Neon2: Jag hade det där problemet (och har det fortfarande till och från), det verkar som om den har lite kort minne den där projektorn. Ställ jag in den på Real under någon av bildvisarmenyerna (och inte 16:9 eller 4:3) så fungerar det över HDMI men måste ha den på 16:9 när jag kör komponent. Kan inte förklara varför riktigt.
Mitsubishi HC1100
(Projektorer)
|
1
|
(23)
|
Inga priser |
Mitsubishi HC1100 vs EMP-TW700 (6 inlägg)
|
16 år sedan |
HC1100 vs HD70 (14 inlägg)
|
17 år sedan |
HD65 eller HC1100? (4 inlägg)
|
17 år sedan |
Vilken utav dessa tre? (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Projektor sugen! (18 inlägg)
|
18 år sedan |
LGs BN315 bättre än Optoma HD70 och Mitsub. HC1100 (29 inlägg)
|
18 år sedan |
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg)
|
18 år sedan |
LG BN315 vs Mitsubishi HC1100 (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Nya HD-Ready projektor till bra pris (62 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 14 April 2008 - 07:50
Neon2: Jag hade det där problemet (och har det fortfarande till och från), det verkar som om den har lite kort minne den där projektorn. Ställ jag in den på Real under någon av bildvisarmenyerna (och inte 16:9 eller 4:3) så fungerar det över HDMI men måste ha den på 16:9 när jag kör komponent. Kan inte förklara varför riktigt.
Postad 02 May 2008 - 14:55
Och inte minst... finns det något sätt att tysta ned den på?
/J
Postad 03 May 2008 - 18:50
Postad 05 May 2008 - 12:41
Du behöver inte vara orolig, den hörs lite när det är tyst från filmen men inte så det stör, sedan finns det två lamplägen, normal och eco-mode eller low som en del kallar det och det gör en del på ljudet men inte så mycket på bilden.
Har haft min i drygt 6 månader och är jättenöjd.
Mvh
Klas O
Postad 10 May 2008 - 21:27
Postad 07 August 2008 - 17:17
Någon som gjort samma miss eller vet vad som har hänt???
MVH tobbe L
Postad 07 August 2008 - 17:37
HJÄLP!!!! Satt och lekte med med projjen och tryckte RESET ALL och nu kan jag inte ställa in något....???
Någon som gjort samma miss eller vet vad som har hänt???
MVH tobbe L
du satte tillbaka alla inställningar till fabriksinställningarna? Kanske nollades även lampklockan oxå? Det dör den väl inte av!
Postad 07 August 2008 - 21:07
du satte tillbaka alla inställningar till fabriksinställningarna? Kanske nollades även lampklockan oxå? Det dör den väl inte av!
Nä klockan har inte ändrats..... Men alla inställningar står på noll men det är inget problem.. Problemet är att jag inte kan ändra inställningarna dom är bara suddiga....
Ingen som vet hur jag kan fixa inställningarna igen????
Postad 07 August 2008 - 21:16
Nä klockan har inte ändrats..... Men alla inställningar står på noll men det är inget problem.. Problemet är att jag inte kan ändra inställningarna dom är bara suddiga....
Ingen som vet hur jag kan fixa inställningarna igen????
HAHA HAR FIXAT DET NU!!!! LÄSER MAN BARA PÅ LITE SÅ ÄR DET LÄTTARE
Postad 04 October 2008 - 13:26
Postad 05 October 2008 - 09:32
Postad 10 January 2009 - 11:37
Men oj vad denna maskin piper! Särskilt när man kör blu-ray då den låter som en gammal trasig tjock-tv. Var först övertygad om att det var fel på mitt ex men efter att ha besökt butiken jag köpte den i och jämfört med deras demo-ex så visade det sig att den också hade samma pipande ljud. Tyvärr hördes inte detta så mycket när jag tittade på den innan jag köpet då det var fler projektorer igång och jag mest fokuserade på själva fläkt-ljudet, som ju är ganska lågt på denna projektor.
Det verkar inte vara någon annan som reagerat på detta pipande om man läser på forumet om HC1100:an vilket jag tycker är mycket märkligt. Alla som lyssnat på den hemma hos mig har reagerat på det.
Ni som har denna projektor, hur låter er? Har ni reflekterat över pip/tjut eller vinande ljud?
Postad 10 January 2009 - 21:39
Postad 10 January 2009 - 23:27
Det låter lite skumt. Storebror HC3100 har ju ställbart färghjul, 4X eller 5X spinn, och då viner det upp lite mer på 5X spinn. Men det har ju inte 1100:an och jag har aldrig hört den pipa.
Egentligen piper väl ganska många projektorer, som många andra elektroniska prylar, men det hörs oftast inte. På mitt ex av HC1100 samt den i butiken hörs det väldigt väl. Du kan inte ens höra det om du lyssnar efter det?
Postad 11 January 2009 - 00:33
Har en 1100 som gått 1500 timmar och det enda vinande ljudet som hörs från den är när den startar upp, två tydliga väsande/vinande ljud i kanske 2 sekunder, sedan hör jag enbart fläkten. Inte ens med örat strax intill hör jag annat än fläktens susande....kan inte ens höra det om du lyssnar efter det?
Postad 11 January 2009 - 12:50
Har en 1100 som gått 1500 timmar och det enda vinande ljudet som hörs från den är när den startar upp, två tydliga väsande/vinande ljud i kanske 2 sekunder, sedan hör jag enbart fläkten. Inte ens med örat strax intill hör jag annat än fläktens susande.
Skumt...har du lyssnat med blu-ray material?
Jag måste få tag i ett tredje exemplar att lyssna på eftersom både min och butikens demo pep ganska markant. Reklamera vore ju det bästa men det går ju inte butiken med på eftersom deras också låter...
Postad 12 January 2009 - 10:13
Hmmm, nä något pipljud har jag inte i min, dock har jag inte kört med blu-ray. Har lyssnat i både normal & eco-mode och kan bara höra fläktens sus.
Mvh
Klas
Postad 12 January 2009 - 18:54
Pipljudet jag hör är väldigt ljust, likt de ljusaste tonerna från en testbild eller som gamla TV-apparater ibland kan låta. Jag kan inte härleda det till fläkten, möjligtvis färghjul- eller nätdelsrelaterat. Dock är det mkt påtagligt, jag kan höra det från andra sidan lägenheten (92m2).
Någon som vet en butik i skånetrakten som demar HC1100 (förutom The Rock)?
Någon annan som hör/inte hör pipljud från sina exemplar?
Postad 31 January 2009 - 13:55
Nu har jag en Sony AW15 hemma på prov istället (i brist på dugliga DLP-alternativ). Betydligt mkt tystare men en hel del skillnad i bild
Postad 02 February 2009 - 09:30
Postad 02 February 2009 - 21:41
Min HC1100 har aldrig pipt....
Har kört både blu-ray och DVD.
Kanske svårt att jämföra men hör du någon skillnad i ljud överhuvudtaget mellan DVD och Blu-ray?
Postad 23 February 2009 - 14:01
Har vekligen försökt lyssna efter missljud, men hör inga. Har haft flera som lyssnat när vi sett film & frågat om dom hör något avvikande utan att först tala om vad dom skall lyssna efter, men ingen hör någon form av pipljud.
Hmm, jag valde mellan HW15 och HC1100:an, men jag fick min för 7000:- ny i kartong så det var ett enkelt val, då bilden på Sonyn inte motiverade en prisskillnad på 7000: då för drygt ett år sedan.
Hoppas ditt problem löser sig
Mvh
Klas O
Postad 27 February 2009 - 19:56
Hello igen.
Har vekligen försökt lyssna efter missljud, men hör inga. Har haft flera som lyssnat när vi sett film & frågat om dom hör något avvikande utan att först tala om vad dom skall lyssna efter, men ingen hör någon form av pipljud.
Hmm, jag valde mellan HW15 och HC1100:an, men jag fick min för 7000:- ny i kartong så det var ett enkelt val, då bilden på Sonyn inte motiverade en prisskillnad på 7000: då för drygt ett år sedan.
Hoppas ditt problem löser sig![]()
Mvh
Klas O
Tack för ansträngningen.
Den enda slutsats jag kan dra är att vissa serier (förmodligen majoriteten) av HC1100 inte piper alls, medans vissa gör det av någon anledning. Kanske har MItsubishi bytt underleverantör eller kvalité av färghjulet mitt i allt. Det exemplaret jag hade (och butikens) pep utan tvekan märkbart. Såpass att jag inte kunde njuta av filmerna. Mkt trist då bilden lätt är det bästa i 720p segmenteti förhållande till pris, finns egentligen ingen konkurrens på alla parametrar. Försöker dock glömma detta och hoppas på att det snart kommer ut nya DLP-modeller i full HD med bättre zoom-kapacitet.
Postad 25 March 2009 - 11:20
Mycket tystare nu, hör inte fläktarna så mycket längre ens när jag kör på "barnen sover ljudvolym"
Dock har jag ett stort problem nämligen eftersläpningar vid snabba scener.
Jag kör 1080p via onkyo dvdspelare(stor skillnad mot min gamla dvd)
Är det någon lätt inställning jag bör göra?
Postad 25 March 2009 - 13:39
Funderar på att skaffa en HC1100 därför att jag förm. får den till ett bra pris. Har annars varit inställd på en HD65´a. Har dock ett par undringar om denna.
- Hur står sig HC1100 mot HD65, någon som vet?
- Offset på HC1100 är inte så bra vad jag förstår. Är detta ett stort problem? Takhöjden där jag ska ha den är bara ca 2 m och jag vill ju inte sitta och titta i golvet med en 80-90" tum stor bild.
Postad 25 March 2009 - 14:28
Varför skalar du upp till 1080p när projektorns vertikala upplösning bara är 720 linjer? Testa uppskalning till 720p, och kolla om det blir bättre.Dock har jag ett stort problem nämligen eftersläpningar vid snabba scener.
Jag kör 1080p via onkyo dvdspelare(stor skillnad mot min gamla dvd)
Är det någon lätt inställning jag bör göra?
Postad 25 March 2009 - 14:36
Visserligen inte första gången man blivit "lurad" av en försäljare.
Kan det vara detta som är problemet?
Det blir så att säga linjer bakom personen som rör sig.
Postad 25 March 2009 - 15:07
Nu känner jag inte till HC1100 i detalj, men skalningen är processorkrävande, och det är möjligt projektorn har svårt att hänga med, och att det ger upphov till problem.
Jag skulle i alla fall rekommendera att köra 720p. Du förlorar inget i bildkvalitet.
Postad 09 September 2009 - 23:43
Bytte nyligen också lampan som hade gått ca 2950 h före bytet.
Annars är jag nyfiken på vilka favorit-settings ni andra hc1100-ägare har på era maskiner och om det finns någon därute som varit pedant-noga när ni kalibrerat projjen?
Här är mina:
Gamma: User1
high/mid/low: 5/5/5
Contrast: 0
Brightness: 0
Colour Temp: User
contrast r: -6
contrast g: -6
contrast b: 0
brightness r: 0
brightness: g: 0
brightness b: 0