skicka tillbaka boxen där du köpte den och få tillbaka pengarna och köp en äkta box istället... alla nyare images kommer så småningom ha nya drivrutinerna som inte funkar längre...
Redigerat av Unregisteredcc430137, 19 juli 2008 - 17:57.
Varning för Dreambox-kopior, ett stort bedrägeri!
Startad av
Digital Nordic
, maj 16 2007 17:31
272 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 19 juli 2008 - 16:58
Redigerat av Unregisteredcc430137, 19 juli 2008 - 17:57. Postad 10 juni 2009 - 13:45 Eller är det fortfarande något problem med att köra programvaran på en klon? Själv kör jag ingen klon utan en Octagon 918 HD med en eSATA 1TB disk kopplad. Postad 10 juni 2009 - 13:54 Så ska ni köpa en klon se till att ha en JTAG färdig då den slutar funkar.. Eller köp orginal och slipp tänka på det där och ha full garanti då med... och orginal är DM500+ modellen nu och inte DM500 som många butiker fortfarande säljer för det är också kloner... dessutom är det bedrägeri då som säljer boxarna som om dom vore orginal... Risken är stor att dom andra modellerna är kloner också på dom ställen som säljer DM500 så köp från officiella DMM återförsäljare... Redigerat av Leatherface, 10 juni 2009 - 14:03. Postad 08 november 2009 - 22:44 Är ute efter ne dreambox nu. Och hittar endel på blocket/tradera för ca 1000kr Då undrar jag om samma saker skiljer en orginal från en kopia fortfarande, tänker på bilden i första inlägget då det är väldigt gamalt. Har inte orkat läsa igenom alla sidor här men vad är nackdelarna med en kopia förutom avsaknad av garanti? En annan fråga, kanske inte passar in här men men.. Jag har jättedålig bild till min tv från 10m coop antennkabel, kommer jag få dålig bild med boxen med om jag kör en 15m clicktronic från kjell? Eller fixar boxen så signalen blir bättre sista biten? //EasterN Postad 08 november 2009 - 23:32
Rätt priser på boxarna, vad det är står på sidorna..., handlar själv där.. http://www.dvbmonkey...talog/index.php http://www.dvbseller...eivers-c-4.html humlan. Postad 09 november 2009 - 11:34
Äkta är dom, så till vida att det är exakt samma hårdvara.., det är i DMM:s regi, som sen boxarna "förstörs" med mjukvara.., tala om dubbelmoral. Nä köp en box, å undvik skit från Gemini.., eller rättare sagt, använd mjukvara som garanteras vara ofarlig för boxen.. En kul sak förresten, boxarna från DVBMonkey, levereras alltid med Gemini förinstallerad, det är rätt kaxigt gjort ![]() Postad 09 november 2009 - 12:18 Nyare boxarna förstörs inte utan images funkar helt enkelt inte bara om dom är för nya eftersom du inte kan köra in nyaste secondstage loader i dom. Jag hoppas dom uppdaterar oftare så det ställer till ännu mer problem för dom som har kopior. Många försöker få det till att kloner funkar lika bra eller tom bättre men det är inte sant utan det är mer att klonanhängarna syns mycket på forumen och vill inte göra annat än kasta skit på DMM. Det funkar bra för vissa och andra inte så det är en chanstagning ofta men oftast är det sämre kvalite på boxarna med lite småproblem. Sen så borde väl länkar här till ställen som sysslar med bedrägerier bryta mot forumets regler. Redigerat av Leatherface, 09 november 2009 - 12:30. Postad 09 november 2009 - 13:26
Är det snabba o säkra leveranser? Postad 09 november 2009 - 18:07 Postad 09 november 2009 - 20:01
Prcis lika säkra leveranser som från nån annanstans.., men fel/problem kan det ju alltid bli. Hur fort., ja det bestämmer du lite själv, genom att välja fraktsätt. Men ju snabbare ju dyrare, så med det billigaste sättet tar det 1-2 v... humlan. Postad 09 november 2009 - 20:07
Dina partsinlagor är det ändå ingen som lägre bryr sig i, så varför inte bara lägga ner försöken, att ragga kunder åt DMM. Alla vet redan hur "kompis" du är med DMM å deras Dreamboxar, så du borde kunna få ett eget låst topic att hänvisa till, så slipper du upprepa samma saker "in absurdum". humlan. Postad 09 november 2009 - 20:59 Vill man inte betala priset av vad deras boxar kostar så rekomenderar jag hellre att dom köper en azbox eller nån annan konkurerande box. Postad 09 november 2009 - 22:14 Hurvida nån av de boxar som säljs hos de firmor jag länkar till, är kopior eller äkta Dreamboxar, kan jag inte uttala mig om. Men om jag ska gissa så är det äkta Dreamboxar till 99,99%, möjligen utan den senaste mjukvaran som DMM tagit fram... Det brukar inte vara så svårt att köpa äkta vara helt lagligt, av vad än det är, direkt från Kina, det är ju trots allt där det mesta tillverkas, nu för tiden.. Å hur det är förenligt med kinesisk lag, eller för den delen, andra länders lagar, får nån annan redogöra för. Handelslagar skiljer ju sig en hel del, å är långt ifrån dom samma över hela världen, så att påstå att vad som är olagligt eller lagligt, det beror nog på det... humlan. Postad 09 november 2009 - 22:25 Dom får varken använda namnet Dreambox eller Dream Multimedia. Dessutom oavsett box så är dom laddade med mjukvara som är kopierad och som dom inte har rätt att använda så där begår dom ett upphovsrättsbrott också. Alla images innehåller DMM's drivers bla och får inte användas av andra. Spelar ingen roll om dom tom skulle vara 100% identiska det är ändå bedrägeri. Men jag har haft några kloner här som folk råkat ut för och min erfarenhet är att dom är INTE ihelt dentiska och funkar inte lika bra så det är mer slumpen som avgör om man får en bra eller inte. Men det spelar ingen roll om dom funkar lika bra då det är bedrägeri i vilket fall som helst nåt som folk verkar ha svårt att förstå. Vem skulle vilja köpa en piratkopia av Volvo t.ex från Kina? Dom kopierar allt och det är lika mycket bedrägeri oavsett vad det är för nåt. Redigerat av Leatherface, 09 november 2009 - 22:38. Postad 10 november 2009 - 09:16
DVB Box 500S är väl en Dreambox Clone, men den utger sig inte för att vara en Dreambox, det står att man kan använda samma mjukvaror som till Dreambox, dvs. t.ex. tredje parts. Så i detta fallet är det knappast bedrägeri.
Redigerat av Melmac, 10 november 2009 - 09:21. Postad 10 november 2009 - 09:23 Varför inte låta DM få ta den striden själva, du har ju ingen vinst på att tjata om det För min del, kan de gott få känna på det så att det svider. De tar inte ansvar för de "Äkta" boxarna de själv säljer, så då kan man lika bra köpa en kopia. Dessutom är DM inte ett tyskt bolag som många tror. De har sitt säte i Hong Kong och allt tillverkas även där Postad 10 november 2009 - 09:34 Se på läkemedelsbranchen: Där tar ett företag fram ett läkemedel som de är unika med, andra läkemedelsföretag kan antingen vänta tills patentet går ut eller försöka ta reda på vad läkemedlet innehåller och ändra på ett fåtal "komponenter" och sen sälja det under eget namn. Nästan samma läkemdel, det fungerar lika dant, har samma effekt och biverkningar, men tittar man på molekylnivå så skiljer de sig. Man skulle kunna kalla det för ett läkemedels-clone. Detta är tillåtet (även om företagen stämmer arslet av varandra uatn framgång). Det är knappast ett bedrägeri att clona en box om man inte använder Dreambox (Om det nu är varumärkesskyddat resp. oregistrerat varumärke, vilket man kan se om det står R eller TM efter namnet) som sitt eget varumärke. Om det sen är plagiat eller inte, det kan diskuteras, men sålänge man anger att det är en clone, så är det nog svårt för DMM att komma nånvart. Pp Wikipedia kan man läsa: Ett varumärke kan vara friskt, sjukt eller dött. Exempel på varumärken som är döda (degenererade) är bakelit, grammofon, dynamit och termos. Ett exempel på ett sjukt varumärke är Google där företaget gått ut hårt mot webbaserade uppslagsverk och lexikon som listar google/googla som ett verb. Ett svenskt exempel på ett varumärke som kan upphöra att existera är Bostongurka, tillhörande Procordia Food och som används för en inläggning av gurka och kryddor. I slutet av 1990-talet lanserade Björnekulla Fruktindustrier samma produkt under namnet Bostongurka. Detta ledde till att Procordia stämde Björnekulla för varumärkesintrång. Björnekulla menade att Bostongurka blivit den allmänna benämningen på sådan gurka och att det inte längre gick att varumärkesskydda den. Dreambox skulle kunna bli ett sådant fall där många kallar sin Linux-box för Dreambox och därmed skulle kvala in som "sjukt varumärke" Redigerat av Melmac, 10 november 2009 - 10:04. Postad 10 november 2009 - 10:37 Grejen är att delar av mjukvaran i en Dreambox är helt utvecklad av DMM (påstår de i alla fall) utan några komponenter licensierade under GPL. Denna kod har de valt att inte släppa fri, helt enligt reglerna, och därmed kan heller inte klontillverkare lagligt sälja boxar innehållande denna mjukvara (vilket de dock gör) utan att bryta mot upphovsrätten. Att Dreambox framhålls som en symbol för allt vackert man kan uppnå med öppen mjukvara framstår lite som en paradox, i synnerhet när man ser vilka metoder DMM använt. Där håller jag med. Bedrägeri blir det först om du lurar i en kund att det han/hon köper är en Dreambox när det i själva verket är en klon. Det lär dessutom betraktas som varumärkesintrång. Att sälja en klon där det framgår att det är just en klon kan enligt tidigare resonemang bli frågan om brott mot upphovsrätten med avseende på de delar av mjukvaran som inte omfattas av GPL eller motsvarande licens. Dessa frågor kan vara rätt knepiga, Wikipedia är nog inte den mest vederhäftiga källa man kan ha i detta fall, varumärken kan leva länge. Frigolit tänker man sig inte som varumärke kanske, men det såldes nyligen på Blocket för en hyfsad slant. Postad 10 november 2009 - 11:27
Hur kan du hänvisa till lagar å prata om brott, har du några bevis på vilka avtal DMM har med Kina? Finns inte några avtal, ja då gäller heller inte de lagar du hänvisar till, utan Kinas lagar. Det är inte konstigare än att du aldrig kan hänvisa till svensk lag, när du befinner dig i ett annat land.., utan det är avtalen länderna emellan, som styr vad som gäller.. Å vad beträffar Kina, så brukar dom inte vara speciellt lätta, att få att skriva under några som helst avtal.. Dom/Kina m.fl gör nu vad USA å Japan gjorde när dom "byggde upp" sina länder, kopierar å spionerar hejvilt på andra, så man kan väl säga att historien upprepar sig. Förresten så gör ju alla länder det, idkar industrispionage å kopierar..., nån som tror att det är en slump att alla bilar å allt annat ser så lika ut ![]() humlan. Postad 10 november 2009 - 12:16 Du är helt ute och cyklar... Kineserna måste självklart hålla sig till lagar dom med. Även om inte själva hårdvaran skulle vara skyddad så är namnen Dream Multimedia och Dreambox det och redan där är det ett brott och sen så är ju driverna skyddade med och dom som säljer kloner betalar knappat några licenskostnader för det. Redigerat av Leatherface, 10 november 2009 - 12:20. Postad 10 november 2009 - 13:36 Är det en identisk kopia av en DremBox så borde inte kopian reagera på Time bomben, nu gjorde de det och då är de ju knappst identiska, eller hur? Altså en icke identisk clone som det inte står Dreambox på och som dessutom klargör att det är en clone är varken bedrägeri eller vilseledande. Postad 10 november 2009 - 15:58 Men det jag reagerar på är när dom säljer boxarna under namnet Dream Multimedia och Dreambox och att dom använder licenserade drivers som bara DMM har rätten att använda. Så bedrägeri är det och inget annat även om dom klart och tydligt skulle skriva att det är kloner. Men visst kopiorna som har ett annat namn är ju lite bättre iaf eftersom det inte lurar folk att tro att det är orginal åtminstone men dom begår ändå upphovsrättsbrott då dom säljer boxarna med DMM's licenserade drivers installerade. Jämför det med om affärer skulle sälja datorer med piratkopierad windows. Redigerat av Leatherface, 10 november 2009 - 16:07. Postad 10 november 2009 - 19:59 //EasterN Postad 10 november 2009 - 21:02
Nej du har fel. I Kina gäller kinesisk lag, inget annat. Spealr ingen roll om du hänvisar till int lagar, har inte kina skrivit under nåt, ja då gör dom som dom vill i sitt eget land.., precis som vi har en egen lagstiftning. Å vill vi köpa från Kina, så finns inget som hindrar dom från att sälja då. Däremot kan det finnas nån lag som gör det olagligt för oss att handla därifrån, men det är inget som kineserna behöver bekymra sig om. Hos dom gäller ju som sagt, kinesisk lagstifning. Sen skulle det inte förvåna mig ett dugg, om DMM har ett finger med i spelet trots allt. D.v.s att det enda dom vill, är att få vara ensamma om att sälja Dreambox i EU. Å att vi inte ska få köpa deras boxar från annat håll, även om dom själv ligger bakom försäljningen i Kina.. humlan.
DVBMonkey påstås vara absolut så säker att handla från, som det bara går... humlan. Postad 10 november 2009 - 22:29 Satellitmottagare med störningar En satelitmottagare har fått försäljningsförbud och återtagande från återförsäljare på grund av att den avger ledningsbundna störningar. Produkten saknar också korrekt dokumentation. Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person, husdjur eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter. Du som konsument kan istället vända dig till inköpsstället för reklamation. Observera att alla beslut är möjliga att överklaga enligt förordningarna om elektrisk materiel (1993:1068) eller om elektromagnetisk kompabilitet (1992:1512). En överklagan ska vara inskickad till Elsäkerhetsverket senast tre veckor efter datum för beslut. Fakta om produktenFörsäljningsförbud nr 09EV678 Beslutat den 2009-09-23 Fabrikat/Varumärke Dreambox Modell DM 500-S Tillverkare Dreambox Importör G&P Artiklar Kända försäljningsställen G&P Artiklar http://www.elsakerhe...m-box_DM_500-S/ Postad 10 november 2009 - 22:34 Dream Multimedia säljer inte den modellen längre sen 2.5 år tillbaka. Från Kina blir svårare att stoppa däremot... undrar om dom gjort en klonad humla också. Redigerat av Leatherface, 10 november 2009 - 22:36. Postad 10 november 2009 - 22:40 Varför ska andra få sälja med namnet Dreambox / Dream Multimedia som är skyddade? Då ska dom isf sälja under eget namn och med egna drivers. Det är det de hela handlar om men nåt som inte du har förstått. Men med egna licenserade drivers och svensk moms bla så är klonen lika billig och intressant längre. Redigerat av Leatherface, 10 november 2009 - 22:50. Postad 10 november 2009 - 23:38 När jag på "stenåldern" sålde å jobbade med Hi-Fi, så importerades mycket av privatpersoner direkt från Asien, avsett för den asiatiska marknaden. Då blev många besvikna på att innehållet inte var detsamma, som en produkt avsedd för t.ex Sverige.., ofta var det nätdelen som var klenare.. Idag ser vi samma sak på t.ex bilar (annat rostskydd, klena värmepaket, annan avgasrening m.m), så att det inte skulle kunna vara äkta Dreamboxar som säljs i Kina, å med DMM:s goda minne, ser jag inte som nåt konstigt. Skillnaden i boxarna är kanske enbart en anpassning till olika marknader å dess behov... Att dom/DMM, sen vill behålla sin ensamrätt här är nåt helt annat... humlan. Postad 10 november 2009 - 23:45
Den säljs ju inte heller i EU, den säljs från andra länder, t.ex Kina..., vilket för övrigt gäller massvis med utgångna produkter, som det ändå finns en efterfrågan på... Gamla radiorör nytillverkas i Kina å är mycket eftertraktade.., undrar när såna slutade tillverkas i EU.., tvivlar på att nån fd tillverkare tänker börja gnälla på det.. humlan. Postad 10 november 2009 - 23:48 Sen har vi masas personer på blocket som säljer med bla. Finns garanterat massor av personer här som tror att dom fått orginalbox men har i själva verket en klon. Får hoppas dom får skattemyndigheten efter sig då dom begår skattebrott med för tror knappast dom betalar nån skatt för det. Redigerat av Leatherface, 10 november 2009 - 23:52. Postad 11 november 2009 - 08:56 Vad det gäller mjukvaran, så anser jag att det är väldig luddigt med tanke på Linux platfformen etc. Har inte orkat sätta mig in i hur det fungerar med det. Sålänge man använder tredje parts mjukvara som är freeware etc. så är det ju inget att bråka över, då är det ju en klon med "egen" mjukvara. Vad som sen gäller mjukvara som är utvecklad genom öppen källkod men sen anses vara mjukvaruskyddad, ja det är ju säkert något som existerar men jag tvivlar på att alla dessa "udda" företag (Inkl. DMM) som tillverkar digitalboxar, BD-spelare etc. har riktigt koll på vad som gäller. Är man intresserad kan man läsa här: http://www.upphovsra...programvara.pdf Givetvis så gäller Svensk lag i Sverige och Kinesisk lag i Kina. Att Kinas upphovsrättslaga är något mer "tänjbara" vet ju alla vid det här laget, Sveriges är också något mer genrösa i vissa avseende än t.ex. USA. Men man kan ju ingå avtal som kommer att bli ett tillägg till lagen, t.ex. som Volvo alldeles säkert kommer att kräva: Ett avtal som säger att de uppfinningar och produkter som utvecklas av Volvo, ägs av Volvo och är varumärkesskyddat, patenterat etc. All plagiat, kopiering etc. är otillåtet och kommer att beivras. bla. bla. Dvs. börjar det tillverkas rena kopior med exakt samma saker i så är detta ett brott. Allt detta kommer att regleras av avtalet. Finns inget avtal så gäller respektive lands lagar. När det gäller försäljning i annat land så är det nog rätt så mycket upp till exportör och importör. Sålänge en produkt inte klassas som piratkopia finns det inga hinder för att importera och sälja dem i Sverige. Om de sen inte betalar moms, är det en helt annan fråga. Det har inte med produkten att göra. Men som hela Topicen började med: En mjukvara som slår ut en produkt, men som tillåter att man installerar en annan mjukvara ser jag inget problem med (förutom att det då är tveksamt i avseende med öppen kälkod). Men om den låser mottagaren så att man måste lämna in den för reparation eller liknande, då är man illa ute som produktutveckalre och företag, inte bara ryktes-mässigt. Man har rätt att skydda sitt eget, inte sabotera andras egendom. Oavsett om det går att backa mjukvaran eller inte, så kommer jag att se mig efter andra alternativ än DMM, det är inte bara denna händelse som avgjort det, utan jag har ansett redan innan att det är en överprisatt produkt i förhållande till kvaliteten. Redigerat av Melmac, 11 november 2009 - 08:58. Postad 11 november 2009 - 11:51 humlan.
Jag var otydlig i mitt svar. Jag avsåg de butiker jag länkat till.. humlan. Postad 11 november 2009 - 12:04 Ett exempel på det, är att många idag inte ens längre söker vissa typer av patent, utan helt riktar in sig på att skydda sin design istället. Helt enkelt för "alla" vet, att innehållet ändå kommer att kopieras eller efterliknas å förbättras, av andra tillverkare... humlan. Redigerat av humlan57, 11 november 2009 - 12:05. Postad 11 november 2009 - 16:21 Drivrutinerna är varken opensource eller fria och går inte under GPL som t.ex enigma2 gör. Dom får köpa egen licens och skapa egna drivrutiner och images och sen använda sig av enigma2 förutsatt att dom ser till att koden finns att ladda ner nånstans. Alla kloner använder antingen DMM's images (med drivers dom inte får använda) eller modifierad image t.ex Gemini som är DMM's images det med men med lite modifieringar och extra grejer. Och där begår dom ett upphovsrättbrott även om dom säljer med annat namn. Däremot så är det inget bedrägeri längre i dom fallen. Redigerat av Leatherface, 11 november 2009 - 16:31. Postad 08 december 2009 - 02:57 Postad 08 december 2009 - 03:01 Orginal kostar runt 4500:- så billigare än så kommer du inte undan. Möjligen några 100 lappar kanske om du beställer från utlandet. Brukar rekomendrera officiella återförsäljare men just nu vet jag inte vilka man ska rekomendera då det visat sig att vissa återförsäljare även dom sålt kloner. Redigerat av Leatherface, 08 december 2009 - 03:06. Postad 08 december 2009 - 09:45 Postad 08 december 2009 - 11:20 Fast Enigma är gammal och utvecklas inte så mycket mer och förstår inte varför man skulle vilja köra den över enigma2. Visst den behöver inte mycke cpu och tar inte lika mycke minne osv så den upplevs snabbare men det är det enda. Enigma har inte heller stöd för flera tuners och såna saker. Men det är ju inget som hindrar nån kunnig att programmera in stöd för det i Enigma. Redigerat av Leatherface, 08 december 2009 - 11:25. Postad 08 december 2009 - 17:25
Okej, tack så mycket. Då vet jag att jag inte ska chansa på något sådant ställe iaf. ![]() Postad 11 december 2009 - 14:39
http://www.digitalbo....php?aktivtab=0
hej.. någon som vet om db DM-800 s HD på
är det fråga om någon kopia eller ej? På samma gång tänkte jag fråga vad skillnad mellan en DM800S HD och en DM800S HD PVR? Postad 11 december 2009 - 19:54 Postad 19 december 2010 - 23:57 Kan man göra allt som man kan med en vanlig Dreambox, fast långsammare? Är de inte ens värda några få hundralappar? Postad 20 december 2010 - 03:36 Om den funkar 100% är ett lotteri och DMM gör allt för att förhindra att mjukvarorna inte ska gå köra på klonerna. Och det har dom sin fulla rätt att göra. Man har inga garantier från DMM heller och långt ifrån alla skojare som byter ut dom ifall nåt händer. Sen på senare tid har det tagits krafttag mot kloner och många har fastnat i tullen på väggen så man riskerar att den inte ens kommer fram. Kan inte göra annat än rekomendera att köpa orginalboxar och är man snål för att betala det dom kostar så köp box från ett annat märke istället. Redigerat av Leatherface, 20 december 2010 - 03:36. Postad 20 december 2010 - 09:22 Redigerat av Huddingebo, 20 december 2010 - 09:22. Postad 20 december 2010 - 09:38 Och man ska inte se till tillverkningskostnaden utan det är licenser och utvecklingskostnader, personalkostnader osv som måste betalas med men det verkar folk inte förstå. Ska man kolla efter vad saker kostar i Kina så jag jag väl nämna varför betala 7-8000:- för en Iphone när du kan få den för 1000-2000:- i Kina? Sen så är allting dyrare på Sverige utöver det också du kan t.ex få DM800 orginal för lite äver 3000:- från Tyskland redan. Redigerat av Leatherface, 20 december 2010 - 09:39. Postad 20 december 2010 - 09:41
Skulle man inte kunna få en länk på det ? Postad 20 december 2010 - 09:42 Och DM8000 får du för strax över 7000:- från Tyskland. Det tack vare att euron är nere på mer normala nivåer nu. Inte DMM's fel att den legat på 10+ där ett tag och det märks på priserna. Sen visst den kostar lite mer än konkurenterna men man får ju vad man betalar för oftast. Tycker ni ska starta ett eget företag själv med alla kostnader som kommer och sen får vi se om ni kan hålla samma prisnivå som alla kloner som finns i Kina. Lycka till! Redigerat av Leatherface, 20 december 2010 - 09:48. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |