Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E
652 svar till detta ämne
Postad 19 augusti 2006 - 09:50
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Som jag skrev tidigare har jag problem med pixelmappad bild från datorn. Jag har skapat en del testmönster och suttit framför skärmen med lupp och försökt kalibrera. Eftersom det endast finns en justering i vertikalled (vertikal position) så har jag räknat med att signalens 768 linjer mappas ordentligt till skärmens 768 linjer. Men, men vad tror ni, jo klantarslena på Sharp har lyckats skala om de inkommande 768 linjerna till 767 linjer på tvn. Hur tror ni att det blir.
Varför, varför gör de på detta viset???
Jag har provat att köra både 1360x768 (utsträckt) och 1024x768. Snälla, någon, tala om för mig att jag gjort något busenkelt fel. Jag hoppas faktiskt jag har fel nu. Om inte så kommer jag att felanmäla min tv på Måndag.
Någon som vill köpa en billig LCD? Nu kommer sambon att bli vansinnig på mig...
/Bäckman (som börjar tappa hoppet om en BRA tv)
Det där later helt sjukt. Varför 767 linjer?! Vilken pc skickar ut 767 linjer??? Hur har de tänkt där?! Kan det verkligen stämma? Jag antar att du provat att kolla med det där testmönstret där varannan pixel är svart och varannan vit? När jag kollade det sa tyckte jag det sag bra ut, jag sag inga stora flimrande saker som man skulle halla utkik efter. Men a andra sidan sa vet jag inte till 100% exakt hur det skulle se ut (testade aldrig det mönstret pa Samsungen jag hade innan). Men däremot som du antyder tyckte jag mig att ikoner och liten text pa skrivbordet pa Samsungen var skarpare än pa Sharpen. Skulle ngn med lite erfarenhet fr det mönstret jag beskrev kunna kolla upp om Sharpen pixelmappar eller inte? Mönstret laddas ned här och en beskrivning kan ses här. *Haller tummarna*
Postad 19 augusti 2006 - 15:02
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Jag får min 37GD9 på måndag.
Blir väl till att testa PC- VGA ansl.
får skaffa en kabel bara... nån speciell kvalitet på VGA kabeln ?
Det där med att apparaten skalar till 767 pixlar måste väl kunna åtgärdas via nytt firmware?
var faktiskt 100% inne på att ha en HTPC ... men har nog svängt in på mediaspelare liknande Tvix.
får vänta på x.264 stödet bara. Jag har kört xbox och xbmc i flera år och det funkar otroligt bra.. synd bara att den inte orkar mer än 720p xvid/divx grejer.
Nån som har den monterad på väggen .... isåfall vilket väggfäste har ni använt er av?
Postad 19 augusti 2006 - 16:02
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Arrghhh!!!
Nu är jag grymt irriterad och arg. Varför kan inte tillverkare göra riktiga apparater?
Som jag skrev tidigare har jag problem med pixelmappad bild från datorn. Jag har skapat en del testmönster och suttit framför skärmen med lupp och försökt kalibrera. Eftersom det endast finns en justering i vertikalled (vertikal position) så har jag räknat med att signalens 768 linjer mappas ordentligt till skärmens 768 linjer. Men, men vad tror ni, jo klantarslena på Sharp har lyckats skala om de inkommande 768 linjerna till 767 linjer på tvn. Hur tror ni att det blir.
Varför, varför gör de på detta viset???
Jag har provat att köra både 1360x768 (utsträckt) och 1024x768. Snälla, någon, tala om för mig att jag gjort något busenkelt fel. Jag hoppas faktiskt jag har fel nu. Om inte så kommer jag att felanmäla min tv på Måndag.
Någon som vill köpa en billig LCD? Nu kommer sambon att bli vansinnig på mig...
/Bäckman (som börjar tappa hoppet om en BRA tv)
Gissa vad detta är
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Ett gäng Sharp tekniker!
<{POST_SNAPBACK}>
Hade mig en tittrunda på lcd skärmar mm, den enda sharpen som imponera var pal versionen med lägre upplösning (PAL) annars så var sony's skärmar mycket bättre enligt mig.
Postad 19 augusti 2006 - 20:08
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hade mig en tittrunda på lcd skärmar mm, den enda sharpen som imponera var pal versionen med lägre upplösning (PAL) annars så var sony's skärmar mycket bättre enligt mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Smaken är som baken, delad. Själv fick jag min demad från HD1 kanalen brevid Samsung M71, Sony V2000 (eller vad deras ny nu heter), ett gäng flaggskepp från Pioneer, LG och Panasonic, blandat nästan bara LCD, en Plasma var med. Tyckte Sharp:en stod sig hårt i konkurensen, men måste erkänna, där i butiken, så tyckte jag faktist att Samsung:en var bäst, men sen har man juh läst vad deras DNI:e teknik ställer till med, sen kostade den 10 tkr mer, inte värt det.
Postad 19 augusti 2006 - 21:16
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jeg ender nok med at købe en Sharp 37GA9E, men det irriterer mig meget, at skærmen kun har component indgang via VGA indgangen.
Findes der en 2xVGA --> 1xVGA switch, som kan anbefales til den her skærm?
Postad 19 augusti 2006 - 21:53
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Denna kanske skulle funka som switch
Postad 20 augusti 2006 - 08:52
joli66
-
joli66
-
Rookie
-
1 inlägg
Är skillnaden att 9:an stöder 1080i? Vad innebär det i praktiken? Har kollat runt här, men förstår inte riktigt den praktiska betydelsen.
Finns det andra skillnader?
Är 9 värd ett par tusenlappar mer?
Jag tycker dessutom att 8an är snyggare!
Postad 20 augusti 2006 - 15:59
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag har nu hunnit undersöka lite mer. Jag var ett tag inne på att skärmen inte hade mer än 767 rader. Det låter ju helt galet och mycket riktigt är det fel. Tvn har iaf 768 rader och problemet är fångat på bild.
Första bilden visar nedre högra hörnet med en databild. Bilden är justerad så den ligger så långt ner som bara möjligt. Detta justeras enkelt med vertical position. Det blå bandet som ligger längst ner i bild är den genomskinliga menyn. Zoomar man sedan in längst ner (bild nr två) så ser man tydligt att den blå meny ligger en pixelrad nedanför databilden.
P1020237.JPG 74,08K
2 Antal nerladdningar
P1020236.JPG 45,41K
1 Antal nerladdningar
Jag har också försökt skicka just 767 rader till tvn men det verkar inte fungera.
Felet som uppstår illustreras i följande bilder.
P1020227.JPG 44,6K
2 Antal nerladdningar
P1020224.JPG 137,59K
1 Antal nerladdningar
P1020225.JPG 149,01K
1 Antal nerladdningarchment]
P1020226.JPG 138,31K
2 Antal nerladdningar
Jag ska nu försöka ta fram lite bilder på problemet med att få till justeringen i x led. Inte det lättast ska ni veta.
/Bäckman
Edit: Oj vilka stora bilder det blev...
Redigerat av Stefan Bäckman, 20 augusti 2006 - 16:01.
Postad 20 augusti 2006 - 20:19
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Är det 1024*768 upplösning du försöker få till? vad är det för testbild du använder?
Postad 20 augusti 2006 - 21:28
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Är det 1024*768 upplösning du försöker få till? vad är det för testbild du använder?
<{POST_SNAPBACK}>
Varken 1360x768 eller 1024x768 ger full upplösning vertikalt. Tvn nyttjar bara 767 linjer av 768 när den visar en datasignal. Detta innebär att skärmen skalar bilden. Testbilderna skapar jag själv i paint. Just dessa bilder är från en 1024 signal. /Bäckman
Postad 20 augusti 2006 - 21:53
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Hur ser det ut när du ser på hd film från datorn?
Blir det kasst eller?
Kan ju förstå att det kan se suddigt ut när man surfar och läser småtext på aftonbladet mm.
Men för min del är det inte så viktigt att kunna surfa via tv + kikare  .
(sitter vid en 19" tft skärm här på jobbet och tycker det är lite väl liten text vid avståndet 70cm från skärmen med 1280*1024 upplösning)
däremot visa film från datorn är en annan 5:a
Postad 21 augusti 2006 - 09:01
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag har väl inte testat så jättemycket film utan mest bökat med upplösningsproblematiken. Men det jag har testat ser bra ut. Jag mest testat några vanliga divx-filmer och dom har sett förvånansvärt bra ut. Men om man tänker på det så kommer ju filmerna skalas två gånger. Först i datorn upp till bildsignalens upplösning (1360x768) och sedan i tvn ner till 1360x767. Visserligen ingen större justering i sista steget men ändå.
Jag ska ta och ringa Sharp under dagen. Dessutom ska jag ringa och felanmälla min nya digitalkamera. Den verkar ha seriösa problem i programvaran. Den överexponerar och missar att blixtra. (Heter det så?  ) Att det ska vara så svårt att släppa färdiga produkter...
/Bäckman
Postad 21 augusti 2006 - 09:15
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag har väl inte testat så jättemycket film utan mest bökat med upplösningsproblematiken. Men det jag har testat ser bra ut. Jag mest testat några vanliga divx-filmer och dom har sett förvånansvärt bra ut. Men om man tänker på det så kommer ju filmerna skalas två gånger. Först i datorn upp till bildsignalens upplösning (1360x768) och sedan i tvn ner till 1360x767. Visserligen ingen större justering i sista steget men ändå.
Jag ska ta och ringa Sharp under dagen. Dessutom ska jag ringa och felanmälla min nya digitalkamera. Den verkar ha seriösa problem i programvaran. Den överexponerar och missar att blixtra. (Heter det så? ) Att det ska vara så svårt att släppa färdiga produkter...
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Är du verkligen säker pa att tvn skalar till 767 linjer? Isf borde ju schakrutemönstret (varannan pixel svart, varannan vit (www.pixelmappat.nu)) bli konstigt, vilket det inte blir (vad jag minns  . Menar du kanske inte att Sharpen döljer en linje pga ramen täcker den, alternativt att den tar bort en linje ur signalen och inte visar den? Jag har mkt svart att tro att den skulle skala till 767 linjer, det later ju totalknasigt. I vilket fall som helst är det ju bra att du reder ut det en gang för alla . Ett samtal till Sharp borde räcka förhoppningsvis  EDIT: föresten... kan det vara sa att vi menar olika saker med skalning?
Redigerat av lillegorenje, 21 augusti 2006 - 09:18.
Postad 21 augusti 2006 - 09:15
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Har väntat länge med att köp.. Vill ha en Sharp GA9.
Bor dock i lägenhet med UPC.
Har varit inne i trådar om bredbandsleverantörer, blir lite orolig för kvaliten på tv bilden..
Någon som har UPC?
Erfarenheter med analog tv-bild?
Digital bild?
Det är TV & dvd som gäller i dagsläget..
/ Vill ju inte fortsätta tjock-tv:a
Postad 21 augusti 2006 - 11:20
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Är du verkligen säker pa att tvn skalar till 767 linjer? Isf borde ju schakrutemönstret (varannan pixel svart, varannan vit (www.pixelmappat.nu)) bli konstigt, vilket det inte blir (vad jag minns . Menar du kanske inte att Sharpen döljer en linje pga ramen täcker den, alternativt att den tar bort en linje ur signalen och inte visar den? Jag har mkt svart att tro att den skulle skala till 767 linjer, det later ju totalknasigt. I vilket fall som helst är det ju bra att du reder ut det en gang för alla . Ett samtal till Sharp borde räcka förhoppningsvis 
EDIT: föresten... kan det vara sa att vi menar olika saker med skalning?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har visat med bilderna i tidigare inlägg att den skalar om till 767 linjer. Att den skalar en signal betyder i detta fallet att den trycker ihop signalens 768 linjer till 767 linjer på tvn. Resultatet blir att det inte går att pixelmappa samt att man förlorar skärpa och upplösning. Och, precis som du skriver, är det totalknasigt att den gör så och troligen ett fel i tvns firmware. Man ser ju tydligt att lcd-panelen har ytterliggare en rad när jag tar upp tvns meny. Delar av menyn lägger sig så långt ner som det bara går och hammnar då en rad längre ner än vad databilden gör. Detta syns tydligt i andra bilden i detta inlägget. (Luras inte att tro att det är två pixelrader. Man tror att det är två rader pga Sharps multipixel teknologi. Det innebär att varje subpixel, blå pixel t.ex, är delad i två mindre pixlar. Detta innebär att skärmen har 1366*768*3*2=6.3 miljoner pixlar.) Att det inte syns på ett schackbräde med 1x1 pixel beror troligen på att du inte har pixelmappat i x heller. Ni som har en pc inkopplad till er Sharp kan ni vara snälla att göra följande testFör att testa synkningen i x och y kan man skapa ett schackmönster med 2x2 eller 3x3 pixlar. Detta göres enklast i paint eller också kan man tanka ner denna filen.
3x3.bmp 174bytes
47 Antal nerladdningarAnvänd sedan denna som bakgrundsbild och se till att du använder "tiled" och inte sträcker ut den. För test i y så justera sedan ner bilden från tvn meny så man ser att den går nedanför synlig yta. Gå sedan tillbaka ett steg i menyn så ni får den blå listen längst ner i bild. Kolla nu efter den extra linjen, man ser den med blotta ögat. Kolla också på schackmönstret på lite olika ställen på bilden. Kolla t.ex i mitten på bilden så kommer ni att se att den inte synkar. Följ också x axeln t.ex längst ner i bilden så kommer ni att se att bakgrundsbildens 3x3 pixlar inte är skarpa och lika efter hela linjen. Detta går att justera med phase och clock men jag får iaf inte till det. /Bäckman
Redigerat av Stefan Bäckman, 21 augusti 2006 - 11:23.
Postad 21 augusti 2006 - 12:12
TheAnswer
-
TheAnswer
-
Rookie
-
8 inlägg
Pixelgaranti?...
Köpte min GD9E (32 tums) i helgen. Provade 3 burkar i butiken innan jag till slut valde en av dessa tre. Alla tre hade tyvärr konstant lysande pixlar. Det exemplar jag fick med mig hem hade "bara" två defekta pixlar.¨
Jag tror inte att Sharp har "nollpixelgaranti" men det är ändå lite störande att veta att det är ett par knasiga pixlar. De syns inte annat än när bilden är helt svart samt att jag i det läget måste vara inom 1,5 meter från TV:n samt koncentrera mig på den punkt där den lysnade pixeln är. Vetskapen om dessa pixlar är dock irriterande! Jag önskar nästan att jag inte bett om att få titta på detta i butiken. Då hade jag aldrig märkt dem:-)
Någon annan som har haft liknande problem eller som vet mer precis om hur Sharp ställer sig i frågor om pixelgaranti?
I övrigt är jag kanonnöjd! Överlägset bästa bild jag sett på en LCD:a i den storleken samt att den är snygg att titta på:-)
Postad 21 augusti 2006 - 12:27
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Är skillnaden att 9:an stöder 1080i? Vad innebär det i praktiken? Har kollat runt här, men förstår inte riktigt den praktiska betydelsen. Finns det andra skillnader? Är 9 värd ett par tusenlappar mer? Jag tycker dessutom att 8an är snyggare! 
<{POST_SNAPBACK}>
Hm, GA8E stödjer väl också 1080i? Skillnaden är TrueD funktionen, 1xHDMI istället för 2 och hmm...det var väl något mer? Säljaren jag köpte den av var osäker på om det var samma panel, han trodde att det satt en nyare i GA9E, men som sagt, säker var han inte. Om det är värt det, jag ville iaf. inte chansa, och hostade upp 2 000:- extra.
Postad 21 augusti 2006 - 12:35
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Någon som har UPC? Erfarenheter med analog tv-bild? Digital bild?
Det är TV & dvd som gäller i dagsläget..
/ Vill ju inte fortsätta tjock-tv:a
<{POST_SNAPBACK}>
Har ComHem, rätt ur antennuttaget tycker jag bilden suger, men nu har jag vant mig så tänker inte så mycket på det. Via boxen (gammal Sagem) kopplad med fin SCART kabel, så suger bilden fortfarande, men som sagt, börjar vänja mig. Det du inte skall glömma, är att majoriteten av det som visas inte är i "bredbild", vilket gör att alla ser lite tjocka å goa ut, om du inte väljer att köra bilden i "normal" läge och ha massa svart runtom. Bilden via min KiSS DP-600 via HDMI är super, både på DVD och HD-mtrl blir man lyrisk. Lite sämre bild med min Pioneer DV-696AV, men fortfarande ruskigt bra. Provade att köra DVD via SCART från min Funai DVD-RW spelare, geez, inte bra. Kört även via PS2 och komponent, vissa spel blir som nya, kan inte bärga mig till PS3:an kommer. Som sagt, tror inte det har med teven att göra, utan har du vant dig vid vad teven kan prestera, så vill man inte se på något annat. För min del, kunde de gott tagit bort en scart kontakt, klämt dit två komponent istället och kanske en HDMI till. Ta även bort komposit och s-video, vem attans vill mata den vägen, när skillnanden är såååå stor, i mitt tycke då.
Postad 21 augusti 2006 - 13:04
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Hmm..
Det är ju så att man blir lite fundersam...Tänker köra komponent från Dvd-spelarna. (2st.) Men det saknas ju liksom en komponent ingång, irriterande nog. Vill inte riktigt just nu köpa HDMI spelare då jag avaktar HD spelarna..
Men tv-bilden blir man ju lite orolig för..Man vill ju inte få stryk av
sin mycket bestämda finska sambo, bara för att famefactor-skiten ser för jävligt ut...
UPC har sin enda box man får använda..ok, MEN jag måste ha minimum 44 kanaler för 300 spänn i månaden!
Får se till att flytta, för det är inte okej. Det är inte pengarna egentligen utan mera att jag måste ha 44 kanaler fast jag inte vill. (Ja, jag vet, snacka om i-landsproblem!)
Så ska man dessutom koppla via scarten, som enligt tidigare inlägg inte ger den bästa av bilder på just denna LCD..
Från att ha varit lycklig över att ha beslutat vad man skall ha, så har fingret börja halka av beställningsknappen..
Postad 21 augusti 2006 - 13:34
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Marcus, jag uttryckte mig klumpigt. Jag anser inte att SCART blir bra bild i jämförelse, detsamma med TV-utbudet. Ge mig en Sony eller Samsung LCD så får du nog samma omdömme från mig. Det har som sagt inte att göra med denna modellen.
Sen så har jag bara provat på SCART källor, varav den ena är en 3år gammal ComHem box som får signalen via vanlig antennkabel, sen om jag matar denna signal med SCART till teven, så blir inte kvalitén bättre för den sakens skull, om den från början är dålig, är du med mig? DVD-spelaren är en lågbudgetskräp från Funai, kan likaväl vara den som är sopig. Så för din skulle, så skall jag prova att mata dessa apparater när jag hinner:
KiSS DP-600 via Scart
KiSS DP-500 via Scart
Pioneer DV-696AV via Scart
Så skall jag se om jag tycker det är lika dåligt fortfarande.
En sak skall du veta, när jag kör via HDMI, så skalar jag upp bilden i 1080i på KiSS:en och 720p på Pioneer:en. Inte en aning om det blir bättre då, men sämre blir det iaf. inte.
Generellt för LCD, oavsett märke, är att den analoga TV-bilden blir sopig, i jämförelse med hur det ser ut på en CRT-TV. Detta måste man förstå, sen är det så att vissa har en väldigt bra signal i hemmet, andra är inte så kräsna etc.
I senaste nr. av Hemmabio så snackas det lite om nya converters som kommer till marknanden, däribland en "komponent-hub" med två uttag på, där den prioriterar en av portarna om det finns något igång där, annars så släpper den igenom signalen på den andra. Kanske en lösning, inte så många LCD's idag som har två komponent ingångar väl, även om det finns.
Postad 21 augusti 2006 - 13:54
TheAnswer
-
TheAnswer
-
Rookie
-
8 inlägg
Pixelgaranti?...
Köpte min GD9E (32 tums) i helgen. Provade 3 burkar i butiken innan jag till slut valde en av dessa tre. Alla tre hade tyvärr konstant lysande pixlar. Det exemplar jag fick med mig hem hade "bara" två defekta pixlar.¨ Jag tror inte att Sharp har "nollpixelgaranti" men det är ändå lite störande att veta att det är ett par knasiga pixlar. De syns inte annat än när bilden är helt svart samt att jag i det läget måste vara inom 1,5 meter från TV:n samt koncentrera mig på den punkt där den lysnade pixeln är. Vetskapen om dessa pixlar är dock irriterande! Jag önskar nästan att jag inte bett om att få titta på detta i butiken. Då hade jag aldrig märkt dem:-)
Någon annan som har haft liknande problem eller som vet mer precis om hur Sharp ställer sig i frågor om pixelgaranti?
I övrigt är jag kanonnöjd! Överlägset bästa bild jag sett på en LCD:a i den storleken samt att den är snygg att titta på:-)
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen som vill kommentera mitt lilla inlägg....
Postad 21 augusti 2006 - 14:09
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
fick min 37GD9E idag... har bara kopplat upp xbox via komponent och kört 720p på några spel och kan inte annat säga att det är ett redigt lyft.
tweakandet får göras senare.
skall testa mer.. måste skaffa en vga kabel för att testa datorn vanlig kabel på 5 m borde duga.
skall ta några bilder på fjärr och tv och lägga upp senare ikväll
Postad 21 augusti 2006 - 14:10
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Pixelgaranti?... Någon annan som har haft liknande problem eller som vet mer precis om hur Sharp ställer sig i frågor om pixelgaranti?
<{POST_SNAPBACK}>
Enl. säljaren jag köpte den av, så har Sharp nollpixelgaranti, EN enda felaktig pixel, så byter de ut skärmen eller något i den stilen. Jag ifrågasatte detta och frågade om det verkligen var så, oavsett vilken typ av pixelfel det var, då svarade han försiktigt men rätt bestämt, att så var det nog och något annat hade han inte hört talas om. Han menade på att de hade den mest generösa pixelgarantin han kände till, de säljer förutom Sharp, Samsung, Panasonic, Sony, LG m.fl. Själv har jag inga döda pixlar som jag sett, och om jag har det, så får de gärna vara döda, så länge som jag inte störs utav det.
Postad 21 augusti 2006 - 17:44
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Jag hade heller inga döda pixlar på min.
kort på fjärr finns i mitt galleri
Postad 21 augusti 2006 - 18:19
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Pixelgaranti?...
Köpte min GD9E (32 tums) i helgen. Provade 3 burkar i butiken innan jag till slut valde en av dessa tre. Alla tre hade tyvärr konstant lysande pixlar. Det exemplar jag fick med mig hem hade "bara" två defekta pixlar.¨ Jag tror inte att Sharp har "nollpixelgaranti" men det är ändå lite störande att veta att det är ett par knasiga pixlar. De syns inte annat än när bilden är helt svart samt att jag i det läget måste vara inom 1,5 meter från TV:n samt koncentrera mig på den punkt där den lysnade pixeln är. Vetskapen om dessa pixlar är dock irriterande! Jag önskar nästan att jag inte bett om att få titta på detta i butiken. Då hade jag aldrig märkt dem:-)
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen som vill kommentera mitt lilla inlägg....
<{POST_SNAPBACK}>
Sharp har lite otydlig pixelgaranti. När jag kollade manualen star det att defekta pixlar är vanliga pa LCD-tvs och sedan inget mer (fritt tolkat, har inte manualen här). Tror det tolkas individuellt fran fall till fall. Har du köpt den fr seriös aterförsäljare byter han den säkert at dig, men kolla först, eftersom jag inte tror det finns ngn klar garanti fr Sharp (rätta mig gärna om jag har fel, men det är den uppfattningen jag fatt). Du kan säkert hitta ngn mer information pa Sharps hemsida, annars är det bara att ringa. Pa min Sharp har jag tva lysande defekta pixlar som knappt märks precis som för dig, men inga släckta defekta pixlar. Jag hade en Samsung (M61) innan där jag hittade hela SJU st (!?) lysande och en släckt pixel, eftersom Samsung har noll-pixelgaranti (pa lysande pixlar) sa skickade jag tillbaks den. Orkade inte vänta mer än 3v pa en ny, sa jag bytte till Sharp GA9. Hade en Sharp P70 som lanetv en manad först och hade ca 2-3 lysande defekta och en död pa den. Summa summarum, har haft 3 st LCD-tv pa kort tid och alla har haft defekta pixlar i olika omfattning. Far mig att misstänka att man ska ha otrolig tur för att fa en helt defektfri panel (tänk pa att det finns över en miljon pixlar pa en panel, där varje pixel bestar av 3 subpixlar)... jo jag vet... det känns surt när man har betalt sa mkt pengar för den... mitt tips: leta inte efter defekta pixlar (om de inte är alltför uppenbara), ni riskerar sömnlösa nätter  Jag kan lätt leva med tva knappt märkbara lysande pixlar pa min kära Sharp efter mina erfarenheter.
Postad 21 augusti 2006 - 21:35
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Fick provat lite HD-klipp idag med 1080p upplösning. WMV9 då, surftok som jag är så blev det Step Into Liquid, Dolphins, Speed och T2. Alla nedtankade från MS sida, där de promotar sin teknik. Streamade detta till min DP-600 och sen ut mot TV:n i 1080i.
Uj, visste väl det innan, att det ser bra ut, eftersom jag klämde en film i 720p häromdagen. När det finns fart i bilden, eller snabba panoreringar etc., finns inte ett uns av eftersläpningar eller skuggor.
Jag vet nu att jag köpt rätt TV, fast det är klart man blir lite nyfiken på om man sett skillnad mellan 1080p och 1080i om det stått brevid varandra, och om det är givet att man gillar 1080p bättre.
Postad 21 augusti 2006 - 22:21
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
[quote name='DanAkaPharao' date='Aug 21 2006, 14:34 '] Marcus, jag uttryckte mig klumpigt. Jag anser inte att SCART blir bra bild i jämförelse, detsamma med TV-utbudet. Ge mig en Sony eller Samsung LCD så får du nog samma omdömme från mig. Det har som sagt inte att göra med denna modellen. -Bockar och bugar, blev orolig att det var modellrelaterat.. Sen så har jag bara provat på SCART källor, varav den ena är en 3år gammal ComHem box som får signalen via vanlig antennkabel, sen om jag matar denna signal med SCART till teven, så blir inte kvalitén bättre för den sakens skull, om den från början är dålig, är du med mig? DVD-spelaren är en lågbudgetskräp från Funai, kan likaväl vara den som är sopig. Så för din skulle, så skall jag prova att mata dessa apparater när jag hinner: -Hepp! Jag är med dig! Dessa skitboxar gör mig tokig. Det är trots allt så att filmbolagen inte gillar att man har digitala kopplingar av oro för att folk skall få material utan generationsförändringar. Jag vill dock se HDMI boxar snart, eller komponent iallafall. Men kabelleverantörerna låser ju oss vid speciella boxar. KiSS DP-600 via Scart KiSS DP-500 via Scart Pioneer DV-696AV via Scart - Det vore otroligt trevligt! Jag har väl inga speciellt bra spelare. En H/K 506 för mina filmer. En Sony med brännare för barnens Bamse, Mumin osv. (Så man får ha H/K:n ifred) Barnens får väl gå över Scart.. Visst, komponenthub kan man ju fundera på. Men det verkar väl roligare att köpa en ny HDMI spelare va?! Vill se vad som händer på HD-fronten först. Ger det cirka ett år..Sedan får vi se om det drar åt något håll eller om jag skall köpa hederlig vanlig DVD... Skall bli riktigt roligt att höra vad de lite bättre spelarna presterar gentemot Funai:en! Generellt för LCD, oavsett märke, är att den analoga TV-bilden blir sopig, i jämförelse med hur det ser ut på en CRT-TV. Detta måste man förstå, sen är det så att vissa har en väldigt bra signal i hemmet, andra är inte så kräsna etc. -jomenvisst, hoppas att jag har bra signal i mitt hus..Såg en 37 GA6:a, analogt, hos en kompis. Det gick knappt att se på vanlig TV. Det får väl bli digitalt ändå.. Morsning, M.
Postad 21 augusti 2006 - 22:34
Huckerby
-
Huckerby
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej!
Jag har lite problem med min GA9, det är så att ibland så får jag "spökbilder" när jag tittar på TV, det kan komma lite då och då, men om jag tittar 2 timmar en kväll så händer det mellan 1-4ggr vilket är väldigt jobbigt.
Min fråga blir, är det nån annan som varit med om detta och hurman löser det???
En sak till, ni som har GA9, vilka inställningar kör ni?
Tacksam för hjälp!
MVH
Huckerby
Postad 22 augusti 2006 - 00:38
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har inte haft några problem med Ghosting, ändå kört teven ganska hårt, eftersom jag låg hemma i halsfluss hela förra veckan.
Inställningar, well, allt på mitten fast kontrasten på +20, skärpa på +3, ibland kör jag med OPC på, i dagsljus, kvällen brukar jag stänga av det och sänka backlighten till kanske -2. Generellt så kör jag med alla bildförbättringar av, speciellt då TruD eftersom jag tycker rörelser blir så onaturliga med den på.
Postad 22 augusti 2006 - 08:10
TheAnswer
-
TheAnswer
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaren om "pixelgaranti".
Det är nog precis som du säger att det är rätt ovanligt med en totalt felfri skärm. Det är ju sukt många pixlar...
Tyvärr funkar jag så att när jag börjar irritera mig på något så växer och växer den känslan tills jag måste ta tag i det. Nu har jag informerat återförsäljaren om att jag ej är nöjd och han skall återkomma efter han talat med Sharp.
Vi får se vart vi landar
Postad 22 augusti 2006 - 08:11
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
DanakaPharao
Är du alltid vaken!
och kollar denna tråd?!
Du och Bäckman är ju inne här hela tiden..Trodde bara att jag var så insnöad på Sharpen.
/M.
Redigerat av Marcus B., 22 augusti 2006 - 08:39.
Postad 22 augusti 2006 - 08:31
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
DanakaPharao Är du alltid vaken! och kollar denna tråd?! Du och Bäckström är ju inne här hela tiden..Trodde bara att jag var så insnöad på Sharpen. /M.
<{POST_SNAPBACK}>
Bäckström=Bäckman antager jag. Själv är jag hemma pappaledig. Man får passa på på kvällarna då man får lite tid för sig själv. På morgonen får man ju gå upp med lillen. I morse vaknade han kl 06.00. När han ligger och krälar på golvet sitter pappa vid laptopen i soffan och vakar... Jag väntar fortfarande på att någon annan skall testa pc-lcd kopplingen som jag bad om. Ingen??? /Bäckman
Postad 22 augusti 2006 - 08:54
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Fö´låt Stefan! självklart menade jag så.
Har ändrat för att försöka mörka mitt misstag! (hehe, ingen risk med tanke på ditt inlägg efter.)
Småbarn förklarar saken. Spelar på samma bana, har dock inskolning på dagis från imorgon
Sen är det tillbaka till jobbet igen!
Postad 22 augusti 2006 - 09:14
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag väntar fortfarande på att någon annan skall testa pc-lcd kopplingen som jag bad om. Ingen???
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Jag testar gärna, om du orkar vänta till 30:e. Är utomlands pa semester/pappaledighet, har inte sett min kära tv pa ~12 veckor da  Skulle vara fint om ngn kunde testa innan dess, är otalig, vill veta om allas har 767 linjer i pc-mode. Vad tror ni, kommer Sharp fixa firmware-upgrade at oss (alla) om det verkligen är skalning till 767 linjer?
Postad 22 augusti 2006 - 09:15
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Fö´låt Stefan! självklart menade jag så. Har ändrat för att försöka mörka mitt misstag! (hehe, ingen risk med tanke på ditt inlägg efter.) Småbarn förklarar saken. Spelar på samma bana, har dock inskolning på dagis från imorgon Sen är det tillbaka till jobbet igen!
<{POST_SNAPBACK}>
Ingen fara  /Bäckman
Postad 22 augusti 2006 - 10:18
eddieguy
-
eddieguy
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tänkte fråga alla här innan jag skickar in TV'n på rep.
Är det fler som har problem med flimmrande Back-light på era LC32GA9E?
+8 ser bra ut, så fort jag ställer ner +7 till -8 den så får jag ett flimmrande i mörka/gråa färger, ser ut som det rör sig fort nerifrån å upp. I vissa bruna/gråa nyanser syns det riktigt mycket, och sen HELT stilla på +8.
Syns på SCART/SVIDEO och bägge HDMI, dock ej lyckats få fram detta på VGA-ingången.
Får även svaga ljusa vertikala ränder på bilden i SCART/SVIDEO som inte syns via HDMI eller VGA, syns mest i mörka scener. Även lite skumma färger i oxå där mörka scener, ser ut som vissa nyanser fattas, blir tex blått å sen nästa färgnyans kan bli grönaktig.
Kollat på en lika i en butik här och den verkar inte visa dessa fel, dock rätt svårt att se i väldigt ljus rumsbelysning.
Nån mer som råkat ut för något av dessa fel?
Redigerat av eddieguy, 22 augusti 2006 - 10:34.
Postad 22 augusti 2006 - 11:02
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Jag väntar fortfarande på att någon annan skall testa pc-lcd kopplingen som jag bad om. Ingen???
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
jo jag skall testa när tid finnes har skaffat en vga kabel iaf  ...men just nu är TV:n upptagen, ett helt gäng ungar här och spelar xbox, samt att jag håller på att tapetsera om i v-rummet där jag skall ha min tv till slut. skall byta fasad på 1 av hussidorna också under min 2 veckor långa "semester"  Men skall försöka hinna med ett test denna veckan iaf Har TV:n i sovrummet därför lite svårt att testa sent på kväll och nattetid när andra hälften ligger och sover
Redigerat av Biggles2002, 22 augusti 2006 - 11:12.
Postad 22 augusti 2006 - 20:16
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Marcus: njae, jag är nog "aktiv" i kanske sex-sju forum på nätet, så ibland innan jag går å lägger mig så kollar jag av. Bor f.t ensam, så jag kan leka hur mycket som helst, däremot har jag ett jobb att gå till så, det är si och så med orken. Jag återkommer med test av DVD spelare via Scart, tror inte jag hinner idag, tog fasen 1hr att sätta upp en persienn i arbetsrummet, och nu måste jag ha mat. Stefan: Jag har nog allt tänkt att koppla in PC:n, men det får nog vara en helg som är obokad då, eller kanske nu på lördag, kick-off på fredag, så räknar med att vara lite lätt bakis...däremot är jag osäker på om jag grejar dina avancerade test, även om jag har +10 års erfarnehet av PC och byggade/meckande/trimmande. Har ett Nvidia 6600GT, den klarar massa märkliga upplösningar, varav 1360 är en. Skall se vilka länkar du hade angett och förbereda mig. Eddieguy:Har inga problem med backlight, har t.o.m vänt på OPC-inställningen, låter den justera ljuset själv, bett den tala om för mig när den gör det också, bara för att få en känsla för det.
Postad 23 augusti 2006 - 07:36
mawunited
-
mawunited
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag kan ibland se visssa horisontella ljusa ränder som liksom vandrar nerifrån och upp. De syns ibland inte alls medan dom ibland blir mer påtagliga. Jag tycker dock inte att dom är så pass störande så att jag kommer att lämna in tvn.
Jag har för mig att dom kommer både när jag kör med min Forceboxerbox och när jag kör analogt direkt via antennsladden.
Jag skall testa om dom finns även vid DVD-uppspelning.
Jag vet inte om det är tvn som är sådan eller om jag har någon inställning som borde ställas om.
Någon som känner igen problemet?
/Martin
Postad 23 augusti 2006 - 08:29
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag testar gärna, om du orkar vänta till 30:e. Är utomlands pa semester/pappaledighet, har inte sett min kära tv pa ~12 veckor da Skulle vara fint om ngn kunde testa innan dess, är otalig, vill veta om allas har 767 linjer i pc-mode.
Vad tror ni, kommer Sharp fixa firmware-upgrade at oss (alla) om det verkligen är skalning till 767 linjer?
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan ju alltid hoppas. Om inte annat borde man kunna häva köpet pga det. Jag har fortfarande inte kontaktat Sharp eftersom jag vill veta om fler har problemet. Tänkte fråga alla här innan jag skickar in TV'n på rep.
Är det fler som har problem med flimmrande Back-light på era LC32GA9E?
+8 ser bra ut, så fort jag ställer ner +7 till -8 den så får jag ett flimmrande i mörka/gråa färger, ser ut som det rör sig fort nerifrån å upp. I vissa bruna/gråa nyanser syns det riktigt mycket, och sen HELT stilla på +8.
Syns på SCART/SVIDEO och bägge HDMI, dock ej lyckats få fram detta på VGA-ingången.
Får även svaga ljusa vertikala ränder på bilden i SCART/SVIDEO som inte syns via HDMI eller VGA, syns mest i mörka scener. Även lite skumma färger i oxå där mörka scener, ser ut som vissa nyanser fattas, blir tex blått å sen nästa färgnyans kan bli grönaktig.
Kollat på en lika i en butik här och den verkar inte visa dessa fel, dock rätt svårt att se i väldigt ljus rumsbelysning.
Nån mer som råkat ut för något av dessa fel?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan ibland se visssa horisontella ljusa ränder som liksom vandrar nerifrån och upp. De syns ibland inte alls medan dom ibland blir mer påtagliga. Jag tycker dock inte att dom är så pass störande så att jag kommer att lämna in tvn. Jag har för mig att dom kommer både när jag kör med min Forceboxerbox och när jag kör analogt direkt via antennsladden. Jag skall testa om dom finns även vid DVD-uppspelning. Jag vet inte om det är tvn som är sådan eller om jag har någon inställning som borde ställas om. Någon som känner igen problemet? /Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har nu också lagt märke till flimmrande/vandrande linjer i bakgrunden. Flimmrandet varierar i styrka och för det mesta syns det inte alls. Jag tycker mig märka fenomenet vid mörkare färger som ligger över lite större del av bilden. /Bäckman
Postad 23 augusti 2006 - 09:12
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det är inte så att detta flimmer är störningar på i de analoga sändningarna? Har vart ganska mycket åska, med de laddad luft etc.
Kan inte påstå att jag sett detta, och def. inte via sådant som är matat vid HDMI, men alla konstigheter som jag ev. ser på analoga sändingarna tar jag inte direkt notis om, eftersom det finns så många felkällor där.
Postad 23 augusti 2006 - 09:43
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Det låter bra DanakaPharao!
Jodå, det är ett jäkla tryck på forumen på senkvällen. Själv brukar jag alltid som av en händelse hamna på forumen på dagtid från jobbet dessutom, men det händer ju inte lika mycket då...
Mat skall prioriteras!
Persienner...jag slingrade mig som en orm för några veckor sedan för att försöka undvika att montera ett antal av dessa förhatliga objekt i köket, men det var ju så jäkla varmt med solen rätt in på dagtid så det var bara att krypa till korset..
Eddieguy!
Detta flimmer du ser, det låter ju extremt mycket som analoga tv-sändningar problem!
Har jag missuppfattat att du får detta från DVD-spelaren oxå? Eller var det med scart från digital box som mawunited ser??
M.
Redigerat av Marcus B., 23 augusti 2006 - 09:44.
Postad 23 augusti 2006 - 12:24
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
så då har jag testat 3*3 schackrute bild på min 37GD9E i 1024*768 och 1360*768.
tog ett par närbilder på hur det ser ut:
Den uppfattningen jag får är att:
1024*768 Ser ut som är pixelmappad
1360*768 Ser inte ut som pixelmappad verkar inte kunna gå att få till det som i 1024
nån kunnig som kan kommentera bilderna?
Bilden till vänster är 1024*768 .
Redigerat av Biggles2002, 23 augusti 2006 - 12:26.
Postad 23 augusti 2006 - 14:55
eddieguy
-
eddieguy
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Eddieguy! Detta flimmer du ser, det låter ju extremt mycket som analoga tv-sändningar problem! Har jag missuppfattat att du får detta från DVD-spelaren oxå? Eller var det med scart från digital box som mawunited ser?? M.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte alls, det syns att flimmret inte hör till signalen, helt annorlunda, mer som plasmaflimmer ungefär, och detta händer även på bägge HDMI ingångarna.
Postad 23 augusti 2006 - 15:16
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Inte alls, det syns att flimmret inte hör till signalen, helt annorlunda, mer som plasmaflimmer ungefär, och detta händer även på bägge HDMI ingångarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Inga värmekällor eller magnetism i närheten, t ex ett element under teven eller starka högtalare? Har def. inget flimmer vid HDMI, och som sagt kört en hel del timmar redan faktist där.
Postad 23 augusti 2006 - 15:42
eddieguy
-
eddieguy
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Inga värmekällor eller magnetism i närheten, t ex ett element under teven eller starka högtalare?
Flyttat runt teven å provat i ett par uttag runt om i hemmet, samma sak. Skitskummt faktiskt.
Redigerat av eddieguy, 23 augusti 2006 - 15:50.
Postad 23 augusti 2006 - 15:51
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Du kan inte fånga det på bild eller? Det låter som du bör kontakta återförsäljaren...
Postad 23 augusti 2006 - 19:46
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Eddieguy! Detta flimmer du ser, det låter ju extremt mycket som analoga tv-sändningar problem! Har jag missuppfattat att du får detta från DVD-spelaren oxå? Eller var det med scart från digital box som mawunited ser?? M.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte så att du har strömsladden ihopbuntad med signalkablaget?
Postad 23 augusti 2006 - 23:20
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Kopplade in min KiSS DP-500 via Scart, såg skräp ut först, satt nära tv:n, linjer och störningar, precis som på Funai:en. Men när jag spelar upp en DivX film (Return of the king) eller en DVD (V for Vendetta) så ser det riktigt okej ut.
Jämförde genom att spela samma skivor på Pioneer och DP-600 (båda anslutna via HDMI, den ena skalar upp till 720p den andra 1080i). Visst är det en skillnad, kan t ex se "ränderna" i teven när "storebror" talar i V via HDMI, men inte via Scart, färglyster är lite bättre etc.
Nu har jag inte jämfört samma spelare med olika utgångar, men får nog erkänna att jag förhastade mig ang. kvalitén på Scart. Det är bara att "bootmenyerna" ser så mycket mer sunkiga ut via Scart och allt ser ut att tappa lite svärta, men när man väl kör en film, så är resultatet jättefint, dock sämre än via HDMI imo.
Så där har du det Marcus, helt okej alltså med DVD via Scart, för jag vill inte säga kanon, eftersom det blir bättre via komponent eller HDMI, även om det kanske är marginellt faktist.
Postad 24 augusti 2006 - 07:54
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Har testat 3 källor.
XBOX via VGA/komponent ingången med mkt bra resultat
PC via VGA/komponent... mediokert (endast 1024*768 )
Den inbyggda digitalmottagaren (37GD9E) och den visar en riktigt bra bild.....
Blir väl en media spelare när det kommer en som har stöd för H.264 och HDMI
Tvix skulle väl visa upp en maskin på nån mässa nu i början av september om jag inte minns fel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|