Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony STR-DA5200ES

283 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 mars 2007 - 08:25

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
I den här tråden händer det inte mycket. ma90. Fortfarande nöjd med stärkaren?

Postad 15 mars 2007 - 20:51

ma90
  • ma90
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Japp! jag är helnöjd!

:)

Postad 17 mars 2007 - 04:09

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

morlok!

Uppsampling ger ett ganska stort lyft så jag vet inte vart du tar detta ifrån?

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Förklara gärna varför en uppsampling skulle ge bättre ljud.

Postad 22 mars 2007 - 09:38

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Kom på en ny rolig sak med stärkaren nu.
Satt och testade med xboxen igår och nu när jag drar in komponent kabeln direkt till stärkaren kan jag köra med 1080p. Min tv klarar inte att ta emot det men det gör tydligen förstärkaren. :wub:

Postad 23 mars 2007 - 01:39

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Tror ni att denna stärkare skulle passa Kefs iQ serie, dvs iQ5, iQ1 och iQ2c.
Kef är ju ganska ljusa, skulle det kanske bli för ljust med denna stärkare, jag har fått för mig den är lite åt ljusa hållet iaf.

Postad 23 mars 2007 - 08:28

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0
Vet inte men min Sony STR-DG700 är mer åt det varma hållet så man kan ju tänka sig att deras ljudkaraktär är någorlunda samma.

Postad 26 mars 2007 - 00:58

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har lite frågetecken kring videosignaler ut från 5200es:

Jag kör en projektor med 1280X720 (Epson TW600), en plasma med 1024X768 (LG 42PM1MA) och en liten TFT-skärm med s-videoingång från Joytech.

Jag hade tänkt köra in fler olika spelare/konsoler etc med olika upplösningar och signaltyper, sen HDMI till projektorn, komponent till plasman och s-video till TFTn (för att ha i min ZON-2 i sovrummet). Sen hade jag förstås tänkt uppkonvertera signalen till 720p (förutom förstås i de fall där maskinen redan ger 720p ut där jag hoppas att den går orörd genom 5200) men inser att jag nog trampat in i ett minfält.

Först undrar jag om det som står i manualen till 5200ES längst ned på sidan 86 att om HDMI är ansluten matas ingen bild ut från de analoga utgångarna. Kan jag alltså glömma att koppla plasman och TFTn om jag vill ha HDMI till projektorn?

Sen det här på samma sida om att den bara kör låg upplösning på "upphovsrättskyddat material" ut genom komponent. Vad betyder det?

Sist undrar jag om upplösningarna. Hur löser jag bäst krocken mellan projektorns 1280 och plasmans 1024?

Observera att jag kan tänka mig att köra komponent till projektorn (eller HDMI till plasman) om det skulle ge någon lösning.

Redigerat av Unregistered5d9ff015, 26 mars 2007 - 08:50.

Postad 26 mars 2007 - 13:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Väntar på Sherwoods Newcastle R-972 egentligen, men tycker den här och Några av Pioneers alternativ är intressant också.

Det som förbryllar mig är effektangivelsen. Även om det sällan stämmer, och vissa underspeccar och levererar mer (och tar betalt för det) och andra överspeccar och levererar som den underspeccade, till samma pris etc. etc.
Det som är lite knepigt är iaf Sonys rätt klena effektangivelse och de rätt låga krav som ställts på förhållanden som distorsion och så vidare... för att inte nämna olika förutsättningar i test för 8 och 4 Ohm (?) samt att den verkar leverera samma effekt i 4 Ohm som i 8, där den rent teoretiskt borde kunna (nästintill iaf) dubbla effekten, vilket de flesta andra maskiner brukar kunna göra i åtminstone 4 Ohm alltså.
Samma effektutdelning i 4 som i 8 Ohm är INTE så bra alls... för att vara måttfull.
Nästan lite väl "tillsnofsade" eller irrelevanta speccar, som jag ser som lite "mindre-seriöst"

Luddiga förutsättningar och klena effektangivelser mot de faktum att flera tycker att det är rejält med kräm i maskinen gör mig fundersam. Får leta upp det mycket positiva testet (ett av många!) som jag vet att jag har i minst en tidning, liggandes någonstans. Där finns nog mätningar... :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 mars 2007 - 13:49.

Postad 28 mars 2007 - 09:31

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Bumpar upp mina frågor.

Postad 29 mars 2007 - 09:56

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Fler frågor:

1. Stämmer det att om jag kör in t.ex. min PS3 med HDMI så kan jag inte få ut bilden genom Komponent-utgången? Gäller det andra märken i prisklassen eller bara 5200?

2. Stämmer det att Komponent-in/utgång bara klarar upp till 1080i?

Jag kör en projektor och en plasma och tänkte koppla komponent till projektorn och HDMI till plasman. Det skiter sig ju helt om det för det första betyder att jag inte kan få ut PS3 eller min DVD (med HDMI) via komponent?

Postad 30 mars 2007 - 07:43

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
vet inte ifall det funkar att sända ut en signal både över hdmi och komponent. Har inte testat eftersom jag bara har en tv att visa något på.
Däremot så funkar det att mata stärkaren med en 1080p signal med komponent kabeln från xbox360. Men då måste du nog skicka den signalen vidare över hdmi. Kör du bara komponent till komponent så funkar bara 1080i skulle jag gissa.

Postad 30 mars 2007 - 09:29

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Jag tror det inte funkar att köra HDMI och komponent samtidigt för jag har en projektor m. HDMI och en vanlig CRT TV som jag kör via S-video. När jag hade Tvn på så släcktes bilden när jag slog på projjen.

HDMI har prioritet över analoga signalerna vad jag vet. Men om man har en aktiv HDMI splitter så kan man ju se samma bild på två bildvisare om man har en platt tv m. HDMI ingång exvis.

Redigerat av casv, 30 mars 2007 - 09:30.

Postad 30 mars 2007 - 09:53

grouchomarx
  • grouchomarx
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

På sid. 89 står ingen om någon omskalning/omkonvertering. Och ja, det är skillnad på uppkonvertering och uppskalning. STR-DA3200ES kan uppkonvertera till HDMI och STR-DA5200ES kan uppkonvertera samt uppskala bilden från analoga källor.

På sid. 86 står det klar och tydligt till vilka upplösningar den skalar upp och vilka signaltyper den kan konvertera.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej. Detta är premiär för mig, jag har aldrig varit med i något forum tidigare. Jag har läst mycket gott (och lite dåligt) om DA5200 både i svenska och utländska recensioner.

Det som sägs i inlägget ovan verkar helt korrekt. Jag har bara en fundering: Sony support har svarat mig att uppskalning endast fungerar på analoga insignaler och inte på t.ex. HDMI in. Är det alltid så, oavsett vem som tillverkat receivern, eller beror det på vem som gjort videokretsarna (i detta fallet Faroudja)? Finns i så fall andra receivers som skalar upp även HDMI in?

Postad 30 mars 2007 - 10:35

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hur fungerar det med mp3 på hårddisk, är det lätt att navigera och så. Blir ljudet bra?
Kan man köra med usb minne?

steffe

Postad 31 mars 2007 - 08:35

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med mp3 på hårddisk, är det lätt att navigera och så. Blir ljudet bra?
Kan man köra med usb minne?

steffe

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det går att använda vilket minne som helst som använder sig av USB gränsnittet, bl a SonyEricssons Walkman modeller funkar bra med receivern. Man kan oxå navigera runt låtarna.

Postad 31 mars 2007 - 14:32

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Denna receiver är mycket ljus i ljudbilden, saknar väl att man inte kan justera EQ i hela frekvensspannet manuellt, dåligt!

Andra negativa saker är volymkontrollen, varför har man inga markeringar? man vet ju inte vad max volym är.

Dessutom tycker jag man får snurra väldigt på volymkontrollern när man sänker och höjer, lite omständigt och inte särskilt bekvämt, samma sak gäller ändra volymen med fjärren, den är väldigt känslig och hoppar stora steg om man råkar trycka ner lite för länge.

Videokonverteringen funkar väldigt bra tycker jag förutom ett interferensmönster jag ser när jag fyller bilden med en homogen färg typ blått eller liknande, ser ut som störningen kommer från transformatorn i receivern, i varje fall syns det inte när man tittar på film.

Man skulle nog skyddat Faroudja kortet med kopparplåt eller liknande för jag misstänker att störingarna kommer internt från receivern, det är ju starka strömmar som flödar och videokretsar är ju känsliga för det.

Jag har en 1366x768 plasma och först matade jag ut 480i från sat-mottagaren till receivern och sen 480p ut från receivern till plasma för att låta Sonyn sköta de-interlacingen och plasman uppskalningen, resultatet blev väl ok men det blev bättre att mata 480i ändå.

Sen testade jag 720p och det var ingen höjdare heller precis.

Men konstigt nog gav 1080i ett rejält lyft i bilden trots att det strider mot alla teorier med att man då i mitt fall skalar upp 2 ggr, först skalar receivern upp 480i signalen till 1080i, sen skalar plasma ner till 768p och kör de-interlacing på det.

Jämfört med min Iscan VP50 jag har så är bilden i samma kvalitetsnivå på vanliga 480i signaler.

Det som är bra är brusreduceringen i Faroudja kretsen, den renar upp bilden ganska bra och funkar även när du matar interlaced ut från Sonyn.

Det verkar som min Panasonic plasma gillar betydligt bättre med att skala ner bilden än upp.

Huvudsaken är ju vad sina egna ögon säger i slutändan.

Det är en mycket bra receiver och mycket får man för pengarna men saknar som sagt det där trycket i ljudet, det är ett ganska platt ljud jämfört med min gamla Yamaha.

Antar alla moderna nya receivrar är sig lika överlag idag och små skillnader mellan dom.

Men ljudet är väldigt rent kan jag säga.

Redigerat av Packetloss, 31 mars 2007 - 14:38.

Postad 31 mars 2007 - 21:57

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Köpte själv denna förstärkaren nyligen och är mycket nöjd med ljudet.
Men en sak har jag väldiga problem med, som säkert gäller allt, hur ska jag göra för att få behålla ljudet ifrån mitt PS3 när jag kör hdmi-dvi kabel ifrån stärkaren till projektorn?

PS3 > (hdmi) > stärkare > (hdmi-dvi)> projje

Kopplar man in så, så blir det bild, men inget ljud ifrån PS3an, kopplar man dock ut ifrån projjen kommer ljudet tillbaka, men så klart ingen bild. Har någon förslag på hur detta kan lösas?

Postad 01 april 2007 - 09:16

Lenning
  • Lenning
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med PS3>(hdmi)>5200ES>(hdmi-dvi)>proj (Infocus 7205). Bilden visas men inget PCM-ljud via hdmi. Om jag däremot ersätter projen med min plasma PV60 så fungerar även ljudet. Som jag ser det ligger problemet i adaptern hdmi-dvi. Detta är mycket tråkigt eftersom PCM-ludet är så mycket bättre. Många projektorer har ju inte hdmi-ingång utan endast dvi-ingång.
Jag har vid ett tillfälle som jag inte kunnat upprepa lyckats att få ut både ljud och bild till projen genom att starta utrustningen i viss ordning.
Hur löser man detta?

Postad 01 april 2007 - 10:36

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med PS3>(hdmi)>5200ES>(hdmi-dvi)>proj (Infocus 7205). Bilden visas men inget PCM-ljud via hdmi. Om jag däremot ersätter projen med min plasma PV60 så fungerar även ljudet. Som jag ser det ligger problemet i adaptern hdmi-dvi. Detta är mycket tråkigt eftersom PCM-ludet är så mycket bättre. Många projektorer har ju inte hdmi-ingång utan endast dvi-ingång.
Jag har vid ett tillfälle som jag inte kunnat upprepa lyckats att få ut både ljud och bild till projen genom att starta utrustningen i viss ordning.
Hur löser man detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det är skumt då jag inte ens vill ha ljudet mot projjen =) t om kryssat ur det i menyn, så man undrar ju varför det är så dumt.

Tja, det där tillfället är inte så svårt att försöka återskapa, bara 3 komponenter att starta =)
Inta många olika kombinationer =D

Låt oss slå våra kloka huvuden ihop, vill inte ha spenderat 9000kr på något som jag inte kan nyttja och en ny bildvisare är helt uteslutet =)

Redigerat av ODDNAME, 01 april 2007 - 11:22.

Postad 05 april 2007 - 21:22

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Ett par frågor som har uppstått för min del efter att denna stärkare har gått varm ett par dagar hos mig.

Dom här "positions"-inställningarna man kan ändra mellan, man har 3st preset positions att välja mellan när man kalibrerar ljudet, vad är dom till för Egentligen?

Jag har iaf gjort så att ena positionen har jag döpt till Musik och andra till Film för jag vill ha lite mer subwoofer när jag kör internetradio via min Squeezebox har jag märkt, så på det sättet är det ganska smidigt, nånting som inte är smidigt är att om jag vill ändra mellan dessa 2 positions så måste jag boota projektorn och gå in i OSD-menyn för att göra det.
Min fråga är alltså då, måste jag gå in i OSDn för att ändra position, eller kan man göra detta med hjälp av displayen på receivern enbart?

Kan man knyta en position till en ingång, t.ex. som att om jag ändrar surroundinställning till ProLogic IIx på min CD-ingång, och sen ändrar tebax till DVD-ingång så står DVD-ingången fortfarande kvar på det surroundläget jag hade sist jag var inne på DVD.
På samma vis vill jag att Position ska fungera, men det gör det icke :D

Hoppas ni förstår och jag inte förklarade för krångligt.
Tack Tack

Postad 05 april 2007 - 23:23

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Dom här "positions"-inställningarna man kan ändra mellan, man har 3st preset positions att välja mellan när man kalibrerar ljudet, vad är dom till för Egentligen?

Precis vad det låter som, positioner. En kalibrering när du sitter i mitten av soffa, en i köket och en annan framför höger högtalare eller var du nu vill sitta när du kör surroundljud.

Postad 06 april 2007 - 01:25

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Mmkay, gissade nånting sånt, men tyckte det verkade så dumt så jag trodde inte riktigt på det :)
Har ni märkt om man kan låsa en position till en viss ingång, eller om inte annat åtminstone kunna ändra position utan att använda sig av OSDn.

Postad 08 april 2007 - 22:28

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hejsan alla,

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har inhandlat en 5200ES men förstår mig inte riktigt på alla inställningar...
Jag kopplar min Sony DVD spelare via hdmi till förstärkaren vilket gör att A.F.D Auto inte känner igen ljudsignalen som matas in. Hur får jag då förstärkaren att mata ut tillexempel DTS utan koda om signalen genom att välja något av alla förinställda program som finns?

/Magnus

Postad 10 april 2007 - 01:02

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Vilken volymnivå har ni testat hos er?

Jag måste nästan pressa den ner mot -15dB för att det ska börja röra på sig.

Postad 10 april 2007 - 07:45

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker snarare att det börjar hända saker runt nollan =)

Postad 10 april 2007 - 12:15

bloody
  • bloody
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt att köra HDMI mellan skärm och förstärkare men får då inte ut ljud i skärmens högtalare. Har valt "tv+amp" i HDMI inställningarna men det hjälpte inte. Hur göra?
Kör S-VHS ingång i video och tvåkanal analogt ljud. Jag har en några år gammal Sony DVD som får duga tills HD-spelarna går ner i pris...

Postad 10 april 2007 - 13:34

Chrill
  • Chrill
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej, jag köpte denna i går men har ett problem i instalationen, jag har kopplat in DVDn med hdmi och har hdmi ut till projen och tänkte köra komponent till plasman men jag får inte koponent signalen att fungera. Växlingen funkar perfekt för xboxen och digitaltvn (kopplat s-video), när inte projektorn är på visas den så snällt på plasman via komponent utgången, måste jag även koppla dvdn med komponent? Är det någon som har något tipps jag kan pröva?
/Chrill

(För övrigt får jag inte ut något ljud med HDMI, jag har en Samsung DVD-HD945, inget stort problem då jag kan köra med koaxial ljudkabel).

Postad 10 april 2007 - 16:31

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte exakt vad du menar som ska röra på sig, men jag måste också höjja volymen väldigt mycket jämfört med min gamla receiver.
Jag har på typ -10dB när jag kollar på film.

Väldigt mycket frågor i tråden nu och få svar, nu får nån smart person kliva in och börja nöta av dom en efter en... börja med min lite längre upp såklart ;)

Redigerat av derpious, 10 april 2007 - 16:31.

Postad 10 april 2007 - 23:00

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Går det köra volymen på plussidan eller är 0dB max?

Postad 11 april 2007 - 07:32

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Går det köra volymen på plussidan eller är 0dB max?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns lika mycket på plussidan!

Postad 12 april 2007 - 13:51

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Någon som vill jämföra Sonyn med Marantz 7001???

med ett par Kef högtalare....

nån som sitter o väljer mellan dessa mer än jag :D

Postad 12 april 2007 - 16:36

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Någon som vill jämföra Sonyn med Marantz 7001???

med ett par Kef högtalare....

nån som sitter o väljer mellan dessa mer än jag

Sitter ochså och velar mellan dessa två plus HK:s 645:a men har väldigt svårt att bestämma mig.
Men det lutar starkt åt Marantzen då jag hört och läst gott om dess musikkapacitet (stereo).

Hur låter Sony:n till musik?

Postad 13 april 2007 - 00:11

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen testkört min 5200 ordentligt (den har legat i kartongen ett par månader) och tyvärr är jag riktigt besviken på bildsidan.
HDMI till HDMI funkar så klart bra (där går ju signalen rakt igenom) men all form av konvertering eller uppskalning medför kraftig försämring. Har testat allt från s-video till komponent, dvd-spelare, PS2, XBOX, PS3 och XBOX360 mm mm. Har testat minst två kablar av olika märken och kvalité i alla led för att minimera risken för att det strular där.

HDMI till HDMI är ren pass-through och således opåverkad.
Oskalad komponent till komponent ser jag heller ingen direkt skillnad på.
Analog konverterat/uppskalat till HDMI ger brusig och orolig bild. Märks allra mest i menyer på spel eller i pausade bilder. Digitalt kryp i detaljer och skuggor.
Analog signal uppskalat till komponent blir lite bättre (än till HDMI) men fortfarande sämre än att köra ren signal och låta TVn eller projektorn förstora bilden internt.

Ser dessutom tendenser till ghosting i uppskalad analog signal ut i både analogt och HDMI (dock ej i HDMI till HDMI som ju som sagt är passthrough). Faktum är att jag till och med kan se svaga skuggor i 5200ns egna menyer (även i HDMI) och det tyder ju på att något inte är riktigt som det ska med bildhanteringen.

På ljudsidan är den kompetent men den matchar inte mina högtalare riktigt bra (ljus förstärkare/ljusa högtalare).

Nej, det blir nog till att testa en Marantz 8001 istället.
Tråkigt för jag hade stora förhoppningar efter Hemmabios recension.

Postad 13 april 2007 - 10:39

pascal
  • pascal
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen testkört min 5200 ordentligt (den har legat i kartongen ett par månader) och tyvärr är jag riktigt besviken på bildsidan.
HDMI till HDMI funkar så klart bra (där går ju signalen rakt igenom) men all form av konvertering eller uppskalning medför kraftig försämring. Har testat allt från s-video till komponent, dvd-spelare, PS2, XBOX, PS3 och XBOX360 mm mm. Har testat minst två kablar av olika märken och kvalité i alla led för att minimera risken för att det strular där.

Analog konverterat/uppskalat till HDMI ger brusig och orolig bild. Märks allra mest i menyer på spel eller i pausade bilder. Digitalt kryp i detaljer och skuggor.
Analog signal uppskalat till komponent blir lite bättre (än till HDMI) men fortfarande sämre än att köra ren signal och låta TVn eller projektorn förstora bilden internt.

Ser dessutom tendenser till ghosting i uppskalad analog signal ut i både analogt och HDMI (dock ej i HDMI till HDMI som ju som sagt är passthrough). Faktum är att jag till och med kan se svaga skuggor i 5200ns egna menyer (även i HDMI) och det tyder ju på att något inte är riktigt som det ska med bildhanteringen.

På ljudsidan är den kompetent men den matchar inte mina högtalare riktigt bra (ljus förstärkare/ljusa högtalare).

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det tydliga svaret om bildhanteringen. Har funderat på denna just för att hantera alla varianter av analoga signaler. Men nu är det bara att vänta vidare. Vill ju inte offra bildkvallan alltför mycket. Dags att börjar prenumerar på denna tråd

/pascal

Postad 15 april 2007 - 09:33

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Är det inte läge att göra den här tråden officiell?

Postad 15 april 2007 - 11:50

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Måste vara något fel på din receiver i så fall.

Jag har både haft en Lumagen och DVDO VP50 scaler och Sony receivern är mycket kompetent vad gäller videodelen, mycket positivt överraskad.

Det oroliga i bilden du ser är lite överdrivet från din sida, låter på dig som det vore en katastrof.

Det är brusreduceringskretsen som jobbar och rensar upp bilden från all skit, tyvärr kan man inte ställa nivån på denna men jag tycker inte det är några större problem faktiskt.

Du lär se samma fenomen på en annan Faroudja scaler med brusreduceringen påkopplad.

Postad 15 april 2007 - 12:24

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Visst kan det vara fel på min maskin.

Det oroliga i bilden du ser är lite överdrivet från din sida, låter på dig som det vore en katastrof.

Tja, det beror väl på vilka krav man har. För mig är en mycket märkbar försämring av bildkvalitén en katastrof. Visst vore det underbart att kunna koppla allt till Sonyn och sen bara dra en HDMI, men inte till vilket pris som helst.

Det är brusreduceringskretsen som jobbar och rensar upp bilden från all skit

Fast det är väl knappast meningen att bilden ska få MER skit i sig?

Du bor inte i södra Sverige? Vore kul att komma och kolla på någon som inte har problem med bilden på 5200.

Redigerat av Unregistered5d9ff015, 15 april 2007 - 12:31.

Postad 23 april 2007 - 08:42

Unregistered7f6a96db
  • Unregistered7f6a96db
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Finns det andra förstärkare med liknande bilduppskalningsmöjligheter i den här prisklassen? Eller får man vänta tills konkurrenterna kommer med sin nästa generation?

Postad 02 maj 2007 - 07:58

bloody
  • bloody
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har en fundering kring OSD funktionen:

- finns det ngn vits att koppla monitor out (komponent, svideo eller analog video) när jag ändå går via HDMI till skärmen? När jag väljer HDMI-ingången på skärmen så får jag full funktion med OSD.

Har en Sony W2000 med inbyggd digital box så jag kommer inte åt OSD meny när jag väljer digital-TV vad jag kan förstå, eller?

Postad 03 maj 2007 - 11:09

Unregistered5d9ff015
  • Unregistered5d9ff015
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har jag upptäckt att förstärkaren brusar en hel del också. Vet inte hur detta undgått mig tidigare.
Jag har testat vid +0 på volymen utan att spela något ljud, både med analoga ingångar och optiska. Med Analogue Direct är det knäpptyst, kör jag 2-channel brusar det lite och kör jag ADF-auto är det rena orkanen. Testat att köra ett knäpptyst parti i en 5.1-film också och samma sak där. Massor av brus.
Muting gör att det bli helt tyst. Bruset försvinner även om volymen sänks.
Gissningsvis videokretsar och annat som stör.

Har ni andra samma?

Postad 09 maj 2007 - 21:49

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

Nu har jag upptäckt att förstärkaren brusar en hel del också. Vet inte hur detta undgått mig tidigare.
Jag har testat vid +0 på volymen utan att spela något ljud, både med analoga ingångar och optiska. Med Analogue Direct är det knäpptyst, kör jag 2-channel brusar det lite och kör jag ADF-auto är det rena orkanen. Testat att köra ett knäpptyst parti i en 5.1-film också och samma sak där. Massor av brus.
Muting gör att det bli helt tyst. Bruset försvinner även om volymen sänks.
Gissningsvis videokretsar och annat som stör.

Har ni andra samma?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, har exakt samma, inte testat olika surroundmodes iofs men när jag kör Pro Logic vet jag att det blir så.

Postad 15 maj 2007 - 08:36

weezzle
  • weezzle
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hör samma sak vad säger Sony?

Postad 16 maj 2007 - 13:14

weezzle
  • weezzle
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Inget svar från Sony. Ångrar köp (retur). Något förslag på ny maskin?

Postad 16 maj 2007 - 14:44

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 548 inlägg
  • 0

Inget svar från Sony. Ångrar köp (retur). Något förslag på ny maskin?

<{POST_SNAPBACK}>

DENON 2807 är väl en potentiell ersätare, eller ??

Postad 16 maj 2007 - 23:58

weezzle
  • weezzle
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Spec. är ju snarlika, föll för ES utseende och omtalade ljudbild. Frontarna är ngt mörka i ljudet. Såg Sonyn som en bra mellanväg, hyfsat ljud, bioljud och utseende ( aha 3 i 1 ett kinder egg). Är också lite allergisk mot företag som bara säljer ”egna märken” för att ”kapa” bort onödiga led. Finns det ingen konkurens finns det goda marginaler....;) En gammal reciver (26 år) har lägre brus än denna. Får vänta och se. Tack för tipset, blir hemlån hädanefter.

Redigerat av weezzle, 17 maj 2007 - 00:00.

Postad 04 juni 2007 - 17:11

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Köpte 5200 häromdagen. Tycker nu att den fungerar rätt så fint. Har dock hållt på åtskilliga timmar. Kopplar PS3an via HDMI. Laddade hem en Casino Royal trailer i HD via Playstation Store. Visade sig att det inte var surround på den... (får bara ut 2 ch) det tog några timmar innan jag insåg det. Ljudet är klart och "svalt". Mina frontar är ett par Linn Kan II - gamla men bra. I övrigt kör jag Audio Pro. Surroundljudet kan jag inte klaga på. Det är mest musiken man får jobba med. Vissa låtar blir inte bra medans andra blir klockrena. En del partier känns lite "dova"... Nån som känner igen det? Lite dåligt med inställningsmöjligheter tycker jag. Att förinställda ljud som "Jazz House", "Stadium", "Hall" etc finns med är rent skamligt egentligen. Finns det en person på jorden som lyssnar med nåt sånt?

Nån mer än jag som har problem med On Screen-funktionen? Ibland så går den "tillbaka" automatiskt till filmen eller musiken bara efter ett par sekunder.

En sak till.... nån som vet om det är 4, 8 eller 16 ohm på Linn Kan II?
Som det är nu så blandar jag kanske?

Var på väg att byta den här... men behåller den ett par dagar till iaf.

Postad 06 juni 2007 - 12:24

bloody
  • bloody
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som har problem med On Screen-funktionen? Ibland så går den "tillbaka" automatiskt till filmen eller musiken bara efter ett par sekunder.

En sak till.... nån som vet om det är 4, 8 eller 16 ohm på Linn Kan II?
Som det är nu så blandar jag kanske?

Var på väg att byta den här... men behåller den ett par dagar till iaf.

<{POST_SNAPBACK}>

På min så hoppar också OSD tillbaka snabbt ibland. Har inte blivit vän med den haussade funktionen riktigt..

Ang Linn Kan II så är det 8 ohm som gäller.

Postad 06 juni 2007 - 12:50

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tror man ska vara noga med att trycka på "Receiver" på fjärren innan man går in på OSD. Tycker det funkar lite bättre då... kan ha fel.

Plockade bort Linn Kan och kör med Audio Pro Image 10 hela vägen istället. Låter inte speciellt mycket sämre.... lite mer bas... lite mindre "burkigt". Är ute efter nya fronthögtalare. Gärna såna som man "bi-ampa". Skulle verkligen vara läckert med nåt som ser ut som de här:
http://www.inwarehou...1157129&node=33
Måste nog ut å lyssna lite i helgen....

Fasen... nu måste man väl fixa nya möbler också så att allt passar.

Postad 07 juni 2007 - 22:55

weezzle
  • weezzle
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Kollat egen bruset ännu?

Postad 07 juni 2007 - 23:04

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Nja... har ju inga större högtalare just nu (kanske blir MA RS8 vilken dag som helst) men det brusar ju när man är uppe på +3 decibel. Inte så farligt tycker jag... Kör HDMI, kanske hjälper?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.