Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mirai DTL-532W100

615 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 augusti 2006 - 02:07

Unregistered1057
  • Unregistered1057
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Japp, är fixat...kolla i mitt galleri !
Någon speciell vinkel du är ute efter ?

Postad 30 augusti 2006 - 13:45

knutsson73
  • knutsson73
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Inhandlade denna apparat idag på microstore här i göteborg. Försökte beställa från itservice, men efter en veckas strul så fick jag besked att den var slut på lagret så jag gav upp. Åkte istället och hämtade den i Microstores butik, 500 kr dyrare men det var det värt.

Ska testa den ikväll så får vi se vad den går för. Ska köra HTPC och PC-spel på den i första hand.

Postad 30 augusti 2006 - 20:05

knutsson73
  • knutsson73
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Sitter nu och skriver detta inlägg på Miraien. Mina första intryck är positiva. har inte haft någon LCD tidigare så jag har inget att jämföra med, men jag har inga defekta pixlar och inget störade ljud vad jag kan höra.

Ska kolla på en film nu så får vi se. Kör genom D-SUB (VGA) kabel då mitt gamla GFX-kort saknar DVI (ska köpa ett nytt snarast).

Känns mkt bra ännu så länge.

Postad 30 augusti 2006 - 23:23

ZeroX_7
  • ZeroX_7
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har också en sån här fast 37* då men har lite problem med upplösningen...kör jag med dvi-hdmi så kan jag bara ha 1200*684 som max annars kommer bilden utanför.
Men nu har jag provat med VGA o då är det inga konstigheter utan d blir perfekt med 1360*768, men man vill ju gärna kunna köra digital signal då.
SÅ någon som vet va som kan va problemet? för dåligt grafikkort? eller tar inte tvn emot så "höga" signaler på HDMI ingången?

//Christian

Postad 31 augusti 2006 - 07:55

CPPC
  • CPPC
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej Allesammans!

Har haft min Mirai någon vecka nu. Tyvärr har jag inte haft tid att leka så mycket med den. Igår kopplade jag in den till min htpc, där sitter ett gf6800, dvi-hdmi-adapter > 10m hdmi kabel (clicktronik från kjell.com) > mirai:en = mycket tydlig och skarp bild. Blev förvånad över hur bra den blir. Jag kunde välja 1360*768 direkt utan att göra någonting. Tyvärr sitter jag lite långt bort så jag kan inte riktigt sitta och surfa i soffan.

Om jag lägger örat till TVn kan jag höra ett svagt ljud när jag byter backlight nivå men det är inget man hör under normala förhålanden

Jag har köpt en logitech multifjärr som jag skall styra både htpc och TVn med, har man inte det kan jag tycka att fjärr:en som följer med inte känns helt stabil men det är ju en smak sak

Om någon vill att jag skall testa något eller ta någon bild får ni hojta...dessvärre sticker jag till Grekland på lördag, :) så jag kanske inte har så bra med tid nu innan

Redigerat av CPPC, 31 augusti 2006 - 07:57.

Postad 31 augusti 2006 - 16:38

Ingesson
  • Ingesson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
I och för sig så ska jag ju ändå åka och kolla på/köpa denna på lördag men
jag undrar ändå, hur pass bra bild blir det via scart eller s-video anslutningen? (tänkte köra min marksända via det)
Hittade inget bra svar tidigare tyckte jag, kanske letade för dåligt.
Kan någon kan lägga upp lite närbilder på det? :)

Redigerat av Ingesson, 31 augusti 2006 - 16:39.

Postad 31 augusti 2006 - 23:05

CPPC
  • CPPC
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag kör för tillfället en digitalbox (boxer) via scart och tycker bilden blir helt ok, det är så klart subjektivt men ändå...tror inte närbilder blir specielt rättvisande

Postad 31 augusti 2006 - 23:11

Ingesson
  • Ingesson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tack, du har nog rätt ang bilder. Får ju se den på lördag, eller nu kan jag ju säga i morgon :)

Redigerat av Ingesson, 31 augusti 2006 - 23:12.

Postad 01 september 2006 - 00:58

Unregistered1057
  • Unregistered1057
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Fixade en liten filmsnutt av min Mirai DTL-...vad den nu heter !
Inte världens bästa men man ser ju hur pass bra bild det är :)
Ett HD-klipp från Pyttemjuk i 720P via VGA....

Klicka här

Postad 01 september 2006 - 10:07

Ingesson
  • Ingesson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Inte världens bästa men man ser ju hur pass bra bild det är  :lol:

Klicka här

<{POST_SNAPBACK}>

Vill titta på det nu men min fuc*ing data nisse på skolan har blockat klipp med .avi ändelse :)
När jag fråga varför sa han att dom tar för mycke plats, hört talas om codecs och komprimering? B) :( (Hem längtan ;) )

Postad 01 september 2006 - 11:32

Unregistered51cd73dc
  • Unregistered51cd73dc
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tackar skulle sitta fint med en i ljuset osså :blink:

Postad 01 september 2006 - 13:46

Ingesson
  • Ingesson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Inte världens bästa men man ser ju hur pass bra bild det är  :blink:

Klicka här

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett det nu, tack så mycke :lol:

Postad 01 september 2006 - 19:33

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0
Hejsan allihop!

Nu har jag haft min Mirai i 3 dagar och måste säga att jag är grymt nöjd med tanke på pris gentemot prestandan.
Visst är det kanske inte världens bästa skärm, men med tanke på det priset som den säljs för är den fruktansvärt prisvärd.

När man på närmare håll fingranskar skärmen så känns den lite plastig, men väl på väggen så anser jag att helhetsintrycket är mycket bra.

Bilden då? Jo den är väl ganska okej vid vanlig analog tv. Den fungerar helt klart för det ändamål jag köpt den till, nämligen sovrums tv. Har inte provat med digitalbox än, men kan tänka mig att bilden blir kanon (det baserar jag på tidigare erfarenheter).
Provade koppla den till dvd genom scart-rgb och den bilden var helt otroligt bra. Finns inget att klaga på där alls, ska ta och inhandla mig en komponentkabel så jag kan mata den med iaf 720p:)

Minus är väl att kanalbyterna går lite väl seg, svärtan är lite sådär (inte katastrofal, men den kan ju inte jämföra sig med en plasma:)) och att som hos några andra här så hörs ett svagt surr när man inte kör på full styrka på lampan.

Summasumarum så är jag väldigt nöjd med skärmen och skulle verkligen rekommendera den.

Vh Gonucku

Postad 01 september 2006 - 22:19

Unregistered202233b9
  • Unregistered202233b9
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Även jag har slagit till på denna billiga lcdtv.. och jag måste säga att jag är väldigt nöjd, men måste väl även erkänna att jag inte är så erfaren när det gäller lcdtv heller.... :blink:

Ok bild på analog, bra bild på dvd/dator.. inga problem!

Dock skulle jag behöva lite hjälp med lite finjusteringar.. Som jag förstått så skall komponentkabel vara att föredra när man kör dvd (om man nu inte har hdmi på den...), så jag köpte en sådan kabel, närmare bestämt denna: http://www.kjell.com...tem=37683&path=

Kopplade in den i dvd och tv, men jag får ingen bild.. någon som har en idé vad som är fel? Det skumma är att jag får ljud.. för den optiska ljudkabeln som hängde med går varken att stoppa i tv eller dvd vad jag förstått.. Så jag antar att det är RCA som gäller att köra på? Min dvd är den som man får med i detta hemmabiopaket: https://www.prisjakt...ukt.php?e=30273

Tips? :lol:

Postad 03 september 2006 - 17:22

miyagiX
  • miyagiX
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en Mirai 32tums tv och är lite nyfiken på om den ska låta så mycket som den gör, är som ett surrande som hörs väldigt tydligt när det är tyst i rummet. Har inte haft någon LCD tv innan så har ingen erfarenhet av dem. Om nån som köpt denna tv kan svara på om de upplever samma ljud från sin tv hade det varit kanon.

Är annars väldigt nöjd med tvn då det gäller bild framför allt från datorn över dvi-hdmi och från dvd över komponent. Bilden från vanlig antenn går väl inte göra så mycket åt :rolleyes:

Postad 03 september 2006 - 18:15

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

• 639 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt en Mirai 32tums tv och är lite nyfiken på om den ska låta så mycket som den gör, är som ett surrande som hörs väldigt tydligt när det är tyst i rummet. Har inte haft någon LCD tv innan så har ingen erfarenhet av dem. Om nån som köpt denna tv kan svara på om de upplever samma ljud från sin tv hade det varit kanon.

Är annars väldigt nöjd med tvn då det gäller bild framför allt från datorn över dvi-hdmi och från dvd över komponent. Bilden från vanlig antenn går väl inte göra så mycket åt  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Sho!

Jo visst är det fler som har detta problem, även jag, men det är bara när man ställt ner lampstyrkan från 3 till 2, 1 eller 0. Lampstykan ställs även ner om man väljer t.ex. "moviel"-läget under "picture"

Postad 04 september 2006 - 11:45

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Går det att få ljud ut från scart 1 eller 2 på denna TV?
Och går det i sådana fall att stänga av eller koppla bort högtalarna i TVn?

Fint med bilder, lägg gärna upp fler:)

Postad 04 september 2006 - 13:26

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2 603 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ljud från scart går väl alltid att få? Har aldrig varit med om att det inte skulle gå ;) lite finessen med scart ju.

Postad 04 september 2006 - 16:29

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ljud från scart går väl alltid att få? Har aldrig varit med om att det inte skulle gå ;) lite finessen med scart ju.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad bra :angry:
Då återstår bara frågan om det är lätt att koppla ur högtalarna? Iof kanske man kan sänka dem och fortf få full volym ut ur scart??

Postad 05 september 2006 - 09:27

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Ett sätt att komma undan surret från högtalarna är att man kopplar in all elektronik i en receiver/förstärkare. Jag har all elektronik (digitalbox, DVD, 360 m.m.) kopplad till en receiver, därmed behöver jag inte använda högtalarna i TV:n. Sedan har jag kopplat in ett par hörlurar i utgången på sidan av TV:n, då slipper man surret från högtalarna. Det är ändå ett visst oljud från TV:n, men mycket lägre...

Redigerat av Fräddä, 05 september 2006 - 11:09.

Postad 06 september 2006 - 11:35

hultanhasek
  • hultanhasek
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag fick hem min Mirai DTL-532W100 igår. Beställde den på Webhallen. Var personligen och hämtade din i Sunbyberg igår eftersom jag inte bor så långt därifrån. Jag beställde i torsdags förra veckan och fick besked att den kommit i måndags (060904).

Inga döda pixlar
Inget brummande ljud från högtalarna
Bättre TV bild än förväntat. Har sett sämre eller likadan kvalitét på dyrare apparater. (Kabelvision direkt via antennuttaget)
Klart ljud. (Tjejen som annars alltid klagar på oklart ljud från TV tyckte att det var mycket bra på denna apparat. Basen dunkar som vanligt från TV-skärmar med sin frånvaro)

Ser inte alls så billig ut som många tydligen anser. ("Åhh va snygg" / flickvännen)

Jag ska koppla in datorn ikväll när jag kommer hem från högskolan.

Bättre än vad jag väntat mig än så länge av en 32'' LCD för 6499:-!

= Nöjd

Redigerat av hultanhasek, 06 september 2006 - 11:39.

Postad 06 september 2006 - 18:59

Unregistered31278
  • Unregistered31278
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Sådär,

Då har man läst på ordentligt och det blev en Mirai 32" LCD ifrån Webhallen (Sundbyberg hade dom hemma på lager) för mig också. Behöver ha någonting som kompletterar min PJ-TX200 projje. Och då blev det lite budget. Men inte för intet...

Har precis kopplat in den och letat kanaler - och jag är över förväntan nöjd med bilden. Har inte letat döda pixlar eller så - men ingenting jag har märkt än så länge.

Testade även att ställa ner lampan - och JA! Det brummar lite olika på dom lägre lägena ut ur högtalaren. Men det är bara i tysta ögonblick det hörs - och jag tror inte jag kommer att störa mig på det. Skall bli intressant att koppla in XBMC i 720p och ev. datorn också för att få en bra signalkälla (DVI -> HDMI)

Hitintills = Nöjd här me!

Ps. Den är ju rätt snygg när det väl kom på plats :unsure:

Redigerat av Unregistered31278, 06 september 2006 - 19:01.

Postad 07 september 2006 - 09:48

Unregistered8c9aba74
  • Unregistered8c9aba74
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Igår slog jag också till på den här.
Hoppas Webhallen hinner leverera till fredag så att man har helgen på sig att testa lite.
Beställde även en 3 meters vgakabel så att jag kan koppla in datorn.

Är det någon som har testat denna längd, fungerar det bra?

Postad 07 september 2006 - 12:26

stenbrott
  • stenbrott
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Igår slog jag också till på den här.
Hoppas Webhallen hinner leverera till fredag så att man har helgen på sig att testa lite.
Beställde även en 3 meters vgakabel så att jag kan koppla in datorn.

Är det någon som har testat denna längd, fungerar det bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Längden har ingen betydelse...det är hur man använder den :unsure:
Nä, skämt åsido...den funkar alldeles utmärkt... jag har använt 10m utan problem...

Postad 07 september 2006 - 12:32

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Funderar också på denna tv och köra dels analog tv och Xbox (gamla) med xbmc.
Vad skulle vara bästa sätt att koppla in den gamla Xboxen på ? Via komponent eller nått annat ?

OBS Jag har äger inte den gamla Xboxen ännu (därför min fråga).

Postad 07 september 2006 - 13:06

Horace
  • Horace
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Köpte en LG 42PC1R igår, kanonteve utan missljud som många gnällt på.. bra bild med standartinställningar (analogt är obra, men det var väntat på så stor skärm).
DÄREMOT tycker jag att den kan vara för stor varför jag sneglar på denna istället, 32 tum borde väl ge bättre bild än 42 med crappig analog signal?? eller funkar det inte så?
Nu är ju kanske LG bättre märke än Mirai, men jag vet inte... vettig kommentar till detta (bortsett från att jag är ett pucko som tycker en teve kan vara FÖR stor) :unsure:

Postad 07 september 2006 - 14:08

machek
  • machek
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min i ett par veckor.
Först nu (alltså inte tidigare) har det brummande ljudet kommit fram.
Men det är bara på lägre lampinställningar (vilka jag aldrig skulle få för mig att använda..).
Annars ere kanoners.

Hur ere med garanti? MÅSTE man skicka in den där lappen?

Postad 07 september 2006 - 15:14

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Men det är bara på lägre lampinställningar (vilka jag aldrig skulle få för mig att använda..).
Annars ere kanoners.

<{POST_SNAPBACK}>

Så var det även för mig, tyst några veckor och sedan kom brum-ljudet. Det är väl någon bristfällig komponent som används när de tillverkas...

Ang. garantin så är det stället där du köper TV:n som har garantiåtaganden, inget krav att du måste skicka in lappen till Mirai.

Postad 07 september 2006 - 15:47

Shunon
  • Shunon
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Annars ere kanoners.

<{POST_SNAPBACK}>

Så var det även för mig, tyst några veckor och sedan kom brum-ljudet. Det är väl någon bristfällig komponent som används när de tillverkas...

Ang. garantin så är det stället där du köper TV:n som har garantiåtaganden, inget krav att du måste skicka in lappen till Mirai.

<{POST_SNAPBACK}>

Då har man alltså 2års garanti beställde min från datorbutiken

Redigerat av Shunon, 07 september 2006 - 15:48.

Postad 07 september 2006 - 20:36

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Finns det någon som säljer denna med "öppet köp" så man kan testa och lämna tillbaka om man ej blir nöjd ?

Postad 08 september 2006 - 10:21

Unregistered622be7fc
  • Unregistered622be7fc
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Finns det någon som säljer denna med "öppet köp" så man kan testa och lämna tillbaka om man ej blir nöjd ?

<{POST_SNAPBACK}>

Handla på nätet så har du 14 dagar på att bestämma dig, distansköpslagen är bra den:)

Någon som vet hur man får tvn att inte ändra mellan 4:3 och 16:9 när det blir reklam eller vid kanalbyte? Jag vill ha den på full hela tiden. Sen är det grymt irriterande att osdn dyker upp i vänsterhörnet när man byter kanal.

/Micke

Redigerat av Unregistered622be7fc, 08 september 2006 - 10:21.

Postad 08 september 2006 - 10:28

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Handla på nätet så har du 14 dagar på att bestämma dig, distansköpslagen är bra den:)

Visst men då åker väl jag på returfrakten men det kanske är en smäll man får ta <_<

Postad 08 september 2006 - 10:34

Unregistered8c9aba74
  • Unregistered8c9aba74
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Min tv verkar komma idag. <_<
Så det blir hårdtest ikväll. Finns det några filmer man bör kolla på för att utvärdera skärmen?
Tänkte kolla igenom lite mörka scener i Matrix, hoppas att man inte blir alltför besviken.

Postad 08 september 2006 - 11:09

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Min tv verkar komma idag.  <_<
Så det blir hårdtest ikväll. Finns det några filmer man bör kolla på för att utvärdera skärmen?
Tänkte kolla igenom lite mörka scener i Matrix, hoppas att man inte blir alltför besviken.

<{POST_SNAPBACK}>

Alla mörka filmer att bra för att utvärdera svärtan. Jag använde Underworld Evolution och det var en enorm skillnad med Miraien och min gamla Philips CRT-TV. Filmen tappade massor av detaljer i mörka scener, så Miraien är ingen höjdare till mörka filmer. Så är det på de flesta billigare (och i vissa fall dyrare) LCD-apparater...

Postad 08 september 2006 - 14:21

Unregistered720345e8
  • Unregistered720345e8
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
En liten fråga , vad har alla för inställningar på contrast , brightness osv? kör på xbox med componentkabel och 1080i i upplösning och får inte bilden å se bra ut.. please help me :P

MVH Billy

Postad 08 september 2006 - 18:58

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat min tv. Är i det stora hela nöjd. den pixelmappar 1360x768 och lämnar 3 kolumner med pixlar svarta på vardera sida. den klarar pixelmapppning från båda vga och HDMI. Jag började köra den med VGA och då var bilden lite orolig. Det blev lite störningar kring kanter och så. när jag bytte till HDMI/DVI så försvann allt sånt.

Som många andra säger så brummar den lite när man sänker lampstyrkan, men det är inte så farligt tycker jag. Som folk har skrivit så verkar dom köpa in paneler som håller sig inom gränserna för ISO-standarder när det gäller pixelfel, min har 3 subpixlar som är svarta, men det är inte något man stör sig på. tittar man på något som rör sig så kan man inte se dem, om man har tv vid fotändan av sängen.
Svärtan är som man kan förvänta sig av en så pass billig tv, inte jättebra, men okej. Till skillnad från andra apparater jag har sett så har jag inte än så länge kunnat se något ljusläckage runt om skärmen. utan skärmens svärta är iaf jämnsvart
Vikten på tv'n är löjligt låg, brukar bära 32-tummare rätt ofta på jobbet, och för att vara en 32" så är den väldigt lätt.

Ska fixa några bilder jag med... tar det imorrn när det är ljust ute.

/Tomas

Redigerat av Unregistered8604cbd7, 08 september 2006 - 19:02.

Postad 09 september 2006 - 09:45

Unregistered8c9aba74
  • Unregistered8c9aba74
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Fick hem min igår. Det enda jag har testat är 1024x768 ifrån min laptop eftersom min stationära dator behagade att dö lagom tills jag skulle testa.

Testade även lite PS2, det var helt okej.
Ska testa digitaltv ïkväll, hoppas det blir bättre.

Postad 09 september 2006 - 11:41

Unregisteredd4d4b754
  • Unregisteredd4d4b754
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Har hunnit testa min några dgara nu och är i det stora hela kanon nöjd endast en död pixel i vänstra hörnet men inget jag såg förens jag verkligen letade och inget brummande ljud

Kör mest xbox 360 via VGA 1360x768 och det blir kanon bild , svärtan är väl sådär men inte störande låg , men sen har jag kanske inte så höga krav heller

För det priset (6300kr) är jag mer en nöjd visst finns det bättre apparater men då får man nog gå upp till 15.000 +

Postad 09 september 2006 - 20:27

SAS1015
  • SAS1015
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Har du läst igenom hela denna tråd av inlägg för att bilda mig en uppfattning av denna lcd till bra pris. Mirai har ju även en 37-tummare men ingen som skrivit något om den vad jag kan se.

Som första gångs lcd kanske denna 32:a är att köpa med tanke på priset.
Jag brukar alltid resonera att man får ju vad man betalar för. Det har ju varit lite så och så med kavlitén såsom döda pixlar och brummande ljud...

Även om priset är långt så vill man ju ändå ha något på väggen som är okey frågan jag ställer mig ifall Mirai's lcd är något man ska köpa?

Postad 10 september 2006 - 00:00

Unregisteredd4d4b754
  • Unregisteredd4d4b754
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Döda pixlar har inte mycket med priset att göra ..du kan få det på en lcd för 20.000 såväll som en för 5.000kr

Om du siktar på en lcd under 15.000kr så tycker jag att den här är lika bra eller till och med bättre än dom som är dyrare
Och det verkar som om resten av forumet tycker ungefär likadant , så jag tror inte du kommer bli besviken om du köper Miraien

Postad 10 september 2006 - 07:31

SAS1015
  • SAS1015
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Eftersom jag är nybörjare på lcd och vet inte riktigt heller vad man ska förvänta sig av bilden och alla olika kablar man ska köpa till för att få den mest ultimata bilden till denna lcd vore det trevligt att få en liten köpguide vad som första steg man ska köpa in sig på när man kör detta lcd köp.
Har ett ganska enkelt hemmabio system ifrån Philips det heter (HTS3500S) använder nu bara vanliga scart mellan dvd:n och crt tv:n. Men vad ska man ha till lcd:n ?

Tacksam för alla nyttiga tips och råd.

ps! Föressten stämmer det går trögt att skifta mellan tv-kanalerna?

Redigerat av SAS1015, 10 september 2006 - 07:56.

Postad 10 september 2006 - 20:51

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Om man kollar på ett program på TV som sänds i 4:3 och man ställer in tvn på det formatet, hur ser då kanterna på skärmen ut?
Är de helt släckta, alltså svarta?

Vet att på vissa plasma-skärmar är det ibland grått vilket är väldigt störande enligt min menig...

Postad 11 september 2006 - 07:00

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Om man kollar på ett program på TV som sänds i 4:3 och man ställer in tvn på det formatet, hur ser då kanterna på skärmen ut?
Är de helt släckta, alltså svarta?

Vet att på vissa plasma-skärmar är det ibland grått vilket är väldigt störande enligt min menig...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, när man ställer om tv'n till 4:3 så är kanterna så svarta som det går.

/Tomas

Postad 11 september 2006 - 18:00

Unregistered2e35646a
  • Unregistered2e35646a
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Var på microstore idag och kikade på teven. Dom körde något hd-material från microsoft i 720p. Tyckte faktiskt bilden var fruktansvärt dålig, tyvärr. Speciellt ansiktena på personerna. Såg ut mer som tecknad film än riktiga människor. Och färgerna när dom gick från en mörkare nyans till en ljusare var det hur hackigt som helst, precis som någon annan beskrev. Egentligen var hela bilden sådan, men när det var större partier av en färg som man märkte det mest. Riktigt usel bild, min gamla crt har bra mycket bättre bild.
Kan bara hoppas att det är någon annan som varit och kollat i microstores butik här i Gbg och kan säga att det uppenbarligen är något fel på den teven dom demar där.

Postad 11 september 2006 - 23:57

Masarin
  • Masarin
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Var på microstore idag och kikade på teven. Dom körde något hd-material från microsoft i 720p. Tyckte faktiskt bilden var fruktansvärt dålig, tyvärr. Speciellt ansiktena på personerna. Såg ut mer som tecknad film än riktiga människor. Och färgerna när dom gick från en mörkare nyans till en ljusare var det hur hackigt som helst, precis som någon annan beskrev. Egentligen var hela bilden sådan, men när det var större partier av en färg som man märkte det mest. Riktigt usel bild, min gamla crt har bra mycket bättre bild.
Kan bara hoppas att det är någon annan som varit och kollat i microstores butik här i Gbg och kan säga att det uppenbarligen är något fel på den teven dom demar där.

<{POST_SNAPBACK}>

Testade du att ändra på Picture-läget (Sport, Movie, Vivid, Game, User)?
Det gäller att välja rätt läge för rätt ändamål.

/Masarin

Redigerat av Masarin, 11 september 2006 - 23:57.

Postad 12 september 2006 - 06:40

SAS1015
  • SAS1015
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
På vilka ställen i Stockholms området finns den att se live? Tacksam för snabba svar.

Postad 12 september 2006 - 09:43

Lord_Tito
  • Lord_Tito
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Jag har haft den här tvn i snart 2 månader och jag är väldigt nöjd med den, jag använder user läget och jag har testat runt lite och dessa inställningar är det närmaste man kan komma så att det ser ut som på en vanlig TFT skärm.

Display

Contrast: 60
Brightness: 55
Sharpness: 15
Saturation: 45

Advance

LTI: ON
DCI: OFF

System:

Lamp: 0

Ge gärna feedback på dessa inställningar :unsure:

Postad 12 september 2006 - 17:11

Fräddä
  • Fräddä
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Testade du att ändra på Picture-läget (Sport, Movie, Vivid, Game, User)?
Det gäller att välja rätt läge för rätt ändamål.

/Masarin

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, i vissa lägen (spec. sport och vivid) ser bilden ruskigt dålig ut. Jag har ganska låg kontrast (runt 25) i TV-läget, samt låg färgmättnad. Då blir ansiktena ganska naturtrogna, men det går ju inte och jämföra med en bra CRT-TV.

Postad 12 september 2006 - 18:04

Ingesson
  • Ingesson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte hur det är i Gbg men när jag kollade på den i Borås så hadde dom LTI läget på vilket i min mening sabbar bilden totalt om man kör HD material, kanterna var inte så exakta som dom skulle.

Postad 12 september 2006 - 18:11

Unregistered622be7fc
  • Unregistered622be7fc
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ni som har brum när ni sänker lampan, kör ni i jordat? Jag hade samma problem plus att jag hade ett högfrekvent pip ljud, det försvann direkt efter byte till jordad kontakt :unsure:

/Micke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.