![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 12 april 2007 - 10:53

Postad 12 april 2007 - 11:15
Postad 12 april 2007 - 11:27
Tre iaf är värdelös på att släppa uppdateringar....
Annars kommer ni att slita loss allt hår på huvudet.När uppdateringar väl kommer så får ni vänta nåra månader till innan operatörerna släpper sina
Postad 12 april 2007 - 12:03
Postad 12 april 2007 - 12:19
Postad 12 april 2007 - 12:27
Postad 12 april 2007 - 12:32
Redigerat av hasselnot, 12 april 2007 - 12:33.
Postad 12 april 2007 - 12:41
Redigerat av J-MAN, 12 april 2007 - 12:45.
Postad 12 april 2007 - 14:05
Packetloss, när bokade du din? Har hört att endel ligger på 500 plats på katshing!
Någon som vet hur kvaliten på n95 är? Läste på internet att den kändes rätt plastig?
Redigerat av hasselnot, 12 april 2007 - 14:06.
Postad 12 april 2007 - 14:18
ingen som har lite synpunkter på vilken operatör man "borde" ha vill ju kunna utnyttja den till max eller?
Postad 12 april 2007 - 14:29
Är det någon som vet hur headsetet man får med ser ut? Har letat lite men hittar det inte! Är det någon som läst hur ljudet i n95`n är när man kör det genom hörlurar, syftar då på uppspelning av mp3-filer!
Redigerat av hasselnot, 12 april 2007 - 14:43.
Postad 12 april 2007 - 14:43
Postad 12 april 2007 - 15:10
Nåväl nån gång kommer den iaf!
Postad 12 april 2007 - 15:32
Har hittat ett annat ställe som lät jäkligt säkra på att dom skulle få en ordentlig leverans nu den 18:e.
Där fick jag plats 9, så det känns ju lite säkrare att få nån då. Dom hade redan fått in 3 st, men dom försvann fort dom.
Postad 12 april 2007 - 15:49
Postad 12 april 2007 - 19:33
Denna veckan gör jag ett jobb i en liten bergsstad långt bort i Slovakien. Jag gick förbi en mobilbutik, och vad får man se? Inte en, utan TVÅ N95'or! Jag fick känna och klämma, så det var inga dummy's.
Tyvärr kostade de ca 8000 SEK, så jag väntar någon vecka och sparar ~1500 i Svea Rike.
Skärpning Nokia!
Postad 12 april 2007 - 19:47
Å andra sidan, nya produkter brukar behöva lite garanti, förvisso ska jag tebax hit om ett par veckor...
Postad 12 april 2007 - 20:44
Kan man lagra kartor på minneskortet och använda dom?
Jag ska nämligen jobba i danmark om ett par veckor, och då skulle det ju vara smidigt om man slapp ladda ner dom via gprs.
vart hittar jag kartor att ladda ner? Finns det gratis eller kostar det?
Tacksam för råd
Mvh Andreas
EDIT: Hittade själv... www.smart2go.com
Redigerat av NeoBoll, 12 april 2007 - 21:25.
Postad 12 april 2007 - 20:48
Packetloss, när bokade du din? Har hört att endel ligger på 500 plats på katshing!
Slutet Januari.
Postad 12 april 2007 - 21:27
En stilla undran bara. Det där med kartorna till gps:en, om nu inga kartor finns lagrade på telefonen utan man laddar ner dom med gprs medans man använder gps:n, det kostar ju inte så mkt. Men när man är utomlands då? Där kostar det ju betydligt mer...
Kan man lagra kartor på minneskortet och använda dom?
Jag ska nämligen jobba i danmark om ett par veckor, och då skulle det ju vara smidigt om man slapp ladda ner dom via gprs.
vart hittar jag kartor att ladda ner? Finns det gratis eller kostar det?
Tacksam för råd
Mvh Andreas
Om du läst i tråden så hade du sett att jag skrivit att man kan ladda ner kartor via datorn med Nokias Maploader. Antar att man får med det på skiva med telefonen...
Postad 13 april 2007 - 07:37
Stämmer detta? Och i så fall, vilken storlek på minneskortet bör man ha för att få plats med t.ex. Sveriges kartor.
Tack för all hjälp!
Postad 13 april 2007 - 08:32
Tack så jättemycket för informationen om GPSen i N95. Låt se om jag fattat det rätt alltså: Jag kan köpa ett minneskort där jag (via internet på min dator) laddar ner låt oss säga Sveriges alla kartor. Sen kan jag stänga av "online"-läget och då bara använda mina nerladdade kartor utan någon alls extra avgift när jag befinner mig i Sverige. Eftersom jag inte ska ha den till att köra med så behöver jag inga vägbeskrivningar per röst och behöver därför inte prenumerera på det. Men som jag förstått det kan man väl ändå få en "visuell" vägbeskrvning på mobilen mellan 2 punkter? Om jag sedan kommer utomlands kan jag bara slå på online-läget och låta mobilen "strömma" kartor via GPS/3G under tiden jag rör mig.
Stämmer detta? Och i så fall, vilken storlek på minneskortet bör man ha för att få plats med t.ex. Sveriges kartor.
Tack för all hjälp!
Men kom igen nu, ett 2GB microSD kostar 2-300 kr, finns det någon anledning att köpa ett mindre?
Kartor: Gå in själv på smart2go eller Nokia och ladda ner PC-applikationen, du kan ladda ner vilka kartor du vill. Inte använda dem i något annat än smart2go's prgvara, men få en uppskattning om storleken. 2GB räcker till större delen av Europa, och lite till. Så jag skulle nog vilja ha ett 4GB kort... (måste FAT32 formatteras av något annat än telefonen).

Postad 13 april 2007 - 08:49
Tack så jättemycket för informationen om GPSen i N95. Låt se om jag fattat det rätt alltså: Jag kan köpa ett minneskort där jag (via internet på min dator) laddar ner låt oss säga Sveriges alla kartor. Sen kan jag stänga av "online"-läget och då bara använda mina nerladdade kartor utan någon alls extra avgift när jag befinner mig i Sverige. Eftersom jag inte ska ha den till att köra med så behöver jag inga vägbeskrivningar per röst och behöver därför inte prenumerera på det. Men som jag förstått det kan man väl ändå få en "visuell" vägbeskrvning på mobilen mellan 2 punkter? Om jag sedan kommer utomlands kan jag bara slå på online-läget och låta mobilen "strömma" kartor via GPS/3G under tiden jag rör mig.
Tack för all hjälp!
Men kom igen nu, ett 2GB microSD kostar 2-300 kr, finns det någon anledning att köpa ett mindre?
Kartor: Gå in själv på smart2go eller Nokia och ladda ner PC-applikationen, du kan ladda ner vilka kartor du vill. Inte använda dem i något annat än smart2go's prgvara, men få en uppskattning om storleken. 2GB räcker till större delen av Europa, och lite till. Så jag skulle nog vilja ha ett 4GB kort... (måste FAT32 formatteras av något annat än telefonen).
Tyvärr är väl 2 GB maxstorleken.
http://www.nokia.se/...features.php#03

Postad 13 april 2007 - 09:13
Ja, men nja... Skillnaden är filsystemet; standard SD = FAT16, SDHC = FAT32. N95/Series 60 verkar enligt vissa andra källor inte ha några problem med att använda ett FAT32 formaterat kort, däremot kan den inte formatera själv. Så, det borde funka att formatera i PC'n, och använda i N95. Det finns i andra forum bilder på N95'or med fungerande 4GB kort.
Om inte annat så bör stöd för SDHC kunna fixas med uppdaterad firmware i framtiden.
Postad 13 april 2007 - 09:17
Pris: 6795 kr
Vårt artikelnr: 73528
Releasedatum: 2007-04-19
Postad 13 april 2007 - 09:40
Bilden som cirkulerade på forum för ett tag sedan var 4GB icke SDHC som oxå verkar fungera.
Finns 4GB micro SDHC att få tag på i Sverige? Har inte sett det..
Postad 13 april 2007 - 09:51
Läste dock att de nya 4gb korten bara ligger på 2mb/s! Kan vara ganska jobbigt när det tar 34-35 minuter att fylla kortet :/
masterix! menar du att man kan ändra hastigheten på ett vanligt 2gbkort eller ändrar man storleken?
Redigerat av hasselnot, 13 april 2007 - 09:56.
Postad 13 april 2007 - 09:56
https://www.prisjakt...?prisid=7088095
Jag har sett dendär bilden på ett microSD 4GB utan SDHC tryck. Men det _måste_ ändå vara ett SDHC. Detta pga att FAT16 i sig har en begränsning på 2GB, alltså skulle två partitioner behövas, men det verkar opraktiskt. Nej, det var nog ett pre-production kort som inte fått rätt tryck på sig...
Postad 13 april 2007 - 09:59
Max 2GB:
Ja, men nja... Skillnaden är filsystemet; standard SD = FAT16, SDHC = FAT32. N95/Series 60 verkar enligt vissa andra källor inte ha några problem med att använda ett FAT32 formaterat kort, däremot kan den inte formatera själv. Så, det borde funka att formatera i PC'n, och använda i N95. Det finns i andra forum bilder på N95'or med fungerande 4GB kort.
Om inte annat så bör stöd för SDHC kunna fixas med uppdaterad firmware i framtiden.
Stämmer detta som du säger så är det ju jäkligt bra alltså.. Hade varit kanon om nån kan bekräfta det sen när man har fått hem sin n95:a

Postad 13 april 2007 - 10:39
Postad 13 april 2007 - 10:45
Postad 13 april 2007 - 10:50
Du kan dock inte ändra hastigheten på kortet utan det beror på hur det tillverkats. Ibland även på om det är den japanska eller europeiska versionen av kort X.
Postad 13 april 2007 - 14:28
När jag pratade med dem i slutet på mars så visste de inte hur många de skulle få in (alt ville inte berätta), för jag undrade då hur lång tid det skulle ta efter releasedatum att få telefonen.
Idag står dock levdatum 17/4 hos Kathing, men det lär ju inte gälla mig.
Men - för er som är ritkigt sugna -
www.fristadenmobil.se skriver på sin websida att de har telefoner i lager för 6399:- .......
Postad 13 april 2007 - 14:31
Tack för all hjälp!
Det är inte för att jag är för snål för att köpa ett 2GB minneskort så bespara mig gärna dina snorkiga kommentarer. Men precis som Micleg säger så brukar större kort vara långsammare än mindre kort och när det gäller laddning av kartor i GPS-läge är långsamhet inget kul.
Men jag ska testa ladda hem programmet och se vad det tar. Tack för hjälpen!
Postad 13 april 2007 - 14:46
den uppgiften har dom fått från nokia.
Postad 13 april 2007 - 15:04

Precis som ja trodde så va batteri tiden kass.

kolla in testet på Prylportalen länk nedan.
http://prylportalen...._MKF516.dbp.asp
Fattar inte hur dom tänkte på Nokia.
" SMS + MMS + Fota + Surfa + GPS + Ringa, ja justja å så litet Batteri så j-na får ladda ofta "
Nä Nokia gör rätt, gör om.

Kör själv 6681 där är Batteri tiden är ok men inte mer tyvärr.
Postad 13 april 2007 - 15:51
"...Men laddar man telefonen dagligen känns det i alla fall som att man kan man använda den i princip hur flitigt man vill..."
Dagligen tycker jag är helt okej på en sådan typ av telefon.
Det jag tycker är kass är att det inte finns batteriladdare (för lösa batterier). Ska jag ha ett extra batteri måste detta laddas i telefonen. Oh yeah, hur länge skulle jag orka hålla på så? Nej, jag vill ha en bordsladdare där jag kan ställa telefonen och plugga in ett extra batteri för laddning, precis som jag har kunnat göra med mina Ericsson-telefoner (P900:an undantagen).
Redigerat av Micleg, 13 april 2007 - 15:52.
Postad 13 april 2007 - 16:34
Edit: Undrar hur länge telefonen klarar av att spela musik ut i lurarna utan att dö?
Redigerat av hasselnot, 13 april 2007 - 16:38.
Postad 13 april 2007 - 20:45

Postad 14 april 2007 - 09:02

Däremot undrar jag om det stämmer som dom säger i testet på mobil.mkf.se att man max bara kan filma 1 min med video-funktionen? För sånt tycker jag är bara lamt...
Redigerat av Pada-chan, 14 april 2007 - 09:02.
Postad 14 april 2007 - 10:00
Väntar glatt på ett test från dig Tompaz!
Däremot undrar jag om det stämmer som dom säger i testet på mobil.mkf.se att man max bara kan filma 1 min med video-funktionen? För sånt tycker jag är bara lamt...
det kan jag svara på på en gång, du måste nog ha läst fel för dom skriver att man kan filma upp till 1 timme tror jag d var

Postad 14 april 2007 - 11:21
tbh.se verkar fått den på lager nu! kan det verkligen stämma?
Tja, fristadenmobil.se hävdade ju att de hade den i lager redan igår (se mitt tidigare inlägg)... helt omöjligt är det väl inte då.
Postad 14 april 2007 - 11:47
Postad 14 april 2007 - 11:56
Väntar glatt på ett test från dig Tompaz!
det kan jag svara på på en gång, du måste nog ha läst fel för dom skriver att man kan filma upp till 1 timme tror jag d varde pratade dock om hur stor filen skulle bli om man spelade in i 1 minut.
Du kan filma så länge det finns plats på minneskortet. Med högsta upplösningen kan du filma ca 20 min på 2gig har jag för mig att jag läst nånstans.
Postad 14 april 2007 - 12:10

Postad 14 april 2007 - 12:34

Kameran funkar bra, även att filma, och med bästa kvalite så får det rum ca 5min på kamerans minne, men det går ju att utöka ordentligt genom att köpa till minneskort, dock så tycker jag det är slött att kameralinsen har mekanisk öppning, jag skulle vilja haft elektronisk, dock så är det så pass trög så att den inte kan öppnas av misstag i fickan osv. (GLÄDJ ER K800-ägare!! =D)
Väldigt enkelt att connecta med W-lan, bluetooth, osv, surfningen är även den snabb och enkel, (var även in här o snokade lite från den

GPS:en har jag inte riktigt kollat på än men har tänkt låna hem vårt sista ex över helgen och fortsätta fingra lite till, men som sagt, mitt första (lr ska man säga andra?) intryck av den är att det är en BRA+ telefon som nog gör skäl för sitt pris, tänker man efter så är det ju ganska överkomligt då man får 5mp kamera, GPS, mm. Allt på en gång

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar