Soundbridge (Roku, Pinnacle, JoS)
295 svar till detta ämne
Postad 23 December 2007 - 01:49
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Det här var ju en förträfflig tråd! Perfekt support när man nu (kanske) ska investera. Fullt av lösningar på allehanda kopplings- och kompatibilitetsproblem.
Men ljudkvaliteten har inte fått så stor uppmärksamhet. Vad tycker ni egentligen? Den har inte enhälligt hyllats i det avseendet. Fram med de subjektiva åsikterna!

Det är väl bara snikmodellen homemusic som det klagats på och den har bara analog ljudutgång så det är kanske inte så konstigt. Själv har jag en M1001 och har inget att klaga på. Ena dagen funkar det klockrent och andra dagen hittar varken datorn eller soundbridgen nätverket. Men idag funkar det så då är jag nöjd 
D-Link? Skaffa isåfall nått bättre.
Redigerat av Vtunabo, 23 December 2007 - 01:51.
Postad 23 December 2007 - 02:17
Unregisteredbf2da8d7
-
Unregisteredbf2da8d7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det här var ju en förträfflig tråd! Perfekt support när man nu (kanske) ska investera. Fullt av lösningar på allehanda kopplings- och kompatibilitetsproblem.
Men ljudkvaliteten har inte fått så stor uppmärksamhet. Vad tycker ni egentligen? Den har inte enhälligt hyllats i det avseendet. Fram med de subjektiva åsikterna!

Det är väl bara snikmodellen homemusic som det klagats på och den har bara analog ljudutgång så det är kanske inte så konstigt. Själv har jag en M1001 och har inget att klaga på.
Ena dagen funkar det klockrent och andra dagen hittar varken datorn eller soundbridgen nätverket. Men idag funkar det så då är jag nöjd 
Nej det är faktiskt Belkin...
Postad 23 December 2007 - 11:48
Folköl dunka-dunka
-
Folköl dunka-dunka
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Mmm, det blir nästan säkert en Soundbridge... m1001 förstås då.
Jag ropade hem en bärbar dator (på tradera) som ska få bo i en garderob och vara musikserver, nas och p2p-laddare... även medräknat att jag får komplettera den med usb2-kort blir det en lösning som faller mig på läppen både i kraft av ekonomi och flexibilitet. Och i "andra änden" blir det sannolikt en Soundbridge alltså. Det blir svårt att hitta någonting bättre för de pengarna tror jag. Kul att alla är så nöjda med den!
Det mesta börjar falla på plats :-)
Postad 23 December 2007 - 12:52
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Ena dagen funkar det klockrent och andra dagen hittar varken datorn eller soundbridgen nätverket. Men idag funkar det så då är jag nöjd 
Roku har en lista på testade routrar men Belkin finns inte med i den http://www.rokulabs....t_sb_ts_uwf.phpKolla om det finns nyare firmware till din router för du har helt klart ett nätverksproblem. Du har inte möjlighet att köra antingen datorn eller SB med kabel?
Postad 25 December 2007 - 10:04
Unregisteredbf2da8d7
-
Unregisteredbf2da8d7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Roku har en lista på testade routrar men Belkin finns inte med i den http://www.rokulabs....t_sb_ts_uwf.php
Kolla om det finns nyare firmware till din router för du har helt klart ett nätverksproblem. Du har inte möjlighet att köra antingen datorn eller SB med kabel?
SBn kan jag iofs köra med kabel, men det jag stör mig så grymt mycket på är att det fungerar klockrent ena dagen och sen nästa dag så fungerar det inte längre... Men jag får väl testa lite mer med nätverket...
Postad 24 January 2008 - 22:03
Unregisteredd2f9c5b4
-
Unregisteredd2f9c5b4
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
jag har lyckats att få nästan allt att fungera, jag streamar ljudet från PCn via On2share via Netgear router till SB, men varför är ljudet på datorn i osynk med ljudet i SBn? Kan man synka dem?
Jag kör trådlöst nätverk.
Postad 24 January 2008 - 22:06
Unregisteredbf2da8d7
-
Unregisteredbf2da8d7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej,
jag har lyckats att få nästan allt att fungera, jag streamar ljudet från PCn via On2share via Netgear router till SB, men varför är ljudet på datorn i osynk med ljudet i SBn? Kan man synka dem?
Jag kör trådlöst nätverk.
Är det mycket osynkat eller? Mitt är osynkat 1-2 sekunder och det stör jag mig inte så mycket på. Sänker ner ljudet på datorn helt enkelt... Eller just nu funkar inte något alls med det trådlösa, min belkin router pajade och jag fick en Zyxel från mina föräldrar som de inte använde, men får det verkligen inte att fungera... får ta mig en kväll och fixa det
Postad 24 January 2008 - 22:54
Unregisteredd2f9c5b4
-
Unregisteredd2f9c5b4
-
Rookie
-
5 inlägg
inte mycket, jag har också 1-2 sekunder. Men jag använder SBn för att ha samma ljud i hela lägenheten för att slippa vrida upp volymen så fasansfullt när jag är långt från datorn... Någon som har lösning på att synka ljudet?
Postad 26 January 2008 - 13:37
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Går det att styra musiken från datorn när man kör firefly? Inte hittat nån sån funktion iaf, men tänkte ifall de fanns ett plugin eller nåt kanske?
Postad 26 January 2008 - 14:40
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Det finns bla en java klient http://sourceforge.n.../fireflyclient/Då kan du komma åt den var som helst ifrån om du öppnat rätt portar i din router
Postad 27 January 2008 - 00:01
bjogul
-
bjogul
-
Forumräv
-
-
731 inlägg
Nu kör jag i och för sig inte firefly, men även med Firefly på servern/pc:n borde det väl gå att logga in på Soundbridgen genom att skriva in dess ip-nummer i nätverket i adressfältet? Då får man ju upp vad som spelas just nu och knappar för nästa låt et.c.
/b
Postad 27 January 2008 - 11:26
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Det är bara att öppna din favorit browser och knappa in ipadressen till Soundbridgen så kommer du åt ett begränsat gränssnitt.
Det som du kan starta är presets som kan vara både radiostationer eller en spellista som som du sparat som en preset.
Du ser vad som spelas och kan starta/stoppa det som finns laddat i soundbridgen
Postad 27 January 2008 - 18:50
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Okej finns det inget program man kan köra på datorn istället för firefly då? Har provat on2share men det fungerar så där för mig...
Postad 27 January 2008 - 21:22
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
testa å slänga in itunes nu för ifrån det skall man kunna styra soundbridgen från datorn om man har firefly om jag har fattat d rätt? men jag har delat ut å haft mig men lyckas absolut inte få ut ljudet till soundbridgen när jag väljer en låt på datorn i itunes...va gör jag för fel? :S
Postad 27 January 2008 - 23:21
Folköl dunka-dunka
-
Folköl dunka-dunka
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ha! Nu har jag en också! Allt har gått bra, om än med lite gny och tandagnisslan, nästan allt... Den har uppdaterat sig och hittar nu radio på nätet och även min musik. Men den har inte dykt upp i datorn (XP) på "mina nätverksplatser"! Jag har kollat den inställningen som manualen nämner i sammanhanget. Hur surfar jag in på den tro?Jag kör med wmp, får väl försöka bringa ordning i kategorier och listor så småningom... kärt besvär att rensa ut taskiga taggar och besynnerliga associationer (AC/DC > akustiskt? Accept > jazz?) ;-D
Postad 27 January 2008 - 23:29
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Ha! Nu har jag en också!
Allt har gått bra, om än med lite gny och tandagnisslan, nästan allt...
Den har uppdaterat sig och hittar nu radio på nätet och även min musik. Men den har inte dykt upp i datorn (XP) på "mina nätverksplatser"! Jag har kollat den inställningen som manualen nämner i sammanhanget. Hur surfar jag in på den tro? Jag kör med wmp, får väl försöka bringa ordning i kategorier och listor så småningom... kärt besvär att rensa ut taskiga taggar och besynnerliga associationer (AC/DC > akustiskt? Accept > jazz?) ;-D
Du matar helt enkelt in IP-adressen till din Soundbridge i webläsaren för att komma till webinterfacet.
Postad 28 January 2008 - 00:15
Folköl dunka-dunka
-
Folköl dunka-dunka
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Du matar helt enkelt in IP-adressen till din Soundbridge i webläsaren för att komma till webinterfacet.
Ja :-) jag hittade just adressen av en slump. Tack tack.
Postad 28 January 2008 - 15:37
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Hej.
Kan man lyssna på SR:s "Lyssna igen" direkt i Soundbridgen utan att behöva ha på datorn?
Eller är det bara de direktsända webradiokanalrena som går att lyssna på?
Tack på förhand.
Postad 28 January 2008 - 18:23
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kan du lyssna på det i någon annat från din PC tex Winamp, utan att gå via SRs sidor?
Om du kan det så lägg ut adressen så kan jag testa
Postad 28 January 2008 - 18:47
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Den här öppnade jag i realplayer, men den kanske går via SR i alla fall. Melodikrysset
Postad 28 January 2008 - 19:14
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
nån som vet hur man får den att funka ifrån itunes?
Postad 28 January 2008 - 19:24
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Den här öppnade jag i realplayer, men den kanske går via SR i alla fall. Melodikrysset
Den fungerar inte, frågan är hur användbart det skulle vara för man måste ivf veta adressen till det man det man vill höra? Alla SRs webkanaler finns annars i databasen
Postad 28 January 2008 - 21:42
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Den fungerar inte, frågan är hur användbart det skulle vara för man måste ivf veta adressen till det man det man vill höra? Alla SRs webkanaler finns annars i databasen
Ok. Tack så mycket!
Postad 29 January 2008 - 11:39
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Går det att styra musiken från datorn när man kör firefly? Inte hittat nån sån funktion iaf, men tänkte ifall de fanns ett plugin eller nåt kanske?
Det finns flera fjärrkontrollapplikationer för SB om du titar i Rokus supportforum. Har för mig att det kan finnas länkat i den här tråden tidigare också. Du får i princip upp ett fönster med SB-displayen, samt med fjärrkontrollknapparna. Bättre än de begränsade kontrollernapå SBns egen hemsida.
Postad 29 January 2008 - 17:27
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
okej ska titta där, men ni som vill sitta vid datorn och byta låt, ändra spellista osv vad använder ni er av?
Postad 29 January 2008 - 17:47
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Majoriteten skaffar sig en sån här just för att slippa sitta vid datorn
Postad 29 January 2008 - 18:12
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
haha jo de e klart, men OM man skulle vilja sitta vid datorn oxå?
Postad 29 January 2008 - 18:59
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Det hänger på vad du kör för server och eftersom jag använder Firefly (från en NSLU2) så kan jag bara uttala mig om den. Där finns 2 alternativ 1.. Bo Mellbergs Fireplay, han har tipsat om den här i tråden men den har vuxit ordentligt sen dess. 2.. Firefly javaclient, använder den själv från jobbet när jag vill lyssna på min egen musik. Du kan läsa om dom HÄR där hittar du även nedladdningslänkar
Postad 30 January 2008 - 10:19
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
okej tackar, fast länken verkar inte fungera..
Postad 30 January 2008 - 11:43
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
Länken funkar. Du får välja om du vill köra FirePlay eller Firefly Client och gå in i respektive forum. Fördelen med FireFly Client är att om du har mycket flac och ogg-filer så kan den spela dessa också. FirePlay fungerar bara med mp3, eftersom jag bygger den i Flash (som inte klarar att spela något annat dynamiskt). Fördelen med FirePlay är att du slipper java. Den tar dessutom bara 100K och installeras lätt på din FireFly server. Här är en direktlänk: http://www.mellberg.org/FirePlay.zip
Postad 31 January 2008 - 21:57
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
prövat lägga in fireplay men fattar inte riktigt hur jag ska få det att fungera heller...är det html filen man ska använda sig av? vart skriver man in adresser osv? :S hehe
Postad 01 February 2008 - 08:56
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
prövat lägga in fireplay men fattar inte riktigt hur jag ska få det att fungera heller...är det html filen man ska använda sig av? vart skriver man in adresser osv? :S hehe
1. Har du installerat FireFly media server? På vilket OS? (Linux, Windows) 2. Om 1: Lägg FirePlay-filerna i mappen "admin-root". På min Ubuntu heter den /var/share/mt-daapd/admin-root. På Windows vet jag inte riktigt var den hamnar. 3. Surfa (i en browser) till (Linux): http://www.dinserver...9/FirePlay.html. (Windows): http://www.dinserver...9/FirePlay.htmlHojta om du behöver mer hjälp. /Bosse
Postad 01 February 2008 - 10:46
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
okej tror jag förstår, har nu fått fireplay.html att connecta till firefly och den hittar alla låtar osv...men det kommer inget ljud ut ur herr soundbridge? ska soundbridgen stå i något speciellt "Mode" annat än connectad till firefly media server?
Postad 01 February 2008 - 12:09
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Bo Mellberg och gnu83, pratar ni om samma sak eller har jag missförstått? Vad jag förstår (jag kan ha fel): - gnu83 vill sitta vid datorn och styra vad som kommer ut ur Soundbridgens högtalare(från Firefly, eller vad den nu connectar till). Då bör den här posten på Rokulabs forum hjälpa dig. Jag har testat den och den fungerar bra för mig. I princip en emulering av SB display och remote. -Bos Firefly-klient är väl till för den som vill sitta vid datorn och spela upp (på datorn, inte på Soundbridge) musik från Fireflyservern. Verkar intressant, jag skall testa den!
Redigerat av ralnar, 01 February 2008 - 12:11.
Postad 01 February 2008 - 13:16
gnu83
-
gnu83
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Verkar som vi pratat om 2 olika saker ja, jag vill sitta vid datorn och få ut ljudet i soundbridgen och har äntligen lyckats med det nu! Tack så mycket Ralnar och Mellberg! =)
Postad 01 February 2008 - 13:32
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
-Bos Firefly-klient är väl till för den som vill sitta vid datorn och spela upp (på datorn, inte på Soundbridge) musik från Fireflyservern.
Japp korrekt. Och framförallt att man kan komma åt sin musik utifrån, tex från jobbet eller på polarens fest osv...
Postad 01 February 2008 - 15:26
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
-Bos Firefly-klient är väl till för den som vill sitta vid datorn och spela upp (på datorn, inte på Soundbridge) musik från Fireflyservern. Japp korrekt. Och framförallt att man kan komma åt sin musik utifrån, tex från jobbet eller på polarens fest osv...
Tänkte väl det. Har dock inga förhoppningar om att kunna spela upp från jobbet. Min Fireflyserver ligger bakom en router med brandvägg. Dessutom är nog de flesta portar avstängda här på jobbet.
Postad 01 February 2008 - 15:44
Bo Mellberg
-
Bo Mellberg
-
Användare
-
-
243 inlägg
Om du kan surfa på jobbet (port 80) så kan du använda FirePlay. Du måste natruligtvis se till att din server är åtkomlig utifrån.
Postad 01 February 2008 - 18:31
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
OK. Får se om jag kan lyckas göra servern tillgänglig utan att ställa nätverket vidöppet. Firefly snurrar på en Mac Mini.
Postad 01 February 2008 - 21:41
Unregistered15f9470c
-
Unregistered15f9470c
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har alltid funkat klockrent, förutom lite väl långa buffringar någon gång ibland, precis som min vän fredik_json.
Men nu helt plötsligt utan att ändra något, så hittar den inte längre mitt bibliotek som jag delar ut med FireFly. Jag har provat att starta om datorn, routern, modemet och även installerat om Firefly.
Testade också att lägga in alla P3's webbradiokanaler, de adresserna som är angivna här på forumet. Men för mig funkar dom inte?
Den hittar förövrigt något bibliotek som MediaSpelaren delar ut, men det har den alltid gjort. Dock inget jag använt mig av.
Vore jättetacksam för tips och idéer om vad som kan vara fel.
Postad 02 February 2008 - 11:58
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kör du Firefly på windows, hur är det med brandväggen isf?
Kör du fw 3.0.44 så hittar du alla SRs kanal, annars så finns P3 mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High
Någon enstaka gång har min soundbridge fått lite spatt men då har det ordnat sig med en omstart, har du testat det?
Postad 02 February 2008 - 17:21
Unregistered15f9470c
-
Unregistered15f9470c
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Kör du Firefly på windows, hur är det med brandväggen isf?
Kör du fw 3.0.44 så hittar du alla SRs kanal, annars så finns P3 mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High
Någon enstaka gång har min soundbridge fått lite spatt men då har det ordnat sig med en omstart, har du testat det?
Kör på Vista utan brandvägg. Rätt irriterande utan musik hemma
Postad 03 February 2008 - 13:39
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kan du inte lyssna på internet radio alls?
Isåfall låter det som ett nätverksproblem och om det bara är att du inte kommer åt firefly så är det ett behörighetsproblem.
Har inte testat vista själv så där kan jag inte hjälpa till, har däremot sett att det förekommer mycket problem med vista både i rokus o fireflys forum
Postad 02 March 2008 - 20:38
COOBRAA
-
COOBRAA
-
Rookie
-
4 inlägg
Hjäääälp... Min Soundbridge M1000 stendog ikväll. Har lyssnat på musik hela dagen, men nyss så låste den sig. Drog ur el-sladden och satte in igen, och då är displayen helt död. Ser dock att den får ström till sig, eftersom wifi-kortet blinkar. Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara? Kan displayen dö sådär bara? Är den utbytbar?
Postad 16 March 2008 - 10:33
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Soundbridgen ska tydligen funka med FLAC via firefly, men ja får inte till det. Nån som kört FLAC på sin Bridge?
Postad 16 March 2008 - 13:45
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag kör Firefly på en NSLU2 och spelar flac utan problem.
Eftersom SB inte kan spela flac native så sker en transcode till wav tror jag.
Kolla i Fireflys webinterface --> advance config att du har flac som godkänd fileextension samt längst ned att dom skall trancodas, flac behöver alltså specas på 2 st ställen
Postad 17 March 2008 - 17:49
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Det står SSC programs och SSC coding types längst ner, ska det stå flaci bägge? FLAC, flac eller .flac?
Postad 19 March 2008 - 00:29
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
På ssc codec types har jag: ogg,flac,alac
På extentions är det: .flac
Edit: stora eller små bokstäver tror jag inte har någon betydelse
Redigerat av Vtunabo, 19 March 2008 - 00:32.
Postad 24 March 2008 - 11:21
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Fick en Soundbridge i födelsedagspresent igår, dock inte en "limited edition". Kör den tillsammans med en Qnap TS-109 och det fungerar ju helt underbart bra. Kör trådat så jag slipper släppa mitt WPA-skydd på routern.
Finns bild i galleriet.
Postad 24 March 2008 - 11:32
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Ser riktigt fint ut det där Stringfellow! Nu blev jag sugen på en sådan här själv.
Grattis i efterskott får man väl säga då också!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|