Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K10D *

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K10D (Systemkameror) 1 9,37 (18) Inga priser
Samsung GX-10 (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Samsung D-Xenon 50-200/4,0-5,6 (Objektiv) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 21 juli 2007 - 13:28

IamDavej
  • IamDavej
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om jag säger såhär:

Pentax K10D

Sigma 18-50 f2.8 EX DC

+ 2 GB SD DE III, Väska, UV-linsskydd

= 12'690

Vad säger ni då? (är inte fullt kunnig på objektiv, så det är främst där jag undrar vad ni säger)
Skulle ni rekomendera något annat i lägre prisklass, men ändå topp kvalitet? :)

Redigerat av IamDavej, 21 juli 2007 - 13:48.

Postad 22 juli 2007 - 13:08

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Om jag säger såhär:

Pentax K10D

Sigma 18-50 f2.8 EX DC

+ 2 GB SD DE III, Väska, UV-linsskydd

= 12'690

Vad säger ni då? (är inte fullt kunnig på objektiv, så det är främst där jag undrar vad ni säger)
Skulle ni rekomendera något annat i lägre prisklass, men ändå topp kvalitet?  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Jag har precis den kombinationen fast ett 4GB minne.
Kan säga att jag är helt nöjd med detta objektiv,ljusstarkt och fint i hela området :huh:

Postad 23 juli 2007 - 03:05

IamDavej
  • IamDavej
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ja då blir det högst troligt en sådan :)

weei, slutar jobbet om 12 timmar, då bär det av raka vägen till fotovideos nyöppnade butik!

Postad 05 september 2007 - 18:13

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Upptäckte just den här tråden och fick bekräftat det jag länge har misstänkt.
Fick nämligen min K10D i slutet på november och var i stort sett först i landet
med den som privatperson.
Nåja, så mycket bättre kamera för det priset finns inte. Gick över från den analoga sidan med en Nikon F4 till den digitala med tankarna på att först köpa en Nikon D200. Men efter lite funderande insåg jag att visst mina gamla gluggar skulle gå att använda men att jag trots det måste införskaffa ett par dyra vidvinklar för att få det hela komplett.
Som gammal f.d. fotograf har jag ofta jobbat med litet skärpedjup och oskarp bakgrund. Detta ställer till problem i den digitala åldern då bildformatet är så mycket mindre än 24x36. Kortare brännvidd och större skärpdjup... Inte kul alls!
Så i stället för att köpa ett par nya dyra gluggar köpte jag mig som sagt en K10D, ett batterigrepp samt en Sigma 18-125mm.
Den kommer jag att plåta med de närmaste åren i väntan på att Nikon kommer ut med en digital 24x36 kamera till ett anständigt pris.

Det om det. Var i kontakt med svenska Pentax och fick bekräftat att de kommande SDHC 32GB klass 6 minneskorten kommer att funka helt ok med K10D. Kul! Det innebär att det blir helt onödigt att köpa ett svindyrt lagringsmedia att ha med på fältet. Speciellt som att de i snitt klarar av att tanka över 4-5 2GB kort innan batteriet är slut... Så det blir väl 2 st 32GB när priserna har gått ner lite. Skulle bli runt 3900 bilder i RAW och det borde ju räcka rätt långt! :(

Postad 06 september 2007 - 09:39

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Bara det blir lite fart på SDHC-korten någon gång. Klass 6 är väl 6 Mb/sek läs/skriv och det ska ju vara för långsamt för K10D:n?

Postad 06 september 2007 - 09:53

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

Bara det blir lite fart på SDHC-korten någon gång. Klass 6 är väl 6 Mb/sek läs/skriv och det ska ju vara för långsamt för K10D:n?

<{POST_SNAPBACK}>

Klass 6 ska minst hålla 6 MB/s men kan mycket väl hålla betydligt högre fart, som tex Sandisk Extreme III som är i klass 6 och håller 20 MB/s.
Att det inte finns någon högre klass än 6 tycker jag är lite märkligt.

Postad 06 september 2007 - 12:41

John P
  • John P
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Klass 6 ska minst hålla 6 MB/s men kan mycket väl hålla betydligt högre fart, som tex Sandisk Extreme III som är i klass 6 och håller 20 MB/s.
Att det inte finns någon högre klass än 6 tycker jag är lite märkligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha, det är så det är.
Hoppas det kommer bättre märkning.

Postad 24 september 2007 - 20:14

Unregistered360a61e1
  • Unregistered360a61e1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tjena allihopa.

Efter en hel del undersökande av DSLR kameror ville jag egentligen köpa
en Canon EOS350D eller 400D.

Pratade med en amatör som hållt på mycket med kameror och rekomenderade
att titta på Pentax K10D.

Läste in mig på ämnet under en del tid och det som fick mig att välja den
var stabiliseringen i huset och väderskyddet.
Sen verkade den ta väldigt bra bilder. Var på mediamarkt och kände
på den och den låg perfekt i handen.

Till slut bestämde jag mig för en Pentax K10D.
Blev lite dyrare men det får det vara värt.

Har även köpt två objektiv

Tamron 28-80mm f/3.5-5.6 Lens (Pentax AF)

&

Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro 1:2 AF Lens (Pentax AF)

Får väl komplettera med ett vidvinkelobjektiv senare också.

Så nu är det bara att vänta och sedan lära mig allt och slutartider
och sånt för att få bra bilder.

Någon som har något bra tips på någon bok där man lär sig att ta
bra bilder med en DSLR.

Eller är det bara try and error som gäller???

/ Robban

Postad 25 september 2007 - 09:58

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

Så nu är det bara att vänta och sedan lära mig allt och slutartider
och sånt för att få bra bilder.

Någon som har något bra tips på någon bok där man lär sig att ta
bra bilder med en DSLR.

Eller är det bara try and error som gäller???

/ Robban

<{POST_SNAPBACK}>

Pentax har en ganska bra sida med specifika tips om hur man använder sin kamera.
http://www.digital.p...iichi/index.php

Under "Photo Technique Workshop" finns det många bra generella tips, men även specifka tips om hur man använder utnyttjar sin Pentax-kamera på bästa sätt. Det kommer nya artiklar varje månad.
http://www.digital.p...tech/index.html

Det mesta lär man sig genom användning av kameran, men det kan vara bra att ha med sig en bok när man fotar för att få tips om hur man bäst använder kameran i olika situationer. En bok jag själv tänkt köpa är Magic Laterns Pentax K10D guide.
http://www.bokus.com...1600591853.html

Postad 29 september 2007 - 11:21

quiaz
  • quiaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag införskaffade en k10d för 2 dagar sedan. Men jag har 2st grejer som jag stör mig på =/

1. Det är 2st döda pixlar på displayen. Är det någon mer här inne som har fått det?

Så här står det i Manualen "Enheten med flytande kristaller som används i LCD-panelen är tillverkad med extremt hög noggranhet. Även om nivån för fungerande pixalar är högre än 99.99% bör du vara medventen om att 0.01% av pixlarna inte tänds eller tänds när de inte ska. Detta har dock ingen effekt på den inspelade bilden."

2. Jag köpte kameran i en butik, det tråkiga var att när jag kom hem märkte jag att det var ett butiks ex jag fått. Det hade de iaf kunna sagt när jag köpte den. Jag ringde till butiken och frågade, men de nekade och sa att den aldrig var använd. Men han kom bort sig lite när jag påpekade att de hade tagit 27 kort med den innan. Det är absolut inte hela världen, men det känns tråkigt om det försökt prakka på mig ett måndags ex och sen blåljuger för mig.

Så hur hade ni gjort? lämnat in kameran och sen beställt en ny över nätet direkt?
eller ska man skita i det?
Hur mycket sänks andrahandsvärdet på en kamera med pixelfel?

Postad 29 september 2007 - 20:23

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Lämnat tillbaka den (finns öppet köp?) hade jag gjort, tveklöst. Inte vill man ha ett demo-ex för fullt pris. Alternativet är att be om en rejäl prissänkning då det är ett demo-ex med ett par döda pixlar, är priset bra så kan det vara värt. Handla annars via nätet tycker jag, från någon butik med bra omdömen även om det kostar någon hundring extra (se Prisjakt).

Postad 02 oktober 2007 - 17:33

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej pojkar och flickor.

Tänkte bara dela med mig lite om mina erfarenheter med min pentax K10 D.

Beställde den från cyberphoto.se för ca 2 veckor sedan är är sedan dess supernöjd!.

Har fotograferat ca 1 år nu och började med en finepix S9500. ( som är en superbra nybörjarkamera )

Men nu fick det vara nog å dags att gå på en full systemare.

Varför pentax?..

Mest bang for the buck!.
Greppet <3!.
Det är inte en canon =).
byggkvaliten är enligt mig totalt överlägsen canon och till viss del nikon. Inte ens 5D kändes bättre i kroppen än K10an enligt mig.
Dessutom är 18-55 kit optiken helt klart en av de bättre kitgluggarna i dagens läge.

Efter en del pill med menyer etc så har ja kommit underfund med hur den funkar. Gnälla på gränssnittet tycker jag är dumt då de flesta som skriver resentioner etc använder canon eller nikon själv. Klart att man tycker det är lite dumt när man inte är van????.

Just denna dag så va jag nera på mediamarkt i jönköping och kom hem med följande.

Pentax SMC-FA 50/1,4
samt batterigreppet.

Greppet sitter ju otroligt bra på K10an!. Dock så är det lite tunt i vertikalt läge men det är ändå mycket "kropp" att hålla i och det käns stabilt. Nästan ett måste med batterigrepp oavsett kamera tycker jag.

50 mm gluggen då?....Galet vilken skärpa!. Visst är det inte gjort i titan å bla bla =). Men för 2000 pix är det ett myyyycket bra köp. Har ännu inte hunnit ta så många exponeringar med denna glugg men det lär definitivt komma!..

Vad är negativt då?.

Vid långa slutartider så är skrivtiden eller va det nu är kamrean håller på med slö!. och det ökar med slutartiden?. Lite märkligt tycker jag nog.

Det är nog den enda jag ser som "negativt" och det är inte ens ett stort problem. Fotar man med stativ en natt så har man några sekunder extra på sig.

Bilder som jag tagit med kameran och kommande projekt hittar ni på

http://arvan.gatbil.com ( sidan är under uppbyggnad så den kan ligga nere )

Tack å hej

Postad 02 oktober 2007 - 22:07

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

Vad är negativt då?.

Vid långa slutartider så är skrivtiden eller va det nu är kamrean håller på med slö!. och det ökar med slutartiden?. Lite märkligt tycker jag nog.

Det är nog den enda jag ser som "negativt" och det är inte ens ett stort problem. Fotar man med stativ en natt så har man några sekunder extra på sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är brusreduceringen som tar extra tid. Med brusreduceringen på och vid långa slutartider tar kameran en extra bild med samma slutartid, men med slutaren stängd. Den bilden inverteras sen och slås ihop med huvudbilen för att ta bort eventuella konstigheter i bilden, tex "heta pixlar".
Tycker man att det tar för lång tid så kan du stänga av brusreduceringen.

Den här funktionen finns på de allra flesta digitalkameror och är inte unik för K10D.

Postad 03 oktober 2007 - 08:23

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Vad är negativt då?.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är brusreduceringen som tar extra tid. Med brusreduceringen på och vid långa slutartider tar kameran en extra bild med samma slutartid, men med slutaren stängd. Den bilden inverteras sen och slås ihop med huvudbilen för att ta bort eventuella konstigheter i bilden, tex "heta pixlar".
Tycker man att det tar för lång tid så kan du stänga av brusreduceringen.

Den här funktionen finns på de allra flesta digitalkameror och är inte unik för K10D.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha okej...tack för svaret.

Visste om det där med brusreduceringen. Men inte hur det funkade. Tack ska du ha för svaret, man lär sig nått nytt varje dag ;)

Postad 23 november 2007 - 18:43

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Hej !
Läste någonstans att k10d klarar av att använda gammla pentax objektiv? Från ca 1985 å framåt? Stämmer detta. Och som följdfråga är k100d också kompatibel med gammla objektiv?
För va inne på att spara ihop till en k10d men funderar på om inte k100d duger för mig.

Mvh victor

Postad 26 november 2007 - 08:55

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Hej !
Läste någonstans att k10d klarar av att använda gammla pentax objektiv? Från ca 1985 å framåt? Stämmer detta. Och som följdfråga är k100d också kompatibel med gammla objektiv?
För va inne på att spara ihop till en k10d men funderar på om inte k100d duger för mig.

Mvh victor

Det mesta ska passa såvitt jag förstått, har dock inte testat själv... Och ja, även K100D är kompatibel.

Postad 26 november 2007 - 16:50

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Jaha okey gött! Farsan har ju en pentax så man sparar ju in ett telezoom där.
Och är det k100d super som gäller nu istället för k100d?

Mvh

Postad 26 november 2007 - 20:20

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jepp, d e K100D Super som gäller nu, den har stöd för dom nya SDM objektiven och har dessutom begåvats med antidammsystem.

Men håll utkik för begagnade K100D, går att få sjukt billigt för att vara en systemare.
Men iofs är den ju inte så dyr ny heller :)

Postad 28 november 2007 - 17:26

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Kan bekräfta att äldre Pentaxoptik (mitten av 90-talet) fungerar bra med K100D Super. Har både ett gammalt Pentax kit och ett tele som jag lånat av en kompis. Det enda som kan krångla är tydligen autofokus med vissa.

Funderar på att uppgradera mig till en K10D eller GX-10, men det är ju det här med pengar..

Redigerat av Unregistered5bfb11cb, 28 november 2007 - 17:28.

Postad 01 december 2007 - 18:33

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
vad e främsta anledningen till att du vill uppgradera?
Men pentax k100d super kan mäta sig med nikon d40/40x canon 350d /400d eller ?
Så om någon har lite efarenhet att dela med sig så är det väkommet.

Mvh

Postad 10 december 2007 - 23:06

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tycker absolut K100D kan mäta sig med D40(x) och 350/400D. Bilkvalitén är på samma nivå, om jag minns rätt är det till och med samma sensor som i D40, och den har bildstabilisering i huset vilket de andra två saknar.
Nackdelen kan vara ett lite sämre utbud av optik, speciellt begagnad.

Postad 25 december 2007 - 23:10

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Jag e på väg att köpa en k10d och undrar hur den funkar ihop med vista? såg på pentax hemsida att det tar ett par minuter för datorn att känna igen den som en flyttbardisk, http://www.pentax.co...port_vista.html

Postad 27 december 2007 - 20:07

CaLewis
  • CaLewis
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Sítter just nu på en K100 och jag går och funderar på att byta upp mig. Är dock lite kritsik till att köpa k10 då den har över ett år på nacken och man redan gjort en uppgradering av K100 till K100 super. Är det nån som har koll på om man kommer att göra något åt K10 inom den närmaste framtiden eller kan det vara så att man har en ny toppmodell på gång?

Tack

Postad 27 december 2007 - 20:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Rykten säger att Pentax till våren kommer att presentera nya modeller, ersättaren till K10D bland annat. Frågan om det det blir i kombination med en ny toppmodell eller om de låter göra K20D till ett slags mellanting, ungefär i klass med 40D, D300, A700 och E-3.

Man kan nog dock förvänta sig att själva lanseringen sker senare, förmodligen till hösten om det inte blir förseningar så som det blev med K10D. Däremot har ju K10D ett väldigt bra pris idag, så jag tycker att det i sin klass är ett riktigt bra köp om man inte vill gå upp till dubbla prisnivån.

Postad 27 december 2007 - 20:58

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Enligt en snubbe som jag inte kommer ihåg vad han heter men han finns på pentax forumet på fotosidan.se så ska pentax visa upp sina senaste skapelser den 24 el 26 jan , jag e inte helt säker på datumet men att dom ska visa upp k20d då, så det blir spännande.

Jag hittade tråden

http://www.fotosidan...mp;pagenumber=1

Kortfattad så är svaret:
24 januari 2008 håller Pentax presskonferenser där nya produkter visas upp - nya kameror och nya objektiv.

Pentax efterföljare eller uppgradering av K10D betatestas nu över världen för finjustering av firmware.

Rykten säger följande:
* 14Mp CMOS APS-C, utvecklad av Pentax - troligen tillverkad av Samsung
* 14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)
* 3" LCD
* Live-view
* 6 - 8 bps
* Nyutvecklad färgmatris som ger utökat dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO
* Förbättrat skakreduceringssystem
* Samma chassi och dimensioner som K10D, så dagens tillbehör - inklusive batterigreppet - passar
* Vädertätningen bibehålls
* Prisnivå väntas motsvara Sony A700, alltså något under Nikon D300

Hälsar
R

Redigerat av Unregistered33598, 27 december 2007 - 21:03.

Postad 28 december 2007 - 02:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Tidigare än det var väntat förut då, kul!

Postad 29 december 2007 - 17:46

CaLewis
  • CaLewis
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Låter ju mycket intressant. Jag var nere hos den lokala fotohandlarn i stan igår och de hade fått beskedet igår att K100d skall ersättas med en modell som heter K200d. Tydligen har K100d varit svår att få tag på under en period. Han vissté inget inget om modellen mer än att den skulle bli officiell i mitten av Januari och att lansering skulle ske sommar/höst.

Pentax lär ju nästan presentera sin ersättare till K10 samtidigt. Ska bli intressant.

Postad 29 december 2007 - 19:00

IamDavej
  • IamDavej
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har haft min Pentax K10D med Sigma 18 - 50 f2.8 EX nu i 6 månader och tänkte köpa blixt.
Men jag har absolut ingen koll på vad som är bra och mindre vettigt att köpa. Där kommer ni in i bilden!
Priset får gärna vara anpassat till en inte alltför tjock plånbok. ;)

Postad 30 december 2007 - 16:29

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har haft min Pentax K10D med Sigma 18 - 50 f2.8 EX nu i 6 månader och tänkte köpa blixt.
Men jag har absolut ingen koll på vad som är bra och mindre vettigt att köpa. Där kommer ni in i bilden!
Priset får gärna vara anpassat till en inte alltför tjock plånbok. :blush:

Blixt är det bästa man kan köpa till sin kamera.

Kan rekomendera en Sigma 530 super. Billig och med grym prestanda som kostar 4000 minst om du vill ha en " original "

Nått att tänka på är ju att lära sig fota med blxit inte är någon lek. Så bli inte förtvivlad om dina exponeringar inte blir bra. Ett tillbehör du måste ha är en "omnibounce" aka vit plastbit för ca 300 kronor. Dock är det en grym investering för snygga bilder.

www.cyberphoto.se har allt inom digitalfoto så ta en kik där så ska du nog hitta nått som passar.

Arvid.

Postad 12 januari 2008 - 18:30

Oakie
  • Oakie
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Låter ju mycket intressant. Jag var nere hos den lokala fotohandlarn i stan igår och de hade fått beskedet igår att K100d skall ersättas med en modell som heter K200d. Tydligen har K100d varit svår att få tag på under en period. Han vissté inget inget om modellen mer än att den skulle bli officiell i mitten av Januari och att lansering skulle ske sommar/höst.

Pentax lär ju nästan presentera sin ersättare till K10 samtidigt. Ska bli intressant.

Med tanke på Pentax samarbete med Samsung så är det kanske inte konstigt att deras variant på "K20D" kom före:

http://www.letsgodig.../samsung-gx-20/

Samsungs variant på K10D heter väl GX-10 har jag för mig?

Postad 14 januari 2008 - 17:26

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ingen som sitter på info om K20D?

Postad 24 januari 2008 - 12:22

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Med tanke på Pentax samarbete med Samsung så är det kanske inte konstigt att deras variant på "K20D" kom före:

http://www.letsgodig.../samsung-gx-20/

Samsungs variant på K10D heter väl GX-10 har jag för mig?

Det stämmer inte. Deras version utav K20d kommer inte komma ut tidigare bara för att det "läckt" uppgifter om den för det.

Pentax har sin presskonferens tidigare än Samsung och dom kommer då att presentera sina nya modeller.

Postad 01 april 2008 - 15:04

Gansmoe
  • Gansmoe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har jämfört Nikon D80 & K10D ett tag nu, och det lutar åt Pentaxen...
Ni som har haft eran K10D i ett tag nu, är ni nöjda med den? Nåt att tillägga? För & nackdelar...

Priset på Pentaxen med kit-optiken är ju helt rätt nu...

//Niclas

Redigerat av Gansmoe, 01 april 2008 - 15:06.

Postad 04 april 2008 - 19:12

Unregistered5a9bdff9
  • Unregistered5a9bdff9
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ni som har haft eran K10D i ett tag nu, är ni nöjda med den? Nåt att tillägga? För & nackdelar...

//Niclas

Jag har haft min ett bra tag nu och jag är helnöjd, bildstabilisering i huset är underskattat! Jag har ett Sigma 17-70, ett 50/1.4, AF-540FGZ (blixt) och lite sånt, och det enda jag saknar nu är en ljusstark zoom och där kommer man väl till den nackdelen jag kan komma på ... objektivutbudet. Jag är ju rätt sugen på en 70-200/2.8 men det känns ju som att jag väntat hur många år som helst, varken Sigma eller Tamron verkar ju få fram sina till Pentax :-(

Postad 04 april 2008 - 19:17

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

//Niclas

Jag har haft min ett bra tag nu och jag är helnöjd, bildstabilisering i huset är underskattat! Jag har ett Sigma 17-70, ett 50/1.4, AF-540FGZ (blixt) och lite sånt, och det enda jag saknar nu är en ljusstark zoom och där kommer man väl till den nackdelen jag kan komma på ... objektivutbudet. Jag är ju rätt sugen på en 70-200/2.8 men det känns ju som att jag väntat hur många år som helst, varken Sigma eller Tamron verkar ju få fram sina till Pentax :-(

Det kommer ju nu i sommar! :)

Postad 04 april 2008 - 20:17

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

//Niclas

Det kommer ju nu i sommar! :)

Precis, är grymt sugen på Tamrons 70-200!! Hoppas de prickar rätt på bildkvalitén, men det brukar ju inte vara något problem....

Postad 04 april 2008 - 22:42

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Cyberphoto testat och rankat Tamrons 70-200 som "toppklass"

Ett litet citat från just cyberphoto "Canons 70-200/4 L IS som är ett mycket skarpt objektiv, (men får stryk av Tamronen). Även Sigmas 70-200/2,8 är med i kampen och står sig mycket bra. "

Ser mycket lovande ut, kanske får man ta och byta ut sitt Sigma om Tamronen presterar ännu bättre. :)

Postad 05 april 2008 - 02:33

Gansmoe
  • Gansmoe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

//Niclas

Jag köpte den, och kan bara säga att den verkar helt j--a underbar... Bara att hålla i den, är mysigt:-)

En fråga till...
Jag kör med en FA Pentax 28-80 3,5/4,7 optik, och det sitter en knapp på objektivet som heter PA->AS...
Vad är detta???
Jag ser ingen skillnad när man switchar mellan dessa???

Redigerat av Gansmoe, 06 april 2008 - 01:55.

Postad 03 juni 2008 - 11:17

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
AKUT FRÅGA:

Tar K10d SDHC 8Gb kort?

Postad 03 juni 2008 - 13:27

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Ja det funkar. Använder själv Transcends 8GB SDHC till min K10D, även om det inte är världens snabbast kort så funkar det utmärkt. (Bortsett från att det verkar vara lite tjockare än övriga SD-korten jag använder så det är lite pilligt att få ut det ur kameran)

Postad 03 juni 2008 - 16:43

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Ja det funkar. Använder själv Transcends 8GB SDHC till min K10D, även om det inte är världens snabbast kort så funkar det utmärkt. (Bortsett från att det verkar vara lite tjockare än övriga SD-korten jag använder så det är lite pilligt att få ut det ur kameran)

Tack så mycket. Håller just på att beställa ett kort
Och just det kortet du nämnde har ju ett mycket bra pris. Kolla på det i morse men ville först kolla med er om det gick att använda. Tack än en gång.

Postad 23 juni 2008 - 12:31

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej igen allihopa. Behöver lite tips och liknande ang inställningarna i K10D.
Hur har ni ställt in eran kamera? Alltså kontrasten färgen osv. inne i menyn?
Har pysslat lite med det men ser ingen uppenbar skillnad, undrar om jag gör rätt.
Tack på förhand

Postad 23 juli 2008 - 07:01

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tråkigt att det inte var någon K10D ägare som ville dela med sig av sina erfarenheter utav kameran.

Postad 24 september 2008 - 20:50

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Hittade en kul artikel om en K10D som skickades upp i atmosfären med ballong. Riktigt läckra bilder blev det också.
http://www.imaginginfo.com/web/online/Onli...ce/49$4139

Postad 07 januari 2009 - 18:32

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej,

Har fått ett erbjudande på en K10D
Hur står sig denna kamera idag om man tittar på övrigt utbud.
Mitt pris skulle vara runt 4800 inkl Objektiv 18-55/3.5-5.6 AL och 75-300/4.5-5.8

Mvh

Postad 07 januari 2009 - 19:49

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Det är nog ganska normalt pris, kanske lite i överkant.
Dock hänger det på skicket och hur många exponeringar som gått.

Pentax K10D hänger med bra än och är ganska lik Nikon D80 som säljs fortfarande, men i mitt tycker är K10D en bättre kamera mycket tack vare bildstabilisering och vädertätning.

Postad 13 februari 2009 - 22:59

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Har nu fått hem min K10D, och här är några korta intryck.

Wow vilken kvalitetskänsla! Jag har haft några systemare från Canon, både ur deras plastiga xxxD-serie och min nuvarande 5D i magnesium. Nu känns de två lite annorlunda, men nivåmässigt står de varandra nära vilket är ett mycket bra betyg. K10D har ett mycket bra grepp och känns överhuvudtaget enormt gedigen. Inga glapp eller skrammel från knappar/reglage när man skakar på kameran.

Menysystem, inställningsmöjligheter och alla knappar kan vara lite överväldigande den första stunden, men det ligger mycket eftertanke bakom det hela. Det märks att de har tänkt till och skapat ett system för en fotograf. Det krävs inte en allt för lång stunds utforskande förrän det hela börjar kännas självklart. Just nu är jag särskilt förtjust i auto-ISO och möjligheten att ställa in ett begränsande omfång. Det har alldeles för länge saknats hos Canon (även om de har det nu i sina nylanserade kameror).

För någon som brukar använda Canon och objektiv som samtliga har USM så blir man lite förvånad över hur mycket autofokusen låter. Det är en petitess, men den låter verkligen. Autofokusen fungerar dock bra, jag har testat under dåliga ljusförhållanden och den hittar dukigt. I vissa fall bättre än Canon, det är åtminstone mitt första intryck. På tal om ljud och läten så har k10D ett skönare slutarljud :P

Den största (men nästan enda) besvikelsen hittills är brusnivån i bilder. Jag känner att bilderna har alldeles för mycket färgbrus. Redan på ISO100 finns en svag hinna över lite mörkare partier i bilden. Vid ISO200 kan man börja peka ut bruset. Vid ISO400 är det inga problem att se det. Vid ISO800 är det uppenbart mycket färgbrus, och vid ISO1600 karaktäriserar det bilden. Det är inte så illa som hos Sony, men alldeles för mycket för min smak.
Nu bör det dock nämnas att jag är van med min EOS 5D, en relativt gammal men fortfarande mycket välpresterande fullformatare. Jämför man färgbruset mellan de två så har K10D lika mycket brus vid ISO200 som 5D har vid ISO1600(!). Canon har alltid varit duktiga på att filtrera bort färgbrus, och även om Pentax gjort ett aktiv val att inte filtrera bort så mycket brus så kunde de väl iallafall ha byggt in brusreducering som användaren själv får styra över. Det finns nämligen inga möjligheter att styra över brusreducerings alls, det får man sköta i RAW istället.

I det stora hela nöjd så långt, och så länge jag kör med RAW så är jag nöjd med bildkvaliteten också.

Kan inflika att jag har följande till salu:
16-45/4,0
50-200/4,0-5,6
AF-540 FGZ (Pentax värstingblixt)

Postad 03 april 2009 - 16:19

TecMaster
  • TecMaster
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hejsan!

Vad kan man tänkas få betala för en K10D/GX-10, ca 7000-10000 exponeringar?
Inga objektiv med bara huset.

Postad 03 april 2009 - 16:29

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Räkna med 3000-3500 kr.

Postad 03 april 2009 - 16:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Efter en snabb titt på blocket:
3500+
http://www.blocket.s...h...;w=3&c=5042

Attans, Joakim hann före... :)

Redigerat av Ponisch, 03 april 2009 - 16:31.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.