Comhem HDTV och HTPC
316 svar till detta ämne
Postad 20 September 2008 - 17:57
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hoho...funkar klockrent!!!
Fick mitt programkort för Medium 8 Favotiter HD (utan HD-box och bindningstid) igår och har nu alla HD-kanaler pga av Grace perioden. Har också full EPG för hela dagen (DVBViewer), vilket jag inte hade tidigare (bara pågående och kommande program). Vet ej om det har med Graceperioden att göra eller HD abonnemanget.
Riktigt trevligt att kolla på Ryder Cup i HD....visserligen bara 1280x720, men det är stor skillnad ändå 
Håller nu tummarna på att det dröjer så länge som möjligt innan Comhem återinför paringen. Har man otur så kanske det är dax att säga upp abonnemanget redan nästa vecka.
Redigerat av majstang, 20 September 2008 - 17:58.
Postad 27 September 2008 - 12:22
Unregisterede3b1fa75
-
Unregisterede3b1fa75
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har det blåa comhemkortet och får det inte att funka. Jag har Canal + total så jag borde kunna få in iaf c+ HD kanaler. Beror detta på att jag har ett gammalt kort? Eller är det någon med blått kort som fått det att funka?
Tack på förhand.
Postad 27 September 2008 - 16:38
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag har det blåa comhemkortet och får det inte att funka. Jag har Canal + total så jag borde kunna få in iaf c+ HD kanaler. Beror detta på att jag har ett gammalt kort? Eller är det någon med blått kort som fått det att funka?
Tack på förhand.
Tidigare i den här tråden (bara nån sida upp) har andra med blått kort samma problem. Verkar bara som om det fungerar med rutiga kort.
Postad 27 September 2008 - 16:42
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Vad är poängen med pairningen överhuvud taget? Är det för att de ska få sälja mer hd-boxar och tvillingabbonemang eller vad?
Man kan ju ändå bara se på en digitalmottagare åt gången ändå väl? eller är det lätt som tusan att kopiera korten? Tycker att det är ren skam ifall man inte får ta med sitt kort vart man vill!
Postad 27 September 2008 - 17:23
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Vad är poängen med pairningen överhuvud taget? Är det för att de ska få sälja mer hd-boxar och tvillingabbonemang eller vad?
Man kan ju ändå bara se på en digitalmottagare åt gången ändå väl? eller är det lätt som tusan att kopiera korten? Tycker att det är ren skam ifall man inte får ta med sitt kort vart man vill!
Comhem själva menar att det är programbolagen som tvingar dem att ha en antipiratkopieringslösning för att få sända programbolagens innehåll. Programbolagen är rädda att vi ska kopiera deras gamla skitfilmer och serier som redan är minst 4-5 år gamla när svenska bolag har råd att köpa in dem. Precis som om vi inte redan har haft tillgång till samma serier och filmer via peeringsajterna lika länge  Löjligt alltihop men inte förvånande eftersom den här skiten dyker upp i samband med alla teknikskiften...kassett-->CD, Bio-->VHS, VHS-->DVD, DVD-->Blu-Ray och nu SDTV-->HDTV.
Redigerat av majstang, 27 September 2008 - 17:31.
Postad 30 September 2008 - 08:46
BoL79
-
BoL79
-
Användare
-
-
230 inlägg
Hoho...funkar klockrent!!! Fick mitt programkort för Medium 8 Favotiter HD (utan HD-box och bindningstid) igår och har nu alla HD-kanaler pga av Grace perioden. Har också full EPG för hela dagen (DVBViewer), vilket jag inte hade tidigare (bara pågående och kommande program). Vet ej om det har med Graceperioden att göra eller HD abonnemanget. Riktigt trevligt att kolla på Ryder Cup i HD....visserligen bara 1280x720, men det är stor skillnad ändå Håller nu tummarna på att det dröjer så länge som möjligt innan Comhem återinför paringen. Har man otur så kanske det är dax att säga upp abonnemanget redan nästa vecka.
Trodde inte man kunde beställa HD kanaler utan box.. Då får man ju göra det och hoppas det dröjer innan parningen kommer på. Har ingen bindningstid nu så det går ju att göra som du säger. Har själv Canal + total och får nu in Canal+ HD Film och Canal + HD Sport samt som tidigare SVT HD. Har ett Comhem-rutigt kort som jag fick för ett par månader sedan. Hade då alla kanaler under någon vecka men inte längre. Får alltså in de jag betalar för. Kör DVB Viewer och ser samt spelar in även HD utan några som helst problem. Kan även göra en massa annat under tiden om jag så vill. Har en Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz, 4 GB internminne samt ett Nvidia Geforce 8800GT 512 MB.
Postad 30 September 2008 - 13:54
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hoho...funkar klockrent!!! Fick mitt programkort för Medium 8 Favotiter HD (utan HD-box och bindningstid) igår och har nu alla HD-kanaler pga av Grace perioden.
Beställde du helt enkelt bara Medium 8 Favoriter HD? RIngde du in eller beställde via deras sida? Vad ska jag köpa exakt för att få abonnemangen utan box och bindningstid som du fick?  /p
Postad 30 September 2008 - 14:51
Mackan2
-
Mackan2
-
Användare
-
-
103 inlägg
Om de säljer HD-abonnemang utan box så kan de väl omöjligt para abb. med någon box sedan?
Postad 30 September 2008 - 15:16
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
De har väl identiteten på kortet så väl som på en i framtiden från dem beställd HDbox att para mot, men jag vet inte.
Postad 30 September 2008 - 16:24
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Beställde du helt enkelt bara Medium 8 Favoriter HD? RIngde du in eller beställde via deras sida? Vad ska jag köpa exakt för att få abonnemangen utan box och bindningstid som du fick? 
Det går inte att beställa Medium 8 favoriter HD utan box och bindningstid via hemsidan. Du måste ringa in och beställa det. De frågade inte ens varför jag inte ville ha nån box eller bindningstid...de påpekade inte ens att det normalt inte borde fungera att göra så här. Jag får INTE de just nu 99 kr/månaden som normalt gäller för detta ab året ut (i det ab följer boxen med för 1 krona och bindningstis på jag tror 24 månader). Det som gäller för mitt ab är 199kr/mån. Då kan jag säga upp det samma dag som HD-kanalerna slutar fungera, dvs när pairingen återinförs och skicka tillbaka programkortet till Comhem. Sedan fortsätter jag med vanliga Medium 8 Favoriter. Om de säljer HD-abonnemang utan box så kan de väl omöjligt para abb. med någon box sedan?
Ja det stämmer. Mitt programkort blir helt obrukbart när pairingen kommer igång igen och och eftersom jag inte har någon bindningstid på ab så har jag möjlighet att skicka tillbaka kortet till Comhem i princip samma dag.
Postad 01 October 2008 - 00:12
Electrified
-
Electrified
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Okej, jag kan nu bekräfta att det är det nya (rutiga) kortet som krävs för att ta emot HD kanalerna.
Jag ringde till Comhem och sa att mitt gamla (blåa) kort hade gått sönder 
Så nu har jag båda kort, och det lustiga är att båda kort funkar, har dock inte testat dom sammtidigt.
Vet inte om dom har nått som dom kan läsa av att man använder 2 kort sammtidigt, det kanske inte ens går.
Men det bekväma med det hela, är att jag nu slipper transoprtera kortet mellan sovrum och vardagsrum 
Nån som vet något mer om att äga 2st kort?
Postad 01 October 2008 - 04:49
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Om de säljer HD-abonnemang utan box så kan de väl omöjligt para abb. med någon box sedan?
De kan tydligen para genom att man uppger serienummret på en HD-box över telefon - förutsatt att boxen är förberedd för pairing då (som endast deras Humax-box är) Nån som vet något mer om att äga 2st kort?
Ditt blå kort kommer med största sannolikhet sluta att fungera runt den 7-9 Oktober.
Postad 01 October 2008 - 10:38
Unregisterede3b1fa75
-
Unregisterede3b1fa75
-
Rookie
-
3 inlägg
Kostar det något om man påstår att ens kort gått sönder? Eller får man det kostnadsfritt??
Postad 01 October 2008 - 12:27
Enöga
-
Enöga
-
Rookie
-
3 inlägg
Betyder det här att jag kan titta på HDkanaler med min sony 46w4000's inbyggda HDbox? Eller är jag helt ute och cyklar?
Postad 01 October 2008 - 14:48
ake1100
-
ake1100
-
Rookie
-
9 inlägg
Okej, jag kan nu bekräfta att det är det nya (rutiga) kortet som krävs för att ta emot HD kanalerna. Jag ringde till Comhem och sa att mitt gamla (blåa) kort hade gått sönder  Så nu har jag båda kort, och det lustiga är att båda kort funkar, har dock inte testat dom sammtidigt. Vet inte om dom har nått som dom kan läsa av att man använder 2 kort sammtidigt, det kanske inte ens går. Men det bekväma med det hela, är att jag nu slipper transoprtera kortet mellan sovrum och vardagsrum  Nån som vet något mer om att äga 2st kort?
Har ett blått kort och det funkar. Har canal digtial tot och både sport och film HD funkar. Har även splitter och det funkar över den. Ända problemet är att jag har för dålig dator, flyter dåligt. AMD Athlon 64 3000+ Edit: Såg just att det är en rutig logga ovanför där det står comhem: Är det det ni kallar rutiga kortet så har jag det rutiga och inte det hel blå.
Redigerat av ake1100, 01 October 2008 - 17:54.
Postad 01 October 2008 - 15:36
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Betyder det här att jag kan titta på HDkanaler med min sony 46w4000's inbyggda HDbox? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det borde fungera just nu - Ja.
Postad 02 October 2008 - 11:59
Enöga
-
Enöga
-
Rookie
-
3 inlägg
Happy times! Ska se om jag hinner njuta av lite högupplöst innan det försvinner. För det här är inget permanent va? Supporten verkar inte ha någon koll alls.
Postad 02 October 2008 - 15:53
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jag skulle gissa på att det är tillfälligt, men ingen vet riktigt. Snart kommer Humax HDTV-PVR DVB-C där de "skryter" med 'Conax CAS chipset pairing' i specifikationen, så det lär väl vara ComHem:s kommande PVR-modell (?) Avbrottet just nu kan vara en testperiod för att få den att fungera, men det är bara spekulationer från min sida.
Postad 04 October 2008 - 20:25
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag skulle gissa på att det är tillfälligt, men ingen vet riktigt.
Snart kommer Humax HDTV-PVR DVB-C där de "skryter" med 'Conax CAS chipset pairing' i specifikationen, så det lär väl vara ComHem:s kommande PVR-modell (?)
Avbrottet just nu kan vara en testperiod för att få den att fungera, men det är bara spekulationer från min sida.
Funderar på om det verkligen behövs pairing i den klassiska meningen när det gäller PVR boxar, eftersom PVR boxarna redan har det ultimata kopieringsskyddet. Du kan nämligen inte föra över inspelat material från boxens hårddisk till en dator. Då borde ju inte pairing behövas tycker man, eftersom det blir kaka på kaka. Men det klart Comhem lär ju inte vilja att deras programkort som beställs med PVR-boxar skall fungera i datorer, så då lär det bli kaka på kaka i alla fall så länge man säljer vanliga HD-boxar  Conax CAS chiset pairing låter som om det handlar om en pairing mellan CAM och kort, så att man också kan köra samma programkort som man får om man beställen en PVR-box i en inbyggd tuner på nya tv-apparater. Bara en gissning....
Redigerat av majstang, 04 October 2008 - 20:53.
Postad 05 October 2008 - 15:02
Mackan2
-
Mackan2
-
Användare
-
-
103 inlägg
Säljer de abonnemang utan box tycker jag det borde vara permanent... eller är det något jag inte förstår?
Postad 07 October 2008 - 12:41
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nu har jag också beställt ett.
Fick frågan om jag hade box redan - japp, svarade jag.
Så ska allt vara på G via posten
Spännande att gå från analog SD till HD.
Postad 08 October 2008 - 08:27
uberweiss
-
uberweiss
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Nu har jag också beställt ett. Fick frågan om jag hade box redan - japp, svarade jag.
Så ska allt vara på G via posten 
Spännande att gå från analog SD till HD.
Vad sa du till dom för att få ett nytt kort ? Jag har mailat fram och tillbaka med deras kundtjänst men dom verkar vara väldigt tjuriga :/
Postad 20 October 2008 - 17:14
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Mina HD-kanaler verkar vara kodade helt plötsligt?
Min graceperiod har inte gått ut men jag lyckas inte få igång dem igen.
Har comhem börjat pair'a igen?
Postad 20 October 2008 - 19:10
snesteg
-
snesteg
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Ofan, du verkar ha rätt. HD är dött här också
Postad 20 October 2008 - 19:24
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Urk, tyvärr har ni rätt! Paringen är tillbax. Dax att avbeställa då...fick i alla fall tre veckor i 1080i-världen vilket var häftigt. Discovery HD och National Geographic HD var de enda kanaler värda pengarna, om man inte har Canal+ total då förstås...
Redigerat av majstang, 20 October 2008 - 19:26.
Postad 20 October 2008 - 20:08
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
Beställde HD-paketet förrförra torsdagen, sa upp det i onsdags (14-dagars öppet köp) Alla kanaler har fortsatt att fungera tom idag. De va ju en jäkla tur att man sa upp tjänsten, hade inte varit nå vidare att pröjsa 99:-/mån i ett år utan att kunna nyttja kanalerna. Att dom inte kan ge upp det där med pairing, för mig är det helt ofattbart!
Postad 21 October 2008 - 17:12
Unregistered4823f994
-
Unregistered4823f994
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
faan, helt svart i rutan, nej nu får comhem ta bort pairingen, betalar man för canal + total så vill man ju kunna se hd kanalerna
Postad 21 October 2008 - 17:17
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Det enda vi kan göra är att fortsätta skicka arga mail och klaga på denna helt idiotiska grej som paringen är. Fortsätta vara en böld i ComHems stora arsle
Postad 21 October 2008 - 20:03
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Det vi kan göra är att gå ihop och tillsammans säga upp våra abonnemanget samma dag av samma skäl, de skulle nog få dem att fundera en del... Har även myntat detta hos Tystpc.nu i denna trådSäg ett datum så kör vi för nu är ja så less på Comhem....
Postad 23 October 2008 - 12:42
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Nu så.....
Sa idag upp mitt Canal plus totalpaket samt mina andra HD kanaler.
Jag var (EXTRA EXTRA) tydlig varför jag valde att säga upp detta...
Jag berättade att jag även kommer säga upp mitt Medium abonnemang direkt när hittar ett annat alternativ....
Postad 09 November 2008 - 19:18
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jag har försökt att maila lite fram och tillbaka med com hem i det här ärendet, men det står ju helt klart att dom väljer att låsa in sig bara för att vara gnälliga och icke tillmötesgående. Fy fan vad jag blir trött, enda alternativet blir ju att ladda hem från nätet och vem tjänar på det? Suck!
Standardsvaret när man frågar är att "det är programleverantörernas fel". Svarar man att så inte är fallet får man reda på att "vissa programleverantörer vill det, så vi gör det för alla". Påpekar då att svt hd inte kräver pairing vapå dom går tillbaka till standardsvaret "pairing innebär att blabla och hindrar piratkopiering". Tror dom på fullt allvar att dom kan stoppa nedladdningen på det här sättet?
Jag tänker nu börja skicka ett par mail och ringa varje månad tills dom bättrar sig. Men så fort det kommer ett sätt att få HD hemma kommer jag att ta det, oavsett leverantör. Det vore ju såklart trevligt om det blev comhem då dom i övrigt är ett rätt ok företag ändå.
Postad 10 November 2008 - 16:33
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Jag har påpekat det i några andra trådar: När ComHem hävdar att det är för att stoppa piratkopiering är det rent skitsnack från deras sida.
De gör det för att stoppa sk cardsharing.
Det är alltså helt i eget syfte och inte något krav från leverantörerna.
Postad 10 November 2008 - 18:01
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Aaah så det är det som är förklaringen. Förbannat också. Då lär dom inte vilja ändra på det på ett tag heller.
Postad 10 November 2008 - 22:45
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
De gör det för att stoppa sk cardsharing.
Det är alltså helt i eget syfte och inte något krav från leverantörerna.
Vad får dig att tro det?
Postad 11 November 2008 - 02:50
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Vad får dig att tro det?
för att andra distributörer kan leverera betydligt fler kanaler utan att låsa kortet till sin egen box? varför skulle filmbolagen kräva pairing av comhem men inte av CD/de flesta europeiska HD-distributörer?
Postad 11 November 2008 - 17:01
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
för att andra distributörer kan leverera betydligt fler kanaler utan att låsa kortet till sin egen box? varför skulle filmbolagen kräva pairing av comhem men inte av CD/de flesta europeiska HD-distributörer?
Kanske det! Copyright lagstiftningen kasnke ser annorlunda ut ute i Europa oxå (är inte så påläst), vilket borde betyda att filmbolag/programbolag kanske inte har samma krav. Har för mig att ALLA operatörer i Sverige har samma pairing som comhem. Kanske är så att Canal Digital är undantaget. Inte tror jag att en bransch som tidigare tjänat miljarders miljarder som filmbranschen ger upp kampen mot piratkopiering så lätt. De kommer fortsätta att ######s vare sig vi vill det eller inte. Visste inte att cardsharing ses som ett stort problem av oiperatörerna. Majoriteten av Sevnsson vet väl inte ens att det går att göra det överhuvudtaget...
Postad 11 November 2008 - 17:35
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Har för mig att ALLA operatörer i Sverige har samma pairing som comhem.
Nej, det är endast ComHem som denna typ av "hårda" pairing. Boxer har exempelvis ingen pairing alls. Inte tror jag att en bransch som tidigare tjänat miljarders miljarder som filmbranschen ger upp kampen mot piratkopiering så lätt.
Nej, men inspelning av gamla filmer på TV är inte piratkopiering - att lägga ut nya blu-ray titlar på internet innan de når affärerna är piratkopiering. Visste inte att cardsharing ses som ett stort problem av oiperatörerna. Majoriteten av Sevnsson vet väl inte ens att det går att göra det överhuvudtaget...
Just därför kan ComHem inte gå ut officiellt med att det är anledningen till pairing. Äldre Artikel på IDG
Postad 11 November 2008 - 21:54
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Nej, men inspelning av gamla filmer på TV är inte piratkopiering - att lägga ut nya blu-ray titlar på internet innan de når affärerna är piratkopiering.
Nog trodde jag att all kopiering och spridning av upphovsrättsskyddat material räknas som piratkopiering. Programbolagen har ju köpt in filmerna och serierna av ägarna...upphovsrätten borde ju gälla även då liksom. Ålder av material borde inte vara en faktor rent juridiskt...men jag kan ju ha fel. Det är i alla fall ett intressant motiv till pairing du tar upp och som jag inte vetat så mycket om. Frågan är ju nu hur Comhem ska hantera alla besvikna HDTV ägare som inte kan kolla på HDTV med sina nya fina apparater, utan blir pålurade en HDbox för att överhuvudtaget få det att funka.
Postad 11 November 2008 - 22:59
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Spridning av upphovsrättsskyddat material är piratkopiering - Ja.
Men eftersom alla filmer som sänds via ComHem - HD som icke HD - redan finns ute på nätet är ComHem:s hindran alltså ganska fruktlös.
Än konstigare blir det med tanke på att man kan spela in från samma kanaler med Canal Digital via satellit.
Nej - ComHem pairar inte för att förhindra piratkopiering.
Postad 04 January 2009 - 06:34
beriksson
-
beriksson
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Gott nytt år!! (lite sent men ändå). Bor i bostadsrätt och i hyran ingår många kanaler (analogt). Köpte en HDTV och kände mig blåst för att bilden var kass. Betalar extra, för samma kanaler, men i digital form (8-fav comhem, ej HD). Känns som man betalar dubbelt, och då är inte tv-licens inräknad  Ska jag känna mig ännu mer blåst genom att skaffa HD-abonnemang när det inte ens kommer att fungera i PC'n? Ja, frågan är vad som hänt på den fronten: Går det nu i Sverige, 2009, att se HD-kanaler (förutom SVT) i en dator med tv-kort?Mailat comhem för att få en uppdate: Hej. Jag betalar idag för 8 favoriter, ej HD. Intresserad av HD men inte av er BOX. Kan man beställa HD-abonnemang med kort hos er utan HD-box och få in kanalerna via ett TV-kort till datorn? Jag menar, om man ändå betalar för tjänsten kan man väl använda den hur man vill?
Följt en diskussion om detta nämligen men vill gärna ha den senaste informationen från er; "Comhem HDTV och HTPC, Angående ComHems Parning av kort": https://www.minhembi...howtopic=143394
Om detta är ett hinder, är det ett hinder vid HD-abonnemang bara? Jag betalar ju nu för 8 fav. digital TV utan HD, kan jag få in de kanalerna utan er BOX dvs om ni skickar ett kort och jag köper ett TV-kort till datorn?
Postad 04 January 2009 - 08:31
beriksson
-
beriksson
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Suck, trodde jag skulle hamna på 6k för en HTPC men med tv-kort lutar det åt 8-9k! Å då får man inte ens HD från comhem FireDTV C/CI (1888 kr) - finns en intern version utan fjärr men bara något billigare och då måste man ändå ansluta med firewire DTV CA-Modul för ComHem (522 kr) Finns det en billigare lösning med samma kvalité?Vad jag läst verkar FireDTV fungera bra och dessutom rekommenderas av MediaPortal-teamet. Ska inte klaga om priset egentligen, jämfört med vad dator-grejor kostade förr så är det rätt rimligt. Lite svårare att övertala tjejen bara
Redigerat av beriksson, 04 January 2009 - 08:42.
Postad 06 January 2009 - 11:40
Grew
-
Grew
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kanske en dum fråga:
Om man kör Comhem HD ab + Comhem HD Box och sedan in i datorns TV-kort. Borde man inte kunna spela in till hårddisken då?
Om det fungerar kan man ju i vilket fall som helst "piratkopiera", något som pairingen skulle förhindra... Eller?
Redigerat av Grew, 06 January 2009 - 11:41.
Postad 06 January 2009 - 12:53
snesteg
-
snesteg
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Jag har ingen HD-box själv men vad jag kan förstå så har Com Hem förhindrat detta genom att välja en box som saknar utgångar och förbjuda alla andra boxar.
Postad 06 January 2009 - 13:05
Grew
-
Grew
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jo, men någon form av utgång måste ju Comhems HD box ha. Det måste ju kunna kopplas in en TV/Projje. Denna utgång borde ju i så fall kunna pluggas direkt in i datorn och göra kopiering möjlig.
Postad 06 January 2009 - 15:31
snesteg
-
snesteg
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Problemet är att signalen då skickas helt okomprimerad för att direkt kunna visas på en TV/projektor. Det blir lätt över 1 Gb/s och det är inte helt lätt att spara ner denna ström. Då behövs ett frame grabber-kort och inte TV-kort. Eller kanske nått liknande detta: http://www.hauppauge...data_hdpvr.html
Postad 06 January 2009 - 16:30
Grew
-
Grew
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag misstänkte att det ändå var möjligt att spara.
Detta innebär ju då att Comhems dravel om att göra sina sändningar kopieringsskyddade är just rent dravel. Kort och boxar är helt enkelt pairade för att Comhem skall kunna sälja dessa med ensamrätt och tjäna pengar på sina betalande kunder och gömmer sig bakom piratskyddsargumenten.
Återigen spelar profithungrande monopolbolag piratkoiperarna rätt i händerna...
Själv skall jag testa att köra HD-kanalerna via marknätet hos boxer, vad jag förstått på tidigare inlägg så fungerar boxers HD-sändningar bra på HTPC.
Postad 06 January 2009 - 20:29
AltTab
-
AltTab
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Själv skall jag testa att köra HD-kanalerna via marknätet hos boxer, vad jag förstått på tidigare inlägg så fungerar boxers HD-sändningar bra på HTPC.
Tyvärr finns det inga HD-kanaler hos Boxer. På vissa platser i Sverige sänds SVT HD i marknätet som frikanal (alltså ej Boxer), annars är det satellit eller kabel som gäller för HDTV tillsvidare.
Postad 06 January 2009 - 23:19
Grew
-
Grew
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vilket elände...
Hur skall man göra för att få HDTV in i HTPC:n då, finns det inget sätt?
Postad 07 January 2009 - 13:46
beriksson
-
beriksson
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Vilket elände...
Hur skall man göra för att få HDTV in i HTPC:n då, finns det inget sätt?
Vi vill använda HTPC till allt, även som inspelningsenhet. Comhem och andra tillåter inte inspelning av HD. Lösning: Strunta i HD! Vem tjänar på det? Inte comhem. Men du och jag, som vill använda HTPC'n till det mesta  Alltså personligen tänker jag köra utan HD abonnemang med ett vanligt comhem abonnemang (digitalbox). Bilden är väldigt ren och fin jämfört med analogt. Min tanke med HTPC'n är inte att spela in och arkivera innehåll från TV'n i all framtid utan istället använda det som ett hjälpmedel för att t.ex: - pausa live TV
- spela in avsnitt x och få möjlighet via meny-val att spela in andra avsnitt (samma serie)
- spela in avsnitt x och få möjlighet via meny-val att spela in liknande program
- osv
Sen när man sett det som spelats in så rensas det. Ja menar, vem vill arkivera TV-material egentligen? Gamla filmer & serier, reklam hela tiden
Redigerat av beriksson, 07 January 2009 - 13:50.
Postad 07 January 2009 - 14:26
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Det blir mao till att skaffa en inspelningsbar hd box om man vill få detta att funka.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|