Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Vista Media Center *

254 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 October 2007 - 19:35

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Går det på nåt sätt att få MCE att visa upp mapparna som man har dem på datorn?

Jag tycker det är så tråkigt när man har ett ordnat arkiv med Mp3 album och MCE bara rör till allt. Jag som såg fram emot att använda skiten :)

Alla mina mappar är döpta Artist - Album, Och låtarna i dem: nr - artist - låtnamn

I de fall jag har fler album med samma artist så ser det ut så här Artist - år - album.

Medie biblioteket och MCE beter sig väldigt konstigt.

tex: Alla album med Placebo visas upp under P. Men alla mina album med Pearl Jam sorteras ut under de bokstäver albumnamnet börjar med. HELSJUKT!!!!!

ALLA mina mappar är ju döpta lika!!!!!

Att använda artist är drygt även det eftersom samlingsalbum med olika artister i sprids ut över hela biblioteket.....

Postad 06 October 2007 - 21:06

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Lite hjälp här tack.. helt plötsligt så kan inte mitt WMC hitta mina filmer längre! Har FFDshow, funkade fin fint förut. Men nu helt plötsligt så hittar programmet inte filerna, bara mapparna som den säger e tomma! Nån som har nån lösning?!

Edit: filmerna funkar i WMP, jag har dessutom installerat vista codecs som några tidigare rekommenderade, nvida purevideo å d ena å d andra. WMC vägrar hitta mina filmer längre!

Redigerat av Majorglenn, 06 October 2007 - 21:29.

Postad 07 October 2007 - 16:11

infinity-Ante
  • infinity-Ante
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Dreadlock: Det är förmodligen många som skulle uppskatta att veta hur du fick alla filer att fungera i vista mce, så jag hoppas du orkar göra en guide... :ph34r:

Postad 07 October 2007 - 22:43

Alf75
  • Alf75
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Går det på nåt sätt att få MCE att visa upp mapparna som man har dem på datorn?

Jag tycker det är så tråkigt när man har ett ordnat arkiv med Mp3 album och MCE bara rör till allt. Jag som såg fram emot att använda skiten :ph34r:

Alla mina mappar är döpta Artist - Album, Och låtarna i dem: nr - artist - låtnamn

I de fall jag har fler album med samma artist så ser det ut så här Artist - år - album.

Medie biblioteket och MCE beter sig väldigt konstigt.

tex: Alla album med Placebo visas upp under P. Men alla mina album med Pearl Jam sorteras ut under de bokstäver albumnamnet börjar med. HELSJUKT!!!!!

ALLA mina mappar är ju döpta lika!!!!!

Att använda artist är drygt även det eftersom samlingsalbum med olika artister i sprids ut över hela biblioteket.....

<{POST_SNAPBACK}>

VMC använder sig av meta data (ex id3-taggar) för att sortera, precis som Windows Media Player och iTunes. Enklast är att redigera med en dedikerad editor, tex Mp3tag. I detta program kan du skapa data utifrån filnamn/sökväg så du slipper mata in all information på nytt. Lösningen med samlingsalbum är att ha attributet artist som låtens artist, och attributet album artist med ett gemensamt namn, tex Absolut Music. Lycka till!

Postad 08 October 2007 - 10:37

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

jag har en fråga...

hur gör man om man kör med utökat skrivbord på vista å vill att Media center ska köras genom den utökade skrivbordet (plasma tvn)? Får det inte och fungera.

Vore djupt tacksam om någon kunge hjälpa mig med detta...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör mitt Vista Mediacenter på den utökade delen av skrivbordet (LCD tv) jag gjorde så att jag bara skapade upp den utökade skärmen i Nvidia Controlpanel och drog sedan ut VMC i fönsterläge på den utökade delen, sen maximerade jag VMC där.
Efter detta så startar det alltid på den utökade halvan automatiskt. Nackdelen med extended desktop är att VMC låser mus o tgb till sig så man kan ju inte använda den ordinarie skärmen till något annat... :ph34r:

(Har ett NVIDIA GeForce 8800 GTS om det nu spelar någon roll)

Postad 08 October 2007 - 15:42

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Ser man och sorteras musiken i VMC precis som i mediaplayer? Nu när jag sorterar i WMP under artist så vill jag kunna se alla album med en viss artist för sig med varsin bild. Men nu ser jag bara ett album som jag måste dubbelklicka på för att se dom andra albumen me den artisten. Går det att lösa? Måste ju finnas nåt bra program under MCE att använda för att sortera sina album med? Som MyMovies för film(Vad jag har förstått iallafall)

Postad 08 October 2007 - 19:53

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Hej på Er!

Nu till helgen så kommer förhoppningsvis de sista prylar till min nya HTPC :-)

Så då skall det sättas igång att byggas och installeras.
För att undvika dumma nybörjarfel, så tänkte jag att fråga här innan jag börjar, om det är något speciellt jag skall tänka på :D . Jag tänker:
* Skall applikationer installeras i någon speciell ordning?
* Vad skall jag satsa på när det gäller Codex? Jag skall köra fireDTV med Boxer, och jag skall kunna spela upp "alla" filförmat, och jag skall titta på mycket downloadet HD material. Jag har köpt ett ATI HD2600XT kort med hardware accelaration och PowerDVD Ultra 7.3[/SPOILER]

Alla era inputs är mycket välkomna. Jag jobbar med datorer, men har aldrig tidigare get mig in på HTPC scenen.

Vänligen
/Jan

Min system kommer att se ut såhär:
Intel Core Duo 2Ghz, Thermalright SI-128 CPU-kylare
2 GB ram
500GB HD (hade inte mindre hemma :) )
HIS Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3
Lian Li PC-V300, Svart
FloppyDTV
Keysonic Trådlöst RF med TouchPad
Windows Vista Ultimate

PS. Är det någon som vet hur man gör "bullets" i inlägg?

Postad 09 October 2007 - 18:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

VMC använder sig av meta data (ex id3-taggar) för att sortera, precis som Windows Media Player och iTunes. Enklast är att redigera med en dedikerad editor, tex Mp3tag. I detta program kan du skapa data utifrån filnamn/sökväg så du slipper mata in all information på nytt. Lösningen med samlingsalbum är att ha attributet artist som låtens artist, och attributet album artist med ett gemensamt namn, tex Absolut Music. Lycka till!

<{POST_SNAPBACK}>

Oj...tackar för det tipset. Det ska jag prova om du kan förklara närmare hur du menar :rolleyes:

Jag har rensat alla (mååånga) album och låtar på enstaka och onödig tag information.
VMC sorterar nämligen ut låtar om taggarna är olika i ett album. Det är till och med så känsligt så att om det står tex: 2005 under årtal på en låt och resten av låtarna inte innehåller den infon så sorteras helt enkelt låten ut.

Vidare så stötte jag på ett till problem med några få album. Om bitraten är annorlunda på två tre låtar så skiljs även dom ur. Ett album vart uppdelat i två med de tre sista låtarna i ett eget album. Kollade all info och det enda som skiljde var som sagt bitraten.......FAN! Man kan inte bli mer förbannad äv vad jag är nu....

Och inte nog med det. VMC verkar hitta nån mer liten info som gör att vissa låtar sorteras ut. Och när jag öppnar tag editorn så ser jag inget som antyder till att det ska bli så.!!!!!!

Jag orkar inte inte mer nu.........Snääääääällllllllaaaaa hjääääääääälp mig!!!!!!

Redigerat av Mikael_R, 09 October 2007 - 18:38.

Postad 09 October 2007 - 20:08

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Lite hjälp här tack.. helt plötsligt så kan inte mitt WMC hitta mina filmer längre! Har FFDshow, funkade fin fint förut. Men nu helt plötsligt så hittar programmet inte filerna, bara mapparna som den säger e tomma! Nån som har nån lösning?!

Edit: filmerna funkar i WMP, jag har dessutom installerat vista codecs som några tidigare rekommenderade, nvida purevideo å d ena å d andra. WMC vägrar hitta mina filmer längre!

<{POST_SNAPBACK}>

asså.. jag blir så trött.. måste kolla på filmer genom WMP; vilket innebär: Mindre bild å kan inte välja film med fjärrkontrollen! Jag har haft nero 7 installerat tidigare (har läst att det kan störa WMC), men d e avinstallerat. Har testat med massa olika codecs, d bara vill inte! Ingen som har nåt tips om d kanske ligger kvar nåt i nåt register nånstans på datan el nåt sånt??!?!

Postad 09 October 2007 - 21:14

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag blir så trött... Ofta, men inte alltid, nollställs energiinställningarna! Alltså:

Jag ställer in datorn på att gå ner i vänteläge (S3) efter 15 minuter, samt bockar ur rutan "Fråga efter lösenord när datorn går ur vänteläge". För säkerhets skull bootar jag om och kontrollerar att inställningen är kvar. Så väl allt lungt. Sedan startar jag MCE och återgår till energiinställningarna. Då har det hänt (ibland) att alla mina inställningar har nollats! Ibland händer det däremot inte... då händer det istället (ibland) att energiinställningarna nollas när jag stänger av MCE.

Allt jag vill är ju att kunna trycka på power-knappen på fjärrkontrollen så datorn går ner i S3, sedan vill jag på samma sätt kunna väcka datorn och fortsätta där jag var senast. Varför fungerar inte en sådan grundläggande sak? Oerhört märkligt!

Kan tillägga att om jag, när inställningarna "glömts", bootar om datorn så är dom där igen!

Angående musikspelaren är jag också överaskad över att album styckas sönder till flera. De ser ju bra ut i mediaspelaren! Använder inte "Media player" och MCE samma bibliotek???

Postad 21 October 2007 - 19:54

Unregistered1e1298be
  • Unregistered1e1298be
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej

Jag ska uppgradera en dator och göra om den till en HTPC.
Hade tänkt göra med vista och tänkte om ni kunde ge mig lite tips på hur jag ska få det att funka smärtfritt.
Jag vill kunna spela upp dvd, x.264, avi filer osv vad ska jag då installera för att få det funka?

Kommer säkert på fler frågor om vista mce senare :)

MvH Jakob

Postad 21 October 2007 - 21:19

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hej!
Snabb kommentar:
Det är väldigt svårt att få MCE att spela annourlunda format. Har ännu inte lyckats själv.
Annars är det bara att spela med vlc.

Postad 22 October 2007 - 03:26

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej Jakob@!

Jag håller inte med mefi, har själv installerat vista codec pack och vista mce spelar upp divx och xvid avi-filer utan problem. Det finns säkert andra codecs-pack som funkar lika bra eller bättre, men för mig funkar det bra :)
/Magnus

Postad 22 October 2007 - 04:31

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej på Er!

Nu till helgen så kommer förhoppningsvis de sista prylar till min nya HTPC :-)

Så då skall det sättas igång att byggas och installeras.
För att undvika dumma nybörjarfel, så tänkte jag att fråga här innan jag börjar, om det är något speciellt jag skall tänka på :) . Jag tänker:
* Skall applikationer installeras i någon speciell ordning?
* Vad skall jag satsa på när det  gäller Codex? Jag skall köra fireDTV med Boxer, och jag skall kunna spela upp "alla" filförmat, och jag skall titta på mycket downloadet HD material. Jag har köpt ett ATI HD2600XT kort med hardware accelaration och PowerDVD Ultra 7.3[/SPOILER]

Alla era inputs är mycket välkomna. Jag jobbar med datorer, men har aldrig tidigare get mig in på HTPC scenen.

Vänligen
/Jan

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske lite sent svar på ditt inlägg, men så här brukar jag lägga upp en nyinstallation...
Vid installationen delar jag upp hårdisken i två partioner (eller mer) så jag kan lägga filmer, musik och bilder etc skild från systemdisken.
Hämtar allt fån windows update och installerar drivrutiner till övrig hårdvara, såsom grafikkort, ljudkort, tv-kort etc,etc.
Installerar och kör därefter Acronis image backup på systemdisken.
Därefter inst. övrig programvara man vill ha på datorn samt "hackar" programguiden till mce mha tvxb och Bladerunnerpro. Sparar ner en ny image (inkrementell, tar inte så stor plats).
Sen plockar jag in diverse codecs och virusprogram, kör med vista codec pack och NOD32 och det är jag nöjd med. Avslutningsvis tar jag en ny inkrementell image, vitsen med detta är att jag kan backa datorn till en 100% fungerande version på några minuter om något skulle hända.
Hoppas mina tips kan vara till någon nytta! lycka till!
//Magnus

Postad 23 October 2007 - 16:06

Unregistered1e1298be
  • Unregistered1e1298be
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hej Jakob@!

Jag håller inte med mefi, har själv installerat vista codec pack och vista mce spelar upp divx och xvid avi-filer utan problem. Det finns säkert andra codecs-pack som funkar lika bra eller bättre, men för mig funkar det bra :)
/Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Okej tack ;) Vad finns det för bra codec att istnallera för att köra x.264 då?

Postad 23 October 2007 - 16:35

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Ja Avi kan jag spela upp, men när det kommer till .img, .iso och andra annourlunda format, då fungerar dte inte

Postad 07 January 2008 - 16:30

mvd06001
  • mvd06001
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
om det är en .iso lär du först mounta den med något program, t.ex Daemon Tools.

**Oj, väckte liv i en gammal tråd

Redigerat av mvd06001, 07 January 2008 - 16:30.

Postad 10 January 2008 - 21:43

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Satt och lekte lite med VMC idag och stötte på ett problem!
För ett tag sedan så fick jag för mig att jag skulle rippa in alla mina DVD filmer på datorn så jag skulle slippa resa mig upp för att byta film, då såg jag det fina hacket som gjorde att man bytte ut " Spela DVD " mot " DVD Bibliotek" istället, så jag gjorde så att det vart så, och rippade glatt in alla mina filmer på datorn.

Men nu idag så fick jag för mig att jag ska skulle testa hur bra min dator klarade av HD-DVD så kopplade in Xbox 360 addonet, fixade med PowerDVD och diverse, och fixade även på direkten det lilla hacket som möjliggör att man kan starta PowerDVD i fullskärmsläge inne ifrån VMC utan att gå ut ur det.

Men sen så såg jag att eftersom jag har ändrat "Spela DVD " mot " DVD Bibliotek" så kan jag ju inte starta filmen innifrån VMC iaf eftersom knappen är utbytt, och frågan är då, kan jag på något sätt få båda knapparna att visas samtidigt, eller måste jag börja köra med typ MyMovies istället för att det ska gå?

Redigerat av Fredrik HL, 10 January 2008 - 21:47.

Postad 20 January 2008 - 18:27

KungWaz
  • KungWaz
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hello!
Är det fortfarande så att man ska köra 32-bitars varianten istället för 64-bitars varinaten om man ska köra Vista och ha det till en HTPC som media center? Ang. drivare och dylikt... Eller har det kommit drivare til 64-bitars varianten nu? Vet ej vilket TV-kort jag skall köra med ännu, men undrar om andra applikationer har drivare till 64-bitars?

tack på förhand

Postad 22 January 2008 - 10:33

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag skulle nog avvakta ett tag till, då diverse drivers för x64 fortfarande är i beta stadiet...

/Henrik

Postad 22 January 2008 - 16:11

KungWaz
  • KungWaz
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Tack för tipset ;) får väll chilla ett tag med x64.

Postad 27 January 2008 - 22:12

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Är ganska nybliven vmce ägare och är faktiskt mycket nöjd. Det verkar stabilt och bra. Men vilka problem jag har med mina ljudfiler.
Det är ju det här med id tags som ställer till det. Har läst hela denna tråden från sida 1-8 och de tipsas ju om lite program för att få ordning på detta. Men jag har inte lyckats - tycker de är väldigt invecklade och tidsödande.
Finns det någon som har tips på program som man enkelt kan fixa till idtaggarna??
Problemet finns inte i alla mina mappar men kanske i 30%, väldigt jobbigt att ha oordning i arkivet.
Jag har cd1, samlingalbumsartister bland mina vanliga artister, ja en ###### härva alltså, HJÄLP!!!

Postad 28 January 2008 - 08:25

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Hej!

Nu är jag inte riktigt säker på vad problemet med Musik och MCE är, men om det är så att din musiksamling saknar MP3 "Taggarna" så att säga, så kan jag tipsa om programmet Mp3tag - Det fick i alla fall städat upp i min samling!

/J

Postad 28 January 2008 - 09:51

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Har tankat hem detta programmet innan men förstod inte riktigt hur man gjorde men jag skall ge det en chans senare idag.

Postad 29 January 2008 - 22:57

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Det funkar ju prima när man satt sig in i det!! Tack!

Men har inte hittat alla omslagen till mina skivor....några tips någon???
Och hur får man dem mc till att visa omslagen man själv laddar ner?Skall de heta folder.jpg?
Hur gör man för att de skall visas hela skivan igenom och inte bara första låten??

Postad 30 January 2008 - 10:28

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Hmm... Du kan jo testa denna:

http://www.hydrogena...showtopic=43429

Eller denna kanske fungerar direkt med Media Center?:
http://www.microsoft...1/albumart.aspx

Jag har inte testat dessa, men lycka till

Redigerat av Lindhardsen, 30 January 2008 - 10:31.

Postad 17 February 2008 - 19:04

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nu är det mesta taggat, men har fortfarande problem med vissa saker.
Hur gör man med samlingalbum. Jag vill inte att alla de artisterna skall komma med som en egen skiva med 1 låt på som det blir i nuläget. Det enda jag själv kommer på är att ändra artist namnen till tex V.A. Men då "går jag miste om" vilken artisten är, om ni förstår vad jag menar. Jag vill ju behålla artistnamnet men jag vill att låten skall hamna under "samlingsskivan med V.A". Blev lite invecklat - hoppas att ni förstår. Finns det något sätt att lösa detta på???

Och sedan håller jag på och bli tokig på en annan grej... Har bla en accept skiva, the collection är det som spökar,här visas inget omslag trots att det är taggat med omslag. I Mp3tag så står det under omslag "1/2". Och mycket riktigt så är 1/2 utan bild & 2/2 med rätt bild/omslag. Jag har testat att rensa omslagen och sedan enbart lägga till 1 omslag men programmet envisas med att visa 1/2 i alla fall...

Redigerat av joakim_ni, 17 February 2008 - 19:45.

Postad 17 February 2008 - 21:41

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har du lagt märke till taggen "albumartist"? Nu minns jag inte riktigt hur det var... men man kan till exempel sätta "Various" eller liknande på albumartist och sedan varje artist på taggen "artist". Eller var det tvärt om? :)

Är ledsen att jag svarar lite förvirrat, men min mce-dator har just rasat ihop och jag minns inte hur jag gjorde men jag känner igen dilemmat. Jag tror att lösningen var att utelämna antingen albumartist eller artist (alltså se till att det inte står något där alls). Då kommer albumet att (i albumvyn) visas som ett album med flera låtar (trots olika artister) och dessutom kan man finna varje artist (i artistvyn) och låt (i låtvyn) för sig. Nackdelen blir att man i albumvyn ser den första låtens artist som albumets artist.

Angående 1/2-problemet. Prova att markera alla låtar, välj ta bort omslag (höger musknapp på bilden var det väl?), spara! Jag tror att du ska spara två gånger, alltså för varje gång du tagit bort ett omslag... känner igen mig här också men har lyckats fixa det förr.

Hoppas det ordnar sig!

Redigerat av Unregistered4057e39e, 17 February 2008 - 21:43.

Postad 18 February 2008 - 09:55

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Någon albumartist tagg finns inte med i allternativen....

1/2 problemet löste jag lite halvdant. Nu visas omslaget i mp3tagg men inte i mce. Och ett annat omslag visas inte bland de andra omslagen men när jag "går in i" albumet så kommer bilden lägst upp...

Postad 18 February 2008 - 10:34

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Och hur får man dem mc till att visa omslagen man själv laddar ner?Skall de heta folder.jpg?
Hur gör man för att de skall visas hela skivan igenom och inte bara första låten??

Det bästa programmet för att städa upp bland taggar och omslagsbilder tycker jag är MediaMonkey. Den har en funktion där den går ut till Amazon och letar upp fullständig albuminformation inklusive alla taggar och omslagsbilder, fungerar väldigt bra.

Ladda ned gratisversionen och testa.

Postad 18 February 2008 - 10:55

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Rensa bort SAMTLIGA omslagsbildfiler från mapparna där du har album/låtar. Använd sedan lämpligt program (t ex MediaMonkey) för att lägga in omslagsbilden som en tagg.

Media Center kommer då att visa alla omslagsbilder korrekt, för alla låtarna.

/P-O

Postad 18 February 2008 - 11:08

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Du menar alltså att det inte skall finnas några omslag ibland musiken utan omslagen skall bara finnas med i taggen!?!?!?

Edit: Har testat MM innan och tyckte inte om de programmet. Sen kanske det är bättre än tex mp3tag, men mp3tag tycker jag verkar mer lätt jobbat!

Redigerat av joakim_ni, 18 February 2008 - 11:55.

Postad 18 February 2008 - 17:54

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Du menar alltså att det inte skall finnas några omslag ibland musiken utan omslagen skall bara finnas med i taggen!?!?!?

Edit: Har testat MM innan och tyckte inte om de programmet. Sen kanske det är bättre än tex mp3tag, men mp3tag tycker jag verkar mer lätt jobbat!

Ja, jag har "bakat in" skivomslagen i alla låtar.

Albumartist måste du "plocka fram" manuelt i mp3tag (jag gillar också det programmet). Det finns många taggar som inte visas. Exakt hur detta går till kan jag inte säga nu. Men om jag kommer ihåg det kan jag skriva det här sen när jag är igång

Postad 18 February 2008 - 19:17

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jo, jag vet att man kan lägga till taggalt. men just albumartist finns inte med i den listan.

Postad 18 February 2008 - 22:16

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nä.. det heter något annat... "band" kanske?

Postad 19 February 2008 - 18:50

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Ja, band finns ju. Nu verkar det som att en krash är på G. Så jag skall börja om från början och ominstallera windows osv. Så skall sätta mig in i mp3tagg ordentligt innan jag lägger in musiken i mce igen...

Postad 20 February 2008 - 18:30

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Hmm, någon som kan ha en susning om varför jag får svarta kantar (1cm upptill och 1,5cm nertill) när ja tittar på .mkv (x264).. fungerar ju fint i MPC. B)

kör coreavc 1.6, haali media splitter..

Postad 01 March 2008 - 18:57

Rålle Wist
  • Rålle Wist
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en 1 år gammal HP-dator med Vista Home Premium
Jag har anslutit Telias tv-digitalbox till datorn och Windows Media Center med en 2-meters S-videokabel(samt ljudkabel) till datorns framsida. Allt fungerar perfekt i datorn - bild och ljud jättebra.
MEN jag har kopplat en 10-meters S-videokabel från datorns baksida till en TV-apparat - samt en ljudkabel. Då blir resultatet att ljudet från W.Media Center går fram jättebra i TV:n. MEN det enda som syns i bildväg i TV-rutan är datorns skärmbild . Ingen bild från W.Media Center alltså.
Om ni kunde hjälpa mig med detta vore jag ytterst tacksam. Datorn som sådan har fungerat perfekt hela året, men det är först nu som jag har ägnat mig åt W. Media Center.
Kan ni ungdomar hjälpa en intresserad pensionär?

Postad 02 March 2008 - 15:03

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Skulle behöva en snabb resume av tråden för några frågor:

* Kan jag köra .iso filer direkt i VMC? Om inte går det via någon plugin eller så?

* Vilket är det bästa programmet för att få iordning på musiken(taggarna) så att det visas korrekt?

* Kanske inte rätt tråd men vilket ger bäst bild på en lågupplyst plasma(LG 42px4rv) VGA eller HDMI?

Tackar på förhand.

Postad 03 March 2008 - 01:20

emigrating
  • emigrating
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Skulle behöva en snabb resume av tråden för några frågor:

* Kan jag köra .iso filer direkt i VMC? Om inte går det via någon plugin eller så?

* Vilket är det bästa programmet för att få iordning på musiken(taggarna) så att det visas korrekt?

* Kanske inte rätt tråd men vilket ger bäst bild på en lågupplyst plasma(LG 42px4rv) VGA eller HDMI?

Tackar på förhand.

* Nej, men du kan installera myMounter som 'kontrollerar' Daemon Tools. Har visas ocksa cover images om de finns.

* Smaksak - sjalv anvander jag Tag&Rename.

* HDMI

Postad 06 March 2008 - 09:41

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Finns det ingen funktion för att ändra ljusstyrka och dyl. i Vista MCE? har märkt att .mkv filer är mycket ljusare och brusigare i MCE än i exempelvis MediaPlayerClassic. Både spelas upp (tror jag) med ffdshow och haali som enda installerade codecs.

Postad 18 March 2008 - 21:26

tobiasekholm
  • tobiasekholm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har precis fått mitt Fire DTV att fungera tillfredsställande i Vista MCE, nu skulle jag vilja kunna spela upp mina avi,xvid filmer i mce men vet inte vilka codecs som skall installeras utan att det ställer till det med ljud/bild för tv.

Vad har ni att rekommendera eller egna setups ?`

Postad 20 March 2008 - 18:37

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Finns det ingen funktion för att ändra ljusstyrka och dyl. i Vista MCE? har märkt att .mkv filer är mycket ljusare och brusigare i MCE än i exempelvis MediaPlayerClassic. Både spelas upp (tror jag) med ffdshow och haali som enda installerade codecs.

Vilken renderare använder du i MPC? Overlay antar jag. Den är mörkare än EVR som körs i VMC. Du får kalibrera din display efter den ena eller den andra. Du kan också justera levels och gamma i ffdshow. ffdshow kanske skickar tv levels istället för pc levels.

Har precis fått mitt Fire DTV att fungera tillfredsställande i Vista MCE, nu skulle jag vilja kunna spela upp mina avi,xvid filmer i mce men vet inte vilka codecs som skall installeras utan att det ställer till det med ljud/bild för tv.

CCCP brukar funka bra.

Eller så kan du köra på senaste ffdshow tryout.

Postad 24 March 2008 - 03:09

beejay
  • beejay
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

CCCP brukar funka bra.

Eller så kan du köra på senaste ffdshow tryout.

Jag rekommenderar inte codecpacks som CCCP, ställer bara till massa problem!

ffdshow & ac3filter är lösningen på alla mina videouppspelningar, dvd, tv, mkv (x264) osv osv.

Postad 30 March 2008 - 16:39

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Jag får inte spdif att fungera i vista. Det funkade perfekt i xp. Kör samma inställningar på ljudkortet. Måste man ändra ngt speciellt i vista för att DD och DTS ska fungera? Jag får ut ljud men inte DD eller DTS

Postad 30 March 2008 - 19:10

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag får inte spdif att fungera i vista. Det funkade perfekt i xp. Kör samma inställningar på ljudkortet. Måste man ändra ngt speciellt i vista för att DD och DTS ska fungera? Jag får ut ljud men inte DD eller DTS

Använder du Cyberlink PowerDVD som ljudcodec? I så fall är det problemet. Cyberlink har en bugg när det gäller SPDIF :-(
Lösning: bytt till annan ljudcodec...

Postad 31 March 2008 - 06:23

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
NE jag använder inte powerdvd ljudcodec, inte om inte datorn själv valt det nu, har inte kollat det. Kör mpc och vlc

Postad 31 March 2008 - 08:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Har du provat att köra med ac3filter?

Postad 31 March 2008 - 10:21

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Någon som har råkat ut för samma problem som jag?

Jag spårade boven till ffdshow tryouts.

Buggen är att om jag i dvdlibrary (eller från skiva) startar en film (funkar bra), trycker stopp och sen väljer en annan film och startar den så krashar media center. Testade en ren installation och installerade allting UTOM ffdshow tryouts, fungerar klockrent att spela dvd då, hur många gånger som helst.

Jag gör INGA andra konfigureringar i ffdsshow tryouts än att installera det. Det finns ju en herrans massa konfigureringsalternativ.

Kör med Vistas egna mpeg2 dekoder.

Nån som råkat ut för detta?

/henrik

Postad 03 April 2008 - 18:05

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Kan man köra Vista media center med en celeron 1.6ghz? Tänkte skaffa ett billigt moderkort och något hd2400/hd2600

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.