Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny svenskbox snart på marknaden (Lyngbox)

288 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LyngBox Media LyngBox LB-ST1 160GB (Digitalboxar) 1 4.5 (1) Inga priser

Postad 06 April 2008 - 17:31

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Bästa vore väl om CD och Viasat godkände Lyngboxen så var framtidsproblemen ur vägen.

Skulle det vara möjligt!

Vad ligger Lyngbox i fatet?

//P

Självklart skulle det vara möjligt, dra ett mail till teknisk chef på Canal Digital eller produktchef.

Handlar mer om vad deras vilja är i denna fråga.

Postad 07 April 2008 - 14:38

Unregisteredb9306b86
  • Unregisteredb9306b86
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur fungerar denna mottagare med Canal Digital ?

- kan den mottaga full EPG ( 7-dagars) eller bara Nu och Nästa ?
- kan man innspela på HD från satellit samtidigt som man ser på marksänt och vice versa ?
Detta framgår inte av manualen som finns på Lyngbox hemsida.
Hoppas att någon har erfarenhet med detta.

perbs

Postad 10 April 2008 - 19:10

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Bästa vore väl om CD och Viasat godkände Lyngboxen så var framtidsproblemen ur vägen.

Pratade precis med CD för femtielfte gången och förklarade att det är boxar som LyngBox eller liknande som vi vill ha. Inte det skräp de själva säljer eller hyr ut.
Vi tittar nästan uteslutande på Public Service förutom grabben som ser Disney Channel.
Mitt hopp om att de ska ändra inställning när det gäller hårdvarukvalitet ligger nära noll.
Detta står mig upp i halsen.

Postad 10 April 2008 - 21:29

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Pratade precis med CD för femtielfte gången och förklarade att det är boxar som LyngBox eller liknande som vi vill ha. Inte det skräp de själva säljer eller hyr ut.
Vi tittar nästan uteslutande på Public Service förutom grabben som ser Disney Channel.
Mitt hopp om att de ska ändra inställning när det gäller hårdvarukvalitet ligger nära noll.
Detta står mig upp i halsen.

Instämmer till 100%. Tycker dom kunde sluta upp att tjafsa med hårdvara helt, å istället se till att distrubera bra program med hög teknisk kvalitet. Hårdvara vill jag/Vi bestämma själva, efter det behov eller krav som finns.

humlan.

Postad 11 April 2008 - 16:31

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Tips! till VIASAT och CANAL DIGITAL!

Den av Er som först kommer släppa taget vad gäller hårdvaran kommer att bli vinnare!
Fattar inte varför de tjurar om att det inte ska gå se någon annans kanaler på deras boxar?

Det är ju som om man prenumererar på Aftonbladet så får det bara vara den tidningen i postlådan!

T

Postad 11 April 2008 - 16:36

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Tips! till VIASAT och CANAL DIGITAL!

Den av Er som först kommer släppa taget vad gäller hårdvaran kommer att bli vinnare!
Fattar inte varför de tjurar om att det inte ska gå se någon annans kanaler på deras boxar?

Det är ju som om man prenumererar på Aftonbladet så får det bara vara den tidningen i postlådan!

T

Det är samma sak utomlands, jag har Sky UK och de har lika kassa boxar som i Sverige, man ska bara kunna se operatörens kanaler.

Postad 11 April 2008 - 20:12

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
...men det är ju lite skillnad. Viasat kräver deras boxar och det funkar inte med andra boxar. Canal Digital går bra med andra boxar, behöver inte vara deras.

Postad 11 April 2008 - 22:51

putta
  • putta
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Nu är jag nybliven och lycklig ägare till en Lyngbox.

Har installerat den idag och tycker den funkar kanon det jag har hunnit med att testa.Har dock inte lyckats med nätverksporten ännu .

Återkommer med mer när jag har testat och knappat på den framöver.

//P

Postad 12 April 2008 - 10:40

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Har installerat den idag och tycker den funkar kanon det jag har hunnit med att testa.Har dock inte lyckats med nätverksporten ännu .

//P

Har du testat med CD eller Viasat kort i?

Det här med cardpairing...Ponera att t ex. CD börjar låsa sina kort till mottagare (1 gång i månaden vad jag hört), kan man då ha en CD skitbox för just detta och sedan stoppa tillbaks kortet i Lyngboxen?....Det är ju s.atan att man inte ska kunna betala för ett abbonemang och använda det...vad jag vet så är det väl Dreambox och inte Lyngbox som använder sig av CS?

Postad 12 April 2008 - 10:51

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Det här med cardpairing...Ponera att t ex. CD börjar låsa sina kort till mottagare (1 gång i månaden vad jag hört), kan man då ha en CD skitbox för just detta och sedan stoppa tillbaks kortet i Lyngboxen?....Det är ju s.atan att man inte ska kunna betala för ett abbonemang och använda det...vad jag vet så är det väl Dreambox och inte Lyngbox som använder sig av CS?

Alla Linux mottagare fixar CS och Lyngbox är baserat på Linux, om hurvida Lyngbox släpper sourcen eller inte vet jag inte.

Nej du kan inte stoppa tillbaka kortet i Lyngboxen vid pairing, boxen är låst till kortet.

Postad 12 April 2008 - 19:59

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Jag ser det mycket osannolikt att CD skulle stänga av för existerande kunder (med t.ex. pairing). Har nyligen låst med abb. i 24 mån, inget schaffs om min mottagare. Har också nyligen skaffat ett gratis kort från dom, inget schaffs om mottagare (men fick ange vilken jag har). Dom har nyligen släppt på HD kanalerna till många existerande kunder, inget schaffs om mottagare.

PS. Ursäkta för OT.

Postad 12 April 2008 - 23:07

oveb
  • oveb
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

//P

Ser fram emot lite åsikter/kommentarer !!!

Postad 13 April 2008 - 05:10

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har gjort ett schema över hur man kan konfigurera 16 LNB:er till LyngBox via 4 st 4-vägs DiSEqC 1.0 switchar och en 4-vägs DiSEqC 1.1 switch med kopplingsschema ifrån SPAUN som förlaga.
Se bifogad bild nedan.

Bifogad fil  spaunlyngbox.jpg   98.94K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 April 2008 - 12:39

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Ursäkta en ordningsfråga från en Comhem-användare; Menar ni att CD idag *inte* har pairing, ens på sina HD-kanaler?? Har det alltid varit så? Har CD sagt något om att de ska börja med pairing, och gör de i så fall det bara på HD-kanaler eller även på SD?

///DM

Postad 13 April 2008 - 19:20

oveb
  • oveb
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ursäkta en ordningsfråga från en Comhem-användare; Menar ni att CD idag *inte* har pairing, ens på sina HD-kanaler?? Har det alltid varit så? Har CD sagt något om att de ska börja med pairing, och gör de i så fall det bara på HD-kanaler eller även på SD?
///DM

Dom säger att dom redan tillämpar pair'ing utan att göra det...

Så på en direkt fråga om de tänker börja med det så svarar de att de gör de redan !

Ljuger kunderna rätt upp i ansiktet m.a.o !

.

Postad 13 April 2008 - 20:07

putta
  • putta
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Nu har jag även fått igång nätverksporten och det är en mycket bra lösning då den kan uppdatera kanallistan direkt från LYNGSAT och även nya programvaror.

Har kopplat den ihop med 10st LNB och det fungerar ochså utmärkt dock efter en hel del funderande om hur det skall vara och bra assistans från PETER FRÅN FALKENBERG här på forumet.

Inga hängningar,bra bild ,hyfsad snabbhet vid kanaländring,lite seg i menyerna ännu ,lite dålig åtkomst på LYNGBOX hemsida bla

Jag återkommer med mer info fram över.

Postad 14 April 2008 - 14:45

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
putta: Har du 1st sat tuner eller 2st (monterat i en extra)?

Postad 14 April 2008 - 22:03

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Kan inte ni fåtalet lyngbox-ägare berätta om era första intryck...snabba kanalbyten?..bildkvalité?..uppdateras kanalerna smidigt via lyngsat?...såna praktiska grejer...:D...fotbolls em närmar sig med stormsteg och man måste ju skaffa en box snart...

Postad 15 April 2008 - 22:10

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Nedan har jag sammanställt mina synpunkter på LyngBox efter att ha haft den i drygt en vecka. Som ni ser ligger en hel del på "-" sidan då LyngBox delvis varit en besvikelse jämfört med mina tidigare satellitmottagare, vilket jag dock hoppas kommer att ändras med uppdateringar av programvaran i LyngBox.

LyngBox 2008-04-15
+ Automatisk uppdatering av transponderdata och satellit-TV-program via internet.
+ Full DiSEqC 1.1 kompatibilitet, går att ansluta upp till 64 LNB.
+ God mottagningskänslighet och möjlighet att justera ”Treshold” +/- 9 dB.
+ Mycket bra display på mottagaren, lagom ljusstyrka och tydlig text som går att se på långt håll, dock får inte alltid all text plats, ett längre teckenfönster hade varit önskvärt.
+ Klarar av att ta emot HD-TV utsändningar (DVB-S2).
+ Inbyggd DVB-T mottagare som förmodligen även funkar för marksänd HDTV (MPEG4).
+ Har möjlighet till ”auto läge” för bildformat dvs är utsändningen i 4:3 format så skickas bilden vidare i samma format till TV:n och likaså om utsändningen är i 16:9 format. Valet hur bildformatet sedan presenteras görs i TV:n vilket ger bättre resultat än om valet görs i mottagaren.
+ Bra med forum på internet.
+ Snygg design.

- Mycket dålig överblick och kontroll över transponderdata såsom frekvens, polarisation, symbolhastighet (SR), felkorrigering (FEC) etc.
- Att justera in en ny satellitposition med LyngBoxen torde vara hopplöst eftersom det inte går att välja in en specifik transponderfrekvens och samtidigt se dess signalstyrka och signalkvalite utan man måste i så fall först uppdatera och ladda ner en massa TV-kanaler ifrån berörd satellitposition via internet vilket är bakvänt och onödigt då man kanske ändå inte vill lagra alla TV-program.
- PC-editor för program, satellit- och transponderdata saknas vilket är en stor nackdel då det är knöligt och tidsödande att skapa egna ”favoritlistor” i mottagaren. Går endast att flytta ett TV-program åt gången i favoritlistorna vilket är mycket tidsödande jämfört med om man kan välja flera och flytta samtidigt.
- Går ej att ändra huvudkanallistan så man måste göra egna favoritlistor. Går ej att ta bort oönskade Tv-program ifrån huvudkanallistan.
- Går ej att göra kanalsökning på endast FTA TV-program vilket gör att mottagaren lagrar en massa onödiga kodade kanaler som man ändå inte kan se.
- Går endast att konfigurera en satellit per LNB vilket är en katastrof då det finns flera satellitpositioner som ligger nära varann och går att ta emot med samma LNB, tex Eutelsat W1 i satellitpositionen 10.0°Öst och Eurobird 9 i satellitpositionen 9.0°Öst. Visst går det att lösa genom att mata in berörda frekvenser manuellt men det är inte smidigt.
- Det går att konfigurera flera olika ”DiSEqC portar” till samma ”satellit” vilket är en meningslös funktion som orsakar mer problem än nytta. OBS ! Tänk på att inte lägga in samma satellit på flera olika "DiSEqC port" i menyn "Antenna configuration" i LyngBoxen för då funkar det inte alls som det ska för berörd satellit eftersom LyngBoxen då inte vet vilken inställning som gäller och inte kan välja ”rätt LNB” vilket rersulterar i ingen signal, ingen bild ifrån berörd satellitposition.
- Seg, lågsam då man stegar sig fram i kanallistorna för att välja ett TV-program samt i vissa menyer man måste ha tålamod och inte trycka för snabbt på fjärren.
- Dåligt med information då man väljer ett TV-program med fjärren, vill ha uppgifter om frekvens, polarisation, symbolhastighet (SR), felkorrigering (FEC) samt små staplar med signalstyrka och signalkvalite´ förutom program info i upplysningsrutan som kommer upp då man valt ett nytt program. Tiden som rutan ligger uppe i bild bör kunna ställas in i olika tidsintervall samt helt eller delvis väljas bort.
- Saknar inbyggd RF-modulator.
- Vidarbefodrar ej text-TV signalen via scart dvs TV:ns inbyggda text-TV går inte att använda ihop med LyngBoxen så man måste använda LyngBoxens text-TV vilken ger urusel bildkvalité via scart.
- Saknar ”blind scan”-funktion vilket är mycket svagt för en satellitmottagare i den här prisklassen.
- Dåligt ljud på inspelat material på hårddisken trots att ljudet var bra vid utsändningen (DVB-T).
- Väsnas en hel del, högt fläktljud jämfört med min andra hårddiskinspelare (Panasonic DMR-EX87 EN-K)
- Finns en hel del olika ”buggar” tex så hänger sig LyngBoxen på vissa specifika TV-kanaler.
- LNB ”loop” utgång saknas.
- Endast en scart utgång.
- Saknar S-video utgång.
- Tunn bristfällig manual, speciellt när det gäller LNB konfigurationer med DiSEqC 1,1 och DiSEqC 1,0-switchar, det tog tid innan jag förstod hur LyngBox ”cryptot” för val av ”DiSEqC port” fungerade, men när man väl gjort det funkar det bra.
Sammanfattningsvis, denna satellitmottagare är lite för dyr i dagsläget ca 6000 kr då min Maximum mottagare, Maximum S-3000 M FTA, som går att köpa för ca 700kr på flera punkter är bättre eller lika bra som LyngBoxen vad gäller funktionalitet och användarvänlighet. Möjligheten att uppdatera mottagaren automatiskt via internet låter bra men samtidigt förloras kontrollen över hur TV-programmen lagras i huvudkanallistan och mottagaren fylls även med en massa TV-program som man inte vill ha. Den automatiska uppdateringen borde endast omfatta transponderdata och när en ny uppdatering gjorts borde man tex få upp en ruta där det står vilka satellit- och transponderdata som uppdaterats och där man ges möjlighet att initiera en kanalsökning på de ”nya” transpondrarna om så önskas. Det borde även vara möjligt att redigera huvudkanallistan och ta bort de TV-program som man inte vill ha. Ett bra PC-editeringsprogram är även ett måste för att effektivt kunna redigera huvud-och favoritkanallistor samt transponderdata vilket saknas till LyngBoxen.

Postad 16 April 2008 - 09:49

Unregistered99f449b4
  • Unregistered99f449b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej Peter!

Det var en uttömande text på både + & -. Jag gjorde vad jag skulle kalla en impulsbeställning av denna box igår. Efter att ha läst din beskrivning av boxen så börjar man ju fundera lite om jag har gjort bort mig helt. (är ju ganska dyr) Men det jag är intresserad av är inte så mycket av det du har på - sidan. Har idag en Nokia 9902S, så det bör i vilket fall bli en skaplig uppryckning vad gäller prestanda. Eller? Inte minst bilden då det är HD. Jag kommer att vilja köra både CD & ViaSat på den. Är det svårt att få till så att ViaSat funkar. Måste jag köpa modul, loaderkort samt programmerare för att få till det? I så fall vad? (märken/namn på grejerna. inga värstinggrejer, bara så att det funkar.) Många frågor och jag kommer säkert på fler de närmsta dagarna. Kommer det att funka bra med dem lnb jag har idag? ca 5 år gamla. (digital)

Hoppas att tillverkaren får ta del av dina synpunkter så att "bristerna" kan åtgärdas. Vad tror du om frekvensen på uppdateringar framöver? En gång om året, eller var och varannan månad?

Har jag gjort bort mig? Valde mellan denna och Digicorder HD S2.

Hoppas du (eller någon) kan svara på alla mina frågor.

Många tack på förhand!

Postad 16 April 2008 - 12:07

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
@Peter

Jag skulle vilja vet mer om hur funktionen +/-9dB på thresholden funkar?

Om du ställer in den på känsligaste läget, hur klarar den svaga signaler jämfört med dina andra boxar?

Jag har en en Relook 400S idag som har bland den bästa tunern på marknaden idag, jag har testat många boxar och det är inte många som slår Relooken idag.

Astra 2D vertikala går in bra cirka 8 timmar per dag på min Fibo antenn och dom horisontella 24/7 även när det regnar lätt ute.

Postad 16 April 2008 - 20:28

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Xclone/

Vad gäller LyngBoxens bildkvalité har jag endast testat scart utgången:s CVBS (komposit video) och RGB-video. CVBS-video signalen är oskarp men har hyffsad färgkalibrering. RGB-video ger bättre bild och har god färgkalibrering, dock upplever jag bilden som mindre skarp jämfört med RGB-video ifrån tex Triax DVB-357 T och Panasonic DMR-EX87 EN-K som är de mottagare som jag har provat som ger bästa RGB-video signalen.
Vad gäller bildkvalite´n jämfört med din NOKIA 9902S så tror jag knappast att LyngBoxen ger bättre bild via RGB-scart. Men ansluter du LyngBoxen via HDMI blir förhoppningsvis bildkvalite´n bättre.

Har ej testat LyngBoxen med CA-modul ännu, lär fungera bra ihop med Canal Digital (ännu så länge) men det måste till specialmodul för att få det att funka med VIASAT.

Dina gamla LNB kommer att funka lika bra till LyngBoxen som till din gamla satellitmottagare.

Vad gäller uppdatering av programvaran ser det ut som LyngBox tänker att göra uppdateringar fortlöpande, speciellt nu i början när det finns många buggar, kanske någon gång varannan månad ? Det är förövrigt mycket smidigt och enkelt att uppdatera programvaran vare sig man gör det via nätverksanslutningen eller usb-minne.

Om du gjort "bort dig" eller ej kan jag ännu inte svara på det får framtiden utvisa.

Packetloss/

Hur tresholdfunktionen igentligen fungerar vet jag ej. Man kan ju tro att signalen förstärks vid positiva värden på treshold och att signalen dämpas vid negativa treshold värden men när jag testat har jag haft svårt att se någon större skillnad på vare sig signalstyrka eller signalkvalite då jag förändrar treshold värdet. Har kollat på svaga transpondrar som tex 10 906 V på Astra 2D varifrån bla ITV 3 sänds, vilken jag oftast endast kan se någon timma vid 18-tiden på kvällen varefter den försvinner. Med en treshold inställning på 0-2 dB upplever jag att stabilaste mottagningen erhålls men skillnaden är mycket liten för att inte säga marginell. Förövrigt har jag god mottaging av alla horisontella polarisationer ifrån Astra 2D (24h/dygn) samt de starka vertikala transpondrarna tex 10 729 V varifrån Film 4 sänder. Jämfört andra mottagare som jag provat är känsligheten mycket bra men obetydligt bättre än Maximum S-3000 M FTA vilket är en mycket bra och billig mottagare. Jämfört med Samsung 9500 via ci är skillnaden rätt stor och jämfört med Technomate (som är en mottagare med riktigt dålig känslighet) är skillnaden så stor att på svaga transpondrar betyder det skillnaden mellan perfekt stabil bild och ingen bild alls. Har även provat äldre modell ifrån Topfield som har mycket god känslighet, i samma klass som Maximum S-3000 M FTA och LyngBox.
Jag har hört att Vantage HD 7100 S har mycket god känslighet vilket även bekräftas då man läser de tekniska specifikationerna, klarar så låga signalnivåer som -85 dBm, vilket är betydligt bättre än de standardmässiga värdet -65 dBm som de flesta DVB-S/-S2 tuners har (inkl Maximum S-3000 M FTA och LyngBox), men skillnaden mellan teori och praktik kan vara stor. En parameter som spelar en avgörande roll för hur bra en mottagare med hög känslighet presterar i praktiken är mottagarens selektivitet.
Vad gäller Reelook 400S har jag inga uppgifter om känslighet det vore intressant att veta om de angett något värde för känsligheten på mottagaren i de tekniska specifikationerna, vet du det värdet ?

/ Peter

Postad 17 April 2008 - 12:36

putta
  • putta
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Nu finns en ny SOFTWARE på http://www.lyngbox.c...pport/software/ för LYNGBOXEN.

Har ej själv lagt in den ännu men hoppas det rättar till en del.

//P

Postad 17 April 2008 - 20:35

oveb
  • oveb
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Fungerar subtitles på Lyngbox ?

Spelas dom in ?

Fungerar dom efter en pausning ?

Postad 17 April 2008 - 21:26

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag ser det mycket osannolikt att CD skulle stänga av för existerande kunder (med t.ex. pairing). Har nyligen låst med abb. i 24 mån, inget schaffs om min mottagare. Har också nyligen skaffat ett gratis kort från dom, inget schaffs om mottagare (men fick ange vilken jag har). Dom har nyligen släppt på HD kanalerna till många existerande kunder, inget schaffs om mottagare.

PS. Ursäkta för OT.

Instämmer, å är av helt samma uppfattning. P.g.a pairing så har jag bojkottat Viasat (Tycker jag andra borde göra åxå), till förmån för CanalDigtal, då jag tycker dom beter sig mer renhårigt..., om man nu kan prata om att bete sig renhårigt bland distrubitörerna.

humlan.

Postad 17 April 2008 - 21:28

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Nu finns en ny SOFTWARE på http://www.lyngbox.c...pport/software/ för LYNGBOXEN.

Har ej själv lagt in den ännu men hoppas det rättar till en del.

//P

Det blir som en ny mottagare :(
jätte stor skillnad i hastighet vid byte mellan kodade kanaler (Canal Digital) :(

Redigerat av lindo, 17 April 2008 - 21:31.

Postad 18 April 2008 - 01:23

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Vad innebär det för åtgärder för att få den att fungera med Viasat?

Postad 18 April 2008 - 09:25

Unregistered99f449b4
  • Unregistered99f449b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej igen!

Har samma fråga som Reckie. Det skulle vara superschysst om någon kunde förklara EXAKT vad som behöver göras för att få ViaSat att funka. Vilken modul skall man använda, loaderkort??? i så fall vilket? brännare/programmerare? vilket märke/modell? Programvara till PC:n, sladdar för att koppla in grejerna i datorn etc. etc.

Många tack till den som kan svara på detta.

OBS! Fick hem min igår. Funkar perfekt med CD.

Postad 18 April 2008 - 10:15

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Det går inte att få den att fungera med Viasat, för dom kräver att man ska använda deras boxar. Viasat boxar använder en speciell mjukvara som öppnar å sen låser kortet till den specifika dekodern sk pairing. Slaveri i elektronisk tappning, å nåt som borde vara förbjudet. Du som abbonent tas ifrån alla rättigheter att fritt välja hårdvara, å saknar alla möjligheter att påverka kvaliten på bilden/ljudet, då Du måste dras med skiten som Viasat bestämmt att Du måste använda. Så bojkotta Viasat, eller vänta åtminstone med ett abb, tills det finns ett hack att använda i din favorit box. Viasat är en av satellit-himlens värsta distrubitörer/profitörer, en avart som tar sig rätten att bestämma över abbonenternas tittande....

humlan.

Postad 18 April 2008 - 10:55

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

bojkotta Viasat, eller vänta åtminstone med ett abb, tills det finns ett hack att använda i din favorit box. Viasat är en av satellit-himlens värsta distrubitörer/profitörer, en avart som tar sig rätten att bestämma över abbonenternas tittande....

humlan.

Men så är hela MTG koncernen som Viasat ingår i, deras anställda behandlas som slavar enligt äkta Stenbeck anda.

Kommer ihåg när Jarnheimer VD på Tele2 fick springa runt i blöja på deras kontor när han fyllde år, tydligen tyckte Stenbeck det var väldigt trevligt med förnedring på hög nivå.

Nu är han död, men tydligen lever andan kvar bland cheferna han uppfostrat.

Redigerat av Packetloss, 18 April 2008 - 10:56.

Postad 18 April 2008 - 11:32

Unregistered99f449b4
  • Unregistered99f449b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
OK!

Tyvärr så har jag redan ett abb. som går ut i okt. och som jag skall säga upp. Tänkte bara att jag skulle kunna få se hockey-vm i HD samt lite fotboll när jag ändå har abb. Kan man inte chansa och ringa och uppge box id till ViaSat och hoppas på det bästa. :) Eller oxå kan man "hota" med att säga upp abbet om det inte går. (troligt....not...LOOOOL) :)

Postad 18 April 2008 - 12:10

Unregistered99f449b4
  • Unregistered99f449b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kom på en grej som jag glömde.

Min omedelbara reaktion på min LB är hur rent ut sagt dålig grafiken/layouten är överlag, samt kass hantering av favoritlistor. (Gjorde listor det första jag gjorde) Riktigt tidskrävande. Hoppas det kommer stora förändringar framöver både vad det gäller layout och användarvänlighet. Annars verkar det vara en bra box.

Postad 18 April 2008 - 12:16

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Kom på en grej som jag glömde.

Min omedelbara reaktion på min LB är hur rent ut sagt dålig grafiken/layouten är överlag, samt kass hantering av favoritlistor. (Gjorde listor det första jag gjorde) Riktigt tidskrävande. Hoppas det kommer stora förändringar framöver både vad det gäller layout och användarvänlighet. Annars verkar det vara en bra box.

De problem Du nämner är rätt typiska för nya boxar/modeller, men likväl obegripligt att det ska behöva förekomma. Jag menar, en box som är lätt å trevlig att handha är ju den bästa sättet att få massvis med gratis reklam/goodwill. Tillverkarna borde ha lärt sig, att just de problem Du beskriver, är nåt som sprider sig snabbare än den värsta löpeld över hela Internet, å därmed till alla tilltänkta köpare....

humlan.

Postad 18 April 2008 - 12:19

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hej igen!

Har samma fråga som Reckie. Det skulle vara superschysst om någon kunde förklara EXAKT vad som behöver göras för att få ViaSat att funka. Vilken modul skall man använda, loaderkort??? i så fall vilket? brännare/programmerare? vilket märke/modell? Programvara till PC:n, sladdar för att koppla in grejerna i datorn etc. etc.

Många tack till den som kan svara på detta.

OBS! Fick hem min igår. Funkar perfekt med CD.

En CAM som kanske skulle fungera i Lyngboxen är T-REX/Dragon + loaderkort och brännare till det.
Mjukvaran som du laddar loaderkortet finns på nätet och du behöver mata in din godkända box-id i CAM'en.
Men kortet behöver uppgraderas med jämna mellanrum i din godkända box, så du behöver en fungerande Viasatbox.

Jag har kört med den här lösningen i min Topfield 4000 PVR. :)

Men det kostar en slant ca 1000-1200 och om det skulle fungera med HD-kanalerna är osäkert.

Postad 18 April 2008 - 12:45

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

En CAM som kanske skulle fungera i Lyngboxen är T-REX/Dragon + loaderkort och brännare till det.
Mjukvaran som du laddar loaderkortet finns på nätet och du behöver mata in din godkända box-id i CAM'en.
Men kortet behöver uppgraderas med jämna mellanrum i din godkända box, så du behöver en fungerande Viasatbox.

Jag har kört med den här lösningen i min Topfield 4000 PVR. :)

Men det kostar en slant ca 1000-1200 och om det skulle fungera med HD-kanalerna är osäkert.

Tror inte det fungerar med HD-kanalerna ännu, men det kommer säkert nåt till dom åxå. Fast det är ju ingen direkt lösning, utan bara ett sätt att ta sig runt problemet. Vad alla vill (flertalet iaf) är att kunna använda valfri hårdvara, utan att Viasat lägger sig i. Dom ska enbart tillhandahålla program mot betalning, resten ska dom fullständigt ge f*n i å lägga sig i, är min åsikt..

humlan

Postad 23 April 2008 - 19:33

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Det var värst vad det har blivit tyst i denna tråd under några dagar...inga fler intryck?

Postad 23 April 2008 - 21:20

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Det var värst vad det har blivit tyst i denna tråd under några dagar...inga fler intryck?

Dr.Dish gav ju den värdelöst betyg.

Tex så funkar inte Diseqc 1.2 eller USALS....

Redigerat av Packetloss, 23 April 2008 - 21:21.

Postad 29 April 2008 - 12:44

Unregistered99f449b4
  • Unregistered99f449b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag har haft min box några veckor nu. Ni andra som har en, vad tycker ni? Det var någon som skrev att det gick jättefort att byta mellan CD kanalerna efter senaste uppgraderingen 1.1.16. Det har jag inte märkt något av, utan det går fortfarande ganska sakta enligt mig. Annars är det enda problem jag har haft att fläkten i princip går på högvarv mest hela tiden. Sällan som den är nästan helt tyst. Jag har den inte bakom någon lucka (kan ju bli varmt annars) eller något sådant utan bara i ett "fack" med mycket utrymme runt om. Men igår så började fläkten skrika och låta/vibrera som bara den. Trodde att det skulle skära. Efter många om och men fick jag den i ett läge (pallade upp den med två Duploklossar i framkant) :) så den slutade att låta. Men nåt är ju kasst. Jobbigt om jag måste skicka tillbaka den nu när hockey-vm börjar. Någon annan som har haft detta problem?

Postad 01 May 2008 - 00:09

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
XClone/

Jag störs också av fläktljudet ifrån Lyngboxen. Tyvärr är den passiva värmeavledningen ifrån LyngBoxen mycket dålig bla tack vare att ytterhöljet på ovansidan är gjort av plast vilket effektivt isloerar LyngBoxen så att värmen kvarstår i boxen istället för att ledas ut genom ytterhöljet. Bästa värmeavledningsytan är i botten av mottagaren men kräver forcerad ventilation för att fungera. Om LyngBoxens ytterhölje varit gjort i metall istället för plast hade den passiva värmeavledningen fungerat betydligt bättre. I kombination med kylflänsar på strategiska ställen och en mer tystgående fläkt av liknande typ som sitter i Panasonic DMR-EX87 EN-K hade man fått en "tyst" mottagare. Men tyvärr har design fått gå före funktion när det gäller värmeavledning vilket man får betala genom ett högt och irriterande fläktljud. Kylnigen av LyngBoxen kan förbättras genom att placera den på en metallskiva som hjälper till att avleda värmen ifrån dess undersida. Samtidigt ska den placeras "fritt", ej i en omslutande hylla utan på ett fristående plan nära golvet så att omgivande luft genom naturlig cirkulation kan optimera den passiva kylningen.

/ Peter

Postad 01 May 2008 - 21:13

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Har beställt denna box som jag ska ha till Canal Digital men blir lte orolig när jag läser om att ljudkvaliten är dålig på inspelat material, är det fler som tycker det? Hur har ni ljudet ut kopplat analogt eller digitalt? Hade hoppats att inspelningar av HD material höll högsta möjliga kvalite både på bild och ljud, kommer köra bild via HDMI till projektor och ljud digitalt till Denon AVR 3808 förstärkare.
//P-E

Postad 03 May 2008 - 18:56

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Hej igen!

Jag har haft min box några veckor nu. Ni andra som har en, vad tycker ni? Det var någon som skrev att det gick jättefort att byta mellan CD kanalerna efter senaste uppgraderingen 1.1.16. Det har jag inte märkt något av, utan det går fortfarande ganska sakta enligt mig. Annars är det enda problem jag har haft att fläkten i princip går på högvarv mest hela tiden. Sällan som den är nästan helt tyst. Jag har den inte bakom någon lucka (kan ju bli varmt annars) eller något sådant utan bara i ett "fack" med mycket utrymme runt om. Men igår så började fläkten skrika och låta/vibrera som bara den. Trodde att det skulle skära. Efter många om och men fick jag den i ett läge (pallade upp den med två Duploklossar i framkant) :blink: så den slutade att låta. Men nåt är ju kasst. Jobbigt om jag måste skicka tillbaka den nu när hockey-vm börjar. Någon annan som har haft detta problem?

Hoppas de löser det med fläkten i kommande serie produktioner, hopplöst ifall man ska störa sig på fläktljud.

Postad 03 May 2008 - 19:38

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Varför vänta? Montera en Noctua fläkt http://www.noctua.at...mp;products_id= så blir det tyst! Har själv Noctua på alla ställen där jag kräver en tyst fläkt, för tystare fläktar finns inte!

humlan.

Postad 05 May 2008 - 23:22

Rappsabaggen
  • Rappsabaggen
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vad behöver man köpa för att se C+ på den
Vad rekomenderas?

Postad 09 May 2008 - 07:44

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Jag har denna lyngbox sedan ett par dagar men har fått problem med att den inte hittar canal digitals satelit Thor 2-3 jag hittar bara Thor 5 någon som kan ge tips på vad som är fel i inställningarna. Har prövat det mesta känns det som men har ingen erfarenhet av parabol sedan tidigare och installatören som jag hade är på semester nu

//P-E

Postad 11 May 2008 - 09:16

Tommy T
  • Tommy T
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag installerade min box igår och det gick att få en bild snabbt. Dock jag får ingen kontakt med min router utan jag har hämtat kanalerna via satelliten. Jag får då inte hem hela utbudet,, saknar b.l.a SVT 2.
Om jag kollar i min router, Netgear FWG114P så finns Lyngboxens Mac-adress där så den bör ju ha kontakt med nätet.
På Eurosport så fick jag både svensk och dansk spekaer som pratar när jag tittade på Girot de Italia.
Har någon förslag på hur jag ska komma vidare.

Postad 11 May 2008 - 17:19

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Jag installerade min box igår och det gick att få en bild snabbt. Dock jag får ingen kontakt med min router utan jag har hämtat kanalerna via satelliten. Jag får då inte hem hela utbudet,, saknar b.l.a SVT 2.
Om jag kollar i min router, Netgear FWG114P så finns Lyngboxens Mac-adress där så den bör ju ha kontakt med nätet.
På Eurosport så fick jag både svensk och dansk spekaer som pratar när jag tittade på Girot de Italia.
Har någon förslag på hur jag ska komma vidare.

Ladda ner den nya mjukvaran så fixar den till problemet med Eurosport. och en del andra fel....
finns att hämta på lyngbox hemsida

Redigerat av lindo, 11 May 2008 - 17:20.

Postad 05 June 2008 - 17:45

putta
  • putta
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Nu finns det en ny SOFTWARE till Lyngboxen.

Ändringarna finns att läsa på deras hemsida under software.Har själv laddat ner den och den känns riktigt bra faktiskt bl.a har det gjorts optimeringar med fläkten och dess ljud.

//P

Redigerat av putta, 05 June 2008 - 17:46.

Postad 09 June 2008 - 10:36

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som försöker få in TV4 HD fotboll med denna boxen, jag får in ca 80 % signalstyrka och om den står på kanalen i ca 1 min så kommer bild och ljud som varar ca 10 sek sedan fryser den, i bland visas det att ca modulen ej koda denna signalen ibland bara en fryst bild. Känns frusterande då det var fotbolls EM jag skaffade parabol och denna box för och nu fungerar det ej. Kan det vara parabolen som är lite felriktad eller något annat alla övriga kanaler i Canal digitals utbud fungerar såvär standard som HD

// P-E

Postad 09 June 2008 - 16:17

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som försöker få in TV4 HD fotboll med denna boxen, jag får in ca 80 % signalstyrka och om den står på kanalen i ca 1 min så kommer bild och ljud som varar ca 10 sek sedan fryser den, i bland visas det att ca modulen ej koda denna signalen ibland bara en fryst bild. Känns frusterande då det var fotbolls EM jag skaffade parabol och denna box för och nu fungerar det ej. Kan det vara parabolen som är lite felriktad eller något annat alla övriga kanaler i Canal digitals utbud fungerar såvär standard som HD

// P-E

Jag har inga problem med att se på TV4 HD Fotboll på Lyngboxen,har inte full signalstyrka på kanalen.
Jag har en 90 cm antenn med motor
Funkar Eurosport HD? den sänder på samma Beam som TV4 HD Fotboll

Postad 09 June 2008 - 18:15

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Jag har inga problem med att se på TV4 HD Fotboll på Lyngboxen,har inte full signalstyrka på kanalen.
Jag har en 90 cm antenn med motor
Funkar Eurosport HD? den sänder på samma Beam som TV4 HD Fotboll

Jag har inga problem att få in Eurosport HD eller dom andra hd kanalerna heller för den delen, ringde supporten på canal digital idag och dom trodde jag har för dålig signal och att parabolen är felriktad men eftersom andra kanalerna fungerar så känns det inte heller som felet Installatören jag hade för en månad sedan har semester nu så det känns som hela hd satsningen på fotbollsem är en stor flopp. Hade sett fram emot fotbollskvällar på projektorn.

Lindo vad har du för värden i inställningarna.

Jag har frekvens 12128 MHz H 30000 MSym/s
V:512 A:-1 AC3:640 P:2047 TXT:65535 TXTPG:8191
BER:60 UBC:0

Signalstyrka ca 75%
Signalkvalite 95%

//P-E

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.