Sony KDS 55A/60A2000
536 svar till detta ämne
Postad 29 november 2006 - 10:03
doob
-
doob
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
@hassesolo
Vilken leverantör på digitalTV har du?
Tycker bilden ser riktigt bra ut faktiskt.
Tack för alla bilder du lagt upp.
/doob
Postad 29 november 2006 - 10:06
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Hur funkar det med avmattning på bilden år efter år? Eller försvinner detta problem iom att det är en LCD-panel?
Det är ingen LCD-panel. Det är en LCoS-tv som enligt experterna har mycket bättre svärta färger mm än LCD. Dessutom blir det väldigt hög upplösning med denna teknik. Se länk. http://www.extremete...,1930271,00.aspLivslängden för LCoS-chipet skall vara hundratusen timmar utan försämring. Lampan kan mattas eller gå sönder efter några år men då kan man ju lätt byta den. Slipper man undan regnbågseffekter också?
Ja. Finns lampan att köpa separat nu?
Självklart. Är marknaden större för dessa apparater i staterna? Hur ser det ut framåt, kommer marknaden att öka här också, eller är alla insnöade på LCD/Plasma som tränger undan dessa apparater?
Kvalitetsbakprojjar är mycket stort i staterna. Anledningen till att det säljs så få i Sverige är att bakprojjar har dåligt rykte eftersom de flesta bara sett sunkiga Thomsonmaskiner med dålig bild och usel betraktningsvinkel mm. Dessutom vill de flesta ha en platt TV. Om du vill ha en riktigt stor TV med minst lika bra bild som de riktigt fina LCD och plasmaskärmarna så satsa på denna.
Postad 29 november 2006 - 10:07
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag kör med boxer genom en Sagem-box med hårddisk. Eftersom jag använder hårddisken mycket så kör jag inte med den inbyggda digitala mottagaren.
Postad 29 november 2006 - 10:48
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Ett annat plus med LCoS är den sanbba responstiden på 2,5 ms. Eftersläpningar orsakade av TV:n kommer man nog aldrig se. Vid snabba panoreringar på tex Eurosport uppstår ändå betydande rörelseoskärpa pga deras usla sändningar med låg bitrate...
Postad 29 november 2006 - 12:53
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Har nu beställt denna tv efter att ha drömt om den varje natt i 1v:) Efter att ha sett hassesolo's bilder och läst lite om den så tror jag inte att jag blir besviken.
Återkommer när jag fått och hunnit testa den med en liten recension.
<{POST_SNAPBACK}>
Har du fått TV:en ännu?
Postad 29 november 2006 - 13:15
Unregistered32408
-
Unregistered32408
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Vart å kolla på denna igår på MediaMarkt i gbg.
Riktigt fin bild måste jag säga... Dom hade igång Canal+ HD tror ja de va och det såg riktigt bra ut... man kan säkert få de ännu bättre om man får pilla lite själv med...
Stor chans att de blir denna. Får se vad allt annat går på ja måste köpa innan bara å se hur mycket pengar över
Postad 29 november 2006 - 13:57
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Känns som det är läge att åka och hälsa på svågern i Göteborg
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 29 november 2006 - 13:57.
Postad 29 november 2006 - 15:57
Unregistered00b32263
-
Unregistered00b32263
-
Användare
-
-
201 inlägg
Har du fått TV:en ännu? 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja:D Den står i min hall nu och väntar på mig. Se om man hinner få upp den ikväll.
Postad 29 november 2006 - 16:07
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
LCoS Technology Assessment The first generation of LCoS rear projection HDTVs is impressive, entering the market in a top position for overall image and picture quality. Here is a summary of the most important features of LCoS technology based on the measurements, analysis, and discussions in Part A to Part C:
LCoS is a reflection-based display technology that can produce very bright high-resolution images—essential for large High Definition screens (home theater and digital cinema) and also for viewing in high ambient light.
A true contrast ratio of 4000:1—the highest calibrated contrast ratio for all of the non-CRT display technologies—meaning LCoS produces very deep blacks. A fixed iris can further increase the contrast ratio by 50 to 100 percent or more. Note that contrast ratios reported for any display technology with a dynamic iris will be artificially raised, because the iris has different settings for the peak brightness and black level measurements.
LCoS easily handles HDTV resolutions of 1920×1080, and the technology is scalable up to even higher resolutions. JVC and Sony have already demonstrated 4096×2160 LCoS projectors, and 12 megapixel devices are currently possible without requiring any new technology developments.
Flicker-free images with refresh rates up to 120 Hz. The units all drive their panels at double the input signal frequency, which is 60 Hz in the US and 50 Hz in Europe.
Uniformity tables correct for any variations in intensity or gamma within a device or between devices. Yields high uniformity in color and gray-scale across the screen.
Very accurate gamma curves, transfer functions, and gray scales with built-in factory calibration tables and measurements for each of the 255 signal-intensity levels, which compensates for any device variations. Many of the panel driver boards currently operate internally at 12 bits.
Very smooth CRT-like gray scales that are free of false contouring because of the above.
Dark images and dark gray scales that are smooth and free of dithering noise as a result of the analog nature of the liquid crystal response.
None of the units tested had any pixel defects.
The highest pixel-fill factors of all of the current display technologies—89 to 92 percent—which produces a very smooth picture with imperceptible gaps between the pixels.
No noticeable deterioration with age. Most LCoS manufacturers claim device lifetimes of more than 100,000 hours.
Lite fördelar med LCoS-tekniken enligt Extremetech. Jag är lite tjatig med detta jag vet, men det finns alltså bättre grejer än Plasma och LCD...
Postad 29 november 2006 - 20:24
Agaton
-
Agaton
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jag får blå bild när jag kör komponent från dvdspelaren till denna TV. Någon som har denna TV och känner igen fenomenet?
I tevens manual står det ju om just detta fenomen och det står bara att man ska kontrollera anslutningarna och kolla att kontakterna är ordentligt isatta. Jag har kontrollerat och allt ser bra ut, men bilden är fortfarande blå  .
Någon som kan hjälpa?
Postad 30 november 2006 - 06:27
Agaton
-
Agaton
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Nu har jag även testat med en annan komponentkabel, fortfarande blå bild:(. Dvdspelaren är inställd på RGB, och på baksidan av spelaren har jag valt att den ska skicka ut bilden via komponent. Vad kan det vara som spökar?
Jag ändrade spelaren att skicka ut komposit och testade med att skicka ut bilden och då blev det färg. Men inte vill jag köra ut bilden i komposit:(.
Redigerat av Agaton, 30 november 2006 - 06:40.
Postad 30 november 2006 - 07:31
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Nu har jag även testat med en annan komponentkabel, fortfarande blå bild:(. Dvdspelaren är inställd på RGB, och på baksidan av spelaren har jag valt att den ska skicka ut bilden via komponent. Vad kan det vara som spökar?
Jag ändrade spelaren att skicka ut komposit och testade med att skicka ut bilden och då blev det färg. Men inte vill jag köra ut bilden i komposit:(.
Jag kan tyvärr inte hjälpa mig så jag själv aldrig provat med komponentkabel. Det finns ju komponent både fram och bak på TV:n. Har du provat båda?
Postad 30 november 2006 - 09:16
Agaton
-
Agaton
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jag har testat båda ingångarna på teven. Känns som det är dvdspelaren som är boven.
Förutom att bilden är blå så är skärpa och detaljer i superklass. Personligen har jag aldrig sett dvd i sådan kvalitet  . En makalös TV som är värd varenda öre.
Jag hade tänkt vänta med dvdinköp, nu när HD är på ingång. Men är bilden så här grym på DVD så är det bara att ösa på med inköp  . Ser fram mot Superman Returns på denna TV nästa vecka. Kan bli grymt!!!
Postad 30 november 2006 - 18:55
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Passar även på att fråga om det finns någon i Halmstad eller Falkenberg som kan dema den hemma för mig?
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Bump
Postad 30 november 2006 - 20:51
Unregistered00b32263
-
Unregistered00b32263
-
Användare
-
-
201 inlägg
Jaha då har man packat upp den och ställt den på plats:)
Var mycket större än vad jag hade förväntat mig även fast jag gått och mätt flera gånger.
Första intrycket är WOW vilken kanon bild!. Har inte så många källor att testa med änsålänge men spelat lite på xbox 360 i 720p.
Ska tillbaks och leka lite med den nu! Återkommer med bilder och vad jag tycker om tv'n när jag hunnit testa den lite mer.
Postad 30 november 2006 - 21:27
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Spännande
Postad 01 december 2006 - 21:57
Pretto
-
Pretto
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Funderar starkt på denna tv. Nu har jag tröttnat på alla problem med min Sagem axium hd-d45 och är fortfarande i dispyt med dom om ersättning. Fortfarande inga bra färger på komponentporten.
Den här tvn verkar otrolig nu när man tröttnat på 720p.
Postad 01 december 2006 - 22:03
burton666
-
burton666
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hur lång tid tar det innan man får bild på tv:n när man trycker på power knappen? Och finns det några snabbknappar för att tex. växla till en av HDMI utgångarna med ett knapp-tryck, eller måste man gå in i menyn och välja utgång där?
Postad 02 december 2006 - 12:06
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Hur lång tid tar det innan man får bild på tv:n när man trycker på power knappen? Och finns det några snabbknappar för att tex. växla till en av HDMI utgångarna med ett knapp-tryck, eller måste man gå in i menyn och välja utgång där?
Det tar 10 sekunder att få bild. Sedan tar det en knapp minut innan man har full ljusstyrka. Det finns två sätt att växla mellan anslutningarna. Antingen trycker man på +knappen i mitten på styrkorset och då får man upp de 10 alternativen (8 ingångar och TV:ns digitala och analoga tuner) och sen trycker man upp eller ned till rätt alternativ och sen + igen. Annars kan man hoppa mellan alla anslutningarna med en knapp i en loop tills man hamnar rätt. Man kan då ha avaktiverat de anslutningar man inte vill skall ingå i loopen så att man inte behöver gå runt alla 10 steg om man bara har 2 anslutningar. Snabbvalsknapp för HDMI finns alltså inte.
Postad 02 december 2006 - 14:44
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Det tar 10 sekunder att få bild. Sedan tar det en knapp minut innan man har full ljusstyrka.
Det finns två sätt att växla mellan anslutningarna. Antingen trycker man på +knappen i mitten på styrkorset och då får man upp de 10 alternativen (8 ingångar och TV:ns digitala och analoga tuner) och sen trycker man upp eller ned till rätt alternativ och sen + igen. Annars kan man hoppa mellan alla anslutningarna med en knapp i en loop tills man hamnar rätt. Man kan då ha avaktiverat de anslutningar man inte vill skall ingå i loopen så att man inte behöver gå runt alla 10 steg om man bara har 2 anslutningar. Snabbvalsknapp för HDMI finns alltså inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, anledningen till att jag frågade är att jag nu har en Samsung SP-50L7HX bakprojje. (den som står på en pedistal) Och en Harmony 885 multi fjärr, men det har varit omöjligt att få till det bra med 885:an eftersom min tv också har ungefär samma "start-tid" och att det är lite omständigt att byta ingång på den. Hur blir det om du trycker 3 ggr på kanppen som man hoppar mellan ingångarna? går den direkt till den tredje ingången eller måste man vänta ca 2-3 sekunder imellan varje tryck som på min tv? Om du tex. har valt HDMI 1 och trycker på "ingångs" -knappen en gång, hoppar den till samma ingång då som om du trycker på samma knapp när du står på Component 1? eller hoppar den till nästföljande ingång i listan och altså fortsätter från den ingången man står på för tillfället?
Postad 02 december 2006 - 16:17
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Om man trycker tre ggr på knappen så hoppar den tre steg direkt.
Oavsett vilken ingång man är på så hoppar den till nästa steg om man trycker en gång på knappen. Alltså om jag är på ingång 3 så hoppar den till ingång 4 (om inte ingång 4 är inaktiverad).
Det smidigaste är dock att trycka på +knappen och gå till rätt ingång, åtminstonde om man har flera ingångar aktiva (jag har extern dig-box med HDD, DVD och PC, dessutom går analog och digital tuner inte att välja bort så det blir 5 steg). Snart har jag wii också då blir det ett steg till...
Postad 02 december 2006 - 16:19
komplement
-
komplement
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det är ingen LCD-panel. Det är en LCoS-tv som enligt experterna har mycket bättre svärta färger mm än LCD. Dessutom blir det väldigt hög upplösning med denna teknik. Se länk.
http://www.extremete...,1930271,00.asp
Livslängden för LCoS-chipet skall vara hundratusen timmar utan försämring. Lampan kan mattas eller gå sönder efter några år men då kan man ju lätt byta den.
Ja.
Självklart.
Kvalitetsbakprojjar är mycket stort i staterna. Anledningen till att det säljs så få i Sverige är att bakprojjar har dåligt rykte eftersom de flesta bara sett sunkiga Thomsonmaskiner med dålig bild och usel betraktningsvinkel mm. Dessutom vill de flesta ha en platt TV.
Om du vill ha en riktigt stor TV med minst lika bra bild som de riktigt fina LCD och plasmaskärmarna så satsa på denna.
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar för utförligt svar  Men som sagt, detta ser väldigt bra ut (med tanke på vad man får för 25k om man skulle få för sig att införskaffa en plasma eller LCD ist) För övrigt, hur svårt är det att byta lampan, har den en egen liten lucka eller?
Postad 02 december 2006 - 16:23
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
För övrigt, hur svårt är det att byta lampan, har den en egen liten lucka eller?
Det verkar ganska lätt om man kollar instruktionsboken. Man tar bort en lucka, skruvar ut en skruv, tar ut lampan (som sitter i en kasett), sätter i nya lampan, skruvar i skruven och sätter på luckan. Det som kan vara lite bökigt är att vänta på den nya lampan om man beställer den över nätet. Är man smart och har pengar kan man ju i och för sig göra det i förväg så man har en i reserv...
Postad 02 december 2006 - 18:36
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
Någon som kunnat köra xbox360 med 1080p med denna tv?
EDIT
Skulle någon kunna mäta avståndet ifrån TVns botten upp till TVrutan börjar? Skall ev ha en center högtalare ligga där.
Redigerat av Nybbe, 02 december 2006 - 19:21.
Postad 02 december 2006 - 19:34
komplement
-
komplement
-
Amatör
-
-
64 inlägg
För övrigt, hur svårt är det att byta lampan, har den en egen liten lucka eller?
Det verkar ganska lätt om man kollar instruktionsboken. Man tar bort en lucka, skruvar ut en skruv, tar ut lampan (som sitter i en kasett), sätter i nya lampan, skruvar i skruven och sätter på luckan. Det som kan vara lite bökigt är att vänta på den nya lampan om man beställer den över nätet. Är man smart och har pengar kan man ju i och för sig göra det i förväg så man har en i reserv...
<{POST_SNAPBACK}>
Det här blir bara bättre och bättre Nu ska man bara hitta var man stoppat undan dom där 25k  Tack för alla svar, ska fortsätta att följa tråden!
Postad 02 december 2006 - 21:12
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Skulle någon kunna mäta avståndet ifrån TVns botten upp till TVrutan börjar? Skall ev ha en center högtalare ligga där.
19 cm
Postad 02 december 2006 - 21:22
Nybbe
-
Nybbe
-
Lärjunge
-
-
490 inlägg
19 cm
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar!
Postad 03 december 2006 - 16:21
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jaha då har man packat upp den och ställt den på plats:) Var mycket större än vad jag hade förväntat mig även fast jag gått och mätt flera gånger.
Första intrycket är WOW vilken kanon bild!. Har inte så många källor att testa med änsålänge men spelat lite på xbox 360 i 720p.
Ska tillbaks och leka lite med den nu! Återkommer med bilder och vad jag tycker om tv'n när jag hunnit testa den lite mer.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur går det? Jag är lite nyfiken
Postad 03 december 2006 - 19:04
HYBRiS
-
HYBRiS
-
Användare
-
-
164 inlägg
Är det nån som har nån koll på vad de här apparaterna har för ljusstyrka?
Hittar inte den informationen någonstans.
Postad 04 december 2006 - 08:04
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Är det nån som har nån koll på vad de här apparaterna har för ljusstyrka? Hittar inte den informationen någonstans.
Jag har inte heller hittat det men det räcker och blir över för mig i alla fall.
Postad 04 december 2006 - 17:05
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Vad som skulle vara intressant att se på bild är hur mycket 2.5% overscan gör om man kör 1080p 1:1.
Förmodligen så hamnar större delen av startmenyn utanför skärmen. Denna overscan går ju heller inte att göra något åt då panelen fysiskt ligger utanför tv-ramen. Detta gör nog tyvärr att jag får skippa den här tvn.
Postad 04 december 2006 - 18:43
jwalker
-
jwalker
-
Användare
-
-
134 inlägg
Vad som skulle vara intressant att se på bild är hur mycket 2.5% overscan gör om man kör 1080p 1:1. Förmodligen så hamnar större delen av startmenyn utanför skärmen. Denna overscan går ju heller inte att göra något åt då panelen fysiskt ligger utanför tv-ramen. Detta gör nog tyvärr att jag får skippa den här tvn.
<{POST_SNAPBACK}>
jag har samma dilemma när det gäller denna tv...är det hundraatt det inte går att få 1:1 1080p?
Postad 04 december 2006 - 19:24
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
Vad som skulle vara intressant att se på bild är hur mycket 2.5% overscan gör om man kör 1080p 1:1. Förmodligen så hamnar större delen av startmenyn utanför skärmen. Denna overscan går ju heller inte att göra något åt då panelen fysiskt ligger utanför tv-ramen. Detta gör nog tyvärr att jag får skippa den här tvn.
<{POST_SNAPBACK}>
jag har samma dilemma när det gäller denna tv...är det hundraatt det inte går att få 1:1 1080p?
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, det går att få 1:1 mappning, problemet då är att en del av panelen ligger utanför tvns visningsyta och därför försvinner också en del av bilden.
Postad 04 december 2006 - 19:31
Unregistered35091
-
Unregistered35091
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl bara att göra en "resolution-within-a-resolution" med powerstrip? Såg att ngn på avsforum körde med ett skrivbord på 1800*1000 eller nåt liknande..
Postad 04 december 2006 - 20:25
DirtyHarry
-
DirtyHarry
-
Användare
-
-
227 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Det är väl bara att göra en "resolution-within-a-resolution" med powerstrip? Såg att ngn på avsforum körde med ett skrivbord på 1800*1000 eller nåt liknande..
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag måste nogt rätta mig själv, metoden du nämner funkar nog också. Men jag fick precis reda på att man kan använda grafikkortets underscan option så man perfekt kan tuna in så bilden blir pefekt kant i kant. Ska funka bäst på nvidias kort tydligen. Hmm, är nog inte omöjligt att det blir en sådan här nu. Antar dock att en sådan här lampa tar lika mycket skada som en projektorlampa av mycket av/på. Gillade aldrig det faktumet när jag haft projektorer under åren. Att man kännt sig tvungen att ha igång den 3-4h varje gång man satte igång den. Tillägg: Dock så tappar du ju iofs 1:1 mappningen när du gör så här  Spelar du upp 1080 video så kommer ju uppspelningsprogrammet skala ner till den upplösningen som är när man underscannat grafikkortet och då har du ju tappat 1:1.
Redigerat av DirtyHarry, 04 december 2006 - 21:15.
Postad 04 december 2006 - 20:28
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Var inne på Sonycenter i Malmö i dag o kollade på Sony 55", den var kopplad till Boxer,
blev inte jätteimponerad av den men å andra sidan stod den djävligt dumt placerad för
attt kolla in riktigt med skyltfönster o starka lampor ovanför, de hade även 70" uppe,
fy fan va stor, något i hästväg!!!!!!!!!!!!!!! i stället för projektor!!!!!!!!!
Postad 04 december 2006 - 21:21
myrmidon
-
myrmidon
-
Amatör
-
-
89 inlägg
4:e gången jag frågar nu,men frågar igen och hoppas på svar denna gång:
blir man så tvungen att köpa ljudanläggning till denna TV eller är det inbyggda?
Postad 04 december 2006 - 21:22
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag kör med 1800 x 1000 och det ser perfekt ut vid surfande och annat datoranvändande. Jag har nvidia-kort. Jag använder dock inte datorn till att spela upp film. Försökte köra DVD via laptopen men den orkade inte riktigt och bilden hackade.
Har nu beställt en riktigt bra DVD-spelare i stället.
Postad 05 december 2006 - 07:51
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
4:e gången jag frågar nu,men frågar igen och hoppas på svar denna gång: blir man så tvungen att köpa ljudanläggning till denna TV eller är det inbyggda?
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla på sony.se så ser du bl.a: LjudAutomatisk volyminställning: JA BBE® Sound: JA DSP (digital ljudbearbetning): JA Antal högtalare: 2,0 Uteffekt (W): 12 W + 12 W Ljudsystem: Virtual Dolby® med Digital BBE® Stadigt ljud: JA Virtual Dolby Digital Pro Logic: JA Sedan är ju i och för sig min åsikt att man inte skall skaffa sig en stor TV innan man skaffat sig en ljudanläggning (5.1 eller bättre). Kör själv med Logitech Z-680 och det gav ett mycket större lyft i filmupplevelsen än att byta till en större TV. Bäst är ju så klart att göra både och
Postad 05 december 2006 - 09:39
Unregistered35091
-
Unregistered35091
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Tillägg:
Dock så tappar du ju iofs 1:1 mappningen när du gör så här Spelar du upp 1080 video så kommer ju uppspelningsprogrammet skala ner till den upplösningen som är när man underscannat grafikkortet och då har du ju tappat 1:1.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo. Idealet vore om man kunde ha en snabbknapp eller nåt för att ställa tillbaka till full upplösning då man ser film eftersom det då gör mindre om man har några procents overscan...har för mig att man kan det i powerstrip? Edit: Kollade upp det och man kan till och med ställa in powerstrip så att man kör en viss upplösning med ett visst program, Därmed kan man ju ställa in så att uppspelningsprogrammet triggar 1920*1080p, sen ställs det tillbaks till 1800*1000 när programmet stängs.
Redigerat av Unregistered35091, 05 december 2006 - 09:44.
Postad 05 december 2006 - 12:43
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Postad 05 december 2006 - 15:31
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Fläktljudet i TVn, är det som typ DVD inspelare i mitt fall Pioneer 530 eller är ljudet högre?????
Hur bra blir bilden med Viasat parabol ?????
Postad 05 december 2006 - 15:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag upplever fläktljudet som mycket lågt. Det hörs svagt om det är helt tyst i rummet i övrigt.
Postad 05 december 2006 - 15:50
Unregistered35091
-
Unregistered35091
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hassesolo: Jag såg på en tysk site att en kille hade lyckats mata skärmen i 1920*1080@48Hz med ett gammalt Geforce Ti4600!
Du skulle inte kunna tänka dig att testa?
Går det så klickar jag på köp-knappen i alla fall eftersom man då kan köra BD/HDVD perfekt från en HTPC....
Edit: över hdmi då såklart...
Redigerat av Unregistered35091, 05 december 2006 - 15:51.
Postad 05 december 2006 - 16:16
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Hassesolo: Jag såg på en tysk site att en kille hade lyckats mata skärmen i 1920*1080@48Hz med ett gammalt Geforce Ti4600! Du skulle inte kunna tänka dig att testa?
När jag kör genom DVI-HDMI så får jag det bara att funka med upplösningen 1800 x 1000. Nu är inte jag så bra på datorer men det verkar inte gå att få det bättre än så. Inte med min dator i alla fall.
Postad 05 december 2006 - 16:27
Unregistered35091
-
Unregistered35091
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Hassesolo: Jag såg på en tysk site att en kille hade lyckats mata skärmen i 1920*1080@48Hz med ett gammalt Geforce Ti4600! Du skulle inte kunna tänka dig att testa?
När jag kör genom DVI-HDMI så får jag det bara att funka med upplösningen 1800 x 1000. Nu är inte jag så bra på datorer men det verkar inte gå att få det bättre än så. Inte med min dator i alla fall.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad du gör då är ju att du skickar en 1920*1080-signal till skärmen men ditt grafikkort skickar windows skrivbord som 1800*1000(dvs skrivbordets aktiva pixlar är bara 1800*1000). Vad som skulle vara jättekul om du kunde testa är att ställa om frekvensen (antar att du kör 50Hz?) till 48 Hz. Risken är att du får svart skärm och "signal not supported" men i de flesta grafikkorts drivrutiner ändras frekvensen tillbaks efter 10 sekunder eller nåt om du inte gör någonting(dvs klickar på ok)
Redigerat av Unregistered35091, 05 december 2006 - 16:31.
Postad 05 december 2006 - 17:17
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag har nu provat att ändra frekvensen till bla 48HZ 50Hz och 60HZ men detta påverkar inte bilden alls vad jag kan se.
Postad 05 december 2006 - 17:43
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tack för svaret Hassesolo, TVn verkar vass om man dömer efter dina skarpa bilder !!!
är det Boxer eller satelit ???
Postad 05 december 2006 - 17:47
Unregistered35091
-
Unregistered35091
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Jag har nu provat att ändra frekvensen till bla 48HZ 50Hz och 60HZ men detta påverkar inte bilden alls vad jag kan se. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det viktigaste är att det fungerade!!! Det är viktigt när man spelar upp en blu-rayfilm med 24fps. Då kommer du att få en judderfri bild med 48Hz output. Det verkar mer och mer som att den här skärmen blir den ideala följeslagaren till min HTPC.För dig torde 50Hz ge bäst resultat när du kollar på TV/DVD i pal.
Redigerat av Unregistered35091, 05 december 2006 - 17:51.
Postad 05 december 2006 - 18:49
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag kör med boxer men de flesta av bilderna är från DVD eller PC. Bilden från boxer är bra om sändningen är bra, men som jag skrivit tidigare. Ingen TV kan fixa en usel sändning...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|