Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2

451 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2007 - 13:11

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Har nu fått hem min Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2 och fått den på plats. Koppplat ihop den med datorn via VGA-kabel. Grafikkortet har 1 DVI- och 1 VGA-utgång. Det enda problemet är att min dataskärm är en gammal 19" CRT med enbart VGA-kabel som jag försökt koppla in i grafikkortet i DVI-uttaget via en konverterare. Men då vill inte skärmen starta upp utan står bara i viloläge. Det betyder att jag måste koppla VGA-kabeln som går mellan TV och Dator in i DVI-uttaget bak i datorn via konverteraren.

Då jag sen slår på TV´n och slår över på PC så får jag lite "döda rader" ut i kanterna (Förmodligen 1360x768?). Så här ser det ut (Ursäkta kvaliteten, tog kortet med mobilen)

Postad bild

Hur gör jag för att fylla ut bilden helt? Har ett AGP-Geforce 6800LE (pipemoddat till 6800).

<{POST_SNAPBACK}>

Varför inte låta din gamla CRT-skärm köra via VGA?
... och låta TV:n köra via ditt DVI-uttag från datorn?
Köp en DVI -> HDMI-adapter eller en DVI -> HDMI-kontakt och koppla så.

Det brukar vara väldigt svårt att få ut helt rätt upplösning, d.v.s. 1366x768 till tv:n, man får nästan alltid köra 1360x768 och lämna 3 pixelrader på varje sida på tv:n (Detta är garanterat inget du märker om du inte tittar på 10 cm avstånd).
Jag antar att du har rätt inställningar i datorn och rätt upplösning. I tv:ns menu-system ska du välja "Display" (tror jag det heter) och där ska du slå av "Overscan" Sedan ska du välja 1:1 på det översta alternativet. Har inte fysisk tillgång till tv:n just nu, så jag kan inte kolla vad allt heter. Men det finns iallafall olika alternativ så som "Fyll ut", "Panorama" m.m., me du ska alltså välja 1:1. 1:1 finns inte i listan om du inte stänget av Overscan, så glöm inte att göra det.

Hoppas detta hjälper dig.

Mvh
Fredrik

Postad 21 February 2007 - 16:40

DMuzik
  • DMuzik
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Jag får snart spader, lyckas inte få till varken 1366x768 eller 1360x768 på min VQ40-2 via HDMI.  :P

Jag har ett ATI Radeon X1600 där Myrican är påkopplad som sekundär skärm via DVI-HDMI kabel.

Om du provar att köra den som primär skärm, blir det någon skillnad då?

<{POST_SNAPBACK}>

Nix, hjälpte inte. Via VGA får jag dock till 1360x768 utan problem. Kan det spela roll vad jag använder för DVI-HDMI kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med DVI -> HDMI från mitt Radeon 9700 och det funkar fint med 1360x768, senaste drivrutinerna från ATI/AMD såklart.

<{POST_SNAPBACK}>

Åhå, då är det nog dags att ringa supporten... kanske är min TV som är kass :)

Postad 22 February 2007 - 00:08

kossamu
  • kossamu
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Kort och gott skitnöjd med min tv. Sjukt bra bild för att vara LCD
enda minus är upphängningsvarianten för krokar. Har precis hängt upp min och när jag lyste in genom gallret på baksidan för att se hur krok-hålen såg ut på baksidan så såg jag en intressant klisterlapp på panelen.

Det stod LTA400WT-L11

googlade på det
voilá ..första träffen var en länk till Samsung.
Det sitter en samsung panel i !!!!!
http://www.displayte...A400WT-L11.html

Vore kul att veta vilka konkurrenter som kör samma panel.

Känns bra ..samsung är ju erkänt duktiga. (synd bara att de inte vet hur man bygger en tv som kan visa pixelmappad bild)

Postad 22 February 2007 - 08:37

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Kort och gott skitnöjd med min tv. Sjukt bra bild för att vara LCD
enda minus är upphängningsvarianten för krokar. Har precis hängt upp min och när jag lyste in genom gallret på baksidan för att se hur krok-hålen såg ut på baksidan så såg jag en intressant klisterlapp på panelen.

Det stod LTA400WT-L11

googlade på det
voilá ..första träffen var en länk till Samsung. 
Det sitter en samsung panel i !!!!!
http://www.displayte...A400WT-L11.html

Vore kul att veta vilka konkurrenter som kör samma panel.

Känns bra ..samsung är ju erkänt duktiga. (synd bara att de inte vet hur man bygger en tv som kan visa pixelmappad bild)

<{POST_SNAPBACK}>

Old news :lol: (se typ 10 inlägg längre upp)

Postad 22 February 2007 - 11:58

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

enda minus är upphängningsvarianten för krokar.

Minus?? Själv så köpte jag TV:n _TACK VARE_ att det var krokar. Jag avskyr väggfästen som "bygger" 5-10 cm från väggen och som dessutom kostar 300-500 spänn för lite plåt.

//H

Postad 22 February 2007 - 16:33

Unregistereda3b082eb
  • Unregistereda3b082eb
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tycker oxå att det är ett plus med krokhålen på baksidan, riktigt smidigt att slippa dyra fästen.

Postad 24 February 2007 - 15:31

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Sådär ja, nu har jag gjort en Widde och gått ifrån Swedx 40" till Myrica VQ40-2, och jag känner att jag gjort helt rätt. Mycket bättre bild och framförallt, det går att köra 1:1 pixelmapping i 1360x768.

Postad 24 February 2007 - 22:26

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Sådär ja, nu har jag gjort en Widde och gått ifrån Swedx 40" till Myrica VQ40-2, och jag känner att jag gjort helt rätt. Mycket bättre bild och framförallt, det går att köra 1:1 pixelmapping i 1360x768.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha "gjort en Widde" ;)

Jag är som sagt toknöjd med min Myrica också och ångrar inte en sekund att jag gick ifrån Swedx.
Imponerande hur enkelt det är att dra igång 1:1 pixelmappning på tv:n faktiskt.

EDIT: Funderar på att hänga upp min tv på väggen .. Man ska låta de svarta grejorna sitta kvar bak på tv:n va? Alltså där, där man ska sätta krokarna? Det har inte varit några problem för er som satt upp tv:n? Är det något man ska tänka på?

Redigerat av widde, 24 February 2007 - 22:30.

Postad 25 February 2007 - 19:16

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Min ska också upp på väggen, tror ni att det räcker med 4mm krokar eller är blir det för klent?

Postad 25 February 2007 - 20:00

Unregistereda3b082eb
  • Unregistereda3b082eb
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag skulle inte våga hänga upp min med 4mm krokar, satsa på grövre.

Widde, Vilka menar du? där krokarna ska in så är det ett ganska stort hål som är lite som en trappa man ska inte ta bort något där.

Postad 25 February 2007 - 23:36

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Widde, Vilka menar du? där krokarna ska in så är det ett ganska stort hål som är lite som en trappa man ska inte ta bort något där.

<{POST_SNAPBACK}>

Letat runt som en dåre och hitta fasen inte större.

Postad 26 February 2007 - 19:02

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, då är jag rätt ute iallafall :huh:
Tack, då vet jag ;)

Postad 26 February 2007 - 21:36

Unregistereda3b082eb
  • Unregistereda3b082eb
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Bart jag hittade L-krokar med plugg på k-rauta, dom var i ett paket med krok och plugg

Postad 26 February 2007 - 23:23

camara
  • camara
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är på TV-jakt och tycker den här verkar vara lovande. En fråga som jag dock gärna skulle vilja ha reda på är hur bilden blir för Wii och PS2. Har hört en del skräckexempel på hur bilden blir riktigt dålig på vissa LCD-skärmar. Som det är nu står det mellan den här och Panasonic PV60/45, så om någon har testat båda två får personen jättegärna komma med några reflektioner.

Tacksam för svar,

Postad 26 February 2007 - 23:47

KnifeFed
  • KnifeFed
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag börjar, efter månader av efterforskning, närma mig ett LCD-köp. Just nu står det mellan denna och Sony KDL-U2000. Någon som jämfört dessa två och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Sedan undrar jag också om någon provat Xbox 360 med denna TV? Jag är framförallt intresserad av att köra 136*x768 via VGA, men även komponent kan ju vara intressant.

Postad 27 February 2007 - 08:06

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Bart jag hittade L-krokar med plugg på k-rauta, dom var i ett paket med krok och plugg

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att jag har gipsväggar, och jag vågar inte skruva in mollys i väggen för att bära upp tv:n. Men jag hittade ett paket med m6 krokar på Bauhaus, det borde väl räcka?

Håller på att bygga ett eget väggfäste till TV:n, bilder kommer ikväll när den är uppe.

Postad 27 February 2007 - 15:55

Unregisteredec10e67c
  • Unregisteredec10e67c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tja alla Teknikfreeks!

Detta är mitt först inlägg.

Jag har nu en VQ40-2, som jag är väldigt nöjd med (den har även fått godkänt från min sambo oxå :blink:)

Har några frågor kvar....

Hur det är tänkt att man ska få in ljudet i tv från en DVI->HDMI kabel...
kan man sätta in ljudet på någon annan ingång eller hur fungerar det?

Det finns flera ingångar på tv... vilken ingång är det bäst / Sämst kvallite på?
Ockey HDMI är bäst, men därefter... RGB scart eller S-Video osv...

Video, DVD, Staionära datorn, Bärbara dator, Mp3 spelare och Tv-spel, kanske blir fler gejer senare oxå som ska kopplas in på ett bra sätt... några bra tips?

Kan man välja vilken källa som ljudet ska komma från vid P/P?

Tackar för att alla goda råd som jag fått här och nu gjort mig till ägare av denna VQ40-2!

/ Dancelover

Redigerat av Unregisteredec10e67c, 27 February 2007 - 16:49.

Postad 27 February 2007 - 23:33

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Jag börjar, efter månader av efterforskning, närma mig ett LCD-köp. Just nu står det mellan denna och Sony KDL-U2000. Någon som jämfört dessa två och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Sedan undrar jag också om någon provat Xbox 360 med denna TV? Jag är framförallt intresserad av att köra 136*x768 via VGA, men även komponent kan ju vara intressant.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte jämfört dessa två mot varandra, och kan bara tala för mig själv. I tv-läge (digital tv) så tycker jag Myrican ger en bättre bild, sonyn avslöjar för mycket felaktigheter i bilden. Beror antagligen på bildförbättraren i tv:n. Här tycker jag Myrican gör ett utmärkt jobb, då jag inte märker att jag tittar på en LCD när jag kollar på vanlig tv (oftast), om nu inte källan är urkass. Jag vet inte hur tunern är i tv:n då jag bara sett digitaltv från Boxer via RGB-scart.
Koppling med HDMI från dator har jag inte sett Sonyn, men kan tänka mig att den gör ett bra jobb där. Det brukar de flesta HD-tv:ar göra. Även Myrican gör ett väldigt bra jobb där. Har ingenting att klaga på faktiskt! En riktigt bra tv för pengarna helt enkelt.

Ha även i åtanke att Sonys U-serie använder lite äldre paneler, så kallade PVA-paneler, medans myrican har en S-PVA-panel. Största skillnaden är väl något bättra kontrast och bättre betraktningsvinkel. Tror de ligger ungefär i samma klass när det gäller bilden, och jag tror inte du blir missnöjd med vilken du än väljer faktiskt. Valet är upp till dig :)

Postad 28 February 2007 - 11:21

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Är det någon som har prövat den koaxiala 5.1 utgången som finns på tv:n, funkar den för alla bildlägen?

Postad 28 February 2007 - 11:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Tja alla Teknikfreeks!

Detta är mitt först inlägg.

Jag har nu en VQ40-2, som jag är väldigt nöjd med (den har även fått godkänt från min sambo oxå :))

Har några frågor kvar....

Hur det är tänkt att man ska få in ljudet i tv från en DVI->HDMI kabel...
kan man sätta in ljudet på någon annan ingång eller hur fungerar det?

Det finns flera ingångar på tv... vilken ingång är det bäst / Sämst kvallite på?
Ockey HDMI är bäst, men därefter... RGB scart eller S-Video osv...

Video, DVD, Staionära datorn, Bärbara dator, Mp3 spelare och Tv-spel, kanske blir fler gejer senare oxå som ska kopplas in på ett bra sätt... några bra tips?

Kan man välja vilken källa som ljudet ska komma från vid P/P?

Tackar för att alla goda råd som jag fått här och nu gjort mig till ägare av denna VQ40-2!

/ Dancelover

<{POST_SNAPBACK}>

Första inlägget med! :)

Ljudet kopplar du lämpligast till PC-Audio-ingången (eller vad den kan tänkas heta).

Bildkvalitet i fallande ordning:

HD:
- DVI/HDMI (digital som bekant)
- VGA
- Komponent

Ej HD:
- RGB-scart
- S-Video
- Komposit

Övrig utrustning kopplar du in i den "kvalitetsordning" du vill ha och beroende på vad enheten kan leverera. Har du mycket grejer bör du skaffa en receiver som kan ta många enheter.
Själv tänker jag koppla allt till min receiver (inget är inköpt än) utom hdmi-sladden (eftersom den receivern inte har hdmi-växel) och sedan till tvn med komponentkabel. Ljud går då inte till tvn alls utan bara till surroundsystemet.

Postad 02 March 2007 - 08:54

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Är det någon som har prövat den koaxiala 5.1 utgången som finns på tv:n, funkar den för alla bildlägen?

<{POST_SNAPBACK}>

Shit den har jag missat totalt! Blir hem och prova idag då man råkar ha en svindyr koaxkabel liggandes :)

Föresten vart köper ni era strömkablar? Kjell & Co den var jeu felvinklad :) Vill köpa i butik i sthlm pga ska dra kabelrännor mm i helgen.

Anyone?

Postad 02 March 2007 - 18:55

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Fick hem den i går från Radars, snabb och smidig leverans till dörren. Förväntade mig några frustrerande timmars jobb med att få till pixelmappningen men det fungerade direkt utan några som helst problem :unsure:

Inga döda/lysande pixlar eller andra defekter.

Samma problem som andra har rapporterat med backlight inställningen. Står den inte på max så brummar tv:n. Att ansluta till jordat uttag hjälper inte. Men det här problemet finns ju på många andra apparater (t ex Sharp XD1 och LG LB2) också och för mig är det inget problem eftersom jag vill ha relativt ljust i tv-rummet och därför ändå hade haft den på max. Och det var dessutom inget öronbedövande brum.

Jag har även det där med att den lutar några grader framåt när den står på stativet men den är heller inget problem. Snarast en fördel i mitt fall eftersom jag oftast ligger ner i soffan när jag kollar på TV.

Bra svärta och färgåtergivning och med HD material från datorn blir den naturligtvis perfekt. Analog TV kommer jag inte att använda, men jag hann lägga märke till att kanalsökningen var enerverande långsam (fast den gör man ju bara en gång så det kvittar ju) och att bilden var ganska så kass. Men inte värre än på min gamla LCD eller andra LCD jag spanat in i butikerna.

Jag tror jag kommer att bli väldigt nöjd med den här när jag väl fått till alla inställningar.

Hade lite problem med att bilden smetade ut (framför allt på ansikten) vid rörelse. Det försvann dock när jag drog ner DNC på 0. Någon annan som märkt detta?

Postad 03 March 2007 - 12:29

Pongo
  • Pongo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har problem med min VQ40-2
När jag kör Scart funkar det bra, Men när jag kör VGA eller komponent får jag problem.

Den fräter ut och förstör färger i de ljusa regionerna.
Jag har försökt korrigera med de vanliga inställningarna men inget fungerar.
Det ser ut som att jag har för mycket kontrast men när jag sänker kontrasten så blir allt bara grådassigt och ännu mer detalj försvinner från de ljusa områdena. En ljus färg som är ca 90% vit blir alltså lika som är 100% vit.

Jag har testat VGA från pc och bilden blir extremt ljus och sönder frätt.
Om jag gör inställningar på grafik kortet och drar ner kontrasten där så blir det bra, men jag kan inte få till det med TVns inställningar. Jag har även kört 360 med VGA samma problem.
Nu kör jag 360 från komponent och det funkar godtagbart men det blir ändå störande färg utfrätningar.
TVn har varit på service men den kom tillbaka exakt samma skick så jag undrar om någon har några tips eller liknande upplevelser av TVn eller om det bara är jag som ställer för höga krav på en tv i denna prisklass.

Postad 04 March 2007 - 14:35

andis.o
  • andis.o
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag kunde inte hålla mig när Alina sålde den för 9995:- vilket får anses vara ett bra pris på den här fina leksaken :) Hittils är jag riktigt nöjd, jag kör 1360x768 pixelmappat dvi > hdmi och det ser väldigt bra ut, att det saknas 6 rader är inget man tänker på direkt.

Men en sak som är ganska jobbig är att tv:n inte verkar känna av att datorn är inkopplad efter att man stängt av tv:n. För när jag sätter i gång den så står det HDMI 1 | Reset HDCP (hur gör man det?) och om jag sätter på en tvkanal och sen hoppar tillbaka till HDMI så står det HDMI 1 | No signal. För att få det att funka så måste jag dra ut kabeln antingen från datorn eller tv:n och sedan sätta i den igen och då kommer bilden fram.

Nån annan som har det likadant och kommit på en annan lösning än att dra ut kabeln?

Postad 05 March 2007 - 21:23

sgadrian
  • sgadrian
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Men en sak som är ganska jobbig är att tv:n inte verkar känna av att datorn är inkopplad efter att man stängt av tv:n. För när jag sätter i gång den så står det HDMI 1 | Reset HDCP (hur gör man det?) och om jag sätter på en tvkanal och sen hoppar tillbaka till HDMI så står det HDMI 1 | No signal. För att få det att funka så måste jag dra ut kabeln antingen från datorn eller tv:n och sedan sätta i den igen och då kommer bilden fram.

Nån annan som har det likadant och kommit på en annan lösning än att dra ut kabeln?

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte det problemet. Reset HDCP står det alltid för mig med men efter ett tag(typ 2 sekunder) står det 1360x768 60Hz!

Postad 06 March 2007 - 09:16

Unregistereda3b082eb
  • Unregistereda3b082eb
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte det problemet. Reset HDCP står det alltid för mig med men efter ett tag(typ 2 sekunder) står det 1360x768 60Hz!

<{POST_SNAPBACK}>

För mig så hoppar den oxå igång efter någon sekund, kör dvi till hdmi på en MacBook Pro.

Postad 06 March 2007 - 09:39

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Samma här, det blinkar till några gånger med "no signal" och "reset hdcp" men sedan får jag bild. Däremot måste jag i bland starta om den andra datorn som jag har ansluten via vga för att få bild, men jag tror det har med datorn att göra och inte med tv:n.

Postad 06 March 2007 - 13:58

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Samma problem som andra har rapporterat med backlight inställningen. Står den inte på max så brummar tv:n. Att ansluta till jordat uttag hjälper inte. Men det här problemet finns ju på många andra apparater (t ex Sharp XD1 och LG LB2) också och för mig är det inget problem eftersom jag vill ha relativt ljust i tv-rummet och därför ändå hade haft den på max. Och det var dessutom inget öronbedövande brum.

En lösning är att sätta backlight på ljust läge och sen justera ner ljusstyrkan och kontrasten....

Postad 06 March 2007 - 14:47

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jo, det blir inte riktigt samma sak men blir ändå helt ok. Det är ju så man oftast får göra på apparater i den här prisklassen eftersom de nästan aldrig har justerbar backlight.

Det blev förresten ett himla lyft när jag skaffade en dvd-spelare med hdmi. Bildkvaliteten blir helt överlägsen den jag får via komponentingången. Inte bara skärpan utan även svärta/kontrast blev bättre.

Postad 08 March 2007 - 11:34

beamer13
  • beamer13
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Införskaffade en VQ40-2 i förra veckan, packade upp och kopplade in och såg till min fasa en grön pixelblaffa på några millimeters storlek på skärmen. Den lyste igenom allt, t om på gröna bakgrunder. Kontaktade därför Fujitsu förra fredagen och fick kanonhjälp direkt! Han lade den som en DOA direkt utan problem. På måndagen kom en budbil och hämtade min TV. Har inte hört nåt mer sedan dess men hoppas på att jag får tillbaka den repad el en ny under veckan. Imponerande service jämfört med min andra tv (thomson 32 lcd) köpt via elgiganten som gick sönder nu efter 1år. Lämnade in den på reklamation för 4v sedan och har inte fått den än..nu får man köra på en 28" gammal tjocktv så länge :)

Postad 08 March 2007 - 20:04

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Jo, det blir inte riktigt samma sak men blir ändå helt ok. Det är ju så man oftast får göra på apparater i den här prisklassen eftersom de nästan aldrig har justerbar backlight.

Det blev förresten ett himla lyft när jag skaffade en dvd-spelare med hdmi. Bildkvaliteten blir helt överlägsen den jag får via komponentingången. Inte bara skärpan utan även svärta/kontrast blev bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan tänka mig det, kör just nu en Kiss DP-450 via komponent och bilden är ju klart godkänd, men svärtan är det närmaste lila, något som inte alls syns när jag köra HDMI från datorn.

Postad 08 March 2007 - 20:07

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Upplever ni att ni har mycket ojämn svärta? Tycker att min är lite väl ljus i vänstra kanten, men det kanske är något man får leva med?

Postad 08 March 2007 - 20:21

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

Kan tänka mig det, kör just nu en Kiss DP-450 via komponent och bilden är ju klart godkänd, men svärtan är det närmaste lila, något som inte alls syns när jag köra HDMI från datorn.

Riktigt så illa var det inte för mig, det var ganska så hyfasat även med komponent, men med hdmi (både från datorn och nya dvd:n) blir det som sagt helt perfekt.

Upplever ni att ni har mycket ojämn svärta? Tycker att min är lite väl ljus i vänstra kanten, men det kanske är något man får leva med?

Lite "clowding" har jag men den är spridd över hela skärmen och syns bara när man lägger ut en helt svart bild och släcker ner belysningen i rummet. Med bild, även i mörka scener, är den helt perfekt tycker jag. Och jag har som sagt bakgrundsbelysningen ställd på max hela tiden.

Så syns det även när du har bild ska du nog ta ett snack med Fujitsu-Siemens support.

Postad 08 March 2007 - 20:29

KnifeFed
  • KnifeFed
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Fick hem min idag och måste säga att hittils är jag sjukt nöjd. Vilket ###### lyft jämfört med min Samsung LE-27T51, hehe. Kör DVI-kabel med HDMI-adapter från datorn och Xbox 360 via VGA. Det ser otroligt bra ut. Kontrasten/svärtan är grym också tycker jag. Sen att den är en av de snyggaste LCD'er jag sett och att den dessutom är billig gör ju inte saken sämre.

Postad 08 March 2007 - 20:54

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Riktigt så illa var det inte för mig, det var ganska så hyfasat även med komponent, men med hdmi (både från datorn och nya dvd:n) blir det som sagt helt perfekt.

Lite "clowding" har jag men den är spridd över hela skärmen och syns bara när man lägger ut en helt svart bild och släcker ner belysningen i rummet. Med bild, även i mörka scener, är den helt perfekt tycker jag. Och jag har som sagt bakgrundsbelysningen ställd på max hela tiden.

Så syns det även när du har bild ska du nog ta ett snack med Fujitsu-Siemens support.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte så illa att det syns jämt, utan det är som för dig, i mörka partier. Men det här snacket om backlighten, vart hittar man den justeringen?

Postad 08 March 2007 - 21:08

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Om du har valt svenska som menyspråk så heter den "avbilda rätta" (märklig benämning) och ligger under bild menyn. Du kan välja mellan tre lägen.

Postad 08 March 2007 - 21:55

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0

Om du har valt svenska som menyspråk så heter den "avbilda rätta" (märklig benämning) och ligger under bild menyn. Du kan välja mellan tre lägen.

<{POST_SNAPBACK}>

Där var den ja=)

Postad 08 March 2007 - 23:48

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Går i köp tankarna så här när det börjar bli dax att flytta i egen lägga.
Ni som nu köpte Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2 är ni bara nöjda och glada?
Inget nödvändigt att klaga på?
Den är ju väldigt stilren och snygg.
Hur är det med högtalarna? duger dom till nyheterna?
Är det ett bra köp?
eller rekommendera ni att jag ska sattsa på något annat märke? i samma prisklass?

Många frågor vart det!

Postad 09 March 2007 - 06:40

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jag trodde högtalarna skulle vara helt oanvändbara eftersom de är bakåtriktade men de är faktiskt ganska så ok. Fast det beror lite på hur väggen bakom TV:n är beskaffad och hur nära den står (eller hänger) och de är ju inget alternativ till en receiver och riktiga högtalare.

Utseendet och datorkompatibiliteten var främsta orsakerna till att jag valde den här och på de punkterna har den definitivt uppfyllt förväntningarna.

Men om jag ska anstränga mig för att försöka hitta några nackdelar så är det bl a det som den delar med alla andra stora skärmar. D v s standardupplöst TV (både analog och digital) är inte tillräckligt bra för den här skärmstorleken om man sitter för nära. Nu är jag i och för sig ganska så kräsen och jag tror nog att många är nöjda även med den.

Brummet när man ställer ner bakgrundsbelysningen är ju också ett problem som även tycks finnas på många andra apparater där den är justerbar. Men det är ju inget som talar emot den här TV:n när man jämför med andra burkar i samma prisklass eftersom de oftast inte har den funktionen alls utan har samma ljusstyrka som FSC:n när den är ställd på max och är helt tyst. Jag tycker dessutom den är ganska så lagom och att bilden blir bäst på maxnivån.

LCD-panelen är ju samma som sitter i väldigt många andra märken och modeller och är bland de bästa du kan få i dag. Det som kan skilja mellan olika modeller är nog främst hur bra elektroniken behandlar analoga signaler. FSC:n är inte lika bra som de allra bästa där men är inte heller bland de sämsta.

Och om du som jag kommer att ta in signalerna digitalt via hdmi från datorn och dvd-spelaren har de funktionerna ingen betydelse. De är bara aktiva på de analoga ingångarna, skickar du in digitala signaler med rätt upplösning är det egentligen bara kvaliteten på panelen som har betydelse.

Jag tror inte du kan hitta något bättre i den här prisklassen eller ens om du går upp ett par tusenlappar. Du bör nog närma dig dubbla priset för att få något som är märkbart bättre och då är det som sagt främst hanteringen av analoga signaler (som snart är historia) som är bättre.

Redigerat av EB#1, 09 March 2007 - 06:55.

Postad 09 March 2007 - 08:19

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Man kan även uttrycka det hela så här. Du får garanterat bättre bild med den här kombinationen där all uppskalning och signalöverföring sker digitalt....

...än du får med den här TV:n för ungefär samma belopp med din gamla digitalbox via scart och dvd-spelare via komponent.

Och så får du ju dessutom hårddisk och dvd inspelning på köpet och färre sladdar. Samsungen är säkert bättre på den analoga omvandlingen och uppskalningen men det är ju helt ointressant om alla signaler är digitala och det är dessutom omöjligt att göra det lika bra som en ren digital omvanling/skalning.

Även om man hade valt en TV med inbygg digitalmottagare (och ca-modul) hade du fortfarande behövt en dvd-spelare med hdmi för att komma upp i jämförbar nivå.

Redigerat av EB#1, 09 March 2007 - 09:09.

Postad 09 March 2007 - 10:09

DMuzik
  • DMuzik
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Kan ni som fått till 1360x768 pixelmappat via dvi-hdmi tala om vilka grafikkort ni har och om ni var tvugna att använda Powerstrip eller liknande. Jag har nämligen fortfarande inte lyckats få till det från mitt radeon x1600 :D

Via VGA, och med hjälp av Powerstrip, kan jag dock få ut 1360x768 50/60hz.

Postad 09 March 2007 - 11:53

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jag kör med ett simpelt och inte speciellt nytt Radeon 9200SE. Powerstrip eller liknakde behövs ej men däremot ATI:s vanliga Catalyst drivrutin och control center (finns här). Tror inte det fungerar med standarddrivrutinen i windows. Fungerade klockrent direkt med både 50 och 60 hz.

Redigerat av EB#1, 09 March 2007 - 12:00.

Postad 09 March 2007 - 19:37

KnifeFed
  • KnifeFed
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
En liten nackdel jag funnit hittils är att den inte försätts i energisparläge likt en vanlig datorskärm. Eller har jag missat något?

Postad 09 March 2007 - 19:42

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

En liten nackdel jag funnit hittils är att den inte försätts i energisparläge likt en vanlig datorskärm. Eller har jag missat något?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ju bero på att det är en TV.

Postad 10 March 2007 - 01:41

KnifeFed
  • KnifeFed
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ju bero på att det är en TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt totalt meningslösa inlägg.
Min förra LCD-TV gick i energisparläge precis som en vanlig datorskärm när den inte längre fick någon signal från källan. Jag tror knappast att det var något unikt för just den modellen.

Postad 10 March 2007 - 07:14

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Jag kan inte stänga av datorn och prova (den är inte bara htpc den är server också) men när DVD-spelaren som också är ansluten via hdmi går ner i sömnläge så stänger även TV:n av sig efter en liten stund. Dock inte direkt som en vanlig bildskärm (kanske går att ställa in någonstans). Så funktionen finns definitivt där.

Postad 10 March 2007 - 07:47

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
okej, tycker ni man ska köpa denna tv eller? jag såg den på siba igår och blev imponerad av bild och snygghet, så snyggt med bara en ram och inget annat, inga fula högtalare och onödigt tjafs, vet inte om inställningarna va speciellt inställda, som alla känner till är servicen urusel på siba så ja kunde inte fråga någon om tv:n, efter vi stått och fluktat på tv:apparaterna gick jag fram och trängde mig fram för att få låna en penna så jag kunde skriva upp info, fick till svar att han måste ha den tillbaka snart för att han skulle gå på lunch, butiken full med folk, blev så trött, gick därifrån.
men men jag tyckte ändå bilden och svärta va kanon, någon som har den? rekomenderar ni den?

Postad 10 March 2007 - 08:05

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Oj, det där lät nästan som Power/Expert butiken där jag bor. Men det var länge sedan jag var där (av förklarliga skäl). Deras gamla säljare kanske har slutat och börjat på Siba i stället :)

Ska du ha TV:n kopplad till en dator är valet givet, då ska du ha den här. Om inte så finns det en del andra bra alternativ. Men jag tror inte du kan hitta något som är mycket bättre i den här prisklassen utan det handlar mer om skillnader i design.

Jag rekommenderar att beställa den från Radars (även om det är Siba som äger dem). Då får man den levererad hem till dörren till en rimlig kostnad vilket är en klar fördel med tanke på att kartongen är stor som en oljetanker.

Redigerat av EB#1, 10 March 2007 - 08:06.

Postad 10 March 2007 - 08:38

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
grejen är den att jag har blivit rådd till att köpa pv60:n som stod gämte denna, för det första speglar sig allt i pv60:n då den är usel i reflektion, sen tyckte jag att de svarta va svart på Fujitsu:n och det va den inte på pv60:n, men det kan va inställningarna?

Jag ska titta på tv och spela spel på min tv. är denna en kandidat? börjar även luta åt samsungen 42r75 tror jag den hette, (men den är inte lika snygg), men jag tyckte helt klart att Fujitsu:n va den av mitt tycke klart snyggaste tv:n jag sett, då jag förespråkar enkelhet. ser ju ut som en tavla! hehe, så snyggt..

Postad 10 March 2007 - 09:00

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Svärtan är mycket bra på den här burken så den kommer du inte att bli besviken på. Däremot har nog plasman bättre detaljåtergivning i mörka delar av bilden. Å andra sidan kräver den att du har det ganska så mörkt i rummet för att komma till sin rätt. Jag har provat en plasma i mitt vardagsrum som är ljust med mycket fönster och det fungerade inte alls bra. Bl a p g a ljusreflexer och dålig ljusstyrka som gjorde att bilden såg blek och dassig ut i jämförelse med LCD:n.

Spel är ingenting för mig så hur den presterar på den punkten kan jag inte säga något om.

Jag har sett Samsung R72 sida vid sida med den här TV:n och tyckte bildkvaliteten var identisk. De har samma LCD panel så det är nog inte så konstigt. Samsungen är ju dyrare och har bara en hdmi så den skulle jag nog inte välja framför FSC:n.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.