Redigerat av Unregistered40467, 18 October 2007 - 19:53.
* Officiell tråd - Apple TV *
Apple TV 40GB
(Mediaspelare)
|
4
|
(19)
|
Inga priser | |
Apple TV 160GB
(Mediaspelare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Apple TV Elgiganten Siba Expert Onoff (0 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 19 October 2007 - 08:29
Du kan i stort sett endast köpa musik, 9:- låten. Några få undantag.kan man köpa via itunes nu? Vad kostar det då? text?
Postad 23 October 2007 - 14:59
Postad 23 October 2007 - 15:40
Skall du köpa något från den amerikanska ITS så måste du ha en kort som är registrerat i USA. Man kan komma runt det genom att använda presentkort som är ämnade för den amerikanska butiken.Det går väl att köpa allt som finns i amerikanska iTunes Store? Filmer, TV-serier, musik m.m. Har inte testat att köpa någon därifrån själv, men brukar ta trailers, podcasts och sånt därifrån.
Postad 08 November 2007 - 07:57
frågor om apple tv.
1. kan man koppla in en extern hdd till den via usb`n ?
2. kan man koppla in ett trådlöst tangentbord via usb`n?
3- Ljudnivå på den ?
4. Är det smidigt att navigera, typ söka låtar osv ?
5. kan man lyssna på internetradio på den ?
tack på förhand!
/andreas
Postad 09 November 2007 - 10:43
2. Vet ej
3. Tyst (Lägga örat emot för att höra)
4. Ja
5. Nej.
Postad 09 November 2007 - 13:54
1. Ja1. kan man koppla in en extern hdd till den via usb`n ?
2. kan man koppla in ett trådlöst tangentbord via usb`n?
3- Ljudnivå på den ?
4. Är det smidigt att navigera, typ söka låtar osv ?
5. kan man lyssna på internetradio på den ?
2. Ja
3. Kanske mätbart i laboratorium
4. Ja
5. Ja
Föreslår att du tar en titt här:
http://wiki.awkwardt.../wiki/Main_Page
Det finns även en guide för hur man bland annat får en USB-hårddisk att fungera.
http://wiki.awkwardt...Beginners_Guide
Även om jag svarade "Ja" på alla frågor ovan, så kan det betyda att vissa saker kräver lite arbete.
Free your mind! Tänk på att Apple TV är en vanlig Mac
NitoTV-pluginen fixar Internet radio och annat skoj:
http://www.appletvha...-rule-them-all/
Redigerat av Walkir, 09 November 2007 - 13:55.
Postad 13 November 2007 - 10:17
* Streaming av vanliga format.
Apples format kan dra åt h*e, jag kollar mest på divx/xvid. Att behöva ladda över de här till min mediaspelare när de redan finns automagiskt nedtankade och fina på min stationära dator känns ju bara löjligt. Likaså känns det löjligt att behöva konvertera till apple-video när de fina människorna på scenen redan spenderat sin värdefulla tid på att konvertera till xvid
Om mitt exakta användar-exempel INTE är möjligt, vad har jag för närmsta alternativ?
* HD
Om vi rent teoretiskt säger att man kommit över filmer som av en ren händelse råkar vara av samma format som populärt och vanligt piratkopierat HD-material i 720p, kommer detta låta sig spelas upp, eller går hårdvaran på knäna pga för hög frame-/bit-rate? Jag menar visst, det finns många olika format att välja mellan, men rent generellt, kan man räkna med att ha en god chans att spela upp 720p? Även om man kanske måste ge upp tankarna på streaming i just det fallet.
Redigerat av mangermanger, 13 November 2007 - 10:18.
Postad 13 November 2007 - 10:28
Det står vilka format den klarar i HD, och man bör nog hålla sig till de iom om jag har förstått det rätt så har den hårdvarudekoder för just de formaten. divx/xvid har jag ingen aning om iom att allt jag laddar ned redan är i fint h.264 format som stöds av AppleTV.ATV verkar ju helt klart intressant, och har kollat runt på nätet och läst igenom denna tråden. Dock är det ett par saker jag vill vara absolut säker på innan jag köper. Utan hack ser jag ATV som en (för mig) nästintill värdelös produkt, och därför handlar mina frågor om allt annat än original-funktionalitet.
* Streaming av vanliga format.
Apples format kan dra åt h*e, jag kollar mest på divx/xvid. Att behöva ladda över de här till min mediaspelare när de redan finns automagiskt nedtankade och fina på min stationära dator känns ju bara löjligt. Likaså känns det löjligt att behöva konvertera till apple-video när de fina människorna på scenen redan spenderat sin värdefulla tid på att konvertera till xvidJag vill kunna sitta i frontrow och titta på filmer och tv-serier som streamas från min stationära dator. Är det möjligt i nuläget?
Om mitt exakta användar-exempel INTE är möjligt, vad har jag för närmsta alternativ?
* HD
Om vi rent teoretiskt säger att man kommit över filmer som av en ren händelse råkar vara av samma format som populärt och vanligt piratkopierat HD-material i 720p, kommer detta låta sig spelas upp, eller går hårdvaran på knäna pga för hög frame-/bit-rate? Jag menar visst, det finns många olika format att välja mellan, men rent generellt, kan man räkna med att ha en god chans att spela upp 720p? Även om man kanske måste ge upp tankarna på streaming i just det fallet.
D-link har väl någon box som fixar divx etc.
Postad 13 November 2007 - 11:44
Postad 17 November 2007 - 00:49
Bland nyheterna är bland annat emulatorer (NES, SNES och Genesis). Givetvis går det att använda en USB-gamepad till dessa.
Mer info finns här:
http://wiki.awkwardtv.org/wiki/NitoTV
Har lånat hem en MacBook Pro från jobbet, så äntligen så kan jag plocka de filerna jag behöver från Mac OS X
Postad 24 November 2007 - 17:00
Jag har läst i trådarna om olika medielösningar. Jag har precis inhandlat en Macbook Pro och ska snart kasta ut Pc:n som e kopplad till TV:n. Nu undrar jag om apple-tv är ngt för mig.
Det jag tänker mig är att apple-tv (lr ngn annat mediecenter) ska vara kopplat till stereon och tv:n. På den vill jag ha all min musik och filmer eftersom hårddisken på macbooken e för liten. Sen tänker jag mig att jag trådlöst från datorn går in på apple-tvn för att spela upp allt det som jag vill se, musik, filmer, bilder osv.
Är apple-tv det rätta valet för mig med dessa behov?
Det jobbiga är att filmer som man laddat hem hela tiden måste överföras till apple-tvn, för jag antar att de inte kan tankas dit direkt?
Postad 30 November 2007 - 10:37
Skillnaden är att Apple TV har sin GeForce 7300 Go-krets för grafiken, som bland annat kan accelerera H.264-decodning. Kretsen har även dedikerat minne (2x32MB).
Däremot så går just .mkv-filer i 720p väldigt segt och måste även förladdas innan uppspelning. Inget att rekommendera alls. Kan hända att detta blir bättre i framtiden.
Själv har jag bara testat ett mindre matroska-klipp för att se så min codec fungerar. Just nu använder jag Perian 1.0 och QuickTime för att spela upp filerna.
I don't get it... Som jag har förstått det så är mkv bara en mediacontainer, som avi, oberoende av vad mediat är komprimerat med (divx/xvid/h264). Om mediat är komprimerat med h264, borde inte ATV spela upp en mkv-fil lika snabbt (hårdvarustöd, right?) som en avi-fil med samma komprimering?
Walkir, du har ATV, eller? Kan du ge mer exempel på vad du spelat upp och upplevt funkar/inte funkar?
Det vore för övrigt intressant att höra av fler här på forumet som har ATV hur de använder den (h264, divx, mplayer, frontrow, centerstage?) och vad som funkar bra/mindre bra.
OrlyDet står vilka format den klarar i HD, och man bör nog hålla sig till de iom om jag har förstått det rätt så har den hårdvarudekoder för just de formaten. divx/xvid har jag ingen aning om iom att allt jag laddar ned redan är i fint h.264 format som stöds av AppleTV.
D-link har väl någon box som fixar divx etc.
/Mange
Postad 30 November 2007 - 10:53
Den spelar inte upp MKV direkt ur lådan... inte heller avi, divx, vmw etc etc... För att det ska fungera så måste man hacka den med något som kallas patchstick. Detta fungerar bäst om man har en AppleTV med version 1.0. Dock är inte allt guld och gröna skogar med en hackad AppleTV, just nu är min hackad men funderar allvarligt på att gå tillbaka. Dels så får man inte QT-komponenterna uppdaterade när man gör safe-uppdatering till 1.1 viket gör att man inte får med vissa buggfixar så att allt matrial som borde gå att spelas upp inte kan spelas upp tillfredställande. Visserligen går matrialet att spela upp med NitoTV, dock så är prestandan i NitoTV/Mplayer betydligt sämre vilket gör att tex HD-film som går att spela upp med QT hackar.
Var det gäller mkv är det inte rekomenderbart att köra på en hackad AppleTV, det är helt enkelt för lite kraft under huven för att det ska fungera tillfredställande. Här finner du en lista på vad en hackad AppleTV mäktar med och vad som krävs:
http://wiki.awkwardt...ing_on_Apple_TV
Dock så är denna listan inte uppdaterad med formaten för NitoTV som använder mPlayer för uppspelning. Men min erfarenhet säger att den är långsammare dock ej testat med mkv.
Redigerat av hugeman, 30 November 2007 - 11:05.
Postad 30 November 2007 - 11:06
Nej, i .mp4 eller eventuellt i containern .mov.Orly
Det här h264-materialet du kör, är det månne .avi eller .mkv?
/Mange
Postad 30 November 2007 - 11:07
Jodå, jag har en ATV.I don't get it... Som jag har förstått det så är mkv bara en mediacontainer, som avi, oberoende av vad mediat är komprimerat med (divx/xvid/h264). Om mediat är komprimerat med h264, borde inte ATV spela upp en mkv-fil lika snabbt (hårdvarustöd, right?) som en avi-fil med samma komprimering?
Walkir, du har ATV, eller? Kan du ge mer exempel på vad du spelat upp och upplevt funkar/inte funkar?
Problemet med just mkv (Matroska) är att filerna preloadas i QuickTime, vilket gör att minnet (256MB) i ATV:n inte riktigt räcker till. Sedan så är det endast h.264 main profile (eller lägre) som fungerar felfritt.
Använder man istället VLC eller MPlayer för uppspelning, så vet jag inte hur det fungerar med hårdvaruaccelerationen.
Kör just nu min Apple TV med 1.0 mjukvaran, ATVFiles och Perian 1.0.
Jag är på väg att rensa min Apple TV helt för att uppgradera till 1.1 (safe upgrade) med NitoTV (som använder MPlayer).
Postad 30 November 2007 - 11:13
Borde inte detta gå att uppdatera manuellt? Installerade du safe-update i samband med NitoTV (som ska sköta det automatiskt)?Dels så får man inte QT-komponenterna uppdaterade när man gör safe-uppdatering till 1.1 viket gör att man inte får med vissa buggfixar så att allt matrial som borde gå att spelas upp inte kan spelas upp tillfredställande.
Postad 30 November 2007 - 11:27
Borde inte detta gå att uppdatera manuellt? Installerade du safe-update i samband med NitoTV (som ska sköta det automatiskt)?Dels så får man inte QT-komponenterna uppdaterade när man gör safe-uppdatering till 1.1 viket gör att man inte får med vissa buggfixar så att allt matrial som borde gå att spelas upp inte kan spelas upp tillfredställande.
Jag gjorde en safe-uppdatering i samband med NitoTV, jag har funderat på att det måste gå att byta ut dem. Men jag har inte vågat kopiera över dem rakt av... vet inte vad som händer med rättigheterna. Är ingen hejare på terminalen kan ju vara som så att man måste ssh:a till atv:n och sedan fixa rättigheterna men vet inte vad jag ska skriva...
Redigerat av hugeman, 30 November 2007 - 11:28.
Postad 30 November 2007 - 11:41
Kör du Mac eller Windows normalt? Jag älskar terminalen och har gjort många småfixar genom den. Brukar använda SFTP (WinSCP/Fugu) och kopiera allting till min hemkatalog. Sedan flyttar jag filerna till rätt ställe i terminalen och fixar rättigheterna. Kan skriva ihop en liten guide för detta när jag gjort det hos mig.Är ingen hejare på terminalen kan ju vara som så att man måste ssh:a till atv:n och sedan fixa rättigheterna men vet inte vad jag ska skriva...
Funderar även på om filerna från 10.4.11 går att använda till AppleTV.
Postad 30 November 2007 - 11:52
Kör du Mac eller Windows normalt? Jag älskar terminalen och har gjort många småfixar genom den. Brukar använda SFTP (WinSCP/Fugu) och kopiera allting till min hemkatalog. Sedan flyttar jag filerna till rätt ställe i terminalen och fixar rättigheterna. Kan skriva ihop en liten guide för detta när jag gjort det hos mig.Är ingen hejare på terminalen kan ju vara som så att man måste ssh:a till atv:n och sedan fixa rättigheterna men vet inte vad jag ska skriva...
Funderar även på om filerna från 10.4.11 går att använda till AppleTV.
Jag kör Mac i normalfallet. Ja gör gärna det, just nu sitter jag på en massa fina filmer i 1280x720p@24 och 25 fps som jag inte kan spela upp. Dessa går alldeles utmärkt att spela upp i en opatchad AppleTV 1.1 men alltså inte i en 1.0/Nito-uppdaterad 1.1.
Postad 30 November 2007 - 12:29
Okej, men då behöver du väl inte ens köra hackat?Nej, i .mp4 eller eventuellt i containern .mov.Orly
Det här h264-materialet du kör, är det månne .avi eller .mkv?
/Mange
De enda problemen jag har med de formaten är att de ju tyvärr är mer sällsynta än Dront-ägg
Edit: Grammatik-nazism
Redigerat av mangermanger, 30 November 2007 - 14:11.
Postad 30 November 2007 - 15:12
Jag behöver inte köra något hack, nej. Alla podcasts jag vill ha finns redan i rätt format samt vill jag ha ned en DVD, så bara kör jag den genom Handbreak och då är allt förinställt.Okej, men då behöver du väl inte ens köra hackat?
De enda problemen jag har med de formaten är att de ju tyvärr är mer sällsynta än Dront-ägg
Edit: Grammatik-nazism
Postad 06 December 2007 - 10:53
Jag har just skaffat mig min egen A-tv och får den i morgon men efter en hel del sökande så känner jag mig bara mer och mer vilsen. ¨
Ju mer jag tittar och kollar runt ju mer snurrit blir det
1. Kan man streema (inte synca) spela typ divix på A-tv via en extern HD kopplad i en MB
Jag har typ 700 filmer i divix och allt va det nu heter så jag orkar inte konvertera om för att kunna titta på dem och vilken codec är bäst för 1,1
2. Jag vill gärna ha den nya uppdateringen (1,1) för att få you tube men vilka prog funkar då??? kollat på awkwad och dom har en guide för lådor som mig att göra det via patch stick men det funkar ju inte på 1,1 hmm visst jag kan knäcka upp a-tv:en för att installera ssh men vilka prog funkar då till 1,1 är det värt det att ha 1,1 bara för you tube?
Snälla snälla kompisar hjälp
Postad 28 December 2007 - 11:34
Är det någon som vet var man kan få tag på AppleTVs 1.0 programvara? Köpte en med version 1.1 på, och med den kan man ju inte hacka den än!
Tacksam för snabba svar.
/Claes
Postad 29 December 2007 - 23:49
/B
Redigerat av SwedBear, 29 December 2007 - 23:50.
Postad 16 January 2008 - 10:45
Det börjar bli slut på ingångar
Postad 16 January 2008 - 11:13
Det finns väl komponent till VGA.Kan man koppla in AppleTV på VGA-ingången på tv:n?
Kommer rentals till sverige i år så blir det en ATV istället för en Mac Mini.
Postad 16 January 2008 - 11:16
Postad 16 January 2008 - 11:19
Hur är det med HDMI till VGA då? DVI-VGA fungerar ju på de vanliga Macarna Men det är väl någon substandard av DVI (kommer aldrig ihåg vad den heter). Kanske samma sak fungerar via HDMI porten?Jag söker och luskar och det verkar som det behövs en konverter för en tusing ungefär
Postad 16 January 2008 - 11:27
Postad 16 January 2008 - 11:32
Så var det ja, blandar ihop alla de där DVi varianterna. Så frågan är väl om det är en DVI-I som har både analogt och digitalt vilket jag tvivlar på.Den du tänker på är DVI-A... för att konvertera DVI-HDMI krävs DVI-D. Många datorer har en DVI som har alla de standarder... vet inte vad @TV har.
Postad 16 January 2008 - 11:33
HDMI-switch? Det använder jag för närvarande.Kan man koppla in AppleTV på VGA-ingången på tv:n?
Postad 16 January 2008 - 11:37
Japp, det är ditåt det har svängt den senaste timmenHDMI-switch? Det använder jag för närvarande.Kan man koppla in AppleTV på VGA-ingången på tv:n?
Utbudet av såna har ökat markant senaset halvåret.
Postad 16 January 2008 - 14:08
Tycker även att Flickr funktionaliteten verkar mycket trevlig.
Snart kanske AppleTV även går att använda som "Media Center" officiellt
http://www.apple.com/appletv/
Postad 16 January 2008 - 14:23
Vi får väl se när det kommer hit, om det kommer hit. Internationellt brukar ju betyda Canada och UK (Tyskland och Frankrike får ju iofs vara med och leka ibland också).Vad tror ni om Movie Rentals från Apple?
Tycker även att Flickr funktionaliteten verkar mycket trevlig.
Snart kanske AppleTV även går att använda som "Media Center" officiellt
http://www.apple.com/appletv/
Men jag tror på idéen. Har länge varit tveksam till att ha en dator i vardagsrummet, men detta kanske kan funka om filmstudiorna kan tillhandahålla tillräckligt med material.
Postad 16 January 2008 - 15:26
Postad 16 January 2008 - 19:27
Postad 16 January 2008 - 20:55
Du kan inte hacka Apple TV Take 2... än. Och Apple kommer nog mer aktivt bekämpa dessa hack nu iom rentlas.Jag ska nog ha en alldeles snart i alla fall! Priset kommer sänkas inom kort, och en större hårddisk kan man koppla genom USB-porten med lite hax. Yippey!
Postad 16 January 2008 - 21:39
Postad 16 January 2008 - 22:02
Nej, men du kan använda Apple Airport express på det viset.Någon som vet om det går att använda aTV som extern högtalare från iTunes på datorn? Tycker det vore smidigt som alternativ till att bläddra bland låtarna på tvn
Postad 17 January 2008 - 10:16
- De flesta filmer/tv program jag har i min PC är i Avi, XVID, divx format. Kommer Macen klara att sända dessa filer till Apple TV och sedan spela up dem? Eller behöver jag något extra program/hack för detta ska fungera?
- Någon som använder sin PC idag med har en Apple tv, hur fungerar detta?
- Vilken port på tv ska den kopplas in i? Har en ny Plasma Tv.
- Kan man i framtiden koppla till en extern hårddisk till Apple TV (USB-port) för att få mer minne)
Postad 17 January 2008 - 10:29
Du måste antingen ta dina DVDer och rippa dem på nytt (eller transcoda med resultatet av kvalitetsförlust) eller köpa en gammal ATV och inte uppdatera den och sedan hacka den. Den nya mjukvaran kommer med största sannolikhet sabba alla hack.Funderar på att köpa min en Apple Tv jag också :- ) + en ny mac dator. Men har lite frågor som ni Apple Tv experter kanske kan svara på.
- De flesta filmer/tv program jag har i min PC är i Avi, XVID, divx format. Kommer Macen klara att sända dessa filer till Apple TV och sedan spela up dem? Eller behöver jag något extra program/hack för detta ska fungera?
Det skall fungera fint, men iTunes har alltid varit slöare och buggigare på PC. 7.6 skall dock leka bättre på Win64.- Någon som använder sin PC idag med har en Apple tv, hur fungerar detta?
ATV har HDMI (i regel bäst), komponent och optisk. Även ett par gamla analoga portar.- Vilken port på tv ska den kopplas in i? Har en ny Plasma Tv.
Det vet du lika bra som alla andra- Kan man i framtiden koppla till en extern hårddisk till Apple TV (USB-port) för att få mer minne)
Postad 17 January 2008 - 10:42
Postad 17 January 2008 - 10:48
ATV är tänk att användas till TV-program du köper på iTunes eller filmer du hyr där, samt filmer du själv äger. Då fungerar den bra.Tack för, svaret, låter inte som någon höjdare att behöva ripa om allt det jag tankat från nätet när det gäller tv program osv. Får hoppas på att det kommer ett hack till den nya versionen också.
Postad 17 January 2008 - 10:56
Jag får nog äta upp mina ord där. Nya ATV stödjer ju tydligen AirTunes.Nej, men du kan använda Apple Airport express på det viset.Någon som vet om det går att använda aTV som extern högtalare från iTunes på datorn? Tycker det vore smidigt som alternativ till att bläddra bland låtarna på tvn
Postad 17 January 2008 - 10:57
Om man vill se på bilder man har på datorn, måste man starta en "stream-server" ,eller vad man ska kalla det, likt man måste göra med PS3 för att se det man har på datorn?
Eller räcker det att "dela ut" mappar på nätverket?
Hm, jag läser ditt inlägg Phindus och det verkar som om man inte kan koppla in extern hdd?
Inte för att föra över bilder eller någonting?
Redigerat av JockeJ, 17 January 2008 - 10:59.
Postad 17 January 2008 - 11:10
I dagsläget så är USB porten endast till för diagnostisering.Nu när jag har blivit intresserad av AppleTV så har jag några nybörjarfrågor
![]()
Om man vill se på bilder man har på datorn, måste man starta en "stream-server" ,eller vad man ska kalla det, likt man måste göra med PS3 för att se det man har på datorn?
Eller räcker det att "dela ut" mappar på nätverket?
Hm, jag läser ditt inlägg Phindus och det verkar som om man inte kan koppla in extern hdd?
Inte för att föra över bilder eller någonting?
ATV liknar i mångt och mycket PS3:an på ett sett fast du använder iTunes som streaming server. Du kan i iTunes ställa in vilka bilder, filmer, TV, Podcasts, musik osv som skall finnas tillgängligt på ATV. Men sedan kan du också ställa in att de skall synka. Då kopieras allt över automatiskt till ATV enligt de kriterier du satt upp i iTunes. Lägger du till något i iTunes -> läggs det till på ATV (beroende på dina inställningar då såklart). Det är lite svårt att förklara
Postad 17 January 2008 - 11:37
Går inte alla Apple TV idag att återställa till 1.0? Eller vissa har 1.1 som recovery?Du måste antingen ta dina DVDer och rippa dem på nytt (eller transcoda med resultatet av kvalitetsförlust) eller köpa en gammal ATV och inte uppdatera den och sedan hacka den. Den nya mjukvaran kommer med största sannolikhet sabba alla hack.
Postad 17 January 2008 - 11:53
Ingen aning. Har inte undersökt det eftersom det inte känns intressant för migGår inte alla Apple TV idag att återställa till 1.0? Eller vissa har 1.1 som recovery?Du måste antingen ta dina DVDer och rippa dem på nytt (eller transcoda med resultatet av kvalitetsförlust) eller köpa en gammal ATV och inte uppdatera den och sedan hacka den. Den nya mjukvaran kommer med största sannolikhet sabba alla hack.
Postad 07 February 2008 - 13:53
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Apple TV Elgiganten Siba Expert Onoff
14 bilder
111 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?