HEMLIGHETEN bakom bäst bas i film! (lång)
268 svar till detta ämne
Postad 23 januari 2008 - 16:09
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Jag följde trådskaparent tips att testa att sätta subben på OFF i recievern - poff och trycket i basen från frontarna var mycket tydligt (DTS 5.1). Basen som "känns i magen" (ca 60-80 Hz) upplevdes t.o.m. tyngre än med subben inkopplad!!?
Detta kan ju förklaras i att mina golvare hanterar dessa frekvenser bättre än vad subben gör (eller att ljudet spelas från 2 högtalare?),
För att veta exakt vad som händer så måste man veta vad du hade för inställning INNAN du skiftade till OFF, och viktigast, hur det påverkade bass management. Alltså, vad händer med det lågfrekventa ljudet i din receiver när du har läget på ON respektive OFF. Det kan vara så att din subwoofer helt enkelt spelar med en svagare volym i jämfört med vad dina huvudhögtalare gör, eller att din subwwofer helt enkelt är dåligt placerad, eller att den är en dålig förmdelare av frekvenser runt 80 Hz, eller...det finns tusen olika tänkbara scenarion. subben tar ju över dessa frekvenser när den får ensamrätt till LFE-spåret (sub=ON).
Njae, hur menar du? Om du menar att din receiver genom att sätta subwwofer på ON, automatiskt "lågpassar" frekvenser under 80 Hz plus LFE-kanalen till subwoofern så är det korrekt. Men om det bara innebär att subwoofern används som ett tillägg och dina huvudhögtalar spelar fullregister så har du även då lågbas i dessa. Ett tredje scenario är att ON betyder att subwoofern enbart tar hand om LFE-kanalen och låter huvudhögtalarna sköta fullregister. Dock kan jag inte koppla in den enligt trådskaparens förslag (pre-out L+R) eftersom dessa utgångar används till min effektförstärkare.
Du kan ju ta den som en loop via subwoofern, eller helt enkelt göra en Y-koppling mellan för och slutsteg. MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 16:29
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
För att veta exakt vad som händer så måste man veta vad du hade för inställning INNAN du skiftade till OFF, och viktigast, hur det påverkade bass management. Alltså, vad händer med det lågfrekventa ljudet i din receiver när du har läget på ON respektive OFF.
Den var inställd på LFE+MAIN och crossover frekvensen för frontarna var 40 Hz. Det kan vara så att din subwoofer helt enkelt spelar med en svagare volym i jämfört med vad dina huvudhögtalare gör, eller att din subwwofer helt enkelt är dåligt placerad, eller att den är en dålig förmdelare av frekvenser runt 80 Hz, eller...det finns tusen olika tänkbara scenarion.
Jovisst men volymen kan jag ju ställa in separat på subben, den var inställd optimalt enligt mina öron. Subbens placering är även denna väl undesökt och den står så bra den kan, dock är rummets akustik inte den bästa för lägre frekvenser. subben tar ju över dessa frekvenser när den får ensamrätt till LFE-spåret (sub=ON). Njae, hur menar du? Om du menar att din receiver genom att sätta subwwofer på ON, automatiskt "lågpassar" frekvenser under 80 Hz plus LFE-kanalen till subwoofern så är det korrekt. Men om det bara innebär att subwoofern används som ett tillägg och dina huvudhögtalar spelar fullregister så har du även då lågbas i dessa. Ett tredje scenario är att ON betyder att subwoofern enbart tar hand om LFE-kanalen och låter huvudhögtalarna sköta fullregister. Jag tror jag menar ditt första förslag, jag är ingen expert på detta området. Men som jag tolkat tidigare inlägg i tråden så tar subben över en stor del (alla?) av frekvenserna under 120 Hz vid sub=ON i reciever vid spelning av 5.1-format. Du kan ju ta den som en loop via subwoofern, eller helt enkelt göra en Y-koppling mellan för och slutsteg.
Jo, det förstår jag. Har tyvärr ingen extra kabel att testa med här hemma. Men varför brummar den när jag hämtar signalen från högnivåutgångarna? MVH Jonsod
Postad 23 januari 2008 - 16:35
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Men som jag tolkat tidigare inlägg i tråden så tar subben över en stor del (alla?) av frekvenserna under 120 Hz vid sub=ON i reciever vid spelning av 5.1-format.
Jag var nog lite snabb här, det beror så klart på vad ljudmixaren väljer att lägga i LFE-kanalen. Men är det inte så att oftast ligger de flesta frekvenserna under 120 Hz i denna... Därav får frontarna mindre material att arbeta med vad gäller dessa frekvenser, eller? Jonsod
Postad 23 januari 2008 - 16:42
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Den var inställd på LFE+MAIN och crossover frekvensen för frontarna var 40 Hz.
Det betyder om jag tolkar det rätt att subwoofern tar hand om LFE, och frekvenser under 40 Hz för SAMTLIGA högtalare, är det rätt? Vad har du för delningsfrekvens på själva subwoofern? För den står väl inte på 40 Hz där...? Jovisst men volymen kan jag ju ställa in separat på subben, den var inställd optimalt enligt mina öron. Subbens placering är även denna väl undesökt och den står så bra den kan, dock är rummets akustik inte den bästa för lägre frekvenser.
Men tydligen är den så pass dålig att huvudhögtalarna gör ett bättre jobb runt 60-80 Hz, om jag tolkar din respons rätt? Det tar jag iaf som en indikation på att din sub gör ett lite halvdant jobb, om det sen är placering, rum eller själva subwoofern är ju omöjligt att säga. Jag tror jag menar ditt första förslag, jag är ingen expert på detta området. Men som jag tolkat tidigare inlägg i tråden så tar subben över en stor del (alla?) av frekvenserna under 120 Hz vid sub=ON i reciever vid spelning av 5.1-format.
Ja, det är det som är frågan. Det bör väl stå i manualen exakt vad som händer med de olika inställningarna, förhoppningsvis. Annars vet man ju inte vad man ställer in egentligen. Men varför brummar den när jag hämtar signalen från högnivåutgångarna?
Jag är tyvärr en dålig felsökare av brum, har dock lärt mig att det kan vara ohyggligt många orsaker till det. Beskriv brummet, är det ett 60 Hz brum, eller en högre frekvens, periodiskt osv? MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 17:05
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Det betyder om jag tolkar det rätt att subwoofern tar hand om LFE, och frekvenser under 40 Hz för SAMTLIGA högtalare, är det rätt? Vad har du för delningsfrekvens på själva subwoofern? För den står väl inte på 40 Hz där...?
Ja du, frontarna står samtidigt som LARGE och då har jag tolkat som att de skall köra fullregister. Men trots detta skall man ställa in crossover-frekven och denna är i alla fall inställd på 40 Hz. Subben var inställd på 100 Hz. Men tydligen är den så pass dålig att huvudhögtalarna gör ett bättre jobb runt 60-80 Hz, om jag tolkar din respons rätt? Det tar jag iaf som en indikation på att din sub gör ett lite halvdant jobb, om det sen är placering, rum eller själva subwoofern är ju omöjligt att säga. Du har tolkat mig rätt. Tyvärr, är det rummets akustik som är problemet. Först trodde jag det var subben, men efter att testat med andra subbar som ger ordentligt med tryck hos bekanta så förstod jag så inte var fallet. De presterade inte heller någon wow-känsla. Dock märklgt att mina golvare trycker på mer än någon subb vi testat??? Ja, det är det som är frågan. Det bör väl stå i manualen exakt vad som händer med de olika inställningarna, förhoppningsvis. Annars vet man ju inte vad man ställer in egentligen.
Jo det är klart. Men har du läst tråden från början? (Frågan är ställd av ren nyfikenhet). Det framgår ju att många recievers passar över lägre frekvenser till subben när subben står som ON vid 5.1-spelning och därav "missar" frontarna en hel del information. Speciellt när mycket av detta material har förflyttats till LFE-kanalen. Har du dessutom ställt in subben på t.ex. 100 Hz så finns det ju material som helt försvinner efter som frekvenserna över 100 Hz i LFE-kanaken inte spelas upp i frontkanalerna. Detta nämns inte i någon manual vilket flera tidigare skribenter även tagit upp och är förargade över. Jag är tyvärr en dålig felsökare av brum, har dock lärt mig att det kan vara ohyggligt många orsaker till det. Beskriv brummet, är det ett 60 Hz brum, eller en högre frekvens, periodiskt osv?
Konstant brumm med samma frekvens. Frekvensen anpassar sig till vad du ställer frekvensen på subben till. Tilläggas kan sägas att ordinarie uppspelat ljud också spelas. Brummet ligger i bakgrunden men följer volymen. MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 23 januari 2008 - 17:09.
Postad 23 januari 2008 - 17:34
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Det framgår ju att många recievers passar över lägre frekvenser till subben när subben står som ON vid 5.1-spelning och därav "missar" frontarna en hel del information. Speciellt när mycket av detta material har förflyttats till LFE-kanalen.
Har inte läst hela tråden, så jag är inte med på vad du menar alls? Är det att när man ställer subwoofern som ON i recevern så delar man automatiskt vid 80 Hz (så att huvudhögtalarna blir satta som SMALL)? Har du dessutom ställt in subben på t.ex. 100 Hz så finns det ju material som helt försvinner efter som frekvenserna över 100 Hz i LFE-kanaken inte spelas upp i frontkanalerna. Detta nämns inte i någon manual vilket flera tidigare skribenter även tagit upp och är förargade över.
I teorin är det korrekt, men i praktiken är det inte ett stort problem. Tiilåt mig förklara varför: När man gör ett ljudspår till en film så skall den mastern normalt sett gälla för alla de tänkbara förmat som skall användas, DTS 1,5, Dolby Digital osv. Eftersom DTS har 80 Hz som sin högsta frekvens för LFE-kanalen så kör mixaren själv sitt spår med en uppställning som är delad vid 80 Hz, subwwofern återger alltså inget över 80 Hz i kontrollrummet. Således ligger informationen från 80-120 Hz på LFE där oftast som ett misstag, om det nu finns där överhuvudtaget. Normalt sett lägger mixaren en klar roll off över 80 Hz, för det finns ingen anledning att ha det där på spåret som skall bli mastern. Så problemet är som jag ser det inte ett stort reelt problem, utan snarare av teoretisk karaktär. När dessutom ljudet oftast mixas med en delning vid 80 Hz enligt Dolbys rekomendationer så behöver man inte oroa sig för att man missar något som var "tänkt att höras". MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 23 januari 2008 - 17:35.
Postad 23 januari 2008 - 17:45
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Chuck:
Tack för dina inlägg, du verkar mer kunnig inom området än vad jag är. Jag vill be dig om en tjänst, om du har tid och om du känner för det. Läs de 3-4 första sidorna i denna tråden och återkom med din åsikt på det hela. Jag kan för lite för att kunna återge en korrekt bild.
Det som är intressant är att även de som till en början var kritiska (som jag tolkar riktigt kunniga personer) till vad trådskaparen tar upp, efter att testat själva (både IRL och med mätningar) har fått ändra åsikt och istället ställt sig bakom trådskaparens teorier (vars eftersom även utvecklas i tråden).
MVH
Jonsod
Postad 23 januari 2008 - 17:51
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Jag var nog lite snabb här, det beror så klart på vad ljudmixaren väljer att lägga i LFE-kanalen. Men är det inte så att oftast ligger de flesta frekvenserna under 120 Hz i denna... Därav får frontarna mindre material att arbeta med vad gäller dessa frekvenser, eller?
Jonsod
Nej, inte riktigt med delvis rätt, alla 5-kanaler är fullregister och används som så ofta. .1 är enbart en effektkanal som producerar ljud under 80 (DTS) eller 120 (DD) Hz utöver det andra. I realiteten är det som jag postade ovan, inte så att man missar viktig information om man har flitret på 80 Hz. Så för mixar för hemmabruk kan huvudhögtalarna absolut användas för fullregisterljud, och görs så ofta. Det är inte så att ljud under 80 Hz läggs enbart i LFE och så lite skrammel i de andra 5. The Misunderstood 0.1 LFE Channel in 5.1 Digital Surround Sound MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 18:19
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Chuck: Tack för dina inlägg, du verkar mer kunnig inom området än vad jag är. Jag vill be dig om en tjänst, om du har tid och om du känner för det. Läs de 3-4 första sidorna i denna tråden och återkom med din åsikt på det hela. Jag kan för lite för att kunna återge en korrekt bild.
Det vet jag inte, men jag skall kolla. Jag har dock redan en aning om vad jag tycker, jag har läst förstaposten... Förresten, som av en händelse hittade jag EXAKT vad du (och jag) letade efter när det gäller vad din Denon gör och inte, direkt från antagligen en av de trovärdigaste källor som finns i detta sammanhang : Roger Dressler, Dolby Labs:"LFE" mode is the standard, required, and recommended mode for bass management operation per Dolby and THX. It means that the subwoofer receives LFE, plus the bass from any main channel that was set to small, below the crossover point. Any channels set to large will not reach the subwoofer. Net result, the full response of every channel is reproduced. That's good.
"LFE+Main" is there for the stated purpose of ensuring the subwoofer has some signals even when the speakers are all set to large and when there is no LFE channel in the source. If the crossover is set to 80 Hz, then the bass from all "Large" channels below 80 Hz is summed and played from the sub (but not removed from the mains). The manual does not say so, but I believe that LFE+Main treats the bass from Small speakers the same was the LFE mode does--it's sent to the sub. So, one could look at it this way--LFE+Sub means the bass
Jag tror din inställning med LFE+Main med delningsfrekvens på 40 hz inte är helt bra. MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 18:47
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
"LFE+Main" is there for the stated purpose of ensuring the subwoofer has some signals even when the speakers are all set to large and when there is no LFE channel in the source. If the crossover is set to 80 Hz, then the bass from all "Large" channels below 80 Hz is summed and played from the sub (but not removed from the mains). The manual does not say so, but I believe that LFE+Main treats the bass from Small speakers the same was the LFE mode does--it's sent to the sub. So, one could look at it this way--LFE+Sub means the bass
Jag tror din inställning med LFE+Main med delningsfrekvens på 40 hz inte är helt bra.
MVH /Chuck
Detta var ju mycket intressant. Om jag tolkar inlägget rätt så bör jag ha frontarna inställda på LARGE och sätta crossover frekvensen på minst 80 Hz (samma som subbens egna inställning). Om detta stämmer (vilket det säkert gör) är det ju korkat att detta inte står i manualen. Jag satte ju ner crosover frekvensen för att jag ville "behålla" frekvenserna ner till 40 Hz i frontkanalerna, jag tolkade det ju som att frekvenserna under crossover frekvensen helt fördes över till subben. Jag skall prova detta senare. Jag har kikat en del på länken du la upp men jag får läsa om den när jag känner mig piggare. Mycket information och jag får inget riktigt grepp om det hela. Som jag tolkat det hittills så är LFE-kanalen inte tänkt att spelas genom frontarna utan är en extern effekt kanal som skall köras vid sidan om (via subben). Eller? Tack så hemskt mycket för hjälpen!! MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 23 januari 2008 - 18:49.
Postad 23 januari 2008 - 18:54
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Så Denon recievrar skickar ut fullregister till "Large" högtalare men bara lägre frekvenser till subben? Med andra ord så spelar "Large" högtalarna samma frekvenser som subben och uppåt.
Postad 23 januari 2008 - 19:38
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Detta var ju mycket intressant.
Visst är det så. Om jag tolkar inlägget rätt så bör jag ha frontarna inställda på LARGE och sätta crossover frekvensen på minst 80 Hz (samma som subbens egna inställning). Om detta stämmer (vilket det säkert gör) är det ju korkat att detta inte står i manualen. Jag satte ju ner crosover frekvensen för att jag ville "behålla" frekvenserna ner till 40 Hz i frontkanalerna, jag tolkade det ju som att frekvenserna under crossover frekvensen helt fördes över till subben. Jag skall prova detta senare.
Japp, om du nu vill ha samma signaler (under delningsfrekvensen) i både huvudhögtalare och subwoofer. Det finns flera nackdelar att ha det så, men funkar det bra för dig skall du köra så. Jag har kikat en del på länken du la upp men jag får läsa om den när jag känner mig piggare. Mycket information och jag får inget riktigt grepp om det hela. Som jag tolkat det hittills så är LFE-kanalen inte tänkt att spelas genom frontarna utan är en extern effekt kanal som skall köras vid sidan om (via subben). Eller?
Nej, LFE är INTE tänkt att spelas genom fronthögtalarna. Det sitter tex en ingyggd funktion hos Dolbys dekoder att utesluta LFE helt när nermixning sker i tex en DVD-spelare om man nedmixar signalen till 2-kanaler (och dessutom aktiveras DRC=dynamic range controll, men det är en annan historia). Det många gör fel som jag ser det är att de totalt överskattar sina huvudhögtalare och sätter delningsfrekvensen på tok för lågt. Det finns MASSOR med bra ljudkvalitativa anledningar att tex Dolby och THX INTE rekomenderar lägre delning än 80 Hz. MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 19:42
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Så Denon recievrar skickar ut fullregister till "Large" högtalare men bara lägre frekvenser till subben? Med andra ord så spelar "Large" högtalarna samma frekvenser som subben och uppåt.
Det verkar vara en rimlig slutstats i läget "LFE+Main". MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 20:35
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Detta var ju mycket intressant. Visst är det så.
Om jag tolkar inlägget rätt så bör jag ha frontarna inställda på LARGE och sätta crossover frekvensen på minst 80 Hz (samma som subbens egna inställning). Om detta stämmer (vilket det säkert gör) är det ju korkat att detta inte står i manualen. Jag satte ju ner crosover frekvensen för att jag ville "behålla" frekvenserna ner till 40 Hz i frontkanalerna, jag tolkade det ju som att frekvenserna under crossover frekvensen helt fördes över till subben. Jag skall prova detta senare. Japp, om du nu vill ha samma signaler (under delningsfrekvensen) i både huvudhögtalare och subwoofer. Det finns flera nackdelar att ha det så, men funkar det bra för dig skall du köra så.
Ok, men hur tycker du annars att jag skall göra. Jag tror att du är ute efter att separera kanalerna som det är "tänkt" från början. Skulle det vara bättre att bara köra subben som LFE och utesluta MAIN menar du? Då missar man ju evenuellt lägre frekvenser som ligger i frontkanalerna. Dessutom borde ju djupet i basen bli ännu tunnare eftersom subben får mindre material att arbeta med, och det vill jag inte. Jag vill ha mer biokänsla när jag ser på film och det ända jag saknar idag är mer kraftfull djupbas ("mullret"). MVH Jonsod
Postad 23 januari 2008 - 21:36
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ok, men hur tycker du annars att jag skall göra. Jag tror att du är ute efter att separera kanalerna som det är "tänkt" från början. Skulle det vara bättre att bara köra subben som LFE och utesluta MAIN menar du? Då missar man ju evenuellt lägre frekvenser som ligger i frontkanalerna. Dessutom borde ju djupet i basen bli ännu tunnare eftersom subben får mindre material att arbeta med, och det vill jag inte. Jag vill ha mer biokänsla när jag ser på film och det ända jag saknar idag är mer kraftfull djupbas ("mullret").
MVH Jonsod
I ditt fall blir det ju lite knepigt, om du har en (som det verkar) en liten flaskhals i och med att subwoofern inte fungerar så bra. Och som du fiskar efter så rekomenderar jag alla, oavsett hur stora och feta högtalare man än har, att iaf börja med att testa med delning runt 80 Hz. Men det förutsätter absolut att man har torrt på fötterna när det gäller en eller flera bra subwoofers som tar han dom LFE och samtlig information under 80 Hz. Ett par fina golvhögtalare presterar inte alls sämre om man delar av dem vid 80 Hz. Det är däremot naivt att tro att de skall göra jobbet lika bra som en (bra och bra placerad) subwoofer i regionen under 80 Hz, det är helt orimligt. Därför ser jag själv inte riktigt "problemet" i det här. Jag tycker det handlar om en felprioritering från början, som man sedan skall korrigera. Ett bra exempel på det är poster i den här tråden (har läst alla inlägg nu) som gör en enkel sak komplicerad på något sätt. Plus att jag tror många lurar sig själva, och det skulle funka lika bra (om inte bättre) genom att bara kunna kräma ut mer av basfrekvenserna, tex genom att köpa en subwoofer till. Men jag tycker du ska testa att dela av alla dina högtalare vid 80 Hz, och låta subwoofern göra allt jobb under. Dela gärna med dig av om det funkar med din anläggning, det är inte alltid det gör det och då får man hitta på någon annan lösning. MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 21:47
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Och som du fiskar efter så rekomenderar jag alla, oavsett hur stora och feta högtalare man än har, att iaf börja med att testa med delning runt 80 Hz. Men det förutsätter absolut att man har torrt på fötterna när det gäller en eller flera bra subwoofers som tar han dom LFE och samtlig information under 80 Hz.
Menar du att jag borde sätta alla högtalare till SMALL, sätta recievern på sub=ON och sätta crossover frekvensen på 80 Hz samt sätta delningsfrekvensen på 80 Hz (ev. 120Hz) på subben (låt oss nu säga att jag har det perfekta biorummet vad gäller akustik och de perfekta högtalarna inkl. sub). Att sätta ett par fullregister golvare till SMALL har jag aldrig tidigare hört talas om som rekomendation för optimal bas... MVH Jonsod EDIT: Men jag tycker du ska testa att dela av alla dina högtalare vid 80 Hz, och låta subwoofern göra allt jobb under. Dela gärna med dig av om det funkar med din anläggning, det är inte alltid det gör det och då får man hitta på någon annan lösning.
Jag skall prova och sedan återkomma med resultatet, ev. avvaktar jag till jag införskaffat en sub till då detta är på gång.
Redigerat av jonsod76, 23 januari 2008 - 22:06.
Postad 23 januari 2008 - 21:50
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Och som du fiskar efter så rekomenderar jag alla, oavsett hur stora och feta högtalare man än har, att iaf börja med att testa med delning runt 80 Hz. Men det förutsätter absolut att man har torrt på fötterna när det gäller en eller flera bra subwoofers som tar han dom LFE och samtlig information under 80 Hz.
Menar du att jag borde sätta alla högtalare till SMALL, sätta recievern på sub=ON och sätta crossover frekvensen på 80 Hz samt sätta delningsfrekvensen på 80 Hz (ev. 120Hz) på subben (låt oss nu säga att jag har det perfekta biorummet vad gäller akustik och de perfekta högtalarna inkl. sub). Att sätta ett par fullregister golvare till SMALL har jag aldrig tidigare hört talas om som rekomendation för optimal bas...
MVH Jonsod
Inte för att få mest bas, däremot "optimal"
Postad 23 januari 2008 - 22:09
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Menar du att jag borde sätta alla högtalare till SMALL, sätta recievern på sub=ON och sätta crossover frekvensen på 80 Hz samt sätta delningsfrekvensen på 80 Hz (ev. 120Hz) på subben (låt oss nu säga att jag har det perfekta biorummet vad gäller akustik och de perfekta högtalarna inkl. sub). Att sätta ett par fullregister golvare till SMALL har jag aldrig tidigare hört talas om som rekomendation för optimal bas...
MVH Jonsod
Alla på SMALL, det är korrekt. Av de tillverkare som är inriktade på filmljud har ALLA satellithögtalare som inte går längre ner än till runt 80 Hz, och låter en eller flera subwoofers ta hand om resten. Det finns flera anledning till det, som alla handlar om ljudkvalité, för att få ut bästa möjliga ljud ur en multikanalssetup. Dina B&W XT4 går enligt specifikationen ner till 40 Hz, vid - 3 dB. Det är en ganska medioker högtalare om den skall återge den lägsta oktaven på ett tillfredsställande sätt för film, håller du inte med? Och låt säga att den kan, i rummet (det är en helt annan sak än på pappret) återge en rak kurva ner till 50 Hz om vi är snälla. Det kommer stressa dessa ganska hårt. En bra subwoofer gör detta jobb hur bra som helst, om man tillåts laborera med placeringen. Notera att det jag rekomenderar dig att testa är endast en rekomendation, och att den kräver att du har en bra subwoofer som är integrerad väl i rummet och ger en rak frekvensrespons vid lyssningsplatsen. Har man inte det så blir det som bekant inte mycket att hänga i julgranen under 80 Hz. Då kommer säkerligen få mer SPL genom att köra dina huvudhögtalare som LARGE, ingen tvivel alls. MVH /Chuck
Postad 23 januari 2008 - 22:28
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Chuck:
Ok, en sista fråga. Om vi förutsätter det perfekta rummet och den perfekta tekniken. Förstod jag det då rätt att LFE-kanalen skall ligga 10dB över MAIN-kanalerna enligt DD/DTS-standard, jag menar då på recievern.
Ännu en gång, tack för alla tips.
MVH
Jonsod
Postad 23 januari 2008 - 22:53
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ja, LFE.kanalen ska ligga 10 dB högre än de andra kanalerna, det är för att få en bättre balans i ljudet (enkelt uttryckt).
Hade man haft samma nivå så hade resultatet helt enkelt blivit helt övverröstat av alla annan information och den effekt man vill uppnå om intet.
Och detta erhåller man genom att höja signalen, direkt efter D/A-omvandlingen. Anledningen att man inte gör det före är för att LFE-kanalen redan när det ligger som "o-boostad" (om jag får använda mig att det fina uttrycket) kan slå i taket och klippa. För att undvika detta sker alltså höjningen efter omvandlingen.
MVH
/Chuck
Postad 24 januari 2008 - 01:34
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
På min denon reciever går det inte ställa lägre corssover frequency än 80hz. Kör LFE + Main och jag tycker det låter bra. Subben har jag på ca 63hz, går jag upp mot 70hz tycker jag ljudet blir för otajt. Kör alla högtalare som large faktiskt. Tyckte basljudet blev mer omslutande på det viset. Är ingen expert men tänkte att det kanske kunde hjälpa eftersom du har Denon reciever du med.
Som sagt 40hz i recivern som crossover låter väldigt lite, blir inte mycket för suben att jobba med alls då väl? ca 10 hz (30-40hz)? bara, eller? Beror iofs på hur lågt suben går. Ställer man recivern på 40hz och sen suben på 80hz så får väl suben inte mer än upp till 40hz att jobba med ändå?
LFE + 10db mot frontarna? Jääääklar då ligger jag i lä. hmmmm iofs så har man en volymkontroll på subben och hur många decibel jag skruvat upp den ser man inte. Kanske stämmer att den ligger något sådant. I recievern ligger suben +5db högre än frontarna.
Redigerat av genstruktur, 24 januari 2008 - 02:41.
Postad 24 januari 2008 - 06:56
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ett förtydligande. Den här höjningen på +10 dB på LFE-kanalen är inte man själv ska göra i sin reciver genom att boosta subwooferutgången till +10 dB, då blir det MYCKET för starkt. LFE-ligger alltså dolt som +10 dB i förhållande till de andra kanalerna och är inget man ser i sin receiver, det är en inbyggd funktion så att säga. Har men en perfekt set up (högtalare rum) så bör man kunna ha samma gain (boost) på alla högtalarna, utgå från noll (0) och justera med en SPL-mätare om mna vill vara noggran. Då har man samma inställningar som mixaren hade. genstruktur, Subben har jag på ca 63hz, går jag upp mot 70hz tycker jag ljudet blir för otajt.
Det betyder faktiskt att du då missar LFE-information från 60 Hz och uppåt ( i relaiteten till 80 Hz som sedan rullas av). MVH /Chuck
Postad 24 januari 2008 - 12:07
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
På min denon reciever går det inte ställa lägre corssover frequency än 80hz. Kör LFE + Main och jag tycker det låter bra.
Jag kan ställa in recievern på 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 150, 200 eller 250 Hz. Jag kan även välja advanced och då kan jag ställa in individuella crossover frekvenser för varje högtalare. Det senare läget har jag använt tidigare, jag hade då frontarna på 40 Hz och resterande utgångar på 80 Hz. Som sagt 40hz i recivern som crossover låter väldigt lite, blir inte mycket för suben att jobba med alls då väl? ca 10 hz (30-40hz)? bara, eller? Beror iofs på hur lågt suben går. Ställer man recivern på 40hz och sen suben på 80hz så får väl suben inte mer än upp till 40hz att jobba med ändå?
Nej, detta stämmer inte. Om subben är inkopplad via lågnivåingången på recievern så får den ALLTID ALLT material från LFE kanalen (LFE=Low Frequency Effekt channel, dvs. ljudeffekterna), de övriga högtalarna får ALDRIG denna informationen (såvida att subben står som ON i recieverns meny). Som Chuck informerade om ovan så ligger DTS-material från 80 Hz och nedåt samt DD från 120 Hz och nedåt. Om vi utgår från min tidigare inställning. Jag körde också på LFE+MAIN, detta innebär att UTÖVER LFE-informationen så tilldelar jag subben även all information som ligger under crossover frekvensen från de vanliga högtalakanalerna. I mitt tidigare fall, frekvenserna under 40 Hz i frontkanalerna och frekvenserna under 80 Hz från centern och surround-kanalerna. Så jo visst hade subben en hel del material att arbeta med... Hoppas detta inte blev rörigt... MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 24 januari 2008 - 15:06.
Postad 24 januari 2008 - 12:19
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Ett förtydligande.
Den här höjningen på +10 dB på LFE-kanalen är inte man själv ska göra i sin reciver genom att boosta subwooferutgången till +10 dB, då blir det MYCKET för starkt. LFE-ligger alltså dolt som +10 dB i förhållande till de andra kanalerna och är inget man ser i sin receiver, det är en inbyggd funktion så att säga.
Ja, jag tänkte väl det. Att dra upp LFE-kanalen 10 extra dB i recievern låter väl magstarkt, he he. MVH Jonsod
Postad 24 januari 2008 - 14:14
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Ett förtydligande.
Den här höjningen på +10 dB på LFE-kanalen är inte man själv ska göra i sin reciver genom att boosta subwooferutgången till +10 dB, då blir det MYCKET för starkt. LFE-ligger alltså dolt som +10 dB i förhållande till de andra kanalerna och är inget man ser i sin receiver, det är en inbyggd funktion så att säga.
Har men en perfekt set up (högtalare rum) så bör man kunna ha samma gain (boost) på alla högtalarna, utgå från noll (0) och justera med en SPL-mätare om mna vill vara noggran. Då har man samma inställningar som mixaren hade.
genstruktur,
Subben har jag på ca 63hz, går jag upp mot 70hz tycker jag ljudet blir för otajt. Det betyder faktiskt att du då missar LFE-information från 60 Hz och uppåt ( i relaiteten till 80 Hz som sedan rullas av).
MVH /Chuck
Ok, blev lite nervös att jag skulle ha så högt, har högt som det är tycker jag  . Inte FÖR högt på suban dock. Jag missar från 63hz och uppåt på de andra 5 kanalerna menar du chuck eller, Lfekanalen är tydligen alltid fullregister(läste jag iett inlägg längre ner)  ? Höjer jag mer tolkar jag det som att det blir grötigt när suben spelar ihop med de andra kanalerna för mycket och för högt upp i registrer. Därför jag satt den lite lägre.Märks tydligt vid Livedvds i surround, blir otajt enligt mig. Får inte det där klippet i baskaggar längre te.x. På min denon reciever går det inte ställa lägre corssover frequency än 80hz. Kör LFE + Main och jag tycker det låter bra. Jag kan ställa in recievern på 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 150, 200 eller 250 Hz. Jag kan även välja advanced och då kan jag ställa in individuella crossover frekvenser för varje högtalare. Det senare läget har jag använt tidigare, jag hade då frontarna på 40 Hz och resterande utgångar på 80 Hz.
Som sagt 40hz i recivern som crossover låter väldigt lite, blir inte mycket för suben att jobba med alls då väl? ca 10 hz (30-40hz)? bara, eller? Beror iofs på hur lågt suben går. Ställer man recivern på 40hz och sen suben på 80hz så får väl suben inte mer än upp till 40hz att jobba med ändå? Nej, detta stämmer inte. Om subben är inkopplad via lågnivåingången på recievern så får den ALLTID ALLT material från LFE kanalen (LFE=Low Frequency Effekt chanel, dvs. ljudeffekterna), de övriga högtalarna får ALDRIG denna informationen (såvida att subben står som ON i recieverns meny). Som Chuck informerade om ovan så ligger DTS-material från 80 Hz och nedåt samt DD från 120 Hz och nedåt.
Om vi utgår från min tidigare inställning. Jag körde också på LFE+MAIN, detta innebär att UTÖVER LFE-informationen så tilldelar jag subben även all information som ligger under crossover frekvensen från de vanliga högtalakanalerna. I mitt tidigare fall, frekvenserna under 40 Hz i frontkanalerna och frekvenserna under 80 Hz från centern och surround-kanalerna. Så jo visst hade subben en hel del material att arbeta med...
Hoppas detta inte blev rörigt...
MVH Jonsod
Du kanske har en bättre recivern än mig och har mer valmöjligheter angående crossover frequencyn. Jag ar bara 80, 120, 150 tror jag. Fan det är rörigt det här med vad som skickas vart och hur man delar o grejs  . Skumt att du inte får någon bas, hos mig är det mer att jag får se till att inte får för mycket, så det inte blir brötigt och otajt. Du har inte provat att ställa frontarnas crossover frequency lite högre då? Bra att ni lär upp mig, måste säga att det var en djungel det här när jag köpte min sub får ett halvår sedan. Efter att ha läst lite här i tråden tror jag att jag skall prova att ställa alla högtalarn på small och dela vid 80hz i recievern, sen dela vid 80hz på subban till helgen och kolla hur det låter. Om man gör som jag nu sa räknas det också om man kör vanlig stereo (cd)? Delas frontarna vid 80hz vid stereo med alltså? Så vill jag nog inte ha det, kul att kunna lyssna på musik utan att dra igång suben.
Redigerat av genstruktur, 24 januari 2008 - 14:38.
Postad 24 januari 2008 - 14:53
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ok, blev lite nervös att jag skulle ha så högt, har högt som det är tycker jag . Inte FÖR högt på suban dock.
Jag missar från 63hz och uppåt på de andra 5 kanalerna menar du chuck eller, Lfekanalen är tydligen alltid fullregister(läste jag iett inlägg längre ner) ?
Nej, det är inte korrekt, LFE kanalen är INTE fullregister. Om jag fattat din receiver rätt så kommer du med den inställningen att skära ALL LFE vid 63 Hz och upp till låt säga 80 Hz. LFE+Main betyder ju att du förutom i huvudhögtalarna (som spelar fullrigister), spelar subwoofern (som alltid spelar LFE) dessutom kör SAMMA lågfrekventa ljud som i huvudhögtalarna. Du kör (om jag fattat dig rätt) 80 Hz som delningsfrekvens, så att subwoofern spelar allt under 80 Hz OCKSÅ, precis som huvudhögtalarna. Men sen har du tydligen själva suwoofern inställd på 64 Hz, vilket i så fall skulle slopa ALLT ljud över den frekvensen. I praktiken är din inställning om 80 Hz i receivern helt onödig, eftersom du ändå skär vid 63 Hz i subwoofern. Det är för övrigt en dålig idé att använda sig av båda filtren. MVH /Chuck
Postad 24 januari 2008 - 15:25
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Jag missar från 63hz och uppåt på de andra 5 kanalerna menar du chuck eller, Lfekanalen är tydligen alltid fullregister(läste jag iett inlägg längre ner) ? Höjer jag mer tolkar jag det som att det blir grötigt när suben spelar ihop med de andra kanalerna för mycket och för högt upp i registrer. Därför jag satt den lite lägre.Märks tydligt vid Livedvds i surround, blir otajt enligt mig. Får inte det där klippet i baskaggar längre te.x.
Det här kommer jag säkert få mothugg för men enligt mig är en bra bas två helt olika saker vad gäller bio och musik. För bio vill jag ha en varm, lite otydlig och svävande bas - synonymt - en varm fuktig sommardag med regn och mullrig åska. Detta ljud upplever jag som klart färgat - but I love it in cinema! Men när jag lyssnar på musik vill jag ha en svalare bas som är distinkt, rapp och kontrollerad. Detta kan jämföras med ett gevärsskott som går av i en fjällkedja en klar, kall och vindstilla vinterdag. Detta ljudet upplever jag som ofärgat. Enligt mig är det ok men långt ifrån optimalt att se på bio med "musikbas" men om vi vänder på det, totalt katastofalt att lyssna på musik med "biobas". Jaha, varför skrev jag detta då, jo därför du beskriver att basen blir grötig när du lyssnar på livedvd:s, detta tycker jag inte är speciellt konstigt om du samtidigt eftersträvar "biobas". MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 24 januari 2008 - 18:01.
Postad 25 januari 2008 - 01:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Ok, blev lite nervös att jag skulle ha så högt, har högt som det är tycker jag . Inte FÖR högt på suban dock.
Jag missar från 63hz och uppåt på de andra 5 kanalerna menar du chuck eller, Lfekanalen är tydligen alltid fullregister(läste jag iett inlägg längre ner) ?
Nej, det är inte korrekt, LFE kanalen är INTE fullregister.
Om jag fattat din receiver rätt så kommer du med den inställningen att skära ALL LFE vid 63 Hz och upp till låt säga 80 Hz. LFE+Main betyder ju att du förutom i huvudhögtalarna (som spelar fullrigister), spelar subwoofern (som alltid spelar LFE) dessutom kör SAMMA lågfrekventa ljud som i huvudhögtalarna.
Du kör (om jag fattat dig rätt) 80 Hz som delningsfrekvens, så att subwoofern spelar allt under 80 Hz OCKSÅ, precis som huvudhögtalarna. Men sen har du tydligen själva suwoofern inställd på 64 Hz, vilket i så fall skulle slopa ALLT ljud över den frekvensen.
I praktiken är din inställning om 80 Hz i receivern helt onödig, eftersom du ändå skär vid 63 Hz i subwoofern. Det är för övrigt en dålig idé att använda sig av båda filtren.
MVH /Chuck
Hopp, då hade jag fel om LFEkanalen med  . Du har helt rätt i ditt inlägg om hur jag ställt in och hur det funkar, det var så jag upplevde manualen också, innan jag blev förvirrad om allt efter att ha läst tråden  . Anledningen till att jag har recievern på 80hz är att det är det lägsta, går inte att stänga av så jag valde det som var närmast avstängd så att säga  . Min tanke med att ställa subwoofern på 60 hz var att jag läst att subben ändå spelar över den valda frekvensen om än lägre volym(visste jag inte innan jag läste det här på forumet) , hade den på 70hz innan men då upplevde ja det otajt. Min känsla är att när jag höjer upp mot 70-80hz så blir det liksom en massa bas på helt konstiga ställen(enligt mig  Någon tappar ett A4 papper och det låter som en sjunkbomb, kanske inte riktigt så men ni förstår vad jag menar. Men som sagt skall prova att ställa recievern på 80hz, alla högtalare på small och subben på 80hz i helgen och lyssna/kräma på och se vad jag tycker. Var det någon som visste om smallinställningen även gäller vid direct/stereo på frontarna(musiklyssning), om man alltså måste ha på subben för att få fullregister vid cdlyssning? JONZOD "Jaha, varför skrev jag detta då, jo därför du beskriver att basen blir grötig när du lyssnar på livedvd:s, detta tycker jag inte är speciellt konstigt om du samtidigt eftersträvar "biobas"." Menade att det blir grötigt på livedvds om jag höjer subben up mot 70-80hz  , som jag kör nu är det bra men det skulle nog kunna vara lite bättre. Jo visst jag håller med dig där men min utopi när jag köpte subben var att kunna spela film, live dvds, musik utan att hålla på och ställa in volym, crossover frequency hela tiden beroende på vad jag lyssnade på men det är kanske så man får göra helt enkelt? Gör ni så, chuck och jonzod? Som jag kör nu har jag ovannämda inställnig i surround och det funkar fint till film. Te.x sjunkbomscenen i U -571 smäller på bra som attan  ! När jag seden kör stereomode (cd) har jag subbens volym nedskruvad några snäpp i recivern och det låter bra. Sätter mest på stereo när jag vill kräma på rejält eller det är dunka dunka musik  . Sen i Directmode (cd) har jag subben avstängd helt, så jag lyssnar musik för det mesta. Jag är absolut inte missnöjd med ljudet jag fått fram på detta sätt med det är alltid kul och se om det kan bli bättre, eller hur? Därför jag håller på och dividerar med er  . Kul förrsten att vi kan ha en disskussion utan att det ballar ur, en del trådar brukar tyvärr göra det  . Kudos to you! /Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 25 januari 2008 - 02:10.
Postad 25 januari 2008 - 08:07
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Hopp, då hade jag fel om LFEkanalen med . Du har helt rätt i ditt inlägg om hur jag ställt in och hur det funkar, det var så jag upplevde manualen också, innan jag blev förvirrad om allt efter att ha läst tråden . Anledningen till att jag har recievern på 80hz är att det är det lägsta, går inte att stänga av så jag valde det som var närmast avstängd så att säga . Min tanke med att ställa subwoofern på 60 hz var att jag läst att subben ändå spelar över den valda frekvensen om än lägre volym(visste jag inte innan jag läste det här på forumet) , hade den på 70hz innan men då upplevde ja det otajt. Min känsla är att när jag höjer upp mot 70-80hz så blir det liksom en massa bas på helt konstiga ställen(enligt mig Någon tappar ett A4 papper och det låter som en sjunkbomb, kanske inte riktigt så men ni förstår vad jag menar. Men som sagt skall prova att ställa recievern på 80hz, alla högtalare på small och subben på 80hz i helgen och lyssna/kräma på och se vad jag tycker. Var det någon som visste om smallinställningen även gäller vid direct/stereo på frontarna(musiklyssning), om man alltså måste ha på subben för att få fullregister vid cdlyssning?
Nej, det här är inte helt lätt alla gånger. Anledningen till att det låter dåligt när du har subwoofern delad vid 80 Hz är för att den är inte är bra intergrerad med fronthögtalarna (och det kan ju i sin tur bero på en dålig pacering eller att själva subwoofern är mindre bra, eller en kombination av dessa och andra parametrar). Spelar de inte i fas vid delningsfrekvensen 80 Hz kommer det låte släpigt och väldigt otajt. Det kan också vara så, att eftersom du grovt överlappar runt 80 Hz med huvudhögtalarna så får felaktigheter som upptår på grund av just det (läs Roger Dresslers kommentar om LFE+Main i en post jag gjorde oven). If any of the main speakers actually reach deeper than 80 Hz, you have a duplication in the overlap region which can result in excessive and lumpy bass. The manual doesn't tell you that, either. The degree of overlap will depend on the individual response of each main Large speaker, as they are driven full range.
Det låter som en bra beskrivning på hur du själv upplever basen när du kör en delningsfrekvens vid 80 Hz på subwoofern. MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 13:57
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Var det någon som visste om smallinställningen även gäller vid direct/stereo på frontarna(musiklyssning), om man alltså måste ha på subben för att få fullregister vid cdlyssning?
Med alla högtalare som SMALL måste du ange sub=OFF i din reciever om du vill att dina golvare skall spela fullregister. Då matas naturligtvis inte subben med något material över huvudtaget och är tyst. Men att ställa om subben mellan OFF och ON i recieverns meny känns väl ganska ok när man växlar mellan CD och DVD, det är ju ändå inte speciellt mycket merarbete menar jag. Dock får du inget ljud från din subb vid CD-uppspelning med denna inställning och det kanske du vill? De flesta musikentusiaster menar dock att subben inte hör hemma vid musiklyssning om du har fullregisterhögtalare, såvida man inte har en mycket exklusiv sub. MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 25 januari 2008 - 14:09.
Postad 25 januari 2008 - 20:08
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Chuck:
Hmm fan det blir mycket att testa  . Skall kanske dra upp suben mot 80hz och stänga av sub+main och utvärdera igen, gjorde detta när jag fick subben men tyckte då att sub+main lät bättre. Kan vara så att jag kanske tycker om det mer nu. Skall nog göra ett schema med alla inställningar som jag har nu och sedan testa runt lite alldeles strax! Utvärdera och kanske hittar jag en ny inställning som är bättre  . Mycket att pilla på blir det  .
Jonzod:
Ja nej det är väl sant att man skulle kunna sätta på och stänga av suben i menyn beroende på vad man lyssnar på. Vet inte varför riktigt som jag snöat in på att hitta den gyllene vägen, en inställning som funkar what so ever  .
Nu skall här testas!
Postad 25 januari 2008 - 20:46
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Detta blev väldigt rörigt.. Någon som kan göra en kort sammanfattning om hur man behöver göra för att få hela registret till frontarna? Använder Denon och om jag har förstått det hela rätt så går det att ställa in? Dock är jag lite osäker på om LFE+Main gör.. Är det att subben får LFE-kanalen plus de frekvenser som de andra högtalarna inte får tex. om man har små högtalare? Varierar det mellan de olika märkena och modellerna om högtalarna får hela registret (inkl. LFE) om man ställer in recievern på "Large"?
Som sagt, en kort snabb guide hade varit bra!
Postad 25 januari 2008 - 21:12
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
RADERAT för att minska missförstånd för andra kunskapstörstande individer...
Mitt fel
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 25 januari 2008 - 22:04.
Postad 25 januari 2008 - 21:17
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1 800 inlägg
Om du menar att du vill testa det tråden från början handlar om så gör följande:
Ställ in recievern på sub=no, dvs lura recievern att du inte har någon sub inkopplad.
Koppla in subben antingen via högnivå på högtalarutgångarna front L och R på recievern eller via lågnivå på pre out L och R.
Då får du både fullregisterbas + LFE till fronthögtalarna samt subben.
/Heron
Redigerat av Heron, 25 januari 2008 - 21:19.
Postad 25 januari 2008 - 21:36
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
SUB
LFE+MAIN= Subben får LFE-kanalen + allt under den satta crossover-frekvensen som du angett för dina övriga högtalarkanaler.
LFE= Subben får enbart information från LFE-kanalen.
MVH Jonsod
Njae, blev det där verkligen rätt? Ställer man in som "LFE" så får subwoofern inte bara LFE-kanalen, utan även all information från de högtalare som ställs som SMALL, under den valda delningsfrekvensen. Ställer man alla högtalare som LARGE så gäller att subwoofern enbart spelar LFE-kanalen, och inget annat. MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 21:42
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1 800 inlägg
Exakt.
Och ställer man in någon högtalare på small så flyttas alltid dess basfrekvenser till subben oavsett sub-inställning så länge subugången är aktiverad. Kör man sub=no dvs inaktiverad subutgång så kan man inte köra några högtalare som small.
Redigerat av Heron, 25 januari 2008 - 21:43.
Postad 25 januari 2008 - 21:42
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Ställer man in som "LFE" så får subwoofern inte bara LFE-kanalen, utan även all information från de högtalare som ställs som SMALL, under den valda delningsfrekvensen.
Hmm, är du verkligen helt säker på detta? Utesluts MAIN så skall ju subben inte få någon information från dessa kanaler, eller? Ställer man alla högtalare som LARGE så gäller att subwoofern enbart spelar LFE-kanalen, och inget annat.
Ok, det var så jag trodde från början, men du berättade i ett inlägg ovan att DENON-recievers även skickar frekvenserna under vald crossover frekvens till subben (Då kanalerna är inställda på LARGE). Missförstod jag dig? Gud nu blir även jag snurrig i bollen... MVH Jonsod EDIT: Ändrade senare svaret (missförstånd)
Redigerat av jonsod76, 25 januari 2008 - 21:51.
Postad 25 januari 2008 - 21:47
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ställer man in som "LFE" så får subwoofern inte bara LFE-kanalen, utan även all information från de högtalare som ställs som SMALL, under den valda delningsfrekvensen. Hmm, är du verkligen helt säker på detta? Utesluts MAIN så skall ju subben inte få någon information från dessa kanaler, eller?
MVH Jonsod
Tämligen säker, enligt vad Roger Dressler säger och som jag ser det rent logiskt. "LFE" mode is the standard, required, and recommended mode for bass management operation per Dolby and THX. It means that the subwoofer receives LFE, plus the bass from any main channel that was set to small, below the crossover point. Any channels set to large will not reach the subwoofer. Net result, the full response of every channel is reproduced. That's good.
Om det vore som du skrev så skulle det per automatik betyda att SAMTLIGA högtalare blev inställda som LARGE med subwoofern inställd som "LFE", eftersom annars skulle lågfrekvent ljud under delningsfrekvensen helt filtreras bort i tomma intet utan att reproduceras alls. Det har jag svårt att tänka mig. MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 22:02
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
"LFE" mode is the standard, required, and recommended mode for bass management operation per Dolby and THX. It means that the subwoofer receives LFE, plus the bass from any main channel that was set to small, below the crossover point. Any channels set to large will not reach the subwoofer. Net result, the full response of every channel is reproduced. That's good.
Om det vore som du skrev så skulle det per automatik betyda att SAMTLIGA högtalare blev inställda som LARGE med subwoofern inställd som "LFE", eftersom annars skulle lågfrekvent ljud under delningsfrekvensen helt filtreras bort i tomma intet utan att reproduceras alls. Det har jag svårt att tänka mig.
Ok, nu får jag problem med att förstå vad LFE+MAIN i så fall innebär, förhåller det sig som ovan så känns ju detta val helt överflödigt. Kan du vara snäll och reda upp allt på något liknade vis som jag försökte ovan. Just nu är det en salig röra i mitt huvud, jag trodde att jag äntligen hade fått grepp på detta... MVH Jonsod
Postad 25 januari 2008 - 22:03
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
SUB
LFE+MAIN= Subben får LFE-kanalen + allt under den satta crossover-frekvensen som du angett för dina övriga högtalarkanaler.
LFE= Subben får enbart information från LFE-kanalen.
MVH Jonsod
Njae, blev det där verkligen rätt?
Ställer man in som "LFE" så får subwoofern inte bara LFE-kanalen, utan även all information från de högtalare som ställs som SMALL, under den valda delningsfrekvensen. Ställer man alla högtalare som LARGE så gäller att subwoofern enbart spelar LFE-kanalen, och inget annat.
MVH /Chuck
Så som Jonsod beskrev det stämde överrens med så som jag har uppfattat det. Men om nu subben även får frekvenserna från de högtalare som inte står som LARGE oavsätt inställning som du säger Chuck så fattar jag inte vad LFE+Main gör.. Något annat som jag också har problem med att förstå är att om det är som ni säger att hela frekvensområdet sänds till högtalarna om man ställer dem på LARGE så förstår jag inte vad trådskaparen har problem med som han försöker undvika med den kopplingen som han har gjort. För om LARGE högtalarna får hela registret så finns det ju inget som de missar. Har jag fått detta om bakfoten??
Postad 25 januari 2008 - 22:17
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ok, nu får jag problem med att förstå vad LFE+MAIN i så fall innebär, förhåller det sig som ovan så känns ju detta val helt överflödigt. Kan du vara snäll och reda upp allt på något liknade vis som jag försökte ovan. Just nu är det en salig röra i mitt huvud, jag trodde att jag äntligen hade fått grepp på detta...
MVH Jonsod
"LFE+Main" gör på samma sätt som "LFE", med det tillägget att huvudhögtalarna (Main) spelar även de fullregister, tillsammans med subwoofern. Det finns inget delningsfilter som skär nedåt på huvudhögtalarna, dessa är fullregister. Alltså, sätter du delningsfrekvensen på tex 60 Hz, så kommer subwoofern att återge huvudhögtalarnas ljud under delningen (60 Hz) också, tillsammans med huvudhögtalarna. Samma signal spelas upp i både sub och huvudhögtalare. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 25 januari 2008 - 22:44.
Postad 25 januari 2008 - 22:23
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Något annat som jag också har problem med att förstå är att om det är som ni säger att hela frekvensområdet sänds till högtalarna om man ställer dem på LARGE så förstår jag inte vad trådskaparen har problem med som han försöker undvika med den kopplingen som han har gjort. För om LARGE högtalarna får hela registret så finns det ju inget som de missar. Har jag fått detta om bakfoten??
Du glömmer LFE-kanalen. I normala fall skall ALDRIG LFE-kanalen återges av huvudhögtalarna, eftersom det skall göras ev en subwoofer. Men sätter man subwoofer som OFF så mixas ljudet ner i huvudhögtalarna för att inte gå miste om det ljudet. Det som beskrivs i tråden är bara ett sätt att lura systemet att få LFE-kanalen uppspelad av BÅDE huvudhögtalarna OCH subwoofern (samtidigt som subwoofern även återger samma lågrekventa ljud som finns i huvudhögtalarna från början så att säga). MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 22:26
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Något annat som jag också har problem med att förstå är att om det är som ni säger att hela frekvensområdet sänds till högtalarna om man ställer dem på LARGE så förstår jag inte vad trådskaparen har problem med som han försöker undvika med den kopplingen som han har gjort. För om LARGE högtalarna får hela registret så finns det ju inget som de missar. Har jag fått detta om bakfoten??
Du glömmer LFE-kanalen.
I normala fall skall ALDRIG LFE-kanalen återges av huvudhögtalarna, eftersom det skall göras ev en subwoofer. Men sätter man subwoofer som OFF så mixas ljudet ner i huvudhögtalarna för att inte gå miste om det ljudet.
Det som beskrivs i tråden är bara ett sätt att lura systemet att få LFE-kanalen uppspelad av BÅDE huvudhögtalarna OCH subwoofern (samtidigt som subwoofern även återger samma lågrekventa ljud som finns i huvudhögtalarna från början så att säga).
MVH /Chuck
Så när ni säger fullregister så är det exklusive LFE kanalen?
Postad 25 januari 2008 - 22:30
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Ja, LFE är INTE fullregister, det återger bara frekvenser upp till 80 Hz på DTS och 120 Hz på Dolby Digital, och viktigt, är en diskret kanal.När jag skriver fullregister så menar jag 20 Hz till 20 kHz. Läs igenom den posten där jag citerade Roger Dressler som beskriver vad "LFE" och "LFE+Main" betyder, tror knappt jag kan förklara det på ett bättre sätt. MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 23:12
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
 " Kul" att se att det är fler än jag som inte riktigt hänger med i hur alla filter och inställningar hänger ihop, då känner jag mig inte så dum.
Nu har jag testat som fean, i 3tim ungefär. Körde lite olika inställningar. Testade med Kraftwerk minumum - maximum i Dts. Ändrade bara volym på subban i recievern så att jag inte skulle blanda ihop hur mycket jag höjt och sänkt. Volymen på suben är den volym som jag tyckte det lät bästa på.
...................................................................
Orginal: reciever 80hz, sub+main, alla hötalare på large, subvolym +5.
Sub: 65hz
Detta var mitt orginalljud som jag var nöjd med.
....................................................................
Nr1 : Reciever 80hz, normal(ej sub + main), alla högtalare på large, subvolym +10(för det blev mindre bas)
Sub: 80 hz
Inte så stor skillnad faktist mer än att basen liksom försvann på vissa ställen, kanske lite tightare.
..........................................................................
Nr 2: Reciever 80hz, alla högtalare på small, subvolym +1,
Sub: 80hz
Belv tightare ljud men nu tyckte jag subben blev lättplacerad, kändes som jaha där står subben ja.
......................................................................
NR 3: reciever 80hz, frontar large resten small, Norm (ej sub+main), subvolym 2+.
Helt ok men det känndes som jag skuvade upp volymen för tt få mer bas och de blev fortfarande subban lättplacerad.
................................................................................
........
Nr 4: Reciever 80hz, frontar lagre resten small, sub+main, subvolym 0- +1.
Detta kändes som det bästa, bättre än orginalinställningen. Belv bra tryck i basen men det kändes som basen kom från de vanliga kanalerna och inte från subben, omslutande och eftersom center och bakhögtalare var inställde som small upplevde jag dem renare . Tight och rapp bas.
Får skruva upp volymen till film till +5db kanske för att få rätt tryck jämfört med Livedvd men det får jag väl leva med då  .
Körde senare med vanlig cd, tyckte det lät helt ok men får testa mer imorgon när grannarna inte sover och mina öron inte är så trötta  . Spontant kändes det som subben var lättplacerad med så högt som 80hz. Tänkte kanske sänka subben till 70hz imorgon och se om det blir bättre och kanske kunna justera volymen lite på 5.1 och då kunna köra 70hz på allt. Annars får jag väl sänka Hz när jag kör musik  .
Vet inte hur intresserade ni var om detta utlägg men jag la upp mina funderingar i alla fall  .
Tyck gärna till!
/Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 25 januari 2008 - 23:18.
Postad 25 januari 2008 - 23:20
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Vet inte hur intresserade ni var om detta utlägg men jag la upp mina funderingar i alla fall . Tyck gärna till!
/Genstruktur
Jag tycker det var intressant, tack för redogörelsen. Den enda skillnad som jag kan förstå från din originaluppställning och den du slutgiltigt tycket var bäst var att du justerade upp delningsfrekvensen på subwoofern till 80 Hz, till skillnad från 65 Hz? MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 23:28
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Vet inte hur intresserade ni var om detta utlägg men jag la upp mina funderingar i alla fall . Tyck gärna till!
/Genstruktur
Jag tycker det var intressant, tack för redogörelsen.
Den enda skillnad som jag kan förstå från din originaluppställning och den du slutgiltigt tycket var bäst var att du justerade upp delningsfrekvensen på subwoofern till 80 Hz, till skillnad från 65 Hz?
MVH /Chuck
Precis, samt satte center och bakhögtalare som small. Sänkte även subvolymen något.  Har inte tänkt så mycket på hur grundinställningen egentligen skilde sig från den nya. Felet verkar i alla fall inte vara sub+main, fick ett väldigt distinkt basljud på ett ställe som jag innan hade mest bröt. poängen med testet var väl lite att hitta en inställning som funkade med att dela på suben vid 80hz, annars skulle jag missa en hel del information jämför med 65hz. Så jag fattade det i alla fall? Skall prova vidare imorgon tänkte jag för nu är klockan för mycket och man vill inte bli vräkt direkt  .
Redigerat av genstruktur, 25 januari 2008 - 23:37.
Postad 25 januari 2008 - 23:54
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Ja, LFE är INTE fullregister, det återger bara frekvenser upp till 80 Hz på DTS och 120 Hz på Dolby Digital, och viktigt, är en diskret kanal.
När jag skriver fullregister så menar jag 20 Hz till 20 kHz.
Läs igenom den posten där jag citerade Roger Dressler som beskriver vad "LFE" och "LFE+Main" betyder, tror knappt jag kan förklara det på ett bättre sätt.
MVH /Chuck
Tror du missförstod mig lite. Jag menade inte att LFE var fullregister, frågan var om LFE ingick i fullregistret. Om en högtalare som är inställd på LARGE och därmed fullregister, spelar den då också LFE kanalen?
Postad 25 januari 2008 - 23:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Tror du missförstod mig lite. Jag menade inte att LFE var fullregister, frågan var om LFE ingick i fullregistret. Om en högtalare som är inställd på LARGE och därmed fullregister, spelar den då också LFE kanalen?
Nej. MVH /Chuck
Postad 25 januari 2008 - 23:57
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Ok, då är jag med.  Tack för uppklarandet!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|