Någon som vet om det funkar med 2x1tb samt om det funkar med sata2-diskar?
Redigerat av Brandy, 15 juli 2008 - 16:17.
9 relaterade trådar
Postad 15 juli 2008 - 16:14 Någon som vet om det funkar med 2x1tb samt om det funkar med sata2-diskar? Redigerat av Brandy, 15 juli 2008 - 16:17. Postad 17 juli 2008 - 20:36
På kartongen till min så står det 2TB som max och det ska vara SATA diskar. ![]() Postad 21 juli 2008 - 14:30
Nu har jag äntligen uppdaterat till 1.05. De svenska tecknen blev konstiga, men det är bara att ändra till å, ä, ö så funkar det sen. En konstig sak är att hårddisken i 323:an har arbetat konstant sedan jag startade om den med nya firmwaren (första uppstarten alltså). Någon som vet vad den håller på med? Indexerar alla filer? Nu när jag har uppdaterat firmware tänkte jag sätta i en hårddisk till, men jag vet inte om jag vill stänga av den när den jobbar så hårt med någonting. Jaja, den får väl en timme eller två innan jag inte orkar vänta längre. EDIT: vad den än gjorde så blev den klar med det till slut. Men sedan jag uppdaterade så är det ganska mycket hårddiskaktivitet varje gång jag startar 323:an som det inte var tidigare. Redigerat av distortion2, 22 juli 2008 - 10:34. Postad 22 juli 2008 - 10:32 Är det klienten som inte godkänns av trackern, eller vad? Finns det någon logg som visar vad som är fel? Postad 05 augusti 2008 - 10:04 Någon som vet hur man raderar dessa filer? Postad 05 augusti 2008 - 14:36 distortion2: Har du testat att trycka på "play" den gröna pilen framför torrenten? Traneberg: Har du stoppat torrentarna? Postad 07 augusti 2008 - 12:16 Jodå, det har jag provat ![]() Postad 07 augusti 2008 - 22:22 MÅSTE DET VARA SÅ JÄDRA KRÅNGLIGT? Manualen är under all kritik. Jag är en hyffsat van datoranvändare, men jag är def. ingen nörd som många här inne är som kan alla förkortningar etc etc. Att skapa en katalog som jag vill göra backup på (ja den simplaste saken) hittar jag inte hur jag ska göra. Jag tror säkert att jag kommer bli nöjd med min lilla NASSE men det kommer ta tid... Ägna dagar till att hitta hur man ska göra. Läsa 18 trådar, mejla D-link, ringa D-link. Bahhhhhhh! Postad 14 augusti 2008 - 22:14 Postad 15 augusti 2008 - 11:43 Beror på vilket OS du har... Linux borde funka men är ej säker, XP ett stort NEJ Postad 16 augusti 2008 - 11:19 D-linken kör inte med filsystemet ntsf utan ext2 (kanske går att välja ext3, minns inte) så det blir nog en omformattering. Postad 20 augusti 2008 - 05:23 Postad 20 augusti 2008 - 07:40 Gränssnittet klarar gigabit, men det gör inte enheten ändå, den har helt enkelt inte tillräckligt med processorkraft för högre hastigheter. Postad 21 augusti 2008 - 11:52 / X-MaX Postad 22 augusti 2008 - 08:26 Adressen som du ska skriva in är det IP som du får av din internetleverantör. Gå in på http://whatsmyip.org/ på din dator hemma, den adressen är det som du ska skriva in. Lättare att komma ihåg är kanske om du kopplar ett domännamn till den adressen. Det kan du göra gratis på t ex http://www.dyndns.com/. Postad 23 augusti 2008 - 10:06 Dessutom; någon som har en riktig noob-beginners guide till hur man kommer åt sin dns-323 via ftp server? (jag har öppnat port 21 redan, så låmgt har jag kommit. Dessutom har jag en dyndns adress. otroligt nog fattade jag hur man gjorde det också...) Redigerat av n0ob, 23 augusti 2008 - 10:08. Postad 25 augusti 2008 - 22:46
Jag har samma problem - hur sjutton raderar man filerna från en klient med XP?? Vågar snart inte ladda ner mer till enheten, den blir ju full.... Har du hittat nåt sätt Traneberg? Postad 29 augusti 2008 - 13:58
Mitt enda råd är: använd in BT klienten som finns på DNS-323. Den suger. Jag har undvikit den själv av just den anledningen att den strular ********. För att kunna ta bort filer så måste man logga in via telnet och ändra rättigheter på BT mappen/filerna för att sen kunnda ta bort dem. Besök denna sida: http://wiki.dns323.info/ och klicka på forum. Där finns mer info att läsa från fler som har samma problem och hur dem har löst det. Lycka till! Postad 20 september 2008 - 16:11 Musicpal hittar låtarna och allamapperna, men den klarar inte spela av de. Behöver jag göra ngt speciellt i DNs för att få detta att fungera? Behöver jag portforwarding eller ngt? Postad 22 september 2008 - 08:18
Verkar inte som att det är nån som har fått den inbyggda UPNPservern att funka med FreeCom MusicPal. Testa att installera mediatomb i stället. Det är inkluderat i fun-plug 0.5 http://wiki.dns323.i...np_media_server Postad 22 september 2008 - 19:43
Tack. Finns det ngn bra svensk manual på hur man gör detta? Förstår att jag tog mig vatten över huvudet när jag köpte denna NAS'en... Som mitt nick antyder är jag inte den skarpaste kniven i lådan vad gäller teknik... Postad 23 september 2008 - 12:47
Nej inte vad jag vet. Men jag gör ett försök till att beskriva vad du behöver göra. Det är inte så krångligt 1. Ladda hem fun_plug och fun_plug.tgz från http://www.inreto.de...3/fun-plug/0.5/ 2. Lägg båda filerna i roten på NASen och starta om NASen. 3. Ladda hem PuTTY från http://www.chiark.gr...y/download.html 4. Starta PuTTY och koppla upp dig mot NASen 5. Skriv följande kommando i PuTTY: 'cd /ffp/start' 6. Nu måste du editera filen mediatomb.sh så att media_dir pekar på katalogen där du har din musik. 6.1. Skriv: 'vi mediatomb.sh' 6.2. Gå ner till raden media_dir=... 6.3. Tryck på i-tangenten, du kan nu editera raden. 6.4. När du är klar tryck på Esc-knappen och skriv: ':wq' och tryck Enter (w=write för att spara och q=quit, glöm inte kolon!) 7. Skriv: 'chmod a+x mediatomb.sh' (gör filen exekverbar) 8. Skriv: '/ffp/start/mediatomb.sh start' (startar mediatomb) Skriv alla kommandon utan ' Klart! Redigerat av d98jh, 23 september 2008 - 12:50. Postad 23 september 2008 - 17:44 ![]() ska prova detta strax (ska bara installera nya tv'n först ![]() Som jag förstår det behöver man göra detta endast en gång sedan startar det automatiskt när jag startar nasen? Postad 23 september 2008 - 19:30
Räknar med att man ska packa upp fun_plug-tgz också? Lagom lrångligt då det finns filer som vill skriva över andra i paketet, samt en massa felmeddelanden. Ska det va så? Edit: Ser nu att man ska lägga zip filen på roten, sedan ska den packa upp sig självt (?!), men det gör den inte... Hjälp!!! Redigerat av n0ob, 23 september 2008 - 19:57. Postad 24 september 2008 - 09:22
Frågor: 1. Du ska lägga båda filerna i roten, både filen "fun_plug" samt "fun_plug.tgz". Har du gjort det? 2. Vilken Firmware-version har du? Om du inte har 1.05 så rekommenderar jag att uppgradera till den. 3. Har du en eller två diskar i NASen? Om du har två så måste filerna läggas på den disk som kallas Volume_1 4. Efter du har bootat om så borde du ha en fil som heter ffp.log i rot-katalogen (även kallad Volume_1 eller /mnt/HD_a2/). Har du det och isf vad står det i den? Postad 24 september 2008 - 16:58 Måste inte diskarna formatteras om jag uppdaterar? Inte aktuellt då jag inte har ngn plats att gömma undan det som redan finns. Sedan är de speglade (RAID1), så då hamnar den väl rätt oavsett? Postad 24 september 2008 - 21:49 Diskarna behöver inte formatteras vid firmware-byte. Dock kan filer med å,ä,ö få konstiga tecken i filnamnen. Vet inte om funplug behöver ligga på volume_1 vid RAID1, men varför chansa? Postad 25 september 2008 - 09:33
Det ska funka med 1.04 med. Antar att de borde hamna rätt eftersom du kör med RAID1. Kolla att fun_plug är exekverbar. (Logga in via ftp och kolla att X-flaggan är satt) Postad 28 september 2008 - 21:12
Har testat att trycka in både transmission å MLDonkey men inget av programmen verkar tyckas fungera med de torrentsidor jag använder (Softtorrents + Piratetorrent). Gör jag något fel? Då jag testade dns-323's egna BT-klient blev jag inte direkt överlycklig. Hastigheten var helt ok, problemet var snarare att adda å få torrenterna att snurra. Ibland händer det ingenting när man tar "add". Så... tips från er. Vad är den ultimata setup:en för torrent (som fungerar på många trackers). Jag skulle helts se att det är någon form av gui. Sliter snart mitt hår vill ju få igång den å börja tugga ![]() Postad 28 september 2008 - 22:01 EDIT: Nu fick jag precis hjälp utav min programmeringslärare.... men ändå, för andra användare så är det nog inte fel med en bra guide EDIT2: Nähe det tog stopp efter ett tag, har kommit så långt att jag har installerat massa packages i telnet så själva fun-plug verkar vara installerat... Whats next ? Vad är det liksom som ska hända? Vad är resultatet av att göra såhär? Redigerat av zentz, 28 september 2008 - 22:46. Postad 29 september 2008 - 18:05 Edit: Liten fråga.. har hållt på att pulla hela kvällen med massa grejjer. Har fått allt jag vill att funka utan bittorent. Av den enkla anledningen att när jag skaanvända d-link easy search så hittar den inte enheten! Det funkade perfekt redan när jag startade den första gången. Men efter att jag uppdaterade firmwaren så hittar den den inte längre! MEn jag har kontakt med nasen hela tiden,m dvs kan gå in och fixa med ftp, titta på hårddiskarna mm Redigerat av Majorglenn, 29 september 2008 - 20:57. Postad 29 september 2008 - 21:00 Jag kör fast IP på 323'an och mappar med UNC (IP, ej namn). Då behövs inte easy search.. Allt funkar perfekt, fast jag kör iofs inte torrent på NASen. Postad 29 september 2008 - 21:32 ![]() Jag säger bara skit i den integrerade BT-klienten.. skit i MLdonkey.. Transmission is the shit! Var lite pulande men tillslut så! Hittade ett forum med en snubbe som kompilerar transmission för DNS-323 ungefär i samma hastighet som Transmission-teamet släpper sin releaser. Mitt tips: - Sopa allt tokrent å börja från scratch. - Ladda hem fun_plug 0.5 från shadowany.net (sök bara på fun_plug) - Läs igenom guiden här under NOGA, installera å gör ALLA steg som sägs. http://forum.dsmg600...php?id=2719&p=1 Funkar nu perfa med alla trackers jag använder + götti-götti å kunna kolla status/lägga till/ta bort torrents hemifrån polaren om jag så skulle vilja. Postad 29 september 2008 - 21:36
Det fun_plug gör för din nas är att ge dig möjligheten att ansluta via telnet. Släng in fun_plug -> starta om NAS:en -> skriv telnet 192.168.1.XX(ip:et till DNS-323) 23 -> vips så är du inne i den å kan installera massa mums! Läs min post över där har du allt för att få transmission (bittorrent) att rulla som en klocka! Postad 29 september 2008 - 21:51
Kul, Vad får du för fart med torrent på NAS'en? El är du begränsad av din lina? Postad 29 september 2008 - 22:08
Sitter på BBB 12-24 mbit, Transmission i NAS:en ligger å drar på runt 1,8-1,9 mb/s å det är jag mer än nöjd med. Dock går hastigheten ner om man håller på å tankar upp prylar på den via t.ex FTP fast det köper jag. Postad 30 september 2008 - 08:18
ursäkta om jag e dum men vart och hur ska man skriva in telnet + ipadressen?! Postad 30 september 2008 - 09:45 du kan göra det i den vanliga commandotolken ("dos-prompten", kör->cmd) men ett bättre alternativ är att ladda ner programmet puTTY Postad 30 september 2008 - 11:04
Tack, hittade det.. löste även mitt egna problem med easy search.. laddade bara hem en nyare version. Har suttit och försökt få igång transmission men det vill sig inte alls, ska testa den inbygga torrent programmet nu, eftersom jag fick igång easy search Edit: Funkar ju klockrent! än så länge iaf ![]() Edit 2: uploadar tom fortare än mitt ordanarie program!! ![]() Redigerat av Majorglenn, 30 september 2008 - 11:15. Postad 30 september 2008 - 11:05 Den inbyggda torrentklienten är väldigt begränsad tycker jag, vilket har gjort att jag inte använder den. Jag tänker ge transmission ett försök, den låter bättre. Postad 30 september 2008 - 12:29
räcker gott till att ladda ner och upp! räcker för mig! ![]() Edit: ang fläkthacket, fixade till det, men det resulterade i att tempen steg till 54 grader efter ett tag, tog bort det och vips så var det nere på 47 igen. Jag kopierade bara texten som stog i instruktionen. Ska man ändra den själv nånting el? never mind hittade det själ! ![]() Redigerat av Majorglenn, 30 september 2008 - 13:58. Postad 30 september 2008 - 17:34 Stoppade i två st. Western Digital hårddiskar på 640 GB st. Kopplade in den till routern och till strömmen. Den blåa lampan börjar blinka, och man hör hur hårddiskarna börjar snurra...och efter en stund fläkten. Lampan blir statiskt blå... Och så slocknar och tystnar den. Easy search hittar apparaten den så länge den lyser, men när den slagit ifrån så är den borta från easy search. Har jag missat något? Edit: Hittade lösningen i ett engelsk forum, mest av en ren slump. Tydligen var det så att den främre luckan låg emot reset-knappen. Man får helt enkelt starta upp utan lucka och sätta dit den efterår. Redigerat av Wahlberg22, 30 september 2008 - 21:11. Postad 30 september 2008 - 22:32 Tack på förhand en ruskigt frustrerad Z Postad 01 oktober 2008 - 06:24 Jag har hittat WIKI-tråden men där finns oändligt mycket och ganska svårt att hitta något vettigt i. 1. Den inbyggda BitTorrent-klienten. - Finns det något sätt att administrera nedladdningar via webläsaren på datorer som inte finns i det lokala nätverket, t ex hemma hos någon annan, på jobbet etc. Mest intressant är ju givetvis att kunna starta en nedladdning. - Vad ska man göra för att maximera hastigheten? Jag har öppnat en port i routern, men är det något annat man ska göra? 2. FTP-server - Jag har startat FTP-servern och lyckats logga in genom att skriva ftp://mitt.ip.nummer och slå in namn och lösenord i Internet Explorer. Jag kan klicka runt bland mina mappar på hårddisken. När jag hittat en MP3 som jag vill ladda ner till datorn jag sitter på så högerklickar jag på den och tar "Spara mål som...". Då får jag omedelbart ett felmeddelande "inloggningen nekades". Jag har skapat en User som har access att läsa och skriva på ftp'n. Vad är det jag missar? Edit: Upptäckte att jag om jag helt enkelt vänsterklickar på filen så går det bra att ladda ner...skumt men..hmm bra! 3. Funplug etc - Jag är rädd att det kanske blir svårt att undvika trasslet med funplug o telnet o allt vad det heter. Tyvärr är jag total nybörjare vad det gäller linux, programmering etc. Jag har ännu inte hittat någon steg-för-steg-guide för DUMMIES som jag, utan alla instruktioner jag hittat verkar förutsätta att man kan en massa begrepp etc. Någon annan som hittat en idiotguide? Helst på svenska. Tacksam för svar! Redigerat av Wahlberg22, 01 oktober 2008 - 07:07. Postad 06 oktober 2008 - 10:49 I dagsläget har jag en squeezebox och PS3 som MÅSTE funka bra med NAS:en. Att ha musiken på NAS:en och streama till Squeezebox tar jag nästan för givet att det funkar bra, eller? Funkar det bra att streama .vob-filer i 720p till ps3. Alltså .mkv som är konverterade med mkv2vob... Det är mina främsta användningsområden så jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ta sig tid att svara. ![]() Jag kom att tänka på en sak till, är det möjligt att använda sig av t ex Hamachi med en NAS? Ingen som använder det här, kanske? Fast iofs, så funkar det ju lika bra med ftp-server... Redigerat av endumen, 06 oktober 2008 - 10:51. Postad 06 oktober 2008 - 23:18
Allt som PS3:an klarar av fungerar galant att streama till PS3:an, jag kör dock trådbundet från min PS3:a till routern (en D-Link 655) som även Nasen är kopplad till. Jag konverterar det mesta till VOB och mpeg och det fungerar galant. Inge hack eller något liknande. Dock så hade jag lite problem med den inbyggda UnPn server. Den ville inte visa korrekt tid på filmerna osv. Så ett Twonky inköptes och installerades och nu fungerar det hur jäkla bra som helst. Twonkyn kostade inte mycket pengar så det är det värt. Postad 26 oktober 2008 - 10:15 Den är ju alltid på.. Någon som hittat sådant plugin? Tittade på Optware, men fann inget där.. Postad 04 november 2008 - 12:49 har avinstallerat och installerat om igen.. funkar bara inte Redigerat av Majorglenn, 04 november 2008 - 13:11. Postad 08 november 2008 - 23:06 Upptäckte senare att den modellen inte står med på listan över hårddiskar som är kompatibla med enheten..suck. Det märks ingenting mer än att knappen configuration är grå i Easy Search..någon som har varit med om något liknande? Dioden för hårddisk lyser inte gul, vilket den tydligen skulle göra om den inte godkänner diskarna. edit: Äeeh, jag som hade missat en grej i nätverket, nu funkar det..formaterar just nu 2Tb, tar en j-a tid. Redigerat av Unregisteredd1a8fe77, 08 november 2008 - 23:39. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |