Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo DV-981HD

206 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 januari 2008 - 21:55

ogren
  • ogren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag har samma problem. Min Oppo kommer inte heller ihåg var den var senast. Jag har läst att andra har samma problem på engelska forum.

Dessutom har jag ett par funderingar till:
1. Är det någon annan än jag som inte kan trycka på stop när jag har stoppat in en DVD-skiva och startat den och copyright-texterna börjat visas? Jag får samma symbol som man får om manförsöker ta sig förbi copyright-texterna genom att trycka på menyknappen. Det här påverkar minst sagt möjligheten för direktuppspelning (stop och sedan menu startar filmen direkt).

2. Zoomknappen kan zooma filmen till en massa olika lägen, men inget zoomar film i 1:2,35 (vanligaste filmformatet) till 16:9 (vanligaste TV-formatet). Det känns lite udda, speciellt när man har en plasma och inte vill ha svarta kanter längst upp och ned som kan orsaka inbränningar (vilket iofs inte är ett speciellt stort problem nu).

Postad 25 februari 2008 - 18:54

ogren
  • ogren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

2. Bilden på Xvid är ungefär som på andra spelare jag sett...helt ok (tror jag börjar bli bortskämd med köpfilmer). Dock tycker jag att uppskalningen ser bättre ut på Oppon, inga svarta kanter på sidorna eller förskjuten bild utan den fyller ut hela rutan horisontellt.
Undertexterna är lättlästa med vit text och svart kontur. Synd bara att det inte finns möjlighet att ändra position på dem. Hade lite problem med en undertext som inte hoppade igång förrens efter ca 40 min (kan ju lika gärna vara fel på textfilen också) men de andra som jag provade gick igång klanderfritt.

Jag har samma problem, undertexterna syns inte alls eller endast efter ca halva filmen på XviD-filmer. Jag har bara provat .srt-format.

Vet någon vad man kan göra för att fixa problemet? Jag har provat att uppgradera till senaste versionen av firmware, men det hjälpte inte.

Edit: Jag har provat att konvertera undertexterna från .srt till .smi och de fungerar bra.

Redigerat av ogren, 25 februari 2008 - 21:45.

Postad 27 mars 2008 - 09:39

skywlker
  • skywlker
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på en Oppo och har kollat på 980:an och 981:an. Vad är egentligen de väsentliga skillnaderna, förutom 500 kr i pris? 981:an är ju trots allt över 25% dyrare och jag kan inte hitta några egentliga skillnader. Kanske är svårt för en lekman, men någon kanske kan hjälpa mig?

Postad 22 maj 2008 - 13:31

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Fick hem min Oppo 981:a idag och den är ju kanon.
Tyckte min gamla Philips dvd hade bra bild men oj oj oj, nu blev det bättre.
Kör tillsammans med en Panasonic px80 och dom ser ut att trivas bra tillsammans.
Så det här är en dvd som helt klart kan vara värd att kika närmare på för er som har funderingar på nåt i den här prisklassen.

Postad 25 september 2008 - 14:47

petern
  • petern
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Det finns en ny firmware ute som fixar en del små saker.

Läs mer och hämta här:
http://www.opposhop...._981hd_firmware

Postad 12 oktober 2008 - 21:58

Henry VIII
  • Henry VIII
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Snabb fråga som kanske kräver ett långt svar:
Har en Pioneer 4280XA samt denna 981HD och är mycket, mycket nöjd men måste ändock fråga lite om råd.

Vilken upplösning rekommenderas egentligen till TV:n?

Mina tankar kring det är hela är som följer:
720p -> TV:n måste ändock skala upp bilden något till 768 = dubbel uppskalning av två separata chip.
1080p -> TV:n måste skala ned till 768.

Har läst någonstans att denna TV gör ett fantastiskt jobb på att krama ur detaljerna ur BluRay-filmer (alltså 1080p) vilken skulle kunna stödja den senare upplösningen... men vad vet jag. Tycker det blir lite skillnad på upplösningarna, men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Tycker inte nödvändigtvis det är bättre med 1080p... men återigen, svårt att avgöra.

Hur gör ni / skulle ni göra? Finns det något bra testmönster för att avgöra bästa upplösning?
Följdfråga: Hur gör ni avseende TrueLife-inställningen på 981:an - På eller Av?

-Henric

Postad 13 oktober 2008 - 04:14

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Någon av er som gått från denna spelare till Bluray? Är det stor skillnad när ni spelar upp dvd-skivor på blurayspelaren om ni har HD-ready tv?

Klockan är 05.13 om ni nu tycker frågan är konstigt formulerad? Hjärnan är inte riktigt med ännu....

Anders

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.