Dustin AB/Dustin home AB, vad kan vi göra bättre?
Postad 02 februari 2007 - 16:31
wiad: Tyvärr inte, vi har kört den kampanjen sen december 2004, den skulle egentligen bara varat första månaden... Frakten är en stor kostnad för vår del, speciellt med tanke på marginalen på produkterna så vi måste tyvärr börja ta ut den.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 02 februari 2007 - 23:40
Hej!
wiad: Tyvärr inte, vi har kört den kampanjen sen december 2004, den skulle egentligen bara varat första månaden... Frakten är en stor kostnad för vår del, speciellt med tanke på marginalen på produkterna så vi måste tyvärr börja ta ut den.
Mvh
Mikael Carinci
Dåliga marginaler?
http://www.dustinhom...odID=5010099460

Någon inköpare borde kolla igenom priserna på minnena generellt, en del
är väldigt orimliga.
Postad 03 februari 2007 - 07:56
med detta företag.
Snabb leverans och snabba svar via mail.
Lägger man till bra priser så kan man inte vara mer än nöjd.
Endast 10 dåliga betyg av 271 som är skrivna borde visa att
det fungerar bra?!
Postad 03 februari 2007 - 18:18
Hej!
Mvh
Mikael Carinci
Och tyvärr tappade ni mig som kund pga det, har handlat för många 10000:- de senaste åren och kanske rekommenderat kompisar att handla för lika mycket.
Just fri frakt har varit en av de största anledningarna att handla hos er.

Postad 04 februari 2007 - 17:41
Finns det någon fri frakt gräns överhuvud taget nu?
Postad 04 februari 2007 - 22:11
SONY: hehe ja ok då, dålig marginal på det mesta

Ska be nån kika över priserna, varje inköpare har väl en 3000 produkter att hålla koll på

<edit>Ska vara lite mer verklighetsanpassat pris på minnet nu

Mvh
Mikael Carinci
Redigerat av mikaelc, 05 februari 2007 - 09:24.
Postad 05 februari 2007 - 08:51
Redigerat av newbee_forever, 05 februari 2007 - 09:03.
Postad 09 februari 2007 - 18:37
Jag tror trots allt att Dustin fått betydligt fler "ströbeställningar" än sina konkurrenter just genom detta erbjudande med "fri frakt över 500 kr". Med helt ok priser, oftast snabba leveranser och fraktfritt, har det kanske många ggr varit enklare att klicka i lite prylar där än att handla över disk i stan.
Jag skulle inte bli förvånad om "fri frakt över 500" återkommer på Dustin inom några månader när dom analyserat resultatet av förändringen.
Vi får se.

För övrigt fungerar Dustin bra, jag har stor erfarenhet av att handla från dem, och har även behövt testa kundsupporten vid ett par tillfällen under årens lopp, men det finns helt klart ett par duktiga konkurrenter som nu kommer upp jämsides iom med detta.
Ha en trevlig helg!
/ Pikemaster
Postad 12 februari 2007 - 19:23
Jag tittar just nu på LCD-TV, och där är prisskillnaden ofta stor jämfört med era konkurrenter.
Skillnaderna blir sedan ännu större om man vill ha varorna hemkörda till dörren. Vilket jag vill i detta fall.
Jag jämför er i detta fall med inWarehouse.
Några exempel:
Sony KDL-40W2000 (denna Sony är på toppen av min lista så här långt)
dustinhome.se: 22990 kr
inwarehouse.se: 20990 kr
Skillnad: 2000 kr dyrare
Skillnad med frakt: 2599 kr dyrare!
LG RZ-32LB2R
dustinhome.se: 12490 kr
inwarehouse.se: 9990 kr
Skillnad: 2500 kr dyrare
Skillnad med frakt: 3099 kr dyrare!
Sony KDL-32V2500
dustinhome.se: 12990 kr
inwarehouse.se: 12990 kr
Skillnad: ingen
Skillnad med frakt: 599 kr dyrare!
inWarehouse har fri frakt, även hem till dörren. Fri frakt betyder mycket - och kan ofta fälla avgörandet. Hemleverans hos er kostar 599 kr!
:. buan
Postad 13 februari 2007 - 09:02
Postad 13 februari 2007 - 11:42
Ja, eller läs under Gruppköp där folk efter något år fick acceptera att inbetalade "överskottspengar" (iofs oftast inga stora summor, från någon femtilapp till ett par tusen) inte skulle återfås. Eftersom den som höll i gruppköpet - moderator på MinHembio - inte hade någon lust.folk är som regel väldigt snabba att skriva hårda ord så fort de inte går deras väg det minsta lilla.. en har nu fårr vänta i tre dagar på retur av sina pengar eller liknande... Geez.. Läs igenom t.ex. megastyle tråfden och läs om folk som får vänta i månader för att få tillbaka pengar/varor vid reklamationer osv.
Nävisstnä. Gruppköpen låses ju för alla som inte deltagit i dem, så ingen får någon insyn. Vilken otur.
Postad 13 februari 2007 - 11:49
Har väl missat något, men när jag tittar på Inwarehouse sida tar de 599:- för hemleverans av en KDL-40W2000. Om man inte bor inne på hämtlagret i Solna, vill säga.inWarehouse har fri frakt, även hem till dörren. Fri frakt betyder mycket - och kan ofta fälla avgörandet. Hemleverans hos er kostar 599 kr!
Postad 13 februari 2007 - 12:38
Inwarehouse har vad jag ser inte fri hemleverans, åtminstone inte på den TV jag kollade på

Jag tar alla synpunkter om frakten i beaktande, det är nåt vi kommer ta med när vi gör en bedömning av hur det fungerar med frakt resp hur det fungerade innan utan frakt.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 13 februari 2007 - 12:45
Ingen i sverige importerar hela deras sortiment, det skulle ni dra in en bra hacka på tror jag.
Även fraktfritt skulle inte va helt fel.
Postad 13 februari 2007 - 12:52
1. Svara snabbare på mail mailade eran order avd angående en dator i går förmiddag men ännu inte fått någe svar . Har även skickat PM till dig utan svar .
2. Vet att fraktkostnader är en stor del av era kostnader men för det så brukar dom flesta företagen kunna erbjuda frifrakt efter ett vist belopp . Tycker det känns surt att plocka ihop en komplett dator för över 14 k utan att kunna få ett bättre pris eller fri frakt .
Postad 13 februari 2007 - 13:58
Har väl missat något, men när jag tittar på Inwarehouse sida tar de 599:- för hemleverans av en KDL-40W2000. Om man inte bor inne på hämtlagret i Solna, vill säga.inWarehouse har fri frakt, även hem till dörren. Fri frakt betyder mycket - och kan ofta fälla avgörandet. Hemleverans hos er kostar 599 kr!
InWarehouse har fri frakt för orders över 300 kr, det behövs i och för sig en rabattkod som man måste hitta genom prisjakt, eller säkerligen andra siter.
Går att läsa följande när man hittat varan på prisjakts hemsida:
Fraktfritt: Internetbankköp eller
avbetalning Handelsbanken Finans
Order>300 kr: rabattkod "fritt07"
Postad 13 februari 2007 - 19:30
Har väl missat något, men när jag tittar på Inwarehouse sida tar de 599:- för hemleverans av en KDL-40W2000. Om man inte bor inne på hämtlagret i Solna, vill säga.
Hej,
Inwarehouse har vad jag ser inte fri hemleverans, åtminstone inte på den TV jag kollade på
Ja, detta har ni tydligen båda missat.
InWarehouse har länge haft koder för fri frakt - och informationen finns på Prisjakt. Titta i kolumnen "Mervärde" på samtliga produkter som inWarehouse har på Prisjakt - rabattkoden sticker ut i fetstil. Fältet där rabattkoden ska fyllas i finns sedan under steg 2.Betal- och fraktalternativ i kassan hos inWarehouse. Den fria frakten gäller på ordrar över 300 kr, och gäller även hempaket när detta finns som ett alternativ.
Fältet "Mervärde" på Prisjakt har även Dustin Home fyllt i, mikaelc.

Det ordinarie priset hos inWarehouse för leverans hem till dörren skiljer sig åt beroende på vilken TV man kollar på. 32" = 500 kr.
Hos Dustin Home kostar hemleverans 599 kr för samtliga TV i mitt exempel.
Det här är en tråd om vad Dustin Home kan förbättra. Och priserna kan definitivt förbättras i många fall. Ingen tvekan om den saken.Tycker dock du ska komma ihåg när du gör just jämförelsen med inWarehouse att anledningen till deras ofta väldigt låga priser beror på parallellimport av varor.
Enligt inlägg #193 försöker Dustin Home förbättra sina priser på Samsung.
mikaelc,
kan ni göra något åt prisskillnaden på ex. Sony KDL-40W2000?
:. buan
Postad 13 februari 2007 - 21:19
Elgiganten 64 mot 21% med liknande frakt...
Postad 14 februari 2007 - 10:15
Cozmos 08: Vi ligger på för att det skall gå snabbare... Jag ber om ursäkt för att du inte fått svar på ditt PM, det kommer under dagen.
buan: Det har jag helt missat, jag har inte kollat så mycket i andra trådar eller på övriga ÅF på forumet, jag försöker följa det som rör Dustin i stort så jag är nog inte helt uppdaterad när det gäller våra kollgors villkor eller erbjudanden.
När det gäller prisskillnaderna så beror de på var man köper t ex TV-apparater. Vi har hittills köpt via svenska distributörer men kikar på att överge det då prisbilden där gör att vi inte kan konkurrera. Men det är ett nytt fält för oss, därför går det långsamt..
Mvh
Mikael Carinci
Postad 14 februari 2007 - 10:21
Postad 14 februari 2007 - 10:42
Exempelvis beställde jag ett Logitech ljudsystem som dessvärre var defekt. Efter samtal med support skickades detta in på en måndag. Jag hade ett nytt system på torsdagen. Det kallar jag otroligt bra service.

Däremot är jag besviken över att fraktavgiften är tillbaka. Tycker att det i vart fall bör vara fraktfritt över tusenlappen. Det känns bättre att handla när det priset som står på varorna i slutändan blir det priset man betalar istället för att behöva räkna på frakter.
Postad 14 februari 2007 - 14:43
redan är för sent att välja en annan leverantör för just den beställningen
i alla fall. Men dålig kundservice är för mig ett skäl att ALDRIG välja en
leverantör en gång till.
Dustin har varit bra då jag handlat, men har ej köpt hemelektronik där,
och faktiskt heller inte haft problem med någon levererad produkt.
Produkter kan vara felaktiga vid leverans, inte stämma med spec, eller
gå sönder under garantitiden.
Hur skulle Dustin hanterat den lilla historia jag har problem med just nu?
"Digital-TV utan garanti" https://www.minhembi...howtopic=149045
Postad 15 februari 2007 - 03:15

Postad 17 februari 2007 - 23:58

Postad 18 februari 2007 - 08:14
bng: Om vi hade i vår produktinformation om TV:n uppgett att den med CI-modul kan användas med Boxers kanaler utan att reservera oss och skriva endast fria kanaler så hade vi löst det antingen med ett återköp alternativt (om kunden är intresserad) en prisreduktion.
Däremot kanske vi inte skulle fortsätta marknadsföra en TV med CI-modulplats som inte klarar CI-moduler. Poängen med utbyggnadsmöjligheten går ju lite förlorad då och de flesta vill antagligen använda TV:n till att se andra kanaler än bara de i det fria marknätet.
Dreadlock: I know, i min mening är faxen ett av de absolut sämsta sätten att kommunicera på. Vi tittar på en lösning som fungerar på samma sätt som på Dustin home AB, dvs onlinebetalning även med företagskort.
Mvh
Mikael Carinci..
Postad 18 februari 2007 - 11:10
Vi fick skicka mot postförskott eftersom jag omöjligt kunde ta med mig prylarna till jobbet ifall ni skickade det hem till mig. Varför inte skilja på shipment och billing address när ni "faxar" vidare till euroline för betalningen? Och varför inte ha möjligheten att dra korten direkt i butiken istället för att skicka vidare?
Nu när vi skulle hämta via postförskott fick vi reda på att det räknas som kontantuttag och att max för mitt kort var 30K SEK om dan. Fick ta ut 30K och sen gå tillbaka dan efter och göra lika dant.
Postad 18 februari 2007 - 12:20
Har använt mig av Dustin/Dustinhome i flera år och är som flera andra här inne väldigt nöjd med tillgången på produkter och de snabba leveranserna.
Däremot så tycker jag att siten/erna kan förbättras. Framför allt så tycker jag att utsökningen av produkter känns lite begränsad.
Till exempel så har jag varit ute efter en LCD-TV med full HD ett tag nu. Har hela tiden vetat att jag skulle beställa den på Dustinhome, men har fått använda mig av prisjakt för att enkelt kunna få en överblick över marknaden, priser och omdömen.
För att hitta en TV med full HD på Dustins sidor så måste jag klicka ner mig i trädet på TV/LCD-TV/>33". Har jag tur så står det "Full HD" i beskrivningen, men annars så måste jag gå in på varje produkt för att se specarna.
Jag förstår att Prisjakt är en site som är speciellt framtagen för att vara bra på att söka fram produkter, men det är åt det hållet ni bör sträva!
Blev till slut en Sony KDL-40W2000, och faktiskt så var leveransen den här gången inte helt perfekt...beställde den på Onsdag förmiddag i hopp om att jag skulle ha den till helgen.
Tyvärr så levererade posten den först på Måndag kväll.

Vet dock inte om det var Dustin eller postens fel....
Postad 19 februari 2007 - 16:21
Hej!
bng: Om vi hade i vår produktinformation om TV:n uppgett att den med CI-modul kan användas med Boxers kanaler utan att reservera oss och skriva endast fria kanaler så hade vi löst det antingen med ett återköp alternativt (om kunden är intresserad) en prisreduktion.
Däremot kanske vi inte skulle fortsätta marknadsföra en TV med CI-modulplats som inte klarar CI-moduler. Poängen med utbyggnadsmöjligheten går ju lite förlorad då och de flesta vill antagligen använda TV:n till att se andra kanaler än bara de i det fria marknätet.
...
Mvh
Mikael Carinci..
Bra svar! I mitt fall fattade NetOnNet till slut vad det handlade om.
Jag tröttnade på en korkad kundtjänst, fick den trasiga CA-modulen
utbytt vid ett besök i deras butik och en ursäkt. De lär sig de också.
Jag tror definitivt att bra kundtjänst är ett vasst konkurensmedel.
Postad 21 februari 2007 - 14:02
Snabbt har det alltid gått med leveranserna, till viss del beror det kanske på att man bor i stockholms län.
Kundtjänsten har jag varit i kontakt med när mina hörlurar strejkade först en gång och jag fick nya (gick väldigt fort och smidigt det också) sen när det gick sönder igen så ville jag ha pengarna tillbaka och välja ett par andra lurar, det gick hyffsat fort och smidigt dock så frågade ni aldrig min far (eftersom jag inte är 18 beställer han åt mig) om han ville ha pengarna insatta på ett konto utan skickade ut ett sådant där "papper" som man får hämta ut pengarna med, nackdelen med det är att man får betala en avgift för det vilket gör att lite pengar försvinner.
Men jag har alltid fått snabba och trevliga svar från dustinhome, helt klart en av de bästa online butikerna.
Men det är lite tråkigt att det inte är fraktfritt längre, jag började nog köpa hos er pga av det och många köp har blivit av er istället från konkurrenter pga av frakten. Det gör att man kan impulshandla mycket mer och behöver inte bry sig så mycket om frakten.
Jag förstår att fraktdelen är en stor utgift, men ni borde försöka lösa det på något sätt igen så att ni kan ha frakfritt, tror ni vinner många kunder på det.
Postad 27 februari 2007 - 14:50
Får troligtvis fraktlapp imorgon och sen återstår att se hur lång tid det tar att felsöka, dock känner jag mig full av förtroende att även det går snabbt (det rör sig trots allt om en väldigt enkel felsökning).
En hårddisk som vägrar att starta i två olika datorer fungerar sannolikt inte heller vid deras felsökning, därmed bör det nästan vara en vändande leverans om inte returavdelningen har fullt upp.
Postad 28 februari 2007 - 09:40
Nu verkar det dock som Dustin håller på att se över om de ska fortsätta med Posten eller ej.
Då jag fått ett antal paket med Schenker som tagit 2 dagar på sig att komma fram.
Skulle Dustin överge Posten så gör de sitt största misstag på år och dag!
Varför ska jag som köpare beställa från Dustin om jag kan få samma vara billigare någon annanstans med 2 dagars leveranstid.
Dustins snabba leveranser är toppen men om de börjar köra med Schenker ja då finns det bättre alternativ än Dustin iaf. Jag vill ha mina varor dagen efter även om beställningen läggs väldigt sent (17-18 på eftermiddagen).
Har varit i kontakt med Dustin om detta och de bekräftade att de just nu tittar på möjligheten att använda annan transportleverantör men vill gärna ha synpunkter från kunder.
Så ni som gillar 1 dags leveranstid, hör av er till Dustin och tala om att de verkligen gör bort sig om det är 2-3 dagars leveranstid som ska gälla framöver.
Redigerat av Unregistered8c36c967, 28 februari 2007 - 09:41.
Postad 28 februari 2007 - 10:03
Vad det gäller frakten så har jag märkt att Dustin ligger väldigt bra prismässigt om man väljer att visa priserna inkl. frakt. Detta gör att jag förmodligen kommer att handla från dem trots att det inte är frakfritt längre.
Nästa beställning blir troligen en Tvix 4000 bara de får in den på lager igen

MVH Kribban
Postad 28 februari 2007 - 12:59
Vi tar gärna emot synpunkter vad gäller de olika fraktsätten. Schenker skall ha samma leveranstider som Posten Företagspaket, däremot funkar det inte lika i alla postnummerområden och inte i stockholmsområdet där Posten ibland får ut paketen samma dag som beställning.
Vi håller på att utvärdera möjligheten att styra leveranserna beroende på var kunden finns till det fraktbolag som är starkast där.
Men som sagt, synpunkter tar vi gärna emot! Maila i så fall till [email protected]. Detta gäller Dustin AB, de som beställer via home berörs inte

Mvh
Mikael Carinci
Postad 28 februari 2007 - 20:19
Vi kör Dustin på jobbet och alltid snabba leverans pga Posten.
Postad 28 februari 2007 - 22:13
Jag gillar inte Postens attityd mot privatpersoner vs företag, mycket konstig och märklig policy.
Alla kunder ska behandlas lika med lika service vilket inte Posten uppfyller.
Skulle rekommendera DHL till Dustin, extremt snabba och har mycket bra priser inrikes.
Skickar själv allt med DHL eftersom de ligger betydligt lägre i pris än Posten.
Dessutom diskriminerar Posten privatpersoner med utkörning, om kunden är sjuk och dålig kan dock Posten köra ut mot betalning.
Med DHL sker alltid utkörning efter avisering utan debitering, detsamma gäller Schenker som även har Privpak stationer runt i landet där paket under 20kg kan hämtas lokalt.
Personligen förstår jag inte företag som använder Posten idag, förmodligen gammal vana.
Redigerat av Packetloss, 28 februari 2007 - 22:16.
Postad 28 februari 2007 - 22:42

Om ni får Panasonic S99 kan ni tala om när?

MVH Kribban
Postad 28 februari 2007 - 22:54
Posten är sämst alla kategorier.
Jag gillar inte Postens attityd mot privatpersoner vs företag, mycket konstig och märklig policy.
Alla kunder ska behandlas lika med lika service vilket inte Posten uppfyller.
Skulle rekommendera DHL till Dustin, extremt snabba och har mycket bra priser inrikes.
Skickar själv allt med DHL eftersom de ligger betydligt lägre i pris än Posten.
Dessutom diskriminerar Posten privatpersoner med utkörning, om kunden är sjuk och dålig kan dock Posten köra ut mot betalning.
Med DHL sker alltid utkörning efter avisering utan debitering, detsamma gäller Schenker som även har Privpak stationer runt i landet där paket under 20kg kan hämtas lokalt.
Personligen förstår jag inte företag som använder Posten idag, förmodligen gammal vana.
Harkel harkel, DHL tycker jag suger rätt hårt eftersom de har en bestämd utkörning per dag i små till medelstora städer och de flesta av oss arbetar faktiskt, då blir det svårt att få ut paketen överhuvudtaget.
Posten är för mig helt överlägsen eftersom man normalt sett i vilken byhåla som helst kan hämta paketen i sin närbutik/bensinstation till 22:00 på kvällarna...
Postad 01 mars 2007 - 14:24

MVH Kribban
Postad 08 mars 2007 - 22:59
Jag förstår inte varför ni tagit bort gratis frakt som ni hade? Sen borde ni fixa någon knapp där man kan avbeställa när man gjort sin beställning. Dom gångerna jag vart tvungen att avbeställa har ni vart så förbaskad snabb

Redigerat av Bjornstrom_, 08 mars 2007 - 23:02.
Postad 10 mars 2007 - 03:09
5 av 5 Stjärnor
/Per
Postad 11 mars 2007 - 10:58
Dom gångerna jag vart tvungen att avbeställa har ni vart så förbaskad snabb
att skicka så ni har inte hunnit se mailet att jag vill avbeställa..
En sådan funktion skulle jag också vilja se. Samtidigt så om jag hade en egen butik skulle jag aldrig erbjuda det eftersom det är mycket större chans att personen inte ångrar sig om denne måste betala returfrakt.

Postad 12 mars 2007 - 20:56
MVH
Snyggorik
Dustin Forever
Postad 14 mars 2007 - 22:42
Det där gillar jag inte Dustinhome, som privatkonsument förväntar jag mig att man får hjälp av säljaren alltså er i enlighet med konsumentköplagen.
Jag har suttit i alldeles för långa och många telefonköer med tex garmin, hp och tomtom för att tycka att det är acceptabelt, konsumenten skall inte tvingas att utföra ert jobb.
Postad 14 mars 2007 - 22:57
Ärligt talat, jag har som företagare handlat för miljoner och tycker Dustin har blivit sämre och sämre.
De har blivit "Fat-and-happy" och bryr sig inte om service som de en gång gjorde.
Om jag gör en affär med Dustin så tar de inget ansvar för att du till slut får en fungerande vara som de har tagit betalt för. Om det inte fungerar med att hänvisa till leverantören borde de ta tillbaka ansvaret. Ärligt talat så tar Dustin dina pengar och sedan skiter de i dig.
Kolla min blogg hur man inte borde bete sig! Konsten att få missnöjda kunder som i sin tur rekommenderar andra att inte handla på Dustin!
http://whatexperienc...364B2AD40A.html
ALDRIG MER DUSTIN!!!
Redigerat av Whatexperince, 15 mars 2007 - 07:58.
Postad 15 mars 2007 - 07:05
Junkan: Som privatperson kan man alltid vända sig direkt till oss, vi tvingar ingen att kontakta tillverkaren. Anledningarna till att vi hänvisar direkt till tillverkare eller serviceverkstad är i huvudsak två:
För support, vi har ett antal personer på kundservice men vi har runt 25000 produkter i sortimentet, det finns inte en möjlighet tyvärr att ha support på alla utan vi måste ta hjälp av tillverkarna. Givetvis kan man ringa oss men vi liksom de flesta andra återförsäljare har inga vidare bra genvägar in på supporten.
För service, vi har ingen egen serviceverkstad så vi skickar varan till samma serviceställe som våra kunder. Skillnaden är egentligen tiden, det tar ju någon vecka extra att skicka varan via oss men det får man välja själv som kund.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 15 mars 2007 - 19:37
Jag har varit en trogen kund sedan Dustin startade.
Ärligt talat, jag har som företagare handlat för miljoner och tycker Dustin har blivit sämre och sämre.
De har blivit "Fat-and-happy" och bryr sig inte om service som de en gång gjorde.
Om jag gör en affär med Dustin så tar de inget ansvar för att du till slut får en fungerande vara som de har tagit betalt för. Om det inte fungerar med att hänvisa till leverantören borde de ta tillbaka ansvaret. Ärligt talat så tar Dustin dina pengar och sedan skiter de i dig.
Kolla min blogg hur man inte borde bete sig! Konsten att få missnöjda kunder som i sin tur rekommenderar andra att inte handla på Dustin!
http://whatexperienc...364B2AD40A.html
ALDRIG MER DUSTIN!!!
Det var mig en sorglig historia....fyra månader utan en fungerande produkt!!!

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar