 april 2006 - 15:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Min är någorlunda kalibrerad efter "D65", och ger alltså vid full white (ON/OFF) och ca 85" duk 19,5 fL.
Har inte mätt Ansi än, har en utestående fråga i ngn tråd om ett bra testmönster att göra det med. Hur många "schackrutor" ska det vara?
Med ett 100IRE fönster mot "svart" bakgrund så ger den drygt 16 fL.

<{POST_SNAPBACK}>

Får du mindre med ett fönster? Vad kan det bero på? :D

16 är svaret btw. :D

"D65" :blink:

Postad 03 april 2006 - 15:48

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

nin>> Är det något som man inte kan avgöra genom att titta på avfotograferade proj-bilder så är det svärta/kontrast/färger.

pacman & ZoomAir>> Vad ska jag använda för testmönster för att mäta Ansi-kontrast? Finns det ngt bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns några på Peter Finzels skiva, har du en dator inkopplad har ju milori några också i sitt Colorfacts testpatterns som är gratis att ladda ner.

här

Dock får jag ingen rättsida på ANSI mätningar, har inte fått ett enda bra värde på min TW600.

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 15:49.

Postad 03 april 2006 - 15:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jag fick 2:1 på H78. :blink:

Tror bakproj kan lämpa sig bra dock.

Postad 03 april 2006 - 16:34

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag vet inte, har inte mätt själv utan går på vad jag kan hitta från recensioner, WSR mätte 16700:1 fast då med 30fL.

UltimateAV mätte 7000:1 efter 200h+ med 0,002 i svärta (13fL), nån annan kanske mäter nått annat.

Vet som sagt inte, finns så många olika mätningar att man blir snurrig.

I'm now at 140 for #43 and 650 for #44. I was looking in the lens and couldn't see any difference in how open the iris was between 650 and 700 just by looking at it. In the past I held a small object up there and maybe there is a small difference in how open it is between those, but figured I would compromise a little.I measured about 20,500:1 after calibration that way in the center of the screen (corners are brighter on full screen video black). That probably isn't much different than with 700 for #44 since the iris is in close to the same position and this was after calibration with contrast at 70.
http://www.avsforum....3&

Darin's mätnignar och han har ca som mig, strax över 200 timmar på sin Ruby.

Fast den digitala projj som impar mest just nu verkar vara SIM C3X, verkar vara nått i hästväg, dock dubbelt så dyr som Rubyn (mot vad NIN betalade).

Nja, även om det är en 3-chip DLP så anser jag betala dubbelt mot Ruby och få 1280x720 upplösning och sämre kontrast är knappast något som jag tycker låter intressant.

Ang screenshootsen kan vi inte dra någon slutsats från det alls, beror för mycket på kameran och annat.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart. Men vissa saker man man iaf se.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du förklara exakt vad som såg dåligt ut med Ruby'n du såg angånde kontrastomfånget?

Redigerat av nin, 03 april 2006 - 16:36.

Postad 03 april 2006 - 16:47

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Nin vad hadde han för siffror, d.v.s vad den mätte på 100IRE samt 0IRE, skulle vara intressant. Om han inte nämnt fråga gärna.

Imponerande siffror helt klart, dock vet man ju inte vilka siffror som speglar verkligheten bäst, finns allt ifrån 7000:1-30000:1 :blink:

Redigerat av ZoomAir, 03 april 2006 - 16:49.

Postad 03 april 2006 - 16:52

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nin vad hadde han för siffror, d.v.s vad den mätte på 100IRE samt 0IRE, skulle vara intressant. Om han inte nämnt fråga gärna.

Imponerande siffror helt klart, dock vet man ju inte vilka siffror som speglar verkligheten bäst, finns allt ifrån 7000:1-30000:1 :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns fler som har liknade, men jag orka inte söka i forumet. Du kan ju göra det om du inte tror på det. Vill gärna ha en bra förklaring varför du tror att kontrasten blir dubbelt sämre när lampan blir svagare! :blink:

Postad 03 april 2006 - 16:57

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Gah.. blir tokig på alla dessa mätningar och härliga specar och siffror hit och dit.....
Själv föredrar jag att användamina ögon och inte användamig a flashiga mätinstrument som ska tala om för mig vad det är jag ska se i bilden.

Min 9500LC Ultra kommer stå inställd och klar den 15:e april om inte något oförutsett inträffar.
Jag hoppas att ZoomAir är på plats dagen innan och ställer in Rubyn så den också är inställd och klar den 15:e april.

Följande personer har visat intresse att komma

mrking (duh)
The Hulk (duh igen)
Jocke
thetias
Tysken77
mart1243
Mohawk

OM nu dessa kommer så finns det 8 platser kvar.

BE THERE!

Postad 03 april 2006 - 16:58

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Imponerande siffror helt klart, dock vet man ju inte vilka siffror som speglar verkligheten bäst, finns allt ifrån 7000:1-30000:1 :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns fler som har liknade, men jag orka inte söka i forumet. Du kan ju göra det om du inte tror på det. Vill gärna ha en bra förklaring varför du tror att kontrasten blir dubbelt sämre när lampan blir svagare! :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag tror på dig helt klar, nämnde bara att det finns en stor variation på mätningar, det gör det förvisso alltid.

Jag gjorde en kombo av WSR siffror som var med färsk lampa och sedan UltimatAV recension som var med doppad lampa.

WSR mätte 30fL och UltimateAV ca 14 båda med ca 80" duk.

Gjorde nog lite förhastade beräkningar, hur som helst krävs att svärtan också halveras vilket är mycket rimligt och logiskt.

Men men, jag får se på en eventuell shootout hur det ser ut i verkligheten.

Postad 03 april 2006 - 17:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Havocsi har testat Rubyn mot Sim C3X, heads on, och har en kommentar om det i denna tråd.

Här

Denna Sim verkar helt sagolik :blink:

Postad 03 april 2006 - 17:54

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Havocsi har testat Rubyn mot Sim C3X, heads on, och har en kommentar om det i denna tråd.

Här

Denna Sim verkar helt sagolik :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, läste det men det är fotrfarande 1280x720 panel. Sedan går alla tester att ifrågasätta hur dom är gjorda.

Postad 03 april 2006 - 17:55

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Gah.. blir tokig på alla dessa mätningar och härliga specar och siffror hit och dit.....
Själv föredrar jag att användamina ögon och inte användamig a flashiga mätinstrument som ska tala om för mig vad det är jag ska se i bilden.

Min 9500LC Ultra kommer stå inställd och klar den 15:e april om inte något oförutsett inträffar.
Jag hoppas att ZoomAir är på plats dagen innan och ställer in Rubyn så den också är inställd och  klar den 15:e april.

Följande personer har visat intresse att komma

mrking (duh)
The Hulk (duh igen)
Jocke
thetias
Tysken77
mart1243
Mohawk

OM nu dessa kommer så finns det 8 platser kvar.

BE THERE!

<{POST_SNAPBACK}>

Ögon är såklart det som avgör men mätningar, gjord rätt, säger en hel del av sanningen.
Den 15:e april är jag i Norge så jag kan inte vara med tyvärr :blink:

Postad 03 april 2006 - 19:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Jag är tyvärr fullbokad fram till sommaren, men det skall bli spännande att höra vad alla tycker. :blink:

Postad 03 april 2006 - 19:13

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag är tyvärr fullbokad fram till sommaren, men det skall bli spännande att höra vad alla tycker. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska till borås på lördag och åker hem på söndag. Kanske går att fixa ett snabbt besök på söndag? Bara se din CRT och testa lite?

Postad 03 april 2006 - 19:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Eventuellt... Jag PM:ar!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.