Aircondition - till hemmet
418 svar till detta ämne
Postad 12 July 2010 - 23:10
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Hej, Köpte i lördags 3/7 en portabel acc namnet är tectro tp 016 på Media markt. Jag har tagit hål vid sidan av fönstret där det antagligen har suttit en vädringslucka förut men dom har bytt ut till den till en tjock skiva med fogskum invändigt. Köpte även en ventil på utsidan och har skruvat fast slangen på insidan genom att skruva fast medföljande adapter. Blåsten ur slangen är i princip obehindrad och kommer ut som den ska. Men, Om det är ca: 26 grader ute så sänker den endast temperaturen med 2grader, Ska det verkligen vara så dåligt? Den är specad att kyla mellan 50-60m3, Verkningsgraden är 1,6kw Watt men drar 0,72kw. Vårat sovrum är på 16Kvm Även detta med dörren stängd och persiennerna nere. Samt att det är inget direkt solljus på den sidan då jag mätte upp det hela, Och detta gör mig väldigt förvirrad och tveksam om det ska vara så, jag menar den bör kunna kyla ner rummet mycket mera?
Jättetacksam för svar. Robert
Tyvärr kan du nog inte räkna med så mycket bättre kylning än så. Jag blev själv förvånad över hur "dålig" min AC jag köpte var. Zibro P28 2,8kw. Idag när det var ca 30 grader ute så fick jag ner den till 26 grader, jag har dock inget fint hål att leda ut värmen ur utan får köra ut ur balkongdörren vilken såklart inte är optimalt... Lägsta jag har fått ner den till var ca 22 grader och det var senare på kvällen. Man skulle behövt en med minst 3,2 kw tydligen.
Postad 13 July 2010 - 06:36
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Kan ju tipsa om att köpa AC på Elgiganten då de tillåter att man använder den under deras öppet köp period.
Btw så är går det väl 150 tömmningar för att tömma 15 liter med en "1 dl:s behållare". Ännu jobbigare.....
Postad 13 July 2010 - 10:23
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Skrev fel. Inte 15 liter utan 1,5 liter och muggen var nog lite större för igår behövde jag bara 10 tömningar, liggande på golvet och spilla ner golvet medan jag var gång försökte resa händerna och tömma den i en hink. Ungefär var tredje timma får man tömma tanken.
Idag åker min Zibro ut och ska gräva ner den på tomten så jag slipper se eländet. Kyler dock rätt bra. Från 28 grader till 24.
Postad 13 July 2010 - 10:36
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Själv köpte jag en sån här:
Den har vi i sovrummet som är typ 18kvm och den har nu stått på typ från morgon till läggdags i 2 dar konstant på maxfart och lägsta temp. Den ska enligt uppgift stänga av sig själv när vattentanken blir full och den har inte gjort det än iaf.
Enligt säljaren på EG så var det mest i avfuktarläget den fylldes med vatten, annars väldigt lite i AC-läge.
Den har som de flesta andra bara en slang som hänger ut genom fönstret utan tätning eller så runt så det är ju verkligen inte optimal men den lyckades iaf pressa ner tempen i rummet till runt 22 grader igår efter ett gäng timmar igång.
Hittlis är jag rätt nöjd faktiskt, men det får väl tiden utvisa.
Redigerat av masse70, 13 July 2010 - 10:36.
Postad 13 July 2010 - 11:36
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Skrev fel. Inte 15 liter utan 1,5 liter och muggen var nog lite större för igår behövde jag bara 10 tömningar, liggande på golvet och spilla ner golvet medan jag var gång försökte resa händerna och tömma den i en hink. Ungefär var tredje timma får man tömma tanken.
Idag åker min Zibro ut och ska gräva ner den på tomten så jag slipper se eländet. Kyler dock rätt bra. Från 28 grader till 24.
Jag har oxå en Zibro, en P832 3,2kw https://www.prisjakt...kt.php?p=173223 Och jag har nu haft den gående i c:a 16timmar om dagen i två veckor.. jag har behövt tömma den EN (!) enda gång! Min modell tar med sig kondensvattnet ut i avluftningsslangen, och den del som blir kvar.. tja... somsagt, en tömning varannan vecka i den här sommarvärmen. Kan det vara så att du inte har tätat tillräckligt och att det är därför den skapar så oerhört mycket kondensvatten? Att täta ordentligt är nästan lika viktigt som speccen på din AC. Så ditt snack om att Zibros produkter är kass tänker jag ABSOLUT inte skriva under på, min maskin fungerar då klockrent. Dock så låter den som ett kärnkraftverk, men det tar jag gärna med den underbara kylan den fixar åt mig.
Redigerat av Unregistered8147b14e, 13 July 2010 - 11:50.
Postad 13 July 2010 - 22:26
Unregistered623ccef8
-
Unregistered623ccef8
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ni som har Coolman 23 s, Börjar den kyla direkt när man startar ?
köpte en idag och tycker luften inte känns särskilt kall typ som en vanlig fläkt.
Edit- har kört i ca 90 min nu och samma temperatur i rummet som när jag startade, luften som blåser ut känns fortfarande inte kall. Något måste väl vara fel ?
Redigerat av Unregistered623ccef8, 13 July 2010 - 22:29.
Postad 14 July 2010 - 09:03
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Jag har oxå en Zibro, en P832 3,2kw https://www.prisjakt...kt.php?p=173223 Och jag har nu haft den gående i c:a 16timmar om dagen i två veckor.. jag har behövt tömma den EN (!) enda gång!
Min modell tar med sig kondensvattnet ut i avluftningsslangen, och den del som blir kvar.. tja... somsagt, en tömning varannan vecka i den här sommarvärmen.
Kan det vara så att du inte har tätat tillräckligt och att det är därför den skapar så oerhört mycket kondensvatten? Att täta ordentligt är nästan lika viktigt som speccen på din AC.
Så ditt snack om att Zibros produkter är kass tänker jag ABSOLUT inte skriva under på, min maskin fungerar då klockrent. Dock så låter den som ett kärnkraftverk, men det tar jag gärna med den underbara kylan den fixar åt mig.
Täta AC: n eller menar du utblåsningen? Kör med springa i fönstret och tjock rullgardin över. Låter i alla fall intressant att man inte ska behöva tömma var tredje timma. Första 3-4 veckorna jag hade den tömde jag en gång. Därefter började eländet. Och det utan att flyttat den en mm. Jag gick till Hemma-butiken i Ulricehamn och klagade men de skrattade glatt och sa att detta var normalt. - Jadu, det visar bara att den fungerar, svarade de. Min Zibro P828 ska också tömma kondensen genom slangen.
Redigerat av ruva, 14 July 2010 - 09:11.
Postad 14 July 2010 - 09:06
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Ni som har möjlighet köp en riktig Luft-Luft-värmepump istället, de här enkla men dyra golvstående sakerna är leksaker i jämförelse och de drar betydligt mer energi dessutom. De som har en utedel som hängs ut genom fönstret kan dock vara relativt ok.
Jag kyler mitt hus 100kvm helt ned till 20-21 grader när det är över 30 ute till en kostnad av 5 till 7:- perdygn, det är hög kapacitet och billigt.
Edit:
Kan som jämförelse säga att det tar max 15 minuter att kyla 15kvm från 30 till 22 grader, det säger väl lite om skillnaden.
Med ROT-avdrag om man har den möjligheten så bör en installation kosta 13000-15000:- och har man villa med konventionell uppvärmning sparas den kostnaden in bara på uppvärmningen på 2-3år.
Bor man i lägenhet så är det ju lite svårare men jag rekommenderar er att leta efter en kylmaskin som har en utedel som hängs ut.
Redigerat av junkan, 14 July 2010 - 09:16.
Postad 14 July 2010 - 09:32
Swaffe
-
Swaffe
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Ni som har Coolman 23 s, Börjar den kyla direkt när man startar ? köpte en idag och tycker luften inte känns särskilt kall typ som en vanlig fläkt.
Vi har haft en sån i 2 dagar nu och nog tycker jag att den blåser kall luft ganska på en gång när man startar den... Får ner tempen i sovrummet till 22-23 grader från 27 men jag tycker det blir varmt igen väldigt fort så fort man stänger av den, några tips?? Vårat problem är nog att vi inte har löst det här med slangen ut genom ett fönster, känns som att det väller in varmluft om man inte har det tätt. Är det någon som har något tips på lösning här och kanske lite bilder på hur man ska göra. Däremot så verkar fjärrkontrollen kass men ska jag gå tillbaka till butiken och testa deras demoex och se om det är min fjärr det är fel på... //Swaffe
Postad 14 July 2010 - 13:19
Unregistered623ccef8
-
Unregistered623ccef8
-
Användare
-
-
107 inlägg
Vi har haft en sån i 2 dagar nu och nog tycker jag att den blåser kall luft ganska på en gång när man startar den... Får ner tempen i sovrummet till 22-23 grader från 27 men jag tycker det blir varmt igen väldigt fort så fort man stänger av den, några tips??
Vårat problem är nog att vi inte har löst det här med slangen ut genom ett fönster, känns som att det väller in varmluft om man inte har det tätt. Är det någon som har något tips på lösning här och kanske lite bilder på hur man ska göra.
Däremot så verkar fjärrkontrollen kass men ska jag gå tillbaka till butiken och testa deras demoex och se om det är min fjärr det är fel på...
//Swaffe
Var nere på butiken där jag köpte min och det visade sig vara fel på den som jag misstänkte dock fick jag en ny direkt så det var kanon.
Postad 14 July 2010 - 16:37
Helllsing
-
Helllsing
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tyvärr kan du nog inte räkna med så mycket bättre kylning än så. Jag blev själv förvånad över hur "dålig" min AC jag köpte var. Zibro P28 2,8kw. Idag när det var ca 30 grader ute så fick jag ner den till 26 grader, jag har dock inget fint hål att leda ut värmen ur utan får köra ut ur balkongdörren vilken såklart inte är optimalt... Lägsta jag har fått ner den till var ca 22 grader och det var senare på kvällen. Man skulle behövt en med minst 3,2 kw tydligen.
Okej, Förstod nästan att det var så, Ångrade att jag köpte min Ac på media markt, Då elgiganten har öppet köp i 30 dagar, Det har ju somsagt inte media markt:/ Tack för ditt svar! Btw, Jättefin uppsättning du har hemma,Lite OT Vart har du köpt RCA Y Kontakten, För jag har en Onkyo 607:a och två st "buttkickers" 150 wattare men kunde ju inte köra dom på Zone 2, Hur har du gjort med din lösning?
Postad 14 July 2010 - 18:43
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Ni som har möjlighet köp en riktig Luft-Luft-värmepump istället, de här enkla men dyra golvstående sakerna är leksaker i jämförelse och de drar betydligt mer energi dessutom. De som har en utedel som hängs ut genom fönstret kan dock vara relativt ok.
Jag kyler mitt hus 100kvm helt ned till 20-21 grader när det är över 30 ute till en kostnad av 5 till 7:- perdygn, det är hög kapacitet och billigt.
Edit: Kan som jämförelse säga att det tar max 15 minuter att kyla 15kvm från 30 till 22 grader, det säger väl lite om skillnaden. Med ROT-avdrag om man har den möjligheten så bör en installation kosta 13000-15000:- och har man villa med konventionell uppvärmning sparas den kostnaden in bara på uppvärmningen på 2-3år.
Bor man i lägenhet så är det ju lite svårare men jag rekommenderar er att leta efter en kylmaskin som har en utedel som hängs ut.
Håller med. Vi har också en värmepump hemma på bottenvåningen och den kyler fantastiskt (4 kr/dygn) och tyst är den. Men till övervåningen stiger ingen kyla av naturliga själ. Där har jag min Zibro P828 och det är klasskillnad på kylningen. Sämre och högljudd kan man säga men det tar jag, bara jag slapp tömma den den lilla skålen flera ggr/dygn. Kan det vara så att du inte har tätat tillräckligt och att det är därför den skapar så oerhört mycket kondensvatten? Att täta ordentligt är nästan lika viktigt som speccen på din AC.
Ingen som har mer tips om vart man ska täta för att slippa tömningars? Maskinen eller fönstret (fast bruksanvisningen visar att man ska ha slangen ut genom ett fönster)?
Postad 15 July 2010 - 00:00
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Ni som kör med riktig Luft-Luft värmepump. Hur pass kyler de ovanvåningen?
Har sovrummet där uppe så skulle behöva något som kyler det planet bra. Har dock ingen möjlighet för optimal placering..
Men vad för pumpar rekommenderas om man ska kyla ner?
Huset är på ca 240kvm..
Postad 15 July 2010 - 00:57
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Ingen som har mer tips om vart man ska täta för att slippa tömningars? Maskinen eller fönstret (fast bruksanvisningen visar att man ska ha slangen ut genom ett fönster)?
Du fick med ett såntdär "fönsterkit" va? för att tätta upptill och nertill så har jag sågat till plastbitar som täcker skarvarna så att det inte blir drag. En sån här lösning skapar ju ett undertryck då den transporterar ut varmluften igenom slangen, och då sipprar luft in vare sig man vill eller inte, men att försöka minimera det ökar effekten markant.
Postad 15 July 2010 - 08:15
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Du fick med ett såntdär "fönsterkit" va? för att tätta upptill och nertill så har jag sågat till plastbitar som täcker skarvarna så att det inte blir drag. En sån här lösning skapar ju ett undertryck då den transporterar ut varmluften igenom slangen, och då sipprar luft in vare sig man vill eller inte, men att försöka minimera det ökar effekten markant.
Testade med plywood runt fönsterkittet samma år jag köpte den men hjälpte inte, fick ändå tömma ofta (vilket började efter några veckors användning). Jag ska öppna AC: n och se om något har lossnat.
Postad 15 July 2010 - 08:29
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Ni som kör med riktig Luft-Luft värmepump. Hur pass kyler de ovanvåningen? Har sovrummet där uppe så skulle behöva något som kyler det planet bra. Har dock ingen möjlighet för optimal placering..
Men vad för pumpar rekommenderas om man ska kyla ner? Huset är på ca 240kvm..  http://www.varmepump...p?topic=26949.0 Där har du några goda råd. Luft/Luft kyler noll på övervåningen i mitt fall och enligt försäljaren i alla andra fall också. När det var över 30 grader ute hade jag 21 grader på nedervåningen där värmepumpen satt och 28 grader på övervåningen. Man får i så fall sätta en värmepump där också men enligt försäljaren ger det ingen sparande i uppvärmningskostnad. Men tycker man det är värt extra 12-20 000 att ha en någorlunda tyst och sval miljö är det att rekommendera.
Redigerat av ruva, 15 July 2010 - 08:30.
Postad 15 July 2010 - 11:35
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
http://www.varmepump...p?topic=26949.0 Där har du några goda råd.
Luft/Luft kyler noll på övervåningen i mitt fall och enligt försäljaren i alla andra fall också. När det var över 30 grader ute hade jag 21 grader på nedervåningen där värmepumpen satt och 28 grader på övervåningen. Man får i så fall sätta en värmepump där också men enligt försäljaren ger det ingen sparande i uppvärmningskostnad. Men tycker man det är värt extra 12-20 000 att ha en någorlunda tyst och sval miljö är det att rekommendera.
Jag kan få ner tempen ända till 16 grader i källarvåningen mot normala 22 grader på sommaren med min luftvärmepump men luften sprider sig inte vilket är naturligt med tanke på att varm luft tynger ner den kalla luften. Man borde kunna pumpa upp den kalla luften med en fläkt i trappen och en fläkt på övervåningen ?? Jag tänker då inte sätta in en till luftvärmepump för 20.000 bara för att få kyla.
Postad 15 July 2010 - 12:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
En liten undran, borde man inte kunna koppla en AC till ett avlopp, handfat eller liknande och därmed slippa ha en slang ut genom fönstret (och de problem som de innebär)? T.ex. i en normalstor lägenhet i stadsmiljö borde detta kunna vara en rätt lockande lösning. Men hur fungerar det med en AC som dumpar vattnet via en slang, är vattnet så pass kondenserat (eller vad det nu heter) det inte skulle rinna ner i avloppet utan istället bara blandas med luften? Det faktum att de flesta fönster börjar högre än de flesta ACar är höga bör väl tyda på det.
En bättre variant är då kanske att mata in slangen i köksfläkten eller liknande (förutsatt att den är kopplad till en kanal givetvis), men med de monsterslangar som de flesta verkar ha kanske detta bara fungerar i nödfall.
Men, en sak som jag inte blir klok på när jag läst igenom denna tråd och de diskussioner som förs. Inte kan det väl vara så att en AC bygger på att den varma luften ska blåsas ut ur rummet/lägenheten/villan, det skulle väl bara leda till undertryck och att ny lika varm luft drogs in istället? Måste väl vara bättre att luften som finns cirkuleras inne i lägenheten och därmed blir kallare och kallare, och att bara vattnet tas bort som restprodukt?
Postad 15 July 2010 - 22:38
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Nu skall vi se.. En restprodukt av att en AC "tillverkar" kyla är att den skapar värmen på "den andra sidan". Liknande ett kylskåp. ett kylskåp "tillverkar" kyla och sekundärvärmen som produceras släpps ut bakom kylskåpet, ett kylskåp är ganska varmt på baksidan.
En annan restprodukt är kondensvatten som bildas. det bildas av stora värmeskillnader kallt<->varmt. T.ex. på utsidan på ett iskallt saftglas som står i rumstemperatur... Eller i en AC.
Så då har man två problem... Värme och kondensånga. Den varma luften transporterar man ut ur lägenheten genom en slang ut ur fönstret, och vissa AC's kan oxå ta med sig kondensångan ut med samma luft. Vissa AC klarar inte av att ta med sig all kondens med utluften så då har den en intern vattentank som sakta fylls på med kondensvatten tills man måste tömma den (alternativt dra en liten trädgårdsslang till ett avlopp om man har möjlighet)
Ett sätt att slippa att transportera ut värmen genom en slang igenom ett fönster är att ha en AC som är separerad/tvådelad där man har en del inne och en del utanför ihopsatt med två slangar (tur/retur av köldmedel)... då sätter man den varma kompressordelen (där värmen genereras) på utsidan och den kalla värmeväxlaren på insidan och slipper därmed handskas med den varma luften. Denna metod är klart effektivast och värmepumpar funkar på detta sätt.
Redigerat av Unregistered8147b14e, 15 July 2010 - 22:46.
Postad 16 July 2010 - 09:10
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Nu skall vi se.. En restprodukt av att en AC "tillverkar" kyla är att den skapar värmen på "den andra sidan". Liknande ett kylskåp. ett kylskåp "tillverkar" kyla och sekundärvärmen som produceras släpps ut bakom kylskåpet, ett kylskåp är ganska varmt på baksidan.
En annan restprodukt är kondensvatten som bildas. det bildas av stora värmeskillnader kallt<->varmt. T.ex. på utsidan på ett iskallt saftglas som står i rumstemperatur... Eller i en AC.
Så då har man två problem... Värme och kondensånga. Den varma luften transporterar man ut ur lägenheten genom en slang ut ur fönstret, och vissa AC's kan oxå ta med sig kondensångan ut med samma luft. Vissa AC klarar inte av att ta med sig all kondens med utluften så då har den en intern vattentank som sakta fylls på med kondensvatten tills man måste tömma den (alternativt dra en liten trädgårdsslang till ett avlopp om man har möjlighet)
Ett sätt att slippa att transportera ut värmen genom en slang igenom ett fönster är att ha en AC som är separerad/tvådelad där man har en del inne och en del utanför ihopsatt med två slangar (tur/retur av köldmedel)... då sätter man den varma kompressordelen (där värmen genereras) på utsidan och den kalla värmeväxlaren på insidan och slipper därmed handskas med den varma luften. Denna metod är klart effektivast och värmepumpar funkar på detta sätt.
Tänkte till lite och försökte komma ihåg gamla icke använda kunskaper och inser att du har rätt, har för mig att man kan "tillverka" värme men inte kyla, utan kyla är eg avsaknad av värme så att säga. För mig som bor i lägenhet i Stockholms innerstad är nog inte 2 delad AC något som skulle uppskattas av omgivningen dessvärre, och att ha fönstret öppet så pass mkt som krävs för en sån slang (som väl brukar vara drygt en dm i diameter) borde väl innebära en närmast omöjlig ekvation iom att inflöded av varm luft en riktigt varm dag borde överstiga vad AC:n klarar av?
Postad 16 July 2010 - 09:21
uzzi
-
uzzi
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
För mig som bor i lägenhet i Stockholms innerstad är nog inte 2 delad AC något som skulle uppskattas av omgivningen dessvärre, och att ha fönstret öppet så pass mkt som krävs för en sån slang (som väl brukar vara drygt en dm i diameter) borde väl innebära en närmast omöjlig ekvation iom att inflöded av varm luft en riktigt varm dag borde överstiga vad AC:n klarar av?
Du får helt enkelt täta till "glappet" som finns i fönstret så att ingen kalluft smiter ut. Ibland följer det med ett "fönsterkitt" som bitvis hjälper, men oftast behövs mer tätning lite beroende vad man har för fönsterkonstruktion. Har för mig att det finns bra exempel tidigare i denna tråd
Redigerat av uzzi, 16 July 2010 - 09:22.
Postad 17 July 2010 - 08:14
DavidGGG
-
DavidGGG
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har köpt en Prem-I-Air Secret Weapon Mini nu, de enda som har den på lager som portabel (dvs m slang/väggfäste/hjul) är Hallbäcks, och jag tror den just tagit slut där med eftersom den saknas på deras site. När jag köpte AC förett par år sen (se ovan) så ville jag den skulle kyla ner till 18gr reglerat, så man kunde ha vanligt täcke i sängen, men det var tydligen utopiskt: Dels orkar ingen portabel AC kyla så mkt, dels ger termostatregleringen en variation på nästan 2 grader vill jag minnas, och värst av allt så vaknar jag varje gång kompressorn startar. Nu har jag en ny strategi: Att köra den på maxläge dva kyla 100% hela tiden. Då slipper man ka-tjonken pga termostatregleringen och temperaturen blir stabil. Jag tänker då bara använda den när det är riktigt varmt ute. Bor i ett betonghus så temperaturen är hög o stabil på sommaren oavsett variationen utomhus. Enlig min mening är detta det enda som små portabla AC duger till. Efter att ha testkört den i natt så kan jag berätta att den lyckas kyla mitt 10m2 rum med 2,8gr. Låter kanske inte så imponerande men det är precis det jag var ute efter: 24gr är mkt behagligare än de 27gr jag annars hade. Obs att man behöver ett kärl som rymmer flera liten vatten annars stoppar den mitt i natten, och obs att man inte kan ha en slang som är böjd uppåt (t ex ut genom fönstret) utan kärlet måste vara lägre än 8cm högt. Står "Ljudnivå (3 steg) 34/41/46dB" på grossistens site men 50dB i manualen och 49dB på tillverkarens site, och det är kompressorn som dominerar ljudet. Tror grossisten är ute o cyklar. Man kan f ö lika gärna låta fläkten gå på maxvarv för det hörs som sagt inte nämnvärt mer då o den kyler snabbare. Jag tycker ljudnivån är acceptabel om man har öronproppar. I jämförelse med andra portabla AC är slutsatsen att denna är väldigt lik alla andra förutom 2 saker: En annan utformning (vilket kanske gör den lite lättare att få plats med) och att fläkten faktiskt är mkt tyst. Jag provade en av Hallbäcks 2 andra AC (även den 2,4kW) när jag var där och dess fläkt hördes enormt mkt. Prem-I-Air har en s k radialfläkt (även kallad centrifugalfläkt, ser ut som ett hamsterhjul) och dessa är kända för att höras mindre, jag vet inte men misstänker att övriga modeller har en axialfläkt (dvs en vanlig, som ser ut som en propeller), det tror jag dels pga ljudet, dels pga att Prem-I-Airs dimensioner gör att radialfläkten lämpar sig bättre än i en smalare pjäs. Notiser: * Kylskåp, frys, AC (både split och enhets) och värmepump är allt i princip samma sak, men en värmepump kan även användas för att värma (läs mer på http://en.wikipedia....igeration_cycle ) * Hallbäcks sa att Svalans split inte är slut för gott, kommer nog igen nästa år. Inte för att jag tycker den verkar särskilt bra. * Antal graders nedkylning en AC max klarar är proportionellt mot dess effekt, så om du köper en med dubbla effekten mot Prem-I-Air så klarar den kyla 2,8*2=5,6 grader. Ett större rum kyls förstås sämre men exakt hur mkt vet jag inte. * Jag hade tätat kring fönster o slangskarvar med silvertejp eller fasttejpad plastsäck. Noterar att bl a röret för utblås blir varmt, det borde bidra till att försämra verkningsgraden.. Tills sist har jag hittat en produkt som för en gångs skull skiljer sig från mängden (på ett bra sätt): Jag upptäckte först "DeLonghi CPA20ARE" på portable-air-conditioners-uk.co.uk som är en split för £816 där kompressorn verkligen sitter i utedelen! Innedel 35dB och 8kg, utedel 43dB och 34kg. Det är ju DET jag letat efter! Men det blir bättre! Jag skrev till dem o frågade om den kan skickas till Sverige, och de svarar att de helst inte skickar den eftersom den har en väldigt ovanlig freon som kommer att göra det svårt för mig att få den servad i Sverige samt att den är en gammal modell, han vill hellre sälja denna modell: http://www.portable-...nditioners.htmlDetta är en split för £649 (det finns även 2 större modeller, båda till mkt bra priser), so far so good, MEN det blir ännu bättre! Den har en "inverter". För er som inte kan begreppen så är det detsamma som en frekvensomriktare eller med andra ord en steglös reglering av kompressorn. På ren svenska: Inget "ka-tjonk" var 10:e minut, och en stabil temperatur! Välkommen till 2000-talet! Har inte bestämt vad jag ska göra nu, eftersom den AC jag köpt duger för ändamålet och det är i dessa dagar jag behöver den, och om jag skulle köpa den från England så skulle jag ställa dem ett par frågor först. Men det låter verkligen som ett helt annat djur än de ineffektiva 1800tals-bestar som man hittar i Sverige.
Redigerat av DavidGGG, 17 July 2010 - 08:23.
Postad 17 July 2010 - 14:35
Erik-NA
-
Erik-NA
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har läst tråden med stort intresse då jag är less på värmen. Bor i ett tvåplanshus med fyra sovrum på övervåningen med en central hall där trappen finns ned till undervåningen. När det som varmast är det inte omöjligt med +29 grader i sovrummen och även om vi ventilerar med korsdrag på kvällen när det är kallare utomhus så sjunker inte innetempen speciellt snabbt. Tolkar det som att husets trärstomme inklusive väggar m.m. buffrar värmen. Av den anledningen har jag letat efter ett kraftfullt aggregat, en sk splitmodell. Har hittat ett intressant förslag: http://www.kcc.se/pr...p?cid=29&pid=57 som kyler med 4.1kW och kostar ca 7 000kr Efter att ha läst denna tråd blir jag verkligen osäker på om 4,1kW räcker för att kyla övervåningen. jag vill ha aggregatet centralt placerat, men då kommer kyld luft luft att läcka ned till undervåningen via trappan i hallen. Dessutom är slangen mellan inne- och utedelen endast 3m, vilket gör att den inte kan stå i hallen då det är mer än 3m från närmaste yttervägg. var på Jula häromdagen och de säljer billiga luft-luft värmepumpar (man kan fundera över kvalitén). Största modellen klarade 5kW kyla och kan monteras själv. 7m slang (tror jag det var) mellan inne- och utedel. Kostar 10 000kr. http://www.jula.se/l...p-5000-w-128085 Tror dock inte att den räcker heller. Får nog stå ut med värmen...
Redigerat av Erik-NA, 17 July 2010 - 14:35.
Postad 18 July 2010 - 19:24
Kowzi
-
Kowzi
-
Rookie
-
3 inlägg
Har köpt en Tectro P016 luftkonditionering till kontoret hemma men själva AC funktionen fungerar bara ca 5 minuter sen dör den en kvart och sen sätter igång sig igen osv.
Har ett ventilationshål i väggen men det är 2 meter upp dit och medföljande slangen är bara 1 meter. Frågade på mediamarkt där jag köpte den och de sa att en längre slang inte skulle göra något (står i manual att bara max 1 meter slang får användas, svårt att ta vissa manualer på allvar när de bara försöker gardera sig mot allt ifall något skulle hända).
Köpte en längre slang på bauhaus som var gjort av aluminium, försäljaren där sa att den skulle funka bra för luftkonditionering men nu när jag använt den så blir ju aluminiumröret stekhett, kan väl inte vara så ###### bra? Vet inte om det är röret som gör att AC'n slutar fungera men i vilket fall så borde ju det stekheta röret ge en hel del oönskad värme.
Någon som har några tips, är röret för långt eller är det fel material?
Postad 19 July 2010 - 11:14
DavidGGG
-
DavidGGG
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Skulle vara intressant att höra av nån med en split-modell hur effektiva de är. Jag skrev till det engelska företaget o frågade lite, de svarade bl a "I have used a 2.5kw split in a bedroom and that was capable of dropping temperature from 31 deg C to a very comfortable 19 or 20 within a few hours in the evening". Det är ju samma effekt som min har, men som bara ger 2,8gr. En split är förstås effektivare men skulle den vara ca 4ggr effektivare än en enhetsmodell?! Kan också vara en aning förvirrande med effekt-talen, det finns dels den s k "kyleffekten", dels elektriskt förbrukad effekt, och den förstnämnda tycks vara omkring 3ggr större än den elektriska i ett typiskt datablad..
Kowzi, utblåsröret blir varmt på alla "icke-split-modeller" eftersom den blåser ut varmluft, på min blir det rejält varmt men inte så man bränns (gissar 45gr eller nåt sånt). Metall leder ju värmen bättre, kanske bränns det mer pga det. Har ändå svårt för att tro att materialet skulle vara avgörande.
Postad 20 July 2010 - 19:32
Kowzi
-
Kowzi
-
Rookie
-
3 inlägg
Kowzi, utblåsröret blir varmt på alla "icke-split-modeller" eftersom den blåser ut varmluft, på min blir det rejält varmt men inte så man bränns (gissar 45gr eller nåt sånt). Metall leder ju värmen bättre, kanske bränns det mer pga det. Har ändå svårt för att tro att materialet skulle vara avgörande.
Kan det vara för att ventilhålet i väggen är för litet då? Är väl ungefär hälften så stort som själva slangen från ac'n. Ska försöka lyfta upp ac'n på en byrå för att förkorta slangen och se om det hjälper.
Postad 21 July 2010 - 01:35
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
En split är förstås effektivare men skulle den vara ca 4ggr effektivare än en enhetsmodell?! Kan också vara en aning förvirrande med effekt-talen, det finns dels den s k "kyleffekten", dels elektriskt förbrukad effekt, och den förstnämnda tycks vara omkring 3ggr större än den elektriska i ett typiskt datablad..
Det låter inte helt tokigt, du måste betänka att när du, med en enhetsmodell, blåser ut massor av luft, så måste ju denna luft "fyllas på" någonstans ifrån. Så all den luft som enhetsmodellen skickar ut i slangen tillförs lägenheten igenom undertryck ifrån springor och den normala ventilationen, därför tillförs varmluft hela tiden som måste kylas bort. En tvådelad apparat behöver inte göra sig av med sekundärvärmen då kompressordelen sitter på utsidan och således bildas inte ett undertryck.
Postad 21 July 2010 - 02:02
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag köpte en portabel AC föregående år på Bahaus. Den är grymt effektiv, minst sagt.
När jag startar ACn står temperaturen i rummet på 30 grader. När jag efter ett par timmar ska lägga mig är temperaturen i rummet 18 grader.
Acn har ett luftrör vilket jag endast har hängandess ut ur fönstret. För att förhindra att varm luft kommer in, utifrån har jag satt ett par medföljande frigolitbitar i fönsterspringan.
När jag sedan går och lägger mig stänger jag fönstret helt och kan somna i ett mkt svalt och skönt rum.
När säsongen slutar, flyttar jag ut ACn i mitt uteförråd tills nästa säsong.
Dagens AC är mao grymt effektiva. Jag betalade strax under 2000 kr för ACn, vilket innebär att det var förra årets mest välinvesterade pengar alla kategorer.
Köp en AC och bry dig inte om vad andra skriver om varm luft som måste ut och slangar som är för tunna och därmed avger värme. Min slang är supertunn, men luften som åker ut är inte direkt stekhet om man säger så...
G
Postad 21 July 2010 - 03:57
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Man upplever väldigt olika hur bra en "portabel ac" fungerar - det är precis som påpekats tidigare i traden att all luft som pumpas ut måste ersattas av ny luft. Här blir det väldi olika beroende på om all varm luft den blaser ut ersatts av varm utomhusluft, eller om den så att säga tas fran ett mindre varmt stalle, tex om man bor i hyreshus dar nagon annan rakar ut for den nya varmluften. Generellt är dock portabla ac av icke splitmodell fullstandigt vardelosa.
Det är klart bättre att satsa på en fast installation om man kan, en billighetsmodell fran tex Jula kommer med storsta sannolikhet fungera utmarkt som AC i manga år, det är när man kor dem som varmepumpar som det brukar bli värre då avfrostningen på billiga modelller som inte ar avsedda for nordiskt vinterklimat oftast inte fungerar helt klockrent.
Postad 21 July 2010 - 12:01
metallo
-
metallo
-
Användare
-
-
171 inlägg
Vi köpte nyligen en portabel AC som heter Coolman CM23S från hemmabutikerna. Vårt sovrum ligger på ovanvåningen och blir förstås väldigt varmt. ACn är installerad på samma sätt som för många andra, en slang ut genom fönstret. Det fantastiska här är att denna makapär kyler rummet från 28 grader till 19-20 på ca 1 till 1,5 h, precis lagom för att sova med andra ord...
Rekommenderas verkligen, och sen ser den faktiskt ganska fräsig ut för att vara en stor plastgrunka...
/Daniel
Postad 22 July 2010 - 00:26
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Man upplever väldigt olika hur bra en "portabel ac" fungerar - det är precis som påpekats tidigare i traden att all luft som pumpas ut måste ersattas av ny luft. Här blir det väldi olika beroende på om all varm luft den blaser ut ersatts av varm utomhusluft, eller om den så att säga tas fran ett mindre varmt stalle, tex om man bor i hyreshus dar nagon annan rakar ut for den nya varmluften. Generellt är dock portabla ac av icke splitmodell fullstandigt vardelosa.
Det är klart bättre att satsa på en fast installation om man kan, en billighetsmodell fran tex Jula kommer med storsta sannolikhet fungera utmarkt som AC i manga år, det är när man kor dem som varmepumpar som det brukar bli värre då avfrostningen på billiga modelller som inte ar avsedda for nordiskt vinterklimat oftast inte fungerar helt klockrent.
Då du säger att "Generellt är dock portabla ac av icke split värdelösa", undrar jag var du bygger detta på. Jag förmodar att du har testat minst 40 st olika AC för att komma till den här slutsatsen?? Själv har jag en luftvärmepump av märket Mitsubishi, 3 år gammal som jag även kan köra som AC. Faktum kvarstår dock att den lilla ACn jag har i sovrummet kyler rummet på ett grymt effektivt sätt. Ingen kan påstå ngt annat. Men när man sågar alla portabla AC är man ute på farligt vatten. Och om man bor i hyreshus. Vilken granne vill att man placerar en utomhusdel på fasaden för att sedan märka att vibrationer transporteras via reglar till mer eller mindre alla grannars förtret. Själv bor jag i villa därför satte jag upp en luftvärmepump. För att vara säker mot vibrationer fäste jag luftvärmepumpen i backen och inte på fasaden, vilket man garanterat inte kan göra om man bor i ett hyreshus på andra våning. Det vore inte fel med kött på benen innan man klankar ner på portabla AC. Här inne finns det så vitt jag kan se minst ett par st, bortsett från mig som är nöjda med sin portabla AC. Frågan är bara om du själv har både portabel och fast installation, eller är det bara mycket snack och lten verkstad? G
Postad 24 July 2010 - 10:00
DavidGGG
-
DavidGGG
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Det är nånting skumt när vissa påstår att en 2,3kW-are som Coolman 23S skulle kyla >8gr medan min, som oxo är 2,3kW, är noggrant uppmätt till 2,8gr för ett 10m2 rum (ett par tiondelar mer om man riktar luftblåset rakt mot sig). Jag har som sagt även provat en oid lågpristyp från Bauhaus för några år sen, och jag hittade mina anteckningar (!), och ser att det var 4 graders skillnad mellan det kylda rummet o rummet bredvid, även denna var på 2,3kW. Och jag besökte Hallbäcks innan jag köpte min Prem-I-Air, förutom denna har de 2 modeller, just Coolman 23S samt en enhets-svalan snarlik CM23S, jag provade den ena av dessa 2 i butiken och den förde ett sagolikt oväsen från fläkten (minns inte vilken av de 2, de är så lika, men bara den ena var inkopplad). Har svårt att tro att Hallbäck skulle sälja en dyrare modell som min ifall den var flera ggr sämre än den andra de har. Försäljaren på portable-air-conditioners-uk.co.uk gav ett ärligt intryck eftersom han inledde med att rekommendera en annan modell än den jag frågade efter trots att det inte låg någon ekonomisk vinning i det för hans del (annars brukar jag inte lita på försäljare längre än jag kan kasta dem, t ex han på Hallbäcks trodde att det var tekniskt omöjligt att styra en kompressor steglöst..). Har ändå svårt tro på att faktorn 4 i skillnad i hans fall, och den stora skillnaden för metallo, skulle bero på just deras modeller. Teknologin är uråldrig, tycker inte man borde behöva prova "40 typer", inbillar mig att alla fungerar snarlikt. Man kan snegla på energiklassen fast den är inte jätteintressant: Prem-I-Air är energiklass B, effektivitet 2,50 vid full last. Coolman är klass D dvs mkt sämre! Men det finns de som är klass A, t ex Eco Air (3,22 W/W) dvs 28% bättre än Prem-I-Air. Men energiklassen borde inte ha nån stor inverkan på hur bra kylning man får för en given kyleffekt. 2 aggregat med samma "cooling capacity" (2,3kW för de jag testat) borde ju sänka tempen lika mkt, inverkan av energiklassen ligger i elförbrukningen. Om nu alla har rätt så måste det finnas en förklaring. Kan det vara så att de som får störst verkan inte bor i hus med tjocka sten- eller betongväggar? Jag blev storögd när jag (innan AC:n var köpt) kunde konstatera att rummets temperatur är konstant över ett dygn på 0,1gr när trots att utomhustempen under dygnet varierar 10-15 grader. Eftersom jag vädrar rejält, och jag sett att grannarna under har öppet fönster, och jag bor överst utan vindsutrymme, kan förklaringen till den konstanta temperaturen bara vara att värmen sitter i väggarna. Teorin är egentligen inte så svår: Begreppen termisk resistans och värmekapacitivitet räcker för att förklara såna här fenomen. Om detta skulle vara förklaringen så kan jag tänka mig två varianter: Den ena att t ex trähus faktiskt är lättare att kyla pga mindre termisk resistans mot omgivningen och mindre värmekapacitivitet i väggar o golv/tak. Den andra att man gör ett mätfel, ifall man t ex börjar mäta kl 18 och sen kollar tempskillnaden kl 20, man glömmer då kanske att tempen skulle ha sjunkit en bit även utan AC (för t ex trähus). Kowzi, jag tror det är illa att hålet är mycket mindre än slangen. Min AC har fungerat "bra nog" i en vecka nu (dvs kylt nästan 3 grader), men i natt växlade den mellan "Error 3" och att starta om var 15:e minut.. Drog ut sladden o satte i igen, nu tycks den funka igen.. Om det händer igen så reklamerar jag den o köper en Eco Air, är sugen på den. Håller med om att det kan vara lurigt att sätta ut en brummande låda på balkongen, och alla har ju inte balkong. Å andra sidan så har väl alla såna i varmare länder? Om nån funderar på att köpa en portabel split så glöm ej se under rubrik "värmeväxlare" också, en värmeväxlare för värme innehåller samma delar som en AC bara ihopsatt annorlunda o många av dem kan kopplas om så de blir AC, o en del har t o m slangar m snabbkoppling i st f kopparrör, o då har man ju en portabel split-AC.
Postad 02 August 2010 - 22:45
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jobbar med värmepumpar och kylmaskiner sedan ett antal år tillbaka och har sett ett stort antal olika modeller av olika slag, fast installation, portabel split och portabel enhetsmaskin. Som jag skrev så kan ibland en portabel enhetsmodell ge vettigt resultat beroende pa omstandigheterna. Jag vidhåller dock min generella ståndpunkt efter att ha pratat med en mängd stackare som blivit oerhört besvikna efter att ha blivit "lurade" av fina siffror på papper. Har testat ett antal olika modeller själv, ovh modeller med "delad slang" där man tar luften att blasa bort varmen med utifran istället for fran rummet fungerar lite bättre.
Givetvis kommer vilken Ac som helst ge olika resultat beroende på mängden värme som tillförs rummet genom ventilation, från väggar och tak, stora fönster et cetera. Ju mer värme som tillförs, ju högre effekt kommer man ju behöva för att först kyla ner och sedan hålla temperaturen konstant. For ett normalt sovrum behövs inte så mycket effekt, under förutsattning att man inte tillfor en massa ny värme med hjalp av ac:n.
Själv hängde jag min utedel utanför fönstret (portabel split) när jag bodde i hyresfastighet (satte remmar från radiatorn nedanför fönstret för att hålla den på plats), men har man otur kanske någon klagar.
Jag kan bara gratulera de som har enhetsmodeller som fungerar bra för dem, men rekommenderar de som vill prova att ta en modell med öppet köp. Vi kanske kan få till stånd en lista med modeller som folk testat och blivit nöjda med, och under vilka förutsättningar de körts.
Postad 18 August 2010 - 17:03
MrPajala
-
MrPajala
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ungefär hur många grader brukar det skilja mellan luften som ACn tar in respektive blåser ut?
Min Coolman 23S kyler drygt 10°C om man utgår från 26°C luft.
Jag har inte orkat läsa alla 8 sidor ännu så det kan ju säkert hända att svaret redan står någonstans...
Postad 10 May 2011 - 12:13
TJ_Mackey
-
TJ_Mackey
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Bumpar denna tråd. Behöver snabbt köpa en portabel luftkonditionering. Någon här som har tips på en bra sådan?
Postad 10 May 2011 - 13:33
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har en coolman på hjul. Den är oumbärlig i min lägenhet på sommaren.
Postad 10 May 2011 - 18:16
Road11
-
Road11
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har köpt en Coolman 28S som ska stå i vardagsrummet. Är bara osäker på om den klarar att dela propp (10A) med alla teknikprylar. Vad tror ni, klarar den att dela med en stor plattTV och digitalbox och några datorer, eller är det att hoppas för mycket?
Det står att den behöver 2,8kW.
Postad 10 May 2011 - 18:34
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
10A * 230V = 2300W, lite förenklat, men, det kan var svårt att få proppen att inte gå..
Sedan kan det vara bra att inte belasta ett uttag max i äldre hus med snålat på kopparn..
(En "trög" 10 kan dock klara upp t. 15 amp, beroende på värme o.s.v... )
Postad 10 May 2011 - 19:24
Road11
-
Road11
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack för svar. Det står också på den att energiförbrukningen per år är 1400kWh.
Vilket är det man ska gå efter? Verkar som det får bli en lång skarvsladd från ett annat rum, för att inte riskera nåt tekniskt missöde.
Det står så här i bruksanvisningen.
- Använd ett godkänt eluttag.
- Eluttaget måste vara jordat.
- Om säkringen i enheten är trasig, byt ut den mot en ny 15A/250V.
- Använd inte en förlängningssladd eller grenuttag i samband med denna enhet.
Ska det vara så idiotiskt, ska det inte bara vara att plugga i och köra utan att först behöva beräkna om proppen håller?!!!
Redigerat av Road11, 10 May 2011 - 19:46.
Postad 11 May 2011 - 06:32
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Bumpar denna tråd. Behöver snabbt köpa en portabel luftkonditionering. Någon här som har tips på en bra sådan?
Jag köpte billigast möjliga med någorlunda kylförmåga på Jula. Den står i sovrummet på somrarna och jag sätter igång den när jag kommer från jobbet så får den stå på till läggdax (stängd dörr). Då har den kylt rum och väggar tillräckligt för att hålla det svalt tills morgonen.
Postad 11 May 2011 - 07:21
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
- Använd inte en förlängningssladd eller grenuttag i samband med denna enhet.
Kabeln kan bli varm, vilket är en brandrisk/säkerhetsrisk. Längre kabel ökar moståndet som ökar värmeutveckligen i sladden. (Av samma anledning, med tanke på 10A, är det en dålig ide att belasta uttag fullt i äldre hus, innan man kollat vilket kablage som är draget.. roligt med nissar som gjort det själv och installerat .75mm2, sedan slängt på 20A säkringar. :}) Försök att ha enheten i ett grannrum med blåset riktat dit du vill ha kyla? 10A är klent, har aldrig sett poängen med så lite i hem, kanske kika på att ta hem en elektriker som fixar om det går 16A iaf?
Postad 12 May 2011 - 17:27
dejjvid
-
dejjvid
-
Rookie
-
1 inlägg
köpte en Matsui MPA12KH idag. Fick den till vrakpris pga. saknad fjärrkontroll. Men jag fick ingen manual heller..
Så en fråga, transporterar den ut kondensvattnet med frånluften, eller hur skall den tömmas?
Jag har hittat en pluggad avtappning på baksidan.
Ytterst tacksam för svar.
Redigerat av dejjvid, 12 May 2011 - 18:03.
Postad 14 May 2011 - 16:06
Road11
-
Road11
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
dejjvid // Skulle gissa att apparaten stannar/indikerar när kondenstanken är full och behöver tömmas, i och med att det sitter en avtappningsgrej på den.
Redigerat av Road11, 14 May 2011 - 16:12.
Postad 14 May 2011 - 18:20
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Det brukar vara så att kondensvattnet i största utsträckning skickas ut med frånluften men i extremt fuktiga miljöer måste man ibland också leda ut vatten från avtappningspluggen.
Postad 27 May 2011 - 20:36
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
10A är klent, har aldrig sett poängen med så lite i hem, kanske kika på att ta hem en elektriker som fixar om det går 16A iaf?
Enligt elsäkerhetsverket så får du, om du har minst 1,5 mm2 kablage (vilket jag förutsätter att alla bostäder har sedan tiden efter Jesus ungefär) sätta in 13amperesäkringar i dina 10ampereuttag. byt bottenplattan från den röda 10'an till en svart 13 bara. bra att veta om man ligger på gränsen med sina 10A. Och det är ofta inte allmänt känt. http://www.expressel...ategory_id=5743
Postad 27 May 2011 - 23:08
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Du kan inte anta att det är 1.5MM2 någonstans..
Eller, om du har en dödsönskan, så kollar du inte...
Det är VÄLDIGT vanligt att man har .75 eller 1.00 i väggarna, desto nyare boende, desto större risk för fusk.
Redigerat av Unregistered8c5802be, 28 May 2011 - 22:26.
Postad 08 June 2011 - 20:27
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Du kan inte anta att det är 1.5MM2 någonstans..
Eller, om du har en dödsönskan, så kollar du inte...
Det är VÄLDIGT vanligt att man har .75 eller 1.00 i väggarna, desto nyare boende, desto större risk för fusk.
Ok, jag omformulerar mig. Om du ser efter att du har 1,5mm2 i dina väggar så kan du köra på 13A.
Postad 09 June 2011 - 02:59
the-guvnor
-
the-guvnor
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hej
Funderar på antingen en Zibro Retro 364015 eller Wilfa WAC12000.
Är det någon som har en av dessa? Vad är bra/dåligt isf?
Försökt att hitta bilder på slangen som ska genom fönstret men hittar inget, så är det någon som kan slänga upp en bild vore det snällt (har katter, så jag kan inte ha allt för mycket öppet)
Postad 09 June 2011 - 08:23
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Hej
Funderar på antingen en Zibro Retro 364015 eller Wilfa WAC12000. Är det någon som har en av dessa? Vad är bra/dåligt isf?
Försökt att hitta bilder på slangen som ska genom fönstret men hittar inget, så är det någon som kan slänga upp en bild vore det snällt (har katter, så jag kan inte ha allt för mycket öppet)
Jag bor i en hyresrätt och jag var så fräck så jag sågade upp ett hål i balkongdörren och satte in luftventiler. Galler på utsitan med insektsnät och vanlig stängbar ventil på insidan. Sedan hittade jag en "platta" med hål och 5cm rör på som jag har trätt på slangen från AC'n. Denna "bottenplatta" skruvade jag fast över ventilen efter att ha skruvat bort själva locket på ventilen. Den lösningen fungerar kanon! Kan nog ta kort på det hela i kväll eller nått. Min AC (en Zibro nånting) har ju dubbla rör dock, både in och ut, varav in-röret kan man utelämna. Nackdelen är att det blir undertryck i lägenheten om man lämnar alla fönster stängda. Jag får öppna ett föster i köket för att man inte ska få in luft från grannens "väldoftande" (kombinera damparfym med herrparfym med lite cigarettrök och mögel) badrum in i mitt badrum  Funderar på att göra ett till hål i balkongdörren en halvmeter på andra sidan för att ta inluft så att man får utjämnat lufttryck. Nackdelen är att ha in och utsug så nära varandra är ju kanske självklar, men jag tror att den inte lyckas ta så mycket av den varma luften. Men vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte att dra slangen genom fönstret är en bra ide... åandrasidan kanske man inte har något val. Kanske "nästan" kan vara intressant att köpa ett ersättningsfönster och hänga av gamla fönstret och sätta in det nya med ett inbyggt rör eller två för AC'n. I USA är det ju lättare ed deras giuljotin-fönster, då man bara hänger ut hela AC'n genom fönstret och skjuter ner fönstret över den =)
Postad 09 June 2011 - 09:03
Road11
-
Road11
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag bor i en hyresrätt och jag var så fräck så jag sågade upp ett hål i balkongdörren och satte in luftventiler. Galler på utsitan med insektsnät och vanlig stängbar ventil på insidan. Sedan hittade jag en "platta" med hål och 5cm rör på som jag har trätt på slangen från AC'n. Denna "bottenplatta" skruvade jag fast över ventilen efter att ha skruvat bort själva locket på ventilen. Den lösningen fungerar kanon!
Kan nog ta kort på det hela i kväll eller nått.
Min AC (en Zibro nånting) har ju dubbla rör dock, både in och ut, varav in-röret kan man utelämna. Nackdelen är att det blir undertryck i lägenheten om man lämnar alla fönster stängda. Jag får öppna ett föster i köket för att man inte ska få in luft från grannens "väldoftande" (kombinera damparfym med herrparfym med lite cigarettrök och mögel) badrum in i mitt badrum 
Funderar på att göra ett till hål i balkongdörren en halvmeter på andra sidan för att ta inluft så att man får utjämnat lufttryck. Nackdelen är att ha in och utsug så nära varandra är ju kanske självklar, men jag tror att den inte lyckas ta så mycket av den varma luften.
Men vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte att dra slangen genom fönstret är en bra ide... åandrasidan kanske man inte har något val. Kanske "nästan" kan vara intressant att köpa ett ersättningsfönster och hänga av gamla fönstret och sätta in det nya med ett inbyggt rör eller två för AC'n. I USA är det ju lättare ed deras giuljotin-fönster, då man bara hänger ut hela AC'n genom fönstret och skjuter ner fönstret över den =)
Intressant lösning! Har du möjlighet att ta foton och visa så vore det uppskattat!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|