Philips 42PF7621D
427 svar till detta ämne
Postad 19 december 2006 - 18:52
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Nu har jag testat köra mitt XBOX med componentkabel och mina åsikter är kluvna. Menyer och stillbilder blir helt klart MYCKET snyggare och bättre med component. Men när det kommer till rörliga bilder går det inte att aktivera Natural Motion i något annat läge än med gammal hederlig SCART (PAL, RGB). Eftersom jag streamar en del film från XBOXen ser jag detta som ett direkt problem.
Det optimala bör, enligt mig, således vara att spela upp film (och lågupplösta spel) med RGB PAL och natural motion och övrigt med NTSC component.
Vad har ni för erfarenhet av component och natural motion?
Filip
Postad 20 december 2006 - 11:07
Unregisteredb2fdd08d
-
Unregisteredb2fdd08d
-
Rookie
-
6 inlägg
>Karditsa
jepp det var det fästet jag köpte! och det funkar klockers..
Postad 20 december 2006 - 11:34
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Är det någon som kan delge vilka inställningar som är att föredra.
Jag har försökt få till det bra, men har stora problem med pixlar och eftersläpningar. Speciellt när någon rör sig snabbt mot en bakgrund så blir det en en ganska stor gloria eller aura runt personen med pixlar som gör att ett område av bakgrunden blir statiskt runt det som rör sig. Inget trevligt. Det samma blir det på DVD som jag kör via Xbox 360.
Kör kompositkabeln från Xboxen.
Kanske skall det vara så här på en LCD tv. Kanske är det nån inställning som är fel. Kanske har jag fått ett måndagsexemplar.
Nån som upplever samma sak?
Postad 20 december 2006 - 12:18
Mags1
-
Mags1
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har försökt med Kjell´s fäste men det tyckte jag inte passade var även och tittade på Biltemas men det verkade passa ändå sämre.
Hålen på baksidan av tv sitter med avstånd på 800mm och plattan från biltema är bara ca770mm.
På Kjells är skenan 800mm men om man sätter fästena på skenan är det bara 770mm mellan hålen.
Hur gjorde ni? Använde ni skruvhålen som man fäste bordsstativet i eller dom som sitter med avstånfd 800x400?
Postad 20 december 2006 - 13:47
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Falcon77: Jag har iofs inte provat jättemycket men följande inställningar har jag i huvudet;
Active Light: Off
Natural motion: beroende på kvaliteten på källan max eller min.
Kontrast: ca 80
Färg: ca 50
Pixelplus: On
Alla andra filter har jag ställda på min då jag tycker de har negativ inverkan. Särskilt kontrastfiltret tyckte jag spökade till bilden.
Vad menar du med composit? Menar du component? Jag hade nog föredragit scart (RGB) från din 360 för att kunna nyttja natural motion.
Filip
Postad 20 december 2006 - 14:05
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Menar nog component. Men det är väl det ända sättet att få HD till TV:n från Xboxen? Det får man väl inte med scart?
Skall hem och prova inställningarna!
Postad 20 december 2006 - 14:10
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Då menar du säkert component
Ja, component är ända sättet att få till HD med xboxen.
Men som sagt beträffande film föredrar jag helt klart att köra utan HD stöd eftersom TVn inte klarar använda Natural motion vid HD uppspelning. Spel är såklart en annan sak.
Testa med en DVD spelare inkopplad med SCART parallellt så är det ju enkelt att jämföra.
Filip
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 20 december 2006 - 16:12.
Postad 20 december 2006 - 21:18
Unregisteredb2fdd08d
-
Unregisteredb2fdd08d
-
Rookie
-
6 inlägg
på biltemas fäste anv jag hålen som anv till fotstödet typ...
Postad 21 december 2006 - 07:49
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hade möjlighet att testa TVn lite mer igår och kom fram till att DNA filtret inte verkar ha någon större inverkan alls medan kontrastfiltret med mina källor bör vara avstängt då det bara gör att bilden pixlar.
Visade sig vara det markbundna nätet som jag fick in med min lilla bit antennkabel som antenn. Tänkte komplettera med en "riktig" antenn till helgen samt ett Boxerkort. Fantastiskt trevligt att slippa en extra låda och istället köra med den inbyggda som dessutom är riktigt snabb. Misstänker dock att bilden kan bli något bättre med en extern dekoder.
Någon som vet om TVn skickar ut 5V i antennutgången som behövs till många DVB-T antenner?
Postad 21 december 2006 - 11:36
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Hade möjlighet att testa TVn lite mer igår och kom fram till att DNA filtret inte verkar ha någon större inverkan alls medan kontrastfiltret med mina källor bör vara avstängt då det bara gör att bilden pixlar.
Visade sig vara det markbundna nätet som jag fick in med min lilla bit antennkabel som antenn. Tänkte komplettera med en "riktig" antenn till helgen samt ett Boxerkort. Fantastiskt trevligt att slippa en extra låda och istället köra med den inbyggda som dessutom är riktigt snabb. Misstänker dock att bilden kan bli något bättre med en extern dekoder.
Någon som vet om TVn skickar ut 5V i antennutgången som behövs till många DVB-T antenner? 
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om det finns 5V DC på antennutgången, men det borde du kunna mäta lätt om du har tillgång till en multimeter. Annars finns det ju grejer som fixar det, men det har du kanske redan sett. Tänkte du bara köra Boxer nu, eller vad är din plan? Om du vill köra Comhem parallellt är det ju tyvärr inte så enkelt att bara koppla samman två olika antennkablar. Ofta brukar dom störa ut varandra, eventuellt stör du ut grannarnas Comhem antenn också. Kanske någon som har en bra lösning på det? /Patrik
Postad 21 december 2006 - 12:22
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hade möjlighet att testa TVn lite mer igår och kom fram till att DNA filtret inte verkar ha någon större inverkan alls medan kontrastfiltret med mina källor bör vara avstängt då det bara gör att bilden pixlar. <{POST_SNAPBACK}>
Vad menar du med kontrastfiltret? Vad heter det i menyerna? Eller menar du att man skall sätta kontrasten till 0?
Postad 21 december 2006 - 13:04
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag förtydligar: Dynamisk kontrastförbättring = avstängd.
pakarlss: Ja, tänkte komplettera med en extern antenn som ska gömmas på balkong eller motsvarande. Har pratat med Philips support (kan ha varit i tråden redan omnämnda dam) och enligt henne finns ingen 5V matning på någon Philips modell. Min tanke är att försöka få in Köpenhamnssändaren också (bor i Helsingborg) och på så sätt även få de fyra danska gratiskanalerna i samma veva. Har sett det finns spänningsmatare på Kjell&CO för 99:-.
Förutsatt att jag kan få in de danska kanalerna via inbyggda dekodern ser jag ingen anledning att behålla comhem:s insignal, hur tänkte du?
Någon som har erfarnhet av att ta danska digitalnätet i HBG?
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 21 december 2006 - 13:22.
Postad 21 december 2006 - 14:12
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
pakarlss: Ja, tänkte komplettera med en extern antenn som ska gömmas på balkong eller motsvarande. Har pratat med Philips support (kan ha varit i tråden redan omnämnda dam) och enligt henne finns ingen 5V matning på någon Philips modell. Min tanke är att försöka få in Köpenhamnssändaren också (bor i Helsingborg) och på så sätt även få de fyra danska gratiskanalerna i samma veva. Har sett det finns spänningsmatare på Kjell&CO för 99:-. Förutsatt att jag kan få in de danska kanalerna via inbyggda dekodern ser jag ingen anledning att behålla comhem:s insignal, hur tänkte du?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det borde gå. Har själv funderat i samma banor (bor i Malmö), så meddela gärna hur det går  . Anledningen till att jag frågade är att jag har hört andra som vill ha både Comhems analoga kanaler och marknätet in i teven. Dom har då helt enkelt kopplat ihop antennkabeln från tv-jacket (dvs Comhem) med en bordsantenn (för marknätet). Då stör signalerna oftast ut varandra, både för en själv och grannarna.
Postad 21 december 2006 - 14:41
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
pakarlss: Det var ju förvisso intressant information även om jag nog snabbt märkt av problemet.
Blir nog investering och installation under julhelgen, återkommer!
Postad 21 december 2006 - 21:22
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
pakarlss: Det var ju förvisso intressant information även om jag nog snabbt märkt av problemet. Blir nog investering och installation under julhelgen, återkommer!
<{POST_SNAPBACK}>
Ser att det har dykt upp ett par nya grejer på Kjell&Co som du kanske kan ha nytta av: http://www.kjell.com...tem=30335&path=http://www.kjell.com...tem=30339&path=Lycka till! /Patrik
Postad 23 december 2006 - 17:24
Magnus909
-
Magnus909
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Någon som försökt koppla in pc;n via ett grafikkort som har hdmi ut? Jag sitter just nu med ett powercolor X1600 Pro HDMI och får bara tidsvis igång den i windows, men så fort något som ska köras i helskärm startas så blinkar tvn till (troligen pga att den känner av ngn annan upplösning eller svepfrekvens). Nu kanske det inte vore världens största problem (men irriterande) om det inte vore för att det sen inte går att få tillbaka någon bild genom några som helst inställningar i philipsen. Tom när jag skulle gå in och previewa en skärmsläckare som test så hände samma sak med tappad signal på tvn. Har kopplat pcn till HDMI 2 och prövat den först som "HD dig STB" vid inställningarna för anslutningar, eftersom den ska uppfatttas som det då jag skickar både bild och ljud via hdmi-kabeln. Fick bild i windows vid 1280*720p i upplösning, men problemen dök upp. Prövade att köra med som pc då den "dök" men då var det nog för sent. Samma problem inträffar när man försöker ändra upplösning i bildskärmsinställningar, trots att man då väntar de 15 sekunder som det tar för datorn att återställa ett ickefungerande bildskärmsläge, dvs tvn vill inte vara med i matchen och visa det föregående fungerande läget. Verkar som att (Fel)ipsen är extremt känslig för förändring av något med upplösningar!
Extremt dåligt att man inte har fattat att tvn ska kunna fungera bra som en monitor ocskå via hdmi. Hdmi-grafikkort har ju funnits ute sen i våras nu och det borde en tv som släpptes nu i höstas ha stöd för. Eller föresten så ska det egentligen inte spela någon roll vilken källan är. Har den hdmi och är hdcp-ready o allt så ska det ju egentligen bara vara att köra. Speciellt uselt är det då datorn har windows mce och man inte kan utnyttja det fullt ut(alls).
Hoppas att det bara är någon mer inställning som behöver göras via datorn. Att köra dubbla skärmar(dvs den egna lcd-bildskärmen + philipsen) fungerade inte alls. I controlcentret så händer inget då man utökar skrivbordet till den andra skärmen(tvn). Den bock som man satt för utökning avaktiveras efter att jag verkställt. Normalt sett så funkar sånt här alltid oavsett sekundär bildskärm eller tv, men inte nu alltså. Eftersom grafikkortet inte har något annat än vga+hdmi och skärm plus tv ska användas samtidigt så finns det inga andra alternativ. Ingen s-video(som iofs är usel).
Jag är säker på att det finns en snorenkel lösning på det här, det är bara det att jag inte har hittat den ännu!
Postad 23 december 2006 - 18:54
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
TVn funkade utmärkt som skärm när jag testade HDMI ingången. Förvisso DVI ut från datorn men det är ju samma grafiska standard. Minns inte mina inställningar men det funkade direkt, t.o.m. med 1920 upplösning. Hur gammal är din TV? Läste nånstans i tråden att om man uppdaterar programvaran kunde man köra högre upplösning, kanske kan hjälpa dig? Nu har jag testat med DVB-T antenn och det funkar kanon att även få in danska nätet . Går till och med med antennen inomhus. Imorgon (julafton) blir det permanent installation sen är det bara att invänta det beställda BOXER-kortet. Köpte följande; http://www.kjell.com/?item=30131&path=http://www.kjell.com/?item=30050&path=GOD JUL!
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 23 december 2006 - 22:40.
Postad 24 december 2006 - 11:18
Magnus909
-
Magnus909
-
Amatör
-
-
82 inlägg
TVn funkade utmärkt som skärm när jag testade HDMI ingången. Förvisso DVI ut från datorn men det är ju samma grafiska standard. Minns inte mina inställningar men det funkade direkt, t.o.m. med 1920 upplösning. Hur gammal är din TV? Läste nånstans i tråden att om man uppdaterar programvaran kunde man köra högre upplösning, kanske kan hjälpa dig?
Nu har jag testat med DVB-T antenn och det funkar kanon att även få in danska nätet . Går till och med med antennen inomhus. Imorgon (julafton) blir det permanent installation sen är det bara att invänta det beställda BOXER-kortet.
Köpte följande;
http://www.kjell.com/?item=30131&path=
http://www.kjell.com/?item=30050&path=
GOD JUL!
<{POST_SNAPBACK}>
Kul att höra att någon har fått den här tvn att fungera bra med hdmi-grafikkort! Har funderat på att uppdatera den, men problemet är just nu att jag inte har någon usb-sladd mellan usb-minne(som föresten egentligen är en mp3-spelare, men dom brukar kunna fungera som "allt i allo" i datorer i alla fall) och självklart så sitter usb-uttaget på tvn dummast möjligast till. Tvn som jag försöker få att fungera tillhör faktiskt i själva verket mina förädrar som jag besöker under jul(därav brist på usb-kabel, finns inte så många att få tag på mitt ute "in the middle of nowhere") och dom kör med dvb-s via canal digitals hd-box. Kanonbild vid hd, men som sagt, för pc-användning:strul! Trist när jag tipsade min far om grafikkortet pga att det hade hdmi. Du talade om att den körde 1920? Det är isåfall omskalat för tvn klarar ju bara av 1368 native och jag tror att det bästa känns som att köra 1280*720p, som det mesta orginalhd-material kommer att ligga i. Avsintallerade grafikkortet och installerade det igen igår, men valde delinstallation av de olika delarna, inte det paket som man laddar ned från ati. Väntade med controlcenter och la först in ati tray-tools. Lyckades sen aktivera båda skärmarna. Och dessutom så identifierades philipsen korrekt, men fortfarande återstod problemet med att den bara lägger ned. Den här gången kom man in i windows och jag så delar av start-menyn. Sen verkade det som om någon form av omskalning eller omställning av grafikläge på tvn höll på att ske och vips så var bilden blå på tvn igen(dock inte någon traditionell blåskärm a la windows, det här var philipsvarianten med ingen bild). Är nog förmodligen en uppdatering som gäller. Vad kör du med för upplösning ut på tvn. Hur har du ställt format-delen? Widescreen(16:9) och inte autozoom antar jag? Har du valt något speciellt vid anslutningstyp under hdmi, dvs någon speciell preset? Det sistnämnda borde väl inte påverka så länge man bara tar in det via hdmi. Kul att någon faktiskt svarade på ett inlägg så här i jultider! Ha en riktigt god jul!
Postad 24 december 2006 - 13:23
karditsa
-
karditsa
-
Rookie
-
7 inlägg
fick min oxå...JÄTTE NOJD!!!!!!!!
köpte väggfäste från Kjell company,800x400 men passade inte .
ska colla vidare.
Postad 25 december 2006 - 10:09
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Magnus909: Låter trist det där men, som sagt, allt funkade direkt för mig. Det låter för mig som någon dator-inställning som inte funkar och inte TVn i sig. Jag körde i "bredbildsskärm"-läge. Gjorde inga inställningar innan jag anslöt.
Har du en annan dator att testa med? Stängt av alla energisparfunktioner och skärmsläckare? Jag tvivlar på att "omställningen" du pratar om görs av TVn utan av datorn men jag kan ha fel.
Lycka till!
Filip
Postad 26 december 2006 - 07:55
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag såg att någon hade problem med uppgradering via USB. Jag har exakt samma problem! Min TV har SW 00.48.14, men ett USB-minne med 00.48.27 funkar inte. Jag har testat med ett annat USB-minne men med samma resultat. Minnena är FAT-formaterade och autorun.upg ligger i rootbiblioteket.
När jag försöker uppgradera manuellt blinkar USB-minnet till, sedan kommer det ett meddelande om att den inte hittar någon ny mjukvara.
Postad 26 december 2006 - 19:12
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag såg att någon hade problem med uppgradering via USB. Jag har exakt samma problem! Min TV har SW 00.48.14, men ett USB-minne med 00.48.27 funkar inte. Jag har testat med ett annat USB-minne men med samma resultat. Minnena är FAT-formaterade och autorun.upg ligger i rootbiblioteket.
När jag försöker uppgradera manuellt blinkar USB-minnet till, sedan kommer det ett meddelande om att den inte hittar någon ny mjukvara.
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade lösningen! På Philips supportsida finns det två uppgraderingsfiler (uppenbarligen till olika varianter). För min TV var det nr 2 som fungerade, dvs den som heter "42pf7621d_10_fus_aen.zip"
Postad 28 december 2006 - 12:50
Falcon77
-
Falcon77
-
Användare
-
-
117 inlägg
köpte väggfäste från Kjell company,800x400 men passade inte . ska colla vidare.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte mitt väggfäste på databutiken.com. Funkade hur bra som helst och hade ett riktigt bra pris. Kolla i mitt galleri och klicka dig vidare där för att se vad det hette.
Postad 28 december 2006 - 15:57
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Är det någon som har hunnit testa den nya firmwaren (v. 0.48.27.0) med komponentingången? Enligt releaase-noten ska det vara en uppdatering gällande "picture behaviour" av CVI (component video input?).
Verkar lovande.
Postad 28 december 2006 - 20:53
Unregisteredaa798029
-
Unregisteredaa798029
-
Amatör
-
-
87 inlägg
håller precis på med fw upgrade... men fick samma fenomen som stafli... körde med 42pf7621d_10_fus_aen, men den ger BX31E-0.48.19.0 (5/07/2006) inte den jag vill åt (edit) 42pf7621d_10_fus_aen.zip 19-Jul-2006 09:51 23M weeeey... drog in en siitgammal version http://www.p4c.phili...4/42pf7621d_10/de har bara de två... verkar som den nya som kom 20dec är fuubar, nån som har den äldre versionen? (vill inte ha den här gamla skiten
Redigerat av Unregisteredaa798029, 28 december 2006 - 21:01.
Postad 29 december 2006 - 10:07
Magnus909
-
Magnus909
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Magnus909: Låter trist det där men, som sagt, allt funkade direkt för mig. Det låter för mig som någon dator-inställning som inte funkar och inte TVn i sig. Jag körde i "bredbildsskärm"-läge. Gjorde inga inställningar innan jag anslöt.
Har du en annan dator att testa med? Stängt av alla energisparfunktioner och skärmsläckare? Jag tvivlar på att "omställningen" du pratar om görs av TVn utan av datorn men jag kan ha fel.
Lycka till!
Filip
<{POST_SNAPBACK}>
Har kört grafikkortet i en annan dator med enbart windows xp pro(ej mediacenter) i. Fungerar inte där heller. Prövar alla möjliga varianter av inställningar både inne i windows och i tvn. Har också lagt in Ati-traytools för att låsa till 60 hz i varje tänkbar upplösning som datorn kan eventuellt kan passera vid uppstart av windows el dyl. Om det nu är det. I vilket fall som helst så är det precis samma problem, dvs bilden går in någon gång ibland. Fungerar alltid vid uppstart från bios då det är 480p. Väl inne i windows så var det bara 8 bitars färg som fungerade(256 färger). En omställning till ett annat läge (som jag låst till 60 hz och där jag föresten byter till ett läge med 60 hz via den grafikkortsinställningen ändå) resulterar i att tvn som vanligt tappar bilden. Efter omstart så är det ingen bild, med tv kvar på såväl som tvn omstartad(avstängt windows, avstängd tv, påslagen tv, windows på tex). För mig verkar det som om tvn är det som spökar. Den verkar ha stora problem med att man byter upplösningsläge/färgdjup "on-the fly" (inne i windows). Kör senaste drivrutinerna för grafikkortet nedladdade från ati;s hemsida. Ska någon äldre variant av drivrutiner köras? Biosuppdateringar verkar vara ett problem för många. Verkar vara fel på länken från svenska philipssidan till bioset och andra har sagt att fel bios legat ute (troligen på internationella). Skandal isåfall. Valet av den här tvn baserades på att den har bra pris/bildförhållande och att den har 2 hdmi som lätt alltså skulle kunna ta emot en hdmi-signal från en pc, vilket skulle löst många problem. Jag menar om grafikkortet skickar en hdmi-signal så borde det inte skilja sig från om det kommer från tex canal digitals hdtv-box? Måste föresten ljudet skickas med bilden för att det ska fungera. Har inte just nu rätt kablar för spdif, men då borde väl bara ljudet försvinna(bli som dvi)?
Postad 29 december 2006 - 17:52
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
En omställning till ett annat läge (som jag låst till 60 hz och där jag föresten byter till ett läge med 60 hz via den grafikkortsinställningen ändå) resulterar i att tvn som vanligt tappar bilden. Efter omstart så är det ingen bild, med tv kvar på såväl som tvn omstartad(avstängt windows, avstängd tv, påslagen tv, windows på tex). För mig verkar det som om tvn är det som spökar. Den verkar ha stora problem med att man byter upplösningsläge/färgdjup "on-the fly" (inne i windows). Kör senaste drivrutinerna för grafikkortet nedladdade från ati;s hemsida. Ska någon äldre variant av drivrutiner köras? Biosuppdateringar verkar vara ett problem för många. Verkar vara fel på länken från svenska philipssidan till bioset och andra har sagt att fel bios legat ute (troligen på internationella). Skandal isåfall. Valet av den här tvn baserades på att den har bra pris/bildförhållande och att den har 2 hdmi som lätt alltså skulle kunna ta emot en hdmi-signal från en pc, vilket skulle löst många problem. Jag menar om grafikkortet skickar en hdmi-signal så borde det inte skilja sig från om det kommer från tex canal digitals hdtv-box? Måste föresten ljudet skickas med bilden för att det ska fungera. Har inte just nu rätt kablar för spdif, men då borde väl bara ljudet försvinna(bli som dvi)?
<{POST_SNAPBACK}>
Har märkt att tvn har lite problem med synk också om man växlar bildkälla på Ext2 (RGB) on-the-fly. Jag kör digitalbox -> DVD/HD-inspelare -> tv, och när jag växlar mellan DVDn och boxen får jag ibland en flimmrig bild. Det krävs då att jag byter kanal och tillbaks igen för att bilden ska bli stabil. Angående firmware-uppdateringen så ligger det två versioner ute på Philips supportsida (även den svenska). Den nyaste vill, som tidigare nämnts, inte läsas in. Jag har sänt ett mail till Philips support för att göra dom uppmärksamma på det. Har svårt att tro att ljud ska vara nödvändigt för HDMI/DVI.
Postad 30 december 2006 - 18:36
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Är det någon som har hunnit testa den nya firmwaren (v. 0.48.27.0) med komponentingången? Enligt releaase-noten ska det vara en uppdatering gällande "picture behaviour" av CVI (component video input?). Verkar lovande.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med firmwaren ovan (låg i tvn när jag fick den) och den funkar perfekt med component till xboxen (720p).
Postad 30 december 2006 - 18:44
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Lycka till!
Filip
<{POST_SNAPBACK}>
Har kört grafikkortet i en annan dator med enbart windows xp pro(ej mediacenter) i. Fungerar inte där heller. Prövar alla möjliga varianter av inställningar både inne i windows och i tvn. Har också lagt in Ati-traytools för att låsa till 60 hz i varje tänkbar upplösning som datorn kan eventuellt kan passera vid uppstart av windows el dyl. Om det nu är det. I vilket fall som helst så är det precis samma problem, dvs bilden går in någon gång ibland. Fungerar alltid vid uppstart från bios då det är 480p. Väl inne i windows så var det bara 8 bitars färg som fungerade(256 färger). En omställning till ett annat läge (som jag låst till 60 hz och där jag föresten byter till ett läge med 60 hz via den grafikkortsinställningen ändå) resulterar i att tvn som vanligt tappar bilden. Efter omstart så är det ingen bild, med tv kvar på såväl som tvn omstartad(avstängt windows, avstängd tv, påslagen tv, windows på tex). För mig verkar det som om tvn är det som spökar. Den verkar ha stora problem med att man byter upplösningsläge/färgdjup "on-the fly" (inne i windows). Kör senaste drivrutinerna för grafikkortet nedladdade från ati;s hemsida. Ska någon äldre variant av drivrutiner köras? Biosuppdateringar verkar vara ett problem för många. Verkar vara fel på länken från svenska philipssidan till bioset och andra har sagt att fel bios legat ute (troligen på internationella). Skandal isåfall. Valet av den här tvn baserades på att den har bra pris/bildförhållande och att den har 2 hdmi som lätt alltså skulle kunna ta emot en hdmi-signal från en pc, vilket skulle löst många problem. Jag menar om grafikkortet skickar en hdmi-signal så borde det inte skilja sig från om det kommer från tex canal digitals hdtv-box? Måste föresten ljudet skickas med bilden för att det ska fungera. Har inte just nu rätt kablar för spdif, men då borde väl bara ljudet försvinna(bli som dvi)?
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag förstår det rätt verkar det som om du fortfarande inte testat koppla något annat till HDMI ingångarna än just kortet som du inte får att funka. Det kan ju faktiskt vara grafikkortet eller till och med kabeln som inte fungerar. Testa koppla något annat än grafikkortet du har problem med till datorn för att utesluta vad som är fel! Min erfarenhet säger att felprocenten hos ett grafikkort är bra mycket högre än den för en TV. Det bör vara precis samma signal från datorn som från en hdtv-box om allt är rätt. Ljudet har inget med bilden att göra.
Postad 30 december 2006 - 18:51
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
En omställning till ett annat läge (som jag låst till 60 hz och där jag föresten byter till ett läge med 60 hz via den grafikkortsinställningen ändå) resulterar i att tvn som vanligt tappar bilden. Efter omstart så är det ingen bild, med tv kvar på såväl som tvn omstartad(avstängt windows, avstängd tv, påslagen tv, windows på tex). För mig verkar det som om tvn är det som spökar. Den verkar ha stora problem med att man byter upplösningsläge/färgdjup "on-the fly" (inne i windows). Kör senaste drivrutinerna för grafikkortet nedladdade från ati;s hemsida. Ska någon äldre variant av drivrutiner köras? Biosuppdateringar verkar vara ett problem för många. Verkar vara fel på länken från svenska philipssidan till bioset och andra har sagt att fel bios legat ute (troligen på internationella). Skandal isåfall. Valet av den här tvn baserades på att den har bra pris/bildförhållande och att den har 2 hdmi som lätt alltså skulle kunna ta emot en hdmi-signal från en pc, vilket skulle löst många problem. Jag menar om grafikkortet skickar en hdmi-signal så borde det inte skilja sig från om det kommer från tex canal digitals hdtv-box? Måste föresten ljudet skickas med bilden för att det ska fungera. Har inte just nu rätt kablar för spdif, men då borde väl bara ljudet försvinna(bli som dvi)?
<{POST_SNAPBACK}> Har märkt att tvn har lite problem med synk också om man växlar bildkälla på Ext2 (RGB) on-the-fly. Jag kör digitalbox -> DVD/HD-inspelare -> tv, och när jag växlar mellan DVDn och boxen får jag ibland en flimmrig bild. Det krävs då att jag byter kanal och tillbaks igen för att bilden ska bli stabil. Angående firmware-uppdateringen så ligger det två versioner ute på Philips supportsida (även den svenska). Den nyaste vill, som tidigare nämnts, inte läsas in. Jag har sänt ett mail till Philips support för att göra dom uppmärksamma på det. Har svårt att tro att ljud ska vara nödvändigt för HDMI/DVI.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter inte så konstigt att man behöver byta kanal och tillbaka för att få synken att funka. Signalerna från respektive låda kan ju vara helt olika. TVn känner förmodligen av vilken signal det är när en kanal slås på. Om du sedan bytar till en annan sorts signal (tex från RGB -> S-video eller 720p -> 480) utan att låta TVn på nytt "känna efter" vad för signal den ska behandla kan det klart vara problem. Den låser sig således i formatet den känner av när en kanal sätts på. En annan felkälla kan vara eventuellt "brus" eller signalsmuts som någon av dina apparater ger ifrån sig vid on/off.
Postad 30 december 2006 - 22:01
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Låter inte så konstigt att man behöver byta kanal och tillbaka för att få synken att funka. Signalerna från respektive låda kan ju vara helt olika. TVn känner förmodligen av vilken signal det är när en kanal slås på. Om du sedan bytar till en annan sorts signal (tex från RGB -> S-video eller 720p -> 480) utan att låta TVn på nytt "känna efter" vad för signal den ska behandla kan det klart vara problem. Den låser sig således i formatet den känner av när en kanal sätts på.
En annan felkälla kan vara eventuellt "brus" eller signalsmuts som någon av dina apparater ger ifrån sig vid on/off.
<{POST_SNAPBACK}>
Ser det inte som något större problem. Menade bara att det var likheter med sync-problem vid växling av PC-upplösning. Min gamla Philips CRT hade dock inga problem med samma signalbyte. Men det är väl något steg i den digitala signalbehandlingen som blir lite förbryllat  .
Postad 30 december 2006 - 23:42
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Låter inte så konstigt att man behöver byta kanal och tillbaka för att få synken att funka. Signalerna från respektive låda kan ju vara helt olika. TVn känner förmodligen av vilken signal det är när en kanal slås på. Om du sedan bytar till en annan sorts signal (tex från RGB -> S-video eller 720p -> 480) utan att låta TVn på nytt "känna efter" vad för signal den ska behandla kan det klart vara problem. Den låser sig således i formatet den känner av när en kanal sätts på.
En annan felkälla kan vara eventuellt "brus" eller signalsmuts som någon av dina apparater ger ifrån sig vid on/off.
<{POST_SNAPBACK}> Ser det inte som något större problem. Menade bara att det var likheter med sync-problem vid växling av PC-upplösning. Min gamla Philips CRT hade dock inga problem med samma signalbyte. Men det är väl något steg i den digitala signalbehandlingen som blir lite förbryllat .
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, inte första gången gamla CRT är mer förlåtande...
Postad 01 januari 2007 - 11:41
karditsa
-
karditsa
-
Rookie
-
7 inlägg
tänkte på den här väggfäste,vad tycker ni??
Postad 01 januari 2007 - 12:55
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
tänkte på den här väggfäste,vad tycker ni??
<{POST_SNAPBACK}>
Finns ju liknande elfa grejer,, Hängskena och bärlist.. ca 250:- på närmsta järn/bygghandel...
Postad 02 januari 2007 - 13:43
Unregisteredaa798029
-
Unregisteredaa798029
-
Amatör
-
-
87 inlägg
precis pratat med philips support, skall inte vara nåt problem med den firmware som ligger där (.27)
frågade om en äldre release, men gick inte att få fram... så de lovade att lägga ett case och testa den som ligger på nätet...
får se vad de kommer fram till (om de överhuvudtaget gör nåt)
Postad 02 januari 2007 - 14:52
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
precis pratat med philips support, skall inte vara nåt problem med den firmware som ligger där (.27)
frågade om en äldre release, men gick inte att få fram... så de lovade att lägga ett case och testa den som ligger på nätet...

<{POST_SNAPBACK}>
Fungerar inte! Den andra versionen som ligger på hemsidan (.19) fungerar dock.
Postad 02 januari 2007 - 15:42
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg

<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
och jag fick följande intetsägande svar: Hej och tack för ditt mail. Vi rekommenderar att du testar med olika USB-minnen. Ibland kan kompabilitetsproblem uppstå. Om detta inte hjälper rekommenderar vi att du kontaktar en serviceverkstad så de får uppgradera TVn och undersöka eventuella fel. Vi hoppas att detta varit tillfredsställande. Vid övriga frågor gällande detta ärende, vänligen uppge referensnummer 50-94627787. Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst
Postad 02 januari 2007 - 15:44
NyMaN!
-
NyMaN!
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag är lite sugen på denna tv.....
Men jag har lite frågor som ni som har denna tv.n borde kunna svara på!?
Hur är svärtan? Bra/hyffsad/dålig?
Hur är det me eftersläpningar? Vid ex fotboll, Hockey mm?
Hur tycker ni bilden är överlag?
Är den svår att ställa för att få en bra bild?
Kan som sagt inte bestämma mej för vad jag ska köpa.....
Valet står mellan Philips 42PF7621D eller Panasonic TH-42PV60E
Har hela tiden varit inne på Pannan, men så köpte en kompis en Philips 32" LCD med bra bild.....
Skriv vad ni tycker är bra/dåligt me denna Tv.n.
Postad 02 januari 2007 - 16:00
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg

<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> och jag fick följande intetsägande svar:
Hej och tack för ditt mail.
Vi rekommenderar att du testar med olika USB-minnen. Ibland kan kompabilitetsproblem uppstå. Om detta inte hjälper rekommenderar vi att du kontaktar en serviceverkstad så de får uppgradera TVn och undersöka eventuella fel.
Vi hoppas att detta varit tillfredsställande. Vid övriga frågor gällande detta ärende, vänligen uppge referensnummer 50-94627787.
Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst
<{POST_SNAPBACK}>
Philips är uppenbarligen ute och cyklar här. Jag har testat .27 med tre olika USB-minnen men inget av dem fungerar. Däremot fungerar .19 på det första bästa minnet jag testade. Dessutom kan TV:n läsa JPG och annan media från samtliga dessa minnen.
Postad 02 januari 2007 - 16:26
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
stafli: Precis min mening, och jag har nu svarat Philips. Jag skrev precis som du säger, att föregånde version fungerar, och att det är flera som har problem med just den senaste versionen.
NyMaN!: Omdömena på www.prisjakt.nu sammanfattar egenskaperna rätt så bra.
Jag är själv väldigt nöjd med bild och svärta, även om Pannan säkert har ännu bättre svärta. Plasma har ju generellt bättre svärta och Pannan är ju bland de bästa i klassen.
Eftersläpningar har jag inte märkt av alls.
Tänker du använda VGA-ingången ska du dock vara medveten om att det behövs en specialkabel, och att ingången delas med komponent-ingången.
Då du installerar TVn finns det en bildinställningsguide, där du får se bilder med olika inställningar. Genom att välja de bilder du gillar bäst skapar TVn en uppsättning inställningar. Funkade bra för mig.
Postad 02 januari 2007 - 18:53
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
"Dessutom kan TV:n läsa JPG och annan media från samtliga dessa minnen."
Har försökt hitta vilka sorts medier den klarar, vad klarar den?
Postad 02 januari 2007 - 22:12
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
För att förtydliga en del frågor om TVns "halo"-effekt som funnits tidigare i tråden kan jag berätta att den är en följd av effekten "digital natural motion". Stängs denna funktion av finns inga auror kvar. Inga problem med eftersläpningar finns i endera läge.
Är det någon annan än jag som lagt märke till att bilden tar längre tid på sig än för en CRT? Dvs man måste ändra förstärkarens delay för att inte ljudet ska komma före bilden vid uppspelning av t.ex. DVD som är kopplad till surround stärkare. Är detta ett generelt beteende för LCD och plasmor? I mitt fall med en gammal surroundförstärkare har jag svårt att få till synkroniseringen.
Filip
Postad 02 januari 2007 - 22:42
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Är det någon annan än jag som lagt märke till att bilden tar längre tid på sig än för en CRT? Dvs man måste ändra förstärkarens delay för att inte ljudet ska komma före bilden vid uppspelning av t.ex. DVD som är kopplad till surround stärkare. Är detta ett generelt beteende för LCD och plasmor? I mitt fall med en gammal surroundförstärkare har jag svårt att få till synkroniseringen.
<{POST_SNAPBACK}>
Whooooa there. Jag hade tänkt använda den här TVn till spelande, det här är absolut inte acceptabelt.  Skriv gärna mer om du vet sånt där går att stänga av eller ej. Jag köper nästan en Samsung bara för att de har 'Game mode' snart. Vilken besvikelse.
Postad 02 januari 2007 - 22:55
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Whooooa there. Jag hade tänkt använda den här TVn till spelande, det här är absolut inte acceptabelt. Skriv gärna mer om du vet sånt där går att stänga av eller ej. Jag köper nästan en Samsung bara för att de har 'Game mode' snart.
Vilken besvikelse. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har spelat en del Wii och XBOX på TVn och grafiskt funkar det 100%. Dock har jag en surroundförstärkare som är 8 år gammal (Yamaha RX-V595a) som har begränsade delay-inställningar vilket innebär att jag inte riktigt får till synken. Jag förmodar att en modernare receiver har helt andra inställningsmöjligheter. Således är, förmodligen, min förstärkare problemet och inte TVn i sig...
Postad 02 januari 2007 - 23:33
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Som gamer ska det inte vara någon delay att nämna alls. Att din förstärkare har delay-funktion öht. är enl. mig oacceptabelt.
Postad 02 januari 2007 - 23:52
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Vill bara lugna andra oroliga själar med att t.ex. Denons nyare receivrar klarar att justera det beskrivna problemet med upp till 200ms. Min tidigare beskrivna förstärkare klarar, om jag minns rätt, upp till *trummvirvel*.....20ms....
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 02 januari 2007 - 23:53.
Postad 03 januari 2007 - 09:26
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Som gamer ska det inte vara någon delay att nämna alls. Att din förstärkare har delay-funktion öht. är enl. mig oacceptabelt. 
<{POST_SNAPBACK}>
En liten delay har alla tv-apparater som har någon form av digital signalbehandling, framebuffertar etc. Vet dock inte om den är mer eller mindre på Philipsen jämfört med Samsungen.
Postad 03 januari 2007 - 10:37
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
Någon som vet om man kan man åtgärda "delay problemet" med att köra via TVns digitala in- och utgång för ljud?
Dvs;
Digital bild DVD -> TV
Digitalt ljud DVD -> TV -> Receiver
Postad 03 januari 2007 - 12:39
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
*Slår handflatan i pannan* Jo, självklart ska det också fungera.
Postad 03 januari 2007 - 13:17
Unregisteredad73dcf0
-
Unregisteredad73dcf0
-
Användare
-
-
106 inlägg
*Slår handflatan i pannan* Jo, självklart ska det också fungera. 
<{POST_SNAPBACK}>
Då förutsätter vi alltså att du testat den här konfigurationen med just denna TVn? Bara för att möjligheten att koppla vidare en digital ljudkälla finns betyder ju inte det att TVn automatiskt synkroniserar ljudet mot bilden. Vad har du för belägg för ditt påstående som du tydligen anser vara helt självklart?
Redigerat av Unregisteredad73dcf0, 03 januari 2007 - 13:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|