// Sat
Loudness war
Postad 29 December 2007 - 18:52
// Sat
Postad 01 January 2008 - 08:00
Postad 01 January 2008 - 09:40
Skivan var enligt honom producerad av en erfaren producent som tidigare jobbat med bla annat Nightwish och denne producent hade som vanligt gjort ett lysande jobb och det var inget fel på inspelningen. Han sade att visst skulle man kunna göra okomprimerade inspelningar, om man accepterade att ljudvolymen bara var runt 50% av vad den är i dagens läge. Men det accepterade inte dom iaf. Han föreslog att jag skulle köpa mig ett par bra lurar så jag verkligen skulle kunna höra hur bra inspelningen är. Jo pyttsan, tänkte jag. Ett par bra lurar lär ju avslöja skivan för vad den är.
Men jag vet att man kan göra bra inspelningar utan att ljudvolymen blir lidande speciellt mycket.
Postad 01 January 2008 - 09:49
Postad 03 January 2008 - 00:28
Man skäms när man sitter och joxar med Cubase. Jag vill också ha lika hög ljudnivå som de kommersiella CD:na. Efter att ha läst detta ändrar jag mig.
Framför allt ändrar jag mig efter att ha jämför Abba, före och efter. Tretow som är en erkänd ljudtekniker, och jobbade med Abba, och som fick fram ett väldigt bra ljud, måste vrida sig när han hör detta.
Först hörde jag ingen direkt skillnad, detta kan bero på att macbooken inte är erkänd för sin basåtergivning. När det första virveltrumslaget kom drogs slöjan undan. Virveln hade knappt nåt mellanregister kvar...! Undrar hur detta låter i en god anläggning.....hua!
Är det inte så att masteringprocessen, som förstör ljudet arbetas fram efter ljudteknikern lämnat ifrån sig en master? Eller vill man redan vid mixerbordet blåsa upp volumen?
Om det är så att man redan vid mixerbordet blåser på med komprimering finalmixningen(slutmixen) så minskar chanserna att det inspelade ljudet någonsin kan räddas. Fast när jag tänker efter så brukar man väl spara originalspåren på en hårddisk, eller något liknande medium, för att inte originalspåren ska kunna "försvinna". Får teknikern för sig lägga på en kompression på en originalfil är det kört, förstås.
Tänk er ifall musikerna började opponera sig mot hur illa det låter hemma, och ifall teknikern säger "tyvärr är processen oåterkallerlig -vill ni ha bättre ljud måste ni gå in i studion och spela in allt igen!"
Man får hoppas att skivbolagen som äger skivmastern, masterhårddisken, eller vad man ska kalla det, sparar inspelningen i dess ursprungliga, oförstörda form.
Annars ser jag ingen annan utväg än att det måste till en fond som ser till att ursprungsljudet måste sparas utan ljudförstärkande påverkan.
Någon som har råd att köpa mastrar?
Postad 03 January 2008 - 00:58
Skivan var enligt honom producerad av en erfaren producent som tidigare jobbat med bla annat Nightwish och denne producent hade som vanligt gjort ett lysande jobb och det var inget fel på inspelningen. Han sade att visst skulle man kunna göra okomprimerade inspelningar, om man accepterade att ljudvolymen bara var runt 50% av vad den är i dagens läge. Men det accepterade inte dom iaf.
Hej Stellan. Du kan ju skriva tillbaka till mannen att det är okej att ljudvolymen blir 50% längre med en dynamisk versionen av skivan, för din stereo har något som heter volymkontroll. Fråga han om han hört talats om det.
Först hörde jag ingen direkt skillnad, detta kan bero på att macbooken inte är erkänd för sin basåtergivning. När det första virveltrumslaget kom drogs slöjan undan. Virveln hade knappt nåt mellanregister kvar...! Undrar hur detta låter i en god anläggning.....hua!
Är det inte så att masteringprocessen, som förstör ljudet arbetas fram efter ljudteknikern lämnat ifrån sig en master? Eller vill man redan vid mixerbordet blåsa upp volumen?
Hej Trebban. För verkligen jämföra bör man normalisera ljudet på båda spåren så dom har samma snittvolym. Då kan man höra skillnaden lättare.
Det är främst i masteringssteget som man förstör musiken idag men det börjar komma mer och mer att man redan i inspelningssteget pressar sönder det.
MVH
Ljudkvalite
Postad 03 January 2008 - 17:25
Det är främst i masteringssteget som man förstör musiken idag men det börjar komma mer och mer att man redan i inspelningssteget pressar sönder det. "
Jag behövde tydligen inte normalisera. Skillnaden var uppenbar. ABBA har jag lyssnat på länge, länge nog för att veta att en virvel inte ska låta så där i alla fall.
Tråkigt att höra att mastering finns så långt ner i processen. Säg adjö till kulturskatterna....
Postad 13 February 2008 - 00:15
oxå så blir det lite lättare att hitta den.
Jag är öppen för allt. Efter att jag har lyssnat på ABBA Gold från 92 så är jag fast.
Laddade ner Cool Edit och har börjat kolla igenom en massa skivor. Det roliga är att
allt som jag har tyck varit behagligt och skönt att lyssna på på höga volymer har varit sån
musik som inte är helt söndertrasad av detta loudness skit.
Ett riktigt bra exempel är Gypsy Kings, har alltid tyckt den skivan låter så bra och är så skön att
vrida upp volymen på och visst är den fin i Cool Edit
Vilken sjuk skillnad det är. Jag tänker här med aldrig köpa en skiva som är förstörd.
Hur ska vi få bukt med detta problem?
Postad 13 February 2008 - 00:36
Tack på förhand!
Postad 13 February 2008 - 00:50
utgåvan. Digitally remastered betyder oftast sämre ljud. Nya skivor är det värre med, där finns inget bättre
alternativ.
Håller med om att det är väldigt lätt att urskilja en komprimerad master. Varje gång man tycker att en skiva
låter platt och distad, så visar den sig vara kraftigt komprimerad när man kollar i Cooledit.
Att få bukt med problemet är det inte många som verkar bry sig om heller. Tyvärr verkar mastringen bara bli
sämre. Det räcker inte med sönderpressad dynamik. Dessutom ska det fifflas med EQ så att det ibland blir ett
ljud som inte är ens i närheten av originalet. Allt för att det ska låta "högt" i mp3-spelare och fabriksmonterad
bilstereo osv.
Det enda hoppet verkar vara:
http://www.turnmeup.org/
Vet inte om dessa har varit uppe innan, men det kanske är intressant (länkar på turnmeup-sidan):
http://music.guardia...00.html#article
http://www.chicagoma...m/loudness.html
Redigerat av Ageve, 13 February 2008 - 01:06.
Postad 13 February 2008 - 09:49
CD mastering and the music business
CD Hall of Clipping Shame - CD loudness and clipping sources
CD Hall of Mastering Prowess - CD loudness and clipping sources
The Loudness War - New Example!
The Future of Music
Postad 13 February 2008 - 09:58
CD loudness and clipping sources
http://www.cutestudi...shame/index.php
Originalutgåvan av Dire Straits - On Every Street (Från 1992) har bra dynamik. De har testat remastern.
Redigerat av Ageve, 13 February 2008 - 10:01.
Postad 08 May 2008 - 21:54
Det andra är göra typ kedjebrev med info och förhoppningsvis att folk bara skickar det vidare.
Vad tror ni kommer att funka bäst? I första hand är det för att infomera folk om detta problem, om det får mer uppmärksamhet kanske det inte bara blir vi få promille som klagar över detta.
Om någon är duktigt på att skriva, tar jag gärna emot tips på formuleringar och dylikt, via denna tråd eller pm.
// Sat
Postad 09 May 2008 - 12:14
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 May 2008 - 13:09
Redigerat av DVD-ai, 09 May 2008 - 13:10.
Postad 09 May 2008 - 17:14
// Sat
Postad 10 May 2008 - 05:22
Båda förslagen är ju vettiga, kan vi inte göra sak av det hela så att det inte slutar i tomma ord? Hur ska vi organisera det hela då?
// Sat
Det finns redan en organisation som heter "Turn Me Up".
Hoppsan! Det har någon visst redan lagt ut som länk. Bra gjort..
Postad 11 May 2008 - 10:28
Dagens tips: http://www.namninsamling.se/Tänkte slänga ihop ett mail och skicka runt till lite personer med info om detta. Har två funderingar, det ena är att göra med namnunderskrift och när man har x antal skicka som protestlista till bolagen.
Det andra är göra typ kedjebrev med info och förhoppningsvis att folk bara skickar det vidare.
Vad tror ni kommer att funka bäst? I första hand är det för att infomera folk om detta problem, om det får mer uppmärksamhet kanske det inte bara blir vi få promille som klagar över detta.
Om någon är duktigt på att skriva, tar jag gärna emot tips på formuleringar och dylikt, via denna tråd eller pm.
// Sat
Postad 17 May 2008 - 14:16
Jag köper nästan bara elektronisk musik från mycket små skivbolag, de borde va lättare att påverka än de stora dinosaurierna.
Kan återkomma med lite recensioner av cds. Eller finns det nån bättre tråd för det tro?
Postad 17 May 2008 - 21:17
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 16:39
Postad 30 May 2008 - 15:29
Daughtry - What I Want (Featuring Slash):
daughtry1.jpg 23.43K
0 Antal nerladdningar10 sekunder av låten:
daughtry2.jpg 32.97K
0 Antal nerladdningarMindre än 1 sekund. Notera att bastransienterna ligger på samma nivå som cymbaler osv (dvs max hela tiden):
daughtry3.jpg 57.61K
0 Antal nerladdningarKort ljudklipp:
What_i_want_klipp.mp3 550.19K
41 Antal nerladdningar
Postad 31 May 2008 - 15:40
Men nu är det öl utomhus som gäller.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 01 June 2008 - 00:11

Tittar vi på ca 1 sekund av låten ser det ut såhär

Vad sägs om ca 1 miljon möjliga klippningar på 2:02 (det vill säga ca 8200 st per sekund)

Vad ska man säga?
Postad 01 June 2008 - 00:39
Sitter ofta och önskar att inspelningen/mixning/mastring eller vad det nu heter
Kommer ni fram till något är jag med och skriver på!
/Genis
Postad 01 June 2008 - 00:59
Vad sägs om ca 1 miljon möjliga klippningar på 2:02 (det vill säga ca 8200 st per sekund)
8200 klppta samples per sekund ger runt 10% distortion bara av ren klippning. Dvs nästan en femtedel av ljud-
informationen är helt borta. Lägg därtill alla andra fel som uppstår vid kraftig limitering.
Helt otroligt.
Postad 01 June 2008 - 01:02
![]()
8200 klppta samples per sekund ger runt 10% distortion bara av ren klippning. Dvs nästan en femtedel av ljud-
informationen är helt borta. Lägg därtill alla andra fel som uppstår vid kraftig limitering.
Helt otroligt.
Ja, och det låter så illa som det ser ut. Testa låten själv, man sänker och sänker men det hjälper inte, man blir bara stressad av ljudet.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 01 June 2008 - 09:45
Är det ett skämt eller? Helt ###### otroligt
http://www.myspace.com/timesnewviking
Tyvärr inte. Låter ju nästan lite bättre på myspace, är väl deras dåliga kodning som döljer lite av bristerna.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 01 June 2008 - 11:07
Edit: Och tydligen är det helt avsiktligt. Dom revolterar mot det etablerade audiofil samhället. Det är meningen att det ska låta precis så där. Stor mening, när man inte kan lyssna på deras musik utan att få tinnitus
Redigerat av Unregisterede10e9503, 01 June 2008 - 11:21.
Postad 01 June 2008 - 13:37
Edit: Och tydligen är det helt avsiktligt. Dom revolterar mot det etablerade audiofil samhället. Det är meningen att det ska låta precis så där. Stor mening, när man inte kan lyssna på deras musik utan att få tinnitus
Läser man beskrivningen på Myspace så förstår man. De har inte alla indianer i kanoten.
Man kanske skulle revoltera mot det etablerade bilbyggarsamhället, och bygga en bil som hackar och stannar efter
1 mil, rostar upp på en vecka osv. Den blir nog ungefär lika populär, och lika meningsfull.
Postad 01 June 2008 - 14:45
Postad 01 June 2008 - 14:53
Postad 01 June 2008 - 15:27
Redigerat av Unregisteredb8bb5cfd, 01 June 2008 - 15:28.
Postad 01 June 2008 - 23:27
Postad 05 June 2008 - 13:48
Ageve .. Har du skickat några av dina mätningar till bolagen
Det hade ju varit bra om det lades in en lista på lite mailadresser
och ett "förskrivet brev" som vi alla kunda skicka till bolagen för
att visa att det är oacceptabelt.
Jupp citat på det jag skickade:Loofy skickade väl ett mail till ett av de större bolagen och länkade till denna tråden. Vet inte
om han fick något svar.
Inlägg 42 i den här tråden.Hej.
Jag har här formulerat ett relativt långt mail, men om det är på det sätt jag hoppas och att de personer jag har mailat har intresse för musik så förutsätter jag att mailet besvaras, och då med annat än någon form av standard svar. Vill ha era åsikter i frågorna och hoppas på så utförliga svar som möjligt.
Jag skriver detta mail i första hand för att uttrycka mitt missnöje med den pågående trend, och att jag vill ha er syn på saken. Trenden jag pratar om är det s.k ”loudness-kriget”. Jag börjar med att klistra in några bilder som ni själva får tolka.
Artist: Dire Straits
Spår: On Every street
Album: On every street År: 1991
Bild
Album: The Very Best Of Dire Straits År: 1998
Bild
Album: Private investigations År: 2005
Bild
Spontant – Vilken version kommer ge mest “liv” till musiken? Eller tycker ni – på fullt allvar att musiken i de två sista s.k. ”digitaly ReMastrade” låter bättre i en ”lite bättre” stereoanläggning? Vill isåfall höra den motiveringen?
Jag ser vilka fördelar ni har med att dynamikkomprimera musiken.
• När musiken spelas på radio så kommer den i många fall att låta bättre.
o Radio lyssnas nog av majoriteten i bilen där man utöver i många fall en begränsad kvalité på anläggningen, dessutom har en hel del biljud som finns i ekipaget som vissa fall skulle göra att ”tysta” partier skulle falla bort.
• När man lyssnar på musiken samtidigt som man ”gör annat” så har ljudkvalitén mindre betydelse.
• Spelas musiken med en lite sämre anläggning så kan den låta ”häftigare”.
• Spelar man musiken på lägre volym så får man med sig alla detaljer osv.
Det finns förmodligen fler saker än de jag tagit upp här. Faktum kvarstår dock. Spelas versionerna upp i följd så kommer även den person som saknar intresse för Hifi och bra ljud/musikåtergivning att kunna höra en klar skillnad mellan de olika versionerna. I ett förstaläge kommer kanske inte alla (även om en stor del gör det) att betrakta den första som bättre. Jag tror däremot att över tid så kommer det första exemplet att uppskattas mer – de två andra kommer få en tröttnande effekt och upplevas som ”sameness” och tröttande varje gång man spelar låten, just exemplet ovan har jag själv provat på flertalet personer med motsvarande utfall.
Jag har dessutom en fundering, och en teori på mp3delningens utbredningshastighet. Skulle gärna vilja ha er syn även på den.
Hursomhelst, som ni vet så är det ju så att ett spår med stora skillnader i dynamik är svårare att komprimera och få det att låta bra, idag går det, men förr var det nästan omöjligt. I takt med att man redan från mastringen har börjat komprimera – har kraven på eftermarknadens dylika metod minskat och gjort att de komprimerade materialet i princip blivit identiskt med originalet, dvs – de små skillnaderna mellan ”äkta” och ”oäkta” var små och valutan man fick för sina surt förvärvade pengar var låg. Därefter – lägg till skivpriset för nysläppta skivor som i mitt tycke vart mycket högt, i alla fall när man ser musik med primär målgrupp 15 år eller mindre – en skiva som kostar 159-189 kronor – där individen kanske har en månadspeng på kanske 500kr(spekulation på ett genomsnitt för en 10-15 åring) eller mindre gör att en skiva innebär minst 31% av månadsinkomsten (återigen – för något som egentligen ”gav” något extra mot att ladda ner en kopia i ett förstörande komprimerat format, som ju egentligen inte förstörde så mycket…).
Är medveten om att marknadens trend nu går åt lägre priser på skivor vilket är oerhört positivt. Men min farhåga är att spiralen redan gått så långt att många anser att ”varför betala för något som är gratis”. Musikens äkthet och värdighet är satt åt sidan. Känslan är borta, skillnaden mellan äkta och oäkta måste öka för att motivera skivköpet. Och då anser jag som tidigare sagt – en tävling i dynamikkompression inte är den rätta vägen.
Låt säga att en nysläppt skiva kostat 69 kronor för en nysläppt (7% av ”månadsinkomsten” för en 15 åring). Så finns det större marginal för ungdomen att ”chansa” och köpa sig fram till musik man tycker om – istället för som det har varit, ladda ner för att se om det är bra och sen kanske köpa skivan. Tycker personligen att det borde kännas bättre för er att med säkerhet ha sålt 15 skivor (kanske 30) istället för att kanske ha sålt 5 eller 6.
För min egen hade/kommer/skulle jag förmodligen köpa dubbelt så många skivor som jag gjort/gör/kommer att göra om skivpriset varit lägre. När jag pratat med folk om detta resonemang så är det inte många som inte skulle följa mitt exempel.
Vad jag menar är att dåliga mastringar kan vara en anledning till mp3 formatets snabba utbredning? Vilken del tror ni den har i sammanhanget?
Att köpa skivor är dock ingen lätt uppgift. Även om jag vet vilken skiva jag vill ha så är det alltid som att köpa grisen i säcken. Det är tråkigt att man som konsument behöver dra öronen åt sig varje gång man ser en bra skiva med texten ”digitaly Remastred” på. Om skivan är remastrad i början av 90-talet så brukar jag chansa på att köpa den, men står det att den är gjord efter år 2000 så köper jag inte utan att först gå hem och forska på utgåvan för att se ifall det är en ”förstörd” utgåva eller om den är bra.
Hursomhelst. Nu skall jag sluta gnälla, ni förstår säkert min ståndpunkt och det hela. Jag kräver dock er åsikt på saken och vad ni tror och anser…? Är det kanske så att ni själva inte heller gillar sättet musiken framställs på i dag?
Jag har dock ett litet förslag på hur man kanske från er sida kunna äta kakan och samtidigt ha den kvar. Jag vet dock för lite om hur det fungerar när man håller på med mastringar och hur dessa lagras etc. Men borde det inte gå att producera två utgåvor varje gång man håller på med en skiva? Alltså – man börjar helt enkelt med att tillverka en utgåva som innehåller dynamik och behållning i vad som kan betraktas som livlighet och naturtrogenhet till musiken. (Finns säkert fler verktyg än just dynamikkompression som får musiken att låta tråkig och livlös, men det vet jag inte – är inte någon ljudtekniker) Sedan – innan skivan går pressning så gör man en kopia av den mastring man nu gjort som man kör över med dynamikkomprimatorn. Vips – så kan respektive mastring gå till pressning.
När jag tänker igenom problemet snabbt ser jag tre alternativ till försäljning, alla med sina för och nackdelar.
Alternativ 1:
Att helt enkelt leverera båda pressningarna i alla skivor ni säljer. Den ena utav skivorna innehåller en stämpel typ: ”Audiophile edition”, ”Enhanced dynamic range” eller annan lämplig etikettmärkning. Den andra får väl heta ”Radio Edition” eller något.
Fördelarna jag ser med detta alternativ är att det inte behöver påverka konsumenters köpbeteende, fler som tycker och anser som jag kommer garanterat hoppa på tåget den gången man beställt sin skiva från CDon eller motsvarande. Man slipper även övriga nackdelar alternativ 2 för med sig.
Alternativ 2:
Sälja utgåvorna som två olika helt enkelt, även i detta fall tydligt uppmärkt vilken utgåva det är frågan om.
Med detta alternativ finns dock en nackdel. De organisationer ni i dag använder för att sälja skivorna kommer förmodligen bli sura eftersom man nu kommer få dubbelt så många fodral att hålla reda på och risken för den orderplockare på CDons lager kommer få det svårt att snabbt kunna urskilja de olika sorters utgåvorna.
Alternativ 3:
Skulle kunna vara en kombination av ovan. Det kan bli som en variant av Filmvärldens ”Special Edition”-koncept där man får lite mer av det goda genom att köpa den. I vårt fall skulle det kunna innebära att man får en extra fint mastrad utgåva av skivan utöver den sönderkomprimerade - som man kan använda för att ha i bilen, göra om till MP3 till sin bärbara musikspelare eller liknande.
MVH
F
Just det: Fick inget svar.
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 05 June 2008 - 13:49.
Postad 16 September 2008 - 15:37
Postad 16 September 2008 - 19:40
Jag visade den informativa youtubefilmen för några på kontoret idag. Inga glada miner..
Postad 17 September 2008 - 23:00
Fattar inte varför de inte skulla kunna göra alla skivor i två versioner - en där masteringen gjorts ömt och varsamt, och en "car/mp3 edition" som kan ha medelljudnivån -3dbFS och låta påträngande. Eller, vilket är vettigast, att industrin går samman och beslutar om en rimligt låg medelljudnivå som sedan ALLA håller sig till, och att sedan mp3-spelarna får stå för komprimeringen och kompensering av ljudnivån, för dem som önskar det.
Jag tror att en stor del av problemet är att den yngre generationen helt enkelt inte vet bättre. Fick själv en chock när jag lyssnade igenom några gamla Pink Floyd-album. Går inte att jämföra med dagens skit. Helt otrolig dynamik. Otroligt hur mycket folk gnäller på filkomprimering när det är dynamikkomprimeringen som verkligen förstör musiken.
Postad 18 September 2008 - 08:03
Jag vill gratulera NIN (för det är väl han som döljer sig bakom signaturen "Subjektivisten?) för ett bra inlägg i dagens Metro.
Det var inte han, kolla den här tråden.
Han som gjorde detta erkände det över PM till mig nyss. Det mesta är ju mina ord som han har kopierat så jag överlever men det kändes lite konstigt att läsa dom i tidningen. :?
Postad 19 September 2008 - 01:57
Och nu har alltså metallicas nya skiva Death Magnetic anslutit sig till familjen med skivor som har fått sin dynamic range förstörd...
Håller med! Har inte tänkt på det så mycket tidigare men den här skivan måste vara det värsta jag har hört.
Redigerat av AdrianTepes, 19 September 2008 - 14:23.
Postad 19 September 2008 - 07:57
Löjligt att dom gör så, konstigt att bandet inte har nån vision att få sin skiva att låta bra?
Postad 19 September 2008 - 08:52
Då blir det också därefter, nu när MP3, radio, kassa bilstereohögtalare och Budget-compact-stereo är det medel-Svenssons lyssnar på musik med.
Postad 19 September 2008 - 08:59
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
13 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?